PDA

View Full Version : LN110 PERÄ apuva...


Viku
09.11.2009, 16:07
Eli kun ajaa tasakaasulla ja pumppaa sitten kaasua ni tuntuu et koko perä lähtis irti..
hieman tutkailtuani huomasin perässä pitkittäis välystä siinä mihin kardaani tulee..
Ja toki renkaita saa pyörittää n.5cm ennen ku alkaa kardaani liikkua...

Eli onko tuollaiselle vanhalle perälle mitään tehtävissä? vai tarviiko alkaa metsästää vähempi ajettua, tällä 460tkm rullattu..

MF356
09.11.2009, 16:39
Ainakin pinjonin mutterin kireyden voisi tarkastaa, siis sieltä kard.laipan alta. Jos on löystynyt, niin kiristä kunnes väljä loppuu. Jos mutterin lukitus on "ehjä" ja paikallaan niin sit varmaan laakerit sökö ja ehjän perämurikan etsintä viisainta.

Viku
09.11.2009, 18:42
mut luulis tolaseen nyt uusia laakereita saava, ku ei viittis maksaa paria sataa "uudesta" 400tkm ajetusta perästä, uude karheita harvo tarjolla kuitenka

MF356
09.11.2009, 21:47
Saa, mutta rattaat saaneet varmaan jo siipeensä tuolla klapilla. Selvitä mikä välitys siellä on ja ostoilmoitusta kehiin, jos löytyisi edullinen ehjä.

RIPAX
09.11.2009, 22:04
mut luulis tolaseen nyt uusia laakereita saava, ku ei viittis maksaa paria sataa "uudesta" 400tkm ajetusta perästä, uude karheita harvo tarjolla kuitenka

Ne laakerit taitaa olla yli kakssataa rymppi holkkeineen mut välitykset on paskana ja uudet punatiskillä päälle kuussataa.Purkaamot kehä kolmosen molemmilö puolil pyytää perist jotai 500.Mul on yhet ylimääräset välitykset taakse ja eteen,jos tarviit ni neuvotellaan.

Viku
09.11.2009, 23:08
no eli laakerit noin 200. offitarvikkeesta uuret välitykset 399.. eli kunnostettu perä n.600€
kallis silti.. mut eipä kannata kuluneestakaan kauheesti maksaa

mistä noita laakereita saa?

lepoantti
10.11.2009, 07:40
ilmeisesti puhe takaperästä? sinne saa laakereita ihan normi laakeripuodista, ainoa mitä en ole ns. vakiolaakerina löytänyt on pinjonin sisempi laakeri. niitäkin löytyy kolmea eri korkeutta mutta yksikään ei sama kuin orkkis. ja tamgearsilta kannattaa kysyä, siellä on yleensä aika hyvin tän kaltaista tavaraa ja suht huokeasti. kaveri muutama aika taa päin tais mainita että jäi esim. poskilaakereille huimat 15e kpl hintaa sopivilla alennuksilla!

yleensä itse välitykset kestää aivan tajuttoman paljon ajoa huonoilla laakereilla tai löystyneillä pinjonin laakereilla jos vaan on vähääkään öljyä jäljellä. ja näitä ln110 4,3 takaperiä on saatavilla vaikka kuinka, ja taitaa olla takatuupparissa sama välitys mikäli oikein muistan. tätä 4,3 taitaa olla kolmella eri hammasluvulla saatavilla, kaik alkaa 4,3 mut sit alkaa desimaalit vähän heittää. käytännön kannalta sillä ei ole väliä kunhan vaan välitys on 4,3 alkuinen.

kunhan nyt ensin tosiaan katsot sen pinjonin mutterin, nuo rymppiholkkiviritykset tahtoo usein löystyä. itse olen omiin laitteisiin kasannut perät jäykällä holkilla, vähän enemmän säätämistä kasatessa mutta pysyy paremmin kiinni.

mikok
10.11.2009, 09:26
Pulla pitäs olla laakeroitu takaa tuo kissanpää joku aika sit. Paljon on normaali klappi siis hammaskosketuksen väljyys jos jordaanista kokeilee. Asteikolla "kello" on nyt joku 10 min...?

Viku
10.11.2009, 16:24
kunhan nyt ensin tosiaan katsot sen pinjonin mutterin, nuo rymppiholkkiviritykset tahtoo usein löystyä. itse olen omiin laitteisiin kasannut perät jäykällä holkilla, vähän enemmän säätämistä kasatessa mutta pysyy paremmin kiinni.

Katottu on, oli hieman löystyny, kunnon kiristys tehty. eipä juuri vaikuttanu.. edellee niinku koko perä irtois ku pumppaa kaasua..