PDA

View Full Version : hiluxin laatikko


rypömulli
09.11.2009, 06:40
tällänen vika tullu vaihrelootaa pökkää ykkösen pois päältä , vika pahentunu koko ajan nyt ei pysy ollenkaan päällä . mikä vikana / kannattaako korjata . hilun malli oli ln 65

Vilkutin
09.11.2009, 07:32
lainaan topiccia samalla, mistä johtuu hiluxin (LN110) vaihteiston kolkotus... tyhjäkäynnillä paikallaan, muuten pelaa ok.
Kaveri vaihtoi samanlaisen vian takia omaan hiluunsa kaikki laakerit, ja kolkotus jatkuu.

Mahtaako siis olla laakeri vikaa, Padasjoella tätä ongelmaa tuntuu esiintyvän näissä jälki käteen turbotetuissa :D

ventora
09.11.2009, 09:28
lainaan topiccia samalla, mistä johtuu hiluxin (LN110) vaihteiston kolkotus... tyhjäkäynnillä paikallaan, muuten pelaa ok.
Kaveri vaihtoi samanlaisen vian takia omaan hiluunsa kaikki laakerit, ja kolkotus jatkuu.

Mahtaako siis olla laakeri vikaa, Padasjoella tätä ongelmaa tuntuu esiintyvän näissä jälki käteen turbotetuissa :D

puuttuuko kytkinlevystä jouset?

härdelli
09.11.2009, 09:51
Mulla samaa vikaa. Yköstä hyppyyttää pois. Lähiaikoina puran sen askin. Joku viisas sano, ettei ole iso vika. Ehjän laatikon sisus kalut jemmassa, jospa sais siitä vara osia. Äkkiä aateltuna kulunu/muuten vioittunu siirtäjä vois tehdä tuollaista.

Vilkutin
09.11.2009, 11:07
kytkin näyttää tältä...

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hiluxin_turbotus/kytkin/P9050028.JPG
LJ asetelma celikan levy...

en usko että on vika siinä...

piukepoy
09.11.2009, 15:28
Eikös tuollaisen levyn kuulukkin kilkattaa?

ventora
09.11.2009, 15:52
katos tekstini bitti avaruuteen elikkä. kytkinlevyn jouset tai vaihtoehtoisesti kaksoimassavauhtipyörän tarkoitus on juurikin saada voimansiirtoon siirtyvät moottorin epätasaisuudesta johtuvat rynkytykset pois.ei haittaa muuta kuin moottorista riippuen kovakin rallatus vaihteistossa.

härdelli
09.11.2009, 16:10
Taitaa aika monen toyotan laatikko pitää kolkattavaa ääntä tyhjäkäynnillä. Diesel ei pyöri loppujen lopuksi kovinkaan tasaisesti, pyörimisnopeus muuttuu lyhyessä ajassa monta kertaa. Johtunee kovasta puristuksesta, jolloin pyörivät osat hidastuu puristusta vasten ja taas palotapahtuman alkaessa kiihtyy. Jos oikein päässä lasken, niin kierroksella kiihtyy 2X ja hidastuu 2X ??? Tekeekö tuo nyt sit tyhjäkäynnillä 1600 hidastuvaa liikettä ja 1600 kiihtyvää liikettä minuutissa. Tuolla kaiketi saavutetaan jonkin vaihteiston osan ominaistaajuus joka alkaa "kolista" välystä vasten.

Jos tuo edellä kirjoittamani pitää paikkansa, niin hiton hyvin arvasin :) :) :)

ZwA
09.11.2009, 20:48
tällänen vika tullu vaihrelootaa pökkää ykkösen pois päältä , vika pahentunu koko ajan nyt ei pysy ollenkaan päällä . mikä vikana / kannattaako korjata . hilun malli oli ln 65

Tarkista vaikka niitä torx ruuvit joka on siinä välilevyssä kiinni. (vaihteston siirtäjät) Siellä takana on jousi plus kuula joka pidä sitä sirtäjä paikalleen. Jos se muuten pidä paha ääntä niin eiköhan se on aika vaihta laakerit sitten.

Taro92
09.11.2009, 20:57
Mulla loppu tyhjäkäynnillä kolkuttaminen kun vaihetin kytkimen, silmälaakeri oli hajallaan ja päättelin että ääni tuli siitä.

mikok
09.11.2009, 22:07
Miä vaihoin kans tossa joku aika sit toisen laatikon tohon ln110. Mun kytkin oli kyllä normaali ja siinä oli jouset ehjät. Mut herranjumala sitä kolkatusta tyhjäkäynnillä! Kylmänä ääntä ei tule. Jos kepin siirtä ns varattuun eli pykälän väliin tai vänhän vaihteelle päin ääni vaimenee, Siirtäjä? Jos kierroksia nostaa ääni katoa tyystin ja luonnollisesti jos kytkin on pohjassa. Välillä ääni on kovempi välillä hiljaisempi. Mitä lämpimämpi sitä lujempi. Öljyt oli kyllä dodella puhtaat.
Hittoku arveluttaa onko ääni laakerista vai jonkun resonanssin tulos. Ajossa ääntä ei kyllä tule, Tietysti jos tyhjäkäynnillä vornii ni sit.

Ilmeisesti nää värkit ei kyllä ikinä ole hiljaisia. Mut joku tolkku:eek: Ei kyllä oikee positiivinen maku tullu noista japanmotorssin varaosista. No on tässä takuuta viela pari kuukautta jäljellä...

lepoantti
10.11.2009, 07:58
minäkin omaan juhla-autoon vaihdoin yhden päälaatikon varmuuden vuoksi tuollaisen lämpimänä tyhjäkäynnillä kuuluvan rallatuksen vuoksi. tilalle laakeroitu ja yllätys yllätys sekään ei ole ihan äänetön lämpimänä. oletettavasti aika monessa tapauksessa äänimaailma asettuu jos tuuppais vähän kankeempaa öljyä askiin.

nää useemmat alkaa kuitenkin olla sen verran rullattuja että siirtimiin ynnä muihin paikkoihin missä ei ole laakereita tulee ajan myötä pientä välystä, sit kun ajaa öljyt lämpimiksi niin alkaa kuulua tyhjäkäynnillä erilaisia ääniä. tämä siis vaikka laatikko uudelleen laakeroitaisiin.

muutamaan kertaan 50km maantiekorvennuksen jälkeen kokeilin että lämpeneekö aski niin mitään havaittavaa ei ollut havaittavissa, hyvin kärsi kättä pitää askin kupeella. jos siellä alkaa oiken kunnolla olemaan laakerivikaa niin kyllä sen ajossa kuulee ja alkaa tulla lämpöä. säännöllinen öljyjen vaihto ei ole ollenkaan pahasta ja pääsee seuraamaan millainen "piikkisika" magneettiropussa on, pientä "hilettä tulee aina mutta jos alkaa olla vähänkin isompaa partikkelia joukossa niin eikun aski huoltoon.

mikok
10.11.2009, 09:24
Voi olla et puhut totta. Ääni on kyllä aikas lailla kova, hävettää jättää käymää tyhjäkäyntiä. Mutta itse kanssa olen mieltäny että se ei olis mikään laakeri, ku ei se kierroksilla kuitenkaa ääntä anna ja ajossa se on hiljaa. Niin ja jos laakeri ois rikki ni kyllä se öljyn likaa jossain vaiheessa... Katotaa nyt tammikuulle miten se kolina muuttuu. Takuu poksi kuitenki...

lepoantti
10.11.2009, 09:35
Miä vaihoin kans tossa joku aika sit toisen laatikon tohon ln110. Mun kytkin oli kyllä normaali ja siinä oli jouset ehjät. Mut herranjumala sitä kolkatusta tyhjäkäynnillä! Kylmänä ääntä ei tule. Jos kepin siirtä ns varattuun eli pykälän väliin tai vänhän vaihteelle päin ääni vaimenee, Siirtäjä? Jos kierroksia nostaa ääni katoa tyystin ja luonnollisesti jos kytkin on pohjassa. Välillä ääni on kovempi välillä hiljaisempi. Mitä lämpimämpi sitä lujempi. Öljyt oli kyllä dodella puhtaat.
Hittoku arveluttaa onko ääni laakerista vai jonkun resonanssin tulos. Ajossa ääntä ei kyllä tule, Tietysti jos tyhjäkäynnillä vornii ni sit.

Ilmeisesti nää värkit ei kyllä ikinä ole hiljaisia. Mut joku tolkku:eek: Ei kyllä oikee positiivinen maku tullu noista japanmotorssin varaosista. No on tässä takuuta viela pari kuukautta jäljellä...

juu, tottaki ääentkin lakka jos kytkimen painaa pohjaan. ootko kokeillut sillai että laitat aluevaihteen vapaalle ja sitten pykältelet päälaatikkoa ilman kytkimen painamista? muuttuuko äänet kun pyörii enemmän romua kun vapaalla ollessaan, ja samalla tulee testattua missä kunnossa synkrot on.

mikok
10.11.2009, 11:21
En oo. Tässä uudessa laatikossa ei vapaata ole. Se on jostain 4-runnerista tai hilux surffista:). Eli keppi ei liiku ku eteen hidas ja taakse nopea. Nelikko kytketään napista mikä on nupin kyljessä. Muutenki aika outo löydös. Tietysti jos jättää sen kepin puolee välii ni onhan se vissiin vapaalla.

härdelli
09.04.2010, 06:25
Jos jolla kulla sattuu vielä olemaan ykköstä hyppyyttäviä vaihteistoja, vika lienee pääakselin taemmassa laakerissa.