PDA

View Full Version : Datsun Patrol 4dr pick-up


hammart
08.11.2009, 23:43
Joo tuli Uaz vaihdettua Pastirolliin ja päätimpä tänne rykästä parit kuvat..
Päävisio olis tehä mettäpeli ja pick-up.
Eteen tulee Toyotan vinssi ja taakse sähkönen, renkaiksi 35" Creepyt ja akseleihin jotain SOA-kikkailua..
Onhan noita pick-upeja nähty täälläkin, mutta päätin tehä jotai omaperäistä tai ainakin vähemmän yleistä.

Peräpäässä on havaittavissa pientä märännöstä:
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_7951.jpg

Katon mallailua,eka kattopala hepissä ja "C-pilari" halkaistuna paikallaan, josta saadaan avautuvan oven karmille "tiivistepinta"
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/STA_7965.jpg

Katon takareuna ja "D-pilari" taas halkaistuna ja hepattuna puolikkaaseen C-pilariin.
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/STB_7971.jpg

Eli väliseinä tulee takaoven keskikohdalle. Ikkunankarmi rakennetaan aukon kokoiseksi ja siihen "kyöstillä" pleksi-ikkuna kiinni. Jos jaksais leikata lasin oikeanmittaiseksi, saisi avautuvat takalasit oviin..=)
Pilari jää "tyhjänpäälle" oven kohdalla, mutta väliseinä tukee sitten pilarinkin. Väliseinään täytyy laittaa joku tiiviste,joka vastaa sitten ovipahvia vasten ettei tuuli puhalla nurkista, jos jaksaa...takaoven kun avaa, niin siitä pääsee extra-ohjaamoon ja lavan etuosaa kaivelemaan törkyjä.

Vaivan arvoistako? Ei välttämättä, mutta omaksi huvikseni ja muiden hämmennykseksi lähinnä!!

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/patrol1.jpg

Lisää kuvia kun projekti etenee..

MutaKurppa
09.11.2009, 12:52
Huh, kyllapas on patrolli pahasti ruostunu... No, helvetisti peltia ja kemppia niin kylla se siita...:D

hammart
12.11.2009, 19:23
Alkuviikosta haettu Toyotan vinssi ja tänää hyvät ovet...eiku talliin..

hammart
16.11.2009, 18:57
Nyt on väliseinä valmis, runko huonekalutputkesta ja ylimääräisestä kattopellistä seinäpelti
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0001.jpg
Täytyy varmaa joku tuki vielä laittaa kattopilarin ja lavan laidan väliin ettei tuo "lava" reuhahda, kun kori on hiukka mätä..
Tai mitä sitten jos reuhahtaa, ei paljon menetystä tuu..takaovet varmaan ei enää aukea.
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0005.jpg

Tänää heppailin paikalleen palkkihelmat viimeisillä hönkäyksillä..kaasu on periaatteessa loppu, mutta käytännössä sitä tuntui vielä pullosta tulevan..

Täytyy kai sillä aikaa tehdä vesipumppuvempuilua ja hämmästellä laturiongelmaa ja muita sähköjä.

hammart
29.11.2009, 12:16
Hoh..ompa tämäkin ollut jäissä..
No,vinssin sovittelu aloitettu epävarmasti,en jaksa ruveta syyläriä siirtää,
joten kardaania survotaan palkin alkuperäiseen reikään..

Onko jotain hyvää ideaa vinssin kardaanin lyhentämiseen?
Pätkä pois välistä ja tiukalla holkilla ja pulteilla kiinni vai kuinka?

Sovitelaippahan pitää kuitenkin tehä ristinivelen ja Patrollin 4v askin ulosoton väliin.

hazzinen
30.11.2009, 21:59
kardaanin lyhentelin ainakii ihan niin, että pätkä poies ja lopullisessa mitassaan olevan jortaanin päälle sopiva putki ja sähköliimalla kiinne. voi sen vahvikeputken laittaa sisäänki, mut ehkä hankalempi saada kestään ko pelkkä yks sauma. sehä selvii koettelemalla. jos ei kestä ni sit menee rikki

sovitelaipan kävin sorvarilla sorvauttaan

bluevan
30.11.2009, 22:04
Mä jouduin molemmat kardaanin pätkät lyhentämään ja suoraan vaan poikki ja kulmaraudan sisälläpuolella keskitys ja hitsillä päät yhteen.
Melkein kaikki muut on jo hajonnu mut ei ole katkennut kardaani.

hammart
01.12.2009, 18:04
Äsken sorvailin välilaipan ja kohta pääsee hitsaa kardaanin nippuu, se on jo pätkästy lopulliseen mittaan.
Käykö sokkatapeiksi joku passeli pultti, ei viittis ensimmäiseks halkasta vinssiä, sitä vartenhan ne sokkatapit on.
ulosoton päässä oli joku mystinen 7,4mm:n reikä tai jotai
Kannatinlaakerin korvakin osuu just moottorikorvakkeen kohdalle.

Vinssipeti melkein valmis. Tein pedistä irroitettavan kans.
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/vinssi.jpg

Rullakita puuttuu vielä. Siinä oli "hieman" korjailtavaa. Toyotan rullakidan alarullan alta plootu oli mm. ruostunut puhki keskeltä..ainevahvuus on kuitenkin joku 5-6mm, kun tosta ei oikee ottanut selvää, oli niin kuopilla. Samalla vaivalla tein uuden koko levyn.

Joske
01.12.2009, 18:26
Joo joku 6mm 8.8 pultti käy hyvin jos vaan mahtuu, sekin katkeaa ennenku 11mm vaijeri :D

Ja nyt ku rullakita on osina, tee siitä kapeampi ku alkuperäine. Eli ne pystyrullat kapeammalle ku nuo yläraudat.

hazzinen
01.12.2009, 21:33
laita vaan pultti sulakkeeks molempiin päihin, sekä pto:n päähän ja matoruuvin päähän. paukkuvat sitte ennen ku menee mitää stratekista rikki. otat vaan sitte muutaman sulakepultin varalle ratsuniin mukaan

Joske
01.12.2009, 21:52
laita vaan pultti sulakkeeks molempiin päihin, sekä pto:n päähän ja matoruuvin päähän. paukkuvat sitte ennen ku menee mitää stratekista rikki. otat vaan sitte muutaman sulakepultin varalle ratsuniin mukaan

Joo tuo toimii jos on kavereita :D

nimim. Ei oo yhtään hauskaa olla pohjia myöten suossa sokka poikki auton alta lähimmän vinssillisen auton ollessa 80km päässä...

En suosittele laatikon päähän sokkaa tahi pulttia, kiinteäks vaan. Siitä matopyörän juurestakin on jo tarpeeks hauska vaihtaa pulttia tai sokkaa ku keula on ojassa tai muuten mukavasti. ;)

hammart
01.12.2009, 23:45
Kyllä tuo mielessä kävi kun kardaania laittelin, et ovat molemma pään pultit aikas vi**sissa paikoissa suossa vaihdettavaksi..=/

Sain mä illan aikana jo kardaanin lyhennettyä ja tukilaakerillekin paikan tehtyä, piti vielä etupätkääkin lyhentää sentin verran,jotta matoruuvinpään pultin saa paikalleen. Huomenna kardaani paikalleen ja rullakidan tekoon. Laturiämpyily alkaa varmaan seuraavaksi.

Vesipumppukin saatiin pitämään ku se vuoti paikallaan ollessaan mut ei käynnissä.
Johtui siitä et ku ropelli pyörii se vetää välyksen pois laakerista ja silloin pumppu on tiivis. Mut sit ku se pysähtyy, niin laakerin välys (tässä tapauksessa 0,40mm) päästää veden läpi. Purin pumpun, siivapyörä prässillä pois ja hihnapyörän laippa kans ja koko paketti pihalle. Akselissa on olkapää siivapyörälle. Siitä sorvissa 0,60mm olkapäätä pois ja paketti kasaan. Testattiin irrallaan pumppua ylösalasin, kun tukki letkulähöt ja täytti pumpun vedellä, niin ei vuotanut. Ennen purkua vuoti ihan solkenaan siitä pienestä reiästä.
No tulipahan sekin tehtyä. Ei mahdoton homma jos haluaa pelata, no uus pumppu maksaa motonetissä noin 60e, mut isäukko tossa hääräs pääasiassa sen kimpussa, kun eläkeläisellä on aikaa ja innostusta...=)

hammart
02.12.2009, 18:26
Nyt on pukerrettu ulosoton käyttövipumekanismia ja hepattu viimeiseen paikaansa...tulipahan tarpeeks jykevistä kalikoista tehtyä,
niin passa runnoa suossa pykäliä päälle. Ei olis sammakkoiskarin kuulanivel tiennyt 40-luvulla mihin päätyy 70v myöhemmin..=)

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/ulosotto.jpg

Meinasin aluksi tehdä ihan tonne alas sen, mut olis tullut niin hankalaan paikkaan,ku vipstaagi olis ollut kantapään tiellä kaasua painaessa,
joten tein kahdella nivelellä sen tohon 4wd vivun viereen..nyt vaan hitsaa kunnon saumat ja pellittää akkunat umpeen, paitsi ton alaräppänän teen "avattavaksi"..
siitä pääsee hyvin käsiksi ulosoton sokkatappiin nimittäin..

Joske
02.12.2009, 18:29
Onkos tuo läpivetävä vinssi??

hammart
02.12.2009, 21:29
on joo..jätin tohon vinssipetiin aukon, jos sille läpitulevalle akselille keksii jotain hyötykäyttöä..
Täytyy varmaan siihen vaan tehä joku pultattava luukku, niin vähentää paskan menoa tohon mun "kaukaloon"
Jätin takareunaan kuitenkin aukot ettei vesi jää lillumaan..

tossa valmis kepakko ulosotolle
Keppiä on hiukka jäykkä käyttää,pitää runtata ihan kunnolla pesään,kuitenkin pykälät menee ihan hyvin lopsahtaen paikalleen.
Voi olla tietty et johtuu mun vipujen välityssuhteista..
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/ulosotto2.jpg

Joske
02.12.2009, 21:49
on joo..jätin tohon vinssipetiin aukon, jos sille läpitulevalle akselille keksii jotain hyötykäyttöä..


Hitsaa siihen akselin päähän vaikka pyöränmutteri tai joku sopivan kokonen pultti, siitä on sokan/pultin katketessa helppo pyörittää vinssiä sopivaan asentoon että sen varokkeen saa vaihettua. Muutaman kerran katkennu multa se pultti sinne akselin sisään nii tiukkaan et se on pitäny lyödä tuurnalla pois. Ja aina on vinssi pitäny pultata irti keulilta et sen on saanu lyötyä :( Jääny aina vinssi nii pahaan asentoon ku ei oo saanu pyöritettyä oikeen mitenkää.

hammart
02.12.2009, 21:58
hmm.tuo on ihan hyvä pointti..enpä tullut moista ajatelleeksi..pitääpä touhuta heti huomenna niin ei unohdu =)

hammart
04.12.2009, 13:47
Sammakkoiskarin kuula irtisanoi itsensä ennen aikojaan,ehkä ihan hyvä niin. Hitsasin sitä kiinni ulosoton varteen, niin sen sisällä ollut kumpuslajudanssi sanoi "plop" ja sylkäs naaraosan kuulasta pihalle..pari kirosanaa ja aloita alusta..rälläkkää ja pulttia tilalle. Nyt siinä kiiltelee UUSI uniball-kopio ja säädöt ja kaikki..jumaliste..

hazzinen
04.12.2009, 13:57
tommotteen tein pto:n ohjauskepukan itekki aikonaan. tossa kahtelin nuit kuvasia, ni oiskohaa ollu kui helppo vaan tosta suunnankääntökäikäleestä suora taaki ylös ja peltiin semmoi hole että mahtuu siirtyyn tarpeeks edestakas. itellä oli ainaki ikävästi kintussa kiinne ajettaessa toi taaki

hammart
04.12.2009, 18:08
Mietin sitä samanlaista käikälettä, mutta päätin sit tehä tollaisen ku se tulee niin lähelle lämmpärihärdellejä ja 4wd-vipstaageja..Ja polvikin heiluu siinä vieres sit kans. Nyt se vipstaagi on hiukka taaempana ja se kolahtaa kivasti reiden poskeen..=) Aika hyväs paikas se nyt on..se on sitä ergonomiaa..

Tollaisen brutaalin häkkyrän väänsin puskuriksi.
Taas tehtiin niistä mitä on hyllys eli palkkihelman jämäpaloista synty just minimaalisella hukkaprosentilla 7mm seinämällä noi pätkät ja putki on höyryputkea abauttiarallaa 5mm seinämällä..mut ku ei ollu muuta..ja tietty ryssänmutkilla ku ei jaksanut lähtee kaupungista hakee vesijohtomutkia
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/parol.jpg

hammart
16.12.2009, 21:17
Jospa tämäkin hiukka etenisi..tuli tossa puolivahingossa saatua kasa sopivia vanteita, joten tehdään nyt kokeilun vuoksi niistä vantehet tähän kioskiin, tänää sain aikaiseksi ison kasan metallipölyä ja 8 rinkulaa...

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/vantehet.jpg

hammart
17.12.2009, 13:51
Osapuolet erillään

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/1.jpg

ja yhdessä

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/3.jpg

Toiset kaks ku viel tekis niin olis koko kierros kasassa
venttiilinreiät ja maalaus ja gummia päälle..

hammart
22.12.2009, 01:46
Tankki vaihdettu ja siirretty lavalle.
Vinssikin penteles piti sittenkin vielä purkaa irti ku rumpu ei mahtunut pyörimään, ku vaijerinpään kiinnityspultit otti millin verran yhteen rautaan ja sekös harmitti..no tuli samalle tehtyä rasvanippa siihen päätylaakeriholkille ja sille vapautuskammelle. Nyt liikkuu herkästi.

Tänää aloittelin SOA-kikkailua. Taka-akseli irti ja palikat tehty, jos huomenna sais sen paikalle ja pultit kii, sit voiskin siirtyä etupäähän.

Öljytkin tuli vaihdettua koneeseen, joku torspo oli laittanut öljyputsarin väärinpäin sinne pönttöön!!!

hammart
23.12.2009, 17:52
3 kiloo hiekkaa suussa ja 10 lattialla..joku saa**nan kukkeli on märännyttänyt Patrollin takarungon..tiesin sen olevan mätä, mut en näin mätä. Täytyy joulupyhien jälkee aloittaa jälleenrakennus takarunkoon..

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0077.jpg
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0084.jpg

SOA-kikkailua tehty takapäähän, kasattu "väliaikaisilla" U-pulteilla "toistaiseksi"..tiedä sitten siitä nii
Täytyy noi alkuperäiset lätyt laikkailla hiukka pienemmiksi, ettei ne joka kantoon tökkää..

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0076.jpg

Persiistä pätkäsin pötkön pois lavaa, joku 25cm varmaa ja takakulmat otin varalle tota mun käyttökikkaretta varten, kun ne näytti ehjiltäkin jopa..

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0087.jpg
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0081.jpg

mäksä
23.12.2009, 19:18
mites helposti meinaat laittaa renkaat vanteil..??
aattelin ku näyttäs olevan kahdel sisäreunal..

hammart
24.12.2009, 00:32
tiedän..jos tulee petlokit niin ei pitäis olla ongelma..sitä tässä on hiukka suunniteltu..

hammart
06.02.2010, 11:08
Huoh..kaks kk:tta vierähtänyt eikä mitää ole tapahtunut asian tiimoilta. Tai siis on, mut lähinnä käyttö-Patrollin osalta! Jäällenrakennustoimi oy ab väsäsi käyttikseen tankinpaikkauksen/vaihdon,taka-aisojen ratsupaikkauksen,takimmaisten korikorvien ympärystän uudelleenmuotoilun ja apparin etunurkan jälleenrakennuksen.
Siis pikku perushommia leimalle:
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol%20Motorsport/IMG_0028.jpg
Parit kuvat täällä:
http://s42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol%20Motorsport/
Eilen meni Patrol leimasta läpi, tuulilasi pitää vaihtaa ja kuskin etunurkkaa jälleenrakentaa. Päästöarvot oli 0,98!

Nyt meen herättelee pick-uppia pihalta..pitää siitä ottaa takapuskurin raudat ja takaoven oviaukko "varaosiksi" tohon käyttöautoon, samalla vois vaihvihkaan jotai puuhata p-u:n hyväksikin..

hammart
26.02.2010, 20:56
Jäälleenrakennustiimi on jo loppusuoralla käyttö-Paten suhteen..Parit havainnekuvat tuolla:
http://s42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol%20Motorsport/

Tässä hiukka esimakua:
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol%20Motorsport/patrollia5.jpg

Jos kohta pääsis ton itse pick-upin kimppuun..

hammart
16.03.2010, 14:57
haa..pickupissa oli todettu pientä mätää takapäässä, joten runkoon pari paikkaa..eiku..
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/p2.jpg

Mädät irti..
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/p.jpg

ja uutta tilalle..
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/p3.jpg

palkin luulis kestävän, valinnanvaraa ei juuri ollut, kokoa 60x120 8mm? seinämällä

hammart
18.03.2010, 22:24
Nyt on gummiloiset vanteilla..
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/r.jpg

ja koko päivä ähisty tallin lattialla etuaksilan kimpussa..mm.navat sain käännettyä,polttopillejä ku ei ollut, niin hitsasin banjoputkeen muutaman sentin saumaa ja hop..hyvin kääntyi..
nyt on kardaanin kulmaa ja lopullista hitsaamista vaille valmis asetus..tosin ohajusromppeita pitää huomenna tiputella vielä alaspäin..
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/r2.jpg

Muutes tietäjät sanokaapas kuinkas paljon tossa etukardaanissa pitäis olla liukua..tuntui siltä kuin liuku olis loppunut kesken ku sovittelin sitä perään kiinni..se jäi reilu 5mm vajaaks ja sit kokeilin varovasti kiristää pulteilla nii sain sen ihan ilman väärinkäyttöä laipat vastakkain, mutta jäi hiukka mietityttää et riittääkö toi liuku sittenkään???
Siinähän pitäis olla varaa kuitenkin sisään ja ulospäin..

jv
19.03.2010, 09:05
Muutes tietäjät sanokaapas kuinkas paljon tossa etukardaanissa pitäis olla liukua..tuntui siltä kuin liuku olis loppunut kesken ku sovittelin sitä perään kiinni..se jäi reilu 5mm vajaaks ja sit kokeilin varovasti kiristää pulteilla nii sain sen ihan ilman väärinkäyttöä laipat vastakkain, mutta jäi hiukka mietityttää et riittääkö toi liuku sittenkään???
Siinähän pitäis olla varaa kuitenkin sisään ja ulospäin..



siin kardaanin liussa on sellanen rajotin prikka siel sisällä. laita jortaani ruuvipenkkii kiinni tiukasti ja lekalla kunnon iskuja radaanin liukuosaan (siis pituus suunnassa) ja prikan pitäs antautua. tällä saat jotain reilusti lisää liukua.

hammart
20.03.2010, 01:28
siinä tais olla "uutuuden jäykkyyttä" tai vanhuuden..se kyllä liukui lisää ku verrytteli hiukan.
nyt on patrolli renkaillaan ja korvat hitsattu,jarruputkia hiukka alennettu,vinssikardaani ja vinssi kiinni.
Ohjausromppeita en vielä laskenut alaspäin, mut sen teen varmaa jossai vaiheessa vielä.

Seuraavaks vois asennella rullakidan rullat paikalleen ja kelata vaijerin kelalle. Renkaita en saanut vielä alle, niitä pitää erinäisistä syistä puljata ees taas. Nyt on helmaputkesta maahan 64cm ja 35" pyörillä se nousee vielä 13cm lisää.

Perän lavaa pitäis hiukka suunnitella uusiks..peräosan laikkaamisen takia noi takaovet ei istu alkuunkaan lukkopelteihin, joten asille täytyy tehdä jotain..mutta se nyt on pienempi pään murhe tässä.

jv
20.03.2010, 11:13
Nyt on helmaputkesta maahan 64cm ja 35" pyörillä se nousee vielä 13cm lisää.


suosittelen madaltamista ja reilusti, on aika huono pysymään pystyssä noin korkeena. ja leiman saanti tulee kyl tökkimään. turhaa siit yli korkeeta tekee ku ei siitä oo mitään hyötyä...

mul on patrollissa helmasta maahan 68cm ja alla on 39,5" renkaat...

hammart
21.03.2010, 11:32
luuletko sä että olen tuota lelimalle viemässä..?? =)
paras vits pitkään aikaan..heh..en todellakaan..siihen pitää tehä sellaisia urotöitä, että ei oo järkee, toiseks ei mulla ees oo papereita tohon mätäpaiseeseen..kolmanneks se toimii tavallaan mun "varaosa-autona" tolle mun käyttö-Patrollille, jos tulee joku tosihätä ja tarvii osia..

Mä en ole nii pro-offari etteikö tuo mua haittais, jos se on hiukka ylikorkee..sitä tulee ajettua nii vähän..
enkä mä niistä jousen lapuista tehnyt ees mitää korkeita, banjoputken päältä jousen alle tais olla 25mm eessä ainakin..

Voihan siihe pienemmät pyörät sit vaihtaa jos haluu ruveta hifistelee, jos tuntuu liian korkeelta..

hammart
23.03.2010, 14:10
Muuten vaikka vanteissa oli kaks sisäreunaa eli leveetä, nii ne oli profiililtaan kuitenkin semmoiset että renkaan vääntämisessä ei ollu mitää ongelmaa..

eilen tuli tehtyä rullakita kunnostetuilla toyotan rullilla. Mietin et pitäiskö sittenkin tehä korokelaidat tolle rummulle, ku vaijeria nii hemmetisti, et siististi kelattuna se just mahtuu rummulle. Tai sit hiukka katkasta vaijeria. Vaijeris oli parit mutjukohdat mut mistää ei ollu rispaantunut vielä. Jäi noi vaakarullat hiukka kauas toisistaan, mut tollei ne on Toyotankin kidassa. Tein samal vaival rullista purettavatkin, jos tulee joku tosi hasardi.
http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0001-1.jpg

http://i42.photobucket.com/albums/e345/hammart/Offroad/Patrol/IMG_0007.jpg

Jos tänää sais parsittua ton lavan takalaidan uuteen uskoon..

hammart
27.03.2010, 11:56
Patrolli on jo melkein iskussaan..Kaikkee pikku näpertämistä riittää vielä..lavalle tein "banko" tolpat, nii pääsee puunajoon..
Ja joku iloinen väri pitää maalata niskaan..tai sekin on jo mielessä..