PDA

View Full Version : Jeep Cherokee XJ -90 "sähköt"

piippu
08.11.2009, 21:17
Aloitetaas taas uusi ketju ties monettako kertaa....mutta hakukaan ei tuottanut toivottua tulosta.

Eli kyseessä xj -90 LTD ja ihmettelyn kohteena sähköt...tarkemmin (tällähetkellä) vaihteiston sulake, joka alkoi tänään paukkua mystisesti ilman mitään dramatiikkaa (huomasin pimeässä ajaessa kun jalkatilassa välähti) ja ainut mitä sillähetkellä huomasin puuttuvan, oli tuo laatikon Power shift napin toimimattomuus....no ajoin tallille ja tutkin tarkemmin sulaketaulua ja olihan siellä virityksiä, muttei nyt suoranaisesti tuossa laatikon 7,5Amp sulakkeessa, paitsi että se oli korvattu 20Amp propulla joka nyt siis kärähti. Vaihdoin uuden 20:sen sulakkeen (huomasin tuon 7,5amp vasta toisella kokeilulla :( ), mutta räpsähtää heti kun kääntää virrat päälle + nyt on mittarit poissa pelistä ja radiostakaan ei enää humppa soi! Siis radio ja mittarit toimi vielä senkin jälkeen, kun sulake ekankerran kärähti, mutta nyt toisenkerran jälkeen ei puhu enää mitään...

Joten osaako kukaan Jeeppi speciaali heittää kuvauksen perusteella ongelman suuntaa? Mitä tuon vaihdelaatikon sulakkeen takana pitäisi olla?

Timo_L
08.11.2009, 23:09
No sen takana pitäisi olla TCU, mutta ei nyt ole johtokaavioita käsillä niin en tiedä/ muista ulkoa että miten se virta sinne menee.

Kun siellä TCU:n johtolinjassa (+12V syöttöjohto) on lisäksi vielä 10A sulake lähellä TCU:ta repsikan puolella hanskalokeron "alla". Eli jos sen TCU:n syöttösulakkeen ottaa irti niin TCU ei toimi ja laatikosta ei mene päälle vaihteet kuin manuaalisesti (paitsi 2. mikä ei toimi ollenkaan). Sitähän minä en muista että jos tuo sulakepaneelin 7,5A sulake palaa, niin meneekö siitäkin loota toimimattomaksi?

Tämä siis nyt ihan arvauspuolella, mutta jos ei toimi enää mittaristo yms. ja sulake palaa heti kun virrat pistää päälle, niin jossainhan on pakko olla oikosulku mikä sen sulakkeen polttaa. Voin pistää sulle mailiin PDF:nä '88 XJ:n johtokaaviot (pitäisi täsmätä omasi kanssa ihan täysin) jos tarvii?

piippu
09.11.2009, 10:33
TCU:n 10A sulake oli ehjä ja laatikko kyllä toimii ihan normaalisti, ainoastaan power shift nappi meni mykäksi siinä ensimmäisen sulakkeen palamisessa....ja nyt oli sitten mittariston sulakekkin kärähtänyt, ja kärähtää nykyään heti kun virrat laittaa päälle (eli yhtäaikaa sen vaihdellatikon sulakkeen kanssa). Pitää riipasta koetaulu pellolle ja pitää pienen mietintäillan noille johdoille, kun näyttäis olevan meleko reippaasti edellisen omistajan kytkentöjä&ohituksia + alkuperäisiä johtojakin katkottuna 8kpl sulakerasian lähettyvillä :(

Mutta se kytkentäkaava olis nyt kyllä paikallaan....pukkaan yv:tä tulemaan :)

Timo_L
09.11.2009, 13:40
Noi edellinen-omistaja-teki-itse-päin-helvettiä- viritykset on aina hienoja :D niistä on hyvä lähteä etsimään mihin mikäkin johto menee. No mutta, laitoin mailiin sulle koko tehtaan huoltomanuaalin ja pari muutakin hyödyllistä PDF:ää..eiköhän niillä saa selvitettyä.

piippu
10.11.2009, 21:25
No niin se vaan homma jatkuu.....

Purin koetaulua ja ihmettelin (ylimääräisten) sähköjohtojen määrää ja vaihtelin rikkinäiset lamput ja sain lopputulokseksi: ABS:än merkkivalo syttyy palamaan heti kun autolla lähtee ajamaan :D , mittariston irrotuksen/kiinnityksen jälkeen ei kärähdä enää mittariston sulake (mitään ihmeellistä ei kuitenkaan löytynyt), mutta vaihdelaatikon sulake ei vaan ota kestääkseen....tai kesti laittaa virrat päälle niinkauan kunnes koetaulun irrotuksen jälkeen käynnisti pelin!?

Jatkokysymys koskien koko auton toimintaa: Kuuluuko abs:än pumpun murahtaa noin 2-3sek jokakerta kun jarrua painaa? Ja mistä pääsee käsiksi vaihdelaatikon asentotunnistimeen ja pakkivalo anturiin? (liittyy tuohon laatikon sulakkeeseen ja pakkivalot ei ole toiminut sulakkeen vielä ollessa kunnossakaan)

Timo_L
10.11.2009, 22:26
Ei kuulu. Sulla kun on tuo Bendixin haista-paska-absisysteemi, niin ihan oikeasti kannattaa heivata se mäkeen ja korvata normijarruilla nyt, kun olet vielä hengissä...

piippu
13.11.2009, 18:43
Päivitystä tähänkin ongelmaan. Eli vika löytyi laatikon ropun paukkumiseen.....niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin koneen ja rintapellin välistä! Eli laatikolle menevät sähköjohdot oli vedetty laatikoöljyn mittatikun lähettyviltä nippusiteellä niin kireälle että yksi johto oli hinkkaantunut puhki venttiilikoppaa vasten :)

Mutta tuohon abs juttuun pitääkin paneutua hieman enemmän...eli pikapuoliin näppäilen tilausta muutos palikoille :cool: Mutta eihän tuo bendix-systeemi nyt niin aataminaikainen ole, että jarrut katoaisi täysin kokonaan pumpun hyydyttyä....eihän? Vaan tehostus häviää ja sehän paikataan pohkeella :)

454SS
13.11.2009, 20:54
Mutta tuohon abs juttuun pitääkin paneutua hieman enemmän...eli pikapuoliin näppäilen tilausta muutos palikoille :cool: Mutta eihän tuo bendix-systeemi nyt niin aataminaikainen ole, että jarrut katoaisi täysin kokonaan pumpun hyydyttyä....eihän? Vaan tehostus häviää ja sehän paikataan pohkeella :)

Öööö, mukava tunne kun oot ajanu 8 tunnin kisan ilman minkäänlaista jarruongelmaa, ja sitten siirtymällä kisapaikalta traileriparkkiin huomaat että 80km/h vauhtia, kuorma-auto jarruttaa edessä ja Jeepin on jarrupoljin kivikova eikä mitään tapahdu vaikka painaa kuinka kovin. Miulla oli onneksi tuuria että sain väistettyä ojan kautta ohi ja löytyi yksi jarrutus kun runttasi poljinta kunnolla kahdella jalalla. Sitten poljin meni ihan veteläksi. Yritin korjata systeemiä, kun viaksi paikallistui paineakku, mutta lopulta vaihdoin "normaalit" alipainetehosteiset jarrut tilalle.

piippu
13.11.2009, 21:57
Ok! Eli tätä tässä vähän hainkin, että mitä tuossa oikeasti tapahtuu kun koko "hieno" järjestelmä heittää "vapaalle". Kaveri vaan sanoi että ainakin chevy vani on lähes pitelemätön kun tehostus jarruista katoaa ja minä kun en ole aiemmin jenkeillä ajellut (jos ei nyt grand voyageria lasketa) niin ei osaa edes ajatella mitä tuossa voi tapahtua, kun tähänastiset saksalaiset ja venäläiset autot ei ole tehneet mitään ihmeellistä vaikka tehostin pelistä katoaakin (paitsi että poljinvoima kasvaa vastaavaksi kuin normaaleissa rallivehkeissä)

Mutta jos nämä cherokeen jarrut tosiaan tekee ihan mitä sattuu, niin tilaus alipainetehoistesiin jarruihin lähtee välittömästi :cool:

sumpe
13.11.2009, 22:30
Minua opastettiin aiheesta myös ja vanhasta pajerosta löytyy apu eli tehostin ja sylinteri,jeepin abshit voipi heittää alkuaine varastoon

Timo_L
14.11.2009, 16:52
Mulla teki sen, että toisen puolen etujarru meni ihan pimeäksi, takajarrut tais hävitä samalla. Ei ollut kiva yrittää pysähtyä Kehä III:lla valoihin 80km/h vauhdista kun auto pyrki koko ajan kampeamaan keskikaiteeseen. Ja siis kerrasta meni pimeäksi. Jos vaihdat Jeepin orkkisosia tilalle, niin kandee hommata '95 jälkeisestä XJ:stä tehostin ja pääsylinteri, se on kaksoiskalvolla ja tehokkaampi kuin vanhemmissa. Voihan tonne jotain muutakin toki soveltaa..

Mulla on sitten ylimääräinen lähes uusi tehostin ja jarrupääsylinteri, jäi siitä edellisestä minkä kippasin. Oli ehtinyt olla vuoden verran kiinni. Pintaruosteessa joten näyttää vanhalta, en hölmönä maalannut niitä heti uutena :(

piippu
19.11.2009, 02:03
Ja-haa... taas ongelmia :)

Minne loisin katseen, kun kaasuläpän irrotuksen/puhdistuksen jälkeen alkoi käydä lämpöisenä reipasta 1500r/min tyhjäkäyntiä? Imuvuoto se ei ole ja alipaineletkutkin ok...eikä tuossa nyt muutenkaan näyttäisi olevan mitään erikoista silmin havaittavaa. Ainut mikä minulla tulee mieleen on, että onnistuin pyöräyttämään TPS:ää (oli kiinnitysruuvit meleko löysällä, jonka huomasin vasta nyt kun toistakertaa hypistelin hässäkkää pöydällä) mutta nyt en löydä mistään vastusarvoja tuolle potikalle mitä pitäisi näyttää läppä kiinni ja auki? Tai ainakin minun sysleri grand voygerille oli annettu hienosti arvot minne pitäisi säätää, mutta tähän jeeppiin en ole onnistunut niitä löytämään.

Tietysti voisi herätä epäilys siihen mikälie lisäilma venttiiliinkin, mutta mites se PITÄISI toimia?

Vai onko vielä joku, joka vaikuttaa tuohon kuuman koneen tyhjäkäyntinopeuteen? Eli kylmänä ja puolilämpöisenä kaikki OK

JAMANT
19.11.2009, 08:57
Tässä ohje, TPS paikoillaan autossa, lainasin omaa tekstiäni AMC-kerhon sivuilta:
Voi mitata, etsin sen litteän liittimen siitä TPS:ltä ja kolmesta johdosta yksi on maa, yksi on virran syöttö TPS:lle (about 5V) ja kolmas (jota sitten mittaat) on paluusignaali läpän asennosta PCM:lle ja siinä pitää läpät kiinni olla jännite 0.8V!!

-90:sessä ei edelleenkään ole mitään itsediagnostiikkaa, eli ei ilmoita sitä mitenkään!!

kaistapää
19.11.2009, 12:26
Tässä ohje, TPS paikoillaan autossa, lainasin omaa tekstiäni AMC-kerhon sivuilta:
Voi mitata, etsin sen litteän liittimen siitä TPS:ltä ja kolmesta johdosta yksi on maa, yksi on virran syöttö TPS:lle (about 5V) ja kolmas (jota sitten mittaat) on paluusignaali läpän asennosta PCM:lle ja siinä pitää läpät kiinni olla jännite 0.8V!!

-90:sessä ei edelleenkään ole mitään itsediagnostiikkaa, eli ei ilmoita sitä mitenkään!!

KIITOS JAMANT tästä:

oma rottelo tekee sitä että välillä jää käymään 1500-2500rpm ja tps anturin piuhan irroittamalla laskee sit alas.ei auta tyhjäkäynnin säätövenan putsaus/vaihto.nyt saa mitattua mitä tulee ulos ja tietää paljon pitäis olla.

piippu
19.11.2009, 14:08
Jep, tosiaan Kiitokset ohjeesta! Mutta vielä pikku kysymys koskien tuota lisäilmaventtiiliä (tyhjäkäyntiventtiili?). Pitäiskö se olla kuumana kiinni vai auki, vai säätääkö kokoajan kiinni-auki pienestäkin kaasun painalluksesta?

JAMANT
19.11.2009, 14:18
Jep, tosiaan Kiitokset ohjeesta! Mutta vielä pikku kysymys koskien tuota lisäilmaventtiiliä (tyhjäkäyntiventtiili?). Pitäiskö se olla kuumana kiinni vai auki, vai säätääkö kokoajan kiinni-auki pienestäkin kaasun painalluksesta?

Säätää koko ajan!! Ja kun painat kaasun lattiaan, se aukee, = lisää ilmaa koneelle!!!

piippu
20.11.2009, 01:30
Kävin säätelemässä TPS:än 0,8V (oli 0,48V) ja lisäilmaventtiili säätää hienosti, mutta edelleen kierrokset huutaa kuumana 1500r/min.

Onko tuossa vielä joku juttu, joka "herää eloon" vasta kun kone on saavuttanut tietyn käyntilämpötilan ja heittää väärää informaatiota ruiskulle? Kylmänä & puolilämpöisenä kaikki on ok, mutta het kun lämpömittari kiipaisee sinne jonnekkin yli 80C° alkaa "kiekumaan"?

Itse itselleni vastaten-> Yksi voi olla, mikä tuli VASTA NYT mieleen, että se perhanan edellinen kuljettaja on mennyt ropaamaan kaasuvivuston säätöjä ja kaasuläppä ei olekkaan ihan 100% kiinni tyhjäkäynnillä ja hotii senverran ilmaa välistä että nostaa kierrokset, koska eikös tuon tyhjäkäynti-ilman pitäisi mennä kokonaisuudessa sen sähköisen venttiilin kautta!? (tuohan olisi pitänyt tietenkin tarkastaa heti ensimmäisenä, mutta minkäs sille mahtaa kun on niin "kätevä" :) ) Eli oire tuli heti kun olin saanut puhdistettua todella paskaisen kaasuläpän kaikenmaailman karstasta & HIEKASTA ja ilmeisesti paskan tiivistävästä ominaisuudesta johtuen ei ollut oireillut aiemmin....vai olenko ajatuksineni aivan hakoteillä? :cool:

JAMANT
20.11.2009, 09:13
Joo, jos kaasuläpät on viritetty auki, varmasti käy kierroksilla siinä vaiheessa kun kone lämpiää ja PCM menee closed looppiin ja ottaa siis tietoa happitunnistimelta, joka kertoo koneen käyvän laihalla (= imuvuoto) ja PCM lisää polttoainetta = kierrokset nousee!! Läpän pitää olla ihan kiinni, mutta ei kuitenkaan niin, että läppä koskettaa/nojaa runkoon!!

piippu
25.11.2009, 19:45
Päivityksiä....

Kaasuläppää säädetty ja alkaa olemaan kohillaan. Tosin nyt kuumana kierrokset 1000r/min, kun ekalla säädöllä jäi jonnekkin 500-600 tietämiin (joka oli minun korvalle liian vähän) ja tonni tuntuu taas liialta :) Että "vielä kerran pojat!" Paljonko se tyhjäkäynti muuten pitäis olla...tehtaan mukaan?

Ja toinen pähkäilyn aihe: Mistä löytyy pakkivalon kytkin? Onko se jossain vaihdekepin juuressa, vai laatikossa sisällä...kun ei vaan syty, vaikka muu näyttäis olevan ok?

JAMANT
25.11.2009, 20:00
No mulla käy tyhjäkäyntiä semmoiset 600 rpm!!

Olikos toi automaatti, neutral safety switch on laatikon oikealla puolella ja se hoitaa peruutusvalot myös!! Mutta veikkaan että kontaktivika on konehuoneen puolella, koskaan en ole risaa katkaisijaa AW-4:ssä nähnyt ja uusi katkaisija on kallis ( tuo: http://www.jamant.fi/katkaisija-xjmjzj-cro83503712-p-2662.html )!!

piippu
25.11.2009, 21:46
Jälleen Kiitokset Jamantille!!!

Automaattihan tämä ja pitää vilkaista/mittailla johtoja hieman tarkemmin....lienee liitin jossain rintapellin tienoilla (kuvassa olevan johdon pituudesta päätellen) ja eiköhän se sieltä löydy johtoja seuraamalla, nyt kun tietää mitä on etsimässä :cool:

Timo_L
25.11.2009, 23:47
Päivityksiä....

Kaasuläppää säädetty ja alkaa olemaan kohillaan. Tosin nyt kuumana kierrokset 1000r/min, kun ekalla säädöllä jäi jonnekkin 500-600 tietämiin (joka oli minun korvalle liian vähän) ja tonni tuntuu taas liialta :) Että "vielä kerran pojat!" Paljonko se tyhjäkäynti muuten pitäis olla...tehtaan mukaan?

Ja toinen pähkäilyn aihe: Mistä löytyy pakkivalon kytkin? Onko se jossain vaihdekepin juuressa, vai laatikossa sisällä...kun ei vaan syty, vaikka muu näyttäis olevan ok?

Juu, siinä NSS:ssä on pakkivalojen ohjaus kans. Kuten Jamant sanoin aika vittumaisessa paikassa lootan kyljellä/ päällä. Tosin olen eri mieltä tuosta kontaktiviasta, AW4:n NSS- viat on aika yleisiä, lähinnä siten että se on paskainen sisältä. Putsaamalla kontaktit toimii yleensä kuin uusi, eikä maksa kuin vaivan ja vähän sopivaa vaseliinia.

Tässä ohje:

http://jeepin.com/features/nss/index.asp

edit: tässä toinen kaupanpäälle :D http://www.jpmagazine.com/techarticles/drivetrain/154_0805_1987_2001_jeep_cherokee_neutral_safety_sw itch/index.html

Tyhjäkäynnistä, tehtaan ohje taitaa olla jossain 800 tietämillä, mutta oikeastaan mitä vain 500-900 välillä on ihan ok (900 tosin aika korkea mun mielestä). Välillä on mulla molemmissa käynyt vain jotain 200-400rpm luokkaa, hyvin pysyy käynnissä ja on rouheet soundit :D

Olikos toi automaatti, neutral safety switch on laatikon oikealla puolella ja se hoitaa peruutusvalot myös!! Mutta veikkaan että kontaktivika on konehuoneen puolella, koskaan en ole risaa katkaisijaa AW-4:ssä nähnyt

No ei ehkä varsinaisesti risoja, mutta kuluneita ja paskaisia kylläkin. Sanoisin itse että NSS:n likaisuus ja toimimattomuus on melkein tyyppivika AW4:ssä. Aiheuttaa enemmän kuin tarpeeksi pakkivalo- ja käynnistysongelmia.

JAMANT
26.11.2009, 09:07
Timo_L: ikinä en ole nähnyt risaa, paskaista tai viallista tommosta katkaisijaa, aina on vika ollut jossain liittimessä matkalla!! Mun tiedot perustuu kokemukseen, ei nettikeskusteluihin!!!

Timo_L
26.11.2009, 11:18
No mulla on ollut molemmissa XJ:ssä paskaiset, ja ei siksi meinannut startata kunnolla ja pakkivaloissa oli satunnaista häikkää. Että ei nää mun kommentit nyt ihan pelkkään nettikeskusteluun perustu. Eihän noi varsinaisesti olekaan viallisia yleensä, mutta paskaisia kyllä toisinaan. Ja tietysti voi se kontaktihäikkä olla liittimissäkin, helpompi se on siitä ensin aloittaa.

Mutta ihan oikeasti, jos koko Suomessa huolletaan korjaamoilla vuosittain ehkä maksimissaan muutamaa sataa XJ:tä, ja Jenkeissä niitä on satojatuhansia, niin kummastakohan saa pidemmän päälle tarkempia tietoja asiasta? Muistaa vain aina pitää pienen filtterin päällä kun juttuja lukee netistä - on se sitten mistä päin maailmaa tahansa.

Se nyt vain on niin, että kun on isot volyymit ja paljon käyttäjiä niin sitä tietotaitoa löytyy väkisinkin enemmän kuin Suomesta. Se ei ole mitenkään tämän maan korjaamoiden ja harrastajien väheksymistä, mutta pitää muistaa realiteetit. Kyllä noi isommat ja tunnetut jenkkifoorumit on vähintään yhtä hyviä tietolähteitä kuin korjaamot ja nettisivut Suomessa.

JAMANT
26.11.2009, 12:29
No mulla on ollut molemmissa XJ:ssä paskaiset, ja ei siksi meinannut startata kunnolla ja pakkivaloissa oli satunnaista häikkää. Että ei nää mun kommentit nyt ihan pelkkään nettikeskusteluun perustu. Eihän noi varsinaisesti olekaan viallisia yleensä, mutta paskaisia kyllä toisinaan. Ja tietysti voi se kontaktihäikkä olla liittimissäkin, helpompi se on siitä ensin aloittaa.

Mutta ihan oikeasti, jos koko Suomessa huolletaan korjaamoilla vuosittain ehkä maksimissaan muutamaa sataa XJ:tä, ja Jenkeissä niitä on satojatuhansia, niin kummastakohan saa pidemmän päälle tarkempia tietoja asiasta? Muistaa vain aina pitää pienen filtterin päällä kun juttuja lukee netistä - on se sitten mistä päin maailmaa tahansa.

Se nyt vain on niin, että kun on isot volyymit ja paljon käyttäjiä niin sitä tietotaitoa löytyy väkisinkin enemmän kuin Suomesta. Se ei ole mitenkään tämän maan korjaamoiden ja harrastajien väheksymistä, mutta pitää muistaa realiteetit. Kyllä noi isommat ja tunnetut jenkkifoorumit on vähintään yhtä hyviä tietolähteitä kuin korjaamot ja nettisivut Suomessa.
Luitko mun edellisen viestin?? Kerroin omista kokemuksista!! Kyllä varmaan on muitakin vaihtoehtoja viaksi, paras mitä on näkynyt, oli se että ilmastoinnin sulake oli irti, koska kompura oli rikki ja peruutusvalot yllättäen samassa sulakkeessa ja se ei käy ilmi mistään kaaviosta!!!

Timo_L
26.11.2009, 14:30
Luitko mun edellisen viestin?? Kerroin omista kokemuksista!! Kyllä varmaan on muitakin vaihtoehtoja viaksi, paras mitä on näkynyt, oli se että ilmastoinnin sulake oli irti, koska kompura oli rikki ja peruutusvalot yllättäen samassa sulakkeessa ja se ei käy ilmi mistään kaaviosta!!!

Luin, ja kirjoitinkin siksi että "..ovat vähintään yhtä hyviä tietolähteitä kuin korjaamot ja nettisivut Suomessa." :)

Sitä en voi käsittää miksi porukka täällä tuntuu väheksyvän esim. jenkkifoorumeita niin helvetisti? Ihan kuin se pelkkä oma kokemus olisi ainoa asia mihin voi luottaa..netti on erittäin hyvä tiedonhaun lähde, kunhan vain muistaa sen tietofiltterin päässään. Kaikkea ei kannata suorilta käsin uskoa mitä lukee.

Kaikella kunnioituksella, mutta koskee se sama asia kuitenkin korjaamojakin. Ei se korjaamo ole välttämättä aina oikeassa. Netin hienous on, että kun noissa väkirikkaisssa valtioissa on porukkaa kymmeniä kertoja enemmän kuin suomessa, niin sieltä VÄKISINKIN löytyy tietoa ja tapahtumia enemmän kuin täältä pienestä Suomesta. Kun on paljon autoja, niin tietyt viat, vaikka olisi kohtalaisen harvinaisiakin tulee ilmi. Voi olla ettei täällä ole sattunut yhtäkään, joten siitä on vaikea löytää tietoa tai voi vaikuttaa, ettei sellaista "tyyppivikaa" edes ole.

JAMANT
26.11.2009, 15:02
Sitä en voi käsittää miksi porukka täällä tuntuu väheksyvän esim. jenkkifoorumeita niin helvetisti?
Koska toisten on vaikeata ymmärtää edes suomeksi kerrottuja/kirjoitettuja asioita, saatikka jos ne on kirjoitettu Lontooksi!!!

piippu
26.11.2009, 15:19
Rauhoitutaampas :D

Molemmat vaihtoehdot (Jamant ja Timo_L) ovat erittäin todennäköisiä minun tapauksessa, koska tuo NSS johdotus näyttäis olevan just siinä liittimessä josta johtui ne topicin alkupään sulakkeen paukkumiset, mutta asiaa ei helpota se, että edellinen omistaja mumisi jostain satunnaisista käynnistysvaikeuksista (kuulemma kuin akku olisi tyhjä :) ), kun autoa olin hakemassa ja sanoi avuksi olevan pari reipasta lyöntiä vaihdekeppiin sen ollessa P-asennossa...en pitänyt tuota oikein minään, mutta taitaa tuossa jokin yhteys ollakkin.

paras mitä on näkynyt, oli se että ilmastoinnin sulake oli irti, koska kompura oli rikki ja peruutusvalot yllättäen samassa sulakkeessa ja se ei käy ilmi mistään kaaviosta!!!

Ja toinen on tuo Jamantin sulake, koska minulla on todellakin ilmastointi poissa pelistä ja taitaapa olla tuo sulakekkin irti :o

Timo_L
26.11.2009, 15:57
Koska toisten on vaikeata ymmärtää edes suomeksi kerrottuja/kirjoitettuja asioita, saatikka jos ne on kirjoitettu Lontooksi!!!

Eikös se ole niiden henkilökohtainen voi-voi? :D Ei ulkomaan kieli vähennä sen tiedon arvokkuutta mihinkään, se vain vaikeuttaa toisille sen hyödyntämistä. Mut ei nyt vedetä herneitä nenään suuntaan tahi toiseen. Mulla vain on tapana olla asioista kriittinen, ja kerron asiat miten ne ajattelen. Eihän tässä kumpikaan ole oikeassa tai väärässä, katotaan vain asioita vähän eri kantilta.. En minä tässä tietotaitoasi epäile, mutta jos ei ittellä ole vikaa tullut vastaan ei se tarkoita sitä ettei niin voi käydä.

Timo_L
26.11.2009, 16:01
Rauhoitutaampas :D

Molemmat vaihtoehdot (Jamant ja Timo_L) ovat erittäin todennäköisiä minun tapauksessa, koska tuo NSS johdotus näyttäis olevan just siinä liittimessä josta johtui ne topicin alkupään sulakkeen paukkumiset, mutta asiaa ei helpota se, että edellinen omistaja mumisi jostain satunnaisista käynnistysvaikeuksista (kuulemma kuin akku olisi tyhjä :) ), kun autoa olin hakemassa ja sanoi avuksi olevan pari reipasta lyöntiä vaihdekeppiin sen ollessa P-asennossa...en pitänyt tuota oikein minään, mutta taitaa tuossa jokin yhteys ollakkin.

Ja toinen on tuo Jamantin sulake, koska minulla on todellakin ilmastointi poissa pelistä ja taitaapa olla tuo sulakekkin irti :o

Ihan rauhallisia täällä ainakin ollaan :D

NSS:n yksi likaisuus- oirehtiminen on juuri se, että keppiä P- tai N- asennossa runkkaamalla lähtee käyntiin, muuten ei. Mulla molemmat teki juuri tuota. Toinen voi toki olla joku liitin- tai johtovika, tai uupuva sulake. Ei yhtään mahdotonta, varisnkin kun sulla niitä ihme kötöstyksiä ja ongelmia siellä on muutenkin edellisen omistajan jäljiltä.

Ton NSS:n pystyy ohittamaankin kokonaan, mutta sitten kyllä käynnistyy ihan missä vain kepin asennossa, mikäei välttämättä ole hyvä. Sitä nyt en tähän hätään muista, miten ihmeessä se tehtiin.. pari johtoa piti liittää yhteen jostain liittimestä?

JAMANT
26.11.2009, 17:17
Ja aiankin katsastuksessa sen startin pitää toimia vain P tai N -asennoissa!! Kyllä ne sen kumminkin kokeilee, vaikkei sitä aina itse huomaiskaan!!

Ja ei täällä mitään palkokasveja oo, asiaahan tässä....

piippu
30.11.2009, 15:40
Ja taas pikku päivitystä.....

NSS tuli kaiveltua irti (olihan v*ttumainen irrottaa ja taisi siinä muutama Voimasanakin päästä suupielestä, eikä luovuttaminenkaan kaukaa liipannut....mutta en antanut periksi, niinkuin tässäkin todetaan-> http://www.youtube.com/watch?v=WKYD-cDd_Gs :D )Ja hämmästys oli suuri, kun puhdistamisen & uudelleen rasvauksen jälkeen autossani oli pakkivalot! Eli ne klipareet siinä liikkuvassa varressa oli wanhan vaseliinin ja paskan yhteisymmärryksessä hieman jummittuneet, eikä enää koskettaneet kuluneeseen pakkivalonastaan.

Mutta tämäkään ei ollut viimeinen vika autossa, joten...

TO BE CONTINUED....

Timo_L
30.11.2009, 17:45
BINGO! ..kuten taisin jotian aiemmin todetakin :) Ja varmaan jeesasi myös starttausongelmiin?

piippu
01.12.2009, 01:36
Jep, tälläkertaa pisteet Timo_L:älle :cool:

Mutta noita starttausongelmia ei minulla ole ollut, vaan edellinen omistaja jotain sellaisista mutisi....

Mutta sähköistä akseliin. Kävin toissa ehtoola pikaisella pyörähdyksellä maiseman puolella ja ihmettelin mielenkiintoista ääntä, joka tuntuu/kuulostaa tulevan vasemman etunavan seutuvilta ja paukahdus kuulostaa kuin joku hyppäisi yli, mutta murrokset ei ainakaan pauku, eikä perässäkään näkynyt mitään ihmeellistä kun öljyjä vaihtelin. Ja sopivaa mäkeä ylös yrittäessä äänen kanssa tuntuu kuin jättäisi etuvetoa pois pelistä aina paukahduksen kuuluessa.....saatan kyllä tuntea omianikin, mutta asia on kuitenkin melko hankala todeta/paikallistaa äänen kuuluessa erittäin epäsäännöllisesti.

Olisiko se sitten se "vetoketju" jakolaatikossa joka hyppii yli? Sen vaihdosta ei ole mitään hajuakaan ja öljyjä jakolaatikkoon vaihtaessa en onnistunut täyttöpropusta löytämään mitään mistä olisi saanut mitattua ketjun painaumaa...eli tunnelma oli kuin olisi tyhjään halliin avaimenreijästä kurkistanut :D (jakolaatikkohan on se part time-full time...mikä olikaan nimeltään?) Mutta vastaavasti öljyn tyhjennysreijästä näkyi jokin musta palikka/vipu joka makasi jakolaatikon pohjaa vasten, eikä suostunut siitä siirtymään vaikka koitti vähän tökkiäkkin...onko tämä nyt se kiristäjä joka kuuluisi olla täyttöreijän lähettyvillä??? Eli miten se ketjun venymä todettiinkaan? Ja olisiko siitä jopa räjäytyskuvaa miten se siellä laatikossa kiertelee? :o

kaistapää
01.12.2009, 08:44
Jep, tälläkertaa pisteet Timo_L:älle :cool:

Mutta noita starttausongelmia ei minulla ole ollut, vaan edellinen omistaja jotain sellaisista mutisi....

Mutta sähköistä akseliin. Kävin toissa ehtoola pikaisella pyörähdyksellä maiseman puolella ja ihmettelin mielenkiintoista ääntä, joka tuntuu/kuulostaa tulevan vasemman etunavan seutuvilta ja paukahdus kuulostaa kuin joku hyppäisi yli, mutta murrokset ei ainakaan pauku, eikä perässäkään näkynyt mitään ihmeellistä kun öljyjä vaihtelin. Ja sopivaa mäkeä ylös yrittäessä äänen kanssa tuntuu kuin jättäisi etuvetoa pois pelistä aina paukahduksen kuuluessa.....saatan kyllä tuntea omianikin, mutta asia on kuitenkin melko hankala todeta/paikallistaa äänen kuuluessa erittäin epäsäännöllisesti.

Olisiko se sitten se "vetoketju" jakolaatikossa joka hyppii yli? Sen vaihdosta ei ole mitään hajuakaan ja öljyjä jakolaatikkoon vaihtaessa en onnistunut täyttöpropusta löytämään mitään mistä olisi saanut mitattua ketjun painaumaa...eli tunnelma oli kuin olisi tyhjään halliin avaimenreijästä kurkistanut :D (jakolaatikkohan on se part time-full time...mikä olikaan nimeltään?) Mutta vastaavasti öljyn tyhjennysreijästä näkyi jokin musta palikka/vipu joka makasi jakolaatikon pohjaa vasten, eikä suostunut siitä siirtymään vaikka koitti vähän tökkiäkkin...onko tämä nyt se kiristäjä joka kuuluisi olla täyttöreijän lähettyvillä??? Eli miten se ketjun venymä todettiinkaan? Ja olisiko siitä jopa räjäytyskuvaa miten se siellä laatikossa kiertelee? :o

kovasti veikkaisin "napalukkoa" oikeanpuoleisessa vetarissa.vuotaa alipainetta ulkoilmaan ja ei jaksa pysyä päällä.vilkkuuko PART(Y) TIME valo samalla kun paukkaa?valohan palaa vain silloin kun napis on kytkeytynyt,ei silloin kun se yrittää olla kiinni.omassa oli samaa ongelmaa,korjaantui järjestelmän tiivistämisellä,jeepissä on vaan tosi paskat letkuliittännät ja ajanmyötä sit vuotaa.

HeikkiH
01.12.2009, 09:15
Nippuside on kätevä niiden kumituttien tiivistämiseen, elleivät ole murtuneet.

Se "napalukko" on viralliselta nimeltään central axle disconnect, eli cad.

JAMANT
01.12.2009, 10:12
Ja se mitä jakolaatikossa tökit on suodatin (tommonen: http://www.jamant.fi/suodatin-cro4338943-p-485.html ), NP-jakolaatikoissa ei ole kiristäjää!!

Napalukkoa epäilisin minäkin, paitsi jos on NP-242 (Full-Time asento) -jakolaatikko, silloin ei ole napalukkoa!!

Killman
01.12.2009, 10:32
Siis pamaus kuuluu kun olet kiipeämässä esim penkalle tai kivelle siten että apparin puolen etupyörä on sisällä ja kuskin joustot max ulkona sekä pyörät käännettynä oikealle?

Itellä pamaus kuulunut yo tilanteessa satunnaisesti vuosia, eikä kyllä ole mistään voimansiirrosta lähtöisin.

Veikkaisin paria kohtaa, apparin puolen ylätukivarsi ahdistaa äljypohjan reunaan. Näkyy osuman merkkejä jos näin. Toinen, todennäköisempi on että jousi ottaa tolppaan täydessä ulosjoustossa ja jousen kierre aiheuttaa äänen.

Onko muilla arvausia?

Timo_L
01.12.2009, 11:42

kovasti veikkaisin "napalukkoa" oikeanpuoleisessa vetarissa.vuotaa alipainetta ulkoilmaan ja ei jaksa pysyä päällä.vilkkuuko PART(Y) TIME valo samalla kun paukkaa?valohan palaa vain silloin kun napis on kytkeytynyt,ei silloin kun se yrittää olla kiinni.omassa oli samaa ongelmaa,korjaantui järjestelmän tiivistämisellä,jeepissä on vaan tosi paskat letkuliittännät ja ajanmyötä sit vuotaa.

Ei ole 242:ssa katkeevalla vetarilla oleva D30 edessä. Eli siitä se ei voi johtua.

Ketju se toki voi olla, mutta kuuleman perusteella (ittellä ei ole ketjun kanssa ongelmaa ollut) jos ketju hyppää hampaiden yli veto päällä niin sen HUOMAA. Eli veikkaisin enemmänkin jotain voimalinjassa olevaa ahdistusta joka vapautuu, jos tapahtuu vain part time asennossa. Ittellä on molemmat tehnyt ihan samaa, silloinkin kun ei ole ollut väljää missään. Jatkuvalla nelivedolla ei toki pitäisi alkaa ahdistamaan ja jos paukkuu silloinkin niin sitten syynä joku muu. Mä en nyt muista miten toi ketjun kireyden tarkistus meni 242:ssa tai 231:ssä, mutta joka tapauksessa jos sitä epäilet niin kandee tarkistaa. Löysä ketju syö kuoren ohueksi ja jossain vaiheessa se halkeaa -> ei hyvä. Eihän tuo jakoloota sinänsä ole kovin vaikea avattava, muutamia pultteja ja lukkorenkaita. Onnistuu jopa auton alla.

Voisi hyvin myös olla Killmanin ehdottama tukivarren osuma johonkin, tai sitten esim. panhard tai sen korin pään kiinnike joka oireilee. Mulla myös takajouset piti joskus hieman elämää, auttoi kun laittoi vaseliinia väliin. Samoin tosiaan noi etujouset saattaa ottaa joustoissa hieman johonkin kiinni josta lähtee myös jonkinsortin pamaus ja tuntuu usein nykäiksenä. Useimmitenhän näissä kaikissa tilanteissa on veto päällä, joten pamauksen saattaa erehtyä tulevan voimalinjasta vaikkei tulekaan. Aijuu, yksi vielä mikä tuli mieleen niin voi toki olla välityksissä jotain häikkää, mulla paukkui edellisen XJ:n D35 jonkin verran ja siinä oli hammasvälystä vähän liikaa. Fordin 8.8:n kun vaihdoin niin ne paukkeet hävisi - ja muita tuli tilalle :D

piippu
01.12.2009, 12:00
NP-242 oli tosiaan tuo jakolaatikko malliltaan ja napalukkoja ei ole. Jaa se oli suodatin mikä siellä makaili pohjalla....olis varmaan saanut senkin vaihtaa :o

Mutta ääni. Se on paljon kovempi/metallisempi pamaus kuin mitä tukivarsista kuuluisi (tuttuja juttuja Nivasta :D ) ja sen äänen pystyy myös tuntemaan...on senverran raju kilahdus & pamaus ja auto tosiaan nykäisee aina samalla. Tilanne missä äänen kuulin, oli melko tasainen penkan nousu renkaat suorassa suuntaan ja toiseen (pikkupuolella ja kaasujalka lähes konehuoneessa). Ja tuossa sen sai toistettua kahdesti + kuulunut parikertaa aiemmin hieman vastaavassa vedätys tilanteessa, mutta tasamaalla sitä ei saa kuulumaan vaikka kuinka survoo.

Autoon on kyllä tämä legendaarinen edellinen omistaja vaihtanut ylä- ja alapallonivelet just tuohon nurkkaan ja yht´äkkisellä vilkaisulla siellä ei näy mitään erikoista, mutta pitää varmaan kokeilla vetää varuiksi vetari ulos perästä ja ihmetellä tapahtumia? Minkälaisella sokalla/lukolla vetari on kiinni tasauspyörästössä? Josko sitä lukitusta siellä enää on...voisiko se ääntää sieltä??? (epäilen siksi, että auton mukana tuli laatikko jossa pallonivelet oli ollut ja siellä oli yksi "ylimääräinen" noin 40mm rengassokka :o )

Timo_L
01.12.2009, 12:09
Etuvetari lähtee pois kun irrotat kolme pulttia navan takaa, jarrusatulat irti ja vedät pois. Tai siis, jos ei ole koskaan napoja irrotettu niin taistelet ne sieltä ulos esim. vasaralla pulttien päihin naputtelemalla. Ei ole mitään sokkia/ lukituksia etuperässä. Ja vetari saa jäädä sillä isolla pultilla napaan kiinni, on vähän hankalempi laittaa paikalleen mutta se voi olla aika vittumainen irroitettava kun on kohtuu kireälle laitettu.

Takana on c-klipit, eli pitää avata perän kansi että saat ne pois ja sitten vain vetää vetarit ulos. Tosin jarrukengät yleensä haraa vastaan ja tarttee ruuvata ne ensin sisään.

JAMANT
01.12.2009, 12:11
Ei ole vetari lukittu millään etuperään, ja se lukkorengas ON ylimääräinen, noissa pallonivelissä tulee se mukana, mutta ei se mahdu mihinkään!!!

piippu
11.01.2010, 02:46
Pitkästä aikaa pähkinöitä pureksittavaksi.....

Mistähän aloittaisi, kun ahdistuin oikein mittailemaan kulutuksia kyseisestä cherokeesta ja aavistus osui oikeaan....kaikki menee mitä annetaan :D Kuuden tankkauksen otannalla näyttää kulutus olevan turvallisen rikkaalla-> 19L/100km jännää tuossa on se, että ajotyyli ei heilauta kulutusta oikein mihinkään? (Onko se silloin se maksimi ja tuon enempää tuo ei voi viedäkkään? :cool: ) eli sama painaako puskureita myöden umpisessa, heittelee kunnon nelivetoluisuja radalla vai ajaako kiltisti kestopäällysteellä.

Jarrut ei makaa, jokapaikassa on uudet öljyt ja sytytyshilpeet vaihdettu kaikki. Käynti melko hyvää muutenkin...paitsi tyhjäkäynti nousee lämpötilan laskiessa (0C° käy ~700r/min, -15C° 1200r/min ja -30C° huutaa melkein 2000r/min ???) tosin säädin just uudelleen TPS:än ja nyt en vielä tiedä miten käyttäytyy. Koneen ympäristöstä löydetyt anturit antaa meleko uskottavia lukemia, mutta lambda on vielä hieman kysymysmerkki..... mitä sen pitäisi näyttää, ja missä tilanteessa-> kolmijohtoinen (pun, musta, harmaa)

Timo_L
11.01.2010, 09:17
Aika paljolta kuulostaa jos jatkuvassa normaaliajossa on tuollaisia lukemia. Tehdas ilmoittaa maantienopeuksiin ~10/l satasella ja kaupunkiajoon kait jotain 15 litran luokkaa.

Mulla vei orkkiksena 11-14 l/100km normiajossa, jos pelkkää kaupunkiajoa niin sitten vähän enemmän. Korotettuna, isoilla mutakumeilla, ja vaikka välitykset vaihdettu vastaamaan pikkurenkaita, niin ei paljoa alle 15 l/100km mene missään käytössä. Metsässä rymytessä tai lappu lattiassa lumessa ajaessa menee kyllä reilusti hurjempiakin lukemia, 25 l/100km ei ole kaukana ja välillä taitaa mennä enemmänkin :D

Silloin kun lambda hajosi edellisestä, niin kulutus pomppasi useilla litroilla ja kone kävi muutenkin vähän oudosti.

piippu
12.01.2010, 01:17
No paljolta se kuulostaa minustakin, vaikka autoa ostaessa henkisesti varauduinkin "mahtavaan" kulutukseen.

Ajelut ei missääntapauksessa ole mitään kaupunkipyöritystä, vaan ihan rehtiä pohojalaasta tasaisen maalaismaiseman piiiitkää suoraa vähintään 20km siirtymällä kerrallaan....eli edellytykset olisi loistavat tuolle tehtaan ~10L/100km kulutukselle.

Olisiko sille lambdalle jotain arvoja antaa mitä pitäisi näytellä, vai vetäisenkö vain töpselin irti ja katson viekö vielä enemmän? :D

pt.
12.01.2010, 15:30
No paljolta se kuulostaa minustakin, vaikka autoa ostaessa henkisesti varauduinkin "mahtavaan" kulutukseen.

Ajelut ei missääntapauksessa ole mitään kaupunkipyöritystä, vaan ihan rehtiä pohojalaasta tasaisen maalaismaiseman piiiitkää suoraa vähintään 20km siirtymällä kerrallaan....eli edellytykset olisi loistavat tuolle tehtaan ~10L/100km kulutukselle.

Olisiko sille lambdalle jotain arvoja antaa mitä pitäisi näytellä, vai vetäisenkö vain töpselin irti ja katson viekö vielä enemmän? :D

Käyköhän tuohon "uudemman" lambda? Oma autohan on 91, mutta H.O koneinen.

Uusi on laatikossa odottamssa, kun tuli samoilla vaivoilla tilattua, joten tuo vanha joutaa laittaa postissa tulemaan, jos haluat kokeilla (luultavasti toimivaa..)

Eipä uusikaan hirveitä taida maksaa.

piippu
12.01.2010, 17:17
Muistatko pt yhtään niitä lambdasi johtojen määrää & värejä? Meinaan kun näyttäis että tuossa on *taas* semmonen lambda että ei löydy kuin alkuperäisenä ja muilla säätöarvot heittelee häränpyllyä (siis varmasti käyntiin lähtee muillakin, mutta ei anna oikeaa tietoa "aivoille")

Mun tapauksessa pitäisi löytyä kolme johtoa (pun, musta, harmaa) ja nämä kertoo siis sen lambdan toiminta alueen.....nelijohtoisia löytyisi vaikka tarvikkeena ja kaikenmaailman johtoväreillä, mutta kolmijohtoinen just noilla väreillä hieman tihkaisee :(

*taas sana siksi, että meillä on pt:n kanssa kokemuksia mallikohtaisista erikoisosista mersujemme parista :cool:

pt.
12.01.2010, 22:16
Muistatko pt yhtään niitä lambdasi johtojen määrää & värejä? Meinaan kun näyttäis että tuossa on *taas* semmonen lambda että ei löydy kuin alkuperäisenä ja muilla säätöarvot heittelee häränpyllyä (siis varmasti käyntiin lähtee muillakin, mutta ei anna oikeaa tietoa "aivoille")

Mun tapauksessa pitäisi löytyä kolme johtoa (pun, musta, harmaa) ja nämä kertoo siis sen lambdan toiminta alueen.....nelijohtoisia löytyisi vaikka tarvikkeena ja kaikenmaailman johtoväreillä, mutta kolmijohtoinen just noilla väreillä hieman tihkaisee :(

*taas sana siksi, että meillä on pt:n kanssa kokemuksia mallikohtaisista erikoisosista mersujemme parista :cool:

Mie katon tuon, kun käyn hallilla, huomenna toivottavasti.

Ei niin paljon koettele, kun on näihin ongelmiin tottunut..

pt.
14.01.2010, 08:56
Mie katon tuon, kun käyn hallilla, huomenna toivottavasti.

Ei niin paljon koettele, kun on näihin ongelmiin tottunut..

Neljä johtoa tulee ainakin kiinni olevasta lambdasta, joten ei lie tarvetta katsella värejä kummemmin? Ja liitin johon menee on myös 4-napainen.

piippu
14.01.2010, 11:38
Juu ei....liikaa johtoja. Kiitos kuitenkin!

NORT
15.01.2010, 11:09
XJ; n sähköistä vielä , olen jostain ymmärtänyt että se klöntti siellä takapenkin alla ohjaa abs jarruja , voiko sen heivata sieltä mäkeen kun ei enään ole abseja vai vaikuttaako se muuten auton toimintaan ?

JAMANT
15.01.2010, 14:55
XJ; n sähköistä vielä , olen jostain ymmärtänyt että se klöntti siellä takapenkin alla ohjaa abs jarruja , voiko sen heivata sieltä mäkeen kun ei enään ole abseja vai vaikuttaako se muuten auton toimintaan ?

88-91 takapenkin alla on ABS-tietokone ja sen poisto ei vaikuta mihinkään muuhun!! Mäkeen vaan!!

Timo_L
15.01.2010, 18:07
Jeps, ja johdot kanssa. Niitä on se ranteenpaksuinen nippu sieltä penkin alta konehuoneeseen ja ympäri autoa :D

NORT
15.01.2010, 18:19
Hyvä juttu selkes tämäkin asia .

Dyykkari
10.06.2012, 08:58
Mulla olis myös "pikku ongelma" -90 Cherokeen sähköjen kanssa.
Aloitetaanpa ihan alusta, eli ostin kuukausi takaperin ko. laitteen joka kävi ja kukkui ihan hyvin kunnes aloin katselemaan tarkemmin kojetaulun alla olevaa rytöpesää jossa kaikki releet roikkuivat johtojen varassa ja kaapelia oli kaamea kasa. Hetken käpälöityäni läjää meni security boxi päälle ja valot vilkutteli komeesti. Moisesta värkistä ei tuossa vaiheessa ollut mitään tietoa ja kävinkin ottamassa akunnavan irti. Autossa on näköjään ollut Laserlinen lisä hälytin joka oli osaksi purettu pois mutta suurin osa piuhoista oli jätetty pätkäisyn jälkeen paikoilleen. Oman hälyn laittoi päälle piuhojen käpälöinnissä irronnut piuha josta on +12v hälyttimelle (piuha irtosi liittimestä, oli melkoisen väljä) Törkkäsin piuhan paikoilleen ja laitoin akunnavan kiinni ja security valo vilkutteli akunnapa koodia joka kuittaantui avaimilla lukkoja ropatessa, mutta boxi ei suostunut yhteistyöhön eli virrat päälle securityvalo palaa ja startatessa auto käynnistyy mutta sammuu parin sekan päästä.
Mitenkäs tuon boxin saa kuitattua, noi jenkkien neuvot green/orange tai Grand Cherokeen Purple/Yellow piuhan maihin laitoista ei onnistu koska moisia värejä meikäläisen kick paneelin alta ei löydy.
Boxi on fyysisesti kiinnitetty lämppärin säätimien vasemmallepuolelle ilmeisesti samaan missä on joissain versioissa abs boxi , mulla ei onneksi sitä ole :)
Niin juu ja kaukosäädintä ei tässä värkissä ole

Dyykkari
10.06.2012, 11:28
Lisätään tuohon edelliseen että kattoverhoilua raottelemalla löytyi 4 piuhaa teipattuna keyless entry moduulin paikalta, eli ilmeisesti on joskus ollut kaukosäädin mut on viety liittimineen päivineen :(

Te€mu
05.11.2016, 19:51
nyt apua jeep cherokee xj. Mittaristossa ei toimi kun valot. Lämityslaiteen puhallin hävis samaan aikaan missä vika ?

bartti
04.11.2017, 18:54
Do niin kaikkien rakastama sähkövika iski -93 XJ rokkikone ei toimi mittaristossa valot toimii mut mitään informaatiota mittaristo ei kerro.
Aikasemmin vaihdoin uudet lamput vaihteenvalitsimeen ja viereiseen 2wd4wd vipuun ja pikkasen lisäilin lamppuja keulalle joihin otin sähköt akulta.
Pitääkö alkaa koristellaan johtoja ja mittailemaan sulakkeet vai löytyykö joku patentti ratkaisu.