PDA

View Full Version : Käyttö/offipajero


Ryyppyde
08.11.2009, 17:12
Kohta alkaa auton hankinta olla edessä ja autoksi himottaisi maastoauto joka olisi joka päiväisessä käytössä ja samalla valmis poistumaan tieltä metsään niin onko pajerosta tälläisen auton rakentelu pohjaksi? Miten jousituksen laittaminen ja yms. Voi olla hölmöjä kysymyksiä, mutta kokemusta ei kyseisestä autosta oikeen ole:)

Rekisteröimätön
08.11.2009, 17:48
Minkä ikäistä ja hintaista ajattelit?

Kyllä siitä hyvin juuri tuohon käyttöön siitä onkin. Eli atuoon joka pidetään käyttöautona ja maantielaillisena myös.

Sitten jos aiot sellaisen pelin rakentaa jolla ei paljon maantiellä ajella, eli täysin metsä laitteen niin voi olla hyvä miettiä myös muita aihiota.

Korotus riippuu vähän vuosimallista miten se tapahtuu. 2000 eteenpäin myös edessä on kierrejouset, kuten takanakin. Eli sen korotus on vähän erilainen mutta toisaalta keulasta saa korotettunakin paljon joustavamman mitä vääntösauvajousitetuista.

Vanhempien keulaa korotetaan säätämällä vääntösauvoja. Taka akselia voi korottaa monellakin tapaa riippuen siitä onko kierrejousitettu vai lehti.

2. Gen malleihin saa helposti muutoskatsastettua 33 renkaat ja useimmissa suomi autoissa on takanakin oikea 100% lukko. 1.Gen mallissa takana kitkalukko jota voi kirä, muttei se 2G mallin kytkettävän käytettävyyteen tietysti pääse, koska kytkettävän saa aina pois kun ei tarvitse.

Ryyppyde
08.11.2009, 18:20
No olen aatellut jotain vm.87-89. Niin ja pajerositako löytyy siis lukot takana jos ymmärsin oikein? Ja mitenkä on lootan laita kun olen lukenut että näiden laatikko olisi vähän alimitoitettu auton kokoon nähden?

Rekisteröimätön
08.11.2009, 19:46
Takalukkona vanhemmissa kitkalukko, uudemissa 100% kytkettävä lukko.

Kitka on useissa vakioautoissa aika löysäksi päässyt, eli usein se on kuin ei lukkoa ollenkaan. Mutta sitä voi kiristää, tosin se kiristäminen ei tienpäällä paljon lohduta.

Mutta se 100% takalukko ei sekään ole itsestäänselvyys kaikissa 2. koppaisissa, eli kannattaa tarkistaa edelliseltä omistajalta löytyykö vai ei.

sami73
08.11.2009, 19:57
Noista laatikoista sen verran että kaikkihan särkyy. Ittellä mennyt "naperosta" yksi jakolaatikko, tarkemmin sieltäkin viru toi ketju sen verran että rupes hyppimään yli. Vaihelaatikon puolelta meni taas pääakselin laakeri.Auto on mallia pitkä ja kohta on nähnä tietä puol milliä. Eestä on kirrattu vääntösauvat ja taakse laitettu kierrejouset viellä avuksi. "Napero" on joka päiväisessä ajossa.

Heegi
08.11.2009, 20:26
pajero hyvä käyttöauto ja pientä offiajoa myös.. jos kaikki kunnossa niin ihan mukava ajaa tiellä, joku 89-91 jossa cooleri on perempi niissä myös isompi/kestävämpi laatikko,ja helppo korottaa ja alle vaikk 33"renkaat..
lukot ym toimii suht hyvin myös jos huollettu eikä miljoonia ajettu

Ryyppyde
08.11.2009, 20:37
mitäs eroa näillä eri kopilla on?

-pajero-
08.11.2009, 21:15
Vanhakoppanen on pyöree lamppunen ja Gen2 on uudempi ja lamput neliskanttiset, takana sähköllä 100% lukkoa, kierreperä

Heegi
08.11.2009, 21:15
myös viimeset vanhakoppaset on kierrejousilla takana..

Rekisteröimätön
09.11.2009, 08:57
2. koppasessa on tarjolla myös ns. Super Select nelivetoa, eli se tarkoittaa avattavaa keskilukkoa, joka keskilukko auki jakaa voimaa keskeltä viskolla. Tämä erittäin hyvä maantieneliveto/jatkuvaneliveto jota voi huoletta käyttää vaikka pinta on pitävääkin toisin kuin kiinteää. Ja toki kevyempi käännellä. Keskilukon voi sitten metsässä laittaa kiinni. SS-laatikossa eri jakolaatikkokin siis.

Se tehdas takaperän lukko toimii paineilmalla, kompressori toimii toki sähköllä.

Sitten 2. koppasessa ei enää noita pienempiä laatikoita ole saatavana, vaan kaikki taitaa olla tukevampaa mallia. 2,8 koneisessa myös perät jne. tukevampaa mallia ja paljon muutakin tällaista pientä teknistä eroavaisuutta.

Napalukkoja ei SS laatikollisessa myöskään ole vaan edessä alipaine vapautus. Paljon parempi kuin automaattinapalukot toimivuudeltaan.

Sitten 2,8 kone on moottorina pidetty kestävämpänä/varmempana ja onhan siinä enempi kulkuakin. Tuo 2,5 on jo vähän laiskahko tuon painoiseen autoon.

Käsittääkseni kaikissa 2. koppaisissa on takanakin kierrejouset.

Sitten 2. koppaisissa on tehtaalta saanut huippumalleissa kaiken näköisiä erikoisvarusteita, kuten säädettävä jousitus. Sitä voi nostaa ja laskea autosta sisältä nappia painamalla. Eli siellä sähkömoottori säätää vääntösauvoja edessä ja takana muistaakseni jousen/iskarin kiinnityspistetä siirrellään. Jäykkyys säätö on toinen harvinainen varuste, soft, medium hard asetuksin. Maantiellä saa tasapainoa ja maastossa joustavuutta. Käsittääkseni tuo korkeussäätö on ollut todella harvinainen Suomimalleissa. Säädettäviä iskareita sen sijaan näkyy jonkun verran mutta sitten kun sellainen hajoaa niin tulee kallis lysti korjata. Sehän se on aina ongelma näissä hienoissa järjestelmissä, ei halpoja korjata.

Tulikohan siinä kaikki. Voi niissä olla vielä muutakin eroa.

Ryyppyde
09.11.2009, 11:51
Eli olenko näiden kommenttien mukaan ymmärtänyt että tämä vanhempi malli on ihan turha? Vai onko siitä rakentelun pohjaksi. Nuo uudempi koppaset tahtoo olla vähän hinnakkaampia.

Niin ja mitenkä noille vakiovanteille saa uutta ja isompaa kumia vai joutuuko uusimaan vanteet?

sds500
09.11.2009, 20:06
Ei se ihan turha oo, kyllä sillä ajelee ja voi kevyesti metsänpuolellekin eksyillä. Ja on varsin edullinen ylläpidettävä, kaikkia osia löytyy käytettynä ja uutena...
Kevyt korotus on helppo toteuttaa ja 31" kumit sopii kyllä ilman korotustakin (ei kylläkään vakio vanteilla)

jupe69
09.11.2009, 20:33
kyllä sillä pajerolla pääsee siinä kun hiluxilla ja patrollillakin kun vaan osaa sillä ajaa.

Heegi
09.11.2009, 20:40
mielummin pajero kuin risukeula tohota.. mitsun kone ei ainakaan niin saatanan laiska kun tojon pikku dieselit..
muutenkin parempi koko pirssi.. itellä oli eka pallero sitten 4runneri ja se vasta citymaasturi olikin..
nyt patrolli ja voi olla tyytyväinen..vaikka jäykkäakselinen ei yhtä mukava ajaa olekkaan..eipä sillä minulle väliä.. seuraavaks sitt voi kokeilla 61ruiseria vaikka ett saa 4litraaTD :)

ja se kuin aina jankataan mikä auto parempi ja mikä menee mastossa onkin sitten aika helvetin suhteellista.. kuskista paljon kiinni auton kunnosta miten toteutettu eri muutoksia ymym mutta eihän sillä ikinä väliä kun jotkut kapeamieliset on mieltyny yhteen merkkiin mikä niillä on niin eihän silloin voi mielipidettä muuttaa ja kaikki muut autot paskoja..

Ryyppyde
10.11.2009, 16:08
Mikäs siinä on kun 31" kumit menee vakio vanteille, mutta 33" eivät?

Onhan se hj61 mukava peli. Isäukolla oli semmonen jokuset vuotta sitten. Ihan vakio kylläkin mutta moneen paikkan sillä mentiin:D

L-200
10.11.2009, 16:26
Mikäs siinä on kun 31" kumit menee vakio vanteille, mutta 33" eivät?

Onhan se hj61 mukava peli. Isäukolla oli semmonen jokuset vuotta sitten. Ihan vakio kylläkin mutta moneen paikkan sillä mentiin:D

Leveys siinä kait tökkii eniten, tosin itelläki on 31"x10,5"R15 renkaat 6" vanteilla ja toimii ihan ok, jopa vähän matalammilla paineilla, tosin mun offit nyt on vaan kuravedessä ajelua ja sekin kuivana kesäsunnuntaina...

Jos pajeroa meinaat niin suosittelen 2 gen pajeroa ja nimenomaan isolla 2,8 koneella (4M40-moottori).
Edestä ei sauvoja juuri kande kiristellä keulan nnoston takia, jos metsässä ajelee niin takavakaaja irti sillä perä joustelee yllättävän hyvinkin vakioksi.
Gen2.:ssa muutenkin lukko takasella kuten todettu ja ajoltaan tosi hyvä tiellä ja maastossa menee 95% siitä mistä normi"offari" ajaa autolaan, HC:t on sit erikseen....
33"x12,5 menee alle muutoskatsastuksella GLS-malleisa (eli ne joissa levikkeet vakiona, levikkeillä sit tavan malleihin) Vanteen et 12,5 renkaille on 0 jolloin just pysyy sisällä kuvio.
Hommaa auto jossa on ilmastointi, unohda se sähkösäätö alusta, turha ja kallis korjata, ei nosta/laske autoa vaan säätää iskarin jäykkyyttä.

Mistään mitään tietämättä 100tkm samalla autolla ja ihan perushuolloilla ajeltu.