View Full Version : 410 ehjäystä
Pitää vissiin tänne jotaki kirjotella
Elikkäs 19.10.09 tuli tollane -82 410 tohon pihalle. Kansipahvi palanut muuten ihan hyvissä kuoseissa eli ei mätää hirveesti ole löytynyt.
Tarkotus olis rakennella tuosta ensimmäinen ohwikampeke.:)
Kuvia laittelen kunhan kerkeen.
artsi777
05.11.2009, 21:24
Vielä niin neitseellisen originelli.......
Eli kopan otin ensimmäisenä poijes. rungossa ei ole muutakun korin kannattimissa hitsattavaa.
ja hetimiten takalehdet poijes ja tukivarsia mallailemaan eli rangen tukivarret ja kierrejouset olis tulollaan.:)
Taka vinssipetikin löysi paikkansa kuten myös uusi iskareiden kiinnitys palkki
ja sitte jotaki kuvia niin päästään ajan tasalle missä ollaan menossa tällä hetkellä
siinäpä niitä kuvia..
tosta vinssipedin kidan edestä lähtee toi putki käveleen ja koppaan tulee huolto luukku vinssille.
iskarit, puslat ja takakeskitukivarren pallonivel lähti tänään tulemaan englannista.
ja joka nurkkaan tulossa 413 levyt.. 413 jarrusatulat olis hakusessa eli jos jollakin on ylimääräsiä niin ilmotteluja tänne päin.
pastirolli
05.11.2009, 21:40
Se siitä neitseelisestä originellista. :D
Se siitä neitseelisestä originellista. :D
Joo, parin vuoden päästä olis saanu museorekisteriin. :D Ei enää.
Joo, parin vuoden päästä olis saanu museorekisteriin. :D Ei enää.
ääh ei kait maastureita museo rekisteriin kannata laittaa..
Tomppa82
05.11.2009, 22:38
ääh ei kait maastureita museo rekisteriin kannata laittaa..
Ei se periaatteessa haittais jos joku tuommoinenkin säilyis ihan originellina. Anna kuitenkin vaan palaa kun oot vauhtiin päässy, tulee varmasti hieno kulkine:D
Edittiä: Liekö kellään suunnitteilla museoida tuommoista Suzukia?
Ei se periaatteessa haittais jos joku tuommoinenkin säilyis ihan originellina. Anna kuitenkin vaan palaa kun oot vauhtiin päässy, tulee varmasti hieno kulkine:D
Edittiä: Liekö kellään suunnitteilla museoida tuommoista Suzukia?
Puolivakavasti käynyt välillä mielessä moinen. Kohteena olis tuo -83:n.
Kotteroa ei ole liiemmin muuteltu alkuperäisestä poikkeavaksi ja yleiskunto on ihan hyvä. Toisaalta auto on joskus nuoruudessaan kaadettu vasemmalle kyljelleen/katolleen ja nyt myöhemmin hitsattu joka kulmasta ruosteita pois. Siinä mielessä voisi löytyä helpompikin aihio.
Tuo hopeanvärinen näyttää koriltaan uskomattoman hyvältä -82:ksi, koska tummista kuvista pääteltynä se on a) suora b) orkkismaalissa c) kukkaa ei näy pinnassa. Vikoja voi olla, mutta ne ei näy kilometrien päähän kuten yleensä.
onhan tuo suora peltinen ja vähä kukkanen mutta kyllä sen päivän valossa näkee et on sitä paikka maalattu.. sisällä oli lattiat pinnotettu kattohuovalla:D
taka "jalkatilan" reunasta löytyi pienehkö reikä ja sitten pieni reikä takapyöränkotelon juuresta.
tämä yksilö oli muuten vissiin lapista tullut siinä varmaan syy ruosteettomuuteen.....
Nooh, onkos suikka edennynnä, onko siihen jousi ongelmaan tullu ratkasua ja onko ne jarrusatulat löytyny?
ei ole jarrusatuloita..ne pitää ne jouset upottaa runkopalkin sisään niin tulee tarpeeksi tilaa..
juu eli runkopalkin ja renkaan väliin jää tuolla takana niin vähän tilaa että jouduin tekemään "loven" runkopalkin kylkeen että sai mahtumaan jouset alle ..kuvaa ei kyllä ole mutta laitan tässä joskus senkin..
tutun katsastus miehen kanssa kävin tänään pitkät porinat kahvipöydän ääressä ja tuntuisi siltä että ei ongelmia tule muutosten kanssa.. niin ja moottorihan olisi tarkoitus tässä rojektissa vaihtaa 2-2.2 litraiseksi tiisseliksi
niin ja olisiko kellään niitä 413 etu satuloita.. olisi tarvetta sellasille. niin ja swiftin tai vastaavanlainen jarrutehostaja olis myös kattelun alla.
Kai muistit tarjota katsastusmiehelle pullat kans... helpottaa sitten sitä lopullista katsastusta
een tarjonnu.. katsuri tarjos mulle kahavet ja pullat:D
niiin rojektia taas vähäsen laitellut..
elikkäs tossa olis kuva niistä jousien upotuksista runkopalkkiin, takakolmiotuen pallonivelen pusla sekä taka jarrulevyjen kiinnitys mekanismistä..jousikuppien rakentelu tällähetkellä työn alla.. ehkä huomenissa tulis niistäkin jotaki kuvia..
niin ja moottorihan olisi tarkoitus tässä rojektissa vaihtaa 2-2.2 litraiseksi tiisseliksi
.
Ei kelpais 1.6 vapari tiisseli :D Lähtee halvalla poes
ei kiitos.. nyt tuli hommattua tollanen 2.2 isuzun kone + laatikko...
onko kellään tieto onko näitä 410 saatu katsastettua LJ.n akseleilla..:confused:???? vai onko ne jo liian leveet:confused: ???
jimmyyn tiedän että on ainaski laitettu mutta entä samuraihin, 413 ja 410?:confused:
onko kellään tieto onko näitä 410 saatu katsastettua LJ.n akseleilla..:confused:???? vai onko ne jo liian leveet:confused: ???
jimmyyn tiedän että on ainaski laitettu mutta entä samuraihin, 413 ja 410?:confused:
Jimnyyn ja samuraihin on leveyden puolesta muutoskatsastuksessa läpi huuto juttu. Noihin kapeampiin malleihin (413/410) voi ehkä jotenkin kepuloimalla saada.
Jimnyyn ja samuraihin on leveyden puolesta muutoskatsastuksessa läpi huuto juttu. Noihin kapeampiin malleihin (413/410) voi ehkä jotenkin kepuloimalla saada.
jep jep. ja eikös se raideleveys mitata renkaan keskeltä?? elikkäs laittas vaan tarpeeksi isolla ET.llä olevat vanteet niin ei leveys pitäs mennä yli sallitun rajan
no jaa väärässä olin
AKE n sivuiila kerrottiin näin
akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).
Tuolla kotipuolessahan sitä jo aikusemmin puitiin tuota lj:n raideväliä kön sitä kerta pitää metästää ;)
http://offroadoulu.com/index.php?option=com_smf&Itemid=34&topic=1561.30
Ainaki ku pikaseen kävin tuossa pimiässä mitan kanssa heilahtamassa niin näyttäs pitävän paikkansa, eli vanteen kiinnityspintoihin on nuo mitat. (70-sarjalainen Etu 1415/ Taka 1400)
dodiin..
samurain akselit hommasin ja niitä asetellaan seuraavaksi paikoilleen..
takapää on jo tolla 410 akselilla ja kierrejousilla kun ehdin sen jo saada melkeen valmiiksi..
eli turhaa työtä on tullu ton vanhan akselin kans tehtyä mutta ei voi mitään..
noi samurain akselit on 8cm pidemmät ku 410 ja sitte ne LJ.n akselit mitä suunnittelin olis ollu varmaan 15cm pidemmät:D
jees etupäässä olisi jakareiden kiinnikkeet rungossa hyvällä mallilla ja akselipäässä pitäisi saada toiselle puolelle jakariin kunnon puslat niin voisi senkin liimata kiinni..:) korinkannakkeita piti hiukan laihduttaa jotta sai noi jakarit mahtuun paikoilleen... harmittavan alas noi siltikin jää noi rungon pään piinnikkeet
Kyllä on taas komiaa jälkeä :) .
toivotaan vaan että herra katsastusmies on samaa mieltä:D
noniin englannin lähetys tulla tupsahti ja sain puslat etutukivarsiin ja pääsin laitteleen paikolleen... iskarit on kyllä melekosen pitkät että voipi olla että menee uudestaan katteluun:D
juu tämä rojekti pysähtyy nyt joksikin aikaa... kun pitäs kuulemma tota inttiä käydä...:mad:
Nonnii. Nyt on intti ohi ja vissiin työtki alkanu.... vai häh. Jokos se projekti alkaa edistymää? Eikös se suikka pitäs saaha koht silleen liikkeelle?
anssi on aivan oikeassa... pitäs talli siivota ja rueta laitteleen paloja yhteen.. isuzun kone taitaa lähtä johonki muuhun laitteeseen nimittäin toi vw tdi rupes tuntumaan aikas kivalta vaihtoehdolta.
ei muuta ku ala laittaan niitä irto-osia kiinni. Minä tuun ens viikon alussa koeajolle kun saavun takasin koti suomeen.
jaahas pitäskös välillä päivitellä.... elikkäs runkoa olen rapannut että saapi rueta hiekka puhalteleen.. etu akselilla on jousikupit tehtynä mutta iskarin kiinnikkeet puuttuu kummastakin päästä sekä edestä panhardi kun ei ole vielä sattunu sopivaa eteen.. kuvia tulee varmaan kun saa puhallettua ja maalattua osia..
hilijaa hyve tulee:D
mutta jotain on taas tehty .. runko ja akselit maalattu sekä jarru- ja pa linjat melkeen kokonaan vedetty uusiksi..
kuvaa tulis ku kerkeis
nonniin pikkasen tarinan tynkää laitetaan eli...
koppa lähti uusiin tiloihin että saisi jotakin tehtyä kun ei tossa pienessä koti tallissa mahdu tekemään...pikkasen isontelen pyörän koteloita ja paljon laitan uutta peltiä koska on toi korroosio pikkasen iskenyt..
uusia kuluvia osia hommailtu yms.
tekniikka puolelta puuttuu kytkin ja kunhan vauhtipyörä saapuu niin sen modiwointi..
että kyllä tämä tästä pikkuhiljaa kun jaksais ahertaa..:D:D
Missäs susukin kuvat on ku korikin on jo rungon päällä?
ei ole kori muutakun koe kä'ytetty rungolla..
mätä hommat jatkuu...:D
jassoo hilijaa taas hyvä tullee...:D
kori hommat alaksa olleen aikalailla loppu suoralla. etulokasuojat tarvii vielä rälläkkää ja hitsiä mutta muuten olis pellit valmiina..
taka lattian tein kokonaan uusiksi jossa myös huoltoluukku taka vinssille, kaaret kokonaan uusiksi, tankinkorkki nousi yläilmoihin, palkkihelmat tuli ja mitäs sitä muuta... vissiin oli tärkeimmät siinä..
tallilla tapahtuu.. suzukiin on tapahtunut jotakin sitten viime kerran. moottori asemoitu pakoilleen ja korvakot tehty useaan kertaan uusiksi kun paikka ei miellyttänyt.. imusarja muokattu matalammaksi...osia ostettu ja tilattu.. no tuossa olisi muutamia kuveja :)
minkävaihelaatikon oot laittanu tähän?
413/samurain laatikko..tänään pitäs hakea postista renkaat.. 31/10.5/15 malatesta kougar.. onkos kokemusta noista renkaista.. olivat halvemmat kuin fediman sirocot jotka aluksi oli alle tulossa niin ajattelin kokeilla.. onko kellään kokemusta malatesta renkaista..?
vilenius
27.02.2012, 19:33
itellä on susukisa samanlaiset renkaat ollu jonku aikaa.on niisä ainaki pitoja näin talvikelillä hangesa ihan kiitettävästi paremmin ku 33 mutterraineisa
patrol90
27.02.2012, 19:52
Mulla Suzukissa alla semmoset. Liukkaat ovat jäällä ja sivuttaispitoa ei ole ollenkaan. 4-veto päällä pitää ajella
Mulla Suzukissa alla semmoset. Liukkaat ovat jäällä ja sivuttaispitoa ei ole ollenkaan. 4-veto päällä pitää ajella
no kyllä kait ne melkeen kaikki "MT" renkaat jäällä on liukkaita ja ajattelinkin leikata vähä sivuttaispitoa parantavia uria joskus..:D
käytin tänään suskaa ulkona että sai vähä siivota tallia.. kaikkea pientä sieltä täältä on hipistelty mutta mitään suurta ja ihmeellistä ei kyllä ole tapahtunut vaikka ehkä olisi pitänyt..:D siivouksen jälkeen purin akselit että pääsee huomenna asentelemaan arbeja paikalleen..:) vanteet haen hitsari ystävältäni viikonloppuna niin pääsee sitte uusilla renkailla ja vanteilla fiilistelemään..
arbeja yrittelin asennella ja kävin kysymässä uusia poskilaakereita perään.. 110e kpl..:mad: ei oikein napannut toi hinta.. etuperä saa mennä vanhoilla laakereilla mutta taakse ostan uudet.. viimeyön pikkutunneilla tuli väsättyä tankkia.. pääly pellit pitäs vielä leikata ja käydä kanttaamassa niin sais hitsuutella kasaan.. noin 45L tuli tilavuudeksi.. pohja tuli muistaakseni 4mm ja muut 2mm pellistä.. jospa ei tarttis panssaria..
Jos sulla on 410:n vakio akselit, niin perän poskilaakerit on muistaakseni samat kuin 410:n etupyöränlaakerit, ja etupyörän laakereita saapi edukkaasti motonetista ym , ...
samurain akselit on alla. tankki on nyt kasassa ja sille rupesin tekemään kiinnikkeita niin lanka loppu perkele mikistä.. noo kun lankaa saan lisää niin teen täyttö putken lähdön ja sitte paineella haen vuoto kohdat tankista.. vanteet hain tänään ja hiomista ja maali päälle .. huomenna bedlock pultit ja venttiilit haen niin saa renkaat kasaan..:) kyllä tämä pikkuhiljaa tästä etenee vaikka tekemistä on vielä paljon.:D
no niin renkaat saatiin kahden Aleksin voimin kasaan..:) vanteilla kokoa 8x15 ja ET-35...kääntöpäitä olen jo jonkin aikaa tutkaillut että pitäs pikkasen kääntää .. nyt kun työnsi tollasen sopivan akselin pätkän siitä läpi niin hoksas että tarvetta kääännölle on:D
kuvat oikein päin niin on helpompi kattella:D
PERKELEs. etuperän arbia asennettiin ja välityksen välyksiä haettaessa kun pyöritti perää niin tuntui tahmea kohta.. tämä kohta tuntui olevan aina samassa kohdassa.. otettiin välityksen isoratas murikasta irti ja siirrettiin eri kohtaan mutta silti tahmea kohta oli aina murikkaan nähden samassa paikassa.. toista poskilaakerin ``pukkia`` kun kiristää niin tahmeus korostuu ja päin vastoin. elikkäs vika paikka on mitä ilmeisemmin tämä vanha poskilaakeri... onkos kenelläkään vinkkejä/kokemuksia.?
noniin
perät saatu kasaan arbeilla ja uusilla poskilaakereilla, akseleihin hitsattu porlanpajan perän panssarit, kääntöpäitä käännetty noin 11 astetta parempaan suuntaan(nyt 7 astetta plussalla) , akselit maalattu ja kasattu.... takapuskurista syntyi "karkea" versio ja kesämallin safari tuninki härpäke oviakin suunnittelin kun oli ylimääräiset tallissa:D... sitte olis mukavia kuvia.:D
eikös tuo kone ole td eikä tdi?
eikös tuo kone ole td eikä tdi?
ehkä tulossa tdi ja huomaa että kaikki kirjaimet punasella.:D
anna olla td niin on varmatoiminen myös suossa :)
anna olla td niin on varmatoiminen myös suossa :)
no saattas tietenkin olla.. katsotaan mitä tuolle koneelle nyt tekee.. tarkoitus kyllä oli että perushuoltoa teen vain ja sitten kun leiman ehkä joskus jopa saan niin kattelee wiriwiri hommia sitten..:cool:
pirskules... mistähän löytyisi aikaa tälle rojektille.?
Haalarit niskaan ja talliin...
Haalarit niskaan ja talliin...
otin vinkinstä vaarin ja painelin talliin.... edestä piti pyöränkoteloita vielä pikkuisen suurentaa että mahtuu malatestat pyörimään.. tämän jälkeen puhdistin lattian ja ruutaillin pohjamaalia pintaan.. liimamassalla täytin nurkat ja kolot ja sen semmoiset.. jos huomenna vetelis maalin lattia pintaan.:D
on tällekkin tapahtunut jotain. kori maalattu sisältä, etu lokasuojat oli niin helvetin isolla pakkeli ja kotelomassa määrällä korjattu että tilasin uudet, moottori otettu irti ja perus huolto käynnissä (tiivisteitä, jakopää, vesipumppu jne.), öljypohjan roppu siirretty erikohtaan ja muutenkin modattu ja maalattu. siinäpäs ne tärkeimmät.
Mitä? Menikö sut joku päästämään omien romujen kimppuun välillä? :D
niin ja onhan tuohon tullut jo aikaisemmin tuurattua kompuran säiliö ja kompuran telinekkin. myös pakoputki on jo valmiina ensisavuja varten. pakoputki piti viedä tulipellin ja moottorin välistä. pitänee asentaa jonkin moista lämpösuojaa letkuille ja johdoille.:D yhdessä kuvassa myös vitaran jarrutehostimen teline.
Mitä? Menikö sut joku päästämään omien romujen kimppuun välillä? :D
no meni perkeles.. miten sinulla suzuki?? hyvinkö eilen asennettu lukko pelittää?
Kyllähän se hyvin pelas, välityksiä huutas ihan tosissaan ku ei jaksa hangessa painaa pikkukakkoseen ;)
-Nakkasin mää kuitenki siihen ksylitolivalot katolle varulta kun olivat niin kätevästi siinä anssin rangen perässä jouten ja minun oma sarja sen tallissa ilman umpioita josta toinen ballasti siellä sen äitin mersun keulilla...
eilen tuli uudet etulokasuojat ja niitä piti päästä heti mallaileen. pikkusen pitää reikiä sorvata että saa keulan istumaan halutulla tavalla. lokasuojat ovat tarvike mallia ja kun auto on muutenkin elänyt pikkuisen tuossa korin mätähommien kautta niin saattaa olla ettei niitä ihan justiin saakkaan mutta ainakin tarpeeksi lähelle.:D
moottorin sain aika hyvälle mallille tänään. turbon öljyn paluu putkea/letkua rupesin epäilemään. vanha putki oli noin 10mm sisä halkaisijalla ja niin on kyllä tämä minunkin versio mutta jotenkin tuntuu ettei virtaus riitä tuossa putkessa. voihan se olla että kun lueskelin noita juttuja missä on 19-20mm noi putket ja tosin paljon suuremmat turbotkin niin jäi tuonne pää koppaan vaan sellanen tieto että putken on oltava ISO.:D .. tuossa viimeisessä kuvassa näkyy hyvin kyseinen putki.
Nyt vaan vähän maalia konehuoneeseen ja kone sisään.... eikä muuta ku konttorille :) Ja hyvinhän nuo uudet lokarit istuu.
Nyt vaan vähän maalia konehuoneeseen ja kone sisään.... eikä muuta ku konttorille :) Ja hyvinhän nuo uudet lokarit istuu.
olisikin noin helppoa. vielä paljon osia joille pitää löytää paikka ja vielä saada ne toimimaan.:D
Aivan varmasti karkaa öljy turposta 10mm putkea pitkin tarpeeksi nopeasti...tosin olikos se niin että paluu öljypohjaan öljypinnan yläpuolelle olisi jotenkin suotavaa mutta ei välttämätöntä, mutta kenollaan tuo sun koppero kuitenkin joskus rutkuttaa jossain suo-ojan kyljellä, että se siitä. Maalia nenään, kone paikalleen ja kaasua :D
Aivan varmasti karkaa öljy turposta 10mm putkea pitkin tarpeeksi nopeasti...tosin olikos se niin että paluu öljypohjaan öljypinnan yläpuolelle olisi jotenkin suotavaa mutta ei välttämätöntä, mutta kenollaan tuo sun koppero kuitenkin joskus rutkuttaa jossain suo-ojan kyljellä, että se siitä. Maalia nenään, kone paikalleen ja kaasua :D
niin 12mm putki 10mm reikä. niin se rupesi minustakin tuntumaan että huilaa se öljy tuosta. ja paluu on öljyn pinnan ylä puolella. toi oon vakio reikä lohkon kyljessä mihin toi paluu tulee. eilen kävin teettämässä oulun kailateckillä vai miten se nyt kirjotetaan mutta kuitenkin uuden syöttävän öljyletkun turbolle.:D
hip hei. moottori paikoillaan, ohj tehostimen pumppu tuli tänään(opel, sähköllä pelaava) sille kiinnikkeitä tuuskailin. pikkusen kone huoneen sähköjä parsin. laturille on kiinnikkeet tehty. syyläriksi tulee varmaan mk2 golf kun oli niin sopivan tuntoinen ja kevytkin. hmm mitähän muuta noo huomenna jatketaan niin ehkä kuviakin tulis.
he hei kertokaapas mitäs noi liittimet ovat.. toinen on vissiin laturille ja mikäs se toinen sitte on? nämä siis vänkärin puolella etuvaloille menevässä johtonipussa. sitten olisko jollakin sähkö kaaviota 410.stä kun tuonne takapäähän menevä johtonippu oli niin mukavasti ottanut kipeää että piti pätkä ottaa pois ja nyt pitäis tietää mikä johto menee mihinkin. ei viittis rueta kokeilemaan.:D
pistetäämpäs muitakin kuvia.. peräloosterista vedin 2x35mm kuparit keulille ja siihen hieno jako blogi.. pakoputkeen vähä lämpö suojaa, syyläriä paikoilleen, löpö suotimen teline ja sähköjen suunnittelua yms yms. kesäksi ajoon??
Kyllä se jo enskuussa liikkuu, ainakin koeajolle pääsee.
Suiza410
23.02.2013, 18:42
he hei kertokaapas mitäs noi liittimet ovat.. toinen on vissiin laturille ja mikäs se toinen sitte on? nämä siis vänkärin puolella etuvaloille menevässä johtonipussa. sitten olisko jollakin sähkö kaaviota 410.stä kun tuonne takapäähän menevä johtonippu oli niin mukavasti ottanut kipeää että piti pätkä ottaa pois ja nyt pitäis tietää mikä johto menee mihinkin. ei viittis rueta kokeilemaan.:D
Sähkökaavio: https://picasaweb.google.com/117861543412127189715/Suzuki?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIzy3Z-OyLaZkAE&feat=directlink
kiitoksia sähkökaaviosta. oli kyllä kovasti apua.. takapäähän on sähköt melkein kokonaan vedetty. takavaloille pitää vielä kytkeä.. sähköjä vetelin muutenkin ristiin rastiin ja nappuloita kojelautaan ja kaikkea pikku hiplailua.. taakse tein laatikon johon tulee akku ja päävirtakytkin ja jotakin muuta.
Hyvän näköstä puuhastelua! mututuntumana väittäsin että lämpöjen kanssa saattaa tulla ropleemia, mutta testaamallahan se selviää :) kunnon flektit kannattaa ainakin laittaa.
Hyvän näköstä puuhastelua! mututuntumana väittäsin että lämpöjen kanssa saattaa tulla ropleemia, mutta testaamallahan se selviää :) kunnon flektit kannattaa ainakin laittaa.
kiitoksia vain.. onkos sinulla itsellä mikä syyläri ?? tuo mk2 golfin syyläri on semmonen että tulee kummatkin letkun lähdöt samalta puolelta eli neste kiertää kaksi kertaa tuon syylärin läpi. liekkö sillä sitte hirveesti merkitystä.. pistin niin ison flektin tuohon ku vaan syylärin korkeuteen mahtui.
Minulla on Mk3 koppasen bensa Golffin syyläri ja flekti tuulitunnelilla. Helteillä flekti pyörii melkein taukoamatta ja kovassa ja pitkässä rasituksessa lämmöt nousee! Suunnitelmissa olis laittaa joku simpukka rungon ulkopuolelle, niin saisi jonkinverran leveämmälle syylärille tilaa. Paksuuttahan olis kanssa mahdollisuus kasvattaa! Se mikä on hyvä, niin talvella ei tarvitse palella!
Minulla on Mk3 koppasen bensa Golffin syyläri ja flekti tuulitunnelilla. Helteillä flekti pyörii melkein taukoamatta ja kovassa ja pitkässä rasituksessa lämmöt nousee! Suunnitelmissa olis laittaa joku simpukka rungon ulkopuolelle, niin saisi jonkinverran leveämmälle syylärille tilaa. Paksuuttahan olis kanssa mahdollisuus kasvattaa! Se mikä on hyvä, niin talvella ei tarvitse palella!
jaajaa.. no pitänee kokeilemalla rueta tuota lämpöhommaa sit miettimään.
Nuhapumppu
16.03.2013, 09:40
jaajaa.. no pitänee kokeilemalla rueta tuota lämpöhommaa sit miettimään.
Cooleri kannattaa myös laittaa,jossei ole jo tulossa,auttaa aika paljon lämpöjen kanssa.
olisi kysymys tuosta öljyn paineesta.. tuossa koneessahan on kaksi ö-paineanturia. ala- ja yläpaine.. alapaine eli sininen anturi sijaitsee kannessa ja yläpaine sijatsee suodattimen jalassa.. olisiko ok jos laittaisin tuon sinisen anturin merkkivaloon ja suotimessa olevan yläpaine anturin tilalle ö-paine mittarin..?? ja osaakos joku sanoa paljonko noissa pitäis olla paineet.:confused:
olisi kysymys tuosta öljyn paineesta.. tuossa koneessahan on kaksi ö-paineanturia. ala- ja yläpaine.. alapaine eli sininen anturi sijaitsee kannessa ja yläpaine sijatsee suodattimen jalassa.. olisiko ok jos laittaisin tuon sinisen anturin merkkivaloon ja suotimessa olevan yläpaine anturin tilalle ö-paine mittarin..?? ja osaakos joku sanoa paljonko noissa pitäis olla paineet.:confused:
Öljynpaine pitäs olla 2000rpm 2bar lämpimällä koneella. Kytkin merkkivalon anturin eli alapaineella kytkevän suodatin jalkaan ja mekaanisen mittarin kanteen.
Öljynpaine pitäs olla 2000rpm 2bar lämpimällä koneella. Kytkin merkkivalon anturin eli alapaineella kytkevän suodatin jalkaan ja mekaanisen mittarin kanteen.
näin minäkin mietin että voisin toteuttaa.
Hip Hei! ensimmäiset savut tupsahti ulos suzukin pakoputkesta..:D:D Pientä diesel vuotoa havaittavissa diesel pumpussa. pumpun sisälle menevä "kaasu vivun" akseli liikkuu sisään ja ulos muutamia millejä ja kun akselin vetää ulos niin juuresta tuhkii dieseliä.. pikkuisen testasin ja säädin kytkintä ja se vaikutti pelaavan ihan hyvin.. auto liikkui omin voimin ehkä 10cm!!!.. kriittisiä osia ennen ensimmäistä kunnon koe ajoa ovat ohjaus varret, ohj.tehostimen letkut, takakardaani, perien ja laatikoiden huohottimet, etulukon letku, etujarrut ja jotain pientä mittari yms hifistelyä. kyllä se tästä taas lähtee..
No nyt on voimakasta toimintaa! Laita voimasavukuva.
hiphei.. ompas kesän aikana taas tapahtunut paljon asioita.. mökki ja vene remonttia on kovasti tehty... noo mökillä naulain ampu naulan vasempaan silmään ja veneestä halkesi kansi toisen ajokerran jälkeen.. eli parempi siirtyä vain talliin uskollisen susukin kimppuun.. :D no tänään ruuvailin susukiin kardaanit ja ohjausvarret paikoileen ja ei muutakuin koeajolle.!!:D olihan se lystiä.. kaikki tuntui pelaavan niinkuin oli suunniteltu. kytkin, vaihteistot, pakoputkisto, moottori, alusta... ei mitään ihmeellistä tullut vastaan vaikka aika kovasti annoin lenkkaria.. muuten liikkuu mukavasti tuolla vw koneella:D:D on tuota varmaan ruuvattu ja ahtopaineetkin tahtoi hipua 1bar paikkeille. mutta huomenna taas jatketaan jotakin värkkäystä.
eilen kävin "voima" ohjaukseen hakemassa letkut ja pääsi sitä kokeileen. aika villin kuulonen tuo opelin sähköinen pumppu.. just niinkuin joku turbiini lähtis pyörimään. onko kellään havaintoa minkälaista ääntä tuommoset pumput yleensä pitää.? niin ja etuiskarit pistin tilaukseen ja niille olen jo vähä hahmotellut korvakoita.. aika ahdasta on iskuttimilla mutta kyllä ne sinne sopii.
jeap. etuiskarit on saatupaikoilleen ja tänään koe ajoin autoa ja pelasi moitteetta.. olen kyllä tyytyväinen tuohon ohjaukseen.. ihan kiitettävän kevyt ohjailla.. biltema motorsport kaupasta hain tuommosen ilmansuotimen.. pitäs käyttää auki ja liiman kans kasata ettei vain pääse vesi sisälle.. lopuksi pikkusen kävin kalliolle kukkulalle leikkiä:D
mulla kans ooppelin tehostin äänti mielenkiintoisesti. tosi hitaasti nostaa kierrokset täysiin :D
mulla kans ooppelin tehostin äänti mielenkiintoisesti. tosi hitaasti nostaa kierrokset täysiin :D
juu se onkin ainut huono puoli että vähä aikaa saa ajella suoraan jos kiireellä lähtee liikkeelle:D
mersun valloitus hommissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=140818
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=140817
Jos fiksu olis niin yrittäs saada auton katsastus kuntoon... mutta eeei kun pöljä on niin pitää tehdä sitä mikä hetkellisesti kiinnostavalta tuntuu:D
eli valoja että näkee ajella illan pimeässä. katolle biltemasta kattotelineet joihin integroin safaritelineen esab liimalla kiinni.
sisälle 2 kpl 27w ledejä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=141360
taakse 2 kpl 15w ledejä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=141362
ja eteen 2 kpl 27w ledejä, 2kpl 35w ledejä ja 2kpl lisäpitkät
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=141361
tuosta suunnilleen näkee millanen telinte sinne tuli
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=141368
ovet ja konne pelti paikoillaan ja kovaa ajoa!!:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=143564
snorkkelin juuressa näkyy sinertävää.. se on 4 napainen hyvin suojattu pistoke josta menee kattotelineen valoille sähkö.. ajatuksena on saada nopeasti kattoteline pois ja taas päälle.
perrana. hyvältä näyttää hyvältä näyttää!
melko monipuolinen valopatteri, ootko testaillu mikä on noista paras?
melko monipuolinen valopatteri, ootko testaillu mikä on noista paras?
noi keskimmäiset on jotkut halvat siriuksen pitkät. keskeltä ulos päin ku mennään niin 2kpl motonetin 35w ledejä.. noi 35w on kyllä parhaat mutta paras hinta/laatusuhde on kyllä noissa motonetin 27w ledeissä.. 27w hintaa 34,90€ kpl ja 35w 59€ kpl.
Onhan se vähä muuttunut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=61735
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=148322
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=148320
"Suzuki pornoa" toi keskimmäinen auringon laskukuva:D
Hieno peli toki muutenkin...
pornoapa hyvinkin.. harmitti ku ei ollut kuin kännykkäkammera mukana.
eilen huomasin outoa vetelyä alustassa niin kiristelin vähä muttereita: takakolmion pallonivel melkein kokonaan irti.. edessä pannhard löysällä ja molemmat raidetangonpään mutterit enään muutama kierros kiinni.:D:D vissiin jääny kirimättä jotkupaikat.. nyt pitäs purkaa lämppärin kenno ja tutkia muutenkin noita lämppärin/puhaltimen putkia ja venttiileitä ku ei tarkene sisällä vaikka moottori melkee kiehuu:D
Kekkeruusi
04.02.2014, 20:02
Kun lämppärin kenno on putsattu kaikesta paskasta niin on kyllä tosi lämmin auto. Ota kenno vaan suosiolla irti niin saa putsattattua paremmin ku reiän tekemällä.
Kun lämppärin kenno on putsattu kaikesta paskasta niin on kyllä tosi lämmin auto. Ota kenno vaan suosiolla irti niin saa putsattattua paremmin ku reiän tekemällä.
juu otin jo irti.. kyllä varmaan rupeaa lämpeneen..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=148502
Kekkeruusi
04.02.2014, 22:22
Tokihan on vielä kohtalaisen puhdas :D
Omassa kympissä ei näkynyt enään edes noita ripoja :D
Tokihan on vielä kohtalaisen puhdas :D
Omassa kympissä ei näkynyt enään edes noita ripoja :D
juu jonkinmoisen raitisilma suotimen vois kyllä väsätä.
Kuljukka
05.02.2014, 22:22
Hae multa seatin raikkarikotelo ja laita siihen niin saat käyttää samaa suodatinta kummassaki autossa :)
Hae multa seatin raikkarikotelo ja laita siihen niin saat käyttää samaa suodatinta kummassaki autossa :)
ei ole enään seattia käyttiksenä.:D
perkl.. tänään kasasin lämppärin ja uusi 87 asteinen termari paikoilleen ja nesteet koneeseen.. ilmat sain mielestäni järjestelmästä pois.. kone käymään ja ei muutakuin jäälle ajeleen nii eiköhän ollu lämmöt tapissa ja ei tahtonut millään pysyä alhaalla.. antoi jäähtyä ja kun lähti ajamaan nii samantien taas nousi lämmöt... jäiköhän ilmakupla vielä johonkin vai menikö termari jotenkin huonosti paikoilleenn..en tiä saatna:mad:
kokeilitko onko syyläri kuuma?
ei meillä ainakaan ole volkkarin koneissa ollu vaivoja saada vesi kiertää
Kuljukka
09.02.2014, 11:38
Kummalta puolen pyörää vesipumpun remmi kulukee? Käytitkö pumpun pöyällä ku vaihoit termarin?
Kummalta puolen pyörää vesipumpun remmi kulukee? Käytitkö pumpun pöyällä ku vaihoit termarin?
en kyllä ihan ymmärrä että mitä kummaltapuolen.. pumppu on uusi tai no ei sillä ole ku muutama kymmenen kilsaa ajettu. ja en käyttänyt pumppua pöydällä..
Kuljukka
09.02.2014, 21:35
Jotku on laittanu moniura hihnan kulkemaan selkä puolelta vesipumpun pyörällä, jolloin pumppu pyörii väärinpäin.. en usko kyllä nyt tähän.
Laitoitko orggis termarin?
Jotku on laittanu moniura hihnan kulkemaan selkä puolelta vesipumpun pyörällä, jolloin pumppu pyörii väärinpäin.. en usko kyllä nyt tähän.
Laitoitko orggis termarin?
kyllä se urapuoli on pumpun pyörässä.. Olenhan minä tällä ajellut jo vaikka kuinka paljon mutta nyt sitte ei enää jähtynyt.. No käytän tänään termarin irti ja voi vaikka kunnolla huuhdella järjestelmän ja koittaa uudestaan. Ja on orkkis 87asteinen termari.
hehe..
anssi80 kanssa otettiin termari irti ja vanha ja uusi vierekkäin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=148791
vanhassa näytti olevan made in germany ja audin ja vw logot.. uudessa tarvikkeessa yläpuolella olevassa "lautasessa" on jousi paljon löysempi kuin vanhassa. ajattelin että tämän takia vaikka termostaatti on auki niin vesi pumppu imee nestettä myös syylärin ohi eikä näin jäähdytä nestettä täydellä teholla.. eli osa nesteestä kulkee syylärin kautta ja osa menee ohi... huhuhuh olipas vaikea kertoa..:D pistin vanhan termarin paikoilleen ja kunnon ilmaus ja rupesi pysymään lämmöt alempana.. voihan se olla että kesällä pitää kuitenkin miettiä muuta syyläriä kun kyllä ne kovassa vedätyksessä tahtoo nousta turhan ylös.
käytiin kaverin kans haukiputaalta iissä ajelemassa nii perkele lipsahti liukkaalla ja uraisella tiellä auto ojaan ja melkeen kaatu ojaan jossa oli paljon vettä ja pikku jää kerros päällä.. onneksi ei kaatunut jäidensekaan.:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=150657
Ois käyny niiku Make-lj:lle joskus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=143705
juu onneks ei käyny. mitenhän sitä sais innostusta laittaa rojekti loppuun niin pääsis ajeleen ihan oikeesti tolla vehkeellä.. pitäs vaan laittaa pukkien päälle ja renkaat pois niin ei tulis aina käytyä koeajolla.:D
No mitäs siinä on viel kesken?
Ei muuta listalle ylös ja yks kerrallaan tekee pois, vaikka yksi kohta päivässä tai viikossa.
käytiin kaverin kans haukiputaalta iissä ajelemassa nii perkele lipsahti liukkaalla ja uraisella tiellä auto ojaan ja melkeen kaatu ojaan jossa oli paljon vettä ja pikku jää kerros päällä.. onneksi ei kaatunut jäidensekaan.:D
Aiheuttiko tilanne kauhun huutoa vai kauhun sekaista naurua? :D
Aiheuttiko tilanne kauhun huutoa vai kauhun sekaista naurua? :D
ensin huutoa sitten naurua.. Minä huusin kurkku suorana että et saatana kaadu sinne!!!.. Kaveri hyppäs melkeen syliin. Ku päästiin taas liikkeelle niin vähä väliä kuulu vänkärin penkiltä et saatana kaadu sinne!!
No mitäs siinä on viel kesken?
Ei muuta listalle ylös ja yks kerrallaan tekee pois, vaikka yksi kohta päivässä tai viikossa.
penkit vaihtoon, pohjaanlyönti kumit, pyöränkoteloiden massaus, tankki tihkuu vielä tiiseliä vaikka sen paineistin ennen käyttöön ottoa, peruutusvalo, jarrujen alb venttiilin ohjaustanko kiinni ja onhan siinä vaikka mitä..
matkasitko ojaa kohti kenties jo perä edellä? Itselläni lähti joskus lj lapasesta kun hidaste töyssyyn ajoin tiellä joka kaarsi. silloin pyörähti perä meno suuntaan ja kuskista tuli minun taidoilla matkustaja. Matka päättyi poikittain katukiveen ja joku postilaatikko lensi pusikkoon kun kori niiasi kanttarin yli sen verran reilusti. Peltisen postilaatikon kansi teki pienen lommon oveen mutta muuten ei tullut mitään vaurioita tai en ainakaan huomannut että olisi tullut. :D
matkasitko ojaa kohti kenties jo perä edellä? Itselläni lähti joskus lj lapasesta kun hidaste töyssyyn ajoin tiellä joka kaarsi. silloin pyörähti perä meno suuntaan ja kuskista tuli minun taidoilla matkustaja. Matka päättyi poikittain katukiveen ja joku postilaatikko lensi pusikkoon kun kori niiasi kanttarin yli sen verran reilusti. Peltisen postilaatikon kansi teki pienen lommon oveen mutta muuten ei tullut mitään vaurioita tai en ainakaan huomannut että olisi tullut. :D
juu kyllä tuossa perä edellä loppujen lopuks mentiin.
No mitäs siinä on viel kesken?
Ei muuta listalle ylös ja yks kerrallaan tekee pois, vaikka yksi kohta päivässä tai viikossa.
minähän muuten tein tollasen listan jossa oli noin 20 kohtaa ja niitä tässä kesän ja syksyn mittaanpikkuhilja tehnyt kohta kerrallaan pois. välillä käynyt sitte ajeleen jossakin:D
huomenna jos tilais penkit ja kunhan ne saa paikoilleen niin menee kyllä jo ettimiseksi että onko vielä jotain tehtävää ennen katsastusta:)
löyty reikä.:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=165064
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=165063
minähän muuten tein tollasen listan jossa oli noin 20 kohtaa ja niitä tässä kesän ja syksyn mittaanpikkuhilja tehnyt kohta kerrallaan pois. välillä käynyt sitte ajeleen jossakin:D
huomenna jos tilais penkit ja kunhan ne saa paikoilleen niin menee kyllä jo ettimiseksi että onko vielä jotain tehtävää ennen katsastusta:)
Hyvä!:)
Multahan on ihan livahtanu ohi että sulla on tässä suskassa kunnon moottori! Positiivinen yllätys että osa kehtaa päivittää tekniikan parempaan suuntaan :D
Multahan on ihan livahtanu ohi että sulla on tässä suskassa kunnon moottori! Positiivinen yllätys että osa kehtaa päivittää tekniikan parempaan suuntaan :D
No joo onhan tuo pata ollu jonkin aikaa konehuoneessa.. aika mukavasti liikkuukin tuolla koneella.. pikkusen alle 1 bar on ollu kovimmillaan mulla paineet ja ei taida tuolla cordoban vakio turbolla ylemmäs noustakkaan.. on tuosta syöttöjä joku ruuvannut puskee tuota savua kuitenki jonkin verran... pumppu onkin aikalailla ainoita osia tässä autossa johon ei ole vielä koskettu... ja nyt kun tuli puheeks niin se pumppuhan vuoti diiseli kaasuvivun juuresta eli taas tuli yksikohta "to do" listaan..:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5703&pictureid=167635
väliprojekti:D
olin jo unohtanut että minähän tosiaan ostin fk.n penkit ja laittelin ne paikoilleen.. aluksi tuntui helvetin pieniltä penkit mutta kun maastoon meni heilumaan niin onhan mukava istua ku ei hölsky ympäri koppia.:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=167637
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=167636
sitte olen säätänyt syöttöjä alemmas ettei pöllyytä savua.. ahdot laskettu 0.4bariin.
Deluxe66
17.12.2014, 07:47
Tuo porakones on kyllä mahtava ratkaisu. Taitaa joutua kaivelemaan omia romuja josko kopiois itellekki.
Autokin on kyllä viiden tähden arvoinen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1188&pictureid=167650
24v ku tarjoo nii 12v dewaltti pyörii jo melko vinhaan :D kuva kylellään ku suoraan puhelimesta latasin
Siul on Mikko väärä kuukausi kalenterissa!
Siul on Mikko väärä kuukausi kalenterissa!
olen aikaani edellä!
no piru tuo akun kuoriin asennettu johto on vielä parempi keksintö..:D
noo tuon oman koneen pelastin roskakorista eikä akuista ja laturista tietoakaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=168619
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=168617
piru oli tykkylunta kertynyt ku meni nollaan tuo keli.
jaha.. tosiaan asentelin alkuperäisen öljynlauhduttimen tilalle ilmalla jäähtyvän.
kenno tuli konepeltiin kiinni ettei haittaa muutenkin ahdasta konehuonetilaa korjailtaessa..
noo ei se vielkään lämmöt kunnolla alhaalla pysy eli isompaa syyläriä.. mitä syyläriä ihmiset on käyttänyt näissä td projekteissa.?.
acme adapters sivuilta löytyi tieto että 26 tuumainen vw syyläri.. kuvissa näytti että syyläri on sen 26 tuumaa leveä ja arviolta 30cm korkea.. missä volkkarissa tommonen on..?
tai tietenkin jos jollain olis tiedossa jokin muu sopiva malli niin olisin iloinen:D
nykyinen on kokonaisuudessaan 52cmleveä 33korkea ja ehkä3,5cm paksu ja peräisin 2koppaisesta 1.3 golfista..
mitenköhän esim tollanen syyläri käyttäytyis?http://www.autotune.fi/tuote/812/alumiini-jaahdytin-honda-civic-ek3-bar-and-plate
pienempi pinta-ala tuossa olis mutta tuplasti paksuutta:D
ja tuosta pari kuvaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=170297
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=170299
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=170300
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=170298
ja ensimmäinen murros vetari yhdistelmä:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=170296
hohoh. tosiissaan ostin uuden syylärin ja sitä olen mallaillut paikoilleen.. ahdasta on mutta kyllä se mahtuu sinne.. saa nähdä miten käy kun vähän joustattelee että ottaako silloin mihinkään kiinni kun niin tiukka sovitus:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171590
tommonen sinne tuli elli 2golf ja ventoon käypänen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171588
ja niin paljon tuuletinta kylkeen kuin mahtuu:Dalumiinista kanttasin "tuulitunnelin" johon flektit kiinnitetty. pelti on noin 1,5cm irti syylärin pinnasta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171589
syyläri tuli nyt runkoaisojen ja jopa simpukan yläpuolelle niin piti tällaista vänkyrä alavesiletkuakin rakennella
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171587
siinä yleis ilmettä:D
täälläkö on tämänperän miehiäki foorumilla ku itte iin olhavasta:)
täälläkö on tämänperän miehiäki foorumilla ku itte iin olhavasta:)
kyllä täällä haukiputaalaisia ja iiläisiäkin pyörii.:D
aaaivann. sitähän ei tarvikkaan sitten aina välttämättä yksin tuota naperoa ulkoiluttaa :rolleyes:
aaaivann. sitähän ei tarvikkaan sitten aina välttämättä yksin tuota naperoa ulkoiluttaa :rolleyes:
muuan vuos sitte oli iinatissa jokatoinen lauantai ajelupäivä. nyt kun tuli se ouluzone niin en ole itte käynyt sielä enkä kyllä tiedä onko ajeluja järkättykkään enään.. joku vois kertoo jos on tietoa.:D
sinne saa kyllä mennä ajeleen jos vielä on järkätty moisia.
Hyvän näköistä rakentelua!
Laitahan kuvia lisää syylärin asennuksesta, jos viitsit. Itellä olis sama homma vielä edessä!
Mistä Ooppelista on tuo sähköinen tehostin pömpeli? Riittääkö tehostus hyvin metsässäkin rymytessä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171695
no onneks kuvia on.. minulla on tuossa isuzu pick up simpukka niin syylärin korkeuden kanssa meinas tulla todella ahdasta.. tilaa ei juuri ole:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171697
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171696
ensin näytti että ei tähän saa flektejä mahtumaan:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171699
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171700
alavesiletkukin kivasti ahtaalla:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=171698
niin ja tehostajan pumppu on zafirasta.. kyllä se ihan hyvin riittää pyörittelyyn.. entiedä miten kävis jos kokeilis jotain oikeaa ohj.tehostajan öljyä eikä motox atf.ää... saattais vaikka keventyä entisestään.
Pitääpä ruveta etsimään tuommoista tehostinta. Astroissa näyttäs kanssa olevan sähköisiä pumppuja! Muutahan siihen ei tarvitse luovuttajasta, kun tuon pömpelin virtajohtoineen?
Ahdasta se on nuinkin leveä jäähdytin suzukiin istuttaa, mutta näyttäähän tuo sinne kuitenkin mahtuvan. Rungon ulkopuolisesta simpukastakaan ei näyttäis suurta apua olevan...
Pitääpä ruveta etsimään tuommoista tehostinta. Astroissa näyttäs kanssa olevan sähköisiä pumppuja! Muutahan siihen ei tarvitse luovuttajasta, kun tuon pömpelin virtajohtoineen?
Ahdasta se on nuinkin leveä jäähdytin suzukiin istuttaa, mutta näyttäähän tuo sinne kuitenkin mahtuvan. Rungon ulkopuolisesta simpukastakaan ei näyttäis suurta apua olevan...
Joo on niitä astroissakin.. letkut on mulla silleen että painepuoli banjopultilla ja paluu lemmarilla.. banjossa oli ihan joku millikierre niin niitä pitäs löytyä.. johdothan tuossa pumpussa on kiinni että jos niitä ei katko niin ei niitä irti saakkaan..
Ja tuosta syyläristä niin jos simpukan saa runkoaisojen ulkopuolelle niin sitte saa semmoisen korkeamman syylärin kyllä mahtumaan... makelj.hän rakenteli semmosen siihen suunnistus modi samuraihin josta on projektia palstalla.
Joo on niitä astroissakin.. letkut on mulla silleen että painepuoli banjopultilla ja paluu lemmarilla.. banjossa oli ihan joku millikierre niin niitä pitäs löytyä.. johdothan tuossa pumpussa on kiinni että jos niitä ei katko niin ei niitä irti saakkaan..
Ja tuosta syyläristä niin jos simpukan saa runkoaisojen ulkopuolelle niin sitte saa semmoisen korkeamman syylärin kyllä mahtumaan... makelj.hän rakenteli semmosen siihen suunnistus modi samuraihin josta on projektia palstalla.
Mulla on astran s.pumpulla(korkeampi säiliö)+isuzun simpukka ja paluupuolella on vielä öljun lauhdutin välissä ja kyllä se ohjaus alkaa katoilemaan kun on tunti tolkulla rymynnyt.
Vissiin lämpenee silti sen verran että pumpun sisäinen ohjaus lyö siitä virrat pois. Hetken kun huilaa,Niin alkaa taas toimimaan.
Mulla on astran s.pumpulla(korkeampi säiliö)+isuzun simpukka ja paluupuolella on vielä öljun lauhdutin välissä ja kyllä se ohjaus alkaa katoilemaan kun on tunti tolkulla rymynnyt.
Vissiin lämpenee silti sen verran että pumpun sisäinen ohjaus lyö siitä virrat pois. Hetken kun huilaa,Niin alkaa taas toimimaan.
no minäkin olen seuraillut tuon tehostajan lämpöjä ja miettinyt että pitääkö laittaa se lauhdutin.. ei ole tullu vielä tunteja koluttua nii lämmöt pysynyt kurissa.. eli pitänee rueta suunnitteleen jäähdytystä tollekki:D toisaalta kun talvella kovat pakkaset niin pirunpahasti ääntää tuo tehostaja.. olisko joku 3-tie venttiili millä sais ohitettua lauhduttimen:rolleyes:
no minäkin olen seuraillut tuon tehostajan lämpöjä ja miettinyt että pitääkö laittaa se lauhdutin.. ei ole tullu vielä tunteja koluttua nii lämmöt pysynyt kurissa.. eli pitänee rueta suunnitteleen jäähdytystä tollekki:D toisaalta kun talvella kovat pakkaset niin pirunpahasti ääntää tuo tehostaja.. olisko joku 3-tie venttiili millä sais ohitettua lauhduttimen:rolleyes:
Toi on ihan totta että pakkasilla oli aika naukuja ja jokseenkin sai pitkään ajaa ennen kuin ohjaus oli hyvän tuntuinen.
Kesäksi pitää viritellä joku sopiva flekti vielä tolle kaveriksi:).Jostain mönkijästä varmaan löytyy sopivan pieni mikä kestää vähän rapaakin..
Tolle ite pumpulle kun tekisi vielä jonkun lämpöpellin ja muutaman reiän ulkoilmaan?Niin silläkin sais asteita halvalla alaspäin..
(sulla näköjään pakosarja eripuolella konetta,Niin se ei oo hohkaamassa ihan vieressä)
Toi on ihan totta että pakkasilla oli aika naukuja ja jokseenkin sai pitkään ajaa ennen kuin ohjaus oli hyvän tuntuinen.
Kesäksi pitää viritellä joku sopiva flekti vielä tolle kaveriksi:).Jostain mönkijästä varmaan löytyy sopivan pieni mikä kestää vähän rapaakin..
Tolle ite pumpulle kun tekisi vielä jonkun lämpöpellin ja muutaman reiän ulkoilmaan?Niin silläkin sais asteita halvalla alaspäin..
(sulla näköjään pakosarja eripuolella konetta,Niin se ei oo hohkaamassa ihan vieressä)
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=26819&cid=1158&path=0,888,944,1158&lang=
tuosta lauhdutin niin rupeaa jäähtymään. ja hydrauliikka osista varmaan löytyy jonkinlainen 3-tie venttiili:rolleyes:
kuinkahan lämpimäksi tuo ohjauksen öljy kestäis lämmetä.. tai mitä tuo pumppu kestää.. osais vähä seurailla että ollaanko kuinka äärirajoilla tuossa omassa vehkeessä lämmön kanssa.
siinä se nähtiin että kannattaa tehdä tuo rangen takakolmion pallon korvakko kunnolla ettei pääse repeämään..:Dhttp://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=172752
Oivoi, liikaa viimeaikoina ollu näitä revenneitä täällä :( Saapa nähä miten itellä käy :confused:
Pikkasen tarkemmin tutkin niin akseliputkesta repesi palanen irti jonkajälkeen koko tuo 10mm lappunen vääntynyt poikki ja holkki myös irti.
takakolmion pallonivel ja nivelen holkki menee uusiks nii odotellaan että englannista saapuu uus nivel.. joutessani tilasin kokeeks motonetistä taakse iskarit.. kuvassa keltainen dobinson 125e kpl ja uusi kyb 35e kpl.. kybissä noin 3cm pitempi isku.
Mulla on ollu tollanen pumppu 07-> Alkuun tehostus katoili kesällä pitkään ajaessa mutta kaikki ongelmat poistui kun laitoin paluupuolelle kupariputkesta lenkin (n.80cm) maskiin kiinni.
Toki tuollainen kennokin toimii, mutta kupariputkea löytyi itellä nurkista ja putki syylärin edessä vie vähemmän tilaa :)
Edit: sen pumpun saa lähteen välittömästi käyntiin kun kytkee toiseen pieneen karvaan sytysvirran ja toiseen laturin herätteen.
Mulla on ollu tollanen pumppu 07-> Alkuun tehostus katoili kesällä pitkään ajaessa mutta kaikki ongelmat poistui kun laitoin paluupuolelle kupariputkesta lenkin (n.80cm) maskiin kiinni.
Toki tuollainen kennokin toimii, mutta kupariputkea löytyi itellä nurkista ja putki syylärin edessä vie vähemmän tilaa :)
Edit: sen pumpun saa lähteen välittömästi käyntiin kun kytkee toiseen pieneen karvaan sytysvirran ja toiseen laturin herätteen.
eikös siinä pumpussa ollut 3kpl ohkasia johtoja johon piti jokaiseen saada 12v+ niin pumppu rupee pyörimään.. vai mitä tarkotat tuolla "välittömästi käyntiin"
Niinhän se taisi ollakki, no, kaks niistä johdoista muodostaa parin ja yks jää keskenään.
Välittömästi niinkuin auton käynnistyttyä. Toiminta menee kutakuinkin silleen että sytytysvirralla herätetään ohjainlaite ja kun laturi alkaa ladata niin tehostin pärähtää samantien kierroksille. Jos tiedät minkä ikäsestä tehostin on peräsin niin saan luultavasti kaiveltua johtojen värit selville.
Arppa kytki omansa em tavalla ja toimii, mulla on vielä kytketty 12v kaikkiin yhtäaikaa tyylillä.
Jos kaikkiin kytketään yhtäaikaa virta niin ohjainlaite on puulla päähän lyöty eikä heti tiedä mitä tehdä.
Niinhän se taisi ollakki, no, kaks niistä johdoista muodostaa parin ja yks jää keskenään.
Välittömästi niinkuin auton käynnistyttyä. Toiminta menee kutakuinkin silleen että sytytysvirralla herätetään ohjainlaite ja kun laturi alkaa ladata niin tehostin pärähtää samantien kierroksille. Jos tiedät minkä ikäsestä tehostin on peräsin niin saan luultavasti kaiveltua johtojen värit selville.
Arppa kytki omansa em tavalla ja toimii, mulla on vielä kytketty 12v kaikkiin yhtäaikaa tyylillä.
Jos kaikkiin kytketään yhtäaikaa virta niin ohjainlaite on puulla päähän lyöty eikä heti tiedä mitä tehdä.
no ohoh.. hieno tietää.. minäpä kaivelen tietoja tuosta kun pääsen tallille.:)
niin ja nimim pajares kirjoitteli mulle tollasta--> ohjaus on välillä kadonnut kun ollaan ajeltu pidempään.
NO syy oli että ylipaine venttiili oli ruostunut jumiin ja pumppu puski niin paljon painetta että hyytyi lopulta.
Nyt kun venttiili pelittää,Niin ohjaus ei ole kadonnut kertaakaan.
Teoriassahan näitten ei pitäsi tarvita lisäjäähdytystä ollenkaan mutta oma diagnoosi oli se että kesällä kera ei jatkuvasti pyörivän (moottorin)sähköflektin kans moottoritilan lämmöt nousi niin korkealle hitaassa ajossa että se aiheutti tehostimen kuumenemisen.
Jos pumppu olisi sijoitettu muualle kuin moottoritilaan maastokäytössä niin jo se saattasi poistaa lisäjäähdytyksen tarpeen.
Teoriassahan näitten ei pitäsi tarvita lisäjäähdytystä ollenkaan mutta oma diagnoosi oli se että kesällä kera ei jatkuvasti pyörivän (moottorin)sähköflektin kans moottoritilan lämmöt nousi niin korkealle hitaassa ajossa että se aiheutti tehostimen kuumenemisen.
Jos pumppu olisi sijoitettu muualle kuin moottoritilaan maastokäytössä niin jo se saattasi poistaa lisäjäähdytyksen tarpeen.
noo se lisäjäähdytys kuitenkin niin helppo toteuttaa että varmaan pitää sellanen värkkäillä.
Se jäähdytyksen tarpeettomuus oli teoriaa, kyllä sen siellä maastoajossa kesäkuumalla sähköflektin kans ainaki tarvii :)
Katselin muutamasta eri vuosimallin astrasta johtoja joutessaan.
Mustaan sytytysvirta ja sinivalkoiseen laturin heräte, laturin puolelta merkkivaloa.
Kolmas(ruskea/valkoinen) johto on diagnostiikkaa varten, jää tyhjäksi.
Piti itellekki tekasta muutos johtoihin ku katastusremonttia äsken tein, ny herää eikä mieti :)
Se jäähdytyksen tarpeettomuus oli teoriaa, kyllä sen siellä maastoajossa kesäkuumalla sähköflektin kans ainaki tarvii :)
Katselin muutamasta eri vuosimallin astrasta johtoja joutessaan.
Mustaan sytytysvirta ja sinivalkoiseen laturin heräte, laturin puolelta merkkivaloa.
Kolmas(ruskea/valkoinen) johto on diagnostiikkaa varten, jää tyhjäksi.
Piti itellekki tekasta muutos johtoihin ku katastusremonttia äsken tein, ny herää eikä mieti :)
ok. pitänee itsellekkin päivittää.
no ompahan tämäkin laite käytetty konttorilla ja nyt sit päässy eteenkin vinssin asenteleen.. ja tietenkin pitänyt paikallisella hiekkamontulla käydä kaahottaan:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184299
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184300
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184296
niin tuo vinssin asentelun jätin katsastuksen jälkeen koska pelkäsin etuakselimassaa.. eikä konttori setä edes käyttänyt puntarilla:D
pientä täristelyä havaitsin niin vaihdoin takakardaanin 410 malliseen koska samurain vastaavassa oli laakerit kaput.. no täristely loppui likimain kokonaan mut rakentelin vielä laatikolle uuden tukikumen ja illalla testailemaan et loppuisko tärinä kokonaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184303
jostakin vielä kantautuu tärinää kun isolla vaihteelle rupeaa kiihdyttämään.. huomenna siis välikardaani pöydälle ja sitä tutkimaan.. tänään irrotin jo jakiksen ja huomasin ilokseni että etukardaanissakin on ristikon "pesä" mennyt väljäksi eli sekä etu että taka kardaani joutunee uusimaan.:mad:
noo jakiksen tosiaan otin pöydälle ja kannattimen vahvikkeet väsäilin.. kait kestää noinkin kun kattellu noita vahvikkeita mitä ihmiset rakennellut niin minun mielestä monet on tehny vähä turhankin jämysti.. vai?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184783
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184782
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184781
noh noh tosissaan niin vahvistelin vielä jakiksen kiinnikkeitä jotka rungossa töröttävät.. kuvia ei niistä ole.. välikardaanista en löytänyt väljää ja kaikki muutenkin kunnossa.. no uudet öljyt laatikoihin ja kardaani paikoilleen.. ja kyllä oli tasaista ajelua suzukilla:) entiedä oliko sitte siitä jakiksen kiinnikkeistä johtuvaa se tärinä mut eipä enään tärise.. hyvä niin. sattu olemaan viel sopivasti taivuteltu putkenpätkä tallissa nii mallailin sen keulille:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184931
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=184930
Hieno puskuri:-)sopii
Itse monesti miettiny että miks ihmiset tollasia putkia laittaa keulalle... mut hyvin se näkyy sopivan:D
Itse monesti miettiny että miks ihmiset tollasia putkia laittaa keulalle... mut hyvin se näkyy sopivan:D
Lenkki vielä siihen ylälaitaan,Niin ei tarvii sukeltaa vinssinkoukkua niin syvältä:).
Lenkki vielä siihen ylälaitaan,Niin ei tarvii sukeltaa vinssinkoukkua niin syvältä:).
no se.. hitsailin kylkeen tapit että voi kietoa vinssin narun siihen.. voishan se lenkkikin olla iha jees.. onko muilla ollut ongelmia noiden tärinöiden kans? tosiaan ainut mitä mielessä kävi niin oli se kiinnitys mikä kuskinpuolella rungosta tulee.. oli jotenkin hepposen oloinen niin sitä vahvistelin ja tärinä loppu..pääsikö koko jakis tosiaan niin paljon liikkumaan että aiheutti tärinän..?
no se.. hitsailin kylkeen tapit että voi kietoa vinssin narun siihen.. voishan se lenkkikin olla iha jees.. onko muilla ollut ongelmia noiden tärinöiden kans? tosiaan ainut mitä mielessä kävi niin oli se kiinnitys mikä kuskinpuolella rungosta tulee.. oli jotenkin hepposen oloinen niin sitä vahvistelin ja tärinä loppu..pääsikö koko jakis tosiaan niin paljon liikkumaan että aiheutti tärinän..?
Omasta suikasta vahvistin ne rungon puolen kiinnike pisteet ja kumityynyjen tilalle metalli holkit joiden alle paksut kumimaton palaset, kuskin puolen kiinnitys on muokattu sillai et kumityynyn tilalle tuli nylon putki ja se rauta on tehty 6mm raudasta, tärisöö mitä tärisöö, tärisöö muutenki koko vispilä ni ei huomoo vaikka tärisöö vähän jostain ja sieltä täältä :D etukardaanin jakiksen pään laipan ku kiristi ni loppu tärinät huomattavasti, tippu se mutteri melkein taskuun ku otti kardaanin pois :D
:Dno täriseehän nuo.. oli vaan nii paha et ei voinu yli 60km kiihdyttää ku tuntu et joku pyrkii kabiiniin ihan just:D
rupes piikkasen paremmin pelittämään suzuki kun jaksoi vähän perehtyä tuohon pumppuun.. eli ahdonalaisen syötönsäädön karan rälläköin soppeliksi ja empäs ollut huomannut että tyhjäkäynnillä on kaksi ruuvia niin nyt sai käännettyä pikksen enämppi soppaa männänpäälle ja tyhjäkäynti siedettävän alas:D:D
onkos kukaan perehtynyt näihin turboihin.. eli tuo alkuperäinen venton turbo KKK.. ja nythän minulla tossa paikoillaan seat cordoba 90hv turbo jonka muistelen olevan garret ja hieman suuremmilla aukoilla kun tuo kkk..noh isäukon pihalla makoillut -97 2.0 primera ja muistin että siihenhän laitettiin uusi turbo ja sen jälkeen ei montaa tuhatta mittariin tullut.. mutta nissan garret ja kkk vierekkäin pöydälle niin eipä ollut paljo kehumista.. ei taida olla järkee rueta rakenteleen pakosarjoja yms? ei taida paljoo kostuu :confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=185974
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=185975
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=185973
Noijoo.. joulupukki toi 180w led paneeli keulille.. eli nyt keulilla 180w paneeli ja 2x35w työvalot... melkee 20 pakkasta nii pirtissä ei tarkene.. otin tänään nesteet koneesta pois ja huomenna irrotan lämppärin kennon ja katson että saisko kohtuudella rakennettua isompaa kennoa.. ja raikkarihan siihen pitäs kans asentaa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=186996
olipa huono kuva
Kekkeruusi
04.01.2016, 19:47
Onko sulla se kenno putsattu?
Oma kymppi ja 413 tuotti niin paljo lämpöä koppiin et hiki tuli, siis sen kennon putsaamisen jälkeen
Onko sulla se kenno putsattu?
Joo kannattaa suosiolla ihan irti asti ottaa jos epäilet että siellä on kerenny lehdet muuttua mullaksi.. Omassa oli näin käyny eikä putsaus reijistä saanu muuta ku irtomoskan pois. Irrallaan ollessa reilusti paineilmaa ja brakekliineriä nii eroa on kyllä ku paketin nippuun lyö. ;)
olenhan minä sen kerran käytänyt jo irti ja putsannut.. ei vaan tullu sitä raikkaria rakennettua:D mutta ei se minusta mitenkään mahdottoman hyvin lämmittänyt sillon puhtaanakaan.. vaikuttaneeko sitte et on tuo vw td kone.. jos kattelee nesteen lämpöjä niin kivasti 85-90 on nesteenlämpö..minulla on tossa myös suzukin alkuperäinen lämpömittari käytössa ja se ei kyllä koskaan ole noussut edes puoleen väliin että käykö se bensakone sit niin paljo lämpimämpänä että ei jaksa tuo kenno lämmittää dieselin lämmöllä.?mietiskelin että jos sovinnolla saa asemoitua jonkin isomman kennon niin voishan sen laittaa.. tai toisen erillisen kennon? esim skootterin syyläri jonka romulavalta löysin+jonkinmoinen puhallin? tai jollaki oli muistaakseni golfin kenno laitettu samuraihin.. ?mahtollisuuksiahan on
Laita tuommoinen lisäkennolämmitin puhaltimella apukuskin jalkatilaan(Kuva). Puhaltimelle 3-asentoinen kytkin Motonetistä. Haaroitus letkuille konehuoneessa. Tarkenee täällä Lapissakin. Näissä SJ:ssä se huono puoli, että kostea ilma ei meinaa poistua hytistä mistään kautta ja ikkunat huurussa. Niinpä suunnittelin laittaa tuommoisia tietokoneen tuulettimia (12V) takaoveen poistoilmalle. Reikää oveen ja ritilä suojaksi ulkopuolelle(kuva). Kennon olen puhdistanut irrallaan ollessa siten että astianpesuaineen myrkyt likosi kennon sisällä yön yli ja kunnon huuhtelu paineella päälle. Lisäksi koneessa ja kennoissa ja syylärissä kiersi parina päivänä puhdistusaineet. Moottorina on kylläkin bensa Datsunin 1200 eli lämpenee kyllä paremmin kuin diesel.
No eilen kun irrotin ton lämmityslaitteen kennon nii olihan se taas ihan tukossa.. sitä nyt puhdistellu ja sisältäkin liottanut.. irtosi kyllä kennon sisältäkin paljo ruskeaa paskaa.. ja minulla on tommonen satsi olemassa jo lisälämppäriks. Meinaa vaan olla tilan ahtautta.. mietin jo et olisko joku pikakiinnitys homma tuolle lämppärille et vois vaikka takapenkin taakse laittaa aina kovilla ilmoilla. Auttas varmaa siihen huurtumis hommaan jos lisälämmittimelle ottas raitista ilmaa ulkoa.
No eilen kun irrotin ton lämmityslaitteen kennon nii olihan se taas ihan tukossa.. sitä nyt puhdistellu ja sisältäkin liottanut.. irtosi kyllä kennon sisältäkin paljo ruskeaa paskaa.. ja minulla on tommonen satsi olemassa jo lisälämppäriks. Meinaa vaan olla tilan ahtautta.. mietin jo et olisko joku pikakiinnitys homma tuolle lämppärille et vois vaikka takapenkin taakse laittaa aina kovilla ilmoilla. Auttas varmaa siihen huurtumis hommaan jos lisälämmittimelle ottas raitista ilmaa ulkoa.
Konehuoneesta t - haaroilla letkut toiselle puhaltimelle ja siihen väliin hydrauli liittimet ni helppo ottaa pois tarvittaessa...
Nii hytikka osistahan sais näppärästi tehtyä.
Noo mennäämpä sitte veilä näillä alkuperäisillä lämmitys vehkeillä.. eilen kasailin lämppäriä ja huomasin semmosenkin että lämmityslaitteen nestepuolen venttiilin vaijeri ja vivusto on nii aikansa elänyt että vaijeri jättää venttiilin väliasentoon eikä avaa kunnolla.. tais olla kiirus johonki ku viimeks lämppäriä tutkin ku jääny vähä puolitiehen..jos laittas jonkin yleismallin työntävaijerin nii tulis varmaa parempi
Noo mennäämpä sitte veilä näillä alkuperäisillä lämmitys vehkeillä.. eilen kasailin lämppäriä ja huomasin semmosenkin että lämmityslaitteen nestepuolen venttiilin vaijeri ja vivusto on nii aikansa elänyt että vaijeri jättää venttiilin väliasentoon eikä avaa kunnolla.. tais olla kiirus johonki ku viimeks lämppäriä tutkin ku jääny vähä puolitiehen..��jos laittas jonkin yleismallin työntävaijerin nii tulis varmaa parempi
Että sitten kun keksit hyvän ratkaisun lisähanalle/vaijerille/vivustolle, niin laitappa kuvia. Itsellä kun se tuo lisälämmitin suoralla kierrolla, niin onhan se kesällä vähän lämmin. No onpahan koneella lisä syyläri ja kuskilla pitää olla pää ulkona ettei olis ninkuin saunassa.
Mulla on tuohon vaijeriin ollut käytössä 100% toimiva ratkasu jo puolenkymmentä vuotta :)
Vaijeri kun hirtti kiinni aikoinaan niin nykäsin sen kokonaan irti venttiilistä, nyt tietää varmasti että säätyy siihen asentoon mihin haluaa kun sitä käy suoraan ventiilistä vääntämässä :D
No mä ostin puuilosta 2kpl yleismallisia sammutin vaijereita.. toisesta säädellään lämpöä ja toisesta ilmanvirtausta jalkoihin.. tuulilasille virtaa kokoajan ilma.. tosi hyvin pelaa.
Voi voi ku laittoivat reissuhommii nii ei ole kerenny ku vkl emännän kans pikkusen ajella.. jenkeistä tuli alumiiniset ovenkahvat ku meni ulkopuolen kahvat paskaks. Kahvat odottelee vielä asennusta.. renkaisiin ostin paripakettia bestgrip rattori nastoja jotka myös odottaa asennusta. Viime vkl käytiin puusavotalla suzukilla ja olihan se lysti ku ei tarttenu kantaa sahoja ja reppuja ja bensoja yms mettään.
Oliko tuon 1.9 moottorin muutoskatsastuksessa tai sovittamisessa autoon mitään ongelmia? Mihin se muuten perustuu että tuon iskutilavuuden moottorin saa laittaa kyseiseen malliin?
nuita on tehtaaltaki lähteny psa konsernin 1,9td koneella.
eli tilavuuden puolesta 2,375litrasen koneen saa laittaa. ei vaan taijja tarpeeksi laiskaa ja kevyttä tuon kokosia koneita olla. :D
Oliko tuon 1.9 moottorin muutoskatsastuksessa tai sovittamisessa autoon mitään ongelmia? Mihin se muuten perustuu että tuon iskutilavuuden moottorin saa laittaa kyseiseen malliin?
Hauska kysymys.. oliko mitään ongelmia:D olihan se melkos työlästä.. moottori on melko korkea niin imusarjaa joutui madaltamaan ja samoten öljypohjaa.. nykysäännöllähän tuo on vielä hankalampaa kun moottorin korvakot pitäis vissiin hyväksyttää jollain taholla että kelpaavat/kestävät. Jos katsastuksessa olisi mitattu etuakselimassa niin uskon että leima olisi jäänyt pois mutta uudessa säännössähän tarkastellaan moottoreiden painoja eikä kun ennen on riittänyt että akselimassa ei ylity..
Pistetäämpäs samalla rojektin kulkua tähän eli eilen mittailin aurauskulmia autosta ja tuli siinä mieleen että empäs ole tainnut mitata koskaan😊 noo haritusta olikin yli 2cm😊elikkä ei ihme ku meinas piikkusen vedellä.. no nyt noin 2mm haritusta niin jo rauhoittu ajettavuus.. miten on porukka säätänyt auraksen.. muutama milli haritusta vai ihan nollaan vaiko?
Hauska kysymys.. oliko mitään ongelmia:D olihan se melkos työlästä.. moottori on melko korkea niin imusarjaa joutui madaltamaan ja samoten öljypohjaa.. nykysäännöllähän tuo on vielä hankalampaa kun moottorin korvakot pitäis vissiin hyväksyttää jollain taholla että kelpaavat/kestävät. Jos katsastuksessa olisi mitattu etuakselimassa niin uskon että leima olisi jäänyt pois mutta uudessa säännössähän tarkastellaan moottoreiden painoja eikä kun ennen on riittänyt että akselimassa ei ylity..
Pistetäämpäs samalla rojektin kulkua tähän eli eilen mittailin aurauskulmia autosta ja tuli siinä mieleen että empäs ole tainnut mitata koskaan😊 noo haritusta olikin yli 2cm😊elikkä ei ihme ku meinas piikkusen vedellä.. no nyt noin 2mm haritusta niin jo rauhoittu ajettavuus.. miten on porukka säätänyt auraksen.. muutama milli haritusta vai ihan nollaan vaiko?
Kieltämättä alkoi itseänikin hymyilyttämään kun luin kysymykseni uudelleen :).
Miten ton startin kanssa muuten toimit kun eikö startti ole alkuperäisenä volkkarissa laatikon puolella?
Ja täyttääkö 413:n vakiojarrut vaatimukset tuolla moottorilla?
Kiitos vastauksista
Kieltämättä alkoi itseänikin hymyilyttämään kun luin kysymykseni uudelleen :).
Miten ton startin kanssa muuten toimit kun eikö startti ole alkuperäisenä volkkarissa laatikon puolella?
Ja täyttääkö 413:n vakiojarrut vaatimukset tuolla moottorilla?
Kiitos vastauksista
Startti on muistaakseni vitarasta.. acme adapters jenkkilässä myy vw koneen asennussarjaa suzukiin.. itse ostin palstalaiselta pelkän välilevyn moottorin ja laatikon väliin..mukaan sain ohjeen miten pitää suzukin vauhtipyörää muokata jotta sopii vw koneeseen. Niin ja suzuki sj413 vastaa teknisesti tuota 1.9td suzukia.. itsellähän on 410 niin jarrutehostin ja levyjarrut eteen oli vaatimuksena.. nyt takanakin levyt
Jeejee.. moposportilta ostin sintterilevyn kytkimeen ja nyt kun laatikko on irrallaan niin tilasimpas jenkeistä vielä laatikkoon korjaussarjan nii loppuupi tuo 3 ja 5 vaihteen jyrinä😊 oli vähä öljyn seassa metallia nii kai se pitää ottaa auki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=190776
Noni tulipahan kuukauden odottelun jälkeen laakeri ja synkro sarja laatikkoon.. empäs ole ennen moista vaihteistoa rempannut vaan ihan hyvin tuo purkautui ja kasaantuikin ja vaihteet menee päälle ja kaikki pyörii niinkuin pitääkin kaksi laakeria tuntui hiukan väljältä ja yksi oli ihan loppu eli ihan hyvään aikaan tais laatikko remppa sattua.. no nyt pitää taas kattella semmonen väli että kerkeis laittaan laatikon ja uuden kytkimen paikoilleen.. saakelin työt ku haittaa näitä omia hommia.http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=190775
No nyt on laakeroitu laatikko paikoillaan.. täytyy sanoa että kyllä tuli tarpeeseen oli se niin pahaääni mikä siitä lähti.. varsinkin 3ja5 vaihteella. Ja moposportin sintterilevykin paikoillaan.. liikkelle lähtö vaatii totuttelua mutta pitoa kyllä on kun annoin lukot päällä hivenen mustaa😊 kaikenkaikkiaan onnistunut remontti.. nyt rupesin miettimään että josko jostain saisi 12mm tai 11mm nestepäällä olevan pumpun niin vaihtais paikoilleen.. nykyisessä tahtoo tihkua dieseliä kaasuvivunjuurestakin.
Eebäystä kiinalainen nestepää ja tiivisteet vaihtaa samalla.
mulla on myydä 12mm nestepää joka piti omaan pumppuun laittaa mutta jäikin laittamatta se sitten kun olikin jotain muuta vikaa pumpussa ja meni pp dieselille.
Tänään kalliolla kokeilin taas kytkimen pito-ominaisuuksia:D tuloksena oli katkennut takakardaani sekä etupäästä napalukon juuresta kaikki pultit poikki:D ehkä se nestepää saa toistaiseksi jäädä.:cool
https://m.youtube.com/watch?v=NFFl76C4i2c
Hiluxin kardaani aihio löytyy tallista niin pitää sitä sovitella paikoilleen.. sehän tarkottaa että kardaani käsijarru menee uusiks nii tilasin mp tarkoitetun brembon kiinan kopio 4 mäntäisen satulan ja pääsylkyn.. viel levy kattelussa mut selviää ku taas talliin pääsee. Tossa on nyt paikoillaan 410 jakis jossa kardaanin laipat nii pienet että ei mahdu hiluxin kardaania niihin pulttaamaan.. olisko kellään myydä samurain laippoja tai varmaan 413 laipatkin käy.. joku ken tietää asiasta nii voisko kertoo:D
Nyt oottelis tallissa kardaani kässäri vehkeet.. löytys vain se kardaanin lähtö jakiksen päähän nii sais sovittaa noita hilux kardaaneja ja uutta kässäriä.. vaihdoin tosiaan sen 3lapaisen sintteri levyn ja paikoillaan centerforce 1 asetelma.. kyllä se näytti antautuvan tuo asetelmakin prkl.. nyt jytkyttää liikkeelle lähdettäessä niin että taitaa asetelma olla kiero.. ajelin konttorille nii ei enään konttorin pihalla meinannu kytkin irrottaa ollenkaan:D.. noo inssille sanoin että runttaa vaihteen päälle että saa halliin ajettua.. leimahan sieltä kuitenki napsahti ilman huomautuksia.. kotona kiristin hiukan kytkinvaijeria niin rupes taas irrottaan kunnolla.. tilasin kuiteski jenkeistä centerforce dualfriction kytkinpaketin nii jospa se sit kestäis:mad: jenkkavehkeitä laittelin vähä lisää nii saa kuunnella iskelmää:D konepeltiin laitoin kumiset lukot nii ei lepata tuo pelti ku kaikki tuet joutu syyläriä varten laikkaamaan pois..
Jaha on näköjään hetki vierähtänyt viime päivityksestä.. dual friction centerforce kytkin tullut asennettua ja tyytyväinen olen. No nyt taas pitoja on niin murrokset ja vetarithan ne antautuu.. nyt saa riittää noi TML murrokset ja vetarit. Jenkkilässä näyttäs olevan useempaakin cromo sarjaa kaupan.. etuperään tosin pitäis saada 26 pooriset pikkurattaat.. tai vaihtoehtoisesti takaperä asentaa eteen.. no ARB.stä en tahdo tietenkään luopu ja uutta ei viittis ostaa.. no passaako tuohon ARB etulukkoon vakiosta takaperästä pikkurattaat.. tuota arb.tä ei ole koskaan sen kummemmin tullut tutkittua että minkälaiset rattaat siellä lymyilee.https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=199776
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=199775
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=199774
Itse itselleni vastate.. eihän ne tietenkään vakiot rattaat käy arb.hen.. onko jossakin saatavana arb.n varaosia ja tietääkö niistä kukaan et passaako takalukon rattaat etulukkoon.
artsi777
01.01.2017, 19:28
Itse otselleni vastate.. eihän ne tietenkään vakiot rattaat käy arb.hen.. onko jossakin saatavana arb.n varaosia ja tietääkö niistä kukaan et passaako takalukon rattaat etulukkoon.
Suomen maastoautotarvike. Sieltä uudet rattaat lukkoon, ei muistaakseni ole ihan hirmuhintaisiakaan :)
Noijoh cromot on tulossa nii ootellessa huoltojuttuja muka:D tein tosiaan jo viime talvena raikkari suotimen jottei tuota moskaa pääse enään lämmityslaitteeseen.. suodatin on leikattavaa suodatin"mattoa" niin helppo ja edullinen uusia. Onhan tuo paskoo jo kerännyt ja estänyt havujen pääsyn.. valmiista paketista ei ollut kuvaa mutta maalaamattomana löytyi yksi vanha kuva.
Lonkkarit tuli jenkeistä mut pikkurattaita odotellaan.. jenkeistä tuli myös jakolaatikkoon takakardaanin lähtö toyotan jaolla niin siihen istutin tuon kiinalaisen jarrulevyn.. etumurikasta kardaanin laippaa sorvailin että menee toyotalainen kardaani siihen ja muutenkin kardaanin palasia pyörittelin ja suunnittelin.. seuraavaksi pitäs lähteä paikalliselle koneistajalle kyläileen josko se tekasis kardaanit valmiiks.
Perjantai iltapäivällä tuli arb paketti postiin.. eilen sitten purkamaan etumurikkaa ja vaihtamaan pikkurattaita.. nyt olis keulassa 26booriset longfield kepit ja murrokset paikoillaan.. vänkärin puolen pyöränlaakeri ei pyörinyt enään ollenkaan ilmeisesti meriveden ja käytönpuutteen vuoksi.. :D jännä et en ajossa ole huomannut mitään laakeri oireita ja laakereiden "kuulia" oli muutama jopa poikki :cool: .. seuraavaksi ne kardaanit.
Mistä hommasit tuon kytkimen?
Mistä hommasit tuon kytkimen?
Taisi olla summitracing.com