View Full Version : Niva vai suzuki?
Rekisteröimätön
05.11.2009, 07:24
Elikkäs kumpaa porukka suosittelee käyttö- ja harraste autoksi aloittelijalle?
Rekisteröimätön
05.11.2009, 07:29
Ja tottakai muitakin saa ehdottaa...
I think Zuki is good choice. This is my first 4x4 and I'm happy with that.
La tuskaa
05.11.2009, 08:25
No se on vähän mitä pitää tärkeänä. Molemmat kikottimet oon omistanut ja molemmissa on hyvät ja huonot puolet mutta jos niinku aloittelialle niin ehdottomasti suikka. Sen tekniikka kestää paremmin, se on parempi korottaa ja moottori toimii paremmin. No niva sitten taasen joustaa vakiona jo aika tosi paljon mutta ei ole erillisellä rungolla. Se on kierrejousilla ja todella paljon parempi ajaa maastossa ja tiellä mutta varsinkin maastossa etenkin kun ottaa kallistuksen vakaajan pois edestä. Toisaalta niva on paljon kankeampi ja raskaampi pyöritellä ahtaissa paikoissa ja siinä on jatkuva neliveto eli kulutus on kovempi kuin suikassa. Nivassa ei ole napalukkoja, vain keskuspyörästön lukko. Nivassa ei ole jäykkää etu päätä joten se keulan korotus on aika rajallinen. Mutta jos ei tie peliä tee niin vaihtaa jäykän aksilan eteen. Talvea ajatellen niin suikka kulkee paremmin lumella jos on edes 235 kumit kun se menee niin pinnassa. Painaa vähemman kuin lata. Mitään tykki pelejähän ne nyt ei kumpikaan ole :)
Siinä vähän plussia ja miinuksia.
Vilkutin
05.11.2009, 14:17
aika pitkälti jo esitetyin perustein annan äänen SJ:lle... ja niistä mielummin 413, levyjarrut edessä, kartaanit ainakin näyttää kestävämmiltä kuin 410:ssä.
Punanenä
05.11.2009, 14:45
Nivan hyviin puoliin kuuluu myös edulliset osat ja hyvin yksinkertainen tekniikka.
Lämmin talvella ja lähtee pakkasella hyvin käyntiin..
Offipiru
05.11.2009, 15:06
Ääni suzukille!
ja mitä tohon yksinkertaseen tekniikkaan tulee ni susukista sitä löytyy kanssa. Kertaakaa ei oikeestaan oo ollu hankaluuksia että olis jääny auto seisomaa.
Tosi helppo rakennella ja fiksailla.
Mahtuu melkei mönkkärireiteille.
Kohtuu helposti saa kytkettyä isomman ja tehokkaamman moottorin, jos siis tarvii.
Joka lasi on luotisuora, jos menee vaik rikki ni ei o kallista.
Jos noilla aluks. :)
tuohon suzukiin saa nykyään lähes mitä vaan offiosaa,tarjonta suomessakin melkoisen kattavaa.
jos kuitenkin lähtee varustelu lapasista:D
KarvaTurpa
05.11.2009, 17:54
Nyt kun kokemuksia kerätty omasta ekasta Suzukista, niin heitän pari havaintoa tästä vuosimallista -98.
Plussaa:
-kierrejousialusta, hyvä ja halpa rakennella ja mukava ajaa
-Ruiskukone, jaksaa kulkea ainakin 235:lla renkailla
-Melko taloudellinen, auton muodon huomioiden
-Simppeli tekniikka, hyvä huoltaa
-Suht. halpa hankkia.
Miinusta:
-Paska lämmityslaite, melko kylmä talvella
-Tavaratilaa saa vain takapenkit poistamalla
-Raskas ohjaus "isoilla" kumeilla
-Huonot välitykset...ihme aavikkovälitys.
-Ruostuu herkästi
-Varaosissa oltava tarkkana kun tuntuu olevan joitain eroja vanhempiin nähden.
Ite mietin ja samaa tossa puoli vuotta sitten. Yhtään sutsukia ei tullu sitte käytyä kattomassa, paria Nivaa kyllä ja siihehän se valintakin sitten käänty.
Kai noihin suikkiin saa paremmin erikoispalikkaa mut ainaki tähä omaa touhuu riittää kyllä noi perusujutut mitä Nivoihin aina tehhään (korotusta viitisen senttiä kotikonstein) joten ite en oo mitään erikoispalikoita kyllä kaivannu. Paremmat välitykset on ehkä sellanen mitkä ois kiva saada latukkaankin yhtä helposti kuin noihin Sutsukeihin, mut onneksi kytkinremontti on pikkujuttu :-D
Melkoseksi pommiksi vois luokitella ton oman latukan joten yhtä sun toista pikkunäperrystä on 'saanu' tehhä, mut nehän on osittain vältettävissä kun kattoo mitä ostaa. Ja niiku joku varmasti jo ylempänä on sanonukin, ni jos on mitään saumaa saada idäntuontiosia niin mitä vaan saa ja mikään ei maksa mitään. Kardaanit ja täydelliset vetoakselit noin 80e/kpl ja sitä rataa.
Näin ollen mun mielipide on et jos haluu ruveta erikoispalikoista kasaamaan erikoisajoneuvoa ni sitte varmaan Suikka, mut jos vähän vähäisempikin erikoispalikkamäärä riittää niin sitten varmaan kumpi tahansa.
Ja vaikkei Sutsukia ole ollukaan niin kyllä mä rohkenisin melko suurella varmuudella sanoa et rähjäsen näkönen vanha Niva tuntuis kyl olevan aika omaa luokkaansa tossa huomioarvossa. Ei reissua ettei joku ventovieras haluis keskustella asiasta :-D
Ai niin. Miten tollaseen Suzukiin muuten mahtuu 150kg/193cm kuskin pukille? Se mua vähän arvelutti sillon ku asia oli akuutti.
Ai niin. Miten tollaseen Suzukiin muuten mahtuu 150kg/193cm kuskin pukille? Se mua vähän arvelutti sillon ku asia oli akuutti.
poistamalla nuo turhat etujakkarat:D
Mun ääni luonnollisesti Suikalle! SJ410 ollut nyt 2v perheen kakkosautona, tällaiselle aloittelijalle halpa ja helppo laite! Lisäksi Suikan liikennenvakuutus on :Dnaurettavan halpa!
artsi777
05.11.2009, 21:19
ja syyt tulikin tuolla aikaisemmin jo selvästi
Arska-tehtaalta
05.11.2009, 21:43
Suzuki
Punanenä
06.11.2009, 05:30
Osta suikka siis kun kaikilla muillakin on sellaine:confused:
Jalostetaan hieman nyybin kysymystä. Suikka vai niva kun ei tarvitse leimata ja on tulossa vaikka halvaksi mettärymy kärryksi?
Jos kyseessä tulee olemaan kilvissä oleva vähän rakennettu tai vakio ajoneuvo niin Niva. Siinä on maasto-ominaisuuksia jopa vakiona. Eikä tartte talvella pelleillä takaveto/neliveto arvuutuksilla... Eikä ole herkkä kaatumaan.
Jos ja kun rakenteluvimma ja varustelukisa iskee niin Niva on äärimmäisen epäkiitollinen laite, siihen et saa mitään valmiina vaan tee itse linjalle menee.
Varaudu mahdollisena Nivan omistajana siihen että joudut vaihtamaan ostokkiin kaikki kumi, muovi ja rautaosat ennenkuin sillä viitsii ajella... :D:D
Oma kokemus Nivasta on se että halvemmalla olisi päässy jos olisi ostanu heti kättelyssä oikean maastoauton...
Sukisuki kuskit ovat vissiin leppoisaa sakkia kun yli 2 henkeä sopii riitelemättä siihen koppiin ;)
La tuskaa
07.11.2009, 08:12
Jalostetaan hieman nyybin kysymystä. Suikka vai niva kun ei tarvitse leimata ja on tulossa vaikka halvaksi mettärymy kärryksi?
Niva ehottomasti. Vaihat siihen jäykän etupään. Vaikka tojon akselit molempiin päihin ja pitkät kierre jouset niin menee hyvin. Mutta helpomalla pääset suikan kanssa :)
Nivalle ääni!
oman kokemuksen pohjalta ainakin mukava niiltä osin että varaosat o halpoja, ja tähän lisäksi se että ite ajoin nivan lapista helsinkiin sillä tavalla että etuperä oli kiinnitetty liinalla kun sieltä mutterit olivat korkanneet poies.. =) toki miinuksena näillä olosuhteilla hirveä puoltaminen..
isona miinuksena tosiaan toi etuperän kiinnitys koneeseen ja bensan syönti
emal1207
20.11.2009, 22:48
ääni lattaraudalle
Suikka köykänen ja ketterä.
Nivalle ääni!
oman kokemuksen pohjalta ainakin mukava niiltä osin että varaosat o halpoja, ja tähän lisäksi se että ite ajoin nivan lapista helsinkiin sillä tavalla että etuperä oli kiinnitetty liinalla kun sieltä mutterit olivat korkanneet poies.. =) toki miinuksena näillä olosuhteilla hirveä puoltaminen..
isona miinuksena tosiaan toi etuperän kiinnitys koneeseen ja bensan syönti
Empä tiedä miten noita Nivan edullisia osia saa, jos ei asu rajan pinnassa tai tiedä kontakteja.
SJ:hin alkuperäiset ovat kallista ja tilaustavaraa. Tosin motonetistä ja käytettynä löytyy tärkeimpiä osasia. Muutenkin valmistustarkkuus ja kestävyys on hieman eri tasolla japsissa.