Kirjaudu sisään

View Full Version : Rangen takakolmio tuki muuhun maasturiin...eli panhardin korvaaminen...


miesmies
04.11.2009, 14:44
Olenpa tässä pohtinut Rangen takatuki varsi häsmäkän asennusta G-Wageniin...Mä yritin sillä söörtsillä etsiä aiheesta faktoja mutta en kyllä löytänyt...Muista jostain lukeneeni että sen "ylimääräisen" iskarin voi jättää pois mikäli ne "oikeat" iskarit ja jouset on mitoittettu laitteeseen oikein...
Mulla on ylimääräinen Rangen takakolmio ja se G-Wagen...Sommittelin sitä kolmiota sinne Geen akselin ja rungon väliin, mutta aivan samaan asentoon sitä ei sinne taida saada kun orggis range toteutuksessa. Kysymys kuuluukin voiko sen kolmio häsmäkän "kallistaa" eteen, tai taakse päin hivenen niin että se vielä toimis yhtä hienosti kun rangessa?
Onko joku toteuttanut tän jo? Luultavasti on mutta löytyiskö siitä vielä kuvia?

Rekisteröimätön
04.11.2009, 19:51
Olihan tollanen yhdessä tojotassa, mutta ne kuvat tais
saada aikaan epätoivottuja lieveilmiöitä AKE:a myöten.
Auto tais mennä uuteen katsastukseen tai jotain sinne päin
joten ne ei varmasti ihan helpolla yleiseen jakoon enää
tule...

HiluMiks
04.11.2009, 20:33
Olihan tollanen yhdessä tojotassa, mutta ne kuvat tais
saada aikaan epätoivottuja lieveilmiöitä AKE:a myöten.
Auto tais mennä uuteen katsastukseen tai jotain sinne päin
joten ne ei varmasti ihan helpolla yleiseen jakoon enää
tule...

No minun Hilux:issa on ainakin sellainen rangen kolmio härpäke takana.
Hyvin on toiminu ja tyytyväinen oon ollu.
Laita vaan paikalleen noin suurinpiirtein vaateriin ja tavan jouset ja iskarit niin pääset testaamaan itse sen toimintaa.
Taisinpa olla minä joka AKE:sta jotain kirjoittelin joskus mutta asia ei koskenut minun autoja.

jnu
04.11.2009, 21:43
Tota, jos korvaat sillä vain panhardin niin ensimmäisenä tulee mietleen että ei toimi. Muistamatta juuri nyt tarkemmin geen alustaa (oliko siellä "jakarit") ei voi sanoa tarkemmin mutta jos panhardi tukee vain yhteen suuntaan ja rangen takakolmio kahteen suuntaan niin suurella todennäköisyydellä ongelmia tulee = jousitus ei liiku mihinkään. Jotain muuta pitää vastaavasti löysätä myös...

HRD
04.11.2009, 21:46
Eli siis jakarit pitää vaihtaa vastaamaan rangen alatukivarsia, tai laikata jakareista taaempi silmä pois.

HeikkiH
04.11.2009, 23:18
Kai se sitten toimii kun alavarret on samanlaiset ja saman pituiset kuin rangessa, ja kiinnityspisteet kutakuinkin yks yhteen rangen kanssa että geometria säilyy.

Miksi se panhardi pitäis korvata kolmiotuella?

Rekisteröimätön
05.11.2009, 13:06
Mikä ihmeen tarve lähteä pilaamaan erittäin toimivaa ratkaisua??? G:n alusta varmasti vakiona yksi parhaiten toimivista ja kestävimmistä..

apiaani
05.11.2009, 13:09
Mikä ihmeen tarve lähteä pilaamaan erittäin toimivaa ratkaisua??? G:n alusta varmasti vakiona yksi parhaiten toimivista ja kestävimmistä..

Sitä kutsutaan harrastamiseksi.

HiluMiks
05.11.2009, 15:59
Siitä en ole minäkään varma mitä järkeä tuossa muutoksessa ois mutta mulla oli ennen Rangen jakareilla takapää toimi hyvin sekä söi puslia läjäpäin.
Nyt juostoja hiukan enemmän ja tietynlaisia vääntöjä vähemmän nm.yksi perä mutkille väänneltynä.
Tietty jakarit pitää ottaa pois ja korvata Rangen tukivarsilla.
Ja harrastaa kannattaa aina.

miesmies
08.11.2009, 22:07
Niinpä niin...Tokihan mä sen arvasin että joku sitäkin esittää että miks pitää joku olemassa oleva juttu korvata toisella...
No sanotaan sitten sitä tosiaan vaikka harrastamiseksi! Mulla nyt on joku Range ollut enkä jaksa lakata hämmästelemästä sitä miten hyvin se alusta ratkaisu "taipuu" kiven tai kannon nokkaan...Nyt tuon Geen (sellainenkin löytyy) eteneminen voidaan perustella sillä että meneehän se kun se pyörä kerran vetää. No tokihan aina joku fillari raaputtaa jostain jos kaikki neljä vetää tasan yhtä lujasti...Tottahan se niin on jos lukot on päällä, mutta sekun tuntuu sellaiselta väkisin runnomiselta...No Range kun on sellainen elastinen ja venyvä että se pyörä yrittää kovasti kurottaa sinne maahan ja vetää johonkin niin miksei tää hyvä ominaisuus yhdistettynä Geen kestäviin(?) ja lukollisiin akseleihin olis hyvä juttu? En tiedä liekö mussa tyhmän vikaa kun luulottelen itselleni että maahan osuva pyörä vetää parhaiten?
Mutta sain jo kovasti apuja tekijämiehiltä ketkä ovat ennekkoluulottomasti nyt tätä kokeilleet! Mä vielä lähtisin sitä arvuuttelemaan onkohan se nyt välttämätöntä riipi niistä Geen tukivarsista se takasilmukka pois? Eikös se niin oo että panhardi ja se rangen kolmio nyt yrittävät pitää sen akselin siellä alustassa sivusuunnassa paikallaan? Se panhardi nyt on vaan "toispuoleinen" kun sitä vertaa siihen Rangen ratkaisuun...Joka tapauksessa molemmat sallivat joustoja samaan suuntaan, lähtisin väittämään että range enemmän ja "kontrolloidummin". Nyt kun mulla on pitemmät vieterit siinä Geessä niin panhardi ajaa taka-akselin hiukkasen enemmän toiselle puolelle runkoa. Ei näin käynyt rangessa vaikka siihen pisti suunnilleen yhtäpaljon vakiota pitemmät vieterit. No molemmat toimii niinkun toimii, Range oli aikamoinen keinu ajaa kun sitä vertaa Mersuun, mutta ei mua se haittaa vaikka kori kallisteleekin, ei maasturin oo tarkutus ollakkaan mikää ratakiree turbo-ohjus, sellainenkin kyllä löytyy...
Joku mainitsi että AKE:lla oli sanottavansa tähänkin (tietysti) Mä luulen että jos ratkaisee asian pulttiliitoksilla ilman että runkoa hitsataan ja kiinnitettävä osa on todistettavasti riittävän luja ei pitäis tulla ongelmia? Jos tälläistä on nyt joku esmes hiluksiin nyt laitellu niin luultavasti hilun lehtijouset on vaihtunut kierrejousiin, mutta Geessähän ei jousitus tyyppi muuttu mihinkään? Mitä laki sanoo sitten näistä on mulle epäselvää, voisimpa mielen kiinnosta selvitellä...
täältä tähän, kiitoksia kuulijoille ja lukijoille!

xJ-4x4
08.11.2009, 22:28
Olisko kellään laittaa kuvia rangen takatukikolmio systeemistä ja tukivarsista.
Tuli yhdellä safarilla ihailtua rangen taka-akselin hyviä joustoja mutta en älynnyt katsoa/kuvata taka-akselistoa.

Kiitos

88
08.11.2009, 23:41
Tukivarsien pitää olla tehdasvalmisteiset ja akselipainoltaan yhtä suuret tai suuremmat.
Tukivarsien kiinnityskorvat saavat olla omavalmisteet.
Jousitustyypin saa muuttaa, akselityyppiä ei, ellei mallisarjassa ole esim. retkukeula hilu jota on myös jäykällä akselilla.
Sitten on vielä määräyksiä noitten korvien hitsauksista pitää esittää viimeistelemättömänä
tarvittaessa selvitys hitsaustyöstä lisäaineista ja jotain sen suuntaista.
Juttele katsurisi kanssa, ne ei aina tiedä kaikkia juttuja tai ei halua tietää.

Mutta jätä sieltä Geen takajakareista ne toiset puslat sitten pois jos sen rangen kolmion sinne saat.

miesmies
10.11.2009, 22:36
Tukivarsien pitää olla tehdasvalmisteiset ja akselipainoltaan yhtä suuret tai suuremmat.
Tukivarsien kiinnityskorvat saavat olla omavalmisteet.
Jousitustyypin saa muuttaa, akselityyppiä ei, ellei mallisarjassa ole esim. retkukeula hilu jota on myös jäykällä akselilla.
Sitten on vielä määräyksiä noitten korvien hitsauksista pitää esittää viimeistelemättömänä
tarvittaessa selvitys hitsaustyöstä lisäaineista ja jotain sen suuntaista.
Juttele katsurisi kanssa, ne ei aina tiedä kaikkia juttuja tai ei halua tietää.

Mutta jätä sieltä Geen takajakareista ne toiset puslat sitten pois jos sen rangen kolmion sinne saat.

No jotain tän tapaista näiden lakipykälien muistelin olevan, eli ei siis mahdotonta....
Toteutusta täytyy vielä puntaroida hartaasti, osat on mutta saako niitä koskaan paikalle on toinen juttu...
Edellisestä vastauksesta voisi äkkiseltään arvata että tälläisestä kyhäelmästä vois olla kokemusta vai...?

baxxter
10.11.2009, 23:49
Mutta sain jo kovasti apuja tekijämiehiltä ketkä ovat ennekkoluulottomasti nyt tätä kokeilleet! Mä vielä lähtisin sitä arvuuttelemaan onkohan se nyt välttämätöntä riipi niistä Geen tukivarsista se takasilmukka pois? Eikös se niin oo että panhardi ja se rangen kolmio nyt yrittävät pitää sen akselin siellä alustassa sivusuunnassa paikallaan?
Rangen kolmio estää myös akselia kiertymästä eli saman mitä Geen pitkittäistuissa kahden pisteen kiinnitys akseliin. Jos kahdella eri tavalla estetään akselin kiertymistä, jossain alkaa ahdistaa. Parhaimmassa tapauksessa puslat vaan menee muhjuksi, huonoimmillaan jotain repeää irtipoikki.

miesmies
11.11.2009, 20:06
Kyllähän se on Baxxter oikeassa...enpä oo aiemmin tuota hoksannut tuumia, mutta kun osasit asian noin selkokielellä esittää niin perillehän se siltä osin meni...
Taitaa mennä melko totiseksi harrastamiseksi jos alkaa sommittelemaan Rangen kolmiota ja Geen tukivarret mitoittaa ja muuttaa vielä kiinnitykset saman tyyppiseks kun rangessa...plääh, kuullostaa työläältä...Mutta varmaan Mersu näillä muutoksilla venyis ja joustelis enemmän kun vakiona...Pitääpä pistää asia pitkään harkintaan maksaako kaikki tuo työmäärä nyt sitä vaivaa..

Herra_Kurppa
12.11.2009, 00:27
Jos sen kolmion sinne haluaa, niin miksei samalla laittaisi niitä rangen alatukivarsiakin? Ei tulisi ainakaan niitä kiertymisongelmia. Vai onko ne alatukivarret niin ohkosta materiaalia ettei kestä maastossa tms? Tuo homma kiinnostaa itseäkin kun BJ:hin miettinyt erilaisia jousitusratkasuja.

Niko
12.11.2009, 07:40
Vai onko ne alatukivarret niin ohkosta materiaalia ettei kestä maastossa tms?
Jep. Alkuperäiset Rangen (ym) takatukivarret on niin onnettomat, etteivät ne kauaa kestä, jos yhtään tosissaan ja/tai huolimattomasti offaa. Niihin toki voi jotain jytkympää putkea virittää päälle, tai sitten ostella ulkomailta vahvempia.

Angelo
12.11.2009, 09:37
Rangen alkuperäisten takavarsien paksuus tosin riippuu vuosimallistakin. Mutta sellaista sormenpaksuista räkärautaa ne on ollut aika usein. Vakio autossa ei tarvitse ottaa kuin suoraa työntöä vastaan. Nuo takatukivarret on syytä haalia defestä tai vahvistaa.

Japa
13.11.2009, 01:30
LJ:n taakse suunnittelin kans tota rangen kolmioo mut mitenköhän mahtaa toimia jos tosta tojon omasta jakarista ottaa takimmaisen silmukan pois?? Tai mitä katsastusmies meinaa moisesta räpellyksestä??

veijon-esso
13.11.2009, 06:31
LJ:n taakse suunnittelin kans tota rangen kolmioo mut mitenköhän mahtaa toimia jos tosta tojon omasta jakarista ottaa takimmaisen silmukan pois?? Tai mitä katsastusmies meinaa moisesta räpellyksestä??

Entä jos jättää etumaisesta silmästä vaan pultin pois niin ei tarvitse ainakaan katkoa ja siis pilata varsia takaisin muuttamisen kannalta?

Japa
16.11.2009, 16:59
Taitaa tulla ihan omavalmiste tukivarsilla ni jää noi vakio jakarit ehjäks...

Angelo
16.11.2009, 19:25
Minulta jää kohta ylimääräiseksi discon takatukivarret, jos on haluja niin ne saa edullisesti. Saa niistä mitat ja puslat ym.

Rekisteröimätön
11.06.2010, 17:07
Onko kukaan sovittanut kyseistä rangen taka-akselin kolmiotukea suzukiin ? Viitsisikö joku kertoilla kokemuksia ja ehkäpä laittaa kuviakin ?
ISO Kiitos jo etukäteen

Rekisteröimätön
12.06.2010, 05:32
Rangen alkuperäisten takavarsien paksuus tosin riippuu vuosimallistakin. Mutta sellaista sormenpaksuista räkärautaa ne on ollut aika usein. Vakio autossa ei tarvitse ottaa kuin suoraa työntöä vastaan. Nuo takatukivarret on syytä haalia defestä tai vahvistaa.
Ohuet löytyvät vain OSASTA -90 Range/Discosta, kaikki muut vuosimallit ovat samoilla alatukivarsilla kuin Defe. Paitsi että puslaeroja on vähän.

Mikki
12.06.2010, 08:54
Tosa Rangen takatukivarret, paksumpi on vanhasta ja ohut uudemmasta (88-94)

Ja looputulos maastoajosta tuolla ohkasella....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=339&pictureid=35919

Kuvasta tarkkasilmäset huomaa jotta vanhassa TUUMAINEN UNF kierre (ohuempi), ja uudessa millinen kierre ja paksumpi...

Nyt ei mulla rangessa tukivarret enään väänny ja niiden kokonaispainokin varmaan nousi 15kg!!!

-Sakke-
08.01.2016, 09:51
Olisko kellään mittoja siitä kartioreiästä minkä Rangen kolmiotukivarren keskinappula vaatii. Tai edes asteita kartion jyrkkyydestä???

Ylermi
08.01.2016, 10:02
mittaa pallonivelestä niin mä tein.

sorvailet sit kartioo pikkuhiljaa isommaksi ja sovittelet :)

Kaitsu67
08.01.2016, 10:04
Mulla on muutamat akselit irrallaan, voin mittailla myöhemmin illalla. Ne on kaiketi samat ikävuodesta riippumatta.

EDIT: Tää jäi kyllä nyt valitettavasti huomiseks valosan aikaan, kun meni duuneissa senverta myöhään...

Kaitsu67
10.01.2016, 11:16
Unohtu eilen päivittää tänne, mut se kartio on yläpäästä ~27mm ja alapäästä 22mm ja syvyys 23mm.

Ainakin tollaset mitat mä sain eilen kohmeisilla sormilla mauserilla elikkäs tönärillä.