View Full Version : trialin lama
kertokaapa omia näkemyksiä mistä johtuu trialin kilpailijoiden vähyys ja kilpailujen/järjestäjien vähyys.
itse pidän yhtenä syynä kilpailuiden vähyyteen sitä ettei arvosteta järjetäjien panosta kisojen eteen,pelkkä kiitos ei aina riitä vaan se miten anneta kritiikkiä järjestelyistä,ei pidä aina itkee ja huuta naama punasena joka pikku asiasta,totta kai palutetta pitää antaa mutta niitä tapoja on monia.
ja kilpailia kato johtuu osittain varmaan kilpailujen vähyydestä
ja moni syyttää sääntöjä mikä niissä on se iso este olla ajamatta?
Muutaman vuoden takainen protestointi buumi söi ehkä "hyvää henkeä", säännöt... Hitto, meikä ei ees tajuu niitä sääntöjä, mut käsitykseni mukaan joutuisin ite ajamaan pro-modi luokassa suora akselisella Suzukilla ja pikku renkailla, on niin paljon jakoja ettei ees kiinnosta lähtee yrittämään. :D
Harraste Stanuihin vois kyl tulla ajamaan jos se auto nyt joskus sattuisi edes olemaan ajokunnossa...
No niinku kirjotit toisessa ketjussa, mulla ainakin yks oleellinen este edes lähteä koittamaan on se kypärä-sääntö. ei viittis yhden kisan takia ostaa kypärää ja sit kun tällänen kauheenkokosellapäällä varustettu ei lainakypärääkään löydä helposti. Muuten auton ollessa kunnossa lähtisin kyllä mielelläni kokeilemaan.
Täälläpäin ei oo kisoja ollut enää sen jälkeen, ku Muikun Vesa muutti Italiaan.
Eipä sinällään, ei juurikaan edes kiinnosta koko trialiin osallistuminen, kun vaatimukset auton ym. suhteen menee pilkun tarkasti aken kirjaa tulkitessa. Pitäisi suorastaan paneutua asiaan, jotta autossa olisi juuri oikeanmalliset kaaret oikeilla paikoillaan ja oikein pujotetut vyöt oikeissa kiinnityspisteissään, lisenssit ym.
Yleensä vaan se offiauto tuppaa olemaan myös perheen käyttöauto.
Suunnistuskilpailut on siinä mielessä kivoja, että jos tekee mieli osallistua, niin maksaa vaan osallistumismaksun. Varustella voi sitten oman mielensä mukaan.
Hitto, kun olisi riittäväästi tonttia jossain mörrin kuusessa, niin voisi pitää omia "villejä" kisoja ilman hirveetä byrokratiaa.
ImacInnes
02.11.2009, 23:04
Itteeni vois tulevaisuudessa kiinostaa Trial, Suunistus ja Offirossi.
Aina olen kuvitellut että Trial on lisesnsseineen kallista joten laittakaapa nyt tähän kustannukset jonoon jotta ei tarvi enään ihmetellä moista.
Kiitoksia.
Ismo Ämmä
Itteeni vois tulevaisuudessa kiinostaa Trial, Suunistus ja Offirossi.
Aina olen kuvitellut että Trial on lisesnsseineen kallista joten laittakaapa nyt tähän kustannukset jonoon jotta ei tarvi enään ihmetellä moista.
Kiitoksia.
Ismo Ämmä
lisenssi 70e jonku seuran jäsenyys paitsi jos kisat on seurojen välisiä ni kerta lisenssi riittää 14e ja nykyään on ollu just noita seurojen välisiä pelkästään ton lisenssin takia
ImacInnes
02.11.2009, 23:13
-Katsastus kortti?
-Osallistumis maksu / kisa?
-muuta?
t.Ismo Ämmä
-Katsastus kortti?
-Osallistumis maksu / kisa?
t.Ismo Ämmä
katsastus kortti muistaakseni ilmanen eipäs ookkaan ku 20e akk sivuilta katottuna ja on niin sanotusti ikuinen eli voimassa niin kauan ku autokin vaikka omistaja vaihtuu ja osallistumis maksu taitaa olla nykyään40e ja sit lisäks tarvitaan ne hväksytyt kypärä nyky hintaa en tiedä mut sillon ku sääntö tuli ni tais maksaa noin 250e kpl nykyää varmaan vähemmän ja voi olla että itselle uusitaan kypärät ni vanhat jää laina kypäriks lajin kokeilijoille
Byrocrat
03.11.2009, 00:35
lisenssi 70e jonku seuran jäsenyys paitsi jos kisat on seurojen välisiä ni kerta lisenssi riittää 14e ja nykyään on ollu just noita seurojen välisiä pelkästään ton lisenssin takia
Tarkennetaan sen verran, että tutustumislisenssi (kertalis) maksaa 15 € (jollei nouse ensi vuonna) eikä tutustumislisenssi edellytä kerhojäsenyyttä :) ja on siis käytössä vain ja ainoastaan seurojenvälisissä kisoissa, ei kalenterikisoissa. Katsastuskortti maksaa tuon 20€ johon lisätään postiennakkomaksu :mad:
Lisäksi tulee tietty kypärä, jonka on siis oltava FIA-hyväksytty ja päivämääränkin vielä voimassa eli vanhaa ylivuotista kypärää ei kannata kisakäyttöön ostaa vaikka halvalla saisikin :eek: Hintahaitari taitaa olla 100 - 1000€.
Miksikö kerhojenvälisiä järkätään eikä kalenterikisoja ?
Taitaa syitä olla ainakin tuo "kertalisenssi" mahdollisuus jolla saadaan "tuumailijatkin" ja harrastestanuluokka mukaan ja näin enemmän osanottajia kilpailuun (= enemmän osanottomaksuja kattamaan järjestelykuluja) ja toisena merkittävänä syynä kilpailulupamaksu, joka kalenterikilpailulla on 250 € kun kerhojen välinen kisa on ilmoitusluontoinen. Organisaatiokin on kevyempi eikä kisapäivämäärääkään tarvitse etukäteen ilmoitella mihinkään kalenteriin eikä näin ollen tarvitse kisaa peruuttaakaan jollei sattuisi kisajärjestely loppupeleissä onnistumaankaan. Peruutuksestakin joutuu maksamaan :( jos kisa on aikanaan laitettu kisakalenteriin!
Inhorealisti
Rekisteröimätön
03.11.2009, 07:52
Kilpailijamäärät tais romahtaa joskus 90luvun puolenvälin paikkeilla,ite kuvittelin syyksi silloin ja kuvittelen edelleenkin
vuosittaiset sääntömuutokset
Auto kun alko oleen valmis ei se enää sopinukkaan luokkaan jota oli suunnitellu
Ja tohon aikaan renkaat ja lukot ym,oli todella paljon kalliimpia
Nyt myöhemmin taitaa vaan olla saatu semmonen asenne ja kierre´päälle ettei kisoja kannata järjestää kun ei ole
kilpailijoita ja autoja ei kannata rakentaa kun ei ole kisoja.
Miksi traial kisoissa pitää olla nuo hyväksytyt kypärät ja kaikenmaailman lisenssit? Miksi samoja ei vaadita crossissa tai suunnistuksessa?
Mäkeen sellaiset vaan ja säännöt samaa luokkaa kuin suunnistuksessa (tai soveltaa niitä) niin alkaisi osannottajiakin riittää.
pastirolli
03.11.2009, 08:53
Se on tuo akk joka pilaa joka lajin...
Muutaman vuoden takainen protestointi buumi söi ehkä "hyvää henkeä", säännöt... Hitto, meikä ei ees tajuu niitä sääntöjä, mut käsitykseni mukaan joutuisin ite ajamaan pro-modi luokassa suora akselisella Suzukilla ja pikku renkailla, on niin paljon jakoja ettei ees kiinnosta lähtee yrittämään. :D
Harraste Stanuihin vois kyl tulla ajamaan jos se auto nyt joskus sattuisi edes olemaan ajokunnossa...
Sama tarina, mullakin on kaaria vaille pro-modi suikka kolmiykkösillä :D
Mitä sääntöjä lueskelin ja niitä nyt muistelen niin jousitustyypin muutos tais tehdä luokasta vähintään pro-modin :(
Se on tuo akk joka pilaa joka lajin... Mikä estää viskaamasta sitä akk:ta mäkeen sieltä joukosta? Mikä ihmeen tarve noita isoja lajiliittoja on sinne hankkia kun kukaan ei niistä pidä siellä? Sama homma on mönkkäripuolella.
Jos ne tuo jotain säästöjä vakuutusmaksuihin niin miksei niihin voi liittyä hieman omilla säännöillä?
Kilpailijoiden vähyyteen saattaa vaikuttaa tämä tän hetkinen "lama" ettei ole ollu taloudellisesti mahdollista osallistua/rakentaa sitä autoa valmiiksi. Omasta mielestä noissa säännöissä ei ole ollut mitään niin ylitsepääsemätöntä asiaa että ei sen takia voisi kilpailla... Ja tuohon sen verran ettei voisi pro-modissa ajaa suorilla akseleilla, että tuli pari vuotta ite ajettua suorilla akseleilla porttaaleitten kanssa samassa luokassa (pro-modissa) ja ei itellä ainankaan ollu päätavotteena se voitto vaan enemminkin hauskaa sinne lähettiin pitämään...
Niin ja tällä hetkellä ei ole ollut autoa millä olisi osallistunut kun vanha auto tuli purettua ja uusi auto on vielä ihan vaiheessa...
trial on kyllä paljon halvempi harrastus ku suunnistus kisojen tahkoominen.
suunnistus kisa maksuthan on siinä 150€/kisa lisäks tarviit viellä kameran ja suunnistus laitteen.
polttoaineet ja eväät 24h tunnille. mejän bj imasee noin 50 litraa disukkaa 24h kisan aikana.
yhen suunnistus kisan kuluilla ostaa sen kypärän ja lisenssin.
et mikä on kallista ja mikä ei.........
- Lisenssien hinta ja muutenkin koko AKK pelleily
- Hölmö kypäräsääntö
- Rakentelusäännöt kun classic poistui. Tosin promodi pelasti mutta liian rankka luokka kun porttaalit ja 40" fillarit sallittu. Siksi kilpailukykyinen peli on mokkiakselinen auto 39 boggereilla tms.
- lyhyet radat / lyhyt kisaaika ei tuo vastinetta vaivalle/rahalle. Pitäisikö olla eurotrial tai foff tyylinen pisteytys?
Toki itseltäni löytyy kypärä ja lisenssikin on ollut vaikka kilpaa ei olla ajettu vuosiin. Auto puuttuu tällä hetkellä muuten kyllä olisin mukana kikkailemassa.
trial on kyllä paljon halvempi harrastus ku suunnistus kisojen tahkoominen.
suunnistus kisa maksuthan on siinä 150€/kisa lisäks tarviit viellä kameran ja suunnistus laitteen.
polttoaineet ja eväät 24h tunnille. mejän bj imasee noin 50 litraa disukkaa 24h kisan aikana.
yhen suunnistus kisan kuluilla ostaa sen kypärän ja lisenssin.
et mikä on kallista ja mikä ei.........
Valitin tätä kypärä asiaa siksi, että ei viitti hommata jos ei kilvanajo miellytäkkään.
Ja suunnistus on vain haave jossain kaukaisuudessa juur se vielä suuremman hinnan takia.
- Lisenssien hinta ja muutenkin koko AKK pelleily
- Hölmö kypäräsääntö
- Rakentelusäännöt kun classic poistui. Tosin promodi pelasti mutta liian rankka luokka kun porttaalit ja 40" fillarit sallittu. Siksi kilpailukykyinen peli on mokkiakselinen auto 39 boggereilla tms.
- lyhyet radat / lyhyt kisaaika ei tuo vastinetta vaivalle/rahalle. Pitäisikö olla eurotrial tai foff tyylinen pisteytys?
Toki itseltäni löytyy kypärä ja lisenssikin on ollut vaikka kilpaa ei olla ajettu vuosiin. Auto puuttuu tällä hetkellä muuten kyllä olisin mukana kikkailemassa.
suomessahan ajetaan euro säännöillä ainut ero taitaa olla,että saa ajaa muiden luokkien porteista johtuen suomen maastosta jossa ei tilaa hirveästi kierrellä muiden portteja.ja nuo pikku pyöräset autot jotka menis pro modiin ni onha näissä ns pikku kisoissa harraste stanu joissa ei vaadita edes kaaria ja pääsee tutustumis lisenssillä.
mutta tosiasissa rupeaa näyttämään siltä,että kuksa saa purku tuomion ja rakennetaan uudestaan johonki muuhun kilpailu muotoon ku se ei sovi oikeen muuhun ku trialiin.mut katsotaan monta kisaa ens vuodelle toivottavasti enemmän ku tänä vuonna
IironSika
03.11.2009, 15:41
Itse en koe kovin mielekkääksi kilpailumuodoksi sitä, että rakennan auton trialiin, kuljetan sen eri puolille Suomea saadakseni ajaa sillä kilpailussa yhteensä alle tunnin ja kilometrin koko päivänä.
Minä näkisin trialin alennustilaan syynä sen, että valtaosa off roadin harrastajista vaan yksinkertaisesti kokee muut harrastuksen kilpailulajeista mielekkäämmiksi kuin trialin. Trial ei anna vastinetta sijoitettuun "pääomaan". Ja nyt kyse ei ole ainoastaan rahasta, vaan käytetystä ajasta, vaivasta jne. VS saatu viihdyttävyys. Trialin suosion lasku taisi osua jotakuinkin siihen aikaan kun suunnistuskilpailut nostivat päätään. Vaihtoehtojen ilmaantuminen ja sitä kautta edellämainitut syyt saivat harrastajat äänestämään "boggereillaan"
Itse en koe kovin mielekkääksi kilpailumuodoksi sitä, että rakennan auton trialiin, kuljetan sen eri puolille Suomea saadakseni ajaa sillä kilpailussa yhteensä alle tunnin ja kilometrin koko päivänä.
Minä näkisin trialin alennustilaan syynä sen, että valtaosa off roadin harrastajista vaan yksinkertaisesti kokee muut harrastuksen kilpailulajeista mielekkäämmiksi kuin trialin. Trial ei anna vastinetta sijoitettuun "pääomaan". Ja nyt kyse ei ole ainoastaan rahasta, vaan käytetystä ajasta, vaivasta jne. VS saatu viihdyttävyys. Trialin suosion lasku taisi osua jotakuinkin siihen aikaan kun suunnistuskilpailut nostivat päätään. Vaihtoehtojen ilmaantuminen ja sitä kautta edellämainitut syyt saivat harrastajat äänestämään "boggereillaan"
samaa mieltä,että suunnistus "syö"kilpailioita trialista minkä ymmärän täysin kaksi suunnistus kilpailu kokeilleena siinä saa ajaa paljon enemmän,mutta ei sekään halpaa ole vaikke tarvii kypäriä eikä turvakaaria mut auton pitää olla kilvissä tai puna kilvet,itseäni potuttaa taas se ettei oma auto käy suunnistukseen,eikä nyky säännöillä saa sopimaan mitenkään
Itse en koe kovin mielekkääksi kilpailumuodoksi sitä, että rakennan auton trialiin, kuljetan sen eri puolille Suomea saadakseni ajaa sillä kilpailussa yhteensä alle tunnin ja kilometrin koko päivänä.
Minä näkisin trialin alennustilaan syynä sen, että valtaosa off roadin harrastajista vaan yksinkertaisesti kokee muut harrastuksen kilpailulajeista mielekkäämmiksi kuin trialin. Trial ei anna vastinetta sijoitettuun "pääomaan". Ja nyt kyse ei ole ainoastaan rahasta, vaan käytetystä ajasta, vaivasta jne. VS saatu viihdyttävyys. Trialin suosion lasku taisi osua jotakuinkin siihen aikaan kun suunnistuskilpailut nostivat päätään. Vaihtoehtojen ilmaantuminen ja sitä kautta edellämainitut syyt saivat harrastajat äänestämään "boggereillaan"
Niin muistan kun ensimmäistä suunnistuskilpailua puuhattiin Merrasmäkeen. Ideahan oli löytää joku laji trialin tilalle ja johonka AKK:lla ei olisi mitään sanomista. Lajihan tuotiin Virosta, kun sitä siellä silloin jo ajettiin. Silloin ei ollut tietokoneita, ei digikameroita yms..rastit siirrettin käsiGPS:ltä (todella kallis silloin) käsin karttaan sinnepäin...ja yleensä eka kisan osallistujilla oli mukana vain kompassi ja meidän antama kartta. Siitä se suunnistus sana, joka oli silloin oikeata suunnistusta. Nythän lajilla ei paljon tekemistä suunnistuksen kanssa. Muistan vaan kun silloin yksi autokunta tuli meikällle eka kisojen jälkeen sanomaan, että tämä laji ei tule koskaan menestymään Suomessa... sellaista se elämä on.
Varmaan Trialin yksi alemmuuskompleksi on ettei lajia olisi koskaan pitänyt viedä AKK:hon. Sehän on aina ollut siellä vähän niinku ylimääräinen ja lajiryhmässä istui alkuaikoina henkilöitä, joiden olisi pitänyt olla mahdollisimman kaukana sieltä. Samaa mieltä oli muuten yksi henkilö, joka oli puuhamassa lajin vientiä AKK:hon silloin joskus...katui paljon silloista toimintaa....Off Road Trialille olisi varmaan terveelistä ottaa mallia EuroTrial -organisaatiosta, pistelaskusta ja säännöistä myös turvallisuuden suhteen. Lajihan sinänsä on mukava ja yleisöystävällinen eikä kaikki halua ajaa 8 tuntia tai 24 tuntia...AKK:n alaisuudessa ei voi oikein muuta todeta kuin, että syöksylaskijoita kaikki tyyni, aina alaspäin...
koska trial on muute siirtyny akk alaisuuteen?
Rekisteröimätön
03.11.2009, 18:26
koska trial on muute siirtyny akk alaisuuteen?
Oiskos vuosi ollut 1991.
http://www.4wdonline.com/News/1997/970601.Offroad.html
nyybinä myllis