View Full Version : Project: Mörkö-Dodge
Jepjep, avataas nyt tällänen sit.
Tommosta pitäis alkaa pikkuhiljaa korjailee ja parantelee
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44071
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44070
Autos tällä hetkellä perusviritetty 360ci V8(tietty)motti, TF-727 automaatti ja NP-203 jakoloota.
Akseleina, edes Dana44 sähkölukolla ja takana Dana 60 palalukolla, välitykset 4.10:1.
Renkaat 38.5/14.5-15 TSL-SX pamppersit (jotka rek.ottees).
Rojektia on jo pikkusen aloteltu ja seuraavanlaista tulossa:
Dana 60 akseli eteen kierrejousilla
Dana 70 taakke alkuun vankkurijousilla, kierteet ehkä joskus
Bedlock vanteet
Flatbed lava, ehkä
Lisää kuvia tuloo, ku muistais kameran tuoda kotia
SukiSuki
02.11.2009, 20:42
Oikee merkki!!!! Tsemppiä projektiin......
Miks taka-akselin vaihto, jos kerran nyt on jo kuitenki 60 perä?
Ja mikä tuo etuakselin sähkölukko on?
HannuNurminen
02.11.2009, 21:13
Jos se takaperä on kuiteskii 9 1/4, tosin ei sekää heikko oo, jos muistaa pitää öljyt sisäl :) Taitaa olla sama auto johon lahdessa aikanaan ostettiin Swampperit alle, maksoivat sillon kuulemma Aika paljon... -90 luvun puolivälii tai jotai.
Kyl se taka-akseli on D60. Lahden suunnalta ilmeisesti punertavan lilana liikkunu, ainaki meitin autokerhon lahtelainen jäsen tunnisti auton ja safaritarroja lyötyy vuodesta -93 lähtien takaikkunasta.
D60 vaihtuu D70:s oikeestaa sen takia, että on jatkossaki sama pulttijako kaikissa kulmissa ja akselit kun vielä sattu olee inhimillisen hintaset, niin miks ei. Vaikkakin onhan toi 70kymppi painavampi, mut ei autokaa kyökäsemmästä päästä ole.
Ja lukko on auburnin ected, toimii joskus ja viimeks ku toimi, meni eestä vetarit korjaus kelvottomiks.
Onko jotain muita automerkkejä ku moparit yleensä? ;)
Rojektia on jo pikkusen aloteltu ja seuraavanlaista tulossa:
Flatbed lava, ehkä
Eihän ton paremman näköistä lavaa ookkaan, älä mee pilaan sitä. :) Kauempaa kuvasta katottuna vielä suht ehjä ja suorapeltinen.
Rekisteröimätön
02.11.2009, 23:44
Samaa mieltä, älä vaan pilaa autoos jollain "flatbead"-lavalla!!!
Tämä kapistus taitaa olla esitelty 4X4 Magazinessa 5/2005
Ja lavan vaihtoajatukselle täältäkin piiitkä miinus
onnee projektiin.. ilman muuta säilytä lava.. tuossa lavassa komea muotoilu.. :)
Auto on lahtelaisen pitkänlinjan mopar-gugu Tumen aikoinaan tekemä. Useita kertoja on tuon kanssa oltu samoilla safareilla ja samassa tallissakin oltiin jonkin aikaa. PäHäMan kotisivuilta löytyy vanhaa kuvamateriaalia ko masiinasta.
Stepparilavaa ei todellakaan kannata vaihtaa. Teet vaan putkesta lokarin reunat niin kestää nojailla puuihin.
Tuon auton perusongelma on ollut D44 etuakseli. D60 taka-akselissa ei ollut koskaan mitään ongelmaa (lukkona oli detroit) mutta etuakseleita meni useita ja lahden alueelta ainakin loppui varaosat.
Ei muuta kun onnea projektille!
Kas, täällähän on paljo pussihousumobilistioffareita :) ,ilmeisesti joutuu vähä puolustella ja perustella lavan vaihtoa, vaik itekki diggaan tota lavaa.
Ei se lava ihan niin hyväkuntonen ole ku kuvasta näkyy, ruostetta ei oikeestaa ole, mut alkaa tehtaan hitsaussaumat pettämään. Oli melko velliä pois nostettaessa ja kaikki kiinnikke paikat revenny. Täl hetkel noi ylimääräset peltihommat ei nappaa ja vielä kun kopassa on vastaavaa "vikaa", ni tehää tähän hätään toi hytti ekaks. Ilmeisesti vajaan parinkymmenen vuoden ryskiminen tiettömällä taipaleella väsyttää vahvemmankin pellin.
Illalla tallille ja myöhemmin sit lisää kuvatuksia.
Mites toi räikkäwarni jaksaa ton kokoista auto kiskoa? :eek:
Jos oot luopumassa siitä niin ilmota ekana miulle? :D
HannuNurminen
03.11.2009, 15:35
Kyl se taka-akseli on D60. Lahden suunnalta ilmeisesti punertavan lilana liikkunu, ainaki meitin autokerhon lahtelainen jäsen tunnisti auton ja safaritarroja lyötyy vuodesta -93 lähtien takaikkunasta.
D60 vaihtuu D70:s oikeestaa sen takia, että on jatkossaki sama pulttijako kaikissa kulmissa ja akselit kun vielä sattu olee inhimillisen hintaset, niin miks ei. Vaikkakin onhan toi 70kymppi painavampi, mut ei autokaa kyökäsemmästä päästä ole.
Ja lukko on auburnin ected, toimii joskus ja viimeks ku toimi, meni eestä vetarit korjaus kelvottomiks.
Mistä löysit akselit? Paa privaa jos vanhat tulee myyntii. Voisin tietää tarvijan.
Onko jotain muita automerkkejä ku moparit yleensä? ;)
EI! No ehkä Ratsun, R:llä kun alkaa molemmat :D
Karvanaama
03.11.2009, 22:04
Juuh asia vimpain... Kattelin itse vastaavaa mutten löytänyt sopivaa sitten tulikin ostettua tää nykynen rotjake.
Mut älä shatana tuhoo tota lavaa...
EI! No ehkä Ratsun, R:llä kun alkaa molemmat :D
Ai niinku Rotke, Ratsuni ja Raihatsu ja kaikki riisseli koneella:D:D:D:D
Nonnii, kuvatuksia!
Aikasempaa sepitystä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44202
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44203
Elikkä akselit kotosin -95 dodge ram 2500. Etuakselissa oli vetopyörästö väärässä laidassa=>
akseliputket irti ja vaihto ristiin. Vielä odottelee tukivarsien kiinnikkeitä, ennen kääntöhaarukoitten
paikalleen laittoa. Taka-akseli pohjavärissä ja oottelee pääliväriä, joka pitäs huomen olla noudettavis.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44204
Vanteis 10mm levystä tehdyt keskiöt ja ulommat lukkokehät orottelee samaa väriä ko taka-aksula.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44200
Lava irroettuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44201
Uus lava melkee valmis, puuttuu muutama ruuvi ja moottorisahaa perään ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44205
Tän päivän saavutus: etupään peltien purku.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44206
Ja viimeiseks pakollinen kaljatölkki kuva. Näyttää jotenki aikas pieneltä toi vajaa 6litranen :/
Mites toi räikkäwarni jaksaa ton kokoista auto kiskoa? :eek:
Jos oot luopumassa siitä niin ilmota ekana miulle? :D
Ei ne jaksanu. Molemmat räikät tuli myytyy jo vissii 1,5vuotta sitte tääl palstal.
15000lbs T-max tuli hankittua tilalle, pitäis sekii kiinnittää auton takapäähän.
veijon-esso
04.11.2009, 10:26
Nonnii, kuvatuksia!
Aikasempaa sepitystä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44203
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44204
Vanteis 10mm levystä tehdyt keskiöt ja ulommat lukkokehät orottelee samaa väriä ko taka-aksula.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44200
Mikä toi härön näkönen juttu on tossa pitemmässä akseliputkessa?
kuis nois suorasta levystä tehdyt keskiöt kestää, oon lueskellu että taipuilevat aika helposti verrattun orkkistyylisiin muotoon prässättyihin?
Ja takapuskurin tarra on ihan parhautta tälläsessä autosa. Ois kiva nähä jonku vannoutuneen crv-maasturistin ilme liikennevaloissa tämmösen takana kun lukee ton tekstin..! :-)
Mikä toi härön näkönen juttu on tossa pitemmässä akseliputkessa?
CAD (center axle disconnect) = eli "napalukko"
alipaineella liikuteltava holkki joka katkaisee vedon toisesta vetarista.
sama holkki on muuten XJ/YJ/MJ Jeepin Dana 30:sessä :D
tuleeko tuohon täyspitkä vetari ton systeemin tilalle, vai kemppiliimattu holkki?
veijon-esso
04.11.2009, 13:09
CAD (center axle disconnect) = eli "napalukko"
alipaineella liikuteltava holkki joka katkaisee vedon toisesta vetarista.
sama holkki on muuten XJ/YJ/MJ Jeepin Dana 30:sessä :D
tuleeko tuohon täyspitkä vetari ton systeemin tilalle, vai kemppiliimattu holkki?
Aika ripulisen kuuloinen systeemi, mun mielestä. Mut voihan se olla hyväkin asia, jonkun mielestä. :D
kaistapää
04.11.2009, 15:33
Aika ripulisen kuuloinen systeemi, mun mielestä. Mut voihan se olla hyväkin asia, jonkun mielestä. :D
onkos se niin veltto kakatus että ekana danasta antautuu vai jotain muuta ensin?
Saatto olla kesällä perässä ollu honda-mies ihmeissää, ku tuli lähettyä liikennevaloista swampperit savuten :)
Aika näyttää, kuinka keskiöt kestää. 16" vanteisii olis tarkotus siirtyä, kun kukkaro antaa periks.
15" mahtuu just ja just pyörimää jarrusatulan päällä.
Aika onneton se cad-holkki on. Ajatuksena olis tehä tilalle vähä järeempi holkki tai sitte jos ne on puol ilmasii, ni vois toimia sulakkeena, sen vaihtoon ei paljo tarvi purkaa.
Kuva
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44237
Tänää tuli sit maalailtua pikkasen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44236
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=44235
kuis nois suorasta levystä tehdyt keskiöt kestää, oon lueskellu että taipuilevat aika helposti verrattun orkkistyylisiin muotoon prässättyihin?
Rakentaja kirjoitti että 10 mm levyä, eli kyllä kestää.
Meillä on pyöräkoneessa ja proto-sisussa kummassakin suorat keskiöt, tais olla 20 mm tavaraa. Pyöräkone painaa tyhjänä 9 tn, ja 5 tn nokalla takapyörät on iloisesti ilmassa. Eli silloin on 7 tonnia per etupyörä kuormaa. :)
Honda-miehille terveisiä, rotkessa on kunnon meininki. :D
Hieman OT:tä onko lavan hylsy mahdollisesti myynnissä?? Itsellä kun olis tuollainen "stepparilava" hakusessa, tai oikeestaan tollaset lokaritkin kelpais kunhan ne on edulliset..
Musta_Surma
15.11.2009, 16:03
tännekin kiinnostais sun vanha lava + takavalot + lavakaaret jos on myynnissä
ei ollu! mä oon jo aikaisemmin kyselly;)
mulle kyl kelpais normaalikin lava
jokos mörkö on valmis eksytykseen t:jykä:)
Joo, ei ole lava ainakaan vielä myynnissä.
Ei taida eksytykseen valmistuu, työt haittaa harrastuksia. Taka-akseli pitäis täll viikkoo saada paikoilleen.
Täl hetkel noi ylimääräset peltihommat ei nappaa ja vielä kun kopassa on vastaavaa "vikaa", ni tehää tähän hätään toi hytti ekaks.
mulla olis sulle ehjä hytti!
laita vaikka privaa jos kiinnostaa..
Kiitos Tare tarjouksesta.
Pitää kyl ekaks saada oma koppa irti ja tarkastaa sen kunto. Isoa hommaa kopas ei kyl pitäis olla, takaseinä irronnu pistehittsauksista alareunastaa ja yks korinkiinnikkeen kohta väsähtäny ja revenny.
Mutta pidetää mielessä!
Tänää saatu vaihteeks jotain pientä tehtyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=45817
Uretaanilevystä tuli jyrsittyä ja sorvattua jakareihin rungonpään puslat ja 6mm teräslevystä akselin korvake aihiot.
Musta_Surma
19.11.2009, 19:18
tätä on pakko seurata, kun ittekin rakentaa oma dodge tosiin ihan katupeli vaan mutta varuksii maasto käytöön myös
Päivitetään välillä, ku jotain kerenny tekee
Taka-akseli tuli laitettuu paikallee jo pari viikkoo sit:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47381
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47382
Etuakselin sovittelua:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47383
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47384
Tänää tuli alotettuu tekee rungonpuolen korvakkeita, ehkä ne saa huomen valmiiks, jos ei työpäivä vaihteeks venähdä
Musta_Surma
07.12.2009, 22:20
:cool: lisää odotellaan :)
Tuleeko taakse traction bar:ia??
Ei tule tractionbaria, ainakaan toistaiseks. Jos noita paloja jousien ja akselin välis meinaat, niin ne on ollu siellä jo 30vuotta, tehdasasennettuja :)
Pientä edistystä saatu aikaseks
Tämmöset korvakkeet tuli tehtyä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47549
Pitihän ne sit heftata runkoon kiinni
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47550
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47551
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2363&pictureid=47552
Jokseenki aika tarkalla noi korvakkeitten paikat, eteen päin varaa 5mm ja taakse päin ei ollenkaan.
Akseliväli asettu kuitenkii tehtaan mittaan.
Seuraavaks tarttis tehä vahvike paloja noille korvakkeille, ennenku lankaliimaa korvat pysyvästi runkoon.
Että näin tälläkertaa.
Musta_Surma
11.12.2009, 21:47
hyvältä näyttää!
hazzinen
12.12.2009, 10:25
juu, helmi rotke
Nyt on kyllä ollu jo yrityksen puutetta, jos ei noilla taka-akselin kiinnityksillä oo saatu pakkoja solmuun ja pinjoneita poikki!
Musta_Surma
30.04.2010, 16:58
onko täällä mitään tapahtunut ollenkaan?
Nyt on kyllä ollu jo yrityksen puutetta, jos ei noilla taka-akselin kiinnityksillä oo saatu pakkoja solmuun ja pinjoneita poikki!
Ihan normi mopsin taka-akselin palikat. Näkyy löytyvän ton ikäsistä pikkareista ja rämäsarkereista. Traildusterin alle en oo koskaan kurkannukkaan. 93 vuoden Cumssi koneisen pikkarin alla nuo palikat on vielä korkeemmat. Mahtasko olla jouset mitotettu kestään noita vääntäviä voimia jo alun perin.