View Full Version : Eurotrial konferenssi 14.11 saksassa
Moi!
Onko toiveita sääntöihin?
Kuinka moni ajattelee lähteä 2010 kisaamaan ruotsiin vaikka kisat ovatkin siirtyneet kaksi viikkoa eteenpäin juuri parahisti samalle viikolle kuin useimpien koulujen alku?
Onko halukkaita lähtemään töihin sinne?
Junde
Sääntöihin nyt yks kaks ei tuu mieleen ku toi Ahvenistolla pinnalle noussu melu raja. Eli millä moottorinkierroksilla Euro Trial säännöissä se mitataan??
Pitää nyt miettiä, että tuleeko jotain muuta mieleen.
Ruotsin kisa....hmmmmm katotaan nyt, että iskeekö joku motivaatio piikki talven pimeinä iltoina, että koittas lähtee ajaa oikeen kisaaki. Mut joka tapauksessa tarkoitus kuitenki muuten säästellä keälomia, että pääsis kisoihin käymään edes katseleen, jos ei kisaamaan mennä omalla autolla.
Racingrabbit
01.11.2009, 21:25
Jos bussi on vielä silloin omistuksessa,niin lähdetään katsomaan kisoja.
Trial kalustoa ei tule meidän tallista ensi kaudellekaan,kattotaan jos suunnistuspuolelle tulisi jotain englantilaista viritelmää ;)
se portti sääntö mistä oli puhe et sais ajaa muidenki porteista
Mulla "sattuu" olemaan kesäloma juuri tuolloin...
HannuNurminen
01.11.2009, 23:57
En nyt pysty tarkastaa mut sieltä säännöistä taitaa puuttuu Uaz, Gaz ja 303 Volvo peruutus pisteistä???
Missä päin Saksaa tuo kokous on?
Pienellä varauksella myös töihin, mut ainoastaa teknisiin hommii, jaksotuomareiks saavat etsii muit.
espen 66
02.11.2009, 20:07
Moi!
Onko toiveita sääntöihin?
Kuinka moni ajattelee lähteä 2010 kisaamaan ruotsiin vaikka kisat ovatkin siirtyneet kaksi viikkoa eteenpäin juuri parahisti samalle viikolle kuin useimpien koulujen alku?
Onko halukkaita lähtemään töihin sinne?
Junde
Kyllä pitäis lähteä ajamaan . Boråssa hyvät kalliot ja teräviä kiviä. sielä on ollut mukava ajaa joskus.
RJ Cobran porukkan olis tarkoitus pakata kisakalusto ensi kesänäkin kohti Eurotrialia
T. Reima
Kokouspaikka onpi Bruchsal-Heidelsheim,tarkemmin ko.kaupungin palolaitos.Meinaakos Uni tulla visiteeraamaan?
HannuNurminen
03.11.2009, 11:47
En taida tulla, " liikaa " matkaa ja liian vähän rahaa... Eikä nyt ehkä ihan aikuisten oikeesti mitää asiaakaan sinne kokoukseen.
http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=wels+austria&daddr=Bruchsal-Heidelsheim&hl=fi&mra=ls&sll=48.850258,11.843262&sspn=8.227944,23.269043&g=Bruchsal-Heidelsheim&ie=UTF8&ll=48.162421,13.134155&spn=2.084803,5.817261&z=8
Elikkä nyt näyttää siltä että naapuriin lähtee kilpailemaan ehkä viisi autokuntaa!
Otetaan melumittauksen kriteerit ja muiden luokkien portit esille, muita toiveita ei sitten vissiin löytynyt?
Junde
kyl myö luultavasti lähetään riippuen onko suomessa kisoja
Elikkä nyt näyttää siltä että naapuriin lähtee kilpailemaan ehkä viisi autokuntaa!
Junde
Luulen, että niitä on enemmän, ei vaan kaikki käy täällä. Mm. tää uusi proto ja sitten yksi pikku stanuauto.
Sanokaas terveisiä tutuille.
Luulen, että niitä on enemmän, ei vaan kaikki käy täällä. Mm. tää uusi proto ja sitten yksi pikku stanuauto.
Sanokaas terveisiä tutuille.
"Pikku stanuauto" oli viimeisen idean mukaan muuntumassa pieneksi Pro-Modi autoksi.....saas näh mitä talvella tapahtuu:rolleyes:
Ja just juorusin yhden "harrastelijan" kanssa ja jossain pajassa kovasti kokeillaan saada uutta protoa ensi kaudelle... Kuullosti ihan mielenkiintoiselta paketilta...
Byrocrat
07.11.2009, 21:56
Ja just juorusin yhden "harrastelijan" kanssa ja jossain pajassa kovasti kokeillaan saada uutta protoa ensi kaudelle... Kuullosti ihan mielenkiintoiselta paketilta...
Inkoon suunnallakin on tiettävästi rakenteilla joku erittäinkin milenkiintoinen Trial-kikotin:cool:
Kovasti oltais mekin lähdössä Ruotsin eurotrialiin ajeleen
Kovasti oltais mekin lähdössä Ruotsin eurotrialiin ajeleen
Nii ja Protoon eikö?
Tällaisen viestin sain tänään Ruotsin teamleaderiltä Lasse Larssonilta:
I think we have a big problem with the rules about Promodified. Speciality the rules about the body. Many drivers ignore the rules today, and that´s a BIG problem. Today its about the body. Tomorrow maybe about safety, competition rules or something else. We must have rules that everybody respects....
I think it would be a good idea that the teamleaders ask some ProMod-drivers in their country how they want the class to evolve, and take with their thoughts to the meeting...
Eli vapaasti käännettynä,pahoittelen mahdollisia käännösvirheitä:
Promodin säännöissä tulee mahdollisesti olemaan ongelmia,erityisesti rungon osalta.Moni kuljettaja jättää ottamatta huomioon (tulkitsin että pyrkii hyödyntämään ns. "porsaanreikiä") säännöt tänäpäivänä,mikä on ongelma.Esim. tänään runko,huomenna ehkä turvallisuussäännöt,kilpailusäännöt tms.Pitäisi saada aikaiseksi säännöt joita kaikki kunnioittavat ja noudattavat.(Jotenkin tuli mieleen että tämä on ongelma varsinkin Ruotsissa,siellähän on tehty näitä ns. "spiderrunkoisia" promodeja.)
Eli kaikki joilla on tai jotka ovat tekemässä promod-autoa trialiin,kertokaa mielipiteenne ja ideanne miten ko. luokan sääntöjä tulisi mielestänne kehittää/muokata jotta säännöt olisivat yksiselitteiset,selkeät ja helposti tulkittavissa.Näiden vinkkien perusteella tulisi otettua huomioon myös kuljettajien näkökulma,koska tehän siellä ajatte.
Näitä esittämiänne mielipiteitä ja vinkkejä tullaan käsittelemään Eurotrial-kokouksessa 14.11. -09.
Lähettäkää ystävällisesti vastauksenne tänne palstalle tai jos on enemmän asiaa niin minulle s-postiin, mika.finer@gmail.com 12.11. -09 mennessä.
Suomen joukkueen teamleader,Mika Finér (Örkki)
mikäs ongelma siinä rungossa on?
vai tarkoittaako sitä kun koppa ei näytä sarjavalmisteiselta autolta?
Suurin ongelmahan promodeissa on ollut tuo ulkonäkö kun jotkin autot ei muistuta alkuperäistä kuin matkan päästä hyvällä mielikuvituksella,viitaten juurikin esim. ruotsalaisten joihinkin laitteisiin.
Suurin ongelmahan promodeissa on ollut tuo ulkonäkö kun jotkin autot ei muistuta alkuperäistä kuin matkan päästä hyvällä mielikuvituksella,viitaten juurikin esim. ruotsalaisten joihinkin laitteisiin.
eikös pelkkä mersun tähti keulaan,mersun perinteiset pelti pölykapselit ja mersun takavalot ni auton tunnistaa aivan kuka vaan mistä suunnasta vaan :)
Jatkanpa tähän jo aloitetulle topicille,eli Eurotrial-kokous oli ja siellä tuli esille olennaisimpina allaolevat asiat:
Puheenjohtaja Jürgen Wagner ilmoitti halustaan erota komitean presidentin toimesta. Jürgen ehdotti seuraajaksi Tommy Olsenia Norjasta,joka tehtävään myös yksimielisesti valittiin.
Koska Tommy on ollut komitean kiinteän toimikunnan tekniikasta vastaava jäsen tuli kokouksen valita hänen tilalleen uusi henkilö. Henkilöksi ehdotettiin Lasse Larssonia Ruotsista ja hänet myös valittiin.
Ja sitten itse sääntöihin:
1.Porttiin ajaminen herätti jälleen paljon keskustelua ja päätettiin vain lisätä sääntöihin kuva oikeasta ja väärästä tavasta. Porttiin on ajettava siten, että ajosuunta on oikein, eli merkki kaatuu ajosuuntaan, ei linjaan tai väärään suuntaan.
2. Uusissa säännöissä on vain kohta toisten luokkien portit saa ajaa, vain kosketuksista ja katkaisuista saa normaalit pisteet.
3. Peruutuspisteisiin ehdotettiin yksinkertaistamista. Säännöt päätettiin muuttaa akseliväin mukaiseksi jaoksi.Tämä koskee luokkia original,standard ja modified. Pistejakoa ei tänä vuonna muutettu.
4.Teknisissä säännöissä muutettiin pääkaaren vaatimus vastaamaan FIA:n standardia, pääkaari on oltava tehty yhdestä osasta ja materiaalin on oltava vähintään 45mm.
5.Suomi ehdotti sallittavaksi käyttää katossa 1mm peltiä jos se katkohitsataan kiinni, komitea ei hyväksynyt ehdotusta, mutta olemassa olevaa sääntöä kiristettiin siten että kiinnitys pitää tapahtua vähintään neljästä kulmasta sekä kahdesta kohtaa pisimpien välien matkalta.
6.Autot joissa on turvatyyny tai turvavyön kiristin tulee vähintään varustaa varoituskolmiolla (tarra) jossa tästä varoitetaan, suositus on poistaa kyseiset varusteet kilpailun ajaksi.
7. Originaali- ja Standard luokan seisontajarrun käyttöpolkimen saa siirtää sivuttain tai muokata sitä mikäli turvakaarikehikon asentaminen sitä vaatii.
8. Standard ja luokat siitä ylöspäin, muutos seisontajarruun. Seisontajarrun tulee olla erillinen mekaanisesti lukittuva ja sen tulee vaikuttaa molempiin takapyöriin. (kardaanijarru hyväksytään). Line lock joka on ollut protoissa kielletään.
9.Tarkennettiin modified luokan sääntöä siten että alkuperäisen iskunvaimentimen linja tulee pitää paikallaan sekä auton pituus- että leveyssuunnassa, kiinnityspisteet saa muuttaa
10.Modified luokkaan on ilmestynyt paha tapa rikkoa sääntöä korin muutoksista koskien keulan muutoksia. Nyt tarkennetaan että autoilla joiden koria on muutettu sääntöjen hengen vastaisesti, ei hyväksytä kilpailuun.Esim. etulokasuojien etureunat leikattu pois,konepellin etureunaa kallistettu alaspäin.Näistä tulee kuvia, mikä on hyväksytty ja mikä ei,eurotrial-sivustolle www.eurotrial.org
11.Muistutettiin että myös promodified luokassa apukuljettaja ei saa käyttää ohjauslaitteita kuten ohjausjarruja.
12.Promodifed luokan korisääntö puhutti taas pitkään. Useat kuskit ovat tehneet sääntöjen mukaiset autot ja kuitenkin joka vuosi kilpailuun osallistuu autoja joita ei hyvällä mielikuvituksellakaan voi mieltää muistuttamaan mitään sarjatuotantoautoa. Komitea kannatti korisäännön tiukennusta, lopullinen muoto ratkaistaan tekniikkavastaavien järjestämällä sähköposti keskustelulla koska aiheeseen ei paikanpäällä pystytty.
13. Ruotsi esitteli vuoden 2010 kilpailunsa. Kilpailu pidetään Boråsissa 13-15.8. Camping avautuu keskiviikkona, katsastukset ovat perjantaina, camping sulkeutuu maanantai-iltana.Lisäinformaatiota saa sivustolta www.eurotrial.se sitä mukaa kun sitä sinne päivitetään.
14.Ruotsissa on pakollista olla joko verkot ikkunoissa tai ranne remmi joka estää käden joutumisen auton ulkopuolelle jaksolla. (Ranneremmi tulee vapautua kun turvavyöt vapautetaan).
Muistutukseksi vielä niille joilla on tai jotka ovat tekemässä modified- tai promodified-luokan autoa,seuratkaa sääntöjä ja käykää välillä eurotrial-sivustolla vilkaisemassa mitä sieltä löytyy.Tämä kaikki teidän itsenne parhaaksi ettei pahimmassa tapauksessa tarvi kääntyä kisapaikan portilta takaisin.
Ai niin,se desibelimittauksen kierroslukualue jäi unhoon tämän kaiken keskellä mutta minä utelen sitä tekniikkavastaavalta ensi tilassa josko hänellä olisi siihen jokin vastaus.