Escozt
01.11.2009, 20:25
Morjesta.
Useampi vuosi tullut palstaa jo seurailtua ja hyviä juttuja ja ohjeita täältä löytynyt niin piti ihan rekisteröityä jäseneksi. Mutta sitten asiaan eli otsikossa mainittuihin merkkeihin tarvitsisin apua. Ja kumpikaan näistä autoista ei ole sitten minun, jeeppi on sukulaisen ja hj tutun.
Ekana tuo jeeppi, eli kyseessä grand cherokee 3.1td vm.2000. Käyntiinlähtö on alkanut tuottaa melkoisesti ongelmia, joskaan ei aina. Vika ilmenee melko epäsäännöllisesti eikä asiaan vaikuta onko ulkona pakkasta vai lämmintä. Oireet ovat: vaatii useita pitkiä starttauksia että edes yrittää käyntiin, kolistaa erittäin rumasti näiden starttausten aikana 1 ja 2 sylinterin alueelta. Kun käynnistyy, savuttaa mustaa melkoisesti muutaman sekunnin jonka jälkeen savutus vähenee huomattavasti, mutta kaasua painettaessa pöläyttää putken täydeltä mustaa savua vielä muutaman minuutin jälkeen käynnistymisestä. Kun moottori on käynyt tämän saman ajan eli muutaman minuutin niin tämä oire poistuu, eli käynnistyy hyvin eikä pidä mitään ylimääräistä ääntä eikä savuttele. Vika palautuu (jos palautuu) kun auto on seisonut yli 6 tuntia paikallaan.
Autoa on tutkittu useaan otteeseen merkkiliikkeessä ja siellä vikaa ei ole löytynyt. Ainoa josta ovat maininneet on moottorinohjauksen vikamuistissa jatkuvana vikana oleva syöttöpumpun ajoituksen väärästä kohdasta kertova vikakoodi. Tätä ei kuulemma saa poistettua, mutta syytä tähän ei ole osattu sanoa.
Nämä oireet olen omin silmin nähnyt ja sen verran pellin alle olen katsonut, että ainakin 1 sylinterin suutin näkyy vuotavan polttoainetta ulospäin silminnähtävästi. Tässä samassa suuttimessa näkyy olevan myös neulanliikettä valvova anturi.
Kysymys num.2
Toyota landcruiser hj61 vm.86. Mikä osa tulee jarrupääsylinterin päähän toyossa ja mikä on sen virka. Varkaat vei alkuperäisen osan:mad:, mutta nyt kun autolla on ajettu rempan jälkeen niin ei näy vuotavan ainakaan jarrunestettä tyhjänä olevasta reijästä ja kaikki näyttäisi toimivan oikeinkin.
Molempien autojen omistajat olisivat erittäin kiitollisia mahdollisista ohjeista ja neuvoista kuten myös minäkin, koska joudun molemmat kumminkin korjaamaan:D.
Useampi vuosi tullut palstaa jo seurailtua ja hyviä juttuja ja ohjeita täältä löytynyt niin piti ihan rekisteröityä jäseneksi. Mutta sitten asiaan eli otsikossa mainittuihin merkkeihin tarvitsisin apua. Ja kumpikaan näistä autoista ei ole sitten minun, jeeppi on sukulaisen ja hj tutun.
Ekana tuo jeeppi, eli kyseessä grand cherokee 3.1td vm.2000. Käyntiinlähtö on alkanut tuottaa melkoisesti ongelmia, joskaan ei aina. Vika ilmenee melko epäsäännöllisesti eikä asiaan vaikuta onko ulkona pakkasta vai lämmintä. Oireet ovat: vaatii useita pitkiä starttauksia että edes yrittää käyntiin, kolistaa erittäin rumasti näiden starttausten aikana 1 ja 2 sylinterin alueelta. Kun käynnistyy, savuttaa mustaa melkoisesti muutaman sekunnin jonka jälkeen savutus vähenee huomattavasti, mutta kaasua painettaessa pöläyttää putken täydeltä mustaa savua vielä muutaman minuutin jälkeen käynnistymisestä. Kun moottori on käynyt tämän saman ajan eli muutaman minuutin niin tämä oire poistuu, eli käynnistyy hyvin eikä pidä mitään ylimääräistä ääntä eikä savuttele. Vika palautuu (jos palautuu) kun auto on seisonut yli 6 tuntia paikallaan.
Autoa on tutkittu useaan otteeseen merkkiliikkeessä ja siellä vikaa ei ole löytynyt. Ainoa josta ovat maininneet on moottorinohjauksen vikamuistissa jatkuvana vikana oleva syöttöpumpun ajoituksen väärästä kohdasta kertova vikakoodi. Tätä ei kuulemma saa poistettua, mutta syytä tähän ei ole osattu sanoa.
Nämä oireet olen omin silmin nähnyt ja sen verran pellin alle olen katsonut, että ainakin 1 sylinterin suutin näkyy vuotavan polttoainetta ulospäin silminnähtävästi. Tässä samassa suuttimessa näkyy olevan myös neulanliikettä valvova anturi.
Kysymys num.2
Toyota landcruiser hj61 vm.86. Mikä osa tulee jarrupääsylinterin päähän toyossa ja mikä on sen virka. Varkaat vei alkuperäisen osan:mad:, mutta nyt kun autolla on ajettu rempan jälkeen niin ei näy vuotavan ainakaan jarrunestettä tyhjänä olevasta reijästä ja kaikki näyttäisi toimivan oikeinkin.
Molempien autojen omistajat olisivat erittäin kiitollisia mahdollisista ohjeista ja neuvoista kuten myös minäkin, koska joudun molemmat kumminkin korjaamaan:D.