PDA

View Full Version : Automaattilukot->Manuaaleihin...


Rico 88
30.10.2009, 23:11
Tervehdys

Kertokaas ny kokeneemmat et pitäskö noitten patrollin orkkis n.81vm manuaalinapiksien mennä heittämällä vm.88 patikan automaattilukkojen tilalle? lähinnä mietityttää toi kuvan bushing, et uppooks se tonne kokonaan... ettei jää kantaan? aiheitahan tästäkin on kirjoteltu jo monia, mutta ota niistä selvää kun niin ristiriitasia kommentteja..! joten nyt vois vastata joku jolla faktaa heittää tiskiin!

Kartse1
30.10.2009, 23:38
Omaan -82 pätkään laitoin just kesällä -88 pitkän (turbon) kunnostetut akselit alle 4.375 välityksillä ja kitkaperillä.

Etuakseliin tein sellaisen muutoksen, että laitoin kiristetyn kitkalukon ja sitten vänkärin puolelle kasasin kunnostetun automaattinapalukon.
Kuskin puolelle kunnostin tuon -82 alkuperäisen manuaalisen napalukon.

Sitä "bushing" -holkkia joutu n. millin lyhentämään (ihan vaan isolla rälläkällä), jotta sai osat kasattua nippuun.
Tein vielä varoiksi jostain n. 0,5mm tiivistepahvista tiivisteen siihen väliin (E: navan ja napalukon väliin), niin ei jäänyt liian tiukaksi sovitteet.

Toi mun automaatti/manuaalinapalukkojen sekoitus johtuu ihan omasta mukavuudenhalusta.
Pääasiassa kiskon kärryä/vaunua ja kun ajelee/peruuttelee pahoihin ja ahtaisiin paikkoihin,
niin voi hissutella hitaalla 4x4:llä ja auto on notkea kääntymään & pääsee aika pahaankin paikkaan.
Sitten jos jää jumiin, niin käy vaan kääntämässä sen kuskin puolimmaisen manuaalilukon päälle => Taas mennään...

Edittinä senverran, että koska noissa navoissa oli tuon suuaukon osalta erilaiset sorvaukset, niin tuon "Spacer" -holkin sai/joutui jättämään kokonaan pois.
Ja jos haluaa laittaa sen vetoakselissa olevan ulommeisenkin lukkorenkaan paikalleen (ei välttämätöntä),
niin silloin joutuu vähän lyhentämään myös tuota "Drive clutch assembly" -holkkia.
Itse tein noi holkkien lyhentämiset & lukkorenkaiden laitot ihan sen takia, että sain kaikki ylimääräiset välykset pois vetolinjoista.
Tuon -82:n ojan puoleisessa vetarissa ei ollut lukkorengasta ollenkaan, joten vetari oli päässyt liikkumaan ajon aikana muutamia mm:ä ja ajan kanssa siitä vetoakselin maljan neulalaakerista oli tullut muusia. Tämän välyksen takia napalukon hampaat heittivät yli aina moottorijarrutuksessa.

Jos haluaa, että voimansiirto kestää rääkkäystä, niin kannattaa Aina passata turhat väljyydet pois!

Rico 88
30.10.2009, 23:48
kyllä , näin itsekkin tossa mittailin ja ajattelin hakee varmistuksen asialle ennenkun otan sorvilla siivun pois!