View Full Version : Dollysta kysymystä
La tuskaa
30.10.2009, 07:42
Elikkäs pitäis alkaa yllämainittu kampe rakentaan ja sitä vain että onko sille minkäänlaisia määräyksiä vai onks se kuin vapaassa kädessä tehdä??
Lähinnä toi leveys arveluttaa kun tarve olis kuitenkin tehä niin levee että mahtuu 190cm levee kyytiin eli menee yli 2m kokonais leveys.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37987&highlight=hinausapuvaunu
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10810&highlight=hinausapuvaunu
dieselmoottori
31.10.2009, 21:23
Noista määräyksistä en mitään tiedä mutta oma dolly on noin 2,6m leveä.
Kannattaa ottaa mallia jostain ettei kääntöpöydästä tule susi.
Rosterista tehdyn valmiin dollyn hinta on 600e joten hirveille tekopalkoille ei pääse.
Toimiva dolly on kyllä kätevä ja kevyt vetää.
elhapero
31.10.2009, 21:52
Omaa dollya rakentaessa huomasin että se leveys menee väkisin sinne 2.6m.Jarrut siihen laitan,on pikkasen mukavampi hinata kun koko työntövoima ei kohdistu veto autoon.Dollylla kuljetettavassa ajoneuvossa ei tarvitse olla kilpiä tai vakuutusta vaikka jotkut niin väittää Jossakin aken sivuilla on dollysta maininta että sitä ei rinnasteta puomilla tai köydellä hinaukseen.Pyörän napojen tuenta kannattaa tehdä todella huolellisesti ja vähän järeämmästä materiaalista,ne on aika kovilla kun navan joutuu nostamaan rungosta n.20cm ylös (riippuu tietysti pyörän halkaisiasta) omaan taisin tehdä sen pyörän navan tolpan 80x60x6 materiaalista ja kaikki muu 60x40x4. C-renkaat laitoin niin kestää ainakin.Normi valot dollyyn ja siirtosarja hinattavaan ajoneuvoon.
karvanoppa
31.10.2009, 22:15
Itselleni juuri tekemässä ja sen leveys on noin 250cm. kääntöpöydän leveydeksi tulee 200cm.
Laitetaa edittinä kuva, kun on miltein kasassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=186&pictureid=45144
La tuskaa
03.11.2009, 08:41
Omaa dollya rakentaessa huomasin että se leveys menee väkisin sinne 2.6m.Jarrut siihen laitan,on pikkasen mukavampi hinata kun koko työntövoima ei kohdistu veto autoon.Dollylla kuljetettavassa ajoneuvossa ei tarvitse olla kilpiä tai vakuutusta vaikka jotkut niin väittää Jossakin aken sivuilla on dollysta maininta että sitä ei rinnasteta puomilla tai köydellä hinaukseen.Pyörän napojen tuenta kannattaa tehdä todella huolellisesti ja vähän järeämmästä materiaalista,ne on aika kovilla kun navan joutuu nostamaan rungosta n.20cm ylös (riippuu tietysti pyörän halkaisiasta) omaan taisin tehdä sen pyörän navan tolpan 80x60x6 materiaalista ja kaikki muu 60x40x4. C-renkaat laitoin niin kestää ainakin.Normi valot dollyyn ja siirtosarja hinattavaan ajoneuvoon.
tuossa on fiksusti toi kääntöpöytä tehty.
Itse käytän renault 19 taka akselia hyväkseni dollyn teossa. Periaatteessa voisin tehdä jousitetun mutta sillon tulee mahottoman korkea. Aika monessa paikkaa lukee noissa aken ja muiden viranomaisten teksteissä siihen suuntaan että tarvii vedettävässä autossa olla liikennevakuutus.Ja se pitää käyttää konttorilla että ne antaa hyväksyntä leiman. Ei tarvii katsastaa mutta hyväksyntä paperi pitää löytyä. Tuota vakuutus hommaa oon aikonut kulkiissani käydä konttorilla kysyyn ihan nokatusten että saa varmaksi sen asian ku ei millään jaksa alkaa akelle tai mihinkään s.postia laittaan asiasta.
Kertokaahan nyt miten tämmönen oikein toimii https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=151071
Ei mee mun järkeen miten tuolla voi vetää turvallisesti mitään muuta ku ihtiään kun ei tuossa ole kääntöpöytää. Ei vissiin myyjä itekkään tiedä kun ei osannu kertoa :confused:
Kertokaahan nyt miten tämmönen oikein toimii https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=151071
Ei mee mun järkeen miten tuolla voi vetää turvallisesti mitään muuta ku ihtiään kun ei tuossa ole kääntöpöytää. Ei vissiin myyjä itekkään tiedä kun ei osannu kertoa :confused:
Jos hinattavan auton renkaat kääntyy niin miksi ei toimis. Rattilukon jättää auki ku hinataan.
Jos hinattavan auton renkaat kääntyy niin miksi ei toimis. Rattilukon jättää auki ku hinataan.
Ei se ihan riitä, että auton pyörät pääsee kääntymään, jos veto tapahtuu niistä pyöristä. Ilman kääntöpöytää dollyn päällä pitäisi olla sellainen auto, jossa etuakseli on kytketty kiertonivelellä puolivälistä koriin/runkoon. Jos (kun?) kiinnitys dollyyn tapahtuu liinoilla etupyöristä, niin pyörien kääntymään pääsy voi olla vaarallistakin, kun kiinnitys pääsee pikkuhiljaa löystymään edestakaisessa vääntelyssä.
Sellainen toimisi rattilukko avattuna, että veto olisi sivusuunnassa jäykällä puomilla auton keulasta. Silloin sivulle vääntävä veto saa etupyörät kääntymään itsestään vedon suuntaan ja pänni helpottaa. Tämä on siis sellainen T-puomi -ratkaisu, kaikki neljä pyörää maassa hinaamista. Kuljettaja varmaan tarvitaan tässä tapauksessa myös hinattavaan?
Kun rakennatte dollya niin muistakaa että 750kg sääntö pätee niissäkin jarrujen suhteen ja myöskin että kortti on pätevä hinaukseen.
Ei se ihan riitä, että auton pyörät pääsee kääntymään, jos veto tapahtuu niistä pyöristä. Ilman kääntöpöytää dollyn päällä pitäisi olla sellainen auto, jossa etuakseli on kytketty kiertonivelellä puolivälistä koriin/runkoon. Jos (kun?) kiinnitys dollyyn tapahtuu liinoilla etupyöristä, niin pyörien kääntymään pääsy voi olla vaarallistakin, kun kiinnitys pääsee pikkuhiljaa löystymään edestakaisessa vääntelyssä.
Sellainen toimisi rattilukko avattuna, että veto olisi sivusuunnassa jäykällä puomilla auton keulasta. Silloin sivulle vääntävä veto saa etupyörät kääntymään itsestään vedon suuntaan ja pänni helpottaa. Tämä on siis sellainen T-puomi -ratkaisu, kaikki neljä pyörää maassa hinaamista. Kuljettaja varmaan tarvitaan tässä tapauksessa myös hinattavaan?
Eihän tuolla mitään kovin tiukkoja käännöksiä voi tehä mutta luulen, että kääntyy sen mitä tarviiki, tosiaan kiinnitystä kannattaa vähän miettiä.
Dollyssa auto sidotaan aina pyörän ympäri on olemassa siihen tehtyja sidonta hihnojakin. Silloin auto liikkuu oikealla tavalla jousituksessa ja käännöksissä. Ei tarvii olla kääntöpöytä. Kaikki jotka aikovat rakentaa pitäisi käydä kokeilemassa mitä tapahtuu kun hinaa ja siitä päättää mitä tarvitaan. muistakaa kun kääntöpöydällä niin peruuttaminen vaikea ellei tee lukitusta kääntöpöytään.
karvanoppa
29.09.2017, 15:44
Kun rakennatte dollya niin muistakaa että 750kg sääntö pätee niissäkin jarrujen suhteen ja myöskin että kortti on pätevä hinaukseen.
B-kortti riittää.
Dollyssa auto sidotaan aina pyörän ympäri on olemassa siihen tehtyja sidonta hihnojakin. Silloin auto liikkuu oikealla tavalla jousituksessa ja käännöksissä. Ei tarvii olla kääntöpöytä. Kaikki jotka aikovat rakentaa pitäisi käydä kokeilemassa mitä tapahtuu kun hinaa ja siitä päättää mitä tarvitaan. muistakaa kun kääntöpöydällä niin peruuttaminen vaikea ellei tee lukitusta kääntöpöytään.
Minkälaiset ne liinat on? En ymmärrä miten ne auttaa siihen että renkaat ei kovin hyvin käänny kun ne on ensin ajettu kahden palkin väliin ja sitten vielä sidottu lujasti niihin kiinni.
Liitteenä kuva, dollyn keskilinja ei voi olla samaan aikaan auton eturenkaiden pyörimiskeskiön kanssa samassa, jos renkaat on käännettynä.
Käytännön kokemustahan mulla ei asiasta ole, pitäis varmaan hankkia, mutta tuollaisella kun vetelee menemään niin renkaat kääntyy väkisin dollyn palkkien välissä ja joustaa nyt sitten mistä joustaa, ei kuulosta ainakaan kovin hyvältä asialta.
Renkaat/pyörät ovat alustassa samassa paikassa kuten asfaltissakin kiinni auton ohjaus ei lukittu ja toimii sekä kääntyvällä pöydällä että kiinteällä. Kääntyvässä dollyssa pöytä liikku lyhyt matka / suunta ei se ole pyörivä.
Kaikki jotka nyt miettivät asiaa niin googlatkaa ja kattokaa youtubit ja muut videopätkät.
Kortti tarvitsee sen E kirjaimen.
Jossain palstalla on juttua aiheesta ja muuten trafilta tai katsatusasemalta tietoa.
karvanoppa
29.09.2017, 19:41
Dollyhan rinnastetaan puomiksi / hinausapuvaunuksi.
4 kertaa on pysäytetty tie päällä ja ikinä ei ole mainittu että vaatisi e-kortin.
Kaikki jotka nyt miettivät asiaa niin googlatkaa ja kattokaa youtubit ja muut videopätkät.
Laitatko vielä linkin videoon? Minä en löydä kuin yhden missä on kääntöpöydätön dolly, mutta voidaan varmaan olla samaa mieltä että ei ole paras mahdollinen esimerkki hyvästä dollystä :D
https://youtu.be/fhBpdZoB5Oc
Laitatko vielä linkin videoon? Minä en löydä kuin yhden missä on kääntöpöydätön dolly, mutta voidaan varmaan olla samaa mieltä että ei ole paras mahdollinen esimerkki hyvästä dollystä :D
https://youtu.be/fhBpdZoB5Oc
Tossakin on kääntö pöytä, siksihän se lipsahtaa siitä pöydältä pois
Se on jännä miten osa kehuu kyllä kääntyy kunhan renkaat kääntyy.
Miksi rekoissa sitten on vaaratilanteita aiheuttava kääntöpöytä jos sitä ei ees tarvitakkaan :D
Eikä kääntöpöydällisellä dollyllä peruuttaminen oli kiinni kuin kuskista
Pikkasen mutkittelua aiheuttaa lyhyt akseli väli
Oho, niimpäs tuossa onkin! No, eipä se tuota designia pelasta. Mitähän se herra on miettiny kun on tuon suunnitellu :rolleyes:
Ja siis kyllähän se varmasti kääntyy ilman kääntöpöytääkin, jos siinä on autolla yli tonni massaa ja auton akselivälin verran vipuvartta niin kyllä jostain välistä löysää antaa väkisinkin. Pari kertaa kun antaa löysät jostain niin onko se sitten muka enää luotettavasti kiinni siinä dollyssa jos tulee ääkijarrutus tai joku väistöliike.
Ymmärrän kyllä kääntöpöydän tarkoituksen enkä sen enempää välitä kinata kumpi on parempi tms. mutta tuollainen löytyi.
https://www.youtube.com/watch?v=IKY4CK1Jb3s
Jos ei jaksa kokonaan katsoa niin yhdeksän minuutin kohdalta eteen päin ainakin.
omani tein 10" pyörillä niin voi tehdä ihan suoran akselin. ja kääntöpöytään yksi pyörännapa pystyyn ja pöydän päissä vielä laakerit pystyssä.
Dollyssähän ei vissiin oo mitään vaatimusta myöskään suomen standardien mukaiseen hyväksyttyyn kiinnitykseen tai jarruihin, niin mietiskelin tuossa, onko kellään kokemusta noista ameriikan sähköjarruista? Jos tekiskin tuommosen vähä järeemmän dollyn dodgen perään niin, et se tulis kiinni tuonne keskelle lavaa tuohon ameriikan puolikkaan kiinnikkeisiin ja laittaisi siihen sähköiset jarrut?
Näitähän ei kuulemma 1.6.2020 jälkeen saa enää käyttää liikenteessä. Että ei kannattane enää lähteä uutta väsäämään.
karvanoppa
14.02.2019, 11:13
Tarvii sit laittaa hitaan ajouneuvon kilpi ja vetää traktorilla. Onko se laillista?
Omalle ajoalueelle 2km siirtymä niin sen takia viitsisi traileria hommata, tai tuleehan tuo sitten silti hommattua jos tarvii pitemmälle lähteä....
Tarvii sit laittaa hitaan ajouneuvon kilpi ja vetää traktorilla. Onko se laillista?
Omalle ajoalueelle 2km siirtymä niin sen takia viitsisi traileria hommata, tai tuleehan tuo sitten silti hommattua jos tarvii pitemmälle lähteä....
Jos traktori löytyy jo, niin eikö helpoin ja halvin konsti olis ostaa tai tehdä sen perään traileri. Vanhoja kuorma-auton rungosta tehtyjä kärryjä ainaki joskus sai melkein pyytämällä.
karvanoppa
14.02.2019, 22:04
Jos traktori löytyy jo, niin eikö helpoin ja halvin konsti olis ostaa tai tehdä sen perään traileri. Vanhoja kuorma-auton rungosta tehtyjä kärryjä ainaki joskus sai melkein pyytämällä.
Kärry löytyy jo. Tarvii vaan tehdä piiitkät rampit sitten.
Kärry löytyy jo. Tarvii vaan tehdä piiitkät rampit sitten.
Monesti helpompi irroittaa kärry, laskea aisa maahan ja lastata etukautta. Riippuen tietenki kärryn mallista.
Mites jos on rekisteröity tai rekisteröi niin mitäs kilpidollyt sitten?
Mites jos on rekisteröity tai rekisteröi niin mitäs kilpidollyt sitten?
Ei niitä olis kenenkään pitäny rekisteröidä koskaan, eikä rekisteröidä nyt eikä tulevaisuudessakaan. Kuulostellaanpa vuoden päästä miten näihin vanhoihin suhtaudutaan.
Ei niitä olis kenenkään pitäny rekisteröidä koskaan, eikä rekisteröidä nyt eikä tulevaisuudessakaan. Kuulostellaanpa vuoden päästä miten näihin vanhoihin suhtaudutaan.
Tottapa Dollyjen pitää olla kilvissä, kuten halkomakoneiden, siirrettävien nosturien ja muidenkin "hinattavien laitteiden". Eihän tästä ole kuin muutama vuosi, kun kaikki tuommoiset olisi pitänyt rekisteröidä.
Vai meinaatko oikeasti, että sääntö-Suomen Traficomissa voisi olla rohkeutta tunnustaa tekemänsä erehdys?
karvanoppa
16.02.2019, 10:50
Tottapa Dollyjen pitää olla kilvissä, kuten halkomakoneiden, siirrettävien nosturien ja muidenkin "hinattavien laitteiden". Eihän tästä ole kuin muutama vuosi, kun kaikki tuommoiset olisi pitänyt rekisteröidä.
Vai meinaatko oikeasti, että sääntö-Suomen Traficomissa voisi olla rohkeutta tunnustaa tekemänsä erehdys?
Dollyja ei ole tarvinut rekisteröidä kun tuo muutos tuli. ;) siitä on ihan mustaa valkoisella trafin sivulla mutta en jaksa sitä tekstiä nyt kaivaa.
Dollyja ei ole tarvinut rekisteröidä kun tuo muutos tuli. ;) siitä on ihan mustaa valkoisella trafin sivulla mutta en jaksa sitä tekstiä nyt kaivaa.
Tässä (sivu 3): https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1351253069/7cf53ba2bb324cc10a45af5d75211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=89737&stc=1&d=1550312779
BJ-40/76
17.02.2019, 00:11
Tarvii sit laittaa hitaan ajouneuvon kilpi ja vetää traktorilla. Onko se laillista?
Omalle ajoalueelle 2km siirtymä niin sen takia viitsisi traileria hommata, tai tuleehan tuo sitten silti hommattua jos tarvii pitemmälle lähteä....
Käsittääkseni noilla vanhoilla traktoreilla saa vetää melkein mitä tahansa, kunhan traktorin renkailla on tarpeeksi yhdistelmän massasta.
Ennen sai vetää 2,6? kertaa traktorin massan, jossa oli huomioitu koukkupaino ja mahdolliset lisäpainot yms. (etukuormaaja yms.)
Minulla on -80 luvun Belarus 820 , muistaakseni omapaino n. 3500 kg ja kokonaismassa taisi olla noin 7000 kg.
Taannoin ilman jarruja olevaa kärryä sai siis vetää sopivasti aisapainotettua reilu 20 tonnia..... (terve järki kertoo muuta, ainakin talvikelillä...)
Eu taisi rajoittaa kärrypainon 10 tonniin? (siis maa- ja metsätalouden ulkopuolisiin kuljetukset, kuten harraste auton hinaus....)
Toki tämäkin taitaa olla kumottu?
Ja aina pitää joko olla dieselit tankissa, taikka maksaa päivämaksu. (onko vielä? minä olen ajanut aina dieselillä)
-> Pienelläkin Wanhalla traktorilla voi kuskata 3 tonnin maasturia, kunhan uskallusta/itsevarmuutta riittää... ja taaksepäin valot +hitaan ajoneuvon kolmio riittää, tietysti pitää olla peilit yms...
p.s. Noissa Wanhoissa traktoreissa on pääsääntöisesti huonot jarrut; siis lähtökohtaisesti mäet ajetaan alaspäin maksimissaan sillä vaihteetta, millä noustaisi ylös, ja se on Wanhoilla traktoreilla kävely/hölkkä nopeus...
Kaitsu67
17.02.2019, 10:43
Meinasin aiemmin hankkia tollasen Dollyn, onpa hyvä ettei tullut ostettua moista jos sillä ei jatkossa saa hinailla muualla kuin kotipihassa.
Joo, Traficomin mielestä on paljon turvallisempaa hinailla niitä autoja sillä laholla narulla, kuin mitä dollyn kanssa.
petroman
17.02.2019, 22:38
Eikä kilvettömiä/vakuutuksettomia enää hinata muulla, kuin kärryllä. Vai onko saanut aiemminkaan dollyllakaan kiskoa?
karvanoppa
18.04.2019, 06:31
Näitähän ei kuulemma 1.6.2020 jälkeen saa enää käyttää liikenteessä. Että ei kannattane enää lähteä uutta väsäämään.
Onks tähän jo tullut trafilta virallista tiedotetta tai tietoa?
Eikä kilvettömiä/vakuutuksettomia enää hinata muulla, kuin kärryllä. Vai onko saanut aiemminkaan dollyllakaan kiskoa?
DOLLY ON SE AINOA HINAUSMUOTO JOLLA NIMENOMAAN ON SAANNUT HINATA KULKUNEUVOA MISSÄ"EI OLE VAKUUTUSTA"KUNHAN NIMENOMAAN VAI KAKSI/2 PYÖRÄÄ OVAT OLLEET MAAKOSKETUKSESSA HINATTAVASSA.
Onks tähän jo tullut trafilta virallista tiedotetta tai tietoa?Ei, mutta lakihan on lyöty lukkoon ja voimaantulo 1.6.2020. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tähänhän se liittyy, hinaamisesta annettuun pykälään,
nykyinen: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P14
14 §
Ajoneuvon hinaaminen
1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.
Ja tuleva: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P56
56 §
Ajoneuvon hinaaminen
Hinattaessa ajoneuvolla köyttä käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla moottorilla, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme metriä ja se saa olla enintään kuusi metriä. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia käyttäen. Ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, saa hinata vain hinauspuomin varaan nostettuna.
Useaa ajoneuvoa ei saa hinata samanaikaisesti samalla vetävällä ajoneuvolla. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi.
Polkupyörällä, mopolla tai moottoripyörällä hinaaminen on kielletty, jos hinaaminen haittaa ajoa tai aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille.
Eli ei mainintaa apuvaunusta = ei vaihtoehto.
ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella
"ei saa kuljettaa" tarkoittaako tämä siis, että ei ole vakuutus voimassa, edes siirtokilpien muodossa? Olen ollut käsityksessä että vakuutuksetonta autoa ei saa hinata, mutta tämähän sallisi sen jos auto ei ole vakuutettu (eli silllä ei saa ajaa). Vai mikä muu syy voi olla sille, että ajoneuvoa "ei saa kuljettaa"?
Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi.
Ihanan tulkinnanvaraista. Pakko se on sillä kevyemmällä autolla hinata koska painavempi auto hajosi, eikä toisinpäin :confused:
Vai mikä muu syy voi olla sille, että ajoneuvoa "ei saa kuljettaa"?
Katsastuksessa määrätty ajokielto?
Vai mikä muu syy voi olla sille, että ajoneuvoa "ei saa kuljettaa"?
Verot maksamatta.
karvanoppa
22.04.2019, 16:58
Ei, mutta lakihan on lyöty lukkoon ja voimaantulo 1.6.2020. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tähänhän se liittyy, hinaamisesta annettuun pykälään,
nykyinen: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P14
Ja tuleva: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P56
Eli ei mainintaa apuvaunusta = ei vaihtoehto.
tämä selvä. :)
Eli ajamma kaikki Dollylaiset kohta laittomasti tienpäällä?
Evvk.
Mikähän mahtaisi olla rikosnimike, jos hinaa ajoneuvoa tienpäällä hinausapuvaunun avustukella uuden lain voimaantulon jälkeen?
saa hinata vain hinauspuomin varaan nostettuna, eli dolly muuttuu puomiksi missä renkaat.
Kaitsu67
03.04.2020, 09:27
Nyt oli lööpeissäkin tästä
https://www.is.fi/autot/art-2000006462150.html?cs=email
Tuli tuolta jutun kommenteista mieleen.
750kg jarruton kärry 100km/h vauhdissa, liike-energia n. 290,000 joulea.
2000kg dolly+hinattava auto 60km/h vauhdissa, liike energia n. 280,000 joulea.
Millä perusteella tuo ylempi skenaario muuttuu kesällä turvalliseksi mutta alempi liian vaaralliseksi että pitää kieltää?
Tuli tuolta jutun kommenteista mieleen.
750kg jarruton kärry 100km/h vauhdissa, liike-energia n. 290,000 joulea.
2000kg dolly+hinattava auto 60km/h vauhdissa, liike energia n. 280,000 joulea.
Millä perusteella tuo ylempi skenaario muuttuu kesällä turvalliseksi mutta alempi liian vaaralliseksi että pitää kieltää?
Tiedäppä perusteista, mutta teeppä molemmilla yhdistelmillä hätäjarrutus. Vie tollanen 2000 kg jarruton linkkuun taittuva kuorma kyllä vetoautoa erilailla.
Nyt kyllä voisi dollyn ostaa, tai vaikka kaksi, jos halvalla saisi. Pitäisi olla kyllä aika leveä versio.
Tuossa matin linkittämässä kuvassahan sanotaan aika selvästi että apuvaunussa pitää olla takajarru, tuollahan on spekuloitu paljon sitä että juuri tuon jarruttomuuden takia kieltäsivät nämä vaunut? Eli varmaan alunperinki on ollut vain jarrullisena laillinen? Toki ymmärtäähän sen jos max jarruton on 750kg+rippeet ja nyt vedellään 1800kg autoilla 1500kg autoja (ellei yli).
Tuossa matin linkittämässä kuvassahan sanotaan aika selvästi että apuvaunussa pitää olla takajarru,
Niin missä kuvassa?:confused:
Ei tässä ainakaan: https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1402986&postcount=32
Taka- ja jarruvalaisimet ei tarkoita takajarruja.;)
Tässä (sivu 3): https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1351253069/7cf53ba2bb324cc10a45af5d75211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=89737&stc=1&d=1550312779
Näköjään siellä oli pilkku välissä :D huomio kiinnittyi vaan tuohon taka jarru lausahdukseen.
Kumpi se sit yks akselisessa olisi ollut etu vai takajarru?
Hyvä kun poistuvat käytöstä. Muutamaa itse tehtyä hökötystä olen katellut ja ne ei todellakaan kuulu liikenteeseen. Toki löytyy asiallisia laitteitakin mutta aina on niitä, jotka tekee mitä lystää.
Kumpi se sit yks akselisessa olisi ollut etu vai takajarru?
Tuli vähä itsellä luetun ymmärtämisessä ongelmia :D mutta arvelen että jarruttomuus on juurikin yksi noista kieltämis perusteista ja se että kuka vaan on voinut tommosen tehdä mistä tahansa materiaalista.
Tuli vähä itsellä luetun ymmärtämisessä ongelmia :D mutta arvelen että jarruttomuus on juurikin yksi noista kieltämis perusteista ja se että kuka vaan on voinut tommosen tehdä mistä tahansa materiaalista.
Eikä ole tarvinu katsastaa ja on saanut vetää ilman e-korttia eikä veturin suhteen tainnu olla muuta vaatimusta kuin ettei ole hinattavaa kevyempi.
Ei ihme että kiellettiin.
Kaitsu67
11.04.2020, 11:22
Nyt kyllä voisi dollyn ostaa, tai vaikka kaksi, jos halvalla saisi. Pitäisi olla kyllä aika leveä versio.
Eiköhän niitä ole kohta myynnissä, kun niillä voi sitten enää omassa pihassa/omilla mailla ajella.
Eiköhän niitä ole kohta myynnissä, kun niillä voi sitten enää omassa pihassa/omilla mailla ajella.
Aika kovia hintoja näkyy pyydettävän
Kaitsu67
11.04.2020, 11:52
No kaikki varmaan yrittää saada parhaan hinnan vielä nyt tai "omansa pois". Mutta kun laki tulee voimaan ja noista tulee liikennekelvottomia, niin hinnat todennäköisesti tippuu.
Miten jatkossa eli auton perässä saa vetää toinen ajoneuvon kunhan vakuutuksessa mutta missään ei kai tarkasteta onka perässä tulevassa ajoneuvossa jarruja jotka toimivat ja voihan periaatteessa vetoauto olla mini ja perässä tuleva vaikka vanha volvo että varmasti on massaa.
Onko jotain määräyksiä minkälainen auto saa vetää minkälaista autoa narulla tai puomilla.
Vielä kysymys jos dollya käyttää ja ottaa muovinumerot kyytiin tulevalle niin auttaako jotain tai jos ottaa dollylle numerot.
Miten jatkossa eli auton perässä saa vetää toinen ajoneuvon kunhan vakuutuksessa mutta missään ei kai tarkasteta onka perässä tulevassa ajoneuvossa jarruja jotka toimivat ja voihan periaatteessa vetoauto olla mini ja perässä tuleva vaikka vanha volvo että varmasti on massaa.
Onko jotain määräyksiä minkälainen auto saa vetää minkälaista autoa narulla tai puomilla.
Vielä kysymys jos dollya käyttää ja ottaa muovinumerot kyytiin tulevalle niin auttaako jotain tai jos ottaa dollylle numerot.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#a1257-1992
14 §
Ajoneuvon hinaaminen
1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.
maitopoika
11.04.2020, 15:54
Käsittääkseni noilla vanhoilla traktoreilla saa vetää melkein mitä tahansa, kunhan traktorin renkailla on tarpeeksi yhdistelmän massasta.
Ennen sai vetää 2,6? kertaa traktorin massan, jossa oli huomioitu koukkupaino ja mahdolliset lisäpainot yms. (etukuormaaja yms.)
Minulla on -80 luvun Belarus 820 , muistaakseni omapaino n. 3500 kg ja kokonaismassa taisi olla noin 7000 kg.
Taannoin ilman jarruja olevaa kärryä sai siis vetää sopivasti aisapainotettua reilu 20 tonnia..... (terve järki kertoo muuta, ainakin talvikelillä...)
Eu taisi rajoittaa kärrypainon 10 tonniin? (siis maa- ja metsätalouden ulkopuolisiin kuljetukset, kuten harraste auton hinaus....)
Toki tämäkin taitaa olla kumottu?
Ja aina pitää joko olla dieselit tankissa, taikka maksaa päivämaksu. (onko vielä? minä olen ajanut aina dieselillä)
-> Pienelläkin Wanhalla traktorilla voi kuskata 3 tonnin maasturia, kunhan uskallusta/itsevarmuutta riittää... ja taaksepäin valot +hitaan ajoneuvon kolmio riittää, tietysti pitää olla peilit yms...
p.s. Noissa Wanhoissa traktoreissa on pääsääntöisesti huonot jarrut; siis lähtökohtaisesti mäet ajetaan alaspäin maksimissaan sillä vaihteetta, millä noustaisi ylös, ja se on Wanhoilla traktoreilla kävely/hölkkä nopeus...
jarruton kärry saa olla 2* traktorin massa ja jarrullinen 3* traktorin massa. koukkupaino max 3t ja saa ajaa omat ajot löpöllä. jos viet naapurille puukuorman ja puut on naapurin niin diesel tai päivävero. jos viet omia puitas naapurille niin riittää löpö
BJ-40/76
11.04.2020, 19:21
........ saa ajaa omat ajot löpöllä. jos viet naapurille puukuorman ja puut on naapurin niin diesel tai päivävero. jos viet omia puitas naapurille niin riittää löpö
Minun käsittääkseni löpöllä saa ajaa vain maa- ja metsätalouden ajoja. (taikka sitten traktoria käytetään työkoneena, esim. linkoukseen)
Ja noita omia puitakaan ei saa viedä naapurille. (Jos puutavaran hankintakauppaa, niin saa ajaa ilman veroa?)
Tarkisti taannoin jostain, olikohan tullista, poliisilta vai trafin edeltäjältä?
"Saanko kuljettaa omaa venettä yleisellä tiellä verottomalla polttoaineella (polttoöljyllä) päivämaksua suorittamatta,?
Ja vastaus oli, saa kuljettaa, jos veneen kuljetus liittyy suoraan maa- tai metsätalouteen josta verotetaan maa- tai metsätalouden veroilmoituksella; esim. sillä kuljetaan saaressa olevalle metsätilalle metsätöihin.
Muuten ei.
Traktori työkoneena:
Ja muistaakseni jostain luin, että esim. hiekoituksessa raja menee siinä, että jos hiekka on traktorin renkaiden päällä, niin saa hiekottaa verottomasti, mutta jos hiekka on peräkärryssä, niin pitää maksaa vero.
tuossa linkki: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/traktori-maa-ja-metsatalouskaytossa.
Se, että mistä käytännössä maksetaan vero, on täysin eri asia... (jokainen tietää että väsyneenä ei saa ajaa autoa, mutta paljon ajetaan...)
Ja sitten jos jää kiinni Löpö tankissa ja ilman päivämaksun maksamista, seuraukset voi olla aika kovat... (Siksi minulla traktorissakin dieselit tankissa, ei maksa vuodessa niin montaa euroa enempää, kun ajoja ei tule paljoa)
-Captain-
11.04.2020, 20:53
Minun käsittääkseni löpöllä saa ajaa vain maa- ja metsätalouden ajoja. (taikka sitten traktoria käytetään työkoneena, esim. linkoukseen)
Ja noita omia puitakaan ei saa viedä naapurille. (Jos puutavaran hankintakauppaa, niin saa ajaa ilman veroa?)
Tarkisti taannoin jostain, olikohan tullista, poliisilta vai trafin edeltäjältä?
"Saanko kuljettaa omaa venettä yleisellä tiellä verottomalla polttoaineella (polttoöljyllä) päivämaksua suorittamatta,?
Ja vastaus oli, saa kuljettaa, jos veneen kuljetus liittyy suoraan maa- tai metsätalouteen josta verotetaan maa- tai metsätalouden veroilmoituksella; esim. sillä kuljetaan saaressa olevalle metsätilalle metsätöihin.
Muuten ei.
Traktori työkoneena:
Ja muistaakseni jostain luin, että esim. hiekoituksessa raja menee siinä, että jos hiekka on traktorin renkaiden päällä, niin saa hiekottaa verottomasti, mutta jos hiekka on peräkärryssä, niin pitää maksaa vero.
tuossa linkki: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/traktori-maa-ja-metsatalouskaytossa.
Se, että mistä käytännössä maksetaan vero, on täysin eri asia... (jokainen tietää että väsyneenä ei saa ajaa autoa, mutta paljon ajetaan...)
Ja sitten jos jää kiinni Löpö tankissa ja ilman päivämaksun maksamista, seuraukset voi olla aika kovat... (Siksi minulla traktorissakin dieselit tankissa, ei maksa vuodessa niin montaa euroa enempää, kun ajoja ei tule paljoa)
Nuo sanktiot on nykypäivänä aika kovat löpöllä ajelusta.
Alla muutama esimerkki.
Traktori 100€+ 30% * 20= 2600€
Pakuksi rekattu maasturi 500€ +30% * 20= 13000€
Kuorma-auto jossa vetokita tai vetopöytä 1500€ +30% *20 =39000€..
Ja se että ajoneuvoa käytetään suljetulla alueella ei poista tuota veroa.
Esim kilvettömällä maasturilla ajelu suljetulla alueella tulee löpöllä ajettaessa todella kalliiksi jos joku v-mäinen naapuri ilmoittaa tulliin ja tulliukot käy ottamassa näytteet...
Näin kerran erillisjousitetun dollyt. Se oli tehty jostain 25x25mm huonekaluputkesta, ja taakan alla, vectra, kärrynpyörät liikkuivat eri tahtia.
Kaitsu67
12.04.2020, 10:44
Miten jatkossa eli auton perässä saa vetää toinen ajoneuvon kunhan vakuutuksessa mutta missään ei kai tarkasteta onka perässä tulevassa ajoneuvossa jarruja jotka toimivat ja voihan periaatteessa vetoauto olla mini ja perässä tuleva vaikka vanha volvo että varmasti on massaa.
Onko jotain määräyksiä minkälainen auto saa vetää minkälaista autoa narulla tai puomilla.
Vielä kysymys jos dollya käyttää ja ottaa muovinumerot kyytiin tulevalle niin auttaako jotain tai jos ottaa dollylle numerot.
Eikös se Matti jo tuolla aiemmin laittanut nää pykälät esiin, ja Dollyn osalta todennut, että jatkossa ei ole sellaista vaihtoehtoa että apuvaunulla vedetään.
Ei, mutta lakihan on lyöty lukkoon ja voimaantulo 1.6.2020. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tähänhän se liittyy, hinaamisesta annettuun pykälään,
nykyinen: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P14
Ja tuleva: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P56
Eli ei mainintaa apuvaunusta = ei vaihtoehto.
jarruton kärry saa olla 2* traktorin massa ja jarrullinen 3* traktorin massa. koukkupaino max 3t ja saa ajaa omat ajot löpöllä. jos viet naapurille puukuorman ja puut on naapurin niin diesel tai päivävero. jos viet omia puitas naapurille niin riittää löpö
Omat kuljetukset saa ajaa vähemmän verotetulla polttoaineella traktoria käyttäen vain jos jos olet maa- tai metsätaloudesta verovelvollinen.
karvanoppa
10.05.2020, 21:17
Dollyn korvike hommattu. ;)
Toki pikkusen laittoa ennenkuin pääsee leimalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=186&pictureid=227891
Dollyn korvike hommattu. ;)
Toki pikkusen laittoa ennenkuin pääsee leimalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=186&pictureid=227891
Myyrän karkotin cargo :D
Jarruosat taisi muistin mukaan olla hakusessa suomen maalla.
Onko minkä numeron cargo?
Lainattu katsastushaku.fi:sta
"Apuvaunu-käsite jää siis uudesta lakitekstistä kokonaan pois ja hinaaminen on mahdollista köydellä, tangolla tai puomilla, jolla nostetaan etuakseli irti maasta."
Minkälainen vekotin tollainen tanko/puomi on?
Lainattu katsastushaku.fi:sta
"Apuvaunu-käsite jää siis uudesta lakitekstistä kokonaan pois ja hinaaminen on mahdollista köydellä, tangolla tai puomilla, jolla nostetaan etuakseli irti maasta."
Minkälainen vekotin tollainen tanko/puomi on?
Tanko on eriasia kuin puomi. Tanko laitetaan autojen väliin kuten narukin, eli molemmissa pitää olla kuski.
Puomi taas on hinausautossa, sillä nostetaan hinattavan toinen akseli irti maasta.
eli molemmissa pitää olla kuski, sillä nostetaan hinattavan toinen akseli irti maasta.
Kiitos ja anteeksi :D nyt ymmärsi puusilmäkin...
Aika hyvin lainattu teksti,:):):) ei kuitenkaan vissiin noin?
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Pitääköhän olla rekisteröity erikoisautoksi...?
Pitääköhän olla rekisteröity erikoisautoksi...?
No ei, kun ei ole erikoisautoja tehty tällä vuosituhannella enää uusia eikä vanhoista muutettu. Katoava ajoneuvoluokka.
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Ei ole missään asetuksissa/määräyksissä/ohjeissa kannanottoa. Käsittäisin että hinausautoksi oltava ristitty ajoneuvoryhmältään. Puomille ei ole vaatimuksia katsastuspuolelta, CE ym. muut työturvallisuusjutut erikseen...
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Ei ole missään asetuksissa/määräyksissä/ohjeissa kannanottoa. Käsittäisin että hinausautoksi oltava ristitty ajoneuvoryhmältään. Puomille ei ole vaatimuksia katsastuspuolelta, CE ym. muut työturvallisuusjutut erikseen...
Oon käsittänyt että kaikki liukulavalliset ja puomilliset oo hinausautoja, vaikka varustus tietysti otteessa lukeekin.
Maastureissa taitaa akselipainot tulla aika äkkiä vastaan ja pitkä peräylitys + puomi olla aika haastava ajo-ominaisuuksien suhteen.
Maastureissa taitaa akselipainot tulla aika äkkiä vastaan ja pitkä peräylitys + puomi olla aika haastava ajo-ominaisuuksien suhteen.
Onhan noita ihan tehdastekoisena, lähinnä lavamaastureista tehtyjä. Alan messuilla niitä oli paljonkin esillä. Tuossa yksi malli.
http://www.comear.it/eng/Best-Truck-Equipment/R.F.-O102
Käyttökokemusta ei ole.
BJ-40/76
13.05.2020, 22:15
Jos väsäilee hinurissa olevan puomin kaltaisen häristimen maasturin perään, niin onko oltava hinuriksi rekisteröity että saa käyttää yleisillä teillä kyseistä värkkiä. Ja onkohan puomille minkälaisia vaatimuksia.
Luin nuo -Matti-:n vastaukset, ja lisäisin vielä epäilyksen, että aika harvassa b-kortilla ajettavassa maasturissa taka-akselin kantavuus (vakiona) riittää tuolle puomille JA sen päässä ilmassa olevan maasturin aiheuttamalle kuormitukselle.
Toki tuo puomin ja sen kuormitus taka-akselille on aika pieni kun raksi on mitoitettu suzuki 410:lle, jos verrataan sitä vinssilliseen HJ-60....
(raksin/puomin pitää olla paljon pitenpi HJ-60:llä, ja akselipainoa suuruusluokkaa yhtä paljon, kuin tuo 410 suzukin kokonaispaino.)
Toyota BJ-7? löytyy korpivaaran paperit, että taka-akselille saa reilusti lisää kantavuutta, ja myös etuakselille saa lisää kantavuutta, mutta edellytys oli muistaakseni max 80 km/h, ja kokonaispaino max 3490 kg.
On n. 20v kun metsästin noita papereita; tavoite oli katsastaa vm.-89 9-hengen BJ-75 kuorma-autoksi.
Tuo maksimi kokonaispaino torppasi muutoksen.
-> Oulussa oli tuolloin Hartikaisella "Raksi hinurina" (siis takana nostopuomi, joka nosti renkaista kulutuspinnasta keulan/perän ilmaan) Toyota Land cruiser 70 (BJ-70?), joka oli lehtijousilla, ja rakennettu lyhyt hyttisestä pick-upista.
Tuolla rekisterinumerolla selviteltiin tuota taka-akselimassaa jne.
-Raksi nosti niin paljon, että ohjattavuus kuulemma kärsi, kun eturenkaille ei riittänyt painoa....
karvanoppa
13.05.2020, 23:10
Myyrän karkotin cargo :D
Jarruosat taisi muistin mukaan olla hakusessa suomen maalla.
Onko minkä numeron cargo?
Jarruosat hakusessa suomessa mutta saatavilla englanninmaalta. Täytyy kaivaa paperi mistä löytyy tuo nettiosoite. 4 vuotta sitten tuohon tilattu uudet osat.
Malli on 1013. K.massa 7500kg ja kantavuus 3540kg.
Milläs nyt sitten kesäkuun alusta lähtien onnistuu jonkun oikein raskaan laitteen hinaus, jos puomeissa ei riitä kantavuus ja dollyt nyt sitten on vain yksinkertaisesti kielletty?
Milläs nyt sitten kesäkuun alusta lähtien onnistuu jonkun oikein raskaan laitteen hinaus, jos puomeissa ei riitä kantavuus ja dollyt nyt sitten on vain yksinkertaisesti kielletty?
Mitä tarkoitat oikein raskaalla? Eihän dollyjä ole tähänkään asti käytetty kuin yksityisten toimesta henkilöautoille.
Ja puomeja löytyy kyllä kantavuudeltaan kaksinumeroisille tonnilukemille.
56 §
Ajoneuvon hinaaminen.
Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia käyttäen.
Viitaten yllämainittuun niin mitkä ovat muut vaatimukset/sallittu?
Hinattavaan otetaan muovinumerot jolloin on vakuutus kunnossa olkoon mimmomen raato tahansa mikä voi periaatteessa olla sanotaan joku hj tai vastaava mikä painaa suht paljon. otetaan joku auto vetoautoksi ja tanko väliin vaikka malli vetokoukku molemmissa autoissa niin tanko pysyy varmasti lukittuna.
Sitten kysymykseen hinattava jarruton eli vedettävä hoitaa kaken jarrutuksen sekä oman että vedettävän massan eli mitä vaaditaan vedettävästä autosta eli millaine pitää olla hinattavan suhteen massaltaan ja toinen juttu mitä korttia vaaditaan kyseiseen touhuun käykö tavallinen b kortti ilman pikku e.tä vai mtä laki sanoo siihen.
Tanko ja dolly erohan jos yllämainittu sallitaan miten vaan onhan silloin ainoastaan eyttä tanko vaati muovilaput jotka sisältävät vakuutuksen.
Kukaan ei sano että on parempi jos istuu kaver vielä hinattavassa ohjaamassa jarrutonta autoa verrattuna dollyyn eikä varmaankaan tangot ole sen enemmän "tehdastekoisia"kun dollyt ja ja dollyssahan oli sentään kaksi pyörää sidottuna kärryyn mutta miten porukka loppujen lopuksi rakentaa tanko kiinnityksen hinattavaan nokkaan varmaanki jollain liina kiinnityksillä useimmiten.
hemmobj40
14.05.2020, 08:07
Tuossa kuva naapurin hinausautosta. Tämä on lehtijousilla varustettu. Siitä en osaa sanoa paljonko kuormaa tuo kantaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1387&pictureid=227940
Onhan noita ihan tehdastekoisena, lähinnä lavamaastureista tehtyjä. Alan messuilla niitä oli paljonkin esillä. Tuossa yksi malli.
http://www.comear.it/eng/Best-Truck-Equipment/R.F.-O102
Käyttökokemusta ei ole.
Tossa on mun mielestäni vissi ero maasturin perään viriteltävästä puomista
Ja kuten jo yks kuva tulikin, niin noita j75 on hinureina, mutta ei pitkällä lavalla tai korilla.
Hankala kyllä keksiä, että miten se puomi nyt sitten on dollyä parempi tai turvallisempi. Dolly kuitenkin on aina paljon tukevampi ja siitä voi tehdä jarrullisen.
Tossa on mun mielestäni vissi ero maasturin perään viriteltävästä puomista
Ja kuten jo yks kuva tulikin, niin noita j75 on hinureina, mutta ei pitkällä lavalla tai korilla.
Rakentamisesta kai oli kyse. Kyllä siinä saa vähän hitsailla ja rälläköidä, että ylipäätään sen puomin saa autoon. Vakiokoriseen ei varmasti onnistu juuri noista mainitsemistasi syistä. Ainakaan mitenkään järkevillä massoilla.
Hankala kyllä keksiä, että miten se puomi nyt sitten on dollyä parempi tai turvallisempi. Dolly kuitenkin on aina paljon tukevampi ja siitä voi tehdä jarrullisen.
Dolly on käytännössä täysperävaunu, siinä ei kai oikein työntöjarru toimi turvallisesti. Niitähän joskus myytiinkin, mutta oli ilmeisesti aika vaikeasti hallittava liukkaalla.
Puomilla ~ puolet hinattavan massasta on hinurin akselilla ja edelleen akselimassa ei saa ylittyä. Oikeilla massoilla siis samantyyppinen kuin auto kuormattuna ja perässä jarruton kärry.
Hankala kyllä keksiä, että miten se puomi nyt sitten on dollyä parempi tai turvallisempi. Dolly kuitenkin on aina paljon tukevampi ja siitä voi tehdä jarrullisen.
Mitä tarkoitat "aina paljon tukevammalla"? Onhan noita vaikka minkälaisia itse tehtyjä räpellyksiä, täällä offipalstallakin oli myynnissä rakentajansa mielestä oikein hyvä yksilö vaikkei siinä ollut edes minkäänlaista kääntöpöytää. Puomeja näkee yleensä vain ammattilaisten rakentamana ja ammattilaisen käyttämänä.
Jos nyt ei oteta huomioon niitä kehitysvammaisten rakentamia dolly-yksilöitä, niin onhan maata vasten rullaava apuvaunu nyt huomattavasti parempi kuin puomin päässä oleva kääntöpöytä, joka joutuu kuitenkin saman massan kannattelemaan päällänsä.
Nyt menee kyllä ohi ymmärryksen tää pointti. Mikä ero on dollylla ja maata vasten rullaavalla apuvaunulla
Edelleen siitä dollysta puuttuu jarrut, lisäksi siinä on yksi nivel enemmän. Puomia(kaan) käytettäessä ei edelleenkään saa akselimassat ylittyä, massan kannattelu ei siis ole mikään ongelma kunhan hinuri on oikean kokoinen suhteessa hinattavaan.
Jos nyt ei oteta huomioon niitä kehitysvammaisten rakentamia dolly-yksilöitä, niin onhan maata vasten rullaava apuvaunu nyt huomattavasti parempi kuin puomin päässä oleva kääntöpöytä, joka joutuu kuitenkin saman massan kannattelemaan päällänsä.
Mitä parempaa dollyssa on kuin hinauspuomilla varustetussa hinausautossa, muuta kuin hinta sille harrastelijalle? Dolly on varmaan myös kevyempi mutta en heti keksi missä tilanteessa tällä olisi merkitystä. Vaikeampi peruuttaa, pidempi yhdistelmä, pysähtyy huonommin koska hinattavan auton paino ei ole jarruttavilla renkailla. Tuossa tulikin jo hyvä pointti miksi dollyssa ei oikein voi olla jarruja.
Kyllä minäkin mielummin tekisin itse halvalla varmasti kestävän dollyn kuin maksan jollekin minun romujen kuskaamisesta mutta en minä kyllä keksi miksi se olisi muka parempi kuin hinausauton hinauspuomi.
Kun puhutte hinauspuomista ja hinaustangosta onko sama mitä ajattelette vaiko hinauspuomi sellainen mikä on hinausauton perässä hydraulinen joka nostaa hinattavan pyörät maasta.
Mitä vaatimuksia /mitä sallittu kun puhutaan Tangosta mikä vaatii hinattavaan autoon kuski joka ohjaa ja jarruttaakin jos on jarruja ja miten on ellei ole ja on muovilaput hinattavassa autossa ja siten myöskin vakuutus. Korttivaatimus vetoauton vaatimus ym.???
Mitä parempaa dollyssa on kuin hinauspuomilla varustetussa hinausautossa, muuta kuin hinta sille harrastelijalle?
Hyvä pointti!
Vielä enemmän minua ihmetyttää dollykeskustelussa, että miksi dollyn käyttäjät ei hommaa traileria? Ei varmaan ole sen kalliimpi tehdä kuin hyvä dollykaan. Minusta se olisi loogisin vaihtoehto dollylle hinnan ja käytön puolesta.
Tähän mennessä olen kuullut perusteluksi auton vetokyvyn puutteen, kortin puutteen ja katsastusvelvollisuuden. Nuo ei vaan ole kovin hyviä argumentteja jos asiaa ajattelee liikenneturvallisuuden kannalta.
Hyvä pointti!
Vielä enemmän minua ihmetyttää dollykeskustelussa, että miksi dollyn käyttäjät ei hommaa traileria? Ei varmaan ole sen kalliimpi tehdä kuin hyvä dollykaan. Minusta se olisi loogisin vaihtoehto dollylle hinnan ja käytön puolesta.
Tähän mennessä olen kuullut perusteluksi auton vetokyvyn puutteen, kortin puutteen ja katsastusvelvollisuuden. Nuo ei vaan ole kovin hyviä argumentteja jos asiaa ajattelee liikenneturvallisuuden kannalta.
Ai mitenkä niin ei ole kalliimpi? Koko dollyn hinnalla saa ehkä yhden hyväksytyn akselin traileriin. Säilytystilaakin se vie kymmenkertaisesti.
Eiks toi hinausauto sit vie tilaa??? Vai meinaatko käyttöautoon irroitettavaa hinaus varustusta? Kaverilla on Dyna ihan ammattikäytössä ja siinä on tuollainen hydraulinen puomi perässä, ja alkaa kyllä Hj etupää kyydissä olemaan aivan liikaa, jollain riisikipoilla pystyy lastaamaan
Ai mitenkä niin ei ole kalliimpi? Koko dollyn hinnalla saa ehkä yhden hyväksytyn akselin traileriin. Säilytystilaakin se vie kymmenkertaisesti.
Eikö dollyssa tarvi akselia? Jousitettu jarrullinen tietenki kalliimpi ja autotraileri tarvii niitä kaksi. Vähän turhaa verrata käytetyn dollyn hintaa erityisesti kun ne poistuu käytöstä. Myönnän kyllä, että on siinä trailerissa vähän enemmän rautaa, että kertyyhän siinä hintaa mutta ei varmasti ikinä ole myyty uutta dollya viidelläsadalla mitä se uusi akseli maksaa. Hinnat alkaen näyttäis olevan ulkomailla +1500 euroa, vähän epäilen niiden halvimpien kunnollisuutta.
Jos tilanpuute on niin akuutti, niin ei varmaan kannata autojakaan hinata pihaan enempää.
Kun puhutte hinauspuomista ja hinaustangosta onko sama mitä ajattelette vaiko hinauspuomi sellainen mikä on hinausauton perässä hydraulinen joka nostaa hinattavan pyörät maasta.
Mitä vaatimuksia /mitä sallittu kun puhutaan Tangosta mikä vaatii hinattavaan autoon kuski joka ohjaa ja jarruttaakin jos on jarruja ja miten on ellei ole ja on muovilaput hinattavassa autossa ja siten myöskin vakuutus. Korttivaatimus vetoauton vaatimus ym.???
Täytyy myöntää että itsekkin (mikä ei todollakaan lie yllätys) tätä lukiessa jänskättää mikä nyt on mikin, ja millekin oikea termi. :D
https://www.google.com/search?q=hinaustanko&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565&sxsrf=ALeKk03Nu67djZuUWICX_JsiwkA5UOTBbQ:158955702 1907&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjQ-I-tmbbpAhUQrosKHYd7BHUQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=625
Tuolla haulla pukkaa niin hinaustankoa- kuin puomiakin.
Edit. toimimaton linkki.
Jatko kysymyksenä: Onko teräsputkesta tehty 60x4.5mm. L3500 jossa toisessa päässä vetopää, kuulakytkin, vetokita, blaa Etc: ja vedettävän päässä "asillinen" sovite kelvollinen jäykäksi hinausköyden korvikkeeksi enään. Ja jos ja kun on, niin mitkä lie määreet sen asemoinnista vedettävään kiinnitys pisteeseen (lue vinossa)?
Edit/jp: puuttuva h lisätty linkin alkuun.
Täytyy myöntää että itsekkin (mikä ei todollakaan lie yllätys) tätä lukiessa jänskättää mikä nyt on mikin, ja millekin oikea termi. :D
ttps://www.google.com/search?q=hinaustanko&rlz=1C1TEUA_enFI565FI565&sxsrf=ALeKk03Nu67djZuUWICX_JsiwkA5UOTBbQ:158955702 1907&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjQ-I-tmbbpAhUQrosKHYd7BHUQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=625
Tuolla haulla pukkaa niin hinaustankoa- kuin puomiakin.
Edit. toimimaton linkki.
Jatko kysymyksenä: Onko teräsputkesta tehty 60x4.5mm. L3500 jossa toisessa päässä vetopää, kuulakytkin, vetokita, blaa Etc: ja vedettävän päässä "asillinen" sovite kelvollinen jäykäksi hinausköyden korvikkeeksi enään. Ja jos ja kun on, niin mitkä lie määreet sen asemoinnista vedettävään kiinnitys pisteeseen (lue vinossa)?
Tanko on eriasia kuin puomi. Tanko laitetaan autojen väliin kuten narukin, eli molemmissa pitää olla kuski.
Puomi taas on hinausautossa, sillä nostetaan hinattavan toinen akseli irti maasta.
🙄 Itse itseäni lainaten...
Luulisi tuon käyvän, onko väliä vaikka veto tulee vinosti kun täytyyhän vedettävässä ajoneuvossa kuitenkin olla kaikki renkaat ja joku ohjaamassa kyseistä ajoneuvoa. Tässä vaikuttaa pahasti siltä että toiset tarkoittaa puomilla juurikin tätä kyseistä ja toiset taas sotkee hinurin perässä olevan " hännän" sujuvasti hinauspuomiin...
Tässä vaikuttaa pahasti siltä että toiset tarkoittaa puomilla juurikin tätä kyseistä ja toiset taas sotkee hinurin perässä olevan " hännän" sujuvasti hinauspuomiin...
Aijemmin:
Täytyy myöntää että itsekkin (mikä ei todollakaan lie yllätys) tätä lukiessa jänskättää mikä nyt on mikin, ja millekin oikea termi. :D
Näinpä. :)
Laki on kirjoitettu seuraavasti:
"Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia käyttäen. Ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, saa hinata vain hinauspuomin varaan nostettuna."
Tuosta ymmärtää, että kumpi on kumpi. Tangon varaan kun ei voi autoa nostaa.
Onko nyt ihan varmaa että lain laatijat on tällä kertaa tienneet mitä mikäkin tarkoittaa? Jos näin on päässyt käymään niin taitaa olla ensimmäinen kerta. Mutta kuitenkin tuollaista puomia ei saa kotitarve hinauksiin mitenkään toteutettua. Ja miten tuon hinaus homman kanssa oli uudessa laissa? Oliko kiellettyjen listalla ilman liikennelupaa? Vai toteutuiko se? Jos näin on niin kyllä se traileri taitaa olla vaihtoehto...
Ja miten tuon hinaus homman kanssa oli uudessa laissa? Oliko kiellettyjen listalla ilman liikennelupaa? Vai toteutuiko se? Jos näin on niin kyllä se traileri taitaa olla vaihtoehto...
Ei lupahommaan ole käsittääkseni mitään muutoksia tulossa. Eli jos ei sillä tienaa, niin ei tarvi liikennelupaa. En ole kokonaisuudessaan lukenu uutta lakia, mutta ei siitä ole missään aiheen uutisessa mainittu.
Mites kolmiomallinen tanko? Joskus semmosella hinasin fiiat uunoa haissin peräs. Uuno tuli mukisematta perässä ilman kuskia. Hinattavan päässä kaks korvaa ja hinurin päässä kuulakytkin.
Edit. toimimaton linkki.
linkki toimii kun eteen lisää h-kirjaimen