PDA

View Full Version : Tiiettekö 'yleismallisesta ohjaustehostimesta'?

Krisse
29.10.2009, 08:16
Tuli tuolla eräällä toisella foorumilla puheeksi sellanen yleismallisuutta lähentelevä ohjaustehostin joka kuulostaisi ehkä käypäseltä vehkeeltä. Moisen 30 vuotta sitten asentanu jamppa kirjottaa seuraavaa >> Toinen pää koriin ja toinen raidetangon keskiosaan. >> Hydraulisylinterissä oli itsessään venttiilit ja ohjauspyörää käännettäessä se päästi painetta toiselle puolelle mäntää ja toiseltapuolen takaisin säiliöön.

Ja tota rataa. Mahtaako moista olla nykypäivänä saatavilla olevaa tavaraa? Toki tohon Daadaahan ois saatavissa 'itäsuomesta' myös valmis tehostinsysteemi joka ois tietyst ja vaihtoehto.

härdelli
29.10.2009, 08:24
Kuulostaa melkein orbitroolilta. Joku tunnistus pitää olla myös ratti akselille ja pelkkä tunnistuskin kuulostaa utopialta. Sähköiset tehostimet kaiketi erikseen. Jostain pitää saada tieto ylinteriä ohjaavalle ventiilille voiman tarpeesta tai sit itse ventiili pitää olla ratti akseliin yhteydessä.

Tumi
29.10.2009, 08:32
Raskaan kaluston tehostimet on tämmöisiä sylinteri mallisia tehostimia, eli se ohjaus venttiili on siinä sylinterissä kiinni, offroadpaja myi joskus tommosia, tosin en ole löytäny niitä enää pajan kotisivuilta.
Oikeata nimeä en laitteelle tiedä, mutta orbitrolia tässä nyt ei ainakaan tuon selostuksen mukaan haeta.
Täsmennän vastaustani jos löydän parempaa faktaa...

Rambleristi
29.10.2009, 08:50
Muistaakseni myös 60-luvun jenkki Fordi käytti tuon tyyppistä tehostinta. Kannattaa siis katsella esim. jostain Mustang harrastajien sivuilta.

Tumi
29.10.2009, 08:59
Mussesta löytyy mutta näyttää kuvien perusteella turhan monimutkaiselta, valve control steering cylinders tai jotain löytyy kun jaksaa etsiä

Gary Grand
29.10.2009, 09:00
Raskaan kaluston tehostimet on tämmöisiä sylinteri mallisia tehostimia, eli se ohjaus venttiili on siinä sylinterissä kiinni, offroadpaja myi joskus tommosia, tosin en ole löytäny niitä enää pajan kotisivuilta.
Oikeata nimeä en laitteelle tiedä, mutta orbitrolia tässä nyt ei ainakaan tuon selostuksen mukaan haeta.
Täsmennän vastaustani jos löydän parempaa faktaa...

Tollanen tehostinsylinteriin integroitu ratkaisu on ainakin -60-70-luvun vaihteen Massikoissa ohjauksen tehostuksessa. Mukava kun on ohjauksessa tehostin, mutta kun osiin kehittyy vanhemmiten välyksiä, niin alkaa olla vähän hankala saada tehostus oikeaan aikaan ja paikkaan. :D

Kokemukset on parista MF165-takavedosta.

Tuo Tumin laittama Mussen systeemi näyttää yksinkertaiselta ja varmatoimisemmalta.

härdelli
29.10.2009, 09:02
Kaikkee sitä oppii ku elää edes keski ikäiseksi :)

mähönen
29.10.2009, 10:24
http://www.heystee-automotive.com/parts/pas/pas.htm

härdelli
29.10.2009, 10:40
Nyt tuo aukes mulle. Vanhoissa pyöräkuormaajissa törmänny periaatteessa samaan ratkiasuun. Siinä ventiili osa oli irtaallaan sylinterissä.

Tuo ei liene katulaillinen? jos ei ölppää sylinterissä, niin vähä hankala hallittava.

Rekisteröimätön
29.10.2009, 10:49
Nyt tuo aukes mulle. Vanhoissa pyöräkuormaajissa törmänny periaatteessa samaan ratkiasuun. Siinä ventiili osa oli irtaallaan sylinterissä.

Tuo ei liene katulaillinen? jos ei ölppää sylinterissä, niin vähä hankala hallittava.
- In case of breakdown of the hydraulic system the vehicle is NOT left without steering, instead it will continue to act as normal manual steering since the valves and cylinder will circulate the hydraulic oil without resistance through the system allowing the necessary steering movement.

Ilman öljyä tai painetta toimii kuten tehostamaton ohjaus, venttiili aukeaa ja nesteet kiertää.

Krisse
29.10.2009, 10:59
http://www.heystee-automotive.com/parts/pas/pas.htm
No tää on nyt sellain niiku mä ymmärsin sen olevan.

Sitte ku löytyis jostain pelkkä tollanen sylinteri. Osaiskohan ihan paikallinen hytrauliikkaliike auttaa asiassa.

härdelli
29.10.2009, 11:14
- In case of breakdown of the hydraulic system the vehicle is NOT left without steering, instead it will continue to act as normal manual steering since the valves and cylinder will circulate the hydraulic oil without resistance through the system allowing the necessary steering movement.

Ilman öljyä tai painetta toimii kuten tehostamaton ohjaus, venttiili aukeaa ja nesteet kiertää.

No kylläpä minä nyt olen pahviks ruennu. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, mut tätä menoa minun tyhmyydestä kärsii muutkin :)

Viipo
29.10.2009, 11:25
Paitsi, että en laittas tota sylinterin toista päätä koriin vaan akseliin. Niin minimoituisi voblaus ja akselin eläminen suhteessa koriin, kuten tuppaa käymään lehtijousellisissa autoissa.

Rekisteröimätön
29.10.2009, 15:19
noitahan saa esim. Farmilaitteelta

offroadjouni
29.10.2009, 21:57
Tuolta vanhempi topic samasta aiheesta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29336

mikkoimp
29.10.2009, 23:23
no nythän selvisi mikä mötti tuo tuolla tallin nurkassa on, tai jotain ohjaus systeemiä ajattelinkin sen olevan mutta kun ei oikein ymmärtänyt mikä on ja miten toimii :)
että jos tarvetta on jollain niin täältä löytyy...