View Full Version : Jeep jarrut -90 xj
Vaihdoin jeeppiin vuotavan tehostimen tilalle uuden ja nyt jarruissa outo "vika " . Jarrupoljin painuu liikkeelle lähtiessä n. puoleen väliin ja jarrut toimii ihan ok , mut useamman jarruttelukerran jälkeen poljin nousee pikku hiljaa ylemmäksi ja ylemmäksi , kunnes alkavat jarrut jo laahaamaan. Mikähän olis asennuksessa mennyt pieleen ?
Ihan vakiojarrut, eikä ABS:it? Etujarrumännät ei jää laahaamaan (aika vakiovika Cherokeissa)? Vaihdoit siis pelkän tehostimen, vai tehostimen + pääsylinterin? Meinaatko siis että poljin nousee pikkuhiljaa ylemmäs jos poljinta pumppaa, koska sehän on ihan normaalia. Vai siis useammassa peräkkäisessä normaalijarrutuksessa?
Ilmattu varmasti on, kun kerran poljin ei ole kumipallomainen... Se että jarrut alkaa laahaamaan niin ei tule mieleen oikein muuta kuin että etujarruissa on mäntä jumissa, pääsylinterissä on jotain vikaa tai sitten jakotukissa missä on samalla jarrupaineen säädin on jotain vikaa.
Ihan vakiojarrut, eikä ABS:it? Etujarrumännät ei jää laahaamaan (aika vakiovika Cherokeissa)? Vaihdoit siis pelkän tehostimen, vai tehostimen + pääsylinterin? Meinaatko siis että poljin nousee pikkuhiljaa ylemmäs jos poljinta pumppaa, koska sehän on ihan normaalia. Vai siis useammassa peräkkäisessä normaalijarrutuksessa?
Ilmattu varmasti on, kun kerran poljin ei ole kumipallomainen... Se että jarrut alkaa laahaamaan niin ei tule mieleen oikein muuta kuin että etujarruissa on mäntä jumissa, pääsylinterissä on jotain vikaa tai sitten jakotukissa missä on samalla jarrupaineen säädin on jotain vikaa.
Joo, vakio jarrut ja pelkän tehostimen vaihdoin. Tekee oireen normaali jarrutuksien seurauksena. Mut luulen jo hokanneeni mikä on vialla tai sit en , sen välitapin täytyy olla liian pitkäksi säädetty ?
Vaihdoin jeeppiin vuotavan tehostimen tilalle uuden ja nyt jarruissa outo "vika " . Jarrupoljin painuu liikkeelle lähtiessä n. puoleen väliin ja jarrut toimii ihan ok , mut useamman jarruttelukerran jälkeen poljin nousee pikku hiljaa ylemmäksi ja ylemmäksi , kunnes alkavat jarrut jo laahaamaan. Mikähän olis asennuksessa mennyt pieleen ?
Tiijjäks kumpi on parempi työtö vai veto?No ei vaa,eihän ny oo niin et se poljin ei jostain syystä pääse riittävän ylös?Meinaan et jos se on säädetty joskus vituks ni se neste reikä joka menee säiliöst sinne sylinteriin ei aina aukeekkaan ja se mäntä siis ei tuu riittävän taakse?Joskus jos on sellanen jousi/sliidi mallinen paineen säädin(niinku ladassa)ni se ku hirttää ni jarrutki hirttää..ja se työntö on parempi ku on aina veto jäljel..
Joo, vakio jarrut ja pelkän tehostimen vaihdoin. Tekee oireen normaali jarrutuksien seurauksena. Mut luulen jo hokanneeni mikä on vialla tai sit en , sen välitapin täytyy olla liian pitkäksi säädetty ?
Välitapin? Siis meinaat se mikä on boosterin ja pääsylinterin välissä? Voi olla mahdollista, mut nyt en sitten taas muista että kuinka vuosimallikohtaisia noi XJ:n boosterit on. Ainakin jossain välissä vaihtui boosteri vähän tehokkaampaan (ja samalla koko kasvoi), nämä eivät mene suoraan vanhempiin ilman jarrupolkimen tai sen boosterin polkimelle tulevan tangon muutosta. Ja tais olla niin että silloin piti pääsylinterikin vaihtaa.
Itte osti njoskus uuden boosterin omaani, ja siinä ainakaan ei pysty säätämään pääsylinteriä liikuttavaa tappia ollenkaan. Eikä sen puoleen ole polkimessakaan mitään säätömahdollisuuksia...
Ainakin noi, mitä mulla on varastossa, uudet jarrutehostimet, niissä on säädettävä korkeus sille tapille, eli tuo: http://www.jamant.fi/jarrutehostin-oa1671804-p-2181.html
Joo, tuollainen tehostin siihen tuli. Tänään kerkesin irroittamaan pääsylinterin ja totesin et "kantaahan" se tappi siellä,mittasin sen pituuden silloin asentaessa oikein tönärillä saman mittaiseksi kuin vanhakin oli , mutta kait niissä ain jotain eroa on , säädin sitä 3 mm lyhyemmäksi ja alkoihan ne jarrut pelittämään . Ei ole sitten aijemmin ollut autoa jossa on alipaine toiminen jarrujen säätö.