View Full Version : hj60 ja hj61 koneen erot
Elikkäs miten hj60 ja hj61 koneet eroaa toisistaan muutenkuin että 61:ssä on turbo?
60 on esikammiokone
61 suoraruisku
mehtämörö
25.10.2009, 22:49
60 on esikammiokone
61 suoraruisku
Ja 61 on myös ahdistettu..
thänks
melkeen kannattaa ennemmni katella 61kone ku alkaa ahtamaan 60 myllyä?
Ahda vaa se 60 kone.Siinä on ihan älyttömästi enemmän alavääntöä ku 61:sen koneessa jos mettäkäyttöö meinaat.
juu kannatan itsekin 60 konetta,, 61 motis ei oo yhtää alavääntöö ja kaasukin on älyttömän herkkä jollei pumpul virit jotai jousta.. 61 on aivan hirvee ajaa tielläkin..
tää on sit ihan oma mielipide asiasta..
61 on aivan hirvee ajaa tielläkin..
Mites se nyt silleen on, jos auto on muuten sama, mutta enemmän voimaa maantiekierroksilla? (HJ61 vapautuu tällä viikolla hitsarilta)
mä ehdottaisin 60 konetta johon vaihdat 61 pumpun ja turbon(tai jonku valmiiksi kehittyneemmän turbon) niin siihen koneeseen jää alavääntöö ja tulee myös ylävääntöö ku kiertää hienosti 3500 kiihdytettäessä.
mä ehdottaisin 60 konetta johon vaihdat 61 pumpun ja turbon(tai jonku valmiiksi kehittyneemmän turbon) niin siihen koneeseen jää alavääntöö ja tulee myös ylävääntöö ku kiertää hienosti 3500 kiihdytettäessä.
Yhdyn tuohon
2H turbolla niin ei vituta jos sattuu kilahtamaan kun koneita saa kympillä.
Oman kokemuksen perusteella laittasin kyllä 12-ht: coolerilla .Alaväännön eroa turbotettuun 2-h:hon ei huomaa jos on on perus ja ahdonalaiset syötöt kohdillaan ja se jousi sinne pumpulle on helppo homma viritellä.
Kuitenkin 12-ht:stä saa 200 heppaa ja 600nm pelkällä coolerilla, syöttöjen lisäämisellä ja paremmalla putkistolla ja motti on edelleen käyttökelpoinen, vaikka päivittäiseen ajoon.
Oman kokemuksen perusteella laittasin kyllä 12-ht: coolerilla .Alaväännön eroa turbotettuun 2-h:hon ei huomaa jos on on perus ja ahdonalaiset syötöt kohdillaan ja se jousi sinne pumpulle on helppo homma viritellä.
Kuitenkin 12-ht:stä saa 200 heppaa ja 600nm pelkällä coolerilla, syöttöjen lisäämisellä ja paremmalla putkistolla ja motti on edelleen käyttökelpoinen, vaikka päivittäiseen ajoon.
Ei taida onnistua vakio ahdistimella?
Varmasti parempi kone on 12-ht virittää mutta on vaan kallis hankkia ja korjata. Lisäksi se männänrenkaiden oksennus efekti ei puolla yhtään enemmän ajetun 12ht:t nokalle nostamsta.
Mutta jokainen tekee oman päätöksen käytettävissä olevien kamojen ja rahan puitteissa.
MAARISTEILIJÄ
26.10.2009, 16:17
vai hirvee ajaa tiellä,sen takia mulla varmaan on mukava kun on 60 johon vaihdettu 61sen motti niin ajo-ominaisuudet säilyny tai jotain:D
Ei se oo hirvee muualla kun töyssysellä mökkitiellä tms. ja siihenki tottuu suht nopeesti.
Onko noissa koneissa ölppä suihkuja
paljokohan tollanen 2h(hj60) kone kestää poweria vakio osille?
itellä 608tuhatta rullattu matolaatikko alla ja mietinnässä ollu et sen ahtais :D
olisko hyviä vinkkejä et mistä kannattaa kysellä moottorin osia? voip olla et olis parasta aukasta mylly ja kattoo et mitä se on syöny vuosien varrella :D
Heikki L
26.10.2009, 19:48
12htSsä on öljysuihkut, 2H:ssa ei ole.
Ite ajanut 4v 12Ht:llä, lähes joka paikassa, pomppiminen loppu jo ekana vuonna:)
nojaa vähän sitä tohvelia siihen tunneliin niin ei pompi.
12Ht syö vähämmän kulkee paremmin ja lähtee käyntiin aina palmun alta:)
Ja renkaitakaan se ei oksenna kun vaihtaa sinne kerralla vahvistetuilla urilla olevat männät!
Mutta mutta jos kone aihio pitäs ostella niin 12ht on kyllä kallis hankkia, kun puolmiljuunaa ajetuista jotka pitäs täysin rempata pyydetään 800-1000e niin kallistuisin 2h:hON JOS KERRAN ON JO OLEMAS. mutta jos alla on jo aito kuusykkönen niin kamat tilaukseen vaan ja pikku päivitys koneelle niin on miljoona huoletonta kilometrii edessä taas:)
AInakin ma uskon niin, nyt on 20000 vasta kelattu rempan jälkeen. pelkät huollot tehty ei muuta. Niin saa Vittuilla sitten kun ilmotan että nyt se hajops
Gravehill
26.10.2009, 20:34
Aika vahvasti oon spermanin kans samoilla linjoilla, ittellä 2 x 12H-T ja yks turbotettu 2H hoojii kulkineet enkä kyllä ymmärrä tota 2H: oon ylistämistä muuta kuin sen halpuuden osalta.
Vois talvella kurkata piruuttaan ton käyttiksen koneen sisälle minkä näköset männät sieltä löytyy, niin voi sitte huoletta laittaa lisää painetta pyttyyn.
Ja ihme pumppujalkoja ootte jos se 12H-T nyt maantielläkin muka rytkyttää, perkeleellises kivikos ehkä mutta muuten ei.
mul on varmaa vaa sattunu kaikki raadot 61 ajettavax,, itel on 60 turbol ja menee ihan erilailla kun 61..
en ketää halunnu hermostuttaa tai muuta kommentillani mut tämmäset kokemukset mul on..
Gravehill
26.10.2009, 20:55
800€ tämän päivän kurssilla 12H-T rebuild kit. Toyotan tiskiltä samaan rahaan 1,5 mäntää.:D
http://cgi.ebay.com.au/LANDCRUISER-12HT-ENGINE-FULL-REBUILD-KIT_W0QQitemZ350190983477QQcmdZViewItemQQptZAU_Car _Parts_Accessories?hash=item5189025935
Ei taida onnistua vakio ahdistimella?
Varmasti parempi kone on 12-ht virittää mutta on vaan kallis hankkia ja korjata. Lisäksi se männänrenkaiden oksennus efekti ei puolla yhtään enemmän ajetun 12ht:t nokalle nostamsta.
Mutta jokainen tekee oman päätöksen käytettävissä olevien kamojen ja rahan puitteissa.
tiiänpä yhen josta on otettu 208 heppaa vakioahtimella ja paineita tais olla 0,8 bar ja vääntöä tuo 600 itellä on kytkin luistaen otettu 170hp 500nm 0,5 bar paineilla.