Kirjaudu sisään

View Full Version : Blazer tuli taloon


kippo86
22.10.2009, 04:47
Tuli ostettua Chevrolet Blazer, vm -83. 6.2 dieselillä, ja th350 laatikolla. 230km:n kotimatkalla ei tullut muuta ihmeellistä, kuin täristää moottorijarrutuksessa, se mistä se tulee on isokysymysmerkki. Mutta päähuomio kiinnittyy auton ulkopuoleen. Se näyttää lähinnä madalletulta pikku citymaasturilta! Ja sehän sopii kyseiseen autoon yhtä hienosti kuin punainen plyyssisisusta. Eli, miten kannattaa lähtee korottamaan kyseistä autoa?

a) Koria? Onko väliä nouseeko se 50mm, vai samantien 75mm?

b) Jousitusta/akselin ja jousen alle palaa?


Korotetaan ainakin niin paljon, ettei vielä näytä hölmöltä 33" palleroilla...

susiraja2
22.10.2009, 06:08
itellä 75mm korotus palat rungon ja korin välissä
takajoiset korotin kääntämällä takariipukkeen alaspäin
etujouset taottiin ja lisättiin yksi lisä jousi
juositus korottu noi 2 tuumaa

panzer
22.10.2009, 10:21
Mun mielipide on että pelkkä korinkorotus on aivan turhaa ja vähän tyhmän näköistäkin.
Kunnollista korotusjousta alle vain, racers place palvelee. Unohda ne korotusklossit jos metsässä ajelet (multa löytyy yksi pari alumiinisia;))
Yksi yleisesti käytetty kikka on etsiä jostain ylimääräiset takajouset jotka sitten heität eteen.
Muista sitten myös pidemmät iskarit.

Tää,nyt vain oli mun mielipide.

Amerikanpoikien virityksiä voi seurata osoitteesa www.coloradok5.com
Siellä on texasin murteella selitetty monia hienoja juttuja.

Mika R
22.10.2009, 12:23
jos meinaat 33" palleroita käyttää niin riittää ihan parin tuuman korotus että mahtuu hyvin pyörimään, itselläni oli aikoinaan 3" korotus ja 35" kumit ja hyvin mahtu olemaan.

kippo86
22.10.2009, 13:52
Mun mielestä korinkorotuksen ainoot edut on: painopiste säilyy alhaalla, ajettavuus lähes entisellää, ja on varmaa helpoin/halvin tapa korottaa. Totta on myös se, että tulee hölmön näkönen ku korottaa paljon koria, ja varsinki jos ei nosta puskureita.

Metsään nyt ei oo aikomusta mennä ihan täysillä rymyämää, ku kori on niin hyväs kunnos, mut tottakai maastoauton on metsään päästävä. Lähinnä haen vaan näköä, ku on niin onnettoman näkönen noin.

Täytyy kysellä sieltä racers placelta mitä niillä on...

karvanoppa
22.10.2009, 14:11
Meillä vakio alustalla (2-lehtiset etupakat) oli aika kiikku lauta, nyt rough countryn 4" etujouset edessä ja riipuke takaa ympäri + 2" palikat, ajettavuus muuttuu huomattavasti parempaa suuntaan.ei pahemmin vaapu eikä keinu.
Tää on vaa mun mielipide. :D

kippo86
22.10.2009, 14:14
itellä 75mm korotus palat rungon ja korin välissä


Jos korottaa koria 75mm, ni tarviiko tehä mitää ihmeellisiä kikkoja, kuten jatkaa rattiakselia, pa-linjoja/vastaavaa?


4" korotus jouset on aika kalliit ostaa vaa näön vuoks. Nooh, pitää kattoo mitä keksii...

kippo86
22.10.2009, 14:17
Meillä vakio alustalla (2-lehtiset etupakat) oli aika kiikku lauta, nyt rough countryn 4" etujouset edessä ja riipuke takaa ympäri + 2" palikat, ajettavuus muuttuu huomattavasti parempaa suuntaan.ei pahemmin vaapu eikä keinu.
Tää on vaa mun mielipide. :D

Mitä makso jouset, ja tarviko ostaa uus ohjaustanko? Minkälainen rojekti kääntää se takariippu? Voiko kääntää edestä?

karvanoppa
22.10.2009, 14:23
n. 700 euroa korotus blokeilla, eli ei taakse jousia, nii tuo oli sarjahinta, siihen sisältyy kaikki tarvittava muuten.
Tuolta. http://www.4x4parts.fi/

kippo86
22.10.2009, 15:44
Saman tapanen sarja olis kans saatavilla, eteen 4" jouset, ja taakse vaan 4" palikat. Mut ei kai tollasta saa enää leimaa? Ku alustaahan ei saa korottaa 75mm enempää, ja siitä viel vähennetää renkaat.

karvanoppa
22.10.2009, 16:04
Periaatteessa ei. kuukausi sitten katsastin auton korotuksilla, eivät mitanneet korkeutta joten olin myöskin hiljaa korotuksista. :D

pattis
22.10.2009, 16:20
Minkälainen rojekti kääntää se takariippu? Voiko kääntää edestä?


ite laitoin vanin takajouset eteen ja jätin muutaman lehden pois (ois käyny blazerinkin mut ei sattunu löytyyn käytettyjä). vanin takajouset vähän kapeemmat mut sorvautin holkit väliin niin a vot!
ja Rytarilta ostin ne käännetyt takariipukkeet (on muuten laatu työtä) vanhat pois ja ne Rytarin tekeleet tilalle, eikä menny kauaa, kun ne sopi kun nenä päähän:D ja tietenkin pidemmät iskarit ja jarruletkut!
mulla nousi 4" ja 35" pyörät rouskuttaa ristiriipunnassa kaaria!!
en mäkään niistä mitään maininnu konttorilla kun ei kiinnittäny huomioo siihen:eek:

karvanoppa
22.10.2009, 16:25
Tossa kuva alkuperäisestä modattuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1026&pictureid=38156

Rompe
22.10.2009, 20:57
itellä edessä 3" korottavat jouset ja takana Rytarilta ostetut shakle flip korvat 33" mahtuu pyöriin hyvin ja 36" kohtalaisesti.

Tos pari huanoo kuvaa korvakkeista

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=204&pictureid=2602

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=204&pictureid=2604

HeikkiH
23.10.2009, 05:25
Ku alustaahan ei saa korottaa 75mm enempää, ja siitä viel vähennetää renkaat.

Ei rengasta vähennetä alustan korotuksesta. 75mm + 25.5mm kun alkuperäistä kokoa saa kasvattaa 51mm

Mika R
23.10.2009, 13:01
eikös alustaa saa korottaa 150mm ? vai onko joku nyt muuttunu vuoden sisällä ? kyllä mulla ainakin on ollut parinkin auton otteessa 150mm korotukset.

panzer
23.10.2009, 16:24
75mm alustaa ja 75mm koria=150mm kokonaiskorotus

kippo86
23.10.2009, 20:47
Ei rengasta vähennetä alustan korotuksesta. 75mm + 25.5mm kun alkuperäistä kokoa saa kasvattaa 51mm

Eli jousitusta voi korottaa 75mm, vaikka renkaina on 33"? Sit jos korottaa koria rungolta, niin kokonaiskorotus on tavallaa 175,5mm?


Juu, ja eilen kattelin noita vanhoja jousia.. Tulin siihen tuloksee, et paras olis hommata uudet jouset joka nurkkaa. On ne niin väsyneet, ja perästä apparinpuoli on 3cm matalampi ku toinen.

Mika R
24.10.2009, 03:51
itse ainakin huomannut sen että harva katsastusmies niitä korotuksia hirmu tarkkaan katselee, itselläni ollut 10" korotettu dodge ram jossa 6" otteessa ja 7" korotettu blazeri jossa oli otteessa 3" ja ikinä ei kukaan niistä mitään valittanut.

HeikkiH
24.10.2009, 09:25
Eli jousitusta voi korottaa 75mm, vaikka renkaina on 33"? Sit jos korottaa koria rungolta, niin kokonaiskorotus on tavallaa 175,5mm?

Se 150mm sisältää myös renkaat, joten jos jousissa on 75mm niin korin ja rungon väliin saa laittaa 50mm.

kippo86
24.10.2009, 15:57
Ok... No mites porukalla on 6" jousikorotuksia leimalla? Väitetty kirkkain silmin 3"..?? :) Joku 4" jousikorotus viel vois mennä läpi, sit viel vois korottaa 50mm koria.

Mites muute jos ootte koria korottanu, ni saako alkuperäsiä puskureita nostettua siiststi ylös, vai onko helpompi tehä uudet puskurit? Mitä tossa kattelin, ni on aika veemäisesti kiinni...

Ja sit, onko Bleiserissä vakiona kahet iskarit edessä??

Rompe
24.10.2009, 19:45
Aika helposti pitäis puskurit saada nostettuu. Mahtaisko olla heavy duty maleis kahet iskarit edes.

kippo86
25.10.2009, 22:44
Njoo, sen verran pyöriny auton ympärillä, et melkein pakko ostaa uudet jouset.
Edessä korkeusero on 5cm, ja takana 3cm!
Sit vaa vertailee jousien hintoja. Jos joku tietää mistä saa edullisimmin, ni saa ehdottaa.
Oliko niin, ettei kannata korottaa jousilla ku max 4"? Muuten käy kardaanien päälle/vastaavaa..?

P-KR#1
26.10.2009, 03:59
Mulla oli aikoinaan -90 luvun alkupuolella Ranchon 4" jouset, 3" korin korotuspalat (jos muistan oikein), Bushwackkerit ja 36x15,5R15 Fun Countryt pyöri hyvin Blazerin alla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2103&pictureid=38665

Mika R
26.10.2009, 04:19
korin korotuspalat on helppo ja halpa ite tehä ihan nylonpatukasta kun pätkii vaan sopivan mittasiks palasiks ja poraa reiät keskelle. nii ja harvempi katsastusmies noita vanhoja vehkeitä rupee mittailemaan että paljonkohan ois korotettu kun ei noista alkuperäismitoistakaan kukaan mitään tiedä, eivät ainakaan minulla ole ikinä ees korotuksia kattoneet vaikka on selvästi nähnyt että on korotettu eikä otteessa lue mitään.

Rytari
26.10.2009, 05:00
teillä on kyllä kummallisia katsastusmiehiä kun eivät korotuksia katsele, täälläpäin ne ei mistään muusta niin tarkkoja olekkaan kun tehdyistä muutoksista, monet paperit on saanut hommailla että on asiat tullut todistetuiksi. tommosessa tilanteessa en kyllä silti julkisesti huutelisi että ei ole korotuksia katottu ja autot on liian korkeita, se on nähty ennenkin mihin se johtaa...

P-KR#1
26.10.2009, 06:06
Kun toin maahan ton mun vanhan Blazerin niin se katsastettiin silloin vanhoina hyvinäaikoina jolloin ei tiedetty mitään mistään stron kirjoista. Maahantuontikatsastuksessa sai sellaiset renkaat otteeseen kun alla sopi pyörimään.

kippo86
26.10.2009, 07:53
Ei tarkotus tehä mitää överi korkeeta. Sellai et katsuri tykkää. Eka kattoo niillä jousilla, sit koria jos on tarpeen. Halvin sarja mikä vastaa tullu, on 500$, siihen sit kaikki paska päälle... Ei se enää kuulosta kalliilta. Ja sisältää kaiken.

Insinööriltä kysyin, niin sano ettei voi korottaa jousista 75mm:ä, jos rengaskokoa on muutettu. Koska rengaskorotus korottaa alustaa, niin se vähennetään siitä.

Eli JOS pilkkua viilataan, niin meniskö se jotenkin näin:

Alkuperänen pyörän halk. miinus 33" halk. jaettuna kahella, ja se vähennetää 75mm:stä? -> 826.00 mm-733.29 mm/2=46,355mm, 75mm-46,355=28,645mm. Siis jousista saa korottaa vaan 28,645mm!!

kippo86
26.10.2009, 12:37
Mites se nyt menee, voiko hettää 4" jouset ilman että pitää laskee jakista/ vastaavaa ettei kardaanikulmat mee ihan mahottomiks??

karvanoppa
26.10.2009, 13:24
laatikon häntää kannattaa laskea, ettei kardaani täristä.

HeikkiH
26.10.2009, 14:35
Insinööriltä kysyin, niin sano ettei voi korottaa jousista 75mm:ä, jos rengaskokoa on muutettu. Koska rengaskorotus korottaa alustaa, niin se vähennetään siitä.

Kyllä se alusta tarkoittaa jousitusta, ja rengas ei syö millejä sieltä. 33" rengas ja 75mm jousiin ja leimalle asian tuntevalle konttorille.

Mika R
26.10.2009, 15:08
juu no lähinnä tarkoitin kommentillani sitä että harva katsuri erottaa esim 4" korotusjousia 3tuumasista, ja itsehän olen siis käyttänyt maastureitani noin 4 eri katsurilla ja kukaan ei ole ikinä korotuksia tarkemmin ihmetellyt. dodgessani oli siis 6" otteessa ja 10" alla. ja blazeri oli jossain vaiheessa ihan vain 3" korinkorotuksella eikä mitään otteessa ja muissakaan ei ole ongelmia ikinä ollut. lähinnä on ollut ongelmia kun katsurin mielestä mun pikapit on ollu välillä liian matalia :(

kippo86
26.10.2009, 23:21
laatikon häntää kannattaa laskea, ettei kardaani täristä.

Kuinka paljon?

Rompe
27.10.2009, 06:31
Mulla riitti kun laitoin rungon ja kannattimen väliin ne holkit jotka on kannattimen alapuolella. Oliskohan ne ollu pari senttiä vahvat.