PDA

View Full Version : Fordin exploreria maastokelpoisemmaksi?


fomoko
19.10.2009, 17:18
Onko kukaan rakennellut? haulla ei projekteja löytynyt. Eli peräpään soa, onko kukaan tehnyt ja paljonko nousi?. Keulan korotus, paljonko pitää nousta suhteessa perän soa korotukseen että pysyy "vaaterissa"? miten tätä valejäykkää etuperää korottaa oikein?. Renkaat 31" ilmeisesti isoimmat mitä laillisesti saa?. Näillä pääsis jo pitkälle jos vastauksia löytyy kun rakenneltuja ei suomenmaasta tunnu montaa löytyvän.

fomoko
20.10.2009, 15:21
56 Oli lukenut mut ykskään ei ole kommentoinut? Jostain muistan lukeneeni kysymyksiä tuosta explorerin etuperästä mut en muista oliko kyse korottamisesta. Mikä tässä eroaa esim jeepin cherokeehen(80/90 lukujen vaihteessa) niin hirveästi kun niitä on kuitenkin rakenneltu paljon?.

Killman
20.10.2009, 16:01
En erityisesti kurkannut mitä tuolla on mutta luulisi jotain löytyvän. Ei täällä ole kovin suosittu rakentelun kohde.

http://explorerforum.com/

Timo_L
20.10.2009, 17:06
Mikä tässä eroaa esim jeepin cherokeehen(80/90 lukujen vaihteessa) niin hirveästi kun niitä on kuitenkin rakenneltu paljon?.

Kaikki on erilaista verrattuna vaikka Cherokeen tai Grand Cherokeen etuperään.. Explorerissa on käytetty ensinnäkin aika monissa versioissa heikompaa etumurikkaa. Sen lisäksi siinähän EI ole jäykkää akselia, vaan se Fordin ihmeellinen viritys. Se on hieman vittumainen korotettava ja lisäksi ei järin kestävä. Osatkaan ei ole halvimmasta päästä. En suosittelisi ihan ekana tuon kanssa lähteä leikkimään..

Rambleristi
20.10.2009, 21:51
Fordin etupään rakenne on melko omalaatuinen. Siinä on kaksi pitkää tukivartta ristissä, joista toisessa on perämurikka kiinni. Sama rakenne löytyy niin Explorerista kuin F-sarjan autoistakin. Korotettaessa tulee ongelmaksi pyörien camber kulmat. Helpommalla pääsee, jos vaan haluaa isompaa pyörää alle, niin korottaa koria. Tuon ikäkauden Ranger, Explo ja Bronco 2 olivat rungollisia.

Jos kyseessä on 91-94 Explo (eka kori joka näyttää edestä Bronco 2:lle) niin tosta korotus settiä.

http://www.suspensionconnection.com/cgi-bin/suscon/248504.html

Kakkoskoppaiseen tuli sit jo uudempaa tekniikkaa eli päällekkäiset kolmiotuet ja pitkittäiset vääntösauvat. Tuossa rakenteessa pienen korotuksen teko onnistuu vääntösauvaa kiristämällä. Kori muuttui itsestäänkantavaksi joten sen korotus ei onnistu.

Tossa rajumpaa settiä uudempaan

http://4wheelonline.com/Products.aspx?CategoryId=20942&ProductId=66084

Ei Explorer huono auto ole, jos ei mitään trial autoa ole rakentamassa. Takaperä on Fordin 8.8 ja etupää varmaan yhtä vahva kuin danan 30:nenkin (en nyt muista mitä mallia se oli). Korottaminen on vaan kalliimpaa erilaisesta rakenteesta johtuen. Jos sulla on rohkeutta lähteä projektiin, niin laita ihmeessä kuvia. Olis vähän erilainen maasturi eikä 506. toiotan uudelleen rakennus.

Rambleristi
20.10.2009, 21:59
Nörttiautossa törmäsin tollaseen 3" korotettuun Explo Sporttiin (Bronco 2:en seuraaja). Voi kannattaa soitella omistajalle ja kysellä.

http://www.nettiauto.com/ford/explorer/2819390

Timo_L
21.10.2009, 00:20
Ei Explorer huono auto ole, jos ei mitään trial autoa ole rakentamassa. Takaperä on Fordin 8.8 ja etupää varmaan yhtä vahva kuin danan 30:nenkin (en nyt muista mitä mallia se oli). Korottaminen on vaan kalliimpaa erilaisesta rakenteesta johtuen. Jos sulla on rohkeutta lähteä projektiin, niin laita ihmeessä kuvia. Olis vähän erilainen maasturi eikä 506. toiotan uudelleen rakennus.

Juu, ei se huono ole, mutta tosiaan kalliinpuoleinen korottaa jos alustaankin haluaa muutosta. Fordin 8.8 on hyvä ja varsin kestävä perä, varsinkin jos hommaa c-clip eliminator kitin. Niin ja muistaa hitsata akseliputket banjoon kiinni ja/tai laittaa trussin. Siinä ne kai 8.8:n pahimmat ongelmat. Explorereissa vielä hyvä puoli on se että ovat 31-spoorisia kaikki, vanhemmissa Broncoissa ja Rangereissa on vain 28- spooriset jotka ei niin kestäviä.

Itse etuperä (banjokoppa & välitys) on samaa kestoluokkaa D30:n kanssa, mutta auton paino ja kummallinen etupään rakenne tekee siitä heikomman kuin Jeeppien alla olevan D30:n. Ja eikös Explorereissa ole käytetty D30:n lisäksi myös D27:ään (tjsp.?) ja D35:een perustuvia hässäköitä, jos en ihan väärin muista.


Siinä mielessä tuo TTB- etupää on hyvä, että etrengas pysyy usein maastoon nähden hyvässä asennossa ja antaa paremmin pitoa. Enemmän tuon systeemin heikkous on usemmissa nivelien määrässä (vrt. risukeulat) ja siinä, että korotettaessa noita koko "tukivarsia" yms. kilkkeitä pitää muokata/ uusia aika rankalla kädellä että toimii oikein. TTB:stä saisi kyllä varsin mainion kunnolla rakennettuna, mutta jäykällä akselilla toteutettu keula on paljon yksinkertaisempi ja halvempi tehdä kestäväksi ja toimivaksi.

fomoko
21.10.2009, 09:37
Kiitos rambleristi järkevän näköinen setti eikä ole edes pahan hintainen, kyseessä just vm-93 expo. Tuo viittaus cherokeehen ei liittynyt pelkästään näihin etuperiin vaan koko autoon noin yleensä, jenkki valmisteisia molemmat ja lähes samaa kokoluokkaan yms eli tarkoitus on vertailla näitä ominaisuuksia mikä tekee jeepistä huomattavasti suositumman tähän hommaan. Ja alkuperäinen kysymys ei siis koskenut hommatako tälläinen auto ja ruveta siitä rakentamaan jotain viimmesenpäälle offihirviötä vaan kun auto on jo pihassa ja talvikin tulossa niin miten parannella ominaisuuksia ja mitä kannattaa tehdä just esim isompia ja karkeampia renkaita alla suunniteltaessa. Eihän 1900kg omamassaltaan painavaa auto voi olla kovin ketterä kalliolle nousemaan ja suollekin se uppoo pikkusuitsaa syvemmälle mut tyylinsä kullakin itse tykkään explorerin ulkonäöstä kyydistä ja ajettavuudesta maastossa en ole tällä vielä edes yrittänyt ajaa jontuen rengastuksesta yms.

Rambleristi
21.10.2009, 16:48
Noihin Exploihin on tullut tutustuttua näin ammatin puolesta (Ford korjaamolla) ja XJ:hin noin harrasteen kautta (oli alla kolmisen vuotta). Molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa. Jos lähinnä käyttöautoa hakis niin vois itsekkin kallistua Fordin suuntaan mutta XJ on perus varmaa tekniikkaa ja todella edullinen ylläpitää.

Bronco kakkosia olen muutaman nähnyt korikorotuksella ja isommilla renkailla. Ovat vaikuttaneet ihan toimivalta paketilta.