View Full Version : ahdin ihme
olin tänään pohjanmaalla asennus keikalla ja tuli tälläinen ahdin juttu vastaan. kaveri tekee metallista mitä vaan ja piirtää vailmiit cnc kuvat ym ym. kysyin onnistuuko portaali poxien teko ja kuulemma helppo homma. tuohon ahdin häössäkkään se oli tehnyt öljyn kierron ja välitykseen rattaat ja kotelon aikansa kuluksi ja oli pyörittänyt sitä jollain syke/pulssi jutulla 20.000 rpm akselin päästä ja imu siivet pyöri 70.000 rpm. yritti tyrkyttää sitä mulle mukaan et kokeile toimiiko autossa paikallaan. siitä puutuu vielä yksi keraaminen tiiviste ja vapaakytkin ja sit menen hakemaan ja heti asentamaan bmw 535 bensa rosvoon.
Tais kaveri löytää markkinaraon. Pistähään yhteystietoja kehiin, niin alkaa soittoja tulemaan.
http://www.dnamotorsport.com/ProCharger/blowers1.jpg
Tuossa samanlainen sovelletus tehdas tekoisena. Jenkit käyttää noita nykyään melko paljon mustangeissa, corveteissa yms. On paljon pienempi palikka kuin se 50-luvun kaksitahti dieselin huuhtelupumppu, jota kutsutaan nimellä blower.
Sitten on vielä tietysti roots-tyyppiset ahtimet, esim Eaton.
Mutta olis kyllä mielenkiintoista kuulla, kuinka tuo itte tehty vislaa. :D
veijon-esso
17.10.2009, 08:50
http://www.dnamotorsport.com/ProCharger/blowers1.jpg
On paljon pienempi palikka kuin se 50-luvun kaksitahti dieselin huuhtelupumppu, jota kutsutaan nimellä blower.
Sitten on vielä tietysti roots-tyyppiset ahtimet, esim Eaton.
Ne antiikin aikaiset "blowerit" on juurikin roots tyyppisiä ahtimia.
joo, whipple vois olla kans yks hyvä sana kun googlella jenkkikoneen päältä puhaltimia kattelee....
ja tossa (http://www.summitracing.com/search/Department/Air-Fuel-Delivery/Section/Superchargers-Turbochargers/?Ns=Rank%7cAsc) on kuvasto mistä kattella kaikkea kivaa...
Ne antiikin aikaiset "blowerit" on juurikin roots tyyppisiä ahtimia.
Juu, oikeassa olet. :rolleyes:
http://static.howstuffworks.com/gif/super-charger-13.jpg
Tarkoitin kolmannella tyypillä ruuviahdinta, esim whipple ja lysholm.
Rotaxin vesijeteissä käytetyt kolmisylinteriset 1500 kuutioiset koneet on myös ahdettu vastaavalla ahtimella. Tosin niissä ei ole itsessään tuota välitystä vaan ottavat voimansa kampiakselin päästä starttikehän viereen lisätyltä hammasrattaalta.