View Full Version : Datsun patrol vm81
Ensimmäinen nelikko.:) Patrolli tuli ostettua ja soa:aa pitäs värkkäilla, vinkkejä kunnellaan..:)
Tuollaiset pitäs tinailla kiinni..:D
Tuommoiset palikat tuli laiteltua.:rolleyes: Vinssikin tuli tilattua..:) taka akselin palikat viimestellä.. jarru putkiakin uusittu. Etu kardaanin poikki palkin muokkausta.. eteen pitäs iskarit pitemmät saaha tai muokata kiinnitys paikkoja..:confused: sittenpä ei olis kun kori sipistellä ja nostaa paikalleen..:) Taitaapi tulla aikas korkea peli:D
mahollisimman pitkät iskarit ni hyvä tulee... ja ei mitää henkilöautomalleja:)
Mitenkäs noi akselinkulmat? Pitääkö niitä jotenkin modailla? Suunnitteilla vastaava SOA projekti ja ideoita siis itsekin kaipaan..
Mitenkäs noi akselinkulmat? Pitääkö niitä jotenkin modailla? Suunnitteilla vastaava SOA projekti ja ideoita siis itsekin kaipaan..
no minäkin ensimmäistä SOA:a tekemässä, mutta kardaani kulma mahdollisimman suora ettei ristitapit hajoa.. akselia hieman kääntää niin hyvä tulee, minä en napoja kääntäny tuosta.. siisti kuntoinen kori sulla..:)
mahollisimman pitkät iskarit ni hyvä tulee... ja ei mitää henkilöautomalleja:)
Niimpä jostain kun löytäs kepit tähän hättään:D mitenhän etukardaanin jakiksen ristinivel kestää pitemmillä iskareilla.:confused: mittailemalla sopivat kepit:)
miulla edessä rancho RS5014, sopivat muistaakseen vakiokiinnikkeisiin ja on aika hyvän oloiset ollu, pari vuotta ajeltu... etukardaanista loppuu ainaki täällä liuku ennenkuin rupee ristikot rajottaa.
Noniin nyt ei olis kun pitempien iskarien etsiminen 55cm kiinni ollessa..:confused: löytäs vaan jostain.. sittenpä kori kiinni..:) ja ajoon
mahollisimman pitkät iskarit ni hyvä tulee... ja ei mitää henkilöautomalleja:)
minulla on hj alla kuoma autosta otetut iskarit on pituutta reilusti ja iskari testin mukaan vaimennus teho 79 joka kulmassa.
Mitenkähän jos laittelis reilusti pitkät iskarit hajookohan kardaani..:confused::D
Kuvassa 200litran tynnyri hahmottamaan korkeutta..:rolleyes: runko massa maalattu..:D enää etu iskarit, vakaaja tanko,pitemmät jarruletkut, korin kiinnikkeiden kunnostus ja kori paikalleen nostaa ja testailla kuin toimii...:D (mittanauha kuva taka kori kiinnikkeen kohdalta lattiasta)
Laita vielä takajousitallojen väliin latikat hitsattuna kumpaankin tallaan, veikkaisin että tuo pelti johon olet nuo soa tallat hitsannut repeää jossainvaiheessa irti..
Eli tohon tyyliin ja molemmille puolille akselia niin kestää ainakin.
Laita vielä takajousitallojen väliin latikat hitsattuna kumpaankin tallaan, veikkaisin että tuo pelti johon olet nuo soa tallat hitsannut repeää jossainvaiheessa irti..
Eli tohon tyyliin ja molemmille puolille akselia niin kestää ainakin.
niin pitää tehdä.. nyt tuli hitsattua paksummat pellit kiinni, melkein tuohon tyyliin..:D
nyt on taakse pitempi jarruletku, uusi täyttö putki tankkiin.. ja koria hitsailla kiinnitys paikkoja ja nostaa rungon päälle.. ja johdot ym.. kokeilla toimiiko..:)
Tuossa tuli vielä mieleen vakaaja tanko, mites katsastukseen voiko poistaa suosiolla vai millaisella patentilla kiinnitys..? kun noin 30cm pitkät pultit pitäs olla sitten..tai jotain muuta:D:confused:
eipä ole kyselleet 9 vuoteen tankoa
Vakaaja pois ja jos viitsii niin myös sen kiinnikkeet, eipähän sitten kysele kun ei ole edes kiinnikkeitä ;)
hyvä.. niin pitää tehdä..:D
Tuli tänään nostettua kori paikalleen, nyt ei olis kun putkia kiinni laitella..:D aika hyvä siitä tuli.. etu iskarit etsin kanssa
Näytti turhan korkeilta noi jousitallat...Meinaakko leimata ton kamppeen?
Näytti turhan korkeilta noi jousitallat...Meinaakko leimata ton kamppeen?
niin minustakin näyttää korkealta.. pitäshän se leimata.. akseli putken päältä noin 3cm korkea talla
niin ja nyt kun kori jo päällänsä, öljyt vaihtoon.. :D
Nyt sai keulasta päin kuvan napattua.. ensimmäiset ajot tehty :D, kori pultit kiinni ja öljyt vaihdella niin pääsee testaamaan kunnolla..
Etuakselin kiinnitykset kyllä pikkusen pelottaa jotta mahtavatko kestää pitkälti. :o
helppo laittaa lisää lootua.. on se ulkoa ja sisältä hitsailtu puikolla..:D
Nyt sai viimein etu-iskarit tilattua joululahjaks 4x4spartsilta. rough countrit.. öljyt vaiheltu kaikkialle, synteettiset tuli laitettua.:D etuperässä oli pikkuinen korjaus homma.
Hyvännäkönen operaatio "takana" vaikkei itellä kyllä oo mitään kokemusta vasta ensimmäinen työnalla! Miten oli SOA:n kanssa taistellessa keulanpuolipäähän? tuolta aika palio lukemalla kyllä selviski, mutta tarkenna ny vielä jos viitsit... Olis suureks avuks :D
Hyvännäkönen operaatio "takana" vaikkei itellä kyllä oo mitään kokemusta vasta ensimmäinen työnalla! Miten oli SOA:n kanssa taistellessa keulanpuolipäähän? tuolta aika palio lukemalla kyllä selviski, mutta tarkenna ny vielä jos viitsit... Olis suureks avuks :D
Ensimmäinen projekti minullakin, viisaampien neuvoja kuunnellen, ja omia visiota miettien..:) u-raudasta nuo tallat tuli tehtyä,hioa sopivaksi akseli putkelle.pienellä vatupassilla suoraan palikat Molemmille puolille saman kokoiset palikat, joutuu hieman mitailemaan. sitten kardaani kulma sopivaksi. lehtijouset paikoillaan akseli suoraan ja heppailla palikat kiinni ja mittailla taas. Jos hyvä on, akseli hitsailla kasaan..:D jos tulee jotain niin kysyä voipi..:D
Allright ja olihan näin että kartaani ei mahtunu tuolla vakio rungolla kulukeen? piti siirtää eteen vai taaksepäin?
Allright ja olihan näin että kartaani ei mahtunu tuolla vakio rungolla kulukeen? piti siirtää eteen vai taaksepäin?
mahtuu mahtuu vaihdelootan kohilla poikki palkkin muokkaus sopivaksi:D
joo 18. pvä alakaa tekeminen ku pääsee valtion leivästä pikku lomalle :D Kiitos näistä ja vaivaan lisää ko loppuu oma ymmärrys :D
Noniin projektin sai talliiin mahduteltua. ja rälläköimään, Palkki helmat 70x50mm palkista. kaaret hitsailla, kun hieman ajan saatossa rapsistunu..:D
mitä tulis tarkistaa katsastukseen mennessä (koko autosta), kun on tuo soa..? (elikkä vuosi katsastus tulee kanssa, kun leima umpeen menny).:D
Palkki helmat tuli sittenkin 80x40mm, korin hapannukset pois. kaikkea muuta siistimistä. keula kyyhöttää alhaalla..:eek: mitähän tekis..? :confused:riiput takana liian pitkat reikäväli (16-18cm) Etu lehtijouset suorat melkein.. mutta katsastukseen vissiin, voi olla kuolleentuneet latit..?
paluuputki tankkiin pitää uusia kun vuotaa.. sais ne Etu-iskarit jo tulla.:p
Jostain kun sais lainaan katsastus renkaat(31"x10.50"x15")
Samsonite
01.01.2010, 16:22
Ohhohompaskorkee. ;)
Ohhohompaskorkee. ;)
no en nyt tiiä, alkaa se olemaan sinne päin..:rolleyes: kuskin palkinhelman ala reuna noin 60cm korkeudessa
Rekisteröimätön
02.01.2010, 08:13
akselia hieman kääntää niin hyvä tulee, minä en napoja kääntäny tuosta.. siisti kuntoinen kori sulla..:)
Jos SOA:aa tehdään niin kyllä niitä napoja on vaan käännettävä. Siis jos homman meinaa kunnolla tehdä.
Jos SOA:aa tehdään niin kyllä niitä napoja on vaan käännettävä. Siis jos homman meinaa kunnolla tehdä.
eipä ole muutkaan kääntänyt.. saahan sen vieläkin käännettyä.. mutta tuntuis toimivan kuitenkin..:o
Tuli tuossa valoja laiteltua katolle ja ajelemassa enemmän (Isolla tiellä). sellainen jännä jurina kuuluu nopealla nelikolla moottori jarrutuksessa tai vetojen alussa. mutta ei sitten kun tasaseen menee. Hitaalla nelikolla ei mitään samoin takavedolla. elikkäs mistäs kyseinen jurina tulee, itse mietin jakolaatikosta..:confused:
santikko
02.01.2010, 19:00
Laita vielä takajousitallojen väliin latikat hitsattuna kumpaankin tallaan, veikkaisin että tuo pelti johon olet nuo soa tallat hitsannut repeää jossainvaiheessa irti..
Eli tohon tyyliin ja molemmille puolille akselia niin kestää ainakin.
tein hojoon saman lailla kans, ensiks oli (muistaakseni) 6mm tavarasta kantattuna nuo "pedit", ekalla rymyreissulla taittu ja pinioni poikki.
tein hojoon saman lailla kans, ensiks oli (muistaakseni) 6mm tavarasta kantattuna nuo "pedit", ekalla rymyreissulla taittu ja pinioni poikki.
voi petskele..:D tekevälle sattuu..:D
Tuli tuossa valoja laiteltua katolle ja ajelemassa enemmän (Isolla tiellä). sellainen jännä jurina kuuluu nopealla nelikolla moottori jarrutuksessa tai vetojen alussa. mutta ei sitten kun tasaseen menee. Hitaalla nelikolla ei mitään samoin takavedolla. elikkäs mistäs kyseinen jurina tulee, itse mietin jakolaatikosta..:confused:
Kardaani hakkaa jonnekkin(?).Ainakin niin bjssä teki
Kardaani hakkaa jonnekkin(?).Ainakin niin bjssä teki
Ei ole sellainen jurnetus ja hitaallakin se tavallaan tekis..
eikä ole jälkiä missään, kardaanille tilaa tehty palkkiin.. outo on..
Ei ole sellainen jurnetus ja hitaallakin se tavallaan tekis..
eikä ole jälkiä missään, kardaanille tilaa tehty palkkiin.. outo on..
Onko kardaani kulmet miten jyrkät?Eli hakkaako kardaani itseensä nivelistä
Onko kardaani kulmet miten jyrkät?Eli hakkaako kardaani itseensä nivelistä
jako laatikon kohilla on aika jyrkän oloinen mutta kiinni ei ota (5mm tilaa tais olla),ei väljää ristikoissa. Tuo muuten pitää tarkistaa jäi katsomatta:o
jako laatikon kohilla on aika jyrkän oloinen mutta kiinni ei ota (5mm tilaa tais olla),ei väljää ristikoissa. Tuo muuten pitää tarkistaa jäi katsomatta:o
ei ollus jälkiä kardaanissa.. :p
Samsonite
06.01.2010, 01:16
Lähtöökö etujortaani just pinionin suuntasesti? Omassa kun käänty hiukan lähtökulma ni jo alko jyrisemmään.
Tuli tuossa valoja laiteltua katolle ja ajelemassa enemmän (Isolla tiellä). sellainen jännä jurina kuuluu nopealla nelikolla moottori jarrutuksessa tai vetojen alussa. mutta ei sitten kun tasaseen menee. Hitaalla nelikolla ei mitään samoin takavedolla. elikkäs mistäs kyseinen jurina tulee, itse mietin jakolaatikosta..:confused:
Se tulee siitä, kun autoon on SOA tehty. Mulle tuli sama ilmiö, kun tein omaan patuun SOA:n. Ratkasua sen jurnutuksen loppumiseen en löytäny, ja si eräs onnellinen mies halusi sen ostaa...
Palkki helmat tuli sittenkin 80x40mm, korin hapannukset pois. kaikkea muuta siistimistä. keula kyyhöttää alhaalla..:eek: mitähän tekis..? :confused:riiput takana liian pitkat reikäväli (16-18cm) Etu lehtijouset suorat melkein.. mutta katsastukseen vissiin, voi olla kuolleentuneet latit..?
paluuputki tankkiin pitää uusia kun vuotaa.. sais ne Etu-iskarit jo tulla.:p
Jostain kun sais lainaan katsastus renkaat(31"x10.50"x15")
Mikset laita leimalle 33x12,5x15"???
Nekun saa tohon patuun leimattua alle... ;)
Älä huoli siitä jurnutuksesta nopialla puolella... Tekee mulla justiin samaa, mutta siks en sillä ajakkaan nelari päällä täysiä :D En oo ite myöskään löytäny siihen vastausta... Mikään ei vastaa mihinkään, mutta saattaa olla että kartaani on jatkolta 4mm vaille tappia niin moottorijarrulla alakaa tärräähän... Jos hajuaa ni sitte tehään uusiks :D
Jos haluaa ettei kovin täristele maantie ajosa niin kardaanin kulmat pitäs laittaa samaksi eli perien laipat yhdensuuntaseksi vaihelaatikon laipan kans ja tietty myös kardaanin haarukat toisiisa nähen kohalleeen.
Mikset laita leimalle 33x12,5x15"???
Nekun saa tohon patuun leimattua alle... ;)
kun se on liian korkea noilla kumeilla.(vai saako suoraan leimaan..?) korkein kohta noin 205-209cm tosin riiput takana liian pitkät. (vissiin vakio pituus 90mm..???):D
Jos haluaa ettei kovin täristele maantie ajosa niin kardaanin kulmat pitäs laittaa samaksi eli perien laipat yhdensuuntaseksi vaihelaatikon laipan kans ja tietty myös kardaanin haarukat toisiisa nähen kohalleeen.
eikas moinen homma olis..:o
Jos haluaa ettei kovin täristele maantie ajosa niin kardaanin kulmat pitäs laittaa samaksi eli perien laipat yhdensuuntaseksi vaihelaatikon laipan kans ja tietty myös kardaanin haarukat toisiisa nähen kohalleeen.
Mulla oli nääkin juri kohdalleen säädettynä, muttei vaikuttanu jurnutukseen mitenkään... :confused:
Mulla oli nääkin juri kohdalleen säädettynä, muttei vaikuttanu jurnutukseen mitenkään... :confused:
elikkä ajan mittaan antautuu joku paikka jos on hajotakseen..:D
kun se on liian korkea noilla kumeilla.(vai saako suoraan leimaan..?) korkein kohta noin 205-209cm tosin riiput takana liian pitkät. (vissiin vakio pituus 90mm..???):D
kannattaako kokeilla noilla kumeilla(33"x12.50".15") leimalle..? riippuja muokata..?
kannattaako kokeilla noilla kumeilla(33"x12.50".15") leimalle..? riippuja muokata..?
Mun mielestä muokkaat riippuja ihan minimiin.... :)
Mun mielestä muokkaat riippuja ihan minimiin.... :)
elikkä vakio mittoihin. (etu 60mm ja taka 90mm)
elikkä vakio mittoihin. (etu 60mm ja taka 90mm)
Jos niistä pystyt viä nipistään, niin avot.
Jos niistä pystyt viä nipistään, niin avot.
eikös tuo onnistune katsastuksen ajaks.:rolleyes: tulis vaan ne uretaani puslat, niin riiput onnistuu tehdä.:)
eikös tuo onnistune katsastuksen ajaks.:rolleyes: tulis vaan ne uretaani puslat, niin riiput onnistuu tehdä.:)
:D Aikas hyvä ois juu....
Valojen etsimistä olis vielä ym pientä leimaa varten (pakki valot ei syty.?, toinen taka ajovalo, jarru valo kyllä pelaa:D sitten äänimerkki) massaukset. ruuvipenkki ja työkalulaatikko kiinni.
Yks kysymys sivussa: tarviiko kaikkien ovien auveta,? jos esim. työkalulaatikko on kuskinpuolen takaoven kohdalla..?:confused: missä se olikin. kun ovi aukeaa sisältä lukosta.
Joo tuli leimauksessa käytettyä ja eihän se ekalla menny..:mad: päästöt korkeat(asia korjattu) jarrut puoltaa takana(kiristys). ja 2 cm liian korkea (riippuja vielä lyhennellä) kyllä se siitä sitten..:D
Katsastus renkaat: 235/75/15"
Nyt on datsuni leimattu, otteessa: Akseli muutettu lehtijousien alapuolelle.:D
33x12.50x15" jos meinais niin pitäs madaltaa kun menee yli korkuiseksi
Nonni tuli lumessa kikkailtua.. nyt rupes tankki sitten vuotaa.. vissiin hitsata jos ei kunnossa olevaa löytyis..?:rolleyes:
Samsonite
19.01.2010, 20:55
Jos siellä on se panta vielä tankin alla tallella, niin sen alla on siivilää.
Rungon, iskaripoikkipalakin ja tankin välistä on myös hävinnyt sekä tankki että runko jos ei oo jo korjattu.
Jos siellä on se panta vielä tankin alla tallella, niin sen alla on siivilää.
Rungon, iskaripoikkipalakin ja tankin välistä on myös hävinnyt sekä tankki että runko jos ei oo jo korjattu.
tankki oli irti kun korikin poissa, runko on kunnossa. ja tankki vuotaa keulan puolelta.. silloin se hieman märki, nyt se tippumalla vuotaa..:D ei tekeminen lopu ainakaa..:p
Saumasta vuotaa puolesta välistä kuten aina .
Saumasta vuotaa puolesta välistä kuten aina .
joo niin tekkee..:D tankki on irti lattialla, pittää se hapero reuna leikata pois ja laittaa pellin sulju ja hitsiä..:o putket mihin tulee kiinni on kanssa heikossa hapessa..
Rolpatti
20.01.2010, 20:11
Mun tankki siirtyi sisälle kun vanha oli ihan laho
Ensin tankki vuotaa, nyt lehtipoikki melkein..:mad: sitten muutama kuva mitä tuli laitettua Old Man emun puslat ja trail masterin iskarit (ETEEN)..:rolleyes: eiku lehtijousien metsästykseen, useampi lehtiset jos laittais..? Eikös olis paremmat kuin omat 3 lehtiset..?
MotorPsycho
21.01.2010, 17:56
kolme latiset joustaa ainakin paremmin
kolme latiset joustaa ainakin paremmin
niinhän se taitas olla mutta eihän lehtijouset niin hirveesti jousta. useampilehtiset olis saatavilla, vissiin käy suoraan kiinni..?:rolleyes: jos takos hieman vielä..:confused:
Rekisteröimätön
21.01.2010, 21:31
monilehtiset on leveemmät
monilehtiset on leveemmät
liekkö sitten kuin paljon..? ei taida olla sillä seksuaalista vaikutusta..:D
Rolpatti
21.01.2010, 22:15
Ei ainakaan 85 vuotisen monilehtiset sopineet. kun ne oli noin 1cm leveemmät.. takakiinnikkeet kapeemmat ja akseleille tulevat kiinnikkeet olis tarvinnut olla leveemmät, etukiinnikkeet olis sopineet jos on monilehtisten riiput...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1640&pictureid=33413
Monilehtisissä riiput tekee tommosen koukkauksen
Itellä on pihassa:
-82 pätkä, jossa on 3-lehtiset jouset. Lehden leveys on 60mm.
-88 pitkä Turbo Patrolli jossa on 5-lehtiset jouset. Lehden leveys on 60mm. Tämä on mitattua faktaa.
Nyt tuossa pätkässä on tuon pitkän akselit ja pätkän jouset.
Pätkän jousissa on molemmissa päissä samanlaiset metallikuoriset puslat.
Pusla on jousen etupäästä yhtä leveä kuin rungossa oleva pusla. Siksi riipukkeet ovat ihan suorat.
Pitkän jousissa on etupäässä isommat silmukat ja niihin tulee kokonaan kumiset puslat.
Kumipuslassa on vielä se n. 5mm leveä & korkea kaulus, jonka takia riipuke on tuollainen kantattu versio.
Vakiojouset ovat vielä samanpituisetkin, joten niitä voi vaihdella/sekoitella lehtiä keskenään.
Jos käteen sattuu pidemmät lehtijouset, niin silloin ne on todennäköisesti jostain korotusjousisarjasta.
Rolpatti
21.01.2010, 23:24
Hmm mielenkiintoista, itselleni otin monilehtisistä pieneksi tekohengitykseksi alimman lehden ettei ihan väärinpäin makaa jo jouduin ajamaan pienet urat tähän lehteen että U-pultit mahtui menemään.
tietty on mahollista että olis jonkun toisen vehkeen jouset?!?!
Tartteekin käydä mittaamassa omat kun kerkiää
joo o.. 50€ saa kaikki jouset niin pittää voija ottaa ja soveltaa jos ei passaa..:D 60mm leveät ne oli tuossa alla. pittää mittailla varaosa vempele
Hyvin todennäköistä, että sulla on jonkin toisen auton lehdet.
Noissa mun molemmissa versioissa on ihan samankokoinen toi lehden takapään kiinnityskin,
eli ainoa ero on toi lehden etupään holkista johtuva ero.
Hyvin todennäköistä, että sulla on jonkin toisen auton lehdet.
Noissa mun molemmissa versioissa on ihan samankokoinen toi lehden takapään kiinnityskin,
eli ainoa ero on toi lehden etupään holkista johtuva ero.
tuossa etupäässä on mulla suorat riiput ja rikat välissä..entinen omistaja pidentäny riippuja..:D
Ei ainakaan 85 vuotisen monilehtiset sopineet. kun ne oli noin 1cm leveemmät.. takakiinnikkeet kapeemmat ja akseleille tulevat kiinnikkeet olis tarvinnut olla leveemmät, etukiinnikkeet olis sopineet jos on monilehtisten riiput...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1640&pictureid=33413
Monilehtisissä riiput tekee tommosen koukkauksen
ei olis sovilteltu hojon jousista tai joku vastaava..?
Nyt on haeattu useampi lehtiset jouset eteen..:D on kyllä paremmat kuin omat..:D tuli tuossa mieleen jos takois vielä lisäks nuo jouset..? onko ideassa mitään järkeä..? että kannattaako..?:rolleyes:
Rolpatti
23.01.2010, 20:07
Jos haluu säilyttää kyljellään ;)
Jos haluu säilyttää kyljellään ;)
hehe.. niinhän se voi olla että tulloo kaatuma tautinen..:D:rolleyes:
Tuli kiristeltyä kuskin puolen laakeria ja löytyi tuollainen "sirpula".. :rolleyes: onko tuo mutteri kiinteästi tuossa vai irti lähtevä..? kun navassa on kierteet ja tuossa mutterissakin ollut kierteet..:D kun jos tuon "sirpulan laittais" kierteille kun veto tulee tuohon pyörään sehän kiristyy tai löystyy riippuen ajosuunnasta..:eek: ei oikein tietoa kun ensimmäisen kerran purin koko hässäkän.. :rolleyes:
Niin ja johtuneenko renkaista vai mistä kun yli ja ali ohjaa, uria kun on tiessä niin on monesti meinannu valtion puolelle mennä..:D eikä 60km/h kovempaa uskalla ajaa..:confused: vetelee joka suuntaan.. onko muilla samaa ongelmaa..:D??? renkaat on tuossa nuo 33"
Dodii. Pääset vaihtamaan pyörännapaa sitten. Eli sillä syvemmällä olevalla mutterilla kiristetään laakeri ja tuo ulompi mutteri on lukitusmutteri ettei avaudu itekseen.
Se mutteri vissiin vaan leikkautunut kiinni sulla siihen napalukon "vastaholkkiin".
Pariviikkoa sitten vaihdoin omaan koska murros meni napalukon poorien jälkeen poikki ja murjoi tuon putken missä ulkopuolella nuo jengat.
On sitten kivaa puuhaa tiedossa josset löydä mistään 52mm ohutseinämäistä hylsyä.(Ylimitoitetut työkalut ja sääliä tuntemati irtoo kyllä) ;)
lähtee ihan kivasti jos yhden taltan uhraa ja sillä napauttaa sen pyörimään.puoli kierrosta ja sen jälkeen pitäis pyöriä ihan sormineen
lähtee ihan kivasti jos yhden taltan uhraa ja sillä napauttaa sen pyörimään.puoli kierrosta ja sen jälkeen pitäis pyöriä ihan sormineen
Noi joo jos kierteet ehjät.
Kuvasta ei oikein selvästi näy miten pahasti kierteet putkessa saaneet siipeensä mutta voisin kuvitella niiden olevan melko soosina.
Tuskin ihan sormineen tulee.
Gravehill
01.02.2010, 19:35
Niin ja johtuneenko renkaista vai mistä kun yli ja ali ohjaa, uria kun on tiessä niin on monesti meinannu valtion puolelle mennä..:D eikä 60km/h kovempaa uskalla ajaa..:confused: vetelee joka suuntaan.. onko muilla samaa ongelmaa..:D??? renkaat on tuossa nuo 33"
Olisit vaan laittanu casterit kohdalleen soan teon yhteydessä niin ei varmaan vetelisi.:rolleyes:
Olisit vaan laittanu casterit kohdalleen soan teon yhteydessä niin ei varmaan vetelisi.:rolleyes:
nelikko päällä ei oikein vetele pahasti, ja pikku pyörillä:eek:
Samuraipoju
01.02.2010, 20:10
Ei ainakaan 85 vuotisen monilehtiset sopineet. kun ne oli noin 1cm leveemmät.. takakiinnikkeet kapeemmat ja akseleille tulevat kiinnikkeet olis tarvinnut olla leveemmät, etukiinnikkeet olis sopineet jos on monilehtisten riiput...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1640&pictureid=33413
Monilehtisissä riiput tekee tommosen koukkauksen
Mistähän noin rouheita kumeja sais? :P Voi olla että tulee patrollista kylkiparkki malli ;)
Dodii. Pääset vaihtamaan pyörännapaa sitten. Eli sillä syvemmällä olevalla mutterilla kiristetään laakeri ja tuo ulompi mutteri on lukitusmutteri ettei avaudu itekseen.
Se mutteri vissiin vaan leikkautunut kiinni sulla siihen napalukon "vastaholkkiin".
Pariviikkoa sitten vaihdoin omaan koska murros meni napalukon poorien jälkeen poikki ja murjoi tuon putken missä ulkopuolella nuo jengat.
On sitten kivaa puuhaa tiedossa josset löydä mistään 52mm ohutseinämäistä hylsyä.(Ylimitoitetut työkalut ja sääliä tuntemati irtoo kyllä) ;)
On aika tiukkaan kiinni jääny ei tampilla irronnu..:D kierteet on paskana 5-8mm matkalta, huonot kuvat on,,:rolleyes: lähtee nakuttelemalla se syvempi mutteri auki, niin minä arvelin että on lukitus mutteri se on. On sitten tiukassa..:D:D pittää voija sorvata tuo pois..:D
villevallaton
01.02.2010, 21:02
mul oli sama vika mut korjaantu ku vaihto pinjonin laakerin ....
mul oli sama vika mut korjaantu ku vaihto pinjonin laakerin ....
niin se vetely..?:D
onko kukaan muokannu caster kulmia jälkikäteen..? :rolleyes: jos nekin muokkailis jos ei muuta projektia ole..:D neuvoja patrollin kohdalla..?:confused:
jos noita napapalloja kääntää niin riittääkö vatupassi vai pitäskös olla se aste mittari vai mikä se oli..:confused::D
jos noita napapalloja kääntää niin riittääkö vatupassi vai pitäskös olla se aste mittari vai mikä se oli..:confused::D
eikö tietoa kellään..? tai neuvoja:D
Vatupassi ja astemitta riittää kääntöön näin ainakin kaverin autossa d60 akselin käännössä kun ei ollut hipo mittaa mut noi löytyy helpolla.
Vatupassi ja astemitta riittää kääntöön näin ainakin kaverin autossa d60 akselin käännössä kun ei ollut hipo mittaa mut noi löytyy helpolla.
mitenkäs käytännössä mittaillaan.. napapallot näkyviin(purkamista).. mitäs muuta, leikkaus.. astemitta minkäs näköinen..:D???? hölmöjä kyselen..:o
Gravehill
02.02.2010, 21:47
Ei mulla ainakaan ollu sen enempää vatupassia kuin mitään astemittojakaan kun navat käänsin hoojiistä, noin 10-12 mm pyöräytin ja hyvä tuli. Toki tuo taas riippuu siitä kuinka paljon perää on käännetty, mutta tämähän on pelkkää matematiikkaa.:)
Äläkä sitte rälläköi koko napaa irti, saumaa vaan auki akseliputken ainevahvuuden verran ja rautakanki olkalaakerien reiästä läpi ja kääntöä.
Ei mulla ainakaan ollu sen enempää vatupassia kuin mitään astemittojakaan kun navat käänsin hoojiistä, noin 10-12 mm pyöräytin ja hyvä tuli. Toki tuo taas riippuu siitä kuinka paljon perää on käännetty, mutta tämähän on pelkkää matematiikkaa.:)
Äläkä sitte rälläköi koko napaa irti, saumaa vaan auki akseliputken ainevahvuuden verran ja rautakanki olkalaakerien reiästä läpi ja kääntöä.
nyt se olkatappi muistaakseni on hieman eteen päin, elikkä tappi suoraan tai hieman takaviistoon...?
on perää käännetty reilusti..:rolleyes:i kardaani olis hyvä..:D no ensimmäinen projekti. täytyy parennella..:p
No saahan ne asteet ihan laskemallakin.mitään hienoja astemittoja tarvii ostaa sitävarten
Putken halkaisia x 3.14/360 =? mm
Ja saatu millimäärä on 1aste käännössä.
Selitinkö tarpeeks vaikeesti
Muistaakseni joku mainitsi että 5-6 astetta ois hyvä takakallistus ??
No saahan ne asteet ihan laskemallakin.mitään hienoja astemittoja tarvii ostaa sitävarten
Putken halkaisia x 3.14/360 =? mm
Ja saatu millimäärä on 1aste käännössä.
Selitinkö tarpeeks vaikeesti
Muistaakseni joku mainitsi että 5-6 astetta ois hyvä takakallistus ??
elikkä akseliputken paksuus ESIM: 120mmX3,14/360=1,046mm???
Niin silloin mun ymmärtääkseni tuon 1,046mm pitäis olla yks aste
Eli jos ens vatupassilla suoraan ja siitä noin 5,5 millä kääntöä lisää ni ois hyvä takakallistus olkatapilla.
Jos mä vaan olen ymmärtänyt oikein ja tuo em. 5-6 astetta ois hyvä.
Ei olis kyllä uutta vaikka mun laskelma oliskin ihan mehtään.
Niin silloin mun ymmärtääkseni tuon 1,046mm pitäis olla yks aste
Eli jos ens vatupassilla suoraan ja siitä noin 5,5 millä kääntöä lisää ni ois hyvä takakallistus olkatapilla.
Jos mä vaan olen ymmärtänyt oikein ja tuo em. 5-6 astetta ois hyvä.
Ei olis kyllä uutta vaikka mun laskelma oliskin ihan mehtään.
Joo juuri tällä tavalla mietin toteudettavaksi, kyllä se laskelma pitäs olla oikein..:D olisian metelli pajassa niitä tarkkuus vatupasseja..mutta tavallinenkin luulis kelpaavan:rolleyes:
elikkä akseliputken paksuus ESIM: 120mmX3,14/360=1,046mm???
tällä kaavalla ruvetaan kääntelemään napoja, josko se siitä..:D
Kerro sit miten kävi. Mä oon sit jo namibiassa piilossa et turha syyttää :D
Kerro sit miten kävi. Mä oon sit jo namibiassa piilossa et turha syyttää :D
heh heh..:D 78mm akseli hitsin vierestä elikkä jos 78x3,14/360=0,6803... ja 0,68 on yksi aste ja jos navan kääntää 6 asteeseen, pitää suorasta olkatapista kääntää 4,08199.. mm eli noin 4mm..:p vissiin se onnistuis.:D ???
pittää tässä purkaa napa pallukat näkyville..:p
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41073&highlight=astetta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14479&highlight=caster
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8733&highlight=caster
Oleks nuo lukassu.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41073&highlight=astetta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14479&highlight=caster
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8733&highlight=caster
Oleks nuo lukassu.
ensimmäistä en ollu muut kyllä..:D
Mites tälläinen sattui silmään: casteriin 4:ää lisäastetta isoilla renkailla. eli 6-7 asteen kasteri pitäisi teoriassa olla ok? elikkä vakio on 2-3 patrollissa.:confused:
ensimmäistä en ollu muut kyllä..:D
Mites tälläinen sattui silmään: casteriin 4:ää lisäastetta isoilla renkailla. eli 6-7 asteen kasteri pitäisi teoriassa olla ok? elikkä vakio on 2-3 patrollissa.:confused:
elikkä kasteri käy patukkaan..?
joo-o. tuli tuo napa purettua näkyviin.. näkyy aikas selvään että on aika vinossa napapallot..:D toinen puoli pitää purkaa vieläs. ei pahasti ollu kierteet paskana navassa, halkes vaan mutteri kun aukas,. Ei olis kellään joensuun ympäristössä Astemittaria,..? kääntyy ne kyllä laskemallaki. voi vissiin 6 asteeseen kääntää casterin..?
Moro. Samanlaiset rakentelut menossa täälläkin ja mielenkiinnolla seurannu tätä.
Tuosta kulmien säätämisestä sen verran onnistuuko kääntö jos tuossa kuvassa nuolella merkityt mällit
saadaan pois ja sitten vääntämään.
Moro. Samanlaiset rakentelut menossa täälläkin ja mielenkiinnolla seurannu tätä.
Tuosta kulmien säätämisestä sen verran onnistuuko kääntö jos tuossa kuvassa nuolella merkityt mällit
saadaan pois ja sitten vääntämään.
en ole tuosta kohdasta kääntämässä, vaan tuosta napapallojen hitsisaumasta/ihan vierestä
Ja ÄLKÄÄKÖ sit ajako sitä akseliputkea POIKKI siitä navan vierestä hitsisaumasta, pelkkä sauma pois.
Siinä on kaksi putkea sisäkkäin ja jos molemmat vetäisee poikki niin akseliputki ei tuu enää ikinä kestämään minkäännäköistä ajoa.
Ja ÄLKÄÄKÖ sit ajako sitä akseliputkea POIKKI siitä navan vierestä hitsisaumasta, pelkkä sauma pois.
Siinä on kaksi putkea sisäkkäin ja jos molemmat vetäisee poikki niin akseliputki ei tuu enää ikinä kestämään minkäännäköistä ajoa.
nimen omaan, eikä saa suoraan.:D
En laittais paljoa yli 5 astetta kuitenkaan.. kärsii kääntyminen jo vähän ja lisää rasitusta olkalaakereille? Ainakin teoriassa. Muistakaa sitten ylitäyttää (siis öljyllä) ne perät, jos on kovin rankasti käännetty pinjonia ylöspäin. Paras olis tietysti muuttaa se täyttökorkin paikka
En laittais paljoa yli 5 astetta kuitenkaan.. kärsii kääntyminen jo vähän ja lisää rasitusta olkalaakereille? Ainakin teoriassa. Muistakaa sitten ylitäyttää (siis öljyllä) ne perät, jos on kovin rankasti käännetty pinjonia ylöspäin. Paras olis tietysti muuttaa se täyttökorkin paikka
Olis vissiin 6 astetta ok..? joo yli täyttää pitää, itellä jo rohisee se vissiin pinjonin laakeri oireita viittailee sinne suuntaan..:rolleyes:. vois samalla muuttaa se korkin paikka:D
elikkä yksi puoli rälläköity auki.. viikonlopun aikaan jos sais kääntymään navat.. sitten jos pinjonin laakerois samalla..:D ei olis laakeri numeroita kellään tiedossa niin sais valmiiks ostaa..?
navat sai käännettyä, noin 8mm pyörähti entisestä kohdasta.. lämmitellä täytyi. mistä saaneen stefoja etu perään..? perän sisälle ja pinjoniin..? kannattaisko laakeroija samalla tuo akseli.?:D
Mielenkiintosta näpertelyä. Onko toi navan kiinnitys yleensä tolla tavalla maastoautosta riippumatta? Noin että napa on holkitettu tonne akseliputken sisälle? järkevää sinänsä...
Mielenkiintosta näpertelyä. Onko toi navan kiinnitys yleensä tolla tavalla maastoautosta riippumatta? Noin että napa on holkitettu tonne akseliputken sisälle? järkevää sinänsä...
jäykkä akselisessa on.. :D on aikas tiukka sovitteinen
Jos löytys laakereiden kiristys muttereita napoloihin ylimääräisiä, saa tarjota. :D ja stefoja..???
stefat joudut varmaankin hakemaan paikallisesta nissanilta. näin ainakin täällä lahessa.
stefat joudut varmaankin hakemaan paikallisesta nissanilta. näin ainakin täällä lahessa.
joo niin tuli huomattua. sitä pinjonin stefaa ei saanu kun nissanilta (noin 7€), ja vetereiden stefat sais tilattuu paikallisesta autotarvikkeesta mutta nuo vielä toimii ihan hyvin, napojen laakerin mutterit 7.60€ nissanilta, sittenpä pääsis kasaamaan..:D niin ja vetareiden stefat kpl hinta nissanilta noin 26€ Koko: 33x66x13mm kuvat vanhoista, pienempi on kalliimpi
laakereita en viitti vaihtaa, kun ovat hyvässä kunnossa silmällä vilkaissen. jos se jurina loppuu kun öljyy laittaa reilummin, hajoaa se jos on joku huono. pitää nostaa koko auto ilmaan vaihde silmään ja katsoo mistä se juristaa..:D Navat sain hitsattua.
Tossavainen
17.02.2010, 16:20
Ai jai.. Patukka edelleen levällään.. :D eikö jo himottas maastoon? Millon muuten lähetään ajelee? No ei kait vielä kiire ku nivakin mul kesken ;) Tänään puran sen startin irti jos ehdin,ja täl viikol luultavasti lukko taka-aksulaan ( Kemppi) ;D Sit myöhemmin jos korottelis.. Mut onnea ja menestystä patukka rojektiin :D
Ai jai.. Patukka edelleen levällään.. :D eikö jo himottas maastoon? Millon muuten lähetään ajelee? No ei kait vielä kiire ku nivakin mul kesken ;) Tänään puran sen startin irti jos ehdin,ja täl viikol luultavasti lukko taka-aksulaan ( Kemppi) ;D Sit myöhemmin jos korottelis.. Mut onnea ja menestystä patukka rojektiin :D
kyllähän se viikonlopuksi kasaan saa, tankki myöhemmin laitella..:D pistähän niveasta kuvia..;) tuli stefat käytyä.. pitäs vaan ruveta kasaamaan
Tossavainen
18.02.2010, 14:51
kyllähän se viikonlopuksi kasaan saa, tankki myöhemmin laitella..:D pistähän niveasta kuvia..;) tuli stefat käytyä.. pitäs vaan ruveta kasaamaan
Joo,aivan. Ei siitä nivasta kehtoo vielä ainakaan laittoo kuvia kun on nii hidasta sen edistyminen... Rupeavat vielä kettuilee siitä täällä :D Ja emmä ny tiijä ku se on sellanen puutarha jyrsin :D Mutta katsotaan sitä sitte joskus tulevaisuudessa :o
Sain kasattua akselin ja koe ajo suoritettu, ei vetele nytten..:D nelikko päällä taitas jurjettaa. ei oikein keränny kunnolla kokeiltua kun menovesi loppu..:o no pää asia napojen kääntö auttoi
noniin hangessa leikittelyä, pitää ketjut (Traktorin piikki ketjuista) väkertää tehdä taakse niin ei ihan leikkimiseks mene ajelu. Ei se nelikko päällä niin pahaa jurinaa pidä..:D nyt uskaltaa jopa 80:ä ajaa ei vetele minnekkään..:rolleyes:
Tuollaiset ketjut tuli tehtyä. Hyvin se menee kun kaivaa maan esiin..:D miten jos etupyöriin laittaa, paukkuuko akselisto..? että kannattaako..? vinssikin olis aikas hyvä..:rolleyes: jos on 24voltin vinssiä edullisesti voi tarjota tai mekaaninenkin käy.. pittää valoja vielä viritellä katolle lisää..(parit työvalot ja lisäpitkät)
hazzinen
27.02.2010, 17:24
teitkös kettinkit k-auton ketjuista vai mistä rakentelit?
teitkös kettinkit k-auton ketjuista vai mistä rakentelit?
joskus ollu Traktorissa, on siis melkein kuin kuorma-auton ketjut,
Laita vielä ketjut ristiin,siis X mallisesti laidasta laitaan,niinkuin metsäkoneissa,niin kestää paremmin päällä.
Laita vielä ketjut ristiin,siis X mallisesti laidasta laitaan,niinkuin metsäkoneissa,niin kestää paremmin päällä.
niin se voi olla ja pienet piikit kun vielä hitsaa nin jo pääsee..:D entäs etu pyöriin kestääkö perät..?
hazzinen
27.02.2010, 18:37
järkikäyttöä kestää, hölmöllä käytöllä rikkoontuvat
Kyllä,. olisko kellään neuvoja visko perän kiristykseen ohjeita kun ei oikein pidä välillä..? tai oikeita lukkoja yleensä tarjolla tai vinssiä..?:D:o
Ketjujen testausta, ja makkaran paistoa.. näköjään.. :D meinas vahinko sattua toinen ketju luiskahti paikaltaan vieden jarruputken melkein... vinssi on laitettava tilaukseen..:D
tuli tuollainen toyotan vinssi ostettua.:D olis tarvetta tuolle Kytkentä vivulle (kuvassa). Saa siis tarjota vipua ?:D
Gravehill
11.03.2010, 19:03
No tota vipua et löydä kyllä mistään, puuttuu varmaan joka toisesta. Mulla ei oo ku yks tojon mekaaninen missä toi on ehjä.
Rolpatti
11.03.2010, 20:53
Oliks sun patessa korinkorotus? jos meinaan on niin mahtuu vinssin kardaani tulemaan rungon ja syyllärin välistä.
Jos sen vinssin haluu asentaa mahdollisimman ylös... tollai tuunasin omaani http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62867
Oliks sun patessa korinkorotus? jos meinaan on niin mahtuu vinssin kardaani tulemaan rungon ja syyllärin välistä.
Jos sen vinssin haluu asentaa mahdollisimman ylös... tollai tuunasin omaani http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62867
On siinä noin 50mm korin korotus(2 kpl jääkiekkoa):D Kiitoksia linkistä. pitää kytkäntä vipstaakkiin patentti tehdä
Samsonite
12.03.2010, 22:54
Sitähän voipi vaikka hitsatakkii ni ei tarvia patentoijja.
Sitähän voipi vaikka hitsatakkii ni ei tarvia patentoijja.
loppu jämää ei ole tuohon. jonkun raudan pätkän hitsaa kiinni..:D
Vinssiä sai jo ruveta kiinnittelemään. tuossa joitain tilanne kuvia. alhaalta tulee vielä palkit ylös päin, tietäis vaan millaisen puskurin tekis tuolle.. stefoja pitäs vaihtaa tuohon vinssiin, mutta kun se veto akselin stefa elikkä missä ensimmäinen kardaanin ristikko niin se on hitsattu kiinni akseliin, missä on se "sulake"sokka.ja pakko vaihtaa kun ei öljyt pysy sisällä, hankala purkaa nopeasti..:rolleyes::eek:
Taitaa olla sulake sokka muutettu kiinteäksi hitsaamalla .
Taitaa olla sulake sokka muutettu kiinteäksi hitsaamalla .
Niinpä. ei napsu tuosta ihan heti. pitää vaan yrittää purkaa hitsaus ja tehdä sokalla paikka..ja stefa vaihtaa
Joo nyt pääs jo hitsailee kunnolla kiinni tuota petiä, rullakita pittää korjailla myöhemmin, tuohon alle suunnittelin pellin laittavan vielä,.:rolleyes: ulosotolle sorvasin kiinnitys palikan,:p kardaaniin liitos pultilla ja hitsillä, ulos ottoon 12.9 vahvuinen 8mm pultti, riippuu saako vinssin sokan paikalle hitsauksen irti..:D jos ei niin sokka tulee ulosotto akselin päähän. ja heikompi sokka pultti.:o
miulla jäi se vinssinpään sokan paikka nii ikävään koloseen et joutu heppaamaan poranterän sinne:D laatikon päässä on heikompi. onhan se aika mahoton jossai suossa vaihtaa mut on varmuuskerroin kohillaa, kasin ja kympin vaijeri räpsyy enne sokkaa:)
miulla jäi se vinssinpään sokan paikka nii ikävään koloseen et joutu heppaamaan poranterän sinne:D laatikon päässä on heikompi. onhan se aika mahoton jossai suossa vaihtaa mut on varmuuskerroin kohillaa, kasin ja kympin vaijeri räpsyy enne sokkaa:)
Niinhän se on tuossakin pahassa paikassa..:o perskules kun pitäss purkaa kun se akselin stefa vuotaa liikaa.. jos ei vuotas niin kehtais purkaa ees. miten jos vaseliinin laittais öljyn sijasta..? tosin pitäs saada sillein kuiteski ettei vesi menis sisuksiin..:o
Rolpatti
21.03.2010, 12:38
miulla jäi se vinssinpään sokan paikka nii ikävään koloseen et joutu heppaamaan poranterän sinne:D laatikon päässä on heikompi. onhan se aika mahoton jossai suossa vaihtaa mut on varmuuskerroin kohillaa, kasin ja kympin vaijeri räpsyy enne sokkaa:)
Mulla sama juttu sorvailin kuusiokoloavaimen sinne vinssin päähän ja nyppinyt pari kertaa ton 8mm vaijerin poikki
Mä sorvautin jatkoholkin akselin jatkoksi ja tukilaakeri sille kiinni poikkipalkin päälle.
Siinä orggis murtosokan kohdalla nyt 8mm 8.8 pultti ja jatkoholkin ja kardaanin liitoskohdassa
6mm pultti "murtosokkana".
Nyt saa tarvittaessa "murtosokan" vaihdettua konehuoneen puolelta.
Rolpatti
21.03.2010, 12:49
Mulla on suunnitelmissa tehdä lattiaan huoltoluukku tohon ulosoton kohdalle samalla kun teen suunnan vaihdon.
meinaan jos vinssi on vaan vetäväämallia ja vinssaat itsesi vaikka johonkin puuta vasten niin viulunkielenä olevaa vaijeria et sitten vapauta millään.
Mulla on suunnitelmissa tehdä lattiaan huoltoluukku tohon ulosoton kohdalle samalla kun teen suunnan vaihdon.
meinaan jos vinssi on vaan vetäväämallia ja vinssaat itsesi vaikka johonkin puuta vasten niin viulunkielenä olevaa vaijeria et sitten vapauta millään.
Joo o.. tuo on sitä läpivetevää mallia.. pitäs vaan toiselle puolelle saada se stefa purettua.. kun akseli hitsailtu kiinni:D
vinssin stefat sai vaihdettua. kasassa alkais olla. kardaanin kannatin laakerille korvakko tehdä sekä ulosoton kytkentä vivusto. sittenpä testailla vetääkö se vai ei..:D sitten ruveta puskuria suunnittelemaan..
Nonni kardaanin sai laiteltua hyvin kiinni, mutta ei kestäny testausta pitkään elikkä meni poikki..:o pitää vaihdelaatikon päähän yks nivel laittaa.. jos sitten kestäis
Nyt on kardaani laiteltu ja kestää nyt, vaijeri tuli kelattua jo. pitää kuvia laitella kun kerkee,. ja testata tosi toimissa:D pitäs putki puskuria ruveta suunnittelemaan.:):confused:
Ihan hyvin tuo vinssi pelittää..:o
Tuohon jos joku osais vinkkiä laittaa millaisen puskurin tekis..:rolleyes: putkesta olis suunnitelma tehdä
Tuohon jos joku osais vinkkiä laittaa millaisen puskurin tekis..:rolleyes: putkesta olis suunnitelma tehdä
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/Vanhat/j%F6rnin+kaa+tesmim%E4ss%E4/pojat.jpg
Mites tommonen "perinteinen" malli mikä tossa patukan keulalla on?
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/Vanhat/j%F6rnin+kaa+tesmim%E4ss%E4/pojat.jpg
Mites tommonen "perinteinen" malli mikä tossa patukan keulalla on?
Miks ei olis helppo kyllä tehdä.. mutta miten se tuon vinssin kanssa sitten sais hyvin..:).? kun ei oiken vinssin alle palkkia kehtais laiitt enää..:D
Miks ei olis helppo kyllä tehdä.. mutta miten se tuon vinssin kanssa sitten sais hyvin..:).? kun ei oiken vinssin alle palkkia kehtais laiitt enää..:D
Runkoaisan päihän lyhyet sivuttaissuuntaset palkinpätkät pulttikiinnityksellä johon sitten saa noi pystyssä olevat putket kiinni?
Runkoaisan päihän lyhyet sivuttaissuuntaset palkinpätkät pulttikiinnityksellä johon sitten saa noi pystyssä olevat putket kiinni?
kyllä, pittää suumailla...:D
tuossa rupesin miettimään josko apujousia laittelis keulaan, minkalaisia muut rakennellu tai onko hyväkin hyöty..?:D ja mites katsastuksessa apujouset. ym..? kuvia toteutuksista on kiva katsella..
Rolpatti
06.04.2010, 21:00
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1640&pictureid=51430
Noi on yläpäästään ihan vaan ton pohjaalyöntikumin ympärillä ja alpäästä niille on tehty tollaset aluset.
ei merkintöjä rek-otteessa ja väitän että on ollut paikallaan jonkusen vuoden...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1640&pictureid=51430
Noi on yläpäästään ihan vaan ton pohjaalyöntikumin ympärillä ja alpäästä niille on tehty tollaset aluset.
ei merkintöjä rek-otteessa ja väitän että on ollut paikallaan jonkusen vuoden...
Minkän jousia käytetty..? tuossa olis yhet sierran jouset aikas sopivan oloiset.:o
Tuolaiset tuli apujousiksi, ajossa ihan hyvän tuntuinen.. takapäähän pitemmät riiput niin hyvä on sitte..:rolleyes: alkaa tosiaan renkaat näyttää pieniltä..:D
Eilen illalla kun ajelemassa olin ja normaalisti ajoin (60-70km/h poikki tien kulkevaan montttuun niin aloitti jumalattoman woplaamisen ja kun jarrutti melkein pysähdyksiin lopetti ja pystyi ajamaan, taas samanlainen monttu aloitti saman.:eek: Elikkä mistäs moinen..? kaikki pitäs olla kiinni (riiput, laakerit, U-pultit) Tähän asti ei vastaavia.. renkaat on kunnossa samoin vanteet. ei oikein tietoa mistäs moinen..:confused:
jossain on hieman välystä. tarkista/kiristä pyöränlaakerit,riipukkeen helat,u-pultit,ohjausnivelet,simpukat ja auraus/haritus. kun noi kaikki on kunnossa niin ei pitäs woblailla. niin ja kunnossa oleva ohjausiskari auttaa myös asiaan.
toi on tosivittumainen ongelma ! :D hj:n kanssa tapeltu ihan samanlainen ongelma kerran meinattiin vetää ojaankin nyt on saatu ongelma pois suurin syy oli renkaiden tasapainotuksissa ja U pulteissa ne saa tosiaan vetää lujaan samoin riipukkeet ym puslat... vaihdoin kokonaan läpikäydyn etuakselin ja puslat mutta ei loppunu ennen renkaiden tasapainotusta. onko paljon välystä pyörän laakereissa vähän jos koittaa kiristää samoin olkalaakereiden kunto. koita rasvata jokanen ohjauksen nivel ja laakerit. koita vaihtaa renkaat edestä taakse jos renkaat on pahasti kulunu toiselta kantilta tuntuu olevan tosi pienestä kiinni että alkaa woplaa :mad:
nyt on niinkun pirun hyvä ajaa tiellä mutta jostain syystä renkaiden tasapainotuksej jälkeen on alkanut täristää jarrutuksissa joka oli alussa aika kovaa nyt on hellittänyt itsestään aikapaljon mutta vielä tuntuu polkimessa pienillä renkailla tätä ei ilmene kaikki jarruosat on uusittu aika mystistä mutta jotenkin se noista painoista johtuu joihinkin renkaisiin laitettiin painoja n300g ja päästiin n 40g heittoon :D
veikkaan että woplausta ei esiintynyt ennen apujousia ? mulla on kans apujouset ja se taitaa jäädä kantamaan sillee että puslien välys tuntuu ajossa ?
joo niikuin jv edellä ja rasvaa nivelet jos nipat jos ei niitä laita auttaa ongelmaan .
toi on tosivittumainen ongelma ! :D hj:n kanssa tapeltu ihan samanlainen ongelma kerran meinattiin vetää ojaankin nyt on saatu ongelma pois suurin syy oli renkaiden tasapainotuksissa ja U pulteissa ne saa tosiaan vetää lujaan samoin riipukkeet ym puslat... vaihdoin kokonaan läpikäydyn etuakselin ja puslat mutta ei loppunu ennen renkaiden tasapainotusta. onko paljon välystä pyörän laakereissa vähän jos koittaa kiristää samoin olkalaakereiden kunto. koita rasvata jokanen ohjauksen nivel ja laakerit. koita vaihtaa renkaat edestä taakse jos renkaat on pahasti kulunu toiselta kantilta tuntuu olevan tosi pienestä kiinni että alkaa woplaa :mad:
nyt on niinkun pirun hyvä ajaa tiellä mutta jostain syystä renkaiden tasapainotuksej jälkeen on alkanut täristää jarrutuksissa joka oli alussa aika kovaa nyt on hellittänyt itsestään aikapaljon mutta vielä tuntuu polkimessa pienillä renkailla tätä ei ilmene kaikki jarruosat on uusittu aika mystistä mutta jotenkin se noista painoista johtuu joihinkin renkaisiin laitettiin painoja n300g ja päästiin n 40g heittoon :D
veikkaan että woplausta ei esiintynyt ennen apujousia ? mulla on kans apujouset ja se taitaa jäädä kantamaan sillee että puslien välys tuntuu ajossa ?
Laakerit kiristin, riiput, u-pultit kiinni ovat, silti montun jälkeen woplaa, olkatapit katsoin silloin kun navat käänsin, kun yllättäen tuli ihan se, apujousillakin ajettu useempi kilometri nyt rupes vapisee sitte..:D ei woplaillu ilman jousia, nivelet normaalit silloin kun ei woplaillu, ei muuttunu.:( renkaissa ei kangas vikaa, ja tasapainotki ok, kun ei pitäs yllättäen tulla. pitäs uusia kaikki nivelet perskele..:rolleyes: loppuu ymmärrys nytte..?:confused:
Laakerit kiristin, riiput, u-pultit kiinni ovat, silti montun jälkeen woplaa, olkatapit katsoin silloin kun navat käänsin, kun yllättäen tuli ihan se, apujousillakin ajettu useempi kilometri nyt rupes vapisee sitte..:D ei woplaillu ilman jousia, nivelet normaalit silloin kun ei woplaillu, ei muuttunu.:( renkaissa ei kangas vikaa, ja tasapainotki ok, kun ei pitäs yllättäen tulla. pitäs uusia kaikki nivelet perskele..:rolleyes: loppuu ymmärrys nytte..?:confused:
Ohjaus varsien vahvistus autto ainakin mulla volvossa ja rengas paineilla tuntu oleva ilmiöön suuri merkitys
Ohjaus varsien vahvistus autto ainakin mulla volvossa ja rengas paineilla tuntu oleva ilmiöön suuri merkitys
nivelet voipi aiheuttaa
:mad:
Rolpatti
18.04.2010, 12:00
Oiskos renkaista painot irronneet... mulla rupes womblaamaan ihan perk.... kun painot hävis..
veikkaus - tossa vimosessa kuvassa näkyy tuo woblauksen syy aika selvästi, eli tankojen kulmat alkaa olee sellaset et usean pallonivelen yhdistelmällä akselin liikkuessa tangot rupeavat pyörähtelemään aiheuttaen ns. tyhjää liikettä ohjaukseen. ja nuo apujouset poistavat painoa jousipakalta eli akseliki pääsee helpommin heilumaan sivu-suunnassa korostaen efektiä:confused: eli jos saat pyörien kulmat kohilleen ja nivelet pysymään tiukkoina ni eiköhän tuokin rauhotu.. hyväkuntoinen ohjausiskari raidetangon rinnalle varmaan poistais kans ongelman..
eile laitoin itelleni hytikka sylinterin ni ohjauksesta tuli erittäin hyvän tuntunen. miulla nuo 33" sai aikaan semmosta vittumaista vapinaa,( ei verrattavissa woblaukseen:D sitä esiintyi vast 37") ja väpätys katos kokonaan:p oli kannattava 13h askarteluoperaatio:cool:
MotorPsycho
18.04.2010, 15:18
minulla oli myös tajuttomat woplailut ennen kuin laitoin hydro assistantin niin loppuivat siihen. sitä ennen etsin vikaa mutta en oikein selvää saanut mistä johtui!niin ja alla oli tsl:t tai mudzillat. nyt irokit ja maastopaineillakin on hyvä ajaa.
Noniin nyt se vika taitais olla aika selvä jousen peti irti..:eek: saattais vaikka lopettaa woplailun, vika piti sitten ajaa ulos, kunnon tuennat tehdä että pysyy..:rolleyes: no onneks ei liikenteessä irroonu koko akseli..
Juu kyllä tuo varmaan voplaukseen vaikuttaa :D
MotorPsycho
18.04.2010, 18:59
ja tietenkin perämurikan puolelta irti? minä olen hitsannut aina toisen puolen akseliputkeen ja toisen puolen sitten siihen valuun ja yhden kerran on ratkennut samalla tavalla. pitäisi hitsata puikolla niin kestäisi.
Juu kyllä tuo varmaan voplaukseen vaikuttaa :D
niin se voipi olla..:p
ja tietenkin perämurikan puolelta irti? minä olen hitsannut aina toisen puolen akseliputkeen ja toisen puolen sitten siihen valuun ja yhden kerran on ratkennut samalla tavalla. pitäisi hitsata puikolla niin kestäisi.
Juuri siitä..:rolleyes: puikolla hitsattu on tuo mutta silti. pitää tuki rauta hitsata putkeen ja sitten vahvistaa muuten
Rekisteröimätön
18.04.2010, 19:08
Niin kun tossa jo moni on todennu, ei ehjä ala vemppaamaan.
Itellä pääsyyllinen oli loppujen lopuksi finaalissa oleva lehtijousi
kuskin puolella. Oli katkennu niin passelisti silmukasta ettei
päällepäin näyttäny edes paskalta. Vasta kun nosti kärsän
ylös puskurista ja käytti sopivaa hienomekaanista instrumenttia(rautakankea)
vianhakuun tuli vaiva esiin. Eivät huomannu edes leimalla, kun nostivat akselista ylös
ravistelua varten.
Niin kun tossa jo moni on todennu, ei ehjä ala vemppaamaan.
Itellä pääsyyllinen oli loppujen lopuksi finaalissa oleva lehtijousi
kuskin puolella. Oli katkennu niin passelisti silmukasta ettei
päällepäin näyttäny edes paskalta. Vasta kun nosti kärsän
ylös puskurista ja käytti sopivaa hienomekaanista instrumenttia(rautakankea)
vianhakuun tuli vaiva esiin. Eivät huomannu edes leimalla, kun nostivat akselista ylös
ravistelua varten.
kunnossa kyllä lehdet on. niitä itekkin ekaksi katsoin
Noniin nyt se vika taitais olla aika selvä jousen peti irti..:eek: saattais vaikka lopettaa woplailun, vika piti sitten ajaa ulos, kunnon tuennat tehdä että pysyy..:rolleyes: no onneks ei liikenteessä irroonu koko akseli..
Niin, mitäs se bluevan tossa aikasemmin jo varoitteli?
Kannattais laittaa U-pultit myös murikan puolelle, tuo ei tule kestämään kovinkaan pitkään....
Apusimpukkaa kannattaa laskea samalla rykäsyllä niin paljon kun voi (n.40-60mm), niin menee sit noi kulmat edes hiukan parempaan suuntaan..
Niin, mitäs se bluevan tossa aikasemmin jo varoitteli?
Niinpä olis pitäny tehdä tuo paremmin..:o
Kannattais laittaa U-pultit myös murikan puolelle, tuo ei tule kestämään kovinkaan pitkään....
Apusimpukkaa kannattaa laskea samalla rykäsyllä niin paljon kun voi (n.40-60mm), niin menee sit noi kulmat edes hiukan parempaan suuntaan..
U-pulteilla pitää tehdä,. mitä ne katsastuksessa sanoo simpukan laskemisesta.? ei kyllä pitäs olla mitään..
Nyttempä olis hitsailtu kasaan palikka. tuettu alas ainakin ja U-pulteilla tulee kiinni nyt tilaa tehty perän ja pedin väliin..:D
Tuli U-pultit tilattua Vallilan takomolta tuohon (nopea palvelu), nyt luulis kestävän.:o ei ainakaa vapise minnekkään päin..:D
Dodii. Mitäs muuten vallilalta U-pultit maksoi?
Dodii. Mitäs muuten vallilalta U-pultit maksoi?
14mm on nuo niin tuli 17.50€ kpl mittojen mukaan.:)
Samsonite
30.04.2010, 11:46
Tsiisus. :D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=12288&d=1272214997
Tsiisus. :D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=12288&d=1272214997
Sellaista se paksummalla puikolla. kestää..:D
Tuon murikan puoleisen U-pultin kohdalla on se vetoakselin stefa.
Tarkkaile nyt jatkossa, jos alkaa kääntöpään kuula olemaan öljyinen, niin silloin olet grillannut stefan sököksi... :p
Sitähän ei pysty vaihtamaan, ennenkuin ottaa molemmat vetoakselit ja perämurikan pois.
tapsa4x4
30.04.2010, 13:21
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/Vanhat/j%F6rnin+kaa+tesmim%E4ss%E4/pojat.jpg
Mites tommonen "perinteinen" malli mikä tossa patukan keulalla on?
Näköjään oot saanu ikuistettua oikeen kameralle mun vanhan oranssin paten boggereilla ja ajokuntoisena.
Näköjään oot saanu ikuistettua oikeen kameralle mun vanhan oranssin paten boggereilla ja ajokuntoisena.
Juu taikka Vainiohan ton kuvan on ottanu.
Tuon murikan puoleisen U-pultin kohdalla on se vetoakselin stefa.
Tarkkaile nyt jatkossa, jos alkaa kääntöpään kuula olemaan öljyinen, niin silloin olet grillannut stefan sököksi... :p
Sitähän ei pysty vaihtamaan, ennenkuin ottaa molemmat vetoakselit ja perämurikan pois.
Joo se tuli huomioitua kyllä.. :o kun purin etuperän huomasin että stefat on..
Käytiin tuossa "tossavaisen" kanssa kokeilemassa autoja kestääkö, no kyllä molemmat tuli ajamalla pois metsästä. renkaat pitäs paremmat olla karkeammat ainaki..:D itselle etuvalo säpäleiksi, joitain lommoja, vinssin vaijeri poikkisiinäpä sitä. visko pitäs kirrata että pitäs kunnolla. olisko ohjeita kiristykseen..?:rolleyes:
kuvat aika huonot kun kännykällä otettu
Tossavainen
09.05.2010, 13:34
Joo,ajamallahan sitä pois tultihin:D Ihme kun niva kesti. Ihan hyvä lenkki tuli ajettua. Tänään pesin auton enimmistä röpöistä ja tutkin vähän. Niin mitään ei ollu hajonnut:O Mitä nyt itelläki pari pientä lommoa, Mutta nehän kuuluu asiaan:D Kesäkuussa sit viimestään uusiks.
Joo,ajamallahan sitä pois tultihin:D Ihme kun niva kesti. Ihan hyvä lenkki tuli ajettua. Tänään pesin auton enimmistä röpöistä ja tutkin vähän. Niin mitään ei ollu hajonnut:O Mitä nyt itelläki pari pientä lommoa, Mutta nehän kuuluu asiaan:D Kesäkuussa sit viimestään uusiks.
juuri näin. etuperän huohotin putki jossain suossa. takalevike repsottaa. lommoja. ei pahempia, suota sisällä..:D
Tuollaiset helmaputket tuli, jos ne ovet pysys suorempina.:D hieman joustatus kuvia..:rolleyes: sitten jos panssareita pohjaan ja karjarautakin olis tarkoitus tehdä..:o
Takapuskuriin kävin rautaputkea hakemassa halkaisijaltaan noin 60mm seinämä 2mm. jos noista rupeis tekemään, sellaisen joko 2 putkea päällekkäin jossa molemmissa putkissa 90 käyrät jotka yhdistetty tai päällekkäin jossa päässä 90 käyrä auton sivulle..:D kuvat tulossa on helpompi kuin selittää,,:o:rolleyes:
tuollaisen puskimen tein.. eteen pitäs jonkinlainen vielä..:D
jos jollain olis hyviä maastorenkaita saa tarjota.. hinnaltaan halpoja..:rolleyes: kiirekkin olis..:D
Ajattelin ruveta kiristämään tuota kitkaa, mutta siellä oli levyjä poikki.. vissiin kiristyn tapahtuu lisäämällä noita levyjä..?:o tuohon teen sellaiset palikat jotta on 100% lukko jonka voi purkaa tarvittaessa..:D jos olis jollain noita kitkan levyjä voisin ostaa varalle..?:)
SITTEN kysymys: mikä tarkoitus osalla joka on 4 kuvassa on vetotikkujen välissä..?
Mites tuo välitys mikä lie tuossa:?
tuo neljännen kuvan mötikka tulee vetareiden väliin ja näin ollen vetarit asettuvat "oikeeseen kohtaan". olet kai huomannut että kummallakin puolella on kitkalevy nipussa 2kuperaa levyä. jotkut ovat näiden kahden kuperan tilalle laittanut 3 normaalia mutta tulee kyllä aika kovaks tuo lukko, jotkut taas laittaneet 1-1.5mm pellin sinne väliin niin tulee sopivasti kiristetty lukko
tuo neljännen kuvan mötikka tulee vetareiden väliin ja näin ollen vetarit asettuvat "oikeeseen kohtaan". olet kai huomannut että kummallakin puolella on kitkalevy nipussa 2kuperaa levyä. jotkut ovat näiden kahden kuperan tilalle laittanut 3 normaalia mutta tulee kyllä aika kovaks tuo lukko, jotkut taas laittaneet 1-1.5mm pellin sinne väliin niin tulee sopivasti kiristetty lukko
joo jonkin sortin keskitin.. toisen puolen kupera levy oli poikki(kuvassa näkyy 2ja3)/aivan palasina on toinen. tuohon kitkalevyjen paikalle tulee sellainen hylsystä lukka murikka eli niinkuin purettava kemppi lukko..:D rupeaa se "kitka pitämään":D
Nyt on lukkopalikka kiinni ja hyvin pelittää.. loppu se kitkan kanssa leikkiminen:o
Tuon 4. kuvassa oleva palikka on oleellinen osa siellä murikan sisällä.
Vetoakseleiden päät tökkää siihen palikkaan ja tuon ominaisuuden ansiosta saadaan takapyörän laakereiden välykset passattua pois.
Samaa systeemiä käytetään lähes kaikkien jäykällä taka-akselilla olevien japsiautojen takapyörien laakereiden säätämisessä (myös pakujen).
Ensimmäisenä pitää tietysti laittaa toisen puolen vetoakseli paikalleen parilla pultilla.
Laakerin laipan ja banjoputken päässä olevan kiinnityslaipan väliin tulee niitä shimmilevyjä sopivaksi arvioitu määrä (vrt. alkuperäistä kokoonpanoa).
Sitten kun asennetaan se toinenkin vetoakseli paikalleen shimmilevyjen kanssa ja kiristetään tämäkin laippa taas parilla pultilla kiinni
ja sitten vasta tarkistetaan paljonko vetoakselissa on akselin suuntaista välystä.
Sopiva välys on vajaan puolen mm:n luokkaa. Siten, että juuri tuntee pienen välyksen.
Tämä pitää tietysti varmistaa vielä sen jälkeen, kun kaikki pultit on molemmilta puolilta vedetty lopulliseen kireyteen.
Ylimääräinen välys poistuu ottamalla shimmilevyjä tarpeellinen määrä pois laippojen välistä.
Liian tiukka sovite aiheuttaa pyöränlaakereiden ylimääräistä kuumenemista ja stefojen & laakereiden ennenaikaista kulumista (ja ylimääräisiä ujelluksia).
Liian suuri välys taas jättää ison klapin pyörien laakereihin ja joka kaarteessa & kurvissa vetoakseli paukahtaa voimalla laakerin ulkokoolia vasten
ja aiheuttaa taas ennenaikaista laakereiden hajoamista ( + tietysti ajo-ominaisuudet kärsii kaikista ylimääräisistä välyksistä).
Edittinä vielä senverran, että koska se takapyöränlaakeri on kahden stefan välissä, niin sille olisi syytä aina tarjota uutta vaseliinia kasausvaiheessa.
Noiden laippojen väliin itse laitan vielä tiivistesilikoonit, niin kaikki kurakoiden vedet ei pääse sitä kautta pilaamaan laakereita ennen aikojaan.
Tuon 4. kuvassa oleva palikka on oleellinen osa siellä murikan sisällä.
Vetoakseleiden päät tökkää siihen palikkaan ja tuon ominaisuuden ansiosta saadaan takapyörän laakereiden välykset passattua pois.
Samaa systeemiä käytetään lähes kaikkien jäykällä taka-akselilla olevien japsiautojen takapyörien laakereiden säätämisessä (myös pakujen).
Ensimmäisenä pitää tietysti laittaa toisen puolen vetoakseli paikalleen parilla pultilla.
Laakerin laipan ja banjoputken päässä olevan kiinnityslaipan väliin tulee niitä shimmilevyjä sopivaksi arvioitu määrä (vrt. alkuperäistä kokoonpanoa).
Sitten kun asennetaan se toinenkin vetoakseli paikalleen shimmilevyjen kanssa ja kiristetään tämäkin laippa taas parilla pultilla kiinni
ja sitten vasta tarkistetaan paljonko vetoakselissa on akselin suuntaista välystä.
Sopiva välys on vajaan puolen mm:n luokkaa. Siten, että juuri tuntee pienen välyksen.
Tämä pitää tietysti varmistaa vielä sen jälkeen, kun kaikki pultit on molemmilta puolilta vedetty lopulliseen kireyteen.
Ylimääräinen välys poistuu ottamalla shimmilevyjä tarpeellinen määrä pois laippojen välistä.
Liian tiukka sovite aiheuttaa pyöränlaakereiden ylimääräistä kuumenemista ja stefojen & laakereiden ennenaikaista kulumista (ja ylimääräisiä ujelluksia).
Liian suuri välys taas jättää ison klapin pyörien laakereihin ja joka kaarteessa & kurvissa vetoakseli paukahtaa voimalla laakerin ulkokoolia vasten
ja aiheuttaa taas ennenaikaista laakereiden hajoamista ( + tietysti ajo-ominaisuudet kärsii kaikista ylimääräisistä välyksistä).
Edittinä vielä senverran, että koska se takapyöränlaakeri on kahden stefan välissä, niin sille olisi syytä aina tarjota uutta vaseliinia kasausvaiheessa.
Noiden laippojen väliin itse laitan vielä tiivistesilikoonit, niin kaikki kurakoiden vedet ei pääse sitä kautta pilaamaan laakereita ennen aikojaan.
joo kiitoksia neuvosta, tosin auto taas kasassa ja pitäs pelittää..:p
tuollaiset putket keulaan ettei aivain solmuun mene entisestään keula..:rolleyes: ei oikein hyvät mutta saa välttää joksikin aikaa..:(
Joo o nyt ei hyvin mene, takakardaani napsahti poikki..:o ilmankos oli heikko liikkumaan, mukava oli metsästä saada pois etuvetoisena. on ollu hieman murtunut aiemmin näyttäs ainakin.. JOS LAUANTAINA ON TULOSSA ILOMANTSIIN SAFAROIMAAN niin voisin ostaa 4vaihteisen pitkän patrollin kardaanin TAI ottaa siksi aikaa LAINAAN
sitten kuvia
UUSI OSTETTU
ajot meni hyvin, vikaa ainakin: takaperässä, ohjaus varsi, vinssin vaijeri, lehtijousi hieman.. siinäpä jotain eihän sitä vielä tiedä mitä muuta ennen kuin tutkii..:D
Tuli tuo takaperä purettua hylsy mistä oli lukko tehty oli aivan palasiksi mennyt.. täytyy tehdä vahvemmasta:o
Joo on ollu hieman jäässä projekti, ja tuli tuollainen pressu katteellinen 6 veto volvo(c306) hommattua, ja nyt suunnitteilla portaalit patrolliin tai jotain.. oliskoha tuossa mitään järkeä..:D? kun ei se pehmeässä jaksa vetää volvoinen..:p
Rolpatti
05.10.2010, 19:31
portaali patrolli on aina rock!
portaali patrolli on aina rock!
Niin ja tee siitä suoraan 6x6 portaali patrol, niin olis vähän erilainen ku muilla!
Niin ja tee siitä suoraan 6x6 portaali patrol, niin olis vähän erilainen ku muilla!
Niinpä.. entäpä jos kilpien väliin meinais, olisko kauhia homma..:D? ei ainakaa 6 pyöräsenä onnistu..:D
Laita se patrollin kone siihen volvoon.
Tossavainen
06.10.2010, 12:56
Niin ja tee siitä suoraan 6x6 portaali patrol, niin olis vähän erilainen ku muilla!
Jos portaali vehettä alat siit patukastas tehä, niin annan kyllä ääneni tälle jaren ehdotukselle:D Ois se vaan nii hieno ja erillainen ja suattas jopa edetäkki johonki:rolleyes: jätät ne leima haaveet teet rajun mettäpelin 6x6!!:D
Jos portaali vehettä alat siit patukastas tehä, niin annan kyllä ääneni tälle jaren ehdotukselle:D Ois se vaan nii hieno ja erillainen ja suattas jopa edetäkki johonki:rolleyes: jätät ne leima haaveet teet rajun mettäpelin 6x6!!:D
nivaan laitellaan nuo..:D nii vois harkitakki.. :rolleyes:
onko noi u-pultit mitkä olit tilannu niin saman mittaset ku vanhat?
onko noi u-pultit mitkä olit tilannu niin saman mittaset ku vanhat?
ei ole.. tilattu vallilan takomolta
juu,tarviikos jarruputkia jatkaa kun ton soan tekee?ja sillä 8mm napojen käännöllä tuli hyvä?
juu,tarviikos jarruputkia jatkaa kun ton soan tekee?ja sillä 8mm napojen käännöllä tuli hyvä?
joutuu jarruputkea hieman jatkaa ainaki takaa, edessä ei jos hieman järkeilee.. napoja joku 8-10mm niin hyvä on minun mielestä, maku asia :D
sullako on rakenteilla rolli..?;)
Joo.ois tarkotus tehä toi soa että mahtus noi isommat kumekset alle.
mitäs kautta noi ohjausvarret ootte laittanu?alakautta näkyy kuvissa olevan vaan entäs se apusimpukalle menevä,joutuuko/saako sitä taivutella?jotenki näyttää ettei se oikeen mistään suorana mee paikalleen
tuomaritulee
24.04.2012, 20:14
Jatketaas tännä tämän auton elämän tarinaa.
Eli tämä siirtyi nyt vuorostaan minulle.
Kunto melko huono, kori pahassa kunnossa, mutta runko hyvässä.
Tarkotus ois leima saada nopeaan ja sitten laittoa hiljalleen..
Tähän mennessä laitettu uudet letkut dieselille, ulkokuorta vähän sipistelty, sähköjä laiteltu, taakse lisävalot,ymym pientä.
Laitettavaa leimalle olis vielä vilkut ja parkit eteen ainakin ja jotain muuta pientä.
Rolpatti
25.04.2012, 07:28
Onnee hankinnasta :D onks näitten vanhojen datsunien kunto joskus muka hyvä?
Omat ainakin on aina ihan mätiä ja jokin paikka kilisee, mutta ei haittaa tahtia.
tuomaritulee
25.04.2012, 19:32
Joo :D Ja jos olis hyvä niin eihän sitä kehtais ajaa metässä :D
Mutta varma peli kuitenkin!
tuomaritulee
26.04.2012, 17:12
Nyt on yritetty toista päivää saada vehe käyntiin, mutta turhaan.. Ilmaa imassu väliin letkuun taaai sitten syöttöpumppu on kaput, vähän lupaa ja hörähtelee, mutta käyntiin ei lähde.
Ja ongelma tuli siis kun polttoaineletkut vaihettiin.
Otin kyllä ilman suodattimen välistä ilmat pois ja suuttimien päät kun aukasin nii oli nestettä...
on joskus v-mäisiä ilmata, tais mennä pullo pilottii ja boosteri huuti hoosiannaa, kun loppu dieseli pihaan ja ilmailtiin. Yksitellen suihkua löyhälle ja starttia, kyllä se herää. Pumppu varmaan ihan ehjä.
hiluvitkutin
26.04.2012, 17:25
ja siellä on käsipumppu, millä voit pumppailla. jos et sattunu huomaamaan.
syöttöpumpun kupeessa.
tuomaritulee
26.04.2012, 17:50
Meinaat siis sitä mallia "ruuvataan auki ja pumpataan" vai ?
hiluvitkutin
26.04.2012, 17:56
Meinaat siis sitä mallia "ruuvataan auki ja pumpataan" vai ?
just.
Ja lähtee muuten tosi huonosti käymään jos hehkut ei ihan satasella mukana.... :) Mutta toki löpöäkin on hyvä tulla suuttimille :)
Rolpatti
26.04.2012, 20:09
Ilmanputsari pois ja laittaa kuumailmapuhaltimen höökää imusarjaan niin ei ainakaan pala hehkut.... noissa patukoissa on vähän ollut sitä vikaa että ne siirtopumput kuolee
tuomaritulee
02.05.2012, 20:35
viittävaille katsastus kuosissa, vielä ohjausvarret suoristaa ja tietenkin se tärkein eli saada käyntiin :D
Muutama kuva tilanteesta.
tuomaritulee
05.05.2012, 21:30
Patrolli tulilla! Lähti vihdoin toisilla akuilla ja starttaajalla käyntiin :) 4 suutinta sai ilmattuu, mut 2 ei vaan ruvennu ilmaantumaan, niin startilla autto jonkun aikaa ja anto kenkää nii rupes ilma ongelmat katoamaan :)
Ens viikolla leimalle ja kattomaan mitä kaikkee pitää laittaa uusiks.
Noniin oli tänään puhetta tuosta patrollista ja hyvä että vieläki hengissä..:D
MotorPsycho
06.05.2012, 10:52
siellä syöttöpumpun päissa on 10 mm pultit joissa tasapää kannat niin ne löysälle ja sitten käsipumpulla pumppaamaan. helpottaa ilmaamista huomattavasti noin niinkuin jatkossa
tuomaritulee
06.05.2012, 14:43
siellä syöttöpumpun päissa on 10 mm pultit joissa tasapää kannat niin ne löysälle ja sitten käsipumpulla pumppaamaan. helpottaa ilmaamista huomattavasti noin niinkuin jatkossa
Mietiskelinkin, että voisiko nämä liittyä jotenkin siihen, mutta tietämättömänä jätin rauhaan.
tuomaritulee
06.05.2012, 14:43
Noniin oli tänään puhetta tuosta patrollista ja hyvä että vieläki hengissä..:D
Joo kyllä :D Elossa on ja ens viikolla leimaa yrittämään! Vaan on se aika karu verrattuna mitä oli topicin alussa :)
Joo kyllä :D Elossa on ja ens viikolla leimaa yrittämään! Vaan on se aika karu verrattuna mitä oli topicin alussa :)
On sillä kyllä hyökkyytetty menemään.. tekniikka ja runko siinä on tosiaan hyvä kori hieman rujo:D
tuomaritulee
06.05.2012, 20:12
Joo kori on vähän rujo, mutta eihän sitä priimaa kehtais edes mehtään viiä :D
tuomaritulee
06.05.2012, 20:14
Yks jarruletku meni vaihtoon ja pakkivalot ei pelaa. Kattelin vaan polttimot sen tarkemmin en tarkastellut. Toimiiko tässä pakkivalo laatikon mukaan vai kepin mukaan ?
Rohkenen väittää että laatikon. Ainakin ku omaani sähköjä vetelin ni laatikon kupeessa on katkasija. repsikan puolella.