View Full Version : Älä vie Toyotaa toyotalle...
Karvanaama
08.10.2009, 22:37
Jeps eli on pakko jakaa tuntemuksia...
Kaikki alkoi kun vaihdoin etujarruhilppeet HJ:hin...
Aloin vaihtamaan jarruhiluja tojolooraan ja huomasin että pakistani puuttuu 1 avain ja tietty napamutterien...
Noh, ruuvimeisselillä ja vasaralla lähti vanhat helposti tekemättä järin suuria tuhoja edes vanhoille muttereille. Ajattelin siinä sitten että etin romulaarista ko.avaimen viimeistään kiinnitys/kiristys vaiheessa.
Uudet kamat sisään ja pultaten kiinni. Tai niinhän mä luulin avainta ei löydy ja auto jää seisomaan.
Anastan seuraavaksi viikoksi vaimon auton alle (oli muuten tosi otettu asiasta) mutta minä en sosiaali tuubilla kulje. Aattelin että löydän jostain edullisesti tuon viikon aikana avaimen tai materiaalit sen tekemiseen, ja pas..t
No sitten kyrpiinnyin kun kysyin viimein avainta puhelimitse toyotalta josta pyysivät hurjat 81,90 on raudan kilohinta ainakin kohdallaan, joten ajattelin ettei sen kiristäminenkään voi sitten enempiä ainakaan maksaa joten vein ton laitoksen Vantaan Tikkurilan "Toyota Airport":iin.
Kädestä pitäen sain kaverille selittää että napa/laakerit pitää kiristää ja samalla voivat vaihtaa naftasuodattimen ja poikkituen pannan.
Auto jäi sinne ja ilmoitin tulevani sen seuraavana päivänä hakemaan.
Noh seuraava päivä koitti ja sain viestin kännykkään että auto noudettavissa ja summa 250e leuka putos lattialle.
Menin sitten duunin jälkeen hakemaan masiinaa ja kysyn väsyneen näköiseltä kaverilta tiskin toisella puolen että mihin tuo hinta perustuu.
Tyyppi kehtaa väittää että molemmat etunavat ovat huollettu tarkastettu ja kiristetty vaikkei vasemmalle puolelle ollut edes koskettu. Ja että nuo muutkin olisivat kunnossa. Noh pienen avautumisen jälkeen hinta putosi 199,90e joten tyydyin siihen ja kiroilin että olisin saanut osat halvemmalla muualta ja vielä vaihtanutkin ne nopeammin... No siinä tankille päästyäni huomaan että polttoainesäiliön korkki on nussittu lukollisen luukun takaa.
Ja takasin...
HIEMAN kiukkuisena esitin asiani johon vielä elämäänsä kyllästyneemmän näköinen kaveri vastaa että menee kysymään korjaamon puolelta... (meni varmaan kahville) tulee takaisin ja sanoo että "no ei se siällä ollu, korjaamon pojat kyllä ilmas sen mut ei ne pensatankkiin koskenu!" Ajattelin vain että "vi..n urpo ei siinä oo pensa tankkia dieseltankki kylläkin". Aikani kinasteltuani tämän ääliön kanssa kun eivät kuulema voi tehdä asialle mitn. totean että: "EN MÄ NYT VIT.. TÄÄLTÄKÄÄN UUTTA OSTA KUN MYYTTE MULLE VAAN OMAN KORKKINI!" Johon se runkkari vastaa vaan että "Nii-in"
En voinut muuta kun poistua paikalta etten olisi tehnyt jotain mitä olisin saattanut katua myöhemmin...
Joten en ainakaan voi suositella airportin toyotaa kenellekkään... Todella huonoa palvelua kaikinpuolin lukuunottamatta pirtsakkaa neitiä kassalla...
Että tällästä...
SuurSyömäri
08.10.2009, 23:05
Kuulostaa että vituttaa.... Mutta eihän kultivoitunut harrastaja vie masiinoitansa tojotahuoltoon. Kaikki tehään ite.
Ainoa kerta 11 vuotisen tojotaharrastamisen aikana tojotahuoltoon viemisen syynä on ollut takaisinkutsukampanja jossa vaihdettiin maksutta yxi uusi ohjauksen osa 4runneriin.
Mullon ollu parit Beejiit, parit Hoojiit, BJ75, 4Runner ja veljen hiluxi siinä sivussa.
Ymmärrän kyrpiintymisen ja otan osaa mutta nyt opit kantapään kautta että kannattaa näitä lotiskoja ite vaan korjailla. Tulee usein hirmu paljon halvemmaksi.
Tsemppiä!! Slck puolella saa lisää tietoa vaikka sen jo varmaan tiesitkin.
Karvanaama
08.10.2009, 23:15
Kuulostaa että vituttaa.... Mutta eihän kultivoitunut harrastaja vie masiinoitansa tojotahuoltoon. Kaikki tehään ite.
Ainoa kerta 11 vuotisen tojotaharrastamisen aikana tojotahuoltoon viemisen syynä on ollut takaisinkutsukampanja jossa vaihdettiin maksutta yxi uusi ohjauksen osa 4runneriin.
Mullon ollu parit Beejiit, parit Hoojiit, BJ75, 4Runner ja veljen hiluxi siinä sivussa.
Ymmärrän kyrpiintymisen ja otan osaa mutta nyt opit kantapään kautta että kannattaa näitä lotiskoja ite vaan korjailla. Tulee usein hirmu paljon halvemmaksi.
Tsemppiä!! Slck puolella saa lisää tietoa vaikka sen jo varmaan tiesitkin.
Heh, oli vain pakko saada auto alle nopeesti. Oli muuten eka kerta kun vein mitään moottorivehjettä merkkihuoltamolle ja muuten varmasti viimeinen...
Ja Hannekselta sain edullisesti jo tilattua kyseisen avaimenkin joten ei tarvii sitäkään ite värkkää. Jahka postilaatikkoon kalahtaa niin oon taas valmiina seuraavaa kertaa varten...
Ens kerralla nieleskelen ja kuljen sitten vaikka bussilla ja rauhassa näpräilen...
Kokemuksia Hyvinkään tojotahuollosta, perussetti, tunnin valohoidosta sai mukaan toistasataa euroa laskua. Riihimäellä taas palvellaan asiakasta. Kannattaa testata, hiukan kauempaakin. Aikoinaan vein hj:n pihaan kampiakselin etupään stefan vaihtoon, kun ei ollut olevinaan itellä aikaa, kysyin hinnan, sain tarjouksen ja stefa vaihdettiin. Asentaja sanoi, ettei ollutkaan ihan niin simppeli homma, oli kiilaura hakkaantunut liian isoksi ja joutui tekemään töitä, että sai hihnapyörän kunnolla takasin paikoilleen, mutta kassan kaveri sanoi, että kun on hinta sovittu etukäteen, niin maksaa sen, mitä on sovittu, vaikka nyt hiukan enempi joutui tunaamaankin. Harvemmin näin päin, mutta eipä tarvi kahta kertaa miettiä, missä auton huollatan.
Kokemuksia Hyvinkään tojotahuollosta, perussetti, tunnin valohoidosta sai mukaan toistasataa euroa laskua. Riihimäellä taas palvellaan asiakasta. Kannattaa testata, hiukan kauempaakin. Aikoinaan vein hj:n pihaan kampiakselin etupään stefan vaihtoon, kun ei ollut olevinaan itellä aikaa, kysyin hinnan, sain tarjouksen ja stefa vaihdettiin. Asentaja sanoi, ettei ollutkaan ihan niin simppeli homma, oli kiilaura hakkaantunut liian isoksi ja joutui tekemään töitä, että sai hihnapyörän kunnolla takasin paikoilleen, mutta kassan kaveri sanoi, että kun on hinta sovittu etukäteen, niin maksaa sen, mitä on sovittu, vaikka nyt hiukan enempi joutui tunaamaankin. Harvemmin näin päin, mutta eipä tarvi kahta kertaa miettiä, missä auton huollatan.
Mulla taas ihan hyviä kokemuksia Hyvinkään Toyotasta eli Nelipyörästä. Oli 4Runnerin venttiilien säädöstä kyse. Kaikki on tapana tehdä ite, mutta noita venttiilien säätöpaloja kun ei ole järkeä lähteä laatikollista hakemaan ja kokeilemaan sopivaa.
Itäkeskuksen Toyotalla säätö olis maksanu 270€ + työhön tarvittavat osat, Hyvinkäällä Nelipyörässä 129€ sisältäen osat mitä meni (kolmea venttiiliä oli säädetty). Itiksen ryöstöhintaan nähden siis ihan kohtuullinen hinnoittelu Hyvinkäällä.
SuurSyömäri
09.10.2009, 22:20
Matti syntyikin hopeasytkäri vaimon kassissa. Eli tulokset eivät ole verailukelpoisia.... ?
Kannattaa aina vertailla. yllättäviä vastauksia löytyy...
Sorry, pakko kysyä: mitä kuvittelit tuntihinnan olevan merkkilikkeessä/kysyitkö? Se on aika kaukana 20€ tai edes 50€..
Valmistajat/maahantuojat vaativat sellaista työkaluvalikoimaa ja tasoa ihan tilojenkin suhteen (+asentajien koulutus useita tuhansia €/vuosi) että korjaamon kulut on aika tähtitieteelliset. Merkkiliikkeitä ei mielestäni kannata pelätä, niissä vain pitää osata asioida. Hinnat ja tehtävät työt on sovittava tarkasti etukäteen että kaikki varmasti ymmärtää mistä on kyse. Lisäksi ei pidä ihmetellä jos sitä hintaa ei osata sanoa heti puhelimessa ensimmäisen 10 sek aikana, sen verran harvinaisista hommista lienee kyse. Sitten näissä yli 20V vehkeissä usein menee pultteja poikki ym. ylimääräistä työtä mikä ei kuulu normaaliin urakkaan. En itse ole Toyotalla töissä joten tämä ei ole mikään puolustuspuhe, vaan neuvoksi muille.
Ja no hard feelings sitten kenellekään
Saman kaltasia kokemuksia.Kaivokselan tojotalla korkean happipitoisuuden takia.Asiaa sen kummemmin ajattelematta (myöhemmin totesin et mitenkähän se lisäilmapulssi vaikuttaa asiaan)sanoivat toitsulla et kaasarin runko on niin sohlo et ei toivoakaan.No,kenttälän nissanille ja kysymään et mitä vittua?Äijä sano et eihän näillä säädoillä pitäs käydä ollenkaan.Tulppasko ne leimalla ton lisä ilma pulssin?kysy datsuni asentaja johon mä et en tiijä.Datsuni ukko oli sitä mieltä et tulpataan se ja meet sitte uudestaan leimalle ni homma ok.Rek otteessa kun ei oo mainintaa siitä lisä ilmapulssista ni ei ne sitä voi vaatiakkaan.No näin tehtiin ja sitte jälki pelissä soittamaan toitsun tyyppi katsastus asian tuntijalle ja asiaa selittämään,sen ainoa tieto oli et ei meil oo mitään ongelmii ollu.Mahtokohan tietää et max.arvo hapelle tais tulla vast 2001 ja auto on 89.Ko autoo on tuotu suomeen noin 40kpl.Vittu mikä idiootti.Tuskin tiesi mistään lisäilma pulssista.Tai oli kiinnostunut,mut kysymys kuuluu et mitä ne kaivokselan tollot teki sen 120e edestä?No mitä ois pitäny tehä?Sen kaivokselan ois pitäny tehä ne samat mitä datsun äijäki,tyyppikatastus dorkan kirjottaa lappu leimalle et autossa on lisäilma pulssi et ei niuhoo siit jäännös hapesta.Ja mun ois alunperin pitäny mennä sinne kenttälään ammattimiesten puheille eikä arpoo kaiken maailman lypsykone insinöörien kans.Katsastus miehiltä nyt ei voi odottaakkaan et ne mitään autoista ymmärtäis,by the way se uus kaasari ois maksanu päälle 1000e jonka kaivoksela muisti mainita.Totta on seki et kaikke ei kannata tehä ite ku ei oo vehkeit,niinu päästömittarii,turbitalii,diesel vehkeit eikä nelipyöräsuuntaus laitteit.Eikä "ammattimiehet"oikee tykkää jos niit neuvoo,ne kun jo tietää valmiiks kaiken vaikkei ne autoo kuntoon saa.Eli vaikka olisin/olisitte miten tyhmiä,ette välttämättä oo sen tyhmempiä kun tarinan "ammatti"miehet.
Mutta mihin tojotan naparempassa tarvitsee virallista avainta? itse about 15 jertaa napoja kasaillut, ja ihan siirtoleukapihdillä tiukannut ja hyvin on pelittänyt. johan siinä laakeri ottaa kipiää jos avaimella vetäsee perkeleen tiukalle..?
Ripaxilla asiaa, mut kauhian hankala lukia pojan tekstiä.
Mutta mihin tojotan naparempassa tarvitsee virallista avainta? itse about 15 jertaa napoja kasaillut, ja ihan siirtoleukapihdillä tiukannut ja hyvin on pelittänyt. johan siinä laakeri ottaa kipiää jos avaimella vetäsee perkeleen tiukalle..?
Juuri näin.
Ja jos itse jaksaa nähdä vaivan että tekee jarrurempan niin miksi jättää viimeinen helppo vaihe muille?
Ja millä se auto on sinne huoltoon viety jos ei napamutterit ole olleet kiinni?
Trailerilla?
Eli jos itse olisin ollut asentaja niin,ko.tapauksessa tarkistaisin asennukset eikä jopa hieman pidemmältä asti kun on pyydetty,koska mahd.onnettomuus,tai katsastus tapauksessa kun löytyy kuitti,tai tms.muu vihje että auto on ollut merkkihuollossa niin silloin on syytä olla varma että laite on ollut kunnossa kun se on käsistä lähtenyt.
Ja kerrankos korkki unohtuu esim.tankatessa mittarin päälle tai katolle.
En tietysti väitä etteikö palvelu ollu paskaa, kun en kerran paikalla ollut.
Ja vielä notta on kyllä ollu mielessä käyttää bj joskus oikein toyotalla huollossa,mutta aikeeksi on jäänyt.
ja samalla voivat vaihtaa naftasuodattimen ja poikkituen pannan.
Mitäs nämä kustansi?
Mutta mihin tojotan naparempassa tarvitsee virallista avainta? itse about 15 jertaa napoja kasaillut, ja ihan siirtoleukapihdillä tiukannut ja hyvin on pelittänyt. johan siinä laakeri ottaa kipiää jos avaimella vetäsee perkeleen tiukalle..?
Laakeria ei kiristetä tiukalle, vaan se lukkomutteri. Sori OT. Ei oo hirveesti kokemuksia merkkihuollosta, muutaku että täällä firman hiacet tulee merkkiliikkeen pikahuollossa kuntoon nopeasti ja ystävällisellä palvelulla, toisin ku siinä kilpailutetussa "edullisessa" huoltofirmassa.
Ripaxilla asiaa, mut kauhian hankala lukia pojan tekstiä.
on siit ennenki sanottu mutku se on nii vaikeeta..
Karvanaama
11.10.2009, 16:36
Mutta mihin tojotan naparempassa tarvitsee virallista avainta? itse about 15 jertaa napoja kasaillut, ja ihan siirtoleukapihdillä tiukannut ja hyvin on pelittänyt. johan siinä laakeri ottaa kipiää jos avaimella vetäsee perkeleen tiukalle..?
Juu no yhden kerran olen vastaavanlaisen sankarin virityksestä irtoavan renkaan nähnyt...
Että kiristellään vaan niitä ruuvimeisselillä ja vasaralla tahi lukkopihdeillä.
Ja tosiaan sisempi napamutteri kiristetään välyksettömäksi ei hampaat irvessä. Valiin lukkolevy ja ulompi ns.lukkomutteri kiristetään/lukitaan väh80nm voimalla luuletko etten tiedä näitä. Homman nimi olikin siinä etten halunnut turvatonta autoa ja tarvitsin sen heti ja aikaa sen laittoon ei ollut. Vien myös poikaa sillä hoitoon enkä halua jonkin kikka viis virityksen takia löytää ojasta itseäni sillä poika kyydissä, muutenhan siellä ojassa onkin sit kiva kömpiä....
Juu no yhden kerran olen vastaavanlaisen sankarin virityksestä irtoavan renkaan nähnyt...
Että kiristellään vaan niitä ruuvimeisselillä ja vasaralla tahi lukkopihdeillä.
Ja tosiaan sisempi napamutteri kiristetään välyksettömäksi ei hampaat irvessä. Valiin lukkolevy ja ulompi ns.lukkomutteri kiristetään/lukitaan väh80nm voimalla luuletko etten tiedä näitä. Homman nimi olikin siinä etten halunnut turvatonta autoa ja tarvitsin sen heti ja aikaa sen laittoon ei ollut. Vien myös poikaa sillä hoitoon enkä halua jonkin kikka viis virityksen takia löytää ojasta itseäni sillä poika kyydissä, muutenhan siellä ojassa onkin sit kiva kömpiä....
No Näkökanta tuokin eikä sitä voi kiistääkkään...
Ja tosiaan kiristys isoilla papukaija pihdeillä huolellisesti,ja lukitus päälle niin kyllä pysyy.
Ja koska kyseessä on levyjarrullinen rakenne niin ei se napa sieltä karkuun pääse, mutta laakeri välyksen voi todeta siitä että jarrupoljin painuu normaalia syvemmälle.
Samoin jos jarrut männät jumittaa niitä voi yrittää herkistellä siten että säätää hieman välystä ja ajelee jonkin aikaa näin.Ja huom. Omallavastuulla...
Karvanaama
11.10.2009, 18:27
Mitäs nämä kustansi?
Naftasuodattimen patruuna oli hurjat 62e ja panta nyt tuon 7,5 jonka olis toki voinu tehä itekkin...
Mutta pääsääntöisesti tässä topicissa oli avainaiheena huono palvelu ei se kuinka paljon nuo kustansivat tai kuka kiristää muttereita milläkin työkalulla tai asennossa/tyylillä. Se että kitisin siellä hinnasta ja kysyin mistä se koostuu johtui siitä että tiesin jo suunnilleen mitä tulee maksamaan. Mutta "alan ammattilaiset" päättivät koittaa veloittaa tekemättömästä työstä.
JA HUOM!!!
En olisi kääntynyt takaisin valittamaan polttoainesäiliön korkista jos en satavarmana olisi tiennyt että kyseinen tulppa oli paikoillaan auton sinne jättäessäni. Tämän tiedän siitä että jättäessäni autoa toyotan pihaan tarkistin kaikki ovet sekä polttoaineluukun olevan lukittu. Tarkennuksena vielä että satuin avaamaan kannen sitä lukitessani jolloin korkki oli paikalla.