View Full Version : HDJ n ulosoton pyörintänopeus...
tietääks kukaan, minkä verran tuo pyörii, ja saako sitä kuormittaa millä ehdoin... ja jos mitään merkitystä, niin kyseessä automaattivaihteinen...
eiks kukaan muka tiedä...omituista :mad:
Ainakin noissa vanhemmissa (BJ, HJ, LJ,...) pyöriminopeus menee sillain,
että 4. vaihteella on välityssuhde 1:1, eli akseli pyörii yhtä lujaa kuin moottori.
Jostain taulukosta muistan nähneeni, että tuolloin (1:1 välityksellä) se vääntää 16kW:n teholla ulosoton akselia.
Tähän vielä lisää sen vinssin oma välitys, niin kokonaisteho on ihan toista luokkaa, kuin hitailla Kiinan vinsseillä.
Pienemmällä vaihteella nopeus pienenee (kyseisen vaihteen välityksen verran), mutta teho kasvaa. Ja sokkapultit paukkuu... :D
Joku vois tietysti katsoa taulukosta, että paljonko M8/12.9 pultti kestää vääntää kahdesta kohtaa poikki... ;)
Automaattilaatikossa 3. vaihde on suora, eli tuo 1:1. Muuten kai jakolaatikko toimii samanlailla?
Korjauskäsikirjoissa ei tuosta ole mitään mainintaa, joten tarvis olla se omistajan/käyttäjän käsikirja.
Edit: Se taulukkokin löytyi koneelta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1019&pictureid=42477
ok, tää auttaa vähän...
miks muuten se "vääntää" vain 16 kilowatin teholla - mihin loput katoaa ?
Heikki L
16.10.2009, 22:09
Ei kai ne mihkään katoa, vaan tyhjäkäynnillä löytyy toi vääntö sitten kierroksilla kovempaa mutta paikat taitaa rupee hajoomaan.
Eikös alk per manuskassa ole että vinssataan 4v tyhjäläynnillä?
jaha olipas taas puutaheinää:)
Ja lisää puutaheinää.
Eli liekkö se teho jolla sitä kestää kuormittaa???
Ja jos mennään hiusten halkomiseen niin vääntö mitataan Newton(kilo)/metri,ja teho on taasen vääntö kertaa kierrokset,eli kun välitys suurenee niin teho pienenee(ja tietenkin vissin vetovoima kasvaa)
No tuosta ei varmaan ollut apua kenellekkään,kunhan viisastelin.