View Full Version : xenon viritystä?
pystyykö kaks 12V ballastia kytkemään sarjaan ja laittamaan 24V järjestelmään???
onko kukaan kokeillu?
Oon kokeillu, ei toimi. Mut toisest akust piuhat toiseen ballastiin ja toisesta toiseen niin ei pitäis latauskaan häiriintyä.
Eikös ballastit ole yleensä 9-32V, eli toimii sekä 12V- että 24V-järjestelmässä.
Eikös ballastit ole yleensä 9-32V, eli toimii sekä 12V- että 24V-järjestelmässä.
EI.
Yleensä muuntajat joko 8-16V tai 16-32V jännitteelle. Myös 48V versioita on olemassa.
Luotettavan ballastin (ns. pitkällä juoksulla = tuhansia käyttötunteja) valmistaminen laajalla jännitealueella ei tunnu olevan vieläkään mahdollista kuin varauksin yhdelle valmistajalle kaukoidässä.
Muiden laatu vaihtelee / on heikohko.
Tämän vuoksi ns. merkkivalmistajat kuten Philips tai Hella / Osram eivät ole tähän lähteneet ollenkaan vaan tarjoavat parhaimmillaan 4 erilaista muuntajayksikköä eri nimellisjännitteleille (12-48V).
Oon kokeillu, ei toimi. Mut toisest akust piuhat toiseen ballastiin ja toisesta toiseen niin ei pitäis latauskaan häiriintyä.
jos tää pitää paikkansa nii hyvä juttu. on tossa yhet 12v 55W xenonit ylimääräsenä... :rolleyes:
eikös nuo ole 9-32v http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_54&products_id=150
löytyy paljon muutakii versioo.
Toimii.
En sitte siiä onko semmosia ballasteja olemassa missä runko on kytketty - napaan. Jos on niin silloin se 24-12V ballasti pitää eristää rungosta. Lamppuja kannattaa polttaa yhtäaikaa ko. virityksellä niin pysyy akut samassa vireessä.
Juu, itellä ainakin toimi hojossa ihan mallikkaasti, ja ballastin jännitteet oli erotettu kuoresta.
Aluksi vähän epäilin, miten sytytys temppuilee, mutta hyvin toimi. Eli ohjasin niitä kahdella releellä ja "yhteisen" 12v vedin varuilta akkujen välistä.
Jep, akut kuolee kyllä, mikäli toinen lamppu syö suhteessa enempi sähköä, kuin toinen.