View Full Version : chevy maastopakettiautoksi
Moro, mahtaako onnistua muutoskatsastaa 93 mallinen, c1500 pick-up maastopakettiautoksi?
onko kokemuksia moisesta?
Ei sit mitään v****ilua, et ei voi ko siin ei ole edes jäykkää etuakselia.:D
Riippunee paljolti painosta ja miten neliveto pelaa...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
Maastoautot
1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja
d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 20°;
iii) ylityskulma on vähintään 20°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
viälä ko joku "suomentais" noi kulmat. :)
tuleeko kalliimmaks, esim vakuutus-,käyttö-,dieselvero?
ja sit vielä, et onko jollain semmonen?
viälä ko joku "suomentais" noi kulmat. :)
tuleeko kalliimmaks, esim vakuutus-,käyttö-,dieselvero?
ja sit vielä, et onko jollain semmonen?
Jos se chevyn kokonaismassa on yli 2000kg ja sekä etu että taka-akseli on vetäviä niin se on n1g luokan auto...noi nousukulmat voi sillon jättää huomiotta..
JanneBlomgren
06.10.2009, 18:50
Jos se oikeasti on C-malli niin se on takavetoinen, K-malli on neliveto.
Voi se olla otteessa merkitty väärinkin.
...voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa...
Siellä on tuo tai-taikasana välissä.
no siis se on 4veto eli K1500...
suurin kok.massa 2850kg
taka-akselissa lukko
etu-akselin veto kytkettävissä irti.
mietein vaan kun otteessa lukee N1.!!!!!!!
eiks sitä geetä muka merkata otteeseen?
tarttis vaan tietää ko meininki korottaa 3", eihän N1 autoa saa korottaa koria rungosta lainka vissiin...:eek:
Elii otetaas nyt hidastettuna...
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
no siis se on 4veto eli K1500...
suurin kok.massa 2850kg
taka-akselissa lukko
etu-akselin veto kytkettävissä irti.
Selventikö??? Tuo Tai sana tarkoittaa niitä useampi akselisia ajoneuvoja.
Jos ei niin tulosta tämä näkymä ja painele konttorille ja sano että haluan muutos katsastaa tämän ajoneuvon N1G luokan ajoneuvoksi edellä mainituilla perusteilla.
Jos ei onnistu niin sitten ei sielläkään haluta/osata lukea,oman Bj:n kanssa törmäsin samaan asiaan.
Konttorin vaihto ja dokumentit kouraan niin rupesi onnistumaan ja kyse ei ole mistään jossainonnistuujajossainei jutusta vaan siitä että että ekassa paikassa ei jaksettu lukea papereita loppuun asti.:eek::eek::eek:
no siis se on 4veto eli K1500...
suurin kok.massa 2850kg
taka-akselissa lukko
etu-akselin veto kytkettävissä irti.
mietein vaan kun otteessa lukee N1.!!!!!!!
eiks sitä geetä muka merkata otteeseen?
tarttis vaan tietää ko meininki korottaa 3", eihän N1 autoa saa korottaa koria rungosta lainka vissiin...:eek:
kysäses konttuurilt,nois oli jotai poikkeuksii.Esim kaikki hiluksit on n1 paketti autoi mut niit koskee samat säännöt ku n1g.Tai oikeestaa kysy AKE sta ni löytyy oikeeta tietoo.Jaa ni viel et olikohan vero käytäntö sama n1 ja n1g?
Joo eikä kannata maksaa muutoskatsastuksesta vaan pyytää niitä laittaan se g sinne perään ku ovat sen kerta unohtaneet sieltä...
Mä katsastin M1 Blazerin N1G:ksi muutama vuosi sitten, eikä siinä ollut mitään ihmettelyä katsurin puolelta, merkkas sen G:n otteeseen kun pyysin.
Jep. Menee ihan vuosikatsastuksen yhteydessä.
Semmonen vinkki, että muutoskatsasta ENSIN 35" renkaat ja sitten vasta korotat koppaa rungolta.
Omassa K10 pikapissa menin tekemään sen virheen, että ensin katsastin korin korotuksen ja jouset ja sitten kävikin ilmi että 37" on liian isot.. :(
Ei sillä oo väliä, mitä otteessa lukee, jos ehdot täyttyy. Itekkin aikanaan kävin jeeppiin kyselemässä tuota G:tä, niin konttorilta soiteltiin akeen, ja sieltä vastattiin sen olevan maastoauto ja sitä kohdeltavan maastohenkilöautona vaikka otteessa lukeekin vain M1. Se, miksei siellä ole G:tä, johtuu siitä, ettei käyttöönottoajankohtana ole moisia ajoneuvoluokkia ollut olemassa.
KIItOS!! asiat alkaa selvenemään.
Ei sillä oo väliä, mitä otteessa lukee, jos ehdot täyttyy. Itekkin aikanaan kävin jeeppiin kyselemässä tuota G:tä, niin konttorilta soiteltiin akeen, ja sieltä vastattiin sen olevan maastoauto ja sitä kohdeltavan maastohenkilöautona vaikka otteessa lukeekin vain M1. Se, miksei siellä ole G:tä, johtuu siitä, ettei käyttöönottoajankohtana ole moisia ajoneuvoluokkia ollut olemassa.
Joo noin se oli.Haikailin aikanaan kans sitä geetä oiskohan ollu karjaraudan takia mut hiluksia ei ollu tyypitetty geeksi.Sitä ei sit jälkeen päin saanu geeksi mut ei kuulemma oo merkitystä kun sitä kohdellaan silti kuten se ois maasto paketti auto.Ja karjapuskuri saa olla niissä paketti autoissa missä se on alunperinkin saanu olla.Se laki tuli sit myöhemmin oisko ollu yhexkyt luvun lopussa ni sitä uudempiin sitä ei sit saa laittaa.Niis taitaa olla hyvin kirjavaa muutenki ne säännöt.