View Full Version : hj 60:iin cd-soittimelle 12v virrat?
cruiser hj60
01.10.2009, 20:20
eitsellä ei hirveitä kokemuksia 24v sähköjärjestelmästä.:confused:
kyseessä hj60 vm.83 ja mistä saisin siihen otetteua virrat soittimelle, kun suoraan akusta ei kai kannata ottaa?
jollei konehuoneessa valmista 12 v ulosottoa, niin jännitteenalentimella
esim www.adita.fi (http://www.adita.fi)
maksaa noin parikymppiä, riippuen ampeereista
escorvet
01.10.2009, 21:24
Eikö akku kestä ottaa edes soittimelle virtaa vaan toisesta?
Itellä on jo jännitteen alennin kiinni mutta olis kiva saada virrat niin että soitin lähtee päällä kun avaimesta kääntää ja silti tulisi jatkuva erikseen joka pitää muistin soittimessa.
Mulla ainakin tulee muuntajalle akulta jatkuva virta, soittimen muistivirtaan muuntajalta jatkuva 12v ja soittimen "käyttövirtaa" ohjaa 24v rele joka napsahtaa päälle kun laittaa avaimesta virrat päälle. Ainakin vielä on toiminu eikä tarvii muistella jäikö rammariin virta. :)
Anttikan
02.10.2009, 05:21
Mullaki on virrat otettu suoraan akusta ja hyvin näyttää akku kestävän.
kestäähän se hetken, pilaa toisen akun kuitenkin yllättävän pian
Mullaki on virrat otettu suoraan akusta ja hyvin näyttää akku kestävän.
Kyllä se on hetken riemu, kannattaa laittaa se pari kymppiä siihen jännitteenalentimeen.
Mullaki on virrat otettu suoraan akusta ja hyvin näyttää akku kestävän.
Kuinka kauan on ollut käytössä?Ja mikä auto?
Se on varma että akku kypsyy ennemmin tai myöhemmin,ja todennäköisesti lopullisesti.
Ja sitten viimeisellä starttaus yrityksellä palaa mankat LA puhelimet ym. mitä siihen onkaan kytketty.
Se parin kympin muunnin on aika halpa investointi verraten akkuun(akut) a 80 egee+ mankka 100+ ym.mitä nyt sattui olemaan kiinni.
Mulla ainakin tulee muuntajalle akulta jatkuva virta, soittimen muistivirtaan muuntajalta jatkuva 12v ja soittimen "käyttövirtaa" ohjaa 24v rele joka napsahtaa päälle kun laittaa avaimesta virrat päälle. Ainakin vielä on toiminu eikä tarvii muistella jäikö rammariin virta. :)
Ikävämpi vaan laittaa sellaista soitinta joka ottaa muistivirran syöttölinjasta ja virtalukko ohjaa vain herätettä...Eli sellainen jossa on "BATT" linjassa 10A nalli ja "ACC" 1A sulakkeella.
Ikävämpi vaan laittaa sellaista soitinta joka ottaa muistivirran syöttölinjasta ja virtalukko ohjaa vain herätettä...Eli sellainen jossa on "BATT" linjassa 10A nalli ja "ACC" 1A sulakkeella.
mitäs ikävää siinä on?
no sittenhän se" kannattaa" kytkeä vaan yhteen akkuun, ja välillä vaihdella toiseen akkuun :rolleyes::eek: ... POF ! (don try this at home)
Ikävämpi vaan laittaa sellaista soitinta joka ottaa muistivirran syöttölinjasta ja virtalukko ohjaa vain herätettä...Eli sellainen jossa on "BATT" linjassa 10A nalli ja "ACC" 1A sulakkeella.
Mikähän soitin mahtaa olla noin pöljästi suunniteltu? :eek: Onko ihan varma juttu että muistivirta tosiaan tulis samasta kuin syöttö? Ei ainakaan kuulosta kovin järkevälle. Tuo 1a kuulostaa ihan muistin sulakkeelle ja jos virtalukolta ohjattais vaan "herätettä" niin miks siinä pitäs olla sulake välissä? Katsos vielä kerran miten ne piuhat menee. ;) Voin toki olla väärässäkin mutta ei oo ainakaan vielä tullu moista vastaan.
En muista mallimerkintää mutta hiluksissa oleva pioneer(kolme-neljä vuotta vanha) on tuollainen...
Ja mikä on ikävää?Se että polttaa sulakkeen ACC linjasta jos yrittää syöttää sitä kautta tai ei toimi ollenkaan ja toisaalta jos BATT linjaan ei tule jatkuvaa sähköä niin sitten häviää kanavat muistista...
En muista mallimerkintää mutta hiluksissa oleva pioneer(kolme-neljä vuotta vanha) on tuollainen...
Ja mikä on ikävää?Se että polttaa sulakkeen ACC linjasta jos yrittää syöttää sitä kautta tai ei toimi ollenkaan ja toisaalta jos BATT linjaan ei tule jatkuvaa sähköä niin sitten häviää kanavat muistista...
mitäs värejä siellä nyt sitten olis ?
punanen keltanen ja musta, virtalukon kautta, jatkuva virta, ja maadoitus
sininen - "heräte" moottoriantennille / vahvistimelle (tällekö olet sähköä syöttänyt ? tulee nokkakolari)
oranssi - valaistuksen ohjaus
EDIT: kuva:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=41587
Ikävämpi vaan laittaa sellaista soitinta joka ottaa muistivirran syöttölinjasta ja virtalukko ohjaa vain herätettä...Eli sellainen jossa on "BATT" linjassa 10A nalli ja "ACC" 1A sulakkeella.
Eikös tuohon käy ihan sama juttu, Batt-piuha suoraan muuntajasta ja Acc-piuhan väliin rele? Ihan vaan sen takia että soitin ei jää päälle kun ottaa avaimet mukaan. Samalla tavallahan senkin pitäs toimia. :confused:
Jos mulla olis vastaava ongelma kytkisin soittimen näin
24 akusta virta releen kautta jännitteenalentimelle, releeseen ohjaus virtalukosta.
Jännitteen alennin lataamaan jotain pientä akkuai.
Tästä 12V akusta suora jännite radioon ja sitten releen avulla se herätin virta.
Tästähän selviää yhellä releellä jos hommaa releen jossa on kaksi kärkeä ja 24V kela.
Lisäksi voisi laittaa kytkimen jolla voisi pakkoajaa radiota vaikka autossa ei ole virta päällä.
Mitäs hyötyä tästä on, se että auton akku ei tyhjene jännitteenalentimen ja radion avustuksella pitemmissäkään parkkeerauksissa.
Reikä_eero
22.10.2009, 21:04
Olis kans kysyttävään liittyen samaan asiaan:
Eli itse vedin akuilta virran muuntajalle ja siitä mankalle, hyvin toimi muuten mutta söi akut yhdessä yössä eli ilmeisesti muuntaja on kokoajan "päällä"?
Toimisko se vaan sillain että vetäis virtalukon takaa sellassen virran muuntajalle joka sammuu kun avaimesta kääntää? ja mitenkä ton muistin sais siihe samaan?
PS. ei muuten todella kannata vetää vaan toiselta akulta, ensin toimi hyvin mutta sitten meni akku ja soitin :D
Reikä_eero
22.10.2009, 21:06
Niin ja tosiaan mistä sieltä virtalukon takaa semmossen piuhan löytää? :)
Pitää olla muutakin päällä kuin pelkkä muuntaja, ei se niin paljoa voi muistivirran pitoon viedä että akkuja tyhjentäis...:eek:
toisekseen helpoin varmaan vetää uudemmassa tojotassa sieltä konehuoneesta löytyvästä pienestä mustasta laatikosta, jossa lukee "power outlet". Sieltä löytyy acc, on ja batt nastat sulakkeiden kera...
Kerrotaan nyt vielä semmoinen tarina että sieltä kojelaudan sisältä,mankan kohdilta,löytynee semmoinen piuha(liitin) johon tulee virta acc asennossa,siihen se muuntaja kiinni,ja mankka muuntajaan siten että ne batt,ja acc piuhat samaan liittimeen,ja tietysti miinus maahan.(ainakin bertassa on)
Se hävittääkö muistipaikat riippuu mankasta,eli sitä voi tiedustella myyjältä. Omassa Bj:ssä on kanavat vielä vuoden 2001 paikoilla juuri tuollaisella kytkennällä.Ja mankka on Blaupunkt,ja ihan cd soitin.
Ainut on rds kello joka päivittyy vasta kun on hetki ajettu,tai virrat olleet acc asennossa.
Jos taidot riittää niin niillä rele kytkennöillä saa kyllä lisätoimintoja,mutta ne on sitten toinen juttu.
Hmm...Moottoripyörän akku jännitteenalentimen jälkeen linjaan ja releillä virran katkaisu alentimelta ja soittimen herätepiuhasta.Eli pikkuakku pitäisi kanavat muistissa.
Kerrotaan nyt vielä semmoinen tarina että sieltä kojelaudan sisältä,mankan kohdilta,löytynee semmoinen piuha(liitin) johon tulee virta acc asennossa,siihen se muuntaja kiinni,ja mankka muuntajaan siten että ne batt,ja acc piuhat samaan liittimeen,ja tietysti miinus maahan.(ainakin bertassa on)
Se hävittääkö muistipaikat riippuu mankasta,eli sitä voi tiedustella myyjältä. Omassa Bj:ssä on kanavat vielä vuoden 2001 paikoilla juuri tuollaisella kytkennällä.Ja mankka on Blaupunkt,ja ihan cd soitin.
Ainut on rds kello joka päivittyy vasta kun on hetki ajettu,tai virrat olleet acc asennossa.
Jos taidot riittää niin niillä rele kytkennöillä saa kyllä lisätoimintoja,mutta ne on sitten toinen juttu.
mulla kävi juuri samalla lailla ku reikä-roopel,että akut meni tyhjäks. pe asennettiin mankka ja tänä aamuna ei lähteny käyntiin aamul.
tällä hetkellä menee suoraan akulta muuntajaan,mutta taytyykin kokeilla josko tuo auttais....
autona hj-61
Itselläni on 8A hakkurijännitteenalennin apparin penkin alla (siihen saa näppärästi taivuteltua pellistä alentimelle telineen, joka pysyy paikallaan ilman pultteja ym).
Jännitteenalentimeen tulee virrat suoraan akulta ja on aina päällä. Radion päävirta ja muistivirta on kytketty yhteen ja suoraan alentimeen. Myös tupakansytytin on siinä kiinni.
Kerran unohdin radion päälle päiväksi ja ei mitään ongelmia käynnistymisessä, vaikka oli talvi. Ainakin tämä Yleiselektroniikasta ostettu jännitteenalennin ottaa niin vähän virtaa tyhjäkäynnillä, ettei kuukauden seisonnassa akut tyhjene mihinkään.
BTW: on jouten 24V -> 12V 20A jännitteenalennin. Tämä smuuttaa ylimääräisen suoraan lämmöksi ja hyötysuhde on n 50%. Alle vuoden ollut käytössä ja hinta 40€. Tämäkin oli kytketty vastaavalla tavalla eikä tyhjäkäynnillä juuri akkuja syönyt. Nyt tarpeeton.
itte laitoon hojoon 20a inventterin mankkaa varte ja haaroitin +piuhan kahdeksi joista toisen väliin laitoin 24v kytkentäreleen johon tulee ohjaus virtalukon kautta aika simppeli rakentaa eikä katoile kanavat
Anttikan
10.11.2009, 19:42
Siirsin mankan piuhat tohon muutimeen varmuuden vuoks ku on aivan uudet akut