Kirjaudu sisään

View Full Version : Nastat vähenee, ja helemat paukkuu!


apiaani
01.10.2009, 17:52
http://www.iltalehti.fi/autot/2009100110350262_au.shtml

"Nastarenkaiden pito-ominaisuuksien arvioidaan kuitenkin säilyvän jokseenkin nykyisellä tasolla normaalin tuotekehityksen kautta."

Mitäköhän seuraavaks?

A-P
01.10.2009, 19:26
Ei tässä taida olla enää kovin pitkä matka maailmanloppuun!

Rekisteröimätön
02.10.2009, 00:10
10 askelta hyvään päin ja yhellä takaisin lähtöön.. kiva...

Racingrabbit
02.10.2009, 06:15
Tälläisiä päätöksiä tekevät virastot voitaisiin pakkosiirtää pohjoiseen,niin saisivat vähän näkökulmaa myös kehä kolmosen ulkopuolisista keliolostuhteista.

sjeeppi
02.10.2009, 07:05
Minun puolesta voisi kieltää nastarenkaat kokonaan, olisihan sitten kaikilla samanlaiset renkaat.

Suolaus kokonaan pois ja nastattomat talvirenkaat, se olisi minun mieleen

Nerd-O
02.10.2009, 07:09
Minun puolesta voisi kieltää nastarenkaat kokonaan, olisihan sitten kaikilla samanlaiset renkaat.

Suolaus kokonaan pois ja nastattomat talvirenkaat, se olisi minun mieleen Samaa mieltä.

Racingrabbit
02.10.2009, 07:47
Minun puolesta voisi kieltää nastarenkaat kokonaan, olisihan sitten kaikilla samanlaiset renkaat.

Suolaus kokonaan pois ja nastattomat talvirenkaat, se olisi minun mieleen

Toimisi varmaan Helsingissä,mutta ei edes täällä keskisuomen korkeudessa.
Pelottaisi kyllä laskea emäntä hevostrailerin kanssa tien päälle ilman nastarenkaita.

maze
02.10.2009, 09:07
kyllä jos aamulla meinaa mennä töihin niin nastat pitää olla alla.
ajelee ne jotkut hullut kitkarenkaillakin.
ja se suolaus tosiaan pitäs kieltää, mutta onneksi pohjoisessa ei vielä suolata teitä

Jouni_S
02.10.2009, 15:48
Toimisi varmaan Helsingissä,mutta ei edes täällä keskisuomen korkeudessa.
Pelottaisi kyllä laskea emäntä hevostrailerin kanssa tien päälle ilman nastarenkaita.

Viime talvena volvossa kitkat alla ja trailerilla suzuki perässä.Ei mitään ongelmia liikenteessä.
itse tykkään kitkoista enemmän kuin nastoista.

pastirolli
02.10.2009, 15:57
Omassa käyttiksessä on kitkat ja hyvin pääsee. Nykyajan talvikumien nastat eivät paljon maata raavi. Nasta ei pidä lumessa eikä mustalla jäällä.
Turhaan nastoja rapsuttaa asfaltilla. Pohjoisempi suomi on sitten asia aivan erikseen.

Swoop
02.10.2009, 16:05
Vähän kakspiipunen juttu... Etelässä rahamiehet ajelee nastoilla. Raha tuhlaustahan se on uuden nastat rapsutella paskaks sulilla teillä. Ylempänä suomessa kyllä varmastikin hyvät olla alla. Toi suolaus on kyllä munasta. Antaa Pasin puhua:D

Ite ajelin 35" Mudzilloilla viime talven ja nyt ajan 37" tulevan.:D

http://www.youtube.com/watch?v=agVGPpyNCjo&feature=PlayList&p=8E4CAE6BF95B7591&playnext=1&playnext_from=PL&index=36

AtteL
02.10.2009, 17:51
Nastat ja suolaus vaikka helvettiin, ajakoon porukka omien kykyjensä ja tilanteen mukaan niinkuin aina pitäisikin.
Hyvillä kitkarenkailla pärjää nykyisillä tienhoidoilla/aurauksilla sivukylilläkin ja jos ei ole tyhmä ja ajaa aina keliolosuhteiden mukaan.:mad:

http://yle.fi/elavaarkisto/kuvat/artikkeli/05255_1iso.jpg

Siinä nähdään (taas) kun urpot hesalaiset painaa miljoonaa kesät/talvet riippumatta ilmoista...toisaalta ihan oikein..;)

Rekisteröimätön
02.10.2009, 17:58
http://yle.fi/elavaarkisto/kuvat/artikkeli/05255_1iso.jpg

Siinä nähdään (taas) kun urpot hesalaiset painaa miljoonaa kesät/talvet riippumatta ilmoista...toisaalta ihan oikein..;)

Urpoja hesalaisia jotka ilmiselvästi asuu hevonkuusessa kun tulevat aamulla motaria pitkin etelään päin, jepjep.. Vai oiskohan kuvassa te urpot landepaukut matkalla lehmänpaskan hajusta sivistyksen pariin TÖIHIN.

Eskimo
02.10.2009, 18:14
Kyllähän se on niin, että ei älyä mitään talvella ajamisesta jos väittää kitkarenkaita talvirenkaiksi.
Jos pitää ottaa huomioon jokin keli missä rengas ei toimi tai jos renkaan valinnan perusteena on hieman pienempi rengasmelu pidon kustannuksella niin sillon kyllä ollaan väärällä polulla.

Kehä 3:n pohjoispuolelle kitkarengaskielto niin vähenisi kolarit kovasti.

Uudessa TM:ssä on taas talvikumitesti ja ei paljoa kitkarenkaat juhli.

pastirolli
02.10.2009, 18:42
Vai oiskohan kuvassa te urpot landepaukut matkalla lehmänpaskan hajusta sivistyksen pariin TÖIHIN.
Pakkohan siellä sivistykseen on tultava täältä landelta töihin koska eihän se pulju muuten pystyssä pysyisi. Kunnon työmiehiä tuntuu olevan siellä todella harvassa.

Tämä oli sitten vain nyybiölle. ;)

Poor
02.10.2009, 18:42
Vai oiskohan kuvassa te urpot landepaukut matkalla lehmänpaskan hajusta sivistyksen pariin TÖIHIN.

Tuntemani "landepaukut" kyllä tekevät työnsä ihan omilla tiluksillaan. Kas vain LANDELLA... Ei nämä oikeeta työtä tekevät jouda ajeleen ruuhkaikoina tsadissa teidän suolaliejun kyllästämillä teillä...

tapsa86
02.10.2009, 20:08
olihan sitä jo joku vetänyt nelostiellä penkalle kun oli kova raekuuro tullut.
nopetta ei tiputeta 150 ihan pienestä voi ;;ittu sentään .

apiaani
02.10.2009, 21:10
Urpoja hesalaisia jotka ilmiselvästi asuu hevonkuusessa kun tulevat aamulla motaria pitkin etelään päin, jepjep.. Vai oiskohan kuvassa te urpot landepaukut matkalla lehmänpaskan hajusta sivistyksen pariin TÖIHIN.

Urpot landepaukut älyävät pysyä poissa kehä kolmosen sisäpuolisesta maagisesta vyöhykkeestä.
Ja pätevä anonyymi kun tosta kuvasta päättelee ilmansuunnankin mihin on ajettu.

Nisseriina
03.10.2009, 11:39
Eihän niillä nastoilla ajeta.Kuinkaha joskus pärjättii ku ei ollu edes eriksee talvirenkaita...Eikä aina tarvi vetää nii pajo ku koslasta irtoo.Ite oppinu ajaan todella kurjilla renkailla ilman kolareita.Eikä rekoillakaan ole ku joissain nastarenkaat ja niilläki on päästy eteenpäin.

apiaani
03.10.2009, 15:12
Eihän niillä nastoilla ajeta.Kuinkaha joskus pärjättii ku ei ollu edes eriksee talvirenkaita...Eikä aina tarvi vetää nii pajo ku koslasta irtoo.Ite oppinu ajaan todella kurjilla renkailla ilman kolareita.Eikä rekoillakaan ole ku joissain nastarenkaat ja niilläki on päästy eteenpäin.

No joo, kyllähän ny mutiaisillakin talvella pärjää, mutta se ei ollut jutun pointti.
Ihme touhua vaan ku muuten toitotetaan turvallisuuden perään joka asias, ja samaan aikaan tulee jotain tämmösiä säädöksiä että nastoja vähemmän renkaisiin.

-MaTTi-
03.10.2009, 20:42
Eikös tää kitka/nasta-homma oo pikemminkin niinpäin että etelä-Suomessa tarviis nastoja enemmän kuin Lapissa. Perustuen siihen että nykyaikainen pohjoismaalainen kitkarengas pitää ihan ok pakkasella, mutta nollan paikkeilla pito on huonoimmillaan kun ainakin pienemmät tiet jäätyy yöksi. Sellastahan se "talvi" täällä etelässä on.

Siitä huolimatta on tulossa uudet Misukan kitkakumet Verson alle, ei jaksa sitä nastan piikkausta kuunnella. Sitä paitsi siinä on kaikenmaailman ajovakaudet ja luistonestot, jolloinka kitkat on helpommin halllittavissa.

Cruiserissa on nastakumit talveks, ja ihan hyvä niin. Nastojen ääntä ei juuri kuule ja ilman niitä jääpito on aivan hanurista. Toimeen kyllä tulee, mutta turhan paljon saa varoa. Oikeita kitkakumeja kun ei oikein 33" kokoluokassa enää ole olemassakaan...

ariman
03.10.2009, 20:52
ajelee ne jotkut hullut kitkarenkaillakin

Hullu on tullut oltua emännän kanssa jo 8 talvea. Henkilöbiilissä on kitkat ja hiluxissa mutikat ensitalvenakin :).

Kipinä
03.10.2009, 22:24
Ei ole hyvä talvikumi,tuo mutikka...

jannek
03.10.2009, 23:16
Ei ole hyvä talvikumi,tuo mutikka...

Mites noin sanot...? :), itsekin ajanut 4v patrolilla mutikoilla kesät talvet ja nyt hiluxiin jotkut mutikat/ltb ympärivuotiseen käyttöön ja raisiossa asustellaan. Ei muuten ole tääl eteläs montaa päivää vuodessa kun tarvitsisi nastarekuja, sen paremmin maastureis kuin henkilöautois... :)

Jeep-Ukko
04.10.2009, 11:41
Joku 5-6 vuotta sitten pari talvee mutiaisilla pärjäsin Jeepillä helvetin hyvin.
Sitä vaan täytyy ajella siihen malliin, kun tietää mitkä renkaat alla.
Ja tarpeen tullen kun pystyy vähän sitä nelivetoakin vetään päälle...
Ja silloin vielä oli tuossa keskisuomen korkeudellakin jopa talvi olosuhteita.

Mutta silti yleisesti, itse olen hyvinkin paljon nasta renkaiden kannalla.

Kipinä
04.10.2009, 11:48
Mites noin sanot...? :), itsekin ajanut 4v patrolilla mutikoilla kesät talvet ja nyt hiluxiin jotkut mutikat/ltb ympärivuotiseen käyttöön ja raisiossa asustellaan. Ei muuten ole tääl eteläs montaa päivää vuodessa kun tarvitsisi nastarekuja, sen paremmin maastureis kuin henkilöautois... :)

Juu, ei miullakaa ole karannut kuin kerran.:)
Nastakumppaset olis tullu pirun paljo halvemmaksi,mut tuleepahan samalla entisöityy koko kiikku.
Pidon puute pitää ennustaa ajoissa kun olosuhteet vaihtelee, ajaa varovasti ja ennustaa tulevat yllätykset.
Edellisistä nastarenkaista taitaa olla toistakymmentävuotta aikaa, et on luisteltu ihan tarpeeksi.

Ja tokihan sijainti vaikuttaa tarpeeseen.Mut ääni nastoille.

jnu
04.10.2009, 12:41
Oli sitte renkaat mitkä vaan niin tärkeintä on auton hallinta ja tieto niistä renkaista. Eri renkailla on ajettava eri tyylillä. Raskaskalustokin liikkuu talvet ilman nastoja.

Itsellä henkilöautossa (etuveto ilman mitään järjestelmiä) hakkapeliitta vitoset eikä talvella ole huolen häivää, niin kauan pääsee kun ei hanki kanna pohjasta. Toki hangessa samalla tavalla pääsee kitkarenkaillakin. Jäällä hakkapeliitan nastat pitää hyvin.

santikko
04.10.2009, 14:14
ei se oo renkaista kiinni, vaan kun se saakelin talvi yllättää joka vuosi samaan aikaan! itte pelekään vähä kitkoilla ajaa, yllättävän hyvin tuntu pitävän kumminkin ku viime talvena kokeilin. itte suosin nastoja ja paheksun tiensuolausta. sen kun lopettaisivat niin vähenis ruostepöly liikenteessä.

mehtämörö
04.10.2009, 14:23
Ite kepitin koko viime talven "kitkoilla" jonkun sortin nastapyörät oli alla mutta ei niissä nastoja ollu ensimmäistäkään ja keväällä vaihdoin autoa ja siinä oli kitkat alla ja kas.. ihan hyvin pysy tiellä vaikka tuli luntakin. Tottahan tuo on että kitkat on jäisellä tiellä vähän jännät ajaa mutta pitääkö sitä sillon ajaa pedaali lattiaan liimattuna jos on tiedossa että saattaa olla himppasen liukasta..

santikko
04.10.2009, 14:34
tuli kyllä rauhakseen ajettua kunnei kokemusta mokomista talvikelin kesärenkaista ollu, mutta tuntui ihan toimivilta vaikka kuluneetkin oli...

jannek
04.10.2009, 19:14
Juu, ei miullakaa ole karannut kuin kerran.:)
Pidon puute pitää ennustaa ajoissa kun olosuhteet vaihtelee, ajaa varovasti ja ennustaa tulevat yllätykset.
Et on luisteltu ihan tarpeeksi.

Ja tokihan sijainti vaikuttaa tarpeeseen.Mut ääni nastoille.

Ei se aina olekaan helppoa kitkoilla, mut se tilannenopeus kelin mukaan. :) Joka aamu ennustetaan ensin ulkolämpö ja sen jälkeen miltä piha tuntuu. Lauantaiaamu oli omalle ohdalle ensimmäinen liukaskeli tälle syksylle. Onhan ne nastat hyvät, mutta tuntuu vaan turhalta kuunnella nastojen rapinaa suolatulla/kuivalla tiellä.

-MaTTi-
05.10.2009, 21:28
Pärjäähän sitä millä luistimilla(=mutikoilla) tahansa, kunhan ennakoi. Mutta välillä on tilanteita joita ei voi ennakoida, esim. hirvi, kolmiontakaa joku eteen tai mistä nyt vaan mikä nyt vaan ylläri jota et osaa aavistaa. Näitä tilanteita varten pitää olla Oikeat Talvirenkaat.

Ittellä oli viimeinen talvi Aaltsikoilla kun menin sukkana 4:n kaistalla pyörineen auton välistä LJ:llä, onneks osumatta kehenkään. Oli Hertsikan kohdalla sillan/mutkan takana Itäväylällä länteen tämä häppeninki joskus aikoinaan, ei nähny ennenku oli liian myöhäistä saada pysäytetyksi jäisellä tiellä.

Mikki
05.10.2009, 23:05
Urpot landepaukut älyävät pysyä poissa kehä kolmosen sisäpuolisesta maagisesta vyöhykkeestä.

Hauskaahan se landelaisen on "stadiin" (vai Zshadiin) ajella. Tässä erään kolean kevätaamun kertomus...

Kehä I:ltä tulee äijä kuin ohjus, josta lähes uudenkarhean Tojotanmaasturin kylkeen melkein kajauttaa... Siitä sitten alkaa "rassaa mun pakoputkea" leikki, huipennettuna "kato mulla on kirkkaat valot" hippasella. :D:D:rolleyes::rolleyes:

Noh, poijjaat ku leikkii niin 300 muuta autoilijaa joutuu jarruttamaan henkensä hädässä, kun kaksikko alkaa mittaamaan autojensa kiihtyvyyttä ja hidastuvuutta:confused::confused:

Koska kaupungin hiekkalaatikon päättäjät ovat keksineet risteyksiin jotain "diskovaloja", päättää kaksikko Idi ja Ootti pysäyttää autonsa virekkäisille kaistoille. (ja nyt paras osio!!!)

Hulluuden partaalla oleva kaahari hyppää autostaan ja potkaisee pyhää Tojotaa. Sieltä nousee hyväkuntoinen keski-ikää lähentelevä mies, jolloin kaahari alkaa oudon "soidintanssin", muistuttaen itämaisen taistelulajin vaarallisuudesta tai muusta nupin sekoittavasta aineesta (joka ei ihan liikenneasetuksia täytä).

Valkopaitainen mies kävelee rauhassa "kurki-kyy-pandakarhu-lepakko" liikesarjaa suorittavan kaaharin luo ja sanoo jotakin, jolloin liikesarjan suoritus keskeytyy, ja todennäköisesti vahingossa jalkaterä menee valkoista paitaa kohti, osuen siihen.
Koska liikesarja on vaativa ja useita eri lihasryhmiä rasittava toimenpide, ei adrenaliinista (ja muista aineista?) sekaisin oleva kaahari saa kehoaan pysäytettyä, tempaisee Tojota kuski "luuvitosella" lommoa vastaavalla summalla kaaharikeijukaista suoraan keskelle tuota tärkeää hevosmaista ruumiinosaa.
Tässä tilanteessa autoilijana sanoisin, jotta "Tekniikan Maailman testikuljettaja" näkee kaikki viisi tähteä ja penkkiurheilijana sanoisin hopeamitallin olevan selvästi jaettu tuolle kaaharille, joka iskun voimasta muuttuu mustalla asfaltilla olevaksi karttamerkiksi, sotkien uuden risteyksen karttapisteet, sekä tukkien yhden kaistan rakkaan isänmaamme pääkaupungin pääväylistä.

Tojotamies katsoo "uhriaan" hölmistyneenä ja hyppää autoonsa kaasuttaen pois paikalta, koska "diskovaloissa" palaa psykodeelinen vihreä....

Jotta näin meillä etelässä, mites muut ilmansuunnat???

P.S. On kyllä naurettu tätä juttua kaverin kansa kohta ½vuotta, ja mietitty mitähän tuon kaaharin iltapäivä meni. Varmaan mukava jutella eukon kanssa, jotta "menin aamulla töihin ja sain turpaani ennekuin edes PÄÄSIN töihin..."
Ja aina kun autolla menen Helsinkiin, näkyy näitä "kaksikoita" olevan liikenteessä:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Joten pakko sanoa jotta junassa EI OLE hauska matkustaa, jengit vain vaivoin saavaat pidettyä itsensä hereilä junassa, jossa tällaista huvia ei ole...

Ja tiesittekö, jotta Suomessa on Brittien salainen siirtomaa???:eek::eek::eek:

Löytyy muuten KLAUKKALASTA!
Miten niin??

Ajappas aamulla Hämeenlinnan tietä Helsinkiin, niin Klaukkalan rampin kohdalla muuttuu 120km/h nopeusrajoitus 100km/ (koska 60mp/h vastaa tuota nopeutta). JAA MIKSI???

No Klaukkalassa tuntuu olevan vasemman puoleinen liikenne ja 60:n nopeusrajoitus, koska kaikki autot jotka tulevat sieltä, ajavat suoraan VASEMMALLE KAISTALLE ja orjallisesti ajavat tuota 60:n (km/h tai mph) nopeutta, VAIKKA suurin sallittu nopeus on tuo 120km/h. Ja OIKEALLE kaistalle ei voi palata, koska "hullut kaaharit" ajavat sitä pitkin JOPA 120km/h...

Sama ilmiö on havaittavissa iltaisin kun Klaukkalan "kuningaskunnan" jäsenet palaavat kotiin, jolloin vasemmalla kaistalla ajetaan jopa 140-150km/h, mutta rampin tullessa kohdalleon vasemalta kaistalta vaikko pakko kiilata itsensä oikealle kääntyvään ramppiin, oikean kaistan ylitse:eek::eek: ja nopeus pitää pudottaa tuohon 60:n...


Joten kyllä "landelaisetkin" osaa...



Zhad:laiset ovatkin sitten omaa maata:

Tapahtui keskustassa:

Pakettiauto ajoi risteykseen, jossa hänellä oli etuajo-oikeus.
Vasemmalta porhalsi "etniseen ryhmään" kuuluva "vähemmistöä" edustava EI suomalaista syntyperää oleva yksityisyrittäjä, jysäyttäen JARRUTTAMATTA pakettiauton etukulmaan ja tuhoten molemmat auton erittäin perusteellisesti.http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

Ei edes auto ehtinyt pysähtyä kun vähemmistökansalainen "pomppasi" kuin heittoistuimeltaan ulos ja ja alkoi kiivaasti huutamaan herjauksia monilla eri kielillä (lähes muistuttaen manaajan pikkutyttöä --> pää ei sentään pyörinyt). pakettiauton kuljettaja oli loukannut itsensä ja tarvitsi ohikulkijoilta apua, jotta pääsi autosta ulos ja ohikulkijoiden auttamana vietiin viereisen puiston nurmelle makaamaan, koska "pikkulinnut" todellakin visersivät tälle ammattiautoilijalle.

Tästä suivaantunut yritteliäs ja suuren tappion kärsinyt melkein Ferraria ajanut Tifosi (tai sinnepäin?) yritti saada galaktisille taajuuksille siirtyneen ammattiautoilijan kimppuun, kostamaan ansioidensa menetykset. Siinä riehuessaan hän havaitsi, jotta laupias samarialainen oli päässyt nykyaikaan ja soitti parasta aikaa enkeleitä paikalle, jolloin vihan kohde olikin tuo auttava henkilö.

Ripeällä liikkeellä lähti samarialaiselta puhelin kädestä ja tämä laite koki elämänsä viime hetket tavatessaan tuon vähemmistökansalaisen kotimaan tuotteen, johon suomalaista graniittia sekoitetaan...

Pahaksi onnekseen tifosi ei huomannut, jotta paikalla olikin Samarialaisen ISO suojelusenkeli paikalla, ja parilla pienellä liikkeellä olikin kumipallona pomppinut ja kiljunut Tifosi muuttui edelleen kiljuvaksi ihmispalloksi, joka painettiin katuun "riittävällä" voimalla, jottei enempää aineellisia vahinkoja pääsisi tapahtumaan.

Paikallinen seriffi saapuikin nopeasti paikalle ja ihmettelivät kovasti, koska maassa makasi mies, jota samarialaiset auttoivat ja ISO suojelusenkeli oli muuttunut enemmänkin demoniksi, joka oli juuri tekemässä vähemistökansalaisesta oman yrityksensä myyntiartikkelia (tai paremminkin sen täytettä).

Koska seriffit eivät olleet ihan ajantasalla tapahtumista, pantiin suojelusenkeli varjoon "häpeämään" suuttumuksensa pois ja kädetkin hän joutui laittamaan selän taakse, jotei taskubiljardia pääsisi pelaamaan.
Kun tifosi saatiin enkelin alta pois, oli hän muuttunut aivan toiseksi mieheksi, nyt oli kolarissa mennyt muutamia paikkoja rikki, joita satuin kuulemaan:
- hammas poikki, kun häntä heitettiin puhelimella
- niska revähtänyt
- olkapää varmaankin sjoiltaan
- selässä jotakin, koska jalat ei kanna
- päätä särkee
- rintaan sattuu
- vaikeata hengittää... ymym.

Sitten saapuikin taivaista vankkurit, joilla oli ammattiautoilija tarkoitus viedä pois.

Tällöin Tifosi alkoi tehdä varmaankin kuolemaa, koska kivut olivat AIVAN uskomattiomat, ja enkelit alkoivat tutkimaan tätä. Pikainen diaknoosi, ja ukko vankkureihin ja liikkeelle, ennenkuin Pietari kerää omansa pois.

EN OLLUT USKOA SILMIÄNI, kun seriffit alkoivat "kovistella" ammattiautoilijaa ja suojelusenkeliä, jolloin täytin kansalaisvelvollisuuteni ja ilmoitin näkemykseni asiasta. Samalla sanoin, jotta ammattiautoilija niitä vankkureita tarvii, ja KIPEÄSTI, koska vieläkään ei miehellä yhteydet Tellukselle olleet oikein ajantasalla.

Tästä seriffit katsoivat toisiaan ja toinen totesi:
- Sähän taidat olla joku rasisti?

Pikaisen tuohtumukseni peitin ja tokaisin: Anteeksi, mutta Teistä en tiedä, mutta kavereiden kesken Mikki, muille tuo mikä nimikyltissä lukee. Vai onko se TEIDÄN lempinimi tai jo kerho, kun samanlaiset puvutkin päällä???

Meinasin joutua myös varjoon suojelusenkelin kanssa...

Kipinä
06.10.2009, 15:28
Ei hitto mitä läppää:D:D:D
Tästähän syntyy Autohullun päiväkirja!

Jari
06.10.2009, 16:18
ihan totaali repeeminen x2

Mikki
11.10.2009, 00:24
Eikö muualla suomessa muka tapahdu mitään????

Hö!

apiaani
11.10.2009, 08:05
Eikö muualla suomessa muka tapahdu mitään????

Hö!

Ei, kun täällä ollaan niin yrmyjä ettei viittitä ees päin ajaa. :)

Arpe
11.10.2009, 11:55
Hauska ikuisuusaihe tuo nastat vastaan kitkat.
Toinen mistä saa väittelyn aikaseks paikasta ja seurasta riippumatta on suolatakko tietä vaiko ei.
Ääni menee nastarenkaille ja kohtuulliselle suolankäytölle.
Nastarenkaan kannalla olen siksi että pito jäisellä tiellä on suoraan verrannollinen raudan määrään renkaan ulkokehällä.Kitkarenkaallakin pärjää,mutta kelit jolla kitkakumi on parhaimmillaan eli kohtuullinen pakkanen ja lumipolanteinen tienpinta ovat eteläsuomen talvessa käyneet melko harvinaisiksi.
Pohjoisessa tilanne kelien suhteen on tietty ihan toinen.
Toki nastarenkailla tuntuu hiukan hölmöltä ajella motarilla kuivalla asfaltilla,mutta eipä niitä renkaita viiti kesken reissun vaihdella,eli jonkinlaiseen kompromissiinhan rengasvalinnassa täytyy aina tyytyä.
Moni ei varmaan tule ajatelleksi sitä kuivaa ja jäätöntä moottoritietä keskitalvella ajellessaan että tuo huippuhyvä ajokeli on saatu aikaiseksi nimenomaan suolalla.
Tienpintan polkeentuva lumi muutu liikenteen alla hetkessä jääpolenteeksi tollasella suht vilkasliikenteisella päätiellä.
Kevyellä esisuolauksella ennen lumimyräkkää saa estettyä lumen polkeutumisen tienpintaan kiinni ja lumen pystyy poistamaan auraamalla joka taas on huomattavasti nopeampaa kun alkaa höyläämään kiinnipoljettua jääpolannetta pois tiehöylällä.
Lisäksi suolalla saa pidettyä veden sulana riitävän kauan,että se ehtii haihtua tien pinnasta jäätymisen sijaan,ja kuiva talvikeli on valmis..
Mukavampaa on toki pohjoissuomessa ajaa lumipolanteella olevaa maantietä,kun eteläsuomen suolahuuruista vastaavaa. Mutta se pohjoisen hyväkuntoinen lumipintainen tie muuttuis hetkessä luisinradaks jos sinne siirrettäis vastaava likennemäärä vuorokaudessa kun esim. vaikka porvoonväylällä rullaa.