Kirjaudu sisään

View Full Version : Ostettu hilux ln65 sektorivarsi. ongelma ratkesi.

Razzle
30.09.2009, 15:59
en ole varma osien oikeista nimityksistä mutta yritän selittää parhaani mukaan.
eli tarvisin hiluxiin simpukalta lähtevän tangon ja ehkä myös kyseisen tangon ja navan/kääntökuulan väliin sijoittuvan ns.(hevosengengän)
syynä kyseisten objektien akuuttiin tarpeeseen on ystävällinen katsastusinsinööri joka ylettömässä lähimmäisenrakkaudessaan ilmoitti minulle edellä mainittujen tankojen välisen nivelen olevan hyväksymis kelvoton.
tästä lausunnosta innostuneena syöksyin autoni kimppuun huomatakseni (noloa myöntää) kyseisen nivelen kiristys/aukaisu mekanismin kierteen olevan niin ¤#&!"%&/%&)&=?/(!!! tiukassa, ettei omani, eikä muutaman parhaan ystävänikään ääretön älykkyys ja maksimaalinen lihasvoima riitä sen avaamiseen. nyt kun kaikki konstit ja koneet on kokeiltu, ja tulos on edelleen sama, olen päättänyt turvautua vanhaan tuttuun ja turvalliseen keinoon, eli paskaksi vaan!
mutta ennen tähän hieman brutaaliin toimenpiteeseen ryhtymistä pyytäisin teitä hyvät alan harrastajat ja palstan selaajat ilmoittamaan minulle, jos teidän tallienne nurkista tai niiden takaa sattuisi löytymään nämä autoni leimaamisen kannalta äärimmäisen tärkeät osaset.

kiitos.

Rytari
30.09.2009, 21:24
jos sä tarkoitat sillä simpukalta lähtevällä tangolla sitä osaa mikä on booreilla kiinni siinä simpukan akselissa ("pitman arm") niin mulla on semmonen uus seinässä roikkumassa.

sit taas sitä tankoa mikä siihen pitman armin kuulaan tulee kiinni ja missä on säädettävät päät niin, semmosta ei ole kyllä, mut niitä saa kyl kaupasta uusia.

050 5821663

Jari
30.09.2009, 21:37
mulla olis akselissa kiinni se hevosenkenkä..

SuurSyömäri
30.09.2009, 23:40
Tarkoittaa paljolti sitä niveltä mitä voi ruuvata suurella talttapää systeemillä. Ja kuulema se sirppiki kelpais.

Jopo_
01.10.2009, 08:30
Osaa muuten olla pikkusen tiukassa tuo pallonivelen säätö. Mulla tuli katsastusmieheltä kans aikanaan palautetta et pitää kiristää ennen uusintanäyttöä. Ootko ottanut sitä koko tankoa autosta irti? Paikallaan sitä et saa aukeamaan, se on aivan varma. Simpukasta pooreilta pitman arm irti ja toisesta päästä ne neljä pulttia siitä navan päältä auki, niin ne tangot ja varret lähtee yhtenä pakettina. Sitten ruuvipenkkiin kiinni ja pillillä koko nivel hehkuvan punaiseksi. Ite tein työkalun vanhasta lenkkiavaimesta (joku yli 20mm) siten että leikkasin varresta poikki niin se varren pää sopi just sopivasti siihen talttapää"kantaan". Sit metrisellä jakoavaimella kun väänsi niin aukesi. Jos nivel on kulunut niin, että säätö ei riitä (menee pohjaan) niin 5 sentin kolikoista saa sopivia shimmilevyjä.

E: uutta vartta ei saa kuin toyotalta ja maksaa muistaakseni n.150e

Razzle
01.10.2009, 11:41
juu komento takas! sain kuin sainkin nivelen pyöritettyä auki. ajoin 14 millisen pultin pään "taltaksi" niin että se sopi hyvin siihen kiristyksen uraan ja hitsasin migillä reunoilta kiinni. otti koko paketti samalla vähän lämpöä. sitte löin hylsyn pultinkantaan ja väänsin piiitkällä varrella. mutta tiukassa oli. sai tämmönen 75kilonen rimpula hyppiä tosissaan puolentoistametrin varren pääsä ennen ku rupes kierteet paukkumaan auki. loppu hyvin kaikki hyvin. sain hilut ulos sieltä putken sisältä ja totesin kunnon vielä kohtalaiseksi, joten kasasin nivelen uudelleen runsaasti vaseliinia käyttäen ja kiristin hyväksi. täytyy lähteä tarjoileen konttorille jos se nyt kelpais.
kiitosta kommenteista.

Junnu
01.10.2009, 12:51
Moi, tuolta olen jotain osia tilannut, toimitus suomeen oli hiemen hankalaa mutta hinnat kohtuulliset. Vääränpuolen ohjausosiahan nämä on mutta luulisi tämän varren käyvän:

http://www.roughtrax4x4.com/?doc=16&cid=103&vid=290

Minä sain aukaistua crc kylvyn jälkeen pulttipyssyllä mutterit.

Antti