View Full Version : Spacerit syö laakereita?
Roikkuis tommoset 30mm paksut spacerit jouten hyllyssä ja eturenkaat raastaa ääriasennossa kallistuksenvakaajaa.
Joten tuli himo iskeä nuo spacerit kiinni, mutta tuolta enemmän tai vähemmän asiantuntevasta kaveripiiristä tuli kommentteja että tuppaavat syömään vetoakselin laakereita.
Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla?
No syöhän se laakereita enemmän, kun vääntömomenttia laakereille tulee enemmän. Kuinka paljon, onkin sitten jo ihan eri juttu. Ihan yhtälailla kasvattaa laakereiden rasitusta myös rengaskoon kasvatus tai levittävä vanne. Kokeile, sillähän se selviää :D
No syöhän se laakereita enemmän, kun vääntömomenttia laakereille tulee enemmän. Kuinka paljon, onkin sitten jo ihan eri juttu. Ihan yhtälailla kasvattaa laakereiden rasitusta myös rengaskoon kasvatus tai levittävä vanne. Kokeile, sillähän se selviää :D
eikä tuo maastossa ajokaan niitä laakereita paranna:D:D
Roikkuis tommoset 30mm paksut spacerit jouten hyllyssä ja eturenkaat raastaa ääriasennossa kallistuksenvakaajaa.
Joten tuli himo iskeä nuo spacerit kiinni, mutta tuolta enemmän tai vähemmän asiantuntevasta kaveripiiristä tuli kommentteja että tuppaavat syömään vetoakselin laakereita.
Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla?
Joo,mul on levitetty 74mm per vanne ja 35"renkaat.Näil kilkkeil on ajettu koht sata donaa ja koko rotiskol kaikkiaan 400tkm.Sanoisin et ei 30millillä oo kakankaan merkitystä laakereihin.Etupalloniveliä menee parin kolmen vuoden välein.
Tämä riippuu taas ihan vanteista ja autosta. Jos laitat esim risukeula-hiluxin vanteet + 30 mm välikappaleet, niin alat vasta olemaan "normaalilla alueella". :)
Mä oon nyt taas niin tyhmä, etten tajua miten spaceri kuormittaa vetoakselin laakereita. Pyöränlaakerin vielä sulatan.:confused:
Laskennallisesti kaikki painopistettä siirtävät asiat rasittavat akseleita & pyöränlaakereita.
Ulospäin vievä vanne kapealla renkaalla varustettuna vielä korostaa sitä efektiä.
Eli käytä leveää rengasta, niin Laakerisi lepäävät pidempään... :D
Onneksi meille, lähinnä se Jaappanian Insinööri on senverran ylimitoittanut ja ennalta arvannut offiharrastajien tarpeen suurennella mulkk....
... eiku renkaitaan ja päättänyt, että sinnehän laitetaan tuollaiset vähintään kevyt-kuorma-auton kantavuuden kestävät laakeroinnit joka pyörään.
Ekat reeraamisen tarpeessa olevat äksönit on jouduttu tekemään Yleensä vasta n. puolenMiljoonan Perhekäyttökilometrin jälkeen.
Juuri vaihdoin wanhaan -82 -malliseen autoon Kaikki pyöränlaakerisarjat uusiksi.
Kaikki stefat olivat kuluneet jo jousille, mutta laakerien pinnat ovat vielä kuin "uutena".
Saahan noihin autoihin niitä pelkkiä stefojakin vaihdettua, mutta mitä järkeä on maksaa pelkistä stefoista vähintään parikymppiä, kun täydelliset pyöränlaakerisarjat stefoineen päivineen saat n. 30€:lla. (Ainakin Patrolliin).
Saman työn joudut tekemään pelkässä stefan vaihdossa, eli sen laakerin joudut ensin edestä purkamaan pois, jotta pääset sitä stefaa vaihtamaan.
Menihän taas Paasaamiseksi, Sorry... :D
Mä oon nyt taas niin tyhmä, etten tajua miten spaceri kuormittaa vetoakselin laakereita. Pyöränlaakerin vielä sulatan.:confused:
Voihan se samalla olla se vetarin ulompi laakeri :D
Lainkuuliaisen aloittelijan kysymys: onko spacereiden käyttö katsastu- ja poliisismiesten mielestä sallittua?
Lainkuuliaisen aloittelijan kysymys: onko spacereiden käyttö katsastu- ja poliisismiesten mielestä sallittua?
Eikös se ole sallittua jos auton tai vanteen valmistaja sen on suunnitellut liikennekäyttöön? Eli hyvin harvoin on laillista.