View Full Version : Ajoneuvovero muutos lähestyy
mitenkä tätä nyt pitäs tulkita:http://www.ts.fi/teemat/liikenne/75709.html
mitenkä tätä nyt pitäs tulkita:http://www.ts.fi/teemat/liikenne/75709.html
Vanhojen pakujen
verolasku kasvaa
"Tyypillisin tavarankuljetukseen käytettävä pakettiauto painaa 2 700 – 2 800 kiloa, josta veroa maksetaan jatkossa noin 317 euroa vuodessa."
Käyttövoimaveroon
ei muutoksia
Henkilö- ja kaksikäyttöautoilta käyttövoimaveron määrä on 6,7 snt/pv ja paketti-, matkailu- ja huoltoautojen osalta 0,9 snt/pvä kokonaismassan jokaiselta alkavalta sadalta kilolta.
pastirolli
22.09.2009, 20:05
Hmm... "Hybrideistä ei käyttövoimaveroa peritä, mutta sitä vastoin sähköautoista kylläkin." Saakos tavallisen pakettiauton muuttaa hypriitti-autoksi? Pistäisi parit dynamot pyöriin ja sähkömoottorin moottorin kylkeen.
Essonbaari
22.09.2009, 22:00
Mihin tällä uudistuksella pyritään? Saamaan vanhat ja paljon kuluttavat autot pois tieltä? Helvetilläkö kansalaiset niitä uusia autoja ostaa kun vanhaa autoa verotetaa niin rankasti ettei yksinkertasesti edes käsirahaa saa säästettyä. Aika moni kun kumminkin kuuluu siihen alempaan palkkaryhmään täälä maassa.
Vai onko tarkotus vaan saada päättäjien palkkoihin lisää rahaa?:D
toyota4x4
23.09.2009, 05:36
toi on siis diiselveron ja käyttö maksun yhdistelmä elikkä esim. hiluksissa vanha vero noin 170e vuodessa muuttuu 250e vuodessa. korotusta siis 80euroa
ei varmaankaan käytännön vaikutusta auto kalustoon.
mielenkiinnolla odottelen mitä laittavat mun vuoden -77 jeeppiin :D
Siis hetkinen, tuollahan lukee että Käyttövoimavero säilyy entisellään, pakettiautojen osalta 0.9 sent/päivä, ja siihen tää 'korotettu' perusvero lisäks, näin ymmärtäisin?.
Eli kysessä EI ole "all inclusive"-maksu..
Kyllä se siltä näyttää että tuo on vaan pelkkä perusvero ja siihen lätkästään vielä käyttövoimavero kaupan päälle.
Voi vitun urpot taas nostaa kuluja. Ensi rekisteröinnissä siis bertasta tulee hybridi kun siinä on ainakin kaksi sähkömoottoria jotka kykenee liikuttamaan autoa... vaikka sitten sähkötolpista vinssaamalla:D Sylettää kyllä jos vanhan liiton pakujakin aletaan rokottamaan. Sitten laitan kyllä ainakin tavallisen henkilöauto penkin taakse kostoksi:rolleyes:
Suomen valtio on niin köyhä että rahat otetaan vielä köyhemmiltä:D
Hyvä suomi. On tää v..ttu kans yks stanan sosialistinen neuvostoliittotasavaltapaska.
On aika halpaa ajella tulevaisuudessa. Tähän varmaan liittyy ne poliisinkin uudet "automaattiset" valvontajärjestelmät jotka niille tulee autoihin. Laittaisvat nyt sit viel sanktioiks parikolme kuukautta häkkiä verottamattomalla autolla ajosta. Taitaa kilvet lähtee tuosta omasta keksinnöstä vai laittaisko jonkun pentssiinin...
Niin joo, täähän on nyt sitten se vanha "väliaikainen" autonkäyttömaksu.
Vanhojen pakujen
verolasku kasvaa
"Tyypillisin tavarankuljetukseen käytettävä pakettiauto painaa 2 700 – 2 800 kiloa, josta veroa maksetaan jatkossa noin 317 euroa vuodessa."
Mitäs helkattia? Mä kun oon eläny siinä uskossa että tällä ei ole vaikutusta pakettiauton verotukseen (paitsi kaksikäyttöpakun), mitä nyt ennen 1.1.1994 käyttöönotettujen vero nousisi siitä 95€:stä samaan 127:ään, mitä uudemmistakin on maksettu.
Ks. Autoliiton sivut: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_verotus/ajoneuvovero/vuoden_2010_uudistus/
Ennen 1.1.1994 käyttöönotettujen pakettiautojen perusveroa korotetaan 9 sentillä päivässä, jolloin veron määrä nousee 35 senttiin päivässä (127,75 euroa vuodessa).
Eiks tosta saa sellasen käsityksen?
Ja tässä hallituksen esityksessä lukee melko selkeesti sama myös:
Laki
ajoneuvoverolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta 2003 annetun ajoneuvoverolain (1281/2003) 10 § ja
lisätään lakiin uusi liite seuraavasti:
10 §
Perusvero
Perusveroa määrätään henkilö- ja pakettiautolle (M1-, N1-, M1G- ja N1G -luokka) sekä erikoisautolle, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 3 500 kilogrammaa. Lain 11 §:n 2 momentissa tarkoitetusta kaksikäyttöautosta (N1-luokka) määrätään perusveroa samoin perustein kuin henkilöautosta (M1-luokka).
Henkilöauton (M1- ja M1G -luokka) ja 11 §:n 2 momentissa tarkoitetun kaksikäyttöauton (N1ja N1G -luokka) perusveron päiväkohtaisesta määrästä säädetään liitteenä olevissa verotaulukoissa. Taulukkoa 1 sovelletaan autoihin, joiden yhdistettyä kulutusta vastaavat hiilidioksidipäästöt on määritelty auton ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana voimassa olleessa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti, jos kysymyksessä on henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 2 500 kilogrammaa ja joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 2001 tai sen jälkeen, tai henkilöauto, jonka kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa ja joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 2002 tai sen jälkeen, taikka kaksikäyttöauto, joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 2006 tai sen jälkeen. Taulukkoa 2 sovelletaan muihin autoihin. Taulukkoa 2 sovelletaan myös silloin, kun ajoneuvoliikennerekisterissä ei ole edellä mainitut edellytykset täyttävää tietoa auton hiilidioksidipäästöistä.
Pakettiauton (N1- ja N1G -luokka) ja erikoisauton perusveron määrä päivää kohden on 35 senttiä.
Ja onhan AKE:n sivuiltakin löydettävissä tämä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2F04EB7E-9AAE-4DC5-AFB7-1AEDC011678F/0/Tiedote_HMS_2007_kevyt_2.pdf
Tää on yhtä sekavaa kun edustajien vaaliraha sotkut.Vaikuttaako muutos käyttövoimaveroon vai nouseeko vain perusvero vai miten tää menee?Olis hienoo jos joku jaksas rautalangasta vääntää.
onneksi tuommoinen n.3000kg paku on kohtuu helppo katsastaa kuormaautoksi niin taas pääsee halvemmalla
Ja taas verotetaan auton omistamisesta ei sillä ajelemisesta . nimimerkillä useampi auto
Hyvä suomi. On tää v..ttu kans yks stanan sosialistinen neuvostoliittotasavaltapaska.
On aika halpaa ajella tulevaisuudessa. Tähän varmaan liittyy ne poliisinkin uudet "automaattiset" valvontajärjestelmät jotka niille tulee autoihin. Laittaisvat nyt sit viel sanktioiks parikolme kuukautta häkkiä verottamattomalla autolla ajosta. Taitaa kilvet lähtee tuosta omasta keksinnöstä vai laittaisko jonkun pentssiinin...
Niin joo, täähän on nyt sitten se vanha "väliaikainen" autonkäyttömaksu.
Väärin!!
Tämä on porvarihallituksen juoni saattaa ne jotka eivät vielä ole osamaksuvankeudessa uuden tila-auton,ja asuntolainojen ym.kanssa,(eli pankeille hyödyttömät persaukiset duunarit jotka ajaa jo maksetulla vanhalla autolla),ohjata rahoitus yhtiöiden asiakkaaksi.:eek::eek::D
Jos tämä olisi sosialistinen maa,täällä ajettaisiin vain vanhoilla autoilla,(koska niitä uusia ei saisi).:D:D:D
Se tuo porvari porukka on saanut ihmiset höynäytettyä siihen velka(muka)omistuksen kierteeseen,ja uskomaan että he ovat köyhien asialla lupaamalla verokevennyksiä ym.
Mitä kyllä on kiitettävästi toteutettukin,ainut vaan että ei niistä se pienituloisin hyödy(niin kuin taas tuo vanhojenautojen verojuttu),ja kuinka moni on huomannut että työmatkavähennysten omavastuu on noussut 100 euroa(500-600) eli taas yksi satanen autolla töissä käyvän duunarin maksettavaksi.
Tuolla verotuksella paikataan sitä ruuan alvi alennusta,joka on sikäli persiistä,että ruokaa joutuu ostamaan jokainen eli muksusta-mustalaiseen eli tarkoitan sitä notta vaikka saisit elantosi täysin harmaasta taloudesta,niin maksaisit silti edes jotain veroa.(tasoittaa veropohjaa)
Mutta ei!!! Vaaliraha,naissotkujen,ym.kohujen takia on yritettävä kynsin hampain pitää hölmöistä äänestäjistä kiinni,jos ei muuten niin hölmöillä veronkevennyksillä(eli siirroilla koska verokanta pitää olla vakio)
Kunnilta on rahat loppu kun kevennykset on siirretty suoraan kuntien valtionosuuksiin,ja sitten mummelit joudutaan sitomaan sänkyihin ettei ne karkaa kun ei ole rahaa palkata henkilökuntaa.
Ja sitten nostetaan äyriä,eli tarpeeksi pitkälle kun mennään on eliitti(eli ammattilaiset) siirtänyt omat vero-ongelmansa muiden(eli maallikko poliitikkojen,eli kunnan,ja kaupungin valtuutetetut,eli tavan ihmisiä hoitotätejä,automiehiä,maajusseja,ym.) harteille.
Herätkää!!! meitä kustaan silmään,ja on kustu jo pari(kymmentä)hallitusta(sekä porvari,punamulta ym.variaatiot):eek::eek::eek:
Ja lopuksi varoitus!!!
Tämä oli poliittinen kannanotto auto ym. verotukseen...
Ja sitten edittiä että näköjään ainakin aken taulukon mukaan tuo pienin luokka hieman halpenisi,eli 80-90 luvun corolla,ja micra luokka.Eli siellä sentään köyhää armahetaan...
Tää on yhtä sekavaa kun edustajien vaaliraha sotkut.Vaikuttaako muutos käyttövoimaveroon vai nouseeko vain perusvero vai miten tää menee?Olis hienoo jos joku jaksas rautalangasta vääntää.
Käyttövoimavero eli dieselvero on ja pysyy, ei sentään nouse entisestä.
Ja löytyhän tuohon aikaisempaankin selitys, tota Halllituksen esitystä on rukattu 15.9. koskemaan kaikkia muitakin autoja, eli painoperusteisen taulukon mukaan mennään esim. huoltoauto-hoojiilla. Verot pomppaa tollasessa siis n. parilla sadalla ylöspäin. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon8.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon8.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon8.gif
Tässä tää nykyinen versio:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+135/2009&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD
Ja tässä tuo painoperusteinen taulukko:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_verotus/ajoneuvovero/vuoden_2010_uudistus/painoperusteisen_veron_taulukko/
Alkaa tämäkin pikkuhiljaa selviämään, no taitaa tuo hojotin vielä huoltoautona halvempi olla nousunkin jälkeen.Kyllä se on mukavaa kun köyhää rankaistaan aina jollain tavalla.No pitää vaan tyytyä siihen mitä herra iso herra säätää.
kohta löytyy halpoja vaneja urakalla... tommonen 450e+dieselverot, nam!
Autoliiton sivulta
"Kaksikäyttöautojen ajoneuvovero
Kaksikäyttöautolla tarkoitetaan pakettiautoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuinpaikoilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla. 1.1.2006 ja sen jälkeen käyttöönotettujen kaksikäyttöautojen perusvero määräytyy CO2-päästöjen perusteella. Sitä vanhempien kaksikäyttöautojen perusvero määräytyy auton kokonaismassan perusteella."
Eli mun täytyy käydä leimaamassa hojosta takapenkit pois vaikka ovat vain "tilapäisessä käytössä"? Jos ei halua järkyttäviä maksaa... Kyllä on vitun hienoja päätöksiä poliitikoilla, saatanan kusipäitä :mad:
Autoliiton sivulta
"Kaksikäyttöautojen ajoneuvovero
Kaksikäyttöautolla tarkoitetaan pakettiautoluokkaan kuuluvaa ajoneuvoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten lisäksi muilla istuinpaikoilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla. 1.1.2006 ja sen jälkeen käyttöönotettujen kaksikäyttöautojen perusvero määräytyy CO2-päästöjen perusteella. Sitä vanhempien kaksikäyttöautojen perusvero määräytyy auton kokonaismassan perusteella."
Eli mun täytyy käydä leimaamassa hojosta takapenkit pois vaikka ovat vain "tilapäisessä käytössä"? Jos ei halua järkyttäviä maksaa... Kyllä on vitun hienoja päätöksiä poliitikoilla, saatanan kusipäitä :mad:
Tuo ei koske lankkupenkillistä autoa, se saa olla siellä.
mettäparoni
25.09.2009, 03:00
Mites näitä maastohenkilöautoja tullaan verottamaan sitten?
piilokommunismi... olis valtiolla rahaa jäis ylikin jos antais potkut muutamalle tuhansille aivan turhalle virkailijalle,eduskunnasta alkaen..ja kaikki entisten päättäjien ym sika eläkkeet pois.. mutta ei..rokotetaan lisää,ja lisää hyödyttämiä sinne valtiontaloon keksimään tallaista sitten
Mites näitä maastohenkilöautoja tullaan verottamaan sitten?
Riippuen vuosimallista, kokonaismassan tai CO-päästöjen mukaan. -01 vanhemmat kokonaismassan mukaan.
Tuo ei koske lankkupenkillistä autoa, se saa olla siellä.
Huh... turha avautuminen :D
kuka perkele ne rahat syöpi kysynpähän vaan ?:mad: jollain sitä on oltava lompakkopullollaan ?
en kyllä ymmärrä tätä touhua mutta eikai minun tarvitsekkaan maksellaan vaan kiltisti veroja..
toinen on toi opiskelia tuki et miks niitä pitää rangaista jos haluavat vähän lisätienestiä kun opiskelutuella ei tule toimeen? :D
Tuo ei koske lankkupenkillistä autoa, se saa olla siellä.
Toisin sanoen ajoneuvovero nousee huomattavasti riippumatta siitä onko lisäpenkkiä vai ei.
Toisin sanoen ajoneuvovero nousee huomattavasti riippumatta siitä onko lisäpenkkiä vai ei.
Näinpä. Suzuki-miehet selviää vähimmällä, tai jopa hyötyvät, niiden vero laskee. Nivat taitaa jäädä siihen about entiselleen ja muille tulee lisäveroja niskoille. Pahimmillaan saa maksaa ajoneuvoveroa bensa-autostakin 605€/vuosi!!! (esim. 2000-luvun alun V8-Jeepit, joilla CO2 400g/km). Mutta eipä ole halpaa henkilö-HDJ:nkaan pito: 1095€/vuosi (sis. dieselveron).
Ja pari muuta tyypillistä esimerkkiä: paku-HJ60: 337€ ja paku-HJ61: 434€ Nuo sisältäen dieselveron. Tulevaa veronnousua siis 60:ssä n. 161€, 61:ssä 244€. :(
toyota4x4
28.09.2009, 23:33
ei muutakun polttaamaan muutama boggeri eduskuntatalon edessä.
-mut kyllä oikeesti suomessa kansa maksaa... ja 5mk on 5e
paska säkä, taas sitä ollaan askeleen kauempana uudemman auton hommamisesta...
täytyy varmaan ymmärtää lopultakin jättää autot pois rekisteristä että niillä on halvempi ajaa, ainakin ne millä tässä omassa kylässä pyörii nin ei tule sanomista.
Tällaista useamman auton omistajaa tuo kyllä kirpaisee aikas pahasti. Tilanne ei olisi ollenkaan niin paha, jos tuon liikennekäytöstäpoiston voisi hoitaa ilmaiseksi (tai edes pienellä maksulla) netitse. Rangella esim. ajellaan oikeastaan viikonloppuisin, mutta jotta nyt saisi verot katkolle, niin pitää ravata jollekin hiivatin katsastuskonttorille virka-aikaan ja maksella toista kymppiä joka kerta. Emännän käyttis on ainoa, jota on tarve pitää ajossa 24/7, muut autot ovat enemmän tai vähemmän harrastepelejä.
Mua huvita kohta enää mikään.
Essonbaari
29.09.2009, 07:15
Nyt ei taas jaksa edes vituttaa moinen uudistus. Aiemmin otti kupoliin oikeen huolella. Katellaa sitte jahka se verolappu kolahtaa luukusta että maksetaanko vai jätetäänkö maksamatta. Ei tarvi ihmetellä miksi suomalaiset jättää kohta verot maksamatta ja autot leimaamatta kun kaikki on niin vitun kallista. Just eilen katoin katsastus hintoja niin paikallisessa K1 katsastus asemassa diesel auton vuosikatsastus päästöjen kanssa 80€! Voi ristus sanon minä. "Ei €urot vaikuta hintoihin" 80€ = 475,66 markkaa? Vaikka minäki vielä suht nuori olen niin muistan kultaisen markka ajan kun auton sai vielä katsastettua 300 markalla.
Sama tuo käyttömaksu/vero homma niin muistissa on myös se 600 markan tarra mikä liimattiin ikkunaan. Ei tada yhessäkään bensa käyttösessä olla tänäpäivänä vero sitä 100 euroa? Eiköhän se 127 vai mitä se oli ole aika vakio? Että EI VAIKUTA EUROT HINTOIHIN.
Bensaakin sai joskus 50 markalla 10 litraa. Nyt sekin määrä maksaa jo n. 14€ eli 83 markkaa.:mad:
Dieselikään ei tainnu olla kun 3 markkaa ja rapiat litralta silloin eli about 50 centtiä litra....sekin on tänä päivänä jo euron litralta eli tuplaten entiseen.
Irtokarkkejakin sai ostaa joskus 10 penniä kappale. Just viimeviikolla kattelin moista karkki hyllyä mistä saa vielä irtokarkkeja niin hinta olikin 10 centtiä kappale....huh huh.
RYÖSTÖÄ JA KUSETUSTA KOKO V*TUN €URON VALUUTTA.
MENI NYT VÄHÄN OHI AIHEEN MUTTA EI KAI HAITTAA. VISSII JOTAIN ASIAAKIN OLI SEASSA.
Minoon sitä mieltä että euro muutos on osasyynä tämänhetkiseen taantumaan. Hinnat on karannu totaalisesti käsistä vähän jokaisessa asiassa.
Gary Grand
29.09.2009, 07:42
:D:D Ei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa...:(:(
Muutama vuosi sitten myin HDJ:n liian kovien verojen takia pois ja nyt niitä pääsee maksamaan melkeen yhtä paljon bensa-Jeepistä?!!!?? Voi, voi KALLIS Suomi mihinkä olet menossa...
Taitaa kohta olla halvempaa ajaa harrastus pelillä siirtokilvillä pelkästään.
Kun laskee verot, vakuutukset ja katsastuksen yhteen.:mad:
Eikä tarvis mitään hirveitä leimaremonttejakaan tehdä.
Essonbaari
29.09.2009, 09:40
Suomi on verohelvetti. Itsenäisyyspäivääkään ei varmaan kohta vietetä vaan siirretään sekin päivä siihen päivämäärään koska suomi liitty EU:hun. Laitettakoon nimeksi vaikka EU:n päivä ja jokaiseen lippuun lisätään se ristiympyrä. Rajat on jo "hukkunu" eu maiden väliltä ja passit on yhtenäiset. Valuuttakin meiltä on "viety".
landruiseri
29.09.2009, 10:59
ei hevon *piip**piip*.. taidanpa viedä käyttö hjsta kilvet pois ja maksan vaan vakuutukset. vetäkööt virkamiehet ***** päähänsä, ja sitten ihmetellään miksi kansalaiset ei oo tyytyväisiä.. helppohan se on jossain kehäkolmosen sisällä liikkua bussilla ja taksilla kun veronmaksajat maksaa viulut.. rupee pyörii muutto venäjälle mielessä..
Tällaista useamman auton omistajaa tuo kyllä kirpaisee aikas pahasti. Tilanne ei olisi ollenkaan niin paha, jos tuon liikennekäytöstäpoiston voisi hoitaa ilmaiseksi (tai edes pienellä maksulla) netitse. Rangella esim. ajellaan oikeastaan viikonloppuisin, mutta jotta nyt saisi verot katkolle, niin pitää ravata jollekin hiivatin katsastuskonttorille virka-aikaan ja maksella toista kymppiä joka kerta. Emännän käyttis on ainoa, jota on tarve pitää ajossa 24/7, muut autot ovat enemmän tai vähemmän harrastepelejä.
Mua huvita kohta enää mikään.
Aken sivuilta:
Uudet sähköiset asiointipalvelut
Vuoden 2010 aikana käyttöönotetaan pilottipalveluna henkilöasiakkaille suunnatut, sähköiset rekisteri-ilmoitukset liikennekäytöstäpoistosta ja liikennekäyttöönotosta sekä sähköinen ajoneuvon rekisteröintitodistuksen tilaaminen. Liikennekäytöstäpoisto ja liikennekäyttöönotto rajoittuvat ainakin aluksi vain autoihin.
Sähköisten rekisteröintipalvelujen kehittäminen jatkuu ja laajenee mm. yritysasiakkaille siinä vaiheessa, kun käytettävissä on valtionhallinnon yhteinen, yritysten vahva tunnistuspalvelu.
Toteutamme ensisijaisesti palveluja, jotka helpottavat asiakkaidemme ja kumppaniemme toimintaa ja tuottavat kustannussäästöjä mahdollisimman laajassa mittakaavassa.
http://www.ake.fi/AKE/AKE_organisaationa/S%c3%a4hk%c3%b6isen+asioinnin+kehitt%c3%a4minen.ht m
Bensaakin sai joskus 50 markalla 10 litraa. Nyt sekin määrä maksaa jo n. 14€ eli 83 markkaa.:mad:
Muistiin jäänyt edullisin hinta Gordinia tankatessa oli 50mk/18L. Kerran raskin tankata sen täyteen, meni kolmesataamarkkaa!
(90L tankki)
Nykyään menee melkein saman verran rahaa (€)Y10:iin (35L)
Rausku4x4
29.09.2009, 15:19
Tilapäinen auto vero Juu :D Eli ei kiitos enään niitä kilvellisiä offi autoja :D
millonkohan voi alkaa muutoskatsastaa hydridiksi?
savikontero
01.10.2009, 10:40
ei muutakun polttaamaan muutama boggeri eduskuntatalon edessä.
-m
poltetaan ennemmin koko vi*** eduskuntatalo...
Valitettavasti tähän suuntaan ollaan menossa, eikä sille taida mahtaa mitään kun asioista päätetään paikassa missä yksityisautoilusta vähät välitetään.
Se mikä tuossa korpeaa on hallituksen esityksessä olevat muutamat lauseet:
#1 "Vaikutusten ei arvioida olevan kohtuuttomia millekään käyttäjäryhmälle."
#2 "Vaikka rekisterissä olisi tietoja 2 momentissa tarkoitettuja ikäryhmiä vanhempien autojen päästöistä, kyseisiä tietoja ei voitaisi käyttää veroperusteena vaan nämä autot verotettaisiin verotaulukon 2 mukaan."
#3 "Verovelvollisella ei olisi mahdollisuutta edes halutessaan vedota selvityttämäänsä ajoneuvon ominaispäästöön. "
Tässä kohtaa repes:"Ehdotettujen ajoneuvoluokkakohtaisten rajausten vaikuttaessa siihen, määräytyykö vero hiilidioksidipäästön vai kokonaismassan perusteella, voi tulla esiin tapauksia, joissa yritetään saavuttaa verohyötyä esimerkiksi muuttamalla pakettiauto henkilöautoksi tai päinvastoin."
Siel on huomattu että kansalaiset saattaa yrittää selvitä halvemmalla.
Lähde:http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090135
Pelottaa vaan että millä perusteella ja mistä sitten joskus tulevaisuudessa valtio veronsa ja maksunsa kerää kun autoliikenne on jo tapettu tai keskikulutus on luokkaa 2l/100km..
landruiseri
01.10.2009, 17:19
mitenkä muuten onnistuisi auton kokonaismassan pienentäminen lain mukaan?ja pystyykö konttoreilla punnitsemaan uudelleen? vai meneekö nuokin jonkun valmistajan ilmoituksen mukaan..
Essonbaari
01.10.2009, 17:50
Tuohon en osaa sanoe että onko kokonaismassan pienentäminen mahdollista lain puitteissa mutta ainakin moottori muutoskatsastuksessa pitäisi punnita uudestaan mutta eipä ole mulla ainakaan koskaan vielä vaakalle ajettu autoa. Toisekseen jos sitä ruvetaa puntaroimaan niin se ei ikinä vastaa sitä painoa mikä otteessa on. Jos nyt puhutaan n.20 vuotta vanhoista autoista. On sinne helmoihin ja pohjaan kertyny sitä lisäpainon tuojaa varmasti vuosiensaatossa.
landruiseri
01.10.2009, 18:09
niinpä, siksi tämä keventäminen rupes kiinnostamaankin jos vaikka sais parikin sataa kiloa pois niin se on het verosta pois :D
runko alumiinistä ja kori silumiinistä penkiksi lypsyjakkara turvavyöksi rasvattu naru sais varmaan patrollistakin puolet painosta pois.
hansdans
07.10.2009, 15:17
Toin juuri otsikon auton Suomeen- metsäautoksi. Penkit lentää pois (työkalut ja prässi paikalle) ja olen kyllä siinnä uskossa että laite saa täysin verottoman kohtelun. Ilmoitetaan tulliin tuoduksi huoltoautoksi. Ei varmaan kannata pitää siirtokilvillä odottamassa vuodenvaihdetta ? Tunteeko kukaan muuten hesasta paikkaa missä tällaista peliä voi edullisesti huoltaa?
Ainoastaan omamassaa voi punnita, kokonaismassa on valmistajan ilmoittama.
hansdans: Autoverotus ei ole uskon asia..
Unregistered
07.10.2009, 23:32
Huoltoautohan on eri luokituksessa kuin pakut,h-autot ja matka-autot jotka on mainittu uudessa perusverossa mut ei missään huoltoautoa eli meneekö alkuperäisen ns" kanta-auton veroluokkaan vai onko kuin työkone?
Museoauto taitaa olla sentään olla vielä toistaiseksi verovapaa ;-)
Toin juuri otsikon auton Suomeen- metsäautoksi. Penkit lentää pois (työkalut ja prässi paikalle) ja olen kyllä siinnä uskossa että laite saa täysin verottoman kohtelun. Ilmoitetaan tulliin tuoduksi huoltoautoksi. Ei varmaan kannata pitää siirtokilvillä odottamassa vuodenvaihdetta ? Tunteeko kukaan muuten hesasta paikkaa missä tällaista peliä voi edullisesti huoltaa?
Etköhän pääse maksamaan saman veron kuin henkilöpiisistäkin nykyisen lain perusteella :cool:
ja pickupissa maksetaan helvetinmoiset verot siitä, että siinä lavalla on kantavuutta :( ja kun siinä ei edes yleensä kuljeta mitään niin voi kiesus...
pastirolli
08.10.2009, 20:12
Kai täältä paskamaasta saa pian muuttaa pois. Alkaa menemään jo hieman liian pitkälle. Koko eduskunta on täynnä mitään sanomattomia mulkkuja jotka eivät näe tarpeeksi eteenpäin. Tulevaisuudessa suomi on kehitysmaa jos verottaminen jatkuu. Vittu.
Toin juuri otsikon auton Suomeen- metsäautoksi. Penkit lentää pois (työkalut ja prässi paikalle) ja olen kyllä siinnä uskossa että laite saa täysin verottoman kohtelun. Ilmoitetaan tulliin tuoduksi huoltoautoksi. Ei varmaan kannata pitää siirtokilvillä odottamassa vuodenvaihdetta ? Tunteeko kukaan muuten hesasta paikkaa missä tällaista peliä voi edullisesti huoltaa?
Veroton kohtelu on metsäautona, kilpipelinä siihen määräytyy 100% autovero kokonaismassan mukaan, ajoneuvovero, yms. :(
Huoltoautohan on eri luokituksessa kuin pakut,h-autot ja matka-autot jotka on mainittu uudessa perusverossa mut ei missään huoltoautoa eli meneekö alkuperäisen ns" kanta-auton veroluokkaan vai onko kuin työkone?
Museoauto taitaa olla sentään olla vielä toistaiseksi verovapaa ;-)
kyllä minulla otteessa lukee ajoneuvoluokka:N1G/ pakettiauto ja ajoneuvoryhmä:huoltoauto että miten niin eri luokituksessa ja odotan ainakin parin sadan korotusta että ollaan niin EU:ssa voi kiesus.Pitää vissiin laittaa häkäpönttö ja polttaa siinä tuppeen sahattua koivua.
miten pickuppien verot? entäs hj61 1+2 huoltoauto?
Gravedigger
08.10.2009, 20:36
Onneks käyttiksen verot laskee. Ei haittaa jos harrastekalustossa vähän vero nousiskin.
miten pickuppien verot? entäs hj61 1+2 huoltoauto?
Lukaseppa huvikses tää topikki läpi, vastaus löytyy kyllä.
Unregistered
08.10.2009, 23:34
kyllä minulla otteessa lukee ajoneuvoluokka:N1G/ pakettiauto ja ajoneuvoryhmä:huoltoauto että miten niin eri luokituksessa ja odotan ainakin parin sadan korotusta että ollaan niin EU:ssa voi kiesus.Pitää vissiin laittaa häkäpönttö ja polttaa siinä tuppeen sahattua koivua.
Pysyykö kokonaismassa samana kuin alkuperäisessäkin pakussa/henkilöautossa kun sen muuttaa huoltoautoksi?
Gravedigger
09.10.2009, 08:41
Entäs mitäs tapahtuu jos tämä harraste-auto laki tulee voimaan. eikös sé vapauttanu ajoneuvoverosta, mutta ei dieselistä. Eli jos nää iso kulutukselliset on harraste-autoja niin ei mene kummemmin veroja enään. Vain käyttövoima vero. EDELLYTTÄEN että ko laki tulee siis voimaan.
Pysyykö kokonaismassa samana kuin alkuperäisessäkin pakussa/henkilöautossa kun sen muuttaa huoltoautoksi?
En muista hojon alkuperäistä kokonaispainoa mut nyt on 2810kg, et kait se samana pysyi.
Heering80
09.10.2009, 10:01
Volvolla voittaa taas: kokonaismassa 3400kg -> 460€ vuosi. Nyt meni auto seisontaan.
laitetaan vaan porukalla "ylimääräiset" autot seisontaan jääpähän nekin verorahat vaikka viron votkaan.
Sopiskohan tää biisi tähän.. --> http://www.youtube.com/watch?v=VD6zQqlrWEQ&feature=related
http://www.autovero.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=3045
Ei taas hyvältä näytä! Kaikennäköstä hönöä päässyt Arkadianmäelle meitin veroista päättämään.
Tämä viesti tosin poistettiin Tuulilasin keskustelupalstalta... :/ http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto-ja-verotus/keskustelutilaisuuden-11112009-todellinen-sisalto
Tuolla oli juttua että päästöpohjainen vero nousis alkuvaiheessa 2,5 kertaseksi, mutta mites näille vanhemmille painon mukaan verotettaville sitte käy?
Tuolla oli juttua että päästöpohjainen vero nousis alkuvaiheessa 2,5 kertaseksi, mutta mites näille vanhemmille painon mukaan verotettaville sitte käy?
No se on kuule yhtä heleppoo kertotaulun käyttöä :)