View Full Version : Mikä öljy suzukin koneeseen
suzukirby
18.09.2009, 17:57
Elikkäs mitä öljyä porukka on käyttäny sj moottorissa.Toiset sanoo että ei täys synteetistä ja toiset taas että täys synteettiset koneeseen, mutta mikä on totuus. Entä laatikoiden öljyt kelpaako ihan perus atf öljyt..
salamanteri
18.09.2009, 19:13
Elikkäs mitä öljyä porukka on käyttäny sj moottorissa.Toiset sanoo että ei täys synteetistä ja toiset taas että täys synteettiset koneeseen, mutta mikä on totuus. Entä laatikoiden öljyt kelpaako ihan perus atf öljyt..
Omissa oon käyttänyt halpaa 10-40 puolisynteettistä moottorissa ja GL-4 luokiteltua vaihteistoöljyä kummassakin laatikossa.Hyvin on toiminu.
zuzuki ja ATF ?
Onks toi automatic?
salamanteri
18.09.2009, 19:32
Onko Sj tä tehty automaattina.En oo koskaan nähny.
suzukirby
18.09.2009, 20:10
Ei automatic, mutta meillä päin on ollu tapana laittaa ihan perus laatikoihin tota atf öljyä..
salamanteri
18.09.2009, 21:04
Ei automatic, mutta meillä päin on ollu tapana laittaa ihan perus laatikoihin tota atf öljyä..
asia tutkittu.valmistaja suosittelee GL-4 öljyä
moottoriin osa tai täyssynteettinen. Vaihde-ja jakolaatikkoon 80w90 ja etu ja takaperään hyboidi 75-90
ihan sama mitä näihin vanhoin laittaa..kunhan ei mubil1ralli formula..huonoin öljy kaikista,vaikka maksaa
itse ostan yleensä mikä nyt on hinta/laatusuhteeltaan hyvä.. 10/40 ym ei kuitenkaan ihan eurol tms muita pakistan öljyä robbarista..teboil on ollu hyvä ja halpa välillä,nyt ostin shellin 5w/40-20e/4l viimeks..ai niin tulipa Nazi sivasta ostettua 11uero 5litraa 10/40 oljua:D ei lukenu oliko synteetti mineral limonad ei mitää.. heh,kunhan pihinä ostin ja ajattelin johki pommiin laittaa..
dieseleissä olen käyttäny delvac 10/30 ostaa 20litran pönikkä halvalla niin vaihtaa muutama kerta jo..
turha niitä kalliita
Ainakin sj410 moottorissa kannattaa käyttää hyvänlaatuista öljyä. Vähintään puolisynteettistä niin voi välttyä siltä surullisen kuuluisalta nokka-akselin kiinnileikkautumiselta
Juu , mitään halpakuraa ei kannata öljyiksi ostaa
410:n nokka on herkkä leikkaan kiinni , minä laitoin AINA täyssynteettistä öljyä.
Sitä menee sinne niin vähän jotta ero euroissa osasynteettiseen on niin pieni mahdollisesti paskasta öljystä seuraavaan moottorivaurioon suhteutettuna .
Lootiin en laittas atf:ää :)
ihan sama mitä näihin vanhoin laittaa..kunhan ei mubil1ralli formula..huonoin öljy kaikista,vaikka maksaa
itse ostan yleensä mikä nyt on hinta/laatusuhteeltaan hyvä.. 10/40 ym ei kuitenkaan ihan eurol tms muita pakistan öljyä robbarista..teboil on ollu hyvä ja halpa välillä,nyt ostin shellin 5w/40-20e/4l viimeks..ai niin tulipa Nazi sivasta ostettua 11uero 5litraa 10/40 oljua:D ei lukenu oliko synteetti mineral limonad ei mitää.. heh,kunhan pihinä ostin ja ajattelin johki pommiin laittaa..
dieseleissä olen käyttäny delvac 10/30 ostaa 20litran pönikkä halvalla niin vaihtaa muutama kerta jo..
turha niitä kalliita
Mikähän mahtaa olla vikana tuolla mobililla ?
Itse ainakin pidän hyvänä öljynä .
Suzukissa käytän 5w-40 totalia
ihan henkilökohtainen mielipide lähinä..se että vaihdoin 2.5v6 calibrast kerran uuteen kalliin mubil öljyyn niin alko hieman nostajat naputtaa..
ajoin 20kilsaa ja seuraava päivä hain penzoilia niin kone kävi kun kello taas.. sama viskositeetti oli molemmat.sitten kävin haukkumass myyjiä tarvikeliikkeess jolla ei ollu mitään kunnon oljua,se oli syy miks silloin ostin edes sitä..
sen jälkeen aina kaikille manannu että on paskaa oljua..
jos ilmatteeks saan joltain kaverilt joka ottanu duunista niin voin laittaa en muuten osta ikinä nykyää
valvoline vr1 racing 20/50 olen käyttäny jos ollu joku turbomoottori mitä olen kyhänny tai joku mistä olen välittäny.. penzoil toinen minkä pidän hyvänä..harva jälleenmyyjä täällä vaan,
mutta samahan se useimiten on mitä noihin lykkää
Sit yks ratkasu mitä OOIkeen lämpimästi suosittelen:Otat sen korjaus kirjan ko.vehkeestä ja katot sieltä mitä öljyy sihen suositellaan.Sit esim.mobilin tuote info kirjasta opiskelet öljyjen ominaisuuksista ja laatu luokituksista koko stoorin.Eli siis luet koko kirjan kannesta kanteen.Öljyihin on helvetisti erilaisia laatu standardeja ja ominaisuus luokkia jne.Ja lupaan et jos laitat autoon ku autoon sitä öljyy mitä sihen suositellaan ni toimii.Muut ominaisuudet lukee siinä purkin kyljessä.Öljyissä on helvetin vähä eroja,johtuen siitä et joka öljy valmistaja haluaa öljynsä täyttävän aina uusimmat laatu vaatimukset.Pikku puljut ja merkittömät voi tehä mitä vaan luirua mut tuskimpa se kone siitä hajoo.joku 20w/50 öljy EI toimi 30c pakkasessa ja syy ei oo öljyssä eikä autossa.Samoten ku atf öljy ei yleensä toimi manuaali askeissa.
ei mobil 5w50 öljyssä mitään vikaa ole. Se vain ei notkeutensa puolesta sovi väljiin moottoreihin. Siihen naputukseen lähtisin etsimään syytä muualta kuin öljystä. Halpa ja paksu öljy voi peittää sitä naputuksen ääntä. Sama asia hoituu myös kuulosuojaimilla. Itse olen katsonut nuo öljysuositukset suzukin käyttöohjekirjasta ja siinä suositellaan jakolaatikkoon ja vaihteistoon sae90=80w-90 gl4 ja periin oli hyboid 70-85 tai jotain sinnepäin=hyboid 75w-90. Itsellä molemmat teboilin valikoimasta. Moottorissa Shell Helix plus 5w40 puolisynteettinen. Sopii paremmin hieman vanhemmille moottoreille. Kuitenkin jos ajan talvella, vaihdan täyssynteettiset mobil, castrol, teboil, shell tai jopa nesteen öljyt. Nesteen öljyistä ei ole mitään kokemusta joten se pienin varauksin
Mitenkään tämä ei liity mihinkään alkuperäisen kysymyksen kanssa mutta...
Jeeppi on toiminut moitteetta nesteen 10-30 turbo deluxe dieselöljyllä.
Pensakonehan se on mutta onko sillä merkitystä?
Kun se cumminssille kelpaa niin miksei jeepille.
Juu,tulipa eräs tappaus mieleen kun äijä oli ajanu jollain delvac 10w/30 öljyllä ja välillä jollai yksi aste teollisuus diesel öljyillä 380tkm,autona korolla ke 70.hyvin oli toiminu,vanhemmiten alko vaatimaan lohkolämppäriä talvisin.Sit ku pakotiiviste oli vaihdettava ni samal sit käytin koko kannen auki.Herra isä siunakkoo mitä mönjää oli koko kone täynnä!!Niinku ois pikeä kaadettu,äijä tuumas et sen se on kestäny minkä tarttee,on niin laho et annan sen kakaroitten hajotettavaksi.No,oma mielipiteeni on et joihinki vanhoihin moottoreihin käy huonompikin mut uudemmat koneet on krantumpia,en suosittelis kokeilemaan.
Pitäisi olla ihan ok,tosin aika jäykkäähän toi on kylmässä(pakkasella).Toisinpäin ei kannata tehdä,dieselin öljyn pitää pystyä sitomaan noki.Siihen ei bensakoneen öljyt oikein tahdo kyetä.
RIPAXin kommenttiin,taisi ukko pitää "long life" vaihtovälillä niitä öljyjä,toisekseen,yksiasteöljyt ei sovi ajoneuvokäyttöön lainkaan...
Varmaan tulee siitä tojotan maahantuojan päähännousemasta saada laatikot pelaamaan suomen talvessa ohi takuuajan...No,senhän ne pelasikin kun tojon laatikot on kaikissa malleissa sen verran ylijäreät.Synkrot menee,laakerit joutuu kovemmalle rasitukselle samoin kuin hammaspyörät.
Älkää ainakaan sj410:n moottoriin kaatako kuin hyvänlaatuisia öljyjä. Halvemmaksi tulee kuin kansiremontti. Olen itsekin kaatanut aikoinaan pelto corollaan jäteöljyä ja ajoi asiansa.