View Full Version : Trailerin vetäjäksi maasturi
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.
Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?
Joskus muistan sellasella kärryä vetäneeni mutta ko auto oli silloin alle 5v vanha..
Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)
Nelivetopikappi mallia korotettu letukka ei ole hyvä veturi, mutta eipä noi ehdokkatkaan kaksisia ole.
Lisää ehdotuksia ja vikalistaa kiitos, tarvii ennen 24.10 joku kottero hommata.
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.
Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?
Joskus muistan sellasella kärryä vetäneeni mutta ko auto oli silloin alle 5v vanha..
Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)
Nelivetopikappi mallia korotettu letukka ei ole hyvä veturi, mutta eipä noi ehdokkatkaan kaksisia ole.
Lisää ehdotuksia ja vikalistaa kiitos, tarvii ennen 24.10 joku kottero hommata.
Hintahaarukka varmaan olis hyvä tietää, muussa tapauksessa suosittelen uutta Land Cruiser 200:sta. :D
Tää veti ihan hyvin:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=40503
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.
Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?
Eiks noi jo riitä, jos meinaa kärryjä vedellä;)
Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)
Taitaa myös bensakulut tappaa loputkin offaamis menot. Enkä muutenkaan näkis niin pienen ja kevyen auton olevan hyvä kärryn veturi.
Ite kattelisin HJ-61, Patrollit tai HDJ:t pakuna/huoltoautona tai tietty maasturi verollakin, jos rahaa on:D Nii ja miks ei USA tuotteetkin, ku tosiaan ei kattele mitään korotettua hirviöö.
Paljos on muuten rahaa laittaa veturiin ja monellekko pitää olla rekisteröity?????
Mätiä paskoja metsästän..
Eli johonkin pariin tonniin on budjetti rajattu. Kalliimman jos ostaa jääpi yläkerta villottamati ja siitä ei emännys tykkää.. :(
Ulkonäkö on toissijainen seikka, kunhan runko ja tekniikka rokkaa. Kuppasella kopalla on helpompi "eksyä" metsänpuolelle. :D
Niinjoo, mieluiten 5:lle rekisteröity. Pakukin olis omaan käyttöön ok mutta tarvittaessa olis hyvä saada koko pesue kyytiin. (esim vaunulla kun lähdetään)
Niinjoo, mieluiten 5:lle rekisteröity. Pakukin olis omaan käyttöön ok mutta tarvittaessa olis hyvä saada koko pesue kyytiin.
Samoilla linjoilla mennään. Pitäis hommata sellanen maasturi mihin saa turvaistuimet kiinni laillisesti joten lankkupenkkipakut on pois suljettu, samaten Blazerit ku niis on vaa kolme ovea, ja sitten taas Suburban pehmeällä takapenkillä on käyttövoimaveroltaan ihan tolkuton. Elikkäs HJ-61/Pajero/Patrol GR/Discovery, joku noista. Paljonko noissa on käyttövoimavero? 650-700€?
Niin, ja ennen ku joku ehdottaa KA-Suburbania (mikä olisihan loistava), niin vaimolla ei ole C-korttia eikä sitä jouda ajamaan (ehdotettu on).
Perus hoijjakkaa 60 kävis tietty kans, mutta korottamaton. Vinssiä ei tarvi, maastoon on ihan eri lelut..
Millasia miinoja noi 1,5ke:n hojot on?
Perus hoijjakkaa 60 kävis tietty kans, mutta korottamaton. Vinssiä ei tarvi, maastoon on ihan eri lelut..
Millasia miinoja noi 1,5ke:n hojot on?
kyllähän niissä ihan koko rahalla mätää tulee mukana :D
Joo, jos ei ole joskus jo kunnolla korjattu niin voi olla että koukku kantaa just oman painonsa.. Mutta tutkimalla se selviää. Pajavasara on hyvä instrumentti siihen
Jeep-Ukko
19.09.2009, 12:22
Pitäis hommata sellanen maasturi mihin saa turvaistuimet kiinni laillisesti joten lankkupenkkipakut on pois suljettu
Kieltääkö laki turvaistuimen kiinnittämisen lankku penkille :confused: :confused:
Mulla Dodgen RamVanissa on kovat penkit, joihin laitettu turvavyöt (jo maahantuonnin yhteydessä, kun auto on joskus yhdeksenkymmentä alku puolella uutena tuotu ja kovat penkit asennettu silloin), (uusin lakihan sanoo, että lapsia ei saa kuljettaa (mikä se ikä raja oli), jos ei ole vöissä kiinni, mutta kuitenkaan vöitähän ei saisi itse miten tahansa asennella, vaan pitäisi olla jonkin sortin tehdas tekoiset korin kiinnitys pisteet)
Ja nytkin turvaistuin on lankkupenkille köytettynä.
Ja poliisitkin on joskus pysäyttänyt ja ei ole asiaan puuttunut.
-----------------------------
Ja päästään asiaan, mikä olisi hyvä veturi.
Jos offi vehje on se mitä kärryssä viedään, niin onko veto autolla pakko päästä metsään.
Itse olisin siinnä vaiheessa näiden ameriikan pakettiautojen kannalla, RamVan tai ChevyVan... :cool:
Noi ameriikan ihmeet (vanhemmat) on aikalailla harrastepelejä.
Joku tollanen totke ku tarella olis retee, muttei sellaseen ole varaa.
Vaneista olen pystynyt pysymään erossa, jatketaan samalla linjalla.. :D
Jaa mikäkö olis paras.. Hmm.. Wrankku lepikkoon, hiukan modattuna, olis jees mutta tielle taasen käy melkein mikä tahansa, jopa tojota. :D :D
Lottovoiton jälkeen vois hakee sen okan voodoon pihaleluks.. :D:D
Mutakuoppaan olen upottamassa fsj cheroa, jos joku mutakisat järkkää.. vink vink
Jenkkipikappi muuten löytyy jo:Chevy K10 lyhytlavanen ei sovellu veturiksi kuin lyhyille matkoille ja alle 60km/h nopeuteen. (kokeiltu on) liikkuvana rakennustelineenä ihan ok..
joo,noi vanit kanss ainakin bensa koneella niin vetää kyllä ehkä kärryä(kunnes laatikko tms sanoo sopparin irti)
ja samalla vetää ne bensaa enemmän ku ehtii tankata.. eikä ne dieselit sen taloudellisempia varmaan
ja noissa vanhoiss jenkeiss yleensä niin paljon vikoja mitä kaikki tiesikin jo mainetsematta
ei kenellekään jää vuorokaudessa aikaa ruuvata sekä offivehjettä+sen veturia+budjeettia kerätä
ja mun ram vanissa 5.2bensa oli kanss vakutus aika vitun kallis muistaakseni..sekä vero
ja kulutus oli hurja jopa matkaajossa.
pitkäpajero ihan hyvä mielestäni ja sopivan tehokas jos kone kunnossa,jos hyvän vaan löytää..ruostetta tahtoo olla niinkuin kaikissa muissa vanhoiss..
ja 4sella kun vetää niin ei hajoa loota niin herkästi..
omia vetokokemuksia, isohkoa 3500 kg kärryä ja täysiäkin kuormia vedelleenä
G Mersut (W460) 240 D, 300 D, 230 E - kaikki laiskoja, jollei kiirettä niin ihan ok
HJ 60 ja parit 61 stä, viimeinen IC llä, ihan ok vetureita, pieni kulutus, halpoja ja mätiä
LJ - ei veturiksi
Rangeja pari, 3.5 EFi manuaalina ja automaattina - hyviä mutta janoisia
HDJ - paras mutta janoisin, isolla kärrillä kulutus 16 - 20 litraa sadalle
Sprintereitä pari, ennen 312, nyt 313 CDi - mainio ja taloudellinen, pakuina kallis
summasummarum: hinta laatu suhde huomioon ottaen, HJ tai Rankku, sitten G Mersu
Kieltääkö laki turvaistuimen kiinnittämisen lankku penkille :confused: :confused:
Mulla Dodgen RamVanissa on kovat penkit, joihin laitettu turvavyöt (jo maahantuonnin yhteydessä, kun auto on joskus yhdeksenkymmentä alku puolella uutena tuotu ja kovat penkit asennettu silloin), (uusin lakihan sanoo, että lapsia ei saa kuljettaa (mikä se ikä raja oli), jos ei ole vöissä kiinni, mutta kuitenkaan vöitähän ei saisi itse miten tahansa asennella, vaan pitäisi olla jonkin sortin tehdas tekoiset korin kiinnitys pisteet)
Ja nytkin turvaistuin on lankkupenkille köytettynä.
Ja poliisitkin on joskus pysäyttänyt ja ei ole asiaan puuttunut.
Se ikäraja on 3-vuotta, ja ei, turvaistuimia ei saa kiinittää ana tpp57/arva 63 lankulle http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39393&highlight=turvaistuin (sivun loppupuolella)
Millasia miinoja noi 1,5ke:n hojot on?
Voi kun olis kuva tuosta omasta...Kauhea on hyvä adjektiivi.
Rekisteröimätön
20.09.2009, 00:08
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.
Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?
Joskus muistan sellasella kärryä vetäneeni mutta ko auto oli silloin alle 5v vanha..
Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)
Nelivetopikappi mallia korotettu letukka ei ole hyvä veturi, mutta eipä noi ehdokkatkaan kaksisia ole.
Lisää ehdotuksia ja vikalistaa kiitos, tarvii ennen 24.10 joku kottero hommata.
Kyllä noilla kahdella mainitulla kärryt hyvin liikkuu. Pajerossa loota ei ole heikko lenkki jos ottaa uudemman mallin 88 tai 89 tuli vahvempi loota . . . Tosin saahan senkin väärällä käytöllä rikki jos haluaa, kuten ihan minkä tahansa saa rikki halutessaan.
ford transit toimii kanss kunhan turbokoneella..vaikka se mikää ohjus ole.. semmosell kujannu muutama kerta porvoo->kuusamo/ruka ja takasin 2kelkkaa autoss ja 2kelkkaa isossa kärryssä+paljon tavaroita ja rojua....
ja transun voi löytää sopivasti
pitää tietysti muistaa että autot on yksilöitä!!
ahtamaton hj ja 33" alla ja noin 2700kg koukussa ja 500km siivu ajettiin
monesti teki mieli polttaa kokovehje, en oo laiskemmalla ajanu!
tosin matkalla säädin syöttöö lisää et meni alamäessä yli 80km/h
"jare,mika,vellu ja juki on kyllä samaa mieltä"
jeeppi-eki
20.09.2009, 09:00
Jopas jopas , en kyllä vania vaihtais HJ/pajeroon piti kärryä vetää tai ei. Oman vanin oon ostanut Ruåtsista ja hp oli 20000kr. Viimeisen vuoden aikana ajettu reilu 50000km työ ja osin harraste ajoa. Tottakai 20 vuotta vanha työkalu oli se vani tai joku muu auto on aivan paska jos ei ole pidetty kunnossa. Kuka käskee kenenkään ostaa loppuun ajettua romukasaa. Kulutus on vanisssa ollut 10-11 litraa /sataselle. Lainasin aikoinaan perheen kanssa lomamatkalle "erittäin hyvän" HJ`n , kulutus oli 18 litraa sataselle yksiakselinen asuntovaunu perässä kun ajeli varovaisesti 80km/h.
pitää tietysti muistaa että autot on yksilöitä!!
ahtamaton hj ja 33" alla ja noin 2700kg koukussa ja 500km siivu ajettiin
monesti teki mieli polttaa kokovehje, en oo laiskemmalla ajanu!
tosin matkalla säädin syöttöö lisää et meni alamäessä yli 80km/h
"jare,mika,vellu ja juki on kyllä samaa mieltä"
Eihän tykissä edes huomaa laittaako 2,7t kärryn perään. Yhtä kovaa kiihtyy :)
Ainahan se 80km/h kulkee.
Paras vetoauto varmaan tuohon hintaluokkaan on MB 508. Tosi hidas tyhjänä mutta kuorma ei juuri muuta tilannetta :) Ja nämä vie kärryä eikä kärry autoa, ei meinaan paljoo vetele eikä vaapu. Jos hommaa retkeilymallisen niin mahtuu kersat kyytiin ja saa majoitustilat kaupan päälle.
Jos pitää olla maasturi niin tohon hintaan ainoot ajokelposet taitaa olla Pajeroita. Ihan hyvin seki kestää kun muistaa jäähdytyskäytön eikä vedä vitosella..
Jeep-Ukko
20.09.2009, 14:11
joo,noi vanit kanss ainakin bensa koneella niin vetää kyllä ehkä kärryä(kunnes laatikko tms sanoo sopparin irti)
ja samalla vetää ne bensaa enemmän ku ehtii tankata.. eikä ne dieselit sen taloudellisempia varmaan
ja noissa vanhoiss jenkeiss yleensä niin paljon vikoja mitä kaikki tiesikin jo mainetsematta
ei kenellekään jää vuorokaudessa aikaa ruuvata sekä offivehjettä+sen veturia+budjeettia kerätä
ja mun ram vanissa 5.2bensa oli kanss vakutus aika vitun kallis muistaakseni..sekä vero
ja kulutus oli hurja jopa matkaajossa.
pitkäpajero ihan hyvä mielestäni ja sopivan tehokas jos kone kunnossa,jos hyvän vaan löytää..ruostetta tahtoo olla niinkuin kaikissa muissa vanhoiss..
ja 4sella kun vetää niin ei hajoa loota niin herkästi..
Meikäläisen RamVan
HJ61:sestä 12H-T turbodiesel ja Dynan 5 vaihteinen manuaali.
Kärryllä tai ilman kulutus siinnä 10 l/100 km.
Ja isompikin kärry tulee perässä että ei voimalopu kesken.
Välipojalla Chevy Van 6.2 diesel. ZF:n 5 vaihteinen manuaali (Volvon kuorma-autosta).
Kulutus jossain 10-12 l/100 km.
Ja kärryn kanssa sama kuin tuo Rami.
Bensat ja automaatit kannattaa heivata ensimmäisenä mettään. Manuaali sen olla pitää :D
Se ikäraja on 3-vuotta, ja ei, turvaistuimia ei saa kiinittää ana tpp57/arva 63 lankulle http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39393&highlight=turvaistuin (sivun loppupuolella)
Kah, olinhan itsekkin asiaan kommentoinut, kun selas loppuun asti, en vain muistanut :o
Mites muuten oletta toteuttaneet EsMes Hj61:ssä, kun siinähän on 24V sähköjärjestelmä, niin peräkärryn sähköhommat? Tarkoitan tällä siis kärryjä joissa on 12V järjestelmä.. Vaihtaneet vain lamput, vaiko toinen valosarja 24Volttisena 12V sarjan rinnalle, Ledit? vaiko onko olemassa semmosia juttuja joilla voi jo autossa muuttaa ennen psitoketta 12 voltiksi?
Sori jos meni väärään topikkiin, mutten parempaakaan löytänyt
Trailereita ei kutsu traikuiksi muut kuin hevostytot:D
Mites muuten oletta toteuttaneet EsMes Hj61:ssä, kun siinähän on 24V sähköjärjestelmä, niin peräkärryn sähköhommat? Tarkoitan tällä siis kärryjä joissa on 12V järjestelmä.. Vaihtaneet vain lamput, vaiko toinen valosarja 24Volttisena 12V sarjan rinnalle, Ledit? vaiko onko olemassa semmosia juttuja joilla voi jo autossa muuttaa ennen psitoketta 12 voltiksi?
Sori jos meni väärään topikkiin, mutten parempaakaan löytänyt
Minun mielestä ainoa järkevä asennus on laittaa jännitteen alentimet. Niitähän tarvitaan vähintään 5 kappaletta. Voihan sinne laittaa yhden alentimen ja sitten releet joka toiminnolle, mut siinä on se vika että kun se säädin possahtaa niin koko kärryssä vallitsee pimeys.
Heikki L
21.09.2009, 19:40
kyllähän jokaisessa hj:ssa on ollu se 7 napainen alennin asenettuna koukun kanssa.
Ellei ole hajonnut.
Jeep-Ukko
21.09.2009, 19:40
Toyotassahan on jokin relehässäkkä/jännitteen alennin peräkärrylle.
---------------------
Mulla Dodgessa on 12 v järjestelmä, yks akku ja laturi, Dodgen omat sähköt ---> lämppäri ropelli, ym, ja perä kärry.
Ja 24 laturi ja pari akkua sitä varten, josta 12H-T:n startti, hehkut, 24 voltin eberi, ja ajovalot (lyhyet/pitkät), ym pientä.
Sopivasti releitä jotta pystyy ohjaamaan eri voltteja ristiin :D
Ja siks, esim ajovalot 24v , että tulee kulutusta sinnekkin ja akut ei kuole käytön puutteen vuoksi.
Eli 3 akkua ja kaks laturia, sillä siitä selviää, näissä sekasikiöissä.
Moni muukin, jotka esim. jotain 24v vinssejä asennellut 12 voltin autoon tai 12 voltin vinssejä 24 voltin autoon, niin todennut että helpoin kun tekee kaksi eri järjestelmää.
kyllähän jokaisessa hj:ssa on ollu se 7 napainen alennin asenettuna koukun kanssa.
Ellei ole hajonnut.
Ja missäpäin sijaitsee se alennin? Koukku tuossa on ainakin joskus ollu, tai ainakin se mukaan tuli ko ostin auton
Ja missäpäin sijaitsee se alennin? Koukku tuossa on ainakin joskus ollu, tai ainakin se mukaan tuli ko ostin auton
Yleensä jossain takana sivuverhoilujen sisässä.
Jos koukun sähköpistoke jossain niin seuraa piuhaa niin löytyy semmonen melkein kenkälaatikko.
kontin vasen takakulma muistaaksein...
kontin vasen takakulma muistaaksein...
Jep.Kuskin puoli siis
jep thanks.. katonpa sieltä ->
Kyllä automaatillakin voi kärryä vetää, niin kuin miljoonat amerikkalaiset tekee. Pitää vaan muistaa että kun perällä on painoa +1500kg niin EI käytetä sitä isoa D:tä, eli ylivaihde puolta. Aikoinaan kun oman Vanin hommasin niin sain kuulla että siinä oli laatikko rempattu. Soitin sitte firmaan missä se oli tehty, siellä asentaja haukkui edellistä edellisen omistajan. Oli vetäny kesän isoa vaunua ylivaihteella. Kiros että kun suomalaiset ei tajua että ne laatikon öljyt pitää oikeesti joskus vaihtaa ja sitte tavoitellaan jotain 1-2l diisselin säästöä satasella, ajetaan ylivaihteella. Seuraavaksi valitetaan kun auto ei kestä!
- Kertoi sen silloin (2002) olleen eka 4L80E laatikko mikä oli hänelle täysremppaan tullut, mutta sanoi että oli eniten ajettukkin, melkein 400tkm.
Kerran oon isompaa kuormaa vedelly Vanilla (siis G-30 6.2dsl/4L80e loota ja asuntoauto). Perässä tuli 700kg autotraileri ja iso audi yht. lähemmäs 2 tonnia eikä juurikaan tuntunu missään. Vanista tosin puuttuu rekisteriotteesta merkinnät paljonko sillä saa vetää.
Cherokeessa:
O.1 Perävaununmassa jarruin 3250
F.3 Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik 5290
Jopas jopas , en kyllä vania vaihtais HJ/pajeroon piti kärryä vetää tai ei. Oman vanin oon ostanut Ruåtsista ja hp oli 20000kr. Viimeisen vuoden aikana ajettu reilu 50000km työ ja osin harraste ajoa. Tottakai 20 vuotta vanha työkalu oli se vani tai joku muu auto on aivan paska jos ei ole pidetty kunnossa. Kuka käskee kenenkään ostaa loppuun ajettua romukasaa. Kulutus on vanisssa ollut 10-11 litraa /sataselle. Lainasin aikoinaan perheen kanssa lomamatkalle "erittäin hyvän" HJ`n , kulutus oli 18 litraa sataselle yksiakselinen asuntovaunu perässä kun ajeli varovaisesti 80km/h.
ruåtsissa ymmärretään ensin oikea hinta+ei eduskunnalle makseta palkkoja laiskotteluun yhtä paljon autoista!
ja että siellä yleensä kaikki huollettu/vaihettu..valmiiksi kun siellä autoista pidetään huolta!
kun suurin osa meistä hienoista suomalaisista niin täällä ei huolleta kovaa ajoa vaan,ja kalliit on autot sitt kun myydään loppuun ajettuja paskoja mitä joutas kuusankoskelle..ja kaikki kulutus osat pitäs auton oston jälkee uusia.. ja nettihomoautoss kun välill on 3-400tkm ajettu ja lukee vähänajettu! siiinä on suhteellista kerrakseen
ja jos auto 400tkm ajettu hyvin pidetty ja huollettu ym kaikki pelaa käy hienosti huoltokirja ym
niin ostajat kinaa että niin paljon ajettu..pitäs olla halvempi.. eli pitää aina sitten ruuvata mittaria että kuluttaja saa haluamansa vai?! kun vuosimalli ja kilometrit ainoa mikä määrää hinnan+auton pitäis viell olla parempi kun uusi ja ilmainen mielellään
aion seuraavan kerran jättää ilmoittamatta lukeman ja heti kun joku kysyy niin vastaan että mikä olis semmonen mieleinen lukema niin pistetään se..
Kyllä automaatillakin voi kärryä vetää, niin kuin miljoonat amerikkalaiset tekee. Pitää vaan muistaa että kun perällä on painoa +1500kg niin EI käytetä sitä isoa D:tä, eli ylivaihde puolta. Aikoinaan kun oman Vanin hommasin niin sain kuulla että siinä oli laatikko rempattu. Soitin sitte firmaan missä se oli tehty, siellä asentaja haukkui edellistä edellisen omistajan. Oli vetäny kesän isoa vaunua ylivaihteella. Kiros että kun suomalaiset ei tajua että ne laatikon öljyt pitää oikeesti joskus vaihtaa ja sitte tavoitellaan jotain 1-2l diisselin säästöä satasella, ajetaan ylivaihteella. Seuraavaksi valitetaan kun auto ei kestä!
Ja jos on tarkoitus vetää paljon kärryä, niin laittaa ison jäähdyttimen sille vaihteiston öljylle, ja vaikka mittarinkin, lämpöhän noita automaatteja tappaa.
ja niin,varsinkin talvella liukkailla on noi vanit omiaan vetämään automaatti+usein ei lukkoa taka akselissa niin hyvä jos se ykspyöränen konttaineri vetää ittensä tasaasella liikkeelle..
ja saa olla hyvät akut dieseliss 8hehkuu jytäämään ym,ja virtaahan ne vuotaa sitten mukavasti kanss kun on kilometri turhia/jälkeenpäin laitettua patentti piuhoja vuosien varrella+kaikkea muuta sähköjärjestelmäss mikä temppuilee usein nois jenkin romuissa..
En minä oo ainakaan pitäny tuota Pajeroo pahana vetäjänä, vanhakoppaset IC:t on muutoin samalla tekniikalla, paitti rummut takana, 590 LMC:tä nyvin, välillä 1½t hitachia.... tai sitte nuhfia.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/mki-18042007003.jpg
Jeep-Ukko
22.09.2009, 06:48
Juu, kyllä kait tuollainen Pajerokin ihan hyvä.
Tuossa ylempänä kuvassa jossa nuhvi kyydissä, niin tuollaisesta pajerosta vähän vanhempi versio, kantikkaampi (minä kun en malli merkintöjä ko autoille tiedä)
Kuitennin, puol tuttu, pajerolla veti traileria, jossa pieni poravaunu kyydissä, kärry/poravaunu yhteis paino, n. 2700-2800 kiloa. Ja hyvin kuulemma Pajerolla pärjäs, myös talvella.
Tosin, nyt jo on hommannut vähän järeämpää kuljetus kalustoa.
---------------------------------------
Noihin Vanien sähköihin, ja muuhunkin.
Usein noissa jenkki rohjoissa, tullut siihen tulokseen, että on helpompaa, kun purkaa suuren osan sähkö kötöstyksistä pois, ja tekee itse paremmin.
Tietää että toimii ja jos ei toimi, niin tietää mistä vikaa etsiä, kun itse tehnyt.
Ja minulla Dodgessa on kitka lukko takana, vakiona ollut.
Chevyyn saa halvallakin erilaista lukkoa.
Ja ilman lukkojakin pärjää, hommaa vaan kunnon talvirenkaat. AINIIN kun suomi on täynnä pers aukisia, joilla on varaa ostaa auto, mutta ei hyviä renkaita :D
Juu, kyllä kait tuollainen Pajerokin ihan hyvä.
Tuossa ylempänä kuvassa jossa nuhvi kyydissä, niin tuollaisesta pajerosta vähän vanhempi versio, kantikkaampi (minä kun en malli merkintöjä ko autoille tiedä)
Kuitennin, puol tuttu, pajerolla veti traileria, jossa pieni poravaunu kyydissä, kärry/poravaunu yhteis paino, n. 2700-2800 kiloa. Ja hyvin kuulemma Pajerolla pärjäs, myös talvella.
Tosin, nyt jo on hommannut vähän järeämpää kuljetus kalustoa.
---------------------------------------
Noihin Vanien sähköihin, ja muuhunkin.
Usein noissa jenkki rohjoissa, tullut siihen tulokseen, että on helpompaa, kun purkaa suuren osan sähkö kötöstyksistä pois, ja tekee itse paremmin.
Tietää että toimii ja jos ei toimi, niin tietää mistä vikaa etsiä, kun itse tehnyt.
Ja minulla Dodgessa on kitka lukko takana, vakiona ollut.
Chevyyn saa halvallakin erilaista lukkoa.
Ja ilman lukkojakin pärjää, hommaa vaan kunnon talvirenkaat. AINIIN kun suomi on täynnä pers aukisia, joilla on varaa ostaa auto, mutta ei hyviä renkaita :D
sähköist olet oikeassa..tollaset kun 10eri omistajaa on aina oman osansa siihen johtoja lisäilly sen mukaan kun on jokin vittuillu niin ei oo mikää kiva kun alkaa jokin temppuilee..+ kaikki johdot samaa värii,seuraava tekijä ehkä sitt käyttäny eri värii..ja releitä voi löytyä puoltusinaa,ja mikään ei mene mihkää välillä edes vaikka kuin kattois/mittais..
mulla ram vanissa ei ollu lukkoo ainakaan..siin oli mukana hyvät nastat mutt myin ennen talvea pois,
jos ei niitä hyviä renkaita sitt enään saa pätkällä,kun pitää eka se 40tonnin auto ottaa pätkällä:p
en kuitenkaa halua jenkkiä talveksi ikinä..
valkkari
22.09.2009, 16:43
Pakko heittää noist pajeroist, et vaikka mä niist jotenki pidänki - ja on varmasti keskiverto henkilöautoa parempi veturi, ni jokatapaukses jos vetää PALJON PAINAVAA KÄRRYÄ! ni mä en kyl anna ääntäni sit ko autolle...
Mul on noit pajeroit ollu 6 ja kaikkien perässä on roikkunu joku kärry aina sillon tällön, viimesimpänä oli yhdistelmä automaatti pajero 32" renkailla, ja 2.5 TDIC ja kärrynä oli n. 500 kiloo painava, ja kyydissä oli n. 2000 kiloo - ni pakko on sanoo, et aika hitaaks toi pajero meni. Tonnin kuorma kolmesataa kilosella kärryllä tuli viel sillai perässä, et se ajaminen oli jotenki mielekästä - et oisko tolle autolle ollu nyt sit joku 1500 kg koukun jatkeeks semmonen viel ihan ok kuorma..
Muuten jos silloin tällöin tarvii vetää kärryä, ni siihen hommaan on toi pajero ihan jees vehje - Se on maantieelä kuitenki yllättävän hyvä ajaa.
Ja pajeron automaatist täytyy viel heittää plussaa.. Ihan mielettömän hyvin toimii vetokäytös, yllivaihde tietenki poispäältä - Raskaallakaan kuormalla lämmöt ei noussu, paitsi koneessa...
Joo, ei tuo tykki enää ollu tuo kolmiakselinen + nuhfi perässä, mut ei oo moni muukaan " . Todettakoon että isä ei meinannu perässä pysyä letukalla, eikä ollu ku takakuormaaja kärryssä ja pikkanen levy lavalla, syytä en sit sen kummemmin arvioi.
Olkoon uskomatta ken haluaa, mut 13-tietä mentiin 8-kymppiä ihan nätisti tuolla yhistelmällä (ohitin yhes alamäes isoa casea vieneen scanian, tosin se huruutteli semmosta kuutta kymppiä), kärry paino jotain alta tonnin, nuhfi tasan 2.
Rekisteröimätön
22.09.2009, 17:50
Pajeroista kannattaa ottaa uuempi korisesta 2,8 malli, niin alkaa kärrykin liikkumaan. Tai jos reilusti uudempaa ottaa, niin 3,2 mallillahan voi vetää jo mitä vain, ongelmitta.
2 koppaisessa maksimi kuora oli 3300kg.
Uudella Pajerolla saa vetää 3500kg, ja nyt siihen löytyykin 200hv/450Nm dieseli pellin alta. Eli ei ne nyt ihan mopoja nykyään ole.
Marcus78
22.09.2009, 18:12
Juu ja ne lastaa hevosia traikkuun! :D
Trailereita ei kutsu traikuiksi muut kuin hevostytot:D
Pajeroista kannattaa ottaa uuempi korisesta 2,8 malli, niin alkaa kärrykin liikkumaan. Tai jos reilusti uudempaa ottaa, niin 3,2 mallillahan voi vetää jo mitä vain, ongelmitta.
2 koppaisessa maksimi kuora oli 3300kg.
Uudella Pajerolla saa vetää 3500kg, ja nyt siihen löytyykin 200hv/450Nm dieseli pellin alta. Eli ei ne nyt ihan mopoja nykyään ole.
Juu mä voin kans kehua tota 2,8 koneella olevaa pajeroa. Telikärry ja pätkäpajero kyydissä niin ei mitään ongelmaa ylläpitää 80 km/h marssivauhtia, etenkin jos yhtään osasi ennakoida ylämäkiä.
Ja lopuksi shokkiuutinen, kärryä voi vetää myös 5-vaihteella kun on tasainen veto päällä, sit kun meno puutuu niin pykältää alempia vaihteita....
3,2 koneissa on sit jakopää vaihdettava 200tkm välein, tästä on juttua mitsupalstalla.
Rekisteröimätön
22.09.2009, 19:00
3,2 koneissa on sit jakopää vaihdettava 200tkm välein, tästä on juttua mitsupalstalla.
Niin ketju pitää vaihtaa, tai ainakin tarkistaa 200tkm välein, joka ei ole paha. 500tkm mennessä sen joutuu tekemään kaksi kertaa. Kuitenkin yleisesti pidetty aika hyvinä noita 3,2 koneita. Mutta joutuuhan hihnaa vaihtamaan muissa paljon tiheämpään.
Juu ja ne lastaa hevosia traikkuun! :D
kärry+pari hevosta ne vetää monell pallerolla,ja hevostytöt sinänsä hyviä että löytyy pikku e ja osaa kärryn kaa ajaa paremmin ku monet miehet..
ja jos nyt pitää kuskata nii saatanasti nii ostaa siirtolava kuorkin.. itse en miettis edes mitää kärryjä vaan otan suosiolt faijalt kuormurin ja lavetti päälle,sitt ajaa vaikk helvettii ja takas jos tuntuu siltä..
tietty ei kannata ihan pelkkää auton kuskaamist varten ostaa :p
Rekisteröimätön
22.09.2009, 20:45
hdj 80 kiskoo hyvin valtra 6400 trailerilla joka painaa melkein 5 tonnia.traileri oma valmiste(saa koputtaa puuta)
Rekisteröimätön
22.09.2009, 22:07
Kyllähän mikä tahansa iso vähänkään nykyaikaisempi dieselmaasturi kiskoo hyvin sen mitiä sallitaan.
Kannattaa kuitenkin huomioida, ettei aloittajan tarve edes ole siirtää kolmen tonnin kärryä. Teli kafi painaa vähän yli tonnin. Eikä tuo harrasteautokaan mikään este ole. Eli hyvin liikkuu.
En ymmärrä miksi pitää jotain valtavaa jenkkiä ehdottaa, tai heti pistää keskustelu käyntiin parhaasta veturista, kun ei aloittajalla ole sellaista tarvetta.
Juu ja ne lastaa hevosia traikkuun! :D
Hevonen tai hevosvoimia mitä välii..:D
niinkuin sanoin.. siirtolavalaite sitte jos pitää vetää tonneja.. olen vetäny painavia veneitä+hevöskärryjä henkilöautolla..huomaa sen että on kyydissä painoa mutta..niin
Njoo, kuten joku jo asian ilmaisikin, ei kannata lavakalustoa hommata kerran pari vuodessa tapahtuvan TRAILERIN hinauksen takia.
Farkku mondeokin kiskoo kyllä noi kärryt mutta kytkin käryää.. Kokeiltu on.
Kaikennäköisiä kötöstyksiä on ajettu, mutta jos koko perhe on matkassa en kaipaa kalanpyrstö -efektiä, varsinkaan köykäsellä autolla.
Pajeron puoleen pikkuhiljaa kallistumassa, kun yhtään järkihintaista hoijjakkaata ei ole tullut vastaan. Rungon hitsaus ei ole ongelma, pintapeltien muotoilu on (ei jaksa hieroa).
Onhan tässä vielä kk aikaa funtsia.
Njoo, kuten joku jo asian ilmaisikin, ei kannata lavakalustoa hommata kerran pari vuodessa tapahtuvan TRAILERIN hinauksen takia.
Farkku mondeokin kiskoo kyllä noi kärryt mutta kytkin käryää.. Kokeiltu on.
Kaikennäköisiä kötöstyksiä on ajettu, mutta jos koko perhe on matkassa en kaipaa kalanpyrstö -efektiä, varsinkaan köykäsellä autolla.
Pajeron puoleen pikkuhiljaa kallistumassa, kun yhtään järkihintaista hoijjakkaata ei ole tullut vastaan. Rungon hitsaus ei ole ongelma, pintapeltien muotoilu on (ei jaksa hieroa).
Onhan tässä vielä kk aikaa funtsia.
pitkä paje iha jees.. ku hevosmuijan hommasin ja dieselBvectrall heppaa kisoihin vedin nii huomas sen kalapyrstö jutun...:)silloin päätin ettei ikinä enää lähe "pikkuautoll"vetäää