KepesJokke
18.09.2009, 13:49
No niin !
Kävi niin ahtaalle tuossa heinäkuun korvilla ku ei miehellä ollu minkään valtakunnan autoa..
Jotain pikkumaasturiahan se teki mieli ku tuli myytyä HJ toissasyksynä ja ei sitä oo oikeen ollu elämä entisellään ku kaikenmaailman riisikipoilla ja juustohöylillä joutunu kaivattamaan.
No kas kun sattuki, poikkesin kaverin verstaalla kahvilla, oli sitte mokoma edellispäivänä hakenu käsivarren suunnasta ruman ja rupisen hiluksin.
Sehän näytti silmään niin helvetin hienolta kaikkine lommoineen ja pakkeleineen että siitä piti sitten kaupat puoliväkisin vääntää.
Hetihän sillä piti lähteä kuokkimaan ja vauhtia ja tilanteita oli mutta hiluksi ei ollu moksiskaan reilummastakaan möykytyksestä, me likes !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/IMG_0812.jpg
Tulihan sillä ajeltua pari viikkoa kaivatettua hyvillä mielin ja jumiteltuaki ihan kärtytykseen asti :D sitte eräänä iltana kävi mieleen että maalataan se telalla ylite ku näytti niin pahalta.
lamellilaikalla vähän hain ruosteita esiin ni ei sitä hytässä ja lavassa pahemmin ollu, lavan helmat ja sisälokasuojien kanttien kohalta oli mahonki vähän riskimmin purassu. Harmi vaan että KAIKKIA ruosteita peitti 1-3cm paksunen PAKKELI !!
No sehän kirpos kinttaasta koko homma yön kähämässä ja lava tuli sahattua kappaleiksi
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/21082009001.jpg
Ja vasta se näytti oksennukselta koko auto ku lavasta 40cm ja vähän lahompia lavan helmoja siivoilin pois :D tuo lyhennys oli kyllä melko vartin homma, suosittelen lämpösästi niin heittää lavanperä kuokkimasta joka perhanan ojassa
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/21082009004.jpg
Kuulin isoilta pojilta että palakkihelmat nostaa maasturin status-arvon heti eri svääreihin niin sitähän piti lähtiä 50*100 jöötiä niiltä istumilta hakemaan paikalliselta kiskurilta.
Hitsausta ois helpottanu mahoton ku en ois kerenny edelliviikolla liftillä tunkata helmoja molemmilta puolin kasaan :D kohtuu jaakia oli yksin hitsailla palkki kiini, vaati kiikkerän tunkin ja melkosta akrobatiaa että sen sai piettyä hollillansa ku heftas kiini.
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2360.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2341.jpg
Ja siinäpä sitä ois.. Josko ei hapan-imeläksi menis nii hopusti tuo pelti !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2366.jpg
Ja vastako se näytti hirviältä :D takasin piirustuspöyän ääreen
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2347.jpg
Rungostaki piti tiristä pari ylimäärästä happi-reikää umpeen. vanhoja ruosteita mutta nekin oli hienosti sheivattu umpeen paksulla PAKKELILLA ja reilusti massaa päälle.. komiaa hommaa oli hioa sitä paskaa pois :D
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2363.jpg
Ois varmaan pariin otteeseen lähteny munat valtiolle ku ois oikeat poliisit vastaan sattunu, ku ykkös-autona mulla tuo hiluksi niin ainahan se piti paja-ehtoon jälkeen kasata ajokuntoon että pääsi kämpile munat tiskaamaan :D ilman lavaa ku ajeli niin kyllä käänsi päitä kanssa-autoilijoissa. Hommasin sitte hätäpäissäni -85 1.6 AUTOMAATTI-Jetan että saa sillä kulkea kunnes hell-uksi on taas lyönnissä mutta siitä lervo aski kahen päivän ajon jälkeen.. Olin pajalta kämpile lähössä ni ei minkään valtakunnan menohaluja eteenpäin ni eihä se auttanu ku peruutella kämpille, kyllä oli vastaantulijat melko kummissaan.
Sitte pitiki lavan helemanpauloja vähän kuroa kiinni että pysyy hiekotushiekat kyyisä.. kulmarautaa tietenki !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2384.jpg
Sisäsyrjien tinailussa sai olla joka jänne käytössä
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2372.jpg
Lavan kyljetki tirrasin aukottomaksi
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2369.jpg
Ja siinä saumoja vähän alas ajettuna rällällä
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2371.jpg
Ja kyllä ois menny hymy naaman ympäri mutta tuli korvat vastaan ku renkaat tuli matkahuoltoon!
Olipa melko aimo savotta ku tukittiin ne -87 Sunnyn sisään :D
Ei oo mikkään boggerit mutta kyllä nuo mulla menee ku ajo on 98% teitä. eikä ole edes pahat ajaa!
33*12,5 -15 Kumhot ja vanteet on 10*15 Mangelsit.
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2389.jpg
Edelleen näytti melko typerältä tuo lava ku ei ollu oikeen yhtenäinen kajuutan kanssa.. Piti hakea sitten lisää palkkia ja alkaa seppäileen muotoja.
Kolme eri versiota tuli väsättyä ja tämä jäi sitten mieleisimpänä käyttöön. Taas vaadittiin akrobatiaa ku yksin piti hollata kaikenmaailman kepeillä ja harustimilla että sai heftattua kasaan tuon.
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2398.jpg
Meinasin ensin jättää ne nuin mutta näytti silti hölmöltä. Ei muuta ku laikkakone soimaan ja paksua pelliä muovaamaan että sai reiät umpeen. Ja sitte oiski tarvinu neli-nivelisen oikean puolen käen ku sen pellin hitsaili kiinni, iteki sai olla kuusinkerroin kerällä kaikissa kamasutran asennoissa rungon, pakoputken ja tankin ja lavan välissä ku hitsaili nuo pellit kiini sisäpuolelta !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2397.jpg
Oli se muutenki sarjassamme iltoja ku jokanen pieniki asia mikä voi mennä päin vittua, menee päin vittua. Jopa rälläkän laikan lukitusmutteri hirtti ittensä umpijumiin tuona koettelemusten yönä vaikka käsin aina kiristän laikasta.
Tunnin kai minä sen kans vehtasin ni hitsasin sitte mutterin kiini ja ingesollrandi-pulttikone laulamaan ni lähti se perkeleen käikäle :D
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2395.jpg
Taas näytti siltä ku lava ja hyttä alako oleen pikku hiljaa oorningissa ni piti alkaa silpoon kaaria ja sormia ku ei ollu kinttaita
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2393.jpg
Ja siitä siivua päälle, barokkia tietenki
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2391.jpg
Seuraavan ehtoona veistelin takapuskurin, lisää palkkia !
Sitä meni koko autoon 6metriä, tais jäähä kaks 45asteen viistepätkää koko palkista.
Runkopalkin päitä piti vähän lyhentää ja muotoilla myös
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2388.jpg
(tähän väliin valittelen kuvien paskaa laatua ja vähäisyyttä, yleensä tulee kaikki hommat paremmin dokumentoitua mutta nyt oltiin vähän kumisaapas-tasolla kameravehkeitten kanssa ku kastelin vesijetillä pokkarin ja morsian ei anna järkkäriä tuonne pajalle paskottumaan niin näillä mennään.. fiilis on tärkein !)
Sitte pääski jo vähän ajeleen ja mukavaltahan se tuntu ku joutuu oikeen muljahtamaan että pääsee kuskin jakkaralle
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSC_0034.jpg
No kuka sitä viittii ajella keskeneräsellä ni peruutin sen taas pajaan ja kaksissa miehin alettiin hiomaan tuota sinistä maalia tasaseksi.. hyi helevetti ! sitä oli melko smurffin näkönen ku oli kassikarvoja myöten sinisessä maalipölyssä.
Oli entinen koriseppä rakentanu pakkelilla kaikki hitsattavat paikat ja orkkismaalin oli matannu vissiin rälläkällä että varmasti tulee mahollisimman paskan näkönen ja maalannu vissiin puhallusvillakoneella :D
Aloin mie muka pakkeloimaan mutta totesin sen hiomisen melko homo-hommaksi ku maastoauto kuiten on kyseessä ni hioin ne melkeimpä kokonaan pois.. jäi sinne vähän alle mutta toivottavasti ei tarvi hävetä.
Eipähän tarvi kuunnella vittuilua essonbaarissa huonosti tehyistä pohjista ku niitä ei oo tehty :D
Siinä on sumattuna pohjamaalilla ja hiottuna jokapuoleltaan
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSC_0035.jpg
Maalaushommiin ei tohtinu kameraa ottaa mutta eipä se kauaa ottanu, vajaa tunti niin palautettiin jo ruisku. Ruiskun lainannu kyläseppä oli ihmeissään että eikö me meinattukaan maalata koko autoa ku ni nopiaa käytiin, oli highspeed-kaveri ruiskuhommissa kaverina ni eihän siinä kerenny ite ees lattiaa kunnolla kastelemaan ku ruiskun suhina jo alko auton toiselta puolen kuulumaan.
Sitten alkoki armoton kasaaminen ja jokapaikan paremmin kiinnilaitto ja siistiminen.
Snorkkelin rakensin eilen.. melko humina käy hytässä ku oikeen länkättää nelosella ylinopeuksia ikkuna auki :D
Pari viikkoahan tuossa mennä muljahti, olipahan aika ja vapaa-aika tehokkaasti käytettynä ja muijan hermot taas kestotestissä :D
Muutoskatsastin auton tosiaan toissapäivänä lyhennykselle, korotukselle, renkaille, levennykselle jne eikä siinä mitään moitittavaa ollu.
Valmiista autosta ei kuvia ole (eihän tuommone pirkkatötterö oo koskaa valmis) mutta koitan tänään ottaa kuhan saan viimisetki työvalot punottua kiini ja jostaki kunnon kameran realisoin, eiko hei !
Kävi niin ahtaalle tuossa heinäkuun korvilla ku ei miehellä ollu minkään valtakunnan autoa..
Jotain pikkumaasturiahan se teki mieli ku tuli myytyä HJ toissasyksynä ja ei sitä oo oikeen ollu elämä entisellään ku kaikenmaailman riisikipoilla ja juustohöylillä joutunu kaivattamaan.
No kas kun sattuki, poikkesin kaverin verstaalla kahvilla, oli sitte mokoma edellispäivänä hakenu käsivarren suunnasta ruman ja rupisen hiluksin.
Sehän näytti silmään niin helvetin hienolta kaikkine lommoineen ja pakkeleineen että siitä piti sitten kaupat puoliväkisin vääntää.
Hetihän sillä piti lähteä kuokkimaan ja vauhtia ja tilanteita oli mutta hiluksi ei ollu moksiskaan reilummastakaan möykytyksestä, me likes !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/IMG_0812.jpg
Tulihan sillä ajeltua pari viikkoa kaivatettua hyvillä mielin ja jumiteltuaki ihan kärtytykseen asti :D sitte eräänä iltana kävi mieleen että maalataan se telalla ylite ku näytti niin pahalta.
lamellilaikalla vähän hain ruosteita esiin ni ei sitä hytässä ja lavassa pahemmin ollu, lavan helmat ja sisälokasuojien kanttien kohalta oli mahonki vähän riskimmin purassu. Harmi vaan että KAIKKIA ruosteita peitti 1-3cm paksunen PAKKELI !!
No sehän kirpos kinttaasta koko homma yön kähämässä ja lava tuli sahattua kappaleiksi
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/21082009001.jpg
Ja vasta se näytti oksennukselta koko auto ku lavasta 40cm ja vähän lahompia lavan helmoja siivoilin pois :D tuo lyhennys oli kyllä melko vartin homma, suosittelen lämpösästi niin heittää lavanperä kuokkimasta joka perhanan ojassa
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/21082009004.jpg
Kuulin isoilta pojilta että palakkihelmat nostaa maasturin status-arvon heti eri svääreihin niin sitähän piti lähtiä 50*100 jöötiä niiltä istumilta hakemaan paikalliselta kiskurilta.
Hitsausta ois helpottanu mahoton ku en ois kerenny edelliviikolla liftillä tunkata helmoja molemmilta puolin kasaan :D kohtuu jaakia oli yksin hitsailla palkki kiini, vaati kiikkerän tunkin ja melkosta akrobatiaa että sen sai piettyä hollillansa ku heftas kiini.
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2360.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2341.jpg
Ja siinäpä sitä ois.. Josko ei hapan-imeläksi menis nii hopusti tuo pelti !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2366.jpg
Ja vastako se näytti hirviältä :D takasin piirustuspöyän ääreen
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2347.jpg
Rungostaki piti tiristä pari ylimäärästä happi-reikää umpeen. vanhoja ruosteita mutta nekin oli hienosti sheivattu umpeen paksulla PAKKELILLA ja reilusti massaa päälle.. komiaa hommaa oli hioa sitä paskaa pois :D
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2363.jpg
Ois varmaan pariin otteeseen lähteny munat valtiolle ku ois oikeat poliisit vastaan sattunu, ku ykkös-autona mulla tuo hiluksi niin ainahan se piti paja-ehtoon jälkeen kasata ajokuntoon että pääsi kämpile munat tiskaamaan :D ilman lavaa ku ajeli niin kyllä käänsi päitä kanssa-autoilijoissa. Hommasin sitte hätäpäissäni -85 1.6 AUTOMAATTI-Jetan että saa sillä kulkea kunnes hell-uksi on taas lyönnissä mutta siitä lervo aski kahen päivän ajon jälkeen.. Olin pajalta kämpile lähössä ni ei minkään valtakunnan menohaluja eteenpäin ni eihä se auttanu ku peruutella kämpille, kyllä oli vastaantulijat melko kummissaan.
Sitte pitiki lavan helemanpauloja vähän kuroa kiinni että pysyy hiekotushiekat kyyisä.. kulmarautaa tietenki !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2384.jpg
Sisäsyrjien tinailussa sai olla joka jänne käytössä
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2372.jpg
Lavan kyljetki tirrasin aukottomaksi
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2369.jpg
Ja siinä saumoja vähän alas ajettuna rällällä
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2371.jpg
Ja kyllä ois menny hymy naaman ympäri mutta tuli korvat vastaan ku renkaat tuli matkahuoltoon!
Olipa melko aimo savotta ku tukittiin ne -87 Sunnyn sisään :D
Ei oo mikkään boggerit mutta kyllä nuo mulla menee ku ajo on 98% teitä. eikä ole edes pahat ajaa!
33*12,5 -15 Kumhot ja vanteet on 10*15 Mangelsit.
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2389.jpg
Edelleen näytti melko typerältä tuo lava ku ei ollu oikeen yhtenäinen kajuutan kanssa.. Piti hakea sitten lisää palkkia ja alkaa seppäileen muotoja.
Kolme eri versiota tuli väsättyä ja tämä jäi sitten mieleisimpänä käyttöön. Taas vaadittiin akrobatiaa ku yksin piti hollata kaikenmaailman kepeillä ja harustimilla että sai heftattua kasaan tuon.
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2398.jpg
Meinasin ensin jättää ne nuin mutta näytti silti hölmöltä. Ei muuta ku laikkakone soimaan ja paksua pelliä muovaamaan että sai reiät umpeen. Ja sitte oiski tarvinu neli-nivelisen oikean puolen käen ku sen pellin hitsaili kiinni, iteki sai olla kuusinkerroin kerällä kaikissa kamasutran asennoissa rungon, pakoputken ja tankin ja lavan välissä ku hitsaili nuo pellit kiini sisäpuolelta !
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2397.jpg
Oli se muutenki sarjassamme iltoja ku jokanen pieniki asia mikä voi mennä päin vittua, menee päin vittua. Jopa rälläkän laikan lukitusmutteri hirtti ittensä umpijumiin tuona koettelemusten yönä vaikka käsin aina kiristän laikasta.
Tunnin kai minä sen kans vehtasin ni hitsasin sitte mutterin kiini ja ingesollrandi-pulttikone laulamaan ni lähti se perkeleen käikäle :D
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2395.jpg
Taas näytti siltä ku lava ja hyttä alako oleen pikku hiljaa oorningissa ni piti alkaa silpoon kaaria ja sormia ku ei ollu kinttaita
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2393.jpg
Ja siitä siivua päälle, barokkia tietenki
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2391.jpg
Seuraavan ehtoona veistelin takapuskurin, lisää palkkia !
Sitä meni koko autoon 6metriä, tais jäähä kaks 45asteen viistepätkää koko palkista.
Runkopalkin päitä piti vähän lyhentää ja muotoilla myös
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSCN2388.jpg
(tähän väliin valittelen kuvien paskaa laatua ja vähäisyyttä, yleensä tulee kaikki hommat paremmin dokumentoitua mutta nyt oltiin vähän kumisaapas-tasolla kameravehkeitten kanssa ku kastelin vesijetillä pokkarin ja morsian ei anna järkkäriä tuonne pajalle paskottumaan niin näillä mennään.. fiilis on tärkein !)
Sitte pääski jo vähän ajeleen ja mukavaltahan se tuntu ku joutuu oikeen muljahtamaan että pääsee kuskin jakkaralle
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSC_0034.jpg
No kuka sitä viittii ajella keskeneräsellä ni peruutin sen taas pajaan ja kaksissa miehin alettiin hiomaan tuota sinistä maalia tasaseksi.. hyi helevetti ! sitä oli melko smurffin näkönen ku oli kassikarvoja myöten sinisessä maalipölyssä.
Oli entinen koriseppä rakentanu pakkelilla kaikki hitsattavat paikat ja orkkismaalin oli matannu vissiin rälläkällä että varmasti tulee mahollisimman paskan näkönen ja maalannu vissiin puhallusvillakoneella :D
Aloin mie muka pakkeloimaan mutta totesin sen hiomisen melko homo-hommaksi ku maastoauto kuiten on kyseessä ni hioin ne melkeimpä kokonaan pois.. jäi sinne vähän alle mutta toivottavasti ei tarvi hävetä.
Eipähän tarvi kuunnella vittuilua essonbaarissa huonosti tehyistä pohjista ku niitä ei oo tehty :D
Siinä on sumattuna pohjamaalilla ja hiottuna jokapuoleltaan
http://i85.photobucket.com/albums/k79/joni_maununen/DSC_0035.jpg
Maalaushommiin ei tohtinu kameraa ottaa mutta eipä se kauaa ottanu, vajaa tunti niin palautettiin jo ruisku. Ruiskun lainannu kyläseppä oli ihmeissään että eikö me meinattukaan maalata koko autoa ku ni nopiaa käytiin, oli highspeed-kaveri ruiskuhommissa kaverina ni eihän siinä kerenny ite ees lattiaa kunnolla kastelemaan ku ruiskun suhina jo alko auton toiselta puolen kuulumaan.
Sitten alkoki armoton kasaaminen ja jokapaikan paremmin kiinnilaitto ja siistiminen.
Snorkkelin rakensin eilen.. melko humina käy hytässä ku oikeen länkättää nelosella ylinopeuksia ikkuna auki :D
Pari viikkoahan tuossa mennä muljahti, olipahan aika ja vapaa-aika tehokkaasti käytettynä ja muijan hermot taas kestotestissä :D
Muutoskatsastin auton tosiaan toissapäivänä lyhennykselle, korotukselle, renkaille, levennykselle jne eikä siinä mitään moitittavaa ollu.
Valmiista autosta ei kuvia ole (eihän tuommone pirkkatötterö oo koskaa valmis) mutta koitan tänään ottaa kuhan saan viimisetki työvalot punottua kiini ja jostaki kunnon kameran realisoin, eiko hei !