View Full Version : Jarruputkityökalu (biltema) kokemuksi
Taas alkoi jarruputket paukkumaan ja senhän kaikki tietää että yksi alkaa vuotamaan niin sitä vaihtaessa alkaa viereinen vuotamaan ja niin edespäin. Aina tulee kirottua kun joutuu hakemaan putken kerrallaan liikkeestä, joten nyt meinasin lopultakin hankkia työkalun niin loppuu se juokseminen, toivon mukaan. Eli onko porukalla kokemusta bilteman kaksoiskartiotyökalusta ja jos, niin hyviä vai huonoja. Tai onko tietoa paremmasta kuitenkin vähän saman hintaluokan laitteesta tai tietty halvempikin käy kunhan on kelvollinen värkki.
kuvaston 67 sivulta se 129€ maksava.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=uid_lisatty/asiakaspalvelu/selattavakuvasto.html
sikakoppa
16.09.2009, 17:52
tosta eioo kokemusta vielä meinasin ittelle tommosen hommata kyllä. kaverilta oli lainassa se edellinen malli ja hyvin pelas sitä ei näköjää enää ole myynnissä.
Arska-tehtaalta
16.09.2009, 17:53
Jaahans, olen pärjänny sillä ylemmällä neljänkympin vehkeelläkin jarruputkihommissa ihan hyvin...
Mulla on kans tollanen vajaan neljänkympin sarja ja kyllä sillä sai nyhrättyä uuden putken katkenneen tilalle.
Itte kans pärjänny tommosel halval...
Mulla on huonoja kokemuksia noista halvoista, toki niissäkin voi olla eroja tai sit mulla on ollut lainassa joku loppuun kulunut ritsa.
Mulla on ollu se Bilteman kalliimpi malli monta vuotta ja kaikki on kyllä saanu tehtyä mitä on tarvinukki.
Semmosella Bilteman halppiksella oon muutamat putket tehny, ihan toimiva on.
Tolla 35 euron ihmeellä on muutama putki tehty ja onnistunu on.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2045&pictureid=40455
eka halvemalla sitten kalliimmalla, joten kalliiks tuli..
halvemmaks ois tullu ostaa heti kalliimpi.
Kalliimmalla mallilla on tullu tehtyä muutaman vuoden, ihan toimiva laite.
Halvalla ei ainakaan vanhaan putkeen meinaa saada päätä tehtyä.Luistaa tuosta reikäraudasta.
Kalliimmilla(paljon kalliimmilla) on tehty vanhaankin putkeen kartiot.Joskus vain halkeaa tuo vanha putki.
khonkonen
16.09.2009, 20:22
Mulla ois myydä yks ylimääränen "ammattimalli" sarja. Pitää varmistaa sen malli vielä ku meen huomenna tallilla käymään. YV:llä voi kysellä enemmän.
SuurSyömäri
16.09.2009, 20:34
Mulla ois myydä yks ylimääränen "ammattimalli" sarja. Pitää varmistaa sen malli vielä ku meen huomenna tallilla käymään. YV:llä voi kysellä enemmän.
kalliinpi malli on ollut käytössä ja ainoat ryssimät on niitä ite tehtyjä. Halvemmallakin oon pari tehny sai silläkin tosin ei ollut niin varma olo.
toi kalliimpi ja vastaavat on kyllä ihan pätevä peli, kunnolla kiinni johonkin, ja hyvää putkea niin toimii
paskalla vanhalla putkella homma ei oo sit niinkään vehkeest kii
ei se putki nyt niin kallista oo etteikö uutta raaskis? laittaa vaikka vanhat nipat jos muuten niin kalliilta tuntuu niin ja tuollaisella halvalla on tullut tehtyä.
Onko jollain kokemusta tosta bilteman jarruputkesta että onko hyvää.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=66499&sivu=66499.htm&ryhma=2&kategoria=39
Kun muistelisin että joskus oli herkkää murtumaan justiinsa kartioo tehdessä.
Rekisteröimätön
16.09.2009, 21:32
Halvemmalla Biiltemalla olen saanut putket tehtyä moneen autoon ilman vuotoja. Kartion teko on huomattavasti helpompaa kupariputkeen ja taivuttelu paikalleenkin on paljon helpompaa. Kuparin hinta on vähän korkeempi mutta käytön helppous korvaa monin verroin korkeamman hinnan.
Se oli siis snööri snyybinä joka käyttää kuparia.
Moponetin halpiskalulla, olisko ollu jtn 20€, ja on onnistunu melkein kaikki. Kupariin onnistuu mutta kupari-nikkeli putki liian kovaa tuolle työkalulle. Se kartion keskitys ei aina onnistu niin tulee vähän toispuoleisia, tosin ei vielä vuotamaan oo kertaakaan jäänyt. Kupaririputki muuten miellyttävä käyttää mutta meinaa leikkautua se kartio irti jos kiristää nipan liian tiukalle.
Sinisessä muovilaatikossa olevaa Biltemalaista on käytetty jo wuosia. Tais olla joskus 80/90 -lukujen tienoilla kun ne tuli markkinoille.
Niissähän ei ole sen kummempia käyttöohjeita, mutta oman kantapän kautta oikea puristussyvyys putkelle on silloin,
kun sen kyseisen putkikoon nippelin laittaa tappi ylöspäin siihen työkalun päälle ja työntää putkea vain niin pitkälle,
että putken pää on sen nippelin runko-osan verran ulkona siitä työkalusta.
Muuten tulee huono pää.
Itse olen aina boksareilla kevyesti kiristänyt ne siipimutterit sopivan tiukalle ennen prässäämistä.
Lopuksi vielä olen ottanut sen nippelin pois putken päästä ja vielä kertaalleen puristanut pelkällä kartiolla.
Pitää vaan ensin katsoa sinne auton alla olevaan vastakappaleeseen, että kumpaan suuntaan siellä se kartio on. Niitä kun on molempiin suuntiin...
Vanha rautaputki on ollut ainoa joka on luistanut läpi tai haljennut päästä.
Jäärata-auton putkea tuli viimeksi korjattua siten, että varovasti hitsipillillä lämpöä ja sitten prässäsi, niin silloin ei putki haljennut.
Hyvin tuollakin on pärjännyt. Muutaman auton putket/vuosi olen sillä laittanut.
Päät onnistuu ihan hyvin, kun vaan aina muistaisi laittaa sen kierreholkin sinne putken päälle ennen prässäämistä... :D
Moponetin halpiskalulla, olisko ollu jtn 20€, ja on onnistunu melkein kaikki. Kupariin onnistuu mutta kupari-nikkeli putki liian kovaa tuolle työkalulle. Se kartion keskitys ei aina onnistu niin tulee vähän toispuoleisia, tosin ei vielä vuotamaan oo kertaakaan jäänyt. Kupaririputki muuten miellyttävä käyttää mutta meinaa leikkautua se kartio irti jos kiristää nipan liian tiukalle.
Mulla samanlainen ja on vastaava kuin pilteman halvin malli. Muuten ok, mutta kartio ei pyörinyt uutena tasaisesti, vaan tasoittui käytön myötä (pari kymmentä liitosta tehty). Se jarruputken päähän tuleva kartio-osa on heikkoa kamaa ja "nupit" katkeaa helposti.
Jarruputkena olen käyttänyt pilteman putkea, joka on ihan ok. Kokemusta ei vielä ajossa ole, mutta asennus helppoa eikä vuoda koeponnistuksessa.
Tuollaisella Bilteman halpiksella on pärjätty se mitä on tarvittu vaikka eihän se mikään hyvä ole. Kun keskittyy hommaan niin kyllä se onnistuu. Olisko 1 tai 2 kertaa epäonnistunut mutta silloin näkee peilistä syyllisen. Ei ole tullut mieleenkään testata vanhoihin rautaputkiin, ehdottomasti uutta kupariseosteista aina jos tarvii päitä tehdä
Kymmeniä putkia olen tehnyt sinisiellä bilteman halpis (35€) kamppeella ilman minkään muotoisia ongelmia.
Alussa hieman opetteluttaa oikean putken pituuden simmaaminen, että tulee sopiva pää sekä sen nipen ujuttaminen putkeen ennne pään lyttäämistä :D.
Jos ei ihan työkseen niitä tee niin suotta työntää rahaa siihen kalliimpaan. Ostaa vaikka kaljaa erotuksella ;)
Ju kyllä pilteman sininen on hintansa väärti peli. Kaikki putket sillä on tehty ja toimii. Tarkin paikka on se että tekee siit lytätävästä osasta just sopivan mittasen ettei mee vinoon se sisäkartio.
Justiinsa kävin motonetistä tuollaisen halpis-setin. IKH:n paketissa oli ja hinta 19.80 e. Pari putkenpäätä tuossa jo kokeilin, niin väittäisin että varmasti hintansa väärti satunnaiseen käyttöön.:o
ei se putki nyt niin kallista oo etteikö uutta raaskis? laittaa vaikka vanhat nipat jos muuten niin kalliilta tuntuu niin ja tuollaisella halvalla on tullut tehtyä.
Ootko vaihtanut takamoottoriseen linja-autoon kytkinputkea?Tekee mieli kokeilla vanhaan putkeen tehdä liitoksia...
Muuten en vanhoihin putkiin ole päitä tehnyt.
Tää on taas näitä mut kaverin tarvike liikkeessä ei saanu tehä jarruputkia ku jostain Cu/Ni putkesta.Joku stantardi siin piti olla,ISO tai dini tai joku.Kupari putkee ei saanu myydä,katsastuksessakin inssin ois pitäny hylätä mut arvatkaapa huomaako/tajuuko/kiinnostaako niitä.Mut paljo vahvempaa se uus putki on.Itekki niit vääntäny,mul on kotona semmonen pilteman malli,semmonen punases lootas ja makso joku reilut satasen.Iha hyvä kone.
Ootko vaihtanut takamoottoriseen linja-autoon kytkinputkea?Tekee mieli kokeilla vanhaan putkeen tehdä liitoksia...
Muuten en vanhoihin putkiin ole päitä tehnyt.
ok
ajattelin että lähinnä uusata päätä johonki umpiruosteiseen tms "kierrätys" _Jarru_putkeen
Kiitoksia kokemuksista. Nyt on itsellä kokemusta tuosta bilteman reilun satasen laitteesta ja hyvin pelittää, ehkä vielä pientä harjoittelua vaatii. Tiedä sitten "maksaako" värkki itseään koskaan takaisin, mutta kerran se kirpaisi ja on sitä rahaa mennyt turhempaankin.
halvempi käytössä ja toimii ihan hyvin,on tehty traktoriin ja patrolliin putkia.
Bilteman sinistä sarjaa on tullut käytettyä. Kertaakaan ei oo ruvennut liitokset vuotaan. Ei mikään kovin nopea tehdä sillä, mutta kiirekkö tässä valmiissa maailmassa.
Tallilla kalliimpi ja kyllä se on hintansa väärti!:)
Mettässä mukana Mätänet Oy:n 9,90€ kone, jolla saa uuden väännettyä, jotta kotiin pääsee...
KUPARIPUTKEA EN SUOSITTELE KÄYTTÄMÄÄN, repeää TODELLA helposti kun olet (lue; ihan varmasti riiputuksessa) polkemassa jarrua pohjaan. CuNi putki on edullisempaa ja kestää useammin vetäistä kiinni!;)
Mätänet:n CuNi 4,75mm putki 5m kieppinä ei kustanna kauheesti, tais jopa olla 7m kieppinä halvempi???:confused: