View Full Version : niksi pirkka
Räikkäliinasta tms kun polttaa sen pään niin ei rispaudu. jaa ettei ollut uutta? no lämmpitteleppä vaikka kaasu töhöllä samalla vaikka sellainen 5-8 cm alusta niin että se lievästi kovettuu, onpa sitten heleppo pujottaa lukkoon kun se ei ole liian notkea. ja ennenkaikkea sellaisissa minisuksen remmeissä korostuu, kun ovatten niin notkeita ettei taho mennä millään siitä lukosta läpi.
En kyllä käsitä miten et saa pujotettua liinaa lukosta läpi? Se liinanmentävä "reikä" lukossa kuitenkin on mallia pyörivä, jolloin liinan saa aina työnnettyä "suoraan" läpi kunhan vain pyöräyttää sopivalle kohdalle. Ei muuten, mutta kun noita työkseen kiinnittää ja avaa parhaimmillaan satoja päivässä niin pistää vähän ihmetyttämään...
kyyllä, mutta sopivasti hapsuuntunut, niin ei sovi. ja lähinnä suurin ongelma hapsuuntumisien kanssa on nuissa pienemmissä, ei mullakaan oo mitään ongelmaa nuissa kunnon (onkone nyt 4t liinoissa) vaan nuo marketti mallit ja minisuksi mallit. :D
Niinno tietysti jos rispaantuu/ hapsuuntuu... mutta en alkaisi sulattamaan muuta kuin vain päästä jos ihan pakko on. Vähän enempi on vaivaa, mutta parempi keino olisi ommella, niin ne ainakin noissa luokitelluissa ja/tai paremmissa liinoissa lähes poikkeuksetta on.
Jos minulta kysytään niin paskoja liinoja ei kannata edes ostaa, eihän niissä mee kuin hermot ja aika vahvasti epäilyttää niiden kesto. Ei ole hyvä jos jollain strategisella hetkellä liina räpsähtää poikki. Eli jätetään honkkari- mallit väliin, niin ei ole hapsuistakaan ongelmia :D
mutta en alkaisi sulattamaan muuta kuin vain päästä jos ihan pakko on.
:D
no lämmpitteleppä vaikka kaasu töhöllä samalla vaikka sellainen 5-8 cm alusta niin että se lievästi kovettuu
joo ompelu on varmasti kyllä paljon parempi, mutta eipä ole sellaista konetta jolla ommella :/
eikä herneitä :D
helmapelti
14.09.2009, 19:11
Hyvä vinkkihän tuo on, sellainen rutussasäilytetty pikkuliina on joskus hankala saada läpi.
Rahtarithan käärii liinat rullalle ja laittaa ne sukkahousuun niin ne säilyy rypistymättä:D
Rahtarithan käärii liinat rullalle ja laittaa ne sukkahousuun niin ne säilyy rypistymättä:D
Kannattaa ne muutenki pitää rullalla. helpompi kaikin pualin pelat liinojen kanssa. Ne sukkikset jääkööt iha kaikkien henk. koht. asiaks. :D
Rekisteröimätön
15.09.2009, 20:13
joo ja kun talvella räikkä liina on märkä autossa, ja vie sen pihalle se o ku rautakanki ja voi pujottaa sen vaikka toisesta päästä kii pitämällä ...siis turvallisen matkan päästä
Rekisteröimätön
25.09.2009, 21:10
Laitetaan nyt tänne tämä "niksi", en tiedä onko miten yleisessä käytössä mutta ainakin omasta mielestä ihan kätevä keino puhdistaa/poistaa ruostetta runkoaisojen sisäpuolelta. eli ostin motonetistä teräksisen tuubiharjan tuote: 78-1532 ja kavensin sitä kahdelta vastakkaiselta sivulta ja tein siihen noin 1,5 metriä pitkän varren 5 mm:n teräslangasta. Sitten runkoaisan pohja auki ja eikun rassaamaan. Paineilmalla pölyt pois, irrotettu pala hitsillä takasin paikolleen ja suoja-aineet perään.
kuluttaja
16.11.2009, 16:15
Vaijeri katkeaa hitsaamalla siististi ei jää teräviä säikeitä
Arpelta kuultu vinkki ampiaispesän deaktivointiin.
Bräkleen. Kokeiltu kahteen pieneen pesään ja toimii kuin tauti...Tattista vaan.:D
Mulla on hiluksin pohjassa paineilmasäiliö jossa pikaliitin ilman jatkokäyttöä ajatellen. No se liitinhän ei pelaa jos on sontaa ja kunttaa täynnä joten suojaa piti keksiä. Ja silloinkin ajattelin seksiä,jota poikamiehenä ollessa takavuosina tuli ajateltua useamminkin joten niiltä vuosilta on vieläkin jäämistönä vanhentuneita kortonkeja ja sehän on hyvä suoja sihen töpseliin se kortonki. Katsastus mies sitte kyseli et mikä toi on? mä siihen et se on kortonki. "ei ku toi punanen pönttö" No paineilmasäiliö. "en ees kysy mitä varten":)
Arpelta kuultu vinkki ampiaispesän deaktivointiin.
Bräkleen. Kokeiltu kahteen pieneen pesään ja toimii kuin tauti...Tattista vaan.:D
Joskus koitin jääspraylla vaimentaa ampiaiset, no hiljenihän ne pariks tunniks, bräkleeniä toisella kerralla niin ei häirinnyt enää.
Jäähdytys systeemiä puhdistaessa on monennäköstä niksiä mut arkipäiväisimmät on tämmösiä: paisarin saa kätevästi tyhjennettyä ennen irrottamista kun työntää paineilmaa ulospuhallus pillistä sisään,mut VAROVASTI! muuten se ruikkaa silmille tai halkeaa koko säiliö. Toi ei päde esim. volkkariin mis on paineellinen säiliö. Turvallisempi keino saada säiliö puhtaaks sisältä on laittaa hieman Fairya ja karkeaa hiekkaa sisälle ja ravistaa niin maanperusteellisesti,sillon irtoo paska ja sitkeä kattilakivi.
Kytkinremonttiin pieni vinkki: Pari pisaraa pikaliimaa kytkinlevyyn ja keskitys paineasetelmaan. Ei tarvi koko laatikkoa laskea alas vaan rittää ku teke paineasetelman irrotukseen ja kiinnitykseen tarvittavan raon koneen ja laatikon väliin. Ekakerran kytkintä käyttäessä liimaus antautuu. Ei tarvi taistella keskityksen kans.
Jos jollekin muullekin kuin minulle ei ole tullut mieleen, niin tässäpä niksiä. Ostin uuden 230 mm rälläkän ja siinä oli loistava ominaisuus! Teräsuojaan on merkitty 180 mm ja 125 mm kohdat, joten ei tarvitse säästäväisenä ajaa ärsyttävän pieneksi laikkaa, kun voi siinä 125 mm kohdalla heittää sen pikkulaikkojen pinoon. Eikä tartte arvailla, mahtuisikohan jo pieneen rälläkkään. Helppo ominaisuus lisätä vanhaankin rälläkkään ja lukuisissa minulla olleissa tuollaista ei ole ollut.
Jos jollekin muullekin kuin minulle ei ole tullut mieleen, niin tässäpä niksiä. Ostin uuden 230 mm rälläkän ja siinä oli loistava ominaisuus! Teräsuojaan on merkitty 180 mm ja 125 mm kohdat, joten ei tarvitse säästäväisenä ajaa ärsyttävän pieneksi laikkaa, kun voi siinä 125 mm kohdalla heittää sen pikkulaikkojen pinoon. Eikä tartte arvailla, mahtuisikohan jo pieneen rälläkkään. Helppo ominaisuus lisätä vanhaankin rälläkkään ja lukuisissa minulla olleissa tuollaista ei ole ollut.
ehdottomasti kiellettyä! iso laikka kone ei pyöri niin nopeesti kuin pikkunen ja ison laikka voi räjähtää liiasta nopeudesta...
ehdottomasti kiellettyä! iso laikka kone ei pyöri niin nopeesti kuin pikkunen ja ison laikka voi räjähtää liiasta nopeudesta...
Laskeppa kehänopeus ei paljon eroa. Kestää saman ku pikkulaikka
jollei enemmänki testattu varmaan miljoona kertaa.:D
ehdottomasti kiellettyä! iso laikka kone ei pyöri niin nopeesti kuin pikkunen ja ison laikka voi räjähtää liiasta nopeudesta...
Katsoppa pikkuisen tarkemmin niitä laikkoja. Toki on annettu ihan eri kierrosnopeudet, mutta niissä on annettu myös sama kehänopeus, max 80 m/s. Toivottavasti tuo nyt hälvensi pelkoa. :)
Eli kuten Aitto sanoi, saman kestää, mutta ei tartte edes kehänopeutta laskea.
EDIT: tietty isoa laikkaa ei saa pienen pyörintänopeudella pyörittää, mutta ei se teknisesti taida oikein helposti onnistuakaan... Ts. 230 mm laikka 125 mm koneeseen vois olla vaarallista.
helmapelti
01.07.2012, 21:53
Kaikki miljoonat ihmiset maailmassa jotka tunnen käyttää kuluneet ison rälläkän laikat pikkukoneessa, Tosin nykyään taitaa saada pikkukoneeseen ohuempia ja tehokkaamin siinä toimivia laikkoja. Tunnen myös yhden ihmisen jolla on pikkukoneessa teräsuoja paikoillaan.
Muistaakseni joskus laitoin pikkukoneeseen ilman suojaa liian ison laikan ja se puri mua peukalonjuureen, olenkohan ainoa maailmassa:o
Muistaakseni joskus laitoin pikkukoneeseen ilman suojaa liian ison laikan ja se puri mua peukalonjuureen, olenkohan ainoa maailmassa:o
Etusormi toista viikkoa paketissa...
solihull
02.07.2012, 08:15
Laskeppa kehänopeus ei paljon eroa. Kestää saman ku pikkulaikka
jollei enemmänki testattu varmaan miljoona kertaa.:D
Joo, ei ole edes tullut mieleen, ettei ison koneen laikkaa voi pieneen laittaa koska kehänopeuden puolesta se sopii siihen ihan ok. Tosin pikkukoneeseen en enää isojen koneiden jämälaikkoja laita koska käytän vain jotakin millisiä laikkoja pikkukoneissa. Eikä isoa rälläkkää enää nykyään paljoa tule edes käytettyäkään kuin jossakin ihan extremehommassa
Mun niksi onkin se, että ostakaa pikkukoneeseen niin ohuita laikkoja kuin löytyy (1mm) niin ohutpeltitöiden sujuvuus kasvaa potenssiin kolme.
TT
Porvoon Hilma
02.07.2012, 08:27
Joo, ei ole edes tullut mieleen, ettei ison koneen laikkaa voi pieneen laittaa koska kehänopeuden puolesta se sopii siihen ihan ok. Tosin pikkukoneeseen en enää isojen koneiden jämälaikkoja laita koska käytän vain jotakin millisiä laikkoja pikkukoneissa. Eikä isoa rälläkkää enää nykyään paljoa tule edes käytettyäkään kuin jossakin ihan extremehommassa
Mun niksi onkin se, että ostakaa pikkukoneeseen niin ohuita laikkoja kuin löytyy (1mm) niin ohutpeltitöiden sujuvuus kasvaa potenssiin kolme.
TT
juu, mulla on myös tollanen Boschin isolaikkakone ja se on kyllä paras extreme urakkahommissa. Syö kaiken hetkessä ei tartte ootella, mutta sen verran kauhee laitos ettei tuu heti ekana käyttöön. 125 mm Makitalla oon enimmäkseen rälläköinyt, sopii kaikkialle ja jopa laikansuojus on paikallaan. Niksiä tässä on panostaa laatukoneisiin :D
helmapelti
02.07.2012, 22:07
Noi paksut n 3mm jämälaikat on hyviä hitsaus sovitushommissa kun niillä voi jotenkin leikata ja hyvin hioa viisteitä yms. Joskus kun katkaisee puristuksessa olevaa kappaletta niin millin laikka rikkoutuu ja paksumpi tuntuu turvallisemmalta..
Joo, ei ole edes tullut mieleen, ettei ison koneen laikkaa voi pieneen laittaa koska kehänopeuden puolesta se sopii siihen ihan ok. Tosin pikkukoneeseen en enää isojen koneiden jämälaikkoja laita koska käytän vain jotakin millisiä laikkoja pikkukoneissa. Eikä isoa rälläkkää enää nykyään paljoa tule edes käytettyäkään kuin jossakin ihan extremehommassa
Mun niksi onkin se, että ostakaa pikkukoneeseen niin ohuita laikkoja kuin löytyy (1mm) niin ohutpeltitöiden sujuvuus kasvaa potenssiin kolme.
TT
Ja kun ostaa laatulaikkoja niin vielä tuplautuu tuo potenssiin kolme (Rapoflex super esim), leikkaa yhdella laikalla saman kuin viidellä zebralla tai mirkalla. Hinnassa näkyy mutta kulutuksessa saa takas, ja syö tavaraa aivan perkeleen paljon paremmin.
Mun niksi onkin se, että ostakaa pikkukoneeseen niin ohuita laikkoja kuin löytyy (1mm) niin ohutpeltitöiden sujuvuus kasvaa potenssiin kolme.
TT
Muistanko väärin että löytyisi 0.8 mm?
GRpatrol
02.07.2012, 23:03
Kyllä löytyy 0,8 millisiä, kalliimpia kylläkin kuin milliset. Nuo ohuet laikat on ehdottomia peltitöissä.
Joskus kokeilin 0.6mm laikkaa, sitä ei enää viittiny laikasta kiristää.:D
Kaitsu67
04.07.2012, 07:35
Kyllä löytyy 0,8 millisiä, kalliimpia kylläkin kuin milliset. Nuo ohuet laikat on ehdottomia peltitöissä.
Sain kanssa naapurin kautta kerran käsiini noita 0.8 millisiä, niillä on kyllä mukava leikellä.
Paksumpikin materiaali menee noilla kivasti, itseasiassa paremmin kuin millisellä, mutta pitää olla vakaa käsi ja laikka ihan suorassa, ja tietysti silmä/naamasuojat !
Kaitsu
Joko nyt on jeesusteippi kohdannut voittajansa? http://www.rescuetape.com/suggested-uses
Magneetit auton maastohuoltoa tehdessä...
http://www.dealextreme.com/p/super-strong-rare-earth-re-magnets-20mm-x-2mm-100-pack-13515
Heittää vaikka tuolaisia lähelle yleisimpiä huoltokohteita etukäteen, niin aina löytyy paikka johon voi laittaa ruuvit tai työkalut korjauksia tehdessä. Tämän jälkeen ei tarvitse etsiä niitä sieltä kanervikosta johon joku kuitenkin ne vahingossa konepellin reunalta sutaisee.
TiisseliApo
06.07.2012, 00:00
Jumiutuneen jarrumännän saapi erittäin kätevästi irti/ulos satulasta rasvapräsillä.
Satula irti autosta kokonaan jonka jälkeen laita rasvanippa jarruputken natsaan sitten ruuttaat vassua rässillä ja mäntä työntyy ulos satuasta.
Joko nyt on jeesusteippi kohdannut voittajansa? http://www.rescuetape.com/suggested-uses
Ei tuolla hinnalla vielä voittajaksi ruveta, mutta olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla moista.
Ei tuolla hinnalla vielä voittajaksi ruveta, mutta olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla moista.
Ei, mutta olihan jesarikin joskus aikoinaan melko kallista tavaraa, nyt on pakkausteipin hinnoissa. Tuossa voisi olla ainekset uudeksi jokapaikankorjausaineeksi...
http://www.tiivistalo.fi/tuotteet/default.asp?sivu=tiivistysteipit&otsikko=tescon no 1
Tuota suosittelen! Teippaa melkeempä mitävaan mihinvaan. Kestää pakkasta ja voi teipata pakkasellakin. Venyy sopivasti eli saa hankalaankin liitokseen tiiviisti. Liimauskin vaan paranee ajan kuluessa, 10 vuosien kesto.
Tätä kulkee aina pätkä kalapakissakin veneen pikakorjausta varten.
Kallista on, mutta huomaat sitten miksi!
Kuinka puhdistan työmatkakinnerin aluvalssit jarru ym.töhnästä mikä ei irtoa ns.millään...?
Tämän päivän oivallus minkä kaikki muut varmaan jo tiesikin.
Tuhkaluukusta(saunan tms.uunin) tuhkaa hieman ämpäriin ja tilkka vettä perään.Ja kas meillä on jankki millä lähtee ryönä vanteesta kuin Antsa baariin. Ja pesuvälineeksi soveltuu vaikka loppuun käytetty teräsmies asu tai rouvan sukkahousut...
Porvoon Hilma
23.08.2015, 15:24
Jumiutuneen jarrumännän saapi erittäin kätevästi irti/ulos satulasta rasvapräsillä.
Satula irti autosta kokonaan jonka jälkeen laita rasvanippa jarruputken natsaan sitten ruuttaat vassua rässillä ja mäntä työntyy ulos satuasta.
Tää on ihan helmi! Kiitos!
Oon just tuota ihmetellyt, että millä ne männät saa ulos jos ei ole autossa kiinni...:eek:
Kaitsu67
23.08.2015, 16:11
Tää on ihan helmi! Kiitos!
Oon just tuota ihmetellyt, että millä ne männät saa ulos jos ei ole autossa kiinni...:eek:
Kyllä se usein tulle ihan paineilmallakin pistoolin kun painaa tiukasti nipan tai putken reikään, tosin siihen kannattaa laittaa sitten jotain puupalikkaa väliin, kun se tulee aika vauhdilla sieltä....
ja kun kiilaatte jarrupolkimen pohjaan ennen satulan irroitusta, niin ei tarvitse ilmata koko piiriä. eikä vuoda nesteet pihalle.
Kyllä se usein tulle ihan paineilmallakin pistoolin kun painaa tiukasti nipan tai putken reikään, tosin siihen kannattaa laittaa sitten jotain puupalikkaa väliin, kun se tulee aika vauhdilla sieltä....
Tuo paineilma on kyllä hengenvaarallinen vaihtoehto, kerran kokeilin enkä enää ikinä.
Satula oli kiinni viilapenkissä ja välissä oli sellainen puupala ettei männän pitäisi mahtua ulos asti.
Plop ja muutama kolaus kun mäntä hyppäsi katon kautta kimmokkeella nurkkaan, kaikkia mänästä irronneita paloja ei ole vielä löytynyt.
Kaveri halusi välttämättä omasta autostaan pullauttaa männän ilmalla pihalle vaikka kerroin oman kokemukseni, sovittiin että menen ulos ja tulen takaisin kun kolina loppuu.
Valkoinen vapiseva mies seisoo viilapenkin luona ja hetken ajatuksia kerättyään toteaa ettei tätä tehdä enää ikinä.
Juu, on mukavampi putsata vaseliinia jarrusatulasta kuin jarrunestettä silmästä.
Eli ääni rasvaprässille.
Onko kukaan kokeillu polkupyörän punppua sylintereiden irrotukseen? Tuli vaan mieleen :)
Mä käytän kyllä sitä paineilmaa mutta sidon rätin tai auton kumimaton ympärille "räjähdysmatoks".
Tosin vain silloin kunei pysty painamaan polkimella irti mäntää
Paineilmaa tulee käytettyä jo ei paikallaan saa pukattua. Puukapuloilla rajoittaa liikkeen puoleen senttiin kerrallaan ja kun se on jonkun verran liikahtanut niin loppu tuleekin jo pihdeillä.
Tuoreeltaan painoin suzukin satulasta männän pois prässissä. Jarruletkun yhde on sopivasti keskellä mäntää joten sopiva tamppi reiästä läpi ja sopiva tuki satulalle niin homma onnistu oikein mukavasti.
Ei välttämättä toimi uber-jumittuneille männille, saattaa tamppi tulla männän pohjasta läpi.
Kaitsu67
24.08.2015, 09:29
Tuo paineilma on kyllä hengenvaarallinen vaihtoehto, kerran kokeilin enkä enää ikinä.
Satula oli kiinni viilapenkissä ja välissä oli sellainen puupala ettei männän pitäisi mahtua ulos asti.
Plop ja muutama kolaus kun mäntä hyppäsi katon kautta kimmokkeella nurkkaan, kaikkia mänästä irronneita paloja ei ole vielä löytynyt.
Kaveri halusi välttämättä omasta autostaan pullauttaa männän ilmalla pihalle vaikka kerroin oman kokemukseni, sovittiin että menen ulos ja tulen takaisin kun kolina loppuu.
Valkoinen vapiseva mies seisoo viilapenkin luona ja hetken ajatuksia kerättyään toteaa ettei tätä tehdä enää ikinä.
Tässäkin voi käyttää hieman maalaisjärkeä ja harkintaa, ei sitä pistoolin kahvaa pidä ladata pohjaan ja antaa soittaa täydellä paineella, vaan hiljakseen pieniä varovaisia liipasuja.
Paineilmaa tulee käytettyä jo ei paikallaan saa pukattua. Puukapuloilla rajoittaa liikkeen puoleen senttiin kerrallaan ja kun se on jonkun verran liikahtanut niin loppu tuleekin jo pihdeillä.
Just näin, ja tossa edellä toi rättisuoja lisänä on kans hyvä, ihan senkin takia et sieltä voi sitä jarrunestettä roiskua, muista suojalaseista puhumattakaan.
Pitäis vissiin laittaa aina tarkat selostukset näihin....:rolleyes: ettei kukaan laita sitä kissaa mikroaaltouuniin....;) :D
Gary Grand
24.08.2015, 10:39
Noita rikki/seinään/sormille ammuttuja mäntiä tuli nähtyä jo ammattikoulussa tarpeeksi.. Ja jos se mäntä on jumissa, niin lähtee huomattavasti varmemmin irti polkemalla se autossa kiinni ollessa ulos sieltä sylinteristään.
Paineilmalla jos saa 12bar maksimissaan sinne, niin ei varmasti irtoa, jos ei ole irronnut jarrunesteellä paikallaan polkemalla.
Auton jarrupiirin paineet kuitenkin jalkavoimista riippuen parhaimmillaan luokkaa 75bar ja yli..
Puhumattakaan tuosta turvallisuudesta.. Ilma on kokoonpuristuvaa, neste ei. Neste/vaseliinipaine häviää heti kun se pääsee purkautumaan, ilmanpaine ei.
Jos mäntä on jumissa, niin vaseliiniprässi, tai muu hydraulipaineen männän taakse tuottava vehjes on ihan ylivoimainen. Olen joskus koritunkin letkunkin ruuvannut sylkkään kiinni ja kyllä irtoaa.:cool:
Kaitsu67
24.08.2015, 11:04
Ne kun ei ole aina kiinni siellä autossa et pääsee polkemaan, mutta oikeassa olet, et se on tietysti kaikista turvallisin, jos niin pääsee tekemään tai prässillä.
Paineilmakikallakin onnistuu, mutta siinä pitää olla todella varovainen. Omalla kokemuksella en ole niitä lennätellyt pitkin tallia taikka otsaan. Tää on niitä asioita et kun tekee, niin aina pitää vähän miettiä etukäteen ja joskus ehkä sitten parempi jättää tekemättä.
Nähnyt myös monen rälläkköivän ilman suojia ja jopa ilman sitä suojakilpeä, mennään auton alle ilman pukkeja auto huojuvan tunkin varassa, onhan näitä esimerkkejä paljon.
No mut se siitä. Ei sotketa topiccia tällä tän enempää. Uusia niksejä kehiin.
Laitetaanpa lisää jarruihin liittyvää :)
Jos ei jostain syystä ole mitän millä puristaa letkua kasaan tjsp. niin laittaa muovikassia tai muuta vastaavaa tavaraa jarrunestesäiliön korkin väliin jotta ei saa korvausilmaa säiliöön. Toisin sanoen tukkii säiliön huohotuksen.
EI onnistu kaikissa säiliöissä.
varovainen tulee olla sen rasvaprässinkin kanssa.
ainakin jos käyttää sähköprässiä, itte halkasin sellasella satulan ja jokapaikassa vaseliinia.
ainakin lincolni tekee yli 600bar painetta, että järjen kanssa.
helmapelti
30.08.2015, 17:25
Jeesusteippi on kuin maalarinteippiä tesan höyrynsulkupeippiin verrattuna. Piti exän hiljaisena 3min ja hintansa väärti.
Niksipirkkaaaa.. ite käytän vanhaa subbaria ( basso ämyri :D ) kun putsaan pihan ( kalliota ) metalli töiden jälkeen. Tarttuu uskomaton määrä mujua mangneettiin ja sandaalit / koirien tassut kiittää jos sattuu eksymään tallin oville.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t1.0-9/10006964_1516462985345578_8591011291058009848_n.jp g?oh=7bc10ed89f63f4ee76fc05119d82aa92&oe=56D04A41
Pikanaulasta saa kätevän kahvipussinsulkijan. :)
Edit: oops, tämä ketju ei olekaan Chit Chatissa. Anteeks. Löysin tämän hakutoimnnolla. No, kai te autotallissakin juotte kahvia, eli liittynee vähän aiheeseen. :D
Pikanaulasta saa kätevän kahvipussinsulkijan. :)
Edit: oops, tämä ketju ei olekaan Chit Chatissa. Anteeks. Löysin tämän hakutoimnnolla. No, kai te autotallissakin juotte kahvia, eli liittynee vähän aiheeseen. :D
Ei typerämpi keksintö paaljon mukavempi kuin repun pohjalta kaffen pannuun lusikoiminen :rolleyes:
Muutama pirkkaniksi mitkä varmasti on osalle ehkä tuttuja:
Kytkinakselin silmälaakerin saa kätevästi ehjänä pois kun pumppaa keskireijästä vaseliinia pesän täyteen ja sen jälkeen lyö sopivan tiukan puutapin reikään.Toimii vähän niinkuin hydrauliprässi...
Vaseliini on muutenkin oivallinen aine paperitiivisteiden kanssa. Pysyy tiiviste asennuksessa paikallaan eikä jämähdä kiinni.Vaseliinia siis molemmille puolille tiivistettä.Toimii myös termarinkopassa...
Peltihommissa kannattaa vähänkin monimuotoisempi korjauspala leikellä ensin paksusta paperista/ohuesta pahvista,ja piirtää pahvin avulla kappaleen muoto peltiin.
Lisäksi samaisella pahvilla kun piirtelee tussilla ääriviivat tulevaan kiinnityspaikkaan on
saumankohta helppo puhaltaa kierrättävällä alumiinisilikaatti puhaltimella (esim Biltema).
Ai että on mukava hitsailla kun ei ruoste röpötä...
Ja varsinkin makuuasennossa migillä hitsaillessa kannattaa ylempänä olevaan korvaan tunkea sellainen kertakäyttö-kuulonsuoja-tamppooni...
Kaikki jotka olette saaneet kunnon kipinän korvan sisään tiedätte kuinka uskomattoman nopeasti sieltä auton alta pääseekään ylös. Ja sitten pitää vielä etsiä ne miggikahvan palaset ympäri tallin lattiaa...
Juuri äsken tuli hommattua että niitit (millasilla ainakin tojotan rungossa kaikki on kiinni,) lähtee paljon helpommin ja siistimmin terävällä kalpeetilla ku rälläkällä. :cool:
Mikko V.
30.10.2015, 10:00
Jumiutuneen jarrumännän saapi erittäin kätevästi irti/ulos satulasta rasvapräsillä.
Satula irti autosta kokonaan jonka jälkeen laita rasvanippa jarruputken natsaan sitten ruuttaat vassua rässillä ja mäntä työntyy ulos satuasta.
Ja Land Rover S2A:n juminut (köykämiininen) kytkinpääsylinteri jopa halkesi tuolla konstilla sievästi :D
Jumineiden valurautasylkkyjen kanssa ehdoton konsti.. Suosittelen
Toisenlainen Niksi-Pirkka
‘Jos vieraat tuntuvat tylsiltä ja tunnelma vaivaantuneelta, lirauta kahvin sekaan hieman kossua ja kahvilikööriä, niin johan juttu luistaa.’
‘Autossa on matkustajan paikalla vaikea nukkua, koska ajon aikana pää heilahtelee ja silloin ihminen herää. Ennen matkaan lähtöä sido pääsi sukkahousuilla kiinni niskatukeen. Silloin pää pysyy paikallaan ja voit nukkua koko matkan.’
‘Kun luet kirjaa, revi lukemasi sivut irti. Näin säästät, koska sinun ei tarvitse ostaa kirjanmerkkiä. Irtonaisia sivuja voit käyttää ostoslistoina’.
‘Ei kannata ostaa kännykkää vain siksi, että muillakin on. Voit hämätä toisia luulemaan, että sinulla on kännykkä pitämällä autoa ajaessasi kädessäsi vanhaa TV:n kaukosäädintä, ja ajelemalla välillä holtittomasti kaistalta toiselle.’
‘Poraa reikä jääkaappisi oveen. Näin voit aina varmistua siitä, että valo sammuu sulkiessasi oven.’
‘Vältä pysäköintisakkoja ruuvaamalla autosi rekisterikilvet irti ja ottamalla ne mukaasi aina kun pysäköit autosi.’
‘Lisää mattojesi käyttöikää rullaamalla ne ja säilyttämällä niitä autotallissa.’
‘Pysäköintisakkoja voit vältellä myös irrottamalla tuulilasinpyyhkimet varsineen kun pysäköit autosi.’
‘Ota roskiksesi mukaan supermarkettiin, niin voit roskista päätellä, mitkä asiat sinulta ovat lopussa.’
‘Säästät vesikuluissa välttämällä peseytymistä vedessä. Kääri sen sijaan itsesi ilmastointiteippiin. Lika lähtee irti irrottaessasi teippiä.’
‘Hiusgeeli on kallista. Käytä sen sijaan marmeladia. Kesällä kannattaa varoa mehiläisiä.’
‘Säästä laastariasi. Sen sijaan, että vahingossa viiltäisit sormeesi ruokaa laittaessasi, pyydä jotakuta toista pitämään vihanneksista kiinni kun sinä leikkaat.’
‘Uimahallissa käyminen maksaa. Sen sijaan voit matkia uimahallissa käyntiä täyttämällä kylpyammeesi kylmällä vedellä, kaatamalla siihen klooria ja virtsaamalla siihen ennen kuin menet veteen.’
‘Jos kahvin suodatinpaperit loppuu, ota apuun sukkahousut! Sekoita kupissa kuuma vesi ja porot, vedä sukkahousut päähän ja juo.’
‘Kuse uuninpellille ja pane se pakastimeen, saat jännittävän kusilevyn, jonka voit kätevästi sujauttaa vittumaisen naapurin postiluukusta sisään.’
Kytkinakselin silmälaakerin saa kätevästi ehjänä pois kun pumppaa keskireijästä vaseliinia pesän täyteen ja sen jälkeen lyö sopivan tiukan puutapin reikään.Toimii vähän niinkuin hydrauliprässi...
Jos korkkaa se laakerin pölysuoja ja rasvat alkaa tulemaan laakerin läpi niin jotain käsipaperin tms. palasia sinne rasvan sekaan niin alkaa taas pitämään. Ja lopuksi lähtee ne rasvat semmosena paperin sekasen pallona sieltä kuopasta aika nätisti pois.
Semmonen niksi on tullu opittua töissä kanssa että kaikenmaailman jumineet helat ja laakerinjämät lähtee kun vetää siihen laakeriin tms ympäri sauman, ja oottaa vasara kädessä sitä että punahehku katoaa, ja just samalla sekunnilla koppasee irti. on meinaan pirun tehokas konsti.
Niksipirkkaaaa.. ite käytän vanhaa subbaria ( basso ämyri :D ) kun putsaan pihan ( kalliota ) metalli töiden jälkeen. Tarttuu uskomaton määrä mujua mangneettiin ja sandaalit / koirien tassut kiittää jos sattuu eksymään tallin oville.
Ja tähän on tullut itsellä vielä jalostettua ajatusta sen verran että vetää muovipussin siihen magneetin päälle niin mujut on helppo poistaa kun lähtevät pussin mukana.
Pienellä magneetilla todella kätevä vaikka autossa sisällä poratessa ottaa lastut talteen.
Semmonen niksi on tullu opittua töissä kanssa että kaikenmaailman jumineet helat ja laakerinjämät lähtee kun vetää siihen laakeriin tms ympäri sauman, ja oottaa vasara kädessä sitä että punahehku katoaa, ja just samalla sekunnilla koppasee irti. on meinaan pirun tehokas konsti.
Joo mut ei toimi akseliin tarttuneille laakereille. Ulkokooli kyllä irtoaa tuolla konstilla.
Joo mut ei toimi akseliin tarttuneille laakereille. Ulkokooli kyllä irtoaa tuolla konstilla. akseliin tarttuneet laakerit vaatii yleensä sitä rälläkkää :D Joskus irrotettiin yhestä koneesta sellasta 13 tuumasta laakeria ja se sisäosa oli juminu akselin päälle. en enää muista mikä oli syy ettei rälläkkä mahtunu ja jouduttiin käyttää kuumennus->pikajäähdytys->kuumennus->pikajäähdytys->lekaa -konstia. siitä sainki sit laakerinpalan silmään jota porailtiin sit pois :D
BJ-40/76
01.11.2015, 22:50
Joo mut ei toimi akseliin tarttuneille laakereille. Ulkokooli kyllä irtoaa tuolla konstilla.
Sisäkooli uskoo "koputtelua" leikkuutamppia/pistepuikkoa., lämmöllä taikka ilman.
Siis jos ei kestä lämmittää, niin kovametalli pistepuikolla teurastetun laakerin sisäkehään pisteitä poikittaisina viivoina millin parin välein muutama rivi, niin irtoaa, kun laajenee.
Tappokirves
08.11.2015, 10:42
Juuri äsken tuli hommattua että niitit (millasilla ainakin tojotan rungossa kaikki on kiinni,) lähtee paljon helpommin ja siistimmin terävällä kalpeetilla ku rälläkällä. :cool:
Anteeksi tyhmyyteni mutta mikä tämä kalpeeti/kalpeetti on? :D
Anteeksi tyhmyyteni mutta mikä tämä kalpeeti/kalpeetti on? :D
Oliskohan taltta.
Tappokirves
08.11.2015, 17:58
Oliskohan taltta.
Kiitosta. En ole kyllä ennen kuullut tuota nimitystä. Kävinpä ostamassa paineilmataltan kun sellainen tallista puuttui.
TOPPAHOUSU
23.03.2016, 16:42
Upon jääkaapista ja pystypakastimesta tuntuu jäävän ne D-Mallin kahvat käteen ja originaali maksaa 50-80 € kpl...
Tässä korvaava tuote Motonetistä hintaan 5,50 € kpl
https://www.motonet.fi/fi/tuote/389054/Kahva-peitepalalla-valkoinen-287mm
http://i27.photobucket.com/albums/c185/TOPPAHOUSU/Kahva_zpsxioxxyax.jpg
Aha tää olikin Tekniikan alla... Siirtäkööt Modet Chit Chatin puolelle, jos näkevät tarpeelliseksi.... :D
Oliskohan joku jo aikaisemmin maininnut....
24kpl samassa paketissa.....Ei oo kuvaa....kaikki juotu....:D :D :D
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016052921645313_uu.shtml?orig_ref=http%3A%2F%2Fm. facebook.com%2F
ImacInnes
29.05.2016, 18:54
Tuppaako nippusiteet katkeemaan helposti?
Laita ne yöksi veteen niin pehmenevät ja tulevat sitkeämmiksi.
Kuulin yhdeltä sähkömieheltä.
Toimii.
t. Ismo Ämmä
Mitä mä just luin?? Muovinen nippuside pehmenee vedessä???
ImacInnes
29.05.2016, 19:13
Kokeileppa, imee yllättävä kyllä itseensä vettä ja muuttuu selvästi notkeammaksi ja sitkeämmäksi.
t. Ismo Ämmä
Mitä mä just luin?? Muovinen nippuside pehmenee vedessä???
Tuppaako nippusiteet katkeemaan helposti?
Laita ne yöksi veteen niin pehmenevät ja tulevat sitkeämmiksi.
Kuulin yhdeltä sähkömieheltä.
Toimii.
t. Ismo Ämmä
Toinen vaihtoehto on säilyttää niitä ilmatiiviissä pussissa.
Avatussa pussissa tuppaavat kovettumaan.
Ostaa oikeita nippusiteitä niin ei ole ongelmaa.
Ja kestääpähän käytössäki
ImacInnes
30.05.2016, 17:07
Ostaa oikeita nippusiteitä niin ei ole ongelmaa.
Ja kestääpähän käytössäki
Kuulemma uittavat niitä "oikeiatakin" nippareita niin kestävyys paranee talvellakin huomattavasti.
t. Ismo Ämmä
Tarviikos niitä sitten kastella tasaisin väliajoin että kestävät asennuksen jälkeenkin?
ImacInnes
30.05.2016, 18:28
kerta uitossa imevät vettä kuulemma pitkäksi aikaa.
Itse kun ostan nipareita niin avaan pussin pään ja täytän sen yöksi vedellä ja aamulla ovat ihan eri tuntuisia.
Kumma juttu, itselkkin kuvittelin että ei ne mitään vettä pysty imemään?
t. Ismo Ämmä
Tarviikos niitä sitten kastella tasaisin väliajoin että kestävät asennuksen jälkeenkin?
Kyllähän nylon kosteutta imee itteensä, että ei siinä ole mitään omituista.
Meillä töissä käytetään PALJON ruiskupuriste muoviosia ja ne pitää liottaa vedessä tyyliin vuorokausi että kestävyys olisi paras mahdollinen. Aina parempi mitä nopeammin osat liotetaan valmistuksen jälkeen, mieluiten ajetaan suoraan vesialtaaseen. Osat ruiskupuristetaan kuivatusta raaka-aineesta eli koneesta ulos tulevan tuotteen kosteus on aivan minimaalinen.
Veto, isku, vääntö ym. testeissä todettu että sitkeys on aivan eri luokkaa liotetuissa.
Punnitsemalla saa helposti tutkittua kuinka paljon imevät vettä itteensä.
Mut eikös ne sitten kuiva ajan kanssa? Ja muutu uudelleen hauraiksi?
alkaiskohan mondeon muovipuskurit kestää käyttöä jos sumupullolla päivittäin kastelee :D:D:D
Mut eikös ne sitten kuiva ajan kanssa? Ja muutu uudelleen hauraiksi?
Kyllä, eihän ne mitään ikuisia ole.
Kuulostaa tämä nippuside asia niin suurenluokan potaskalta että onko jollain nyt kertoa faktoja että kauanko tommosella laadukkalla nippusiteellä on käyttöikä kuivana kun sillä on auton lisävalojen ylimääräset piuhat köytetty nippuun konehuoneessa? Entäs kasteltuna? Ikänä en oo nähny että semmone omia aikojaan menis poikki missään sille tarkotetussa tilanteessa. Eikä nyt puhuta puuilon 1e/50kpl nippareista. Kiinnosti sen verran että kokeilin tuossa omia 6mm leveitä ja kestää 90kg miehen roikkua siinä. Eikä edes veny
Nylon ei oikeastaan kuivu täysin kuivaksi koskaan, koska se imee ilman kosteutta itseensä ja täysin kuivaksi saaminen vaatiikin jo uunittamista tms, mutta senkin jälkeen alkaa luonnollisesti keräämään kosteutta uudestaan, joten kuivana se ei edes pysy.
Siihen en kyllä ota kantaa, että kestääkö nippuside kasteltuna juurikaan sen paremmin, mutta saattaahan joku hapero halppisnippari tietty vähän notkeammaksi muuttua...
Laitoin tänään tallilla nippareita veteen, tosin se kippo vuosi mutta voi kokeilla isolla niputtajalla mitkä kesti toista vuotta uudesta peilissä ulkona pakkaset ja porotukset
Samaset nipparit tallissa +15 ympärivuoden ja nyt viikko sitten ei kestänyt kunnolla kiristää
Kokeilen huomenna mitä muutaman minuutin vedessä uittaminen teki niille
Ja eikös laatunipparit tule minicrip pussissa
Nippareita on sit kans uv.n kestäviä eli ns.säänkestäviä ja sellaisia vähemmän säänkestäviä.
lavanelikko
01.06.2016, 18:34
Meillä on töissä iankaikkisen vanhoja metallisiakin... N. 6mm leveitä.
Tämmöset ei ime kosteutta
http://www.bpi-chempump.fi/fi/tuotteet/59-band-it-kiinnitystekniikka/ruostumattomat-nippusiteet
Ja nää on muutenvaan hianot
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=12935&p_id=5355&editmode=showprod
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=23433&p_id=5355&editmode=showprod
hiluvitkutin
07.02.2019, 10:12
No nyt on autoilijan talvisiin ongelmiin.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.374478
Eikun testaamaan.