View Full Version : HoJo61 teki lakon, ei käynnisty.
TexasCruiser
12.09.2009, 18:54
Jees, eli isukki lainasi HoJoa puiden hakuun ja sille tielle jäi. Polttoaine loppui-> onneksi oli kanisterissa 10 litraa mukana. Vaan eipä kulkenut pitkää matkaa silläkään. Yritettiin käsipumpulla pumpata linja täyteen ja samalla ilmata suodattimesta(ilmausruuvi). ei auttanut. Tyhjennettiin vedenerotin ja sitten käsipumpulla, ei auttanut. Alipaineella sain sitten linjan täyteen suodattimelle asti-> alkoi lupailemaan ja kävikin hieman, sitten oltiin lähtötilanteessa taas.
Kaikki mitä ollaan avattu, on myös suljettu eli ilmavuotoa ei pitäisi meidän jäljiltä olla. Imuputki on varmasti polttoainepinnan alapuolella.
Lisäyksenä olisi, että kun on tuloksettomasti startannut ja avaa ilmausruuvin, niin linjassa on huomattava alipaine.
Tähän asti on pari vuotta toiminut kuin junan vessa, mutta nyt loppui kuin seinään...
Alkaa keinot loppua, olisiko ehdotuksia?
Olisko siirtopumppu mennyt?
Oisko siirtopumpun banjopultin sisäsä oleva siivilä tukosa.
Onko ilmattu myös ruiskupumpulle asti.
Ei aina riitä pelkkä suodattimelta ilmaus.
Minä mistään mitään tiedä mutta lähteekö ilma muka itsestään suutinputkista pois? viimeksi valmettia ilmatessa ainakin oli myös suuttimien liittimiä availtava samalla kun toinen starttasi.
TexasCruiser
12.09.2009, 20:26
Olisiko pientä seikkaperäistä ohjetta, kun olen hieman h-moilasena... Ei ollut näitä ongelmia 2 v takaperin... Silloin ei tarvinnut suutinputkia avata, vaikka koko auto oli moottoria lukuunottamatta atomeina.
No joku suutin putki löysälle.
Niin ja jos käsi pumpussa tuntuu alipaine siten että se oikein imaisee sen männän takaisin,niin silloin on jossain tukos,eli alipaine puolella.
Ja suodattimethan työ jo vaihdoitte?
Ja kannussa oli ainoastaan dieseliä,eikä esim.vettä,ja dieseliä?
Tankki ja imuputkisto tyhjäksi ja sitten puhtaat aineet tankkiin.
eiks HoJoilla ollut tapana imeä tankki lommolle, eli jostain meni tukkoon, korvaus ? paluu ? otas korkkki löysälle, suhahtaako ?
Liekkö minun HooJiissa tankki lomolla vai miten, mutta aikas herkästi hörsii ilmaa tankin päästä. Omassa rinteessä klapuja ajellessa vetäs taas ilman varsin mitättömässä sivukallistuksessa, eikä auta ilmaus kun ei tankista tule tavaraa. Otin veneen irtotankin, täytin dieselillä, kiinnitin vinssin päälle liinalla ja liitin siirtopumpulle.
Tankki saa olla aikas täynnä ettei ilmaa hörsisi. Puolitäytöksellä jo vaara olemassa.
TexasCruiser
13.09.2009, 20:55
eiks HoJoilla ollut tapana imeä tankki lommolle, eli jostain meni tukkoon, korvaus ? paluu ? otas korkkki löysälle, suhahtaako ?
Alkoi toimimaan. En varmaksi osaa sanoa, että missä oli vika, mutta seuraavia toimenpiteitä tehtiin:
Aloin pumpaamaan käsipumpulla, kunnes tuntui vastusta. Muutamaan otteeseen avasin ilmausruuvin suodattimelta. Tämän jälkeen löin käyntiin. Kävi hetken ja sammui. Kokeilin käsipumppua, oli huikea alipaine. Sitten selvittämään, että missä kohtaa se tulppa on. Siitä sitten pumpulta taakkepäin letku banjosta irti. Hyvin suhahti.Siis linjassa on vikaa. Seuraavana vedenerottimen kimppuun. Se irti, paineilmalla joka reijästä ym. tyhjäksi. Samalla sain ihan kuningasidean painaa erottimelta tankille menevään linjaan 8bar paineilmaa. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes tankki alkoi pullistumaan. Siinä sitten lopetin paineilman syötön ja jokainen arvaa, miten kävi... Aivan sieltä tuli aineet letkusta pihalle. ei tosin paljoa, mutta kuitenkin. Siis tankin huohotus on pielessä.
Kasasin sitten linjat ja ilmasin käsipumpulla tovin. Sitten avasin sen vedenerottimen ilmausruuvin siitä päältä. Unohdin koko asian, kun piti mennä hetkeksi Sinisen Ovaalin P***a korjaamaan välillä. Puolisen tunnin päästä muistin asian ja kurkkasin auton alle, tiputteli dieseliä ilvedenerottimen ilmausruuvista. Kiristin ruuvin ja löin koneen käyntiin. Ei mitään ongelmaa käynnin kanssa enää.
Missään vaiheessa ei tarvinnut suuttimia ilmata.
Täytyy paneutua tuohon huohotukseen, ettei tankki mene lommolle. Ei se kyllä korkista huohota(ei alkuperäinen), se on varmaa.
Joo ja sitten se tankin tyhjennys jos vaikka siitä kannusta,kun et kertonut millaainen se oli,oisi irronnut esim maalia.tms kyönää.
Ja se ei välttämättä huohota ulospäin uutenakaan(huom!ei tieto!!!) koska esim. kaadettaessa ei litkut saa päästä ulos.(BJ:ssä mm. semmonen läppä tankkausputkessa)
Nii ja loppuko teiltä se aine edes,vai menikö vain tukkoon alunperinkin...
TexasCruiser
13.09.2009, 22:12
Joo ja sitten se tankin tyhjennys jos vaikka siitä kannusta,kun et kertonut millaainen se oli,oisi irronnut esim maalia.tms kyönää.
Ja se ei välttämättä huohota ulospäin uutenakaan(huom!ei tieto!!!) koska esim. kaadettaessa ei litkut saa päästä ulos.(BJ:ssä mm. semmonen läppä tankkausputkessa)
Nii ja loppuko teiltä se aine edes,vai menikö vain tukkoon alunperinkin...
Aivan, anteeksi epäkohteliaisuuteni. Varakanisterin(muovia) tankkasin muutama viikko sitten, tarkkaa koostumusta en varmaksi osaa sanoa, mutta oletan ettei mukana tullut epäpuhtauksia/vettä. Polttoainetta oli mittarin mukaan alle 1/8osa ja en niin tarkaksi sitä enää puolella miljoonalla kilometrillä usko. Ja kun isä sanoi, kun tankkasi varakanisterista, ettei silloin suhahtanut korkki. Mitään vastaavia oireita ei ole ollut aikaisemmin, se tässä ihmetyttää. Ja kaikki linjat käsipumpulta tankin sisälle menevään imu/paluu putkipakettia myöten on uusittu.
Pitäisikö polttoainekorkkiin porata huohotusreikä?
Jos toimii taas niin ei.
Jos oireilee niin koittaa ajella vaikka ilman korkkia,ja jos vika on huohotuksessa niin korjaa sen.
TexasCruiser
15.09.2009, 18:42
Kiitoksia kanssaeläneille ja neuvoneille! Toistaiseksi taas toimii, joten täytyy seurata. Ja muistaa tankata ajoissa :)