PDA

View Full Version : Pieni kysymys sähköistä

Kellis
12.09.2009, 07:30
Niin elikkä auto 410 ja laitettu kaksi akkua, ja nytten kun mittailee niin toiseen akkuun tulee normaali latausjännite ja toisessa akussa jää n.1,5 V vajaaksi , menee suora johto laturilta kumpaankin akkuun . Niin mihin on jääny ne voltit siinä välillä ?

Laturi työntää normaalit 14,3 V toiseen akkuun, siltikää kun mittaa johdon toisesta päästä niin ei ole ku se 12,7 V ,missä siis vika mahdollisesti ois ?

Merkki valon johtoon tulee vajaa 11 V niin palaa himmeänä laturin valo ?
Laturina on 14 V 100A melko romu (delco remy), joka tosin on halki uusi laturi tulee tilalle .

Oisko niin että toinen akku ois sökö ?

kaitsu
12.09.2009, 07:55
Maadototukset, perusjuttu mikä antaa pikkuvikoja. Vaikka maadotus näyttää hyvältä, niin silti, paranna sitä.

revu
12.09.2009, 08:09
laturilta ei tarvitse mennä molemmille akuille lataus piuhaa mutta akkujen välissä on hyvä olla kunnollinen välikaapeli. tarkista sen "vajaaksi" jäävän akun maadoitus. tälläiset tapaukset aina hieman hankala selittää kun ei ole itse paikalla mittaamassa.

Heegi
12.09.2009, 08:17
itse olen aina vaan vetäny välikaapelin toiselle akulle,kait se nyt lataa molempia tarpeeksi hyvin.. kunhan sopivan paksu kaapeli ja kunnon maadoitus..

niinkuin kaitsu sanoi,että vaikk näyttää hyvältä maadoitus niin ei välttämättä ole..
oikeat HC hifi rakentelijat maadoittaa useimiten kaikki laitteet jakoblockiin minkä ne nyt sitten on jotenki vetäny sopivaan/optimaaliseen paikkaan maihin

Kellis
12.09.2009, 10:10
Kiitos vinkeistä , löysin ne puolitoista volttia parantamalla maadotuksen . Laitoin toiselta akulta samanlaisen suoran johdon moottoriin ja toinen menee runkoon ,nyt lataa .Jätin laturilta tulevan johdon molempiin paikoilleen ja lataus on molemmissa nyt 14,8 V.

Vaihdoin halkinaisen laturin uuteen ,hiljeniki kummasti :) Merkkivalon jännite on nyt jotain 13,8 v.