View Full Version : Tuplavaihteisto
helmapelti
11.09.2009, 21:02
Onko kukaan suunnitellut/yrittänyt/tehnyt tuplavaihteistoa HJ:n laatikoista?
Joku viisaampi vois kertoa miten paketti tehdään ja saadaan toimivasti kiinni.
Tajuuxä mitä se painaa?:)Nii vaihteistoihan voi laittaa vaikka kuus peräkkäin mut hoojiin loota painaa ku synti et siin yhessäki on tarpeeks.Niinku tiedät sen painon roudaaminen ei sit ookkaa nii yksinkertasta.En sit tiä miten se kakkos lootan voitelu pelaa jos siin on vaik vitonen päällä ja se pyörii sen mitä ykkös loota ykkösel.Se pää akselihan on tarkotettu pyöriväks lähemmäks tuhannen kierrosta.Toi nyt noin kiteytettynä mut en kyl ite suosittelis.
En sit tiä miten se kakkos lootan voitelu pelaa jos siin on vaik vitonen päällä ja se pyörii sen mitä ykkös loota ykkösel.Se pää akselihan on tarkotettu pyöriväks lähemmäks tuhannen kierrosta.
Paljon on tuplia ollu porukoilla käytössä ja kyllä kestää jos vaihteenvalitsija (eli kuljettaja) on järjissään, pidetään se ykkös laatikko suoralla elikkä yleensä nelosella ja hämmennetään takimmaisesta kepistä, vain tarpeen vaatiessa pientä etumaiseen niin pysyy kierrokset/momentti siellä mihin ne on suunniteltukin.
Ite ajan etummaisella laatikolla, takalaatikko pelaa aluevaihteena. Kaksi laatikkopakettia rikottu, ensimmäinen voitelun puutteeseen (öljyt karkas välikappaleeseen, oma moka) ja toisesta katkesi pääakseli + paljon muuta ( tämä hajosi takavedolla eikä todellakaan hiivittämällä!).
Autona on pitkä patrolli, nelivaihteinen (siis se takimmainen) laatikko painaa alta sata kiloa, ei siis vaikuta painoon v*tunkaan vertaa.
helmapelti
12.09.2009, 00:18
Empä tosiaankaan asiasta tiennyt ja siksi kyselenkin, mietin vaihtoehtoja välitysten lyhentämiseen ja luultavasti jakis tulee välitettyä.
Miten vaihteistot sitten yhdistetään, millaisen sovitusakselin se tarvitsee?
Empä tosiaankaan asiasta tiennyt ja siksi kyselenkin, mietin vaihtoehtoja välitysten lyhentämiseen ja luultavasti jakis tulee välitettyä.
Miten vaihteistot sitten yhdistetään, millaisen sovitusakselin se tarvitsee?
Semmosen sovitteen varmaa joutus ite, tekee ei kyloo paha rasti.Suosittelisisn kyl et välittäs sen jakiksen.Siit ens hätään,sit perätki vois vaihtaa.Ne orkkis välitykset ku ei oo monesti enää nii hyväs hapes.Joissai vehkeis löytyy viel sopivii palikoit et voi vaihtaa sihen vakio lootaan pienemmän ykkösen ja/tai pakki vaihteen välit.Vaihteitahan ei yleensä tarvita montaa vaan pari kyllin tiheää riittää.Makukysymyksiä on sit tietysti monta.Painoo on aina liikaa ja jos pelkät lootat painaa sata extra kiloa ni mitäs sit enää vinssit,kaaret,helmaputket jne.Voima häviööki tulee mut sil ny ei oo merkitystä.Mul on itellä hiluksis tiuhemmat perät ja viel meinaan ottaa hiasen lootast tiuhemman ykkösen ja pakin ni avot.Maantiel toimii hyvin ja sit on maastoon riittävän pienii vaihteit.Ja tos tupla lootas joutuu sit väsää kardaanit uudestaan,se väliaxeli,kiinnitykset tokalle lootalle,etukartaanille ehkä kannatin laakeri.Ite pidän helpompana työnä muita ratkasuita.Ja kevyempänä eikä ne lootatkaa ilmasii oo ja ykskää kulunu osa ei uudistu.
helmapelti
12.09.2009, 22:23
Kyllähän jakis ja perät järkevintä on päivittää, 5.7 perät ja 37" renkaat olis sama välitys vitosvaihteella kun 3.7perät 29" renkaat nelosella eli olis olis ihan ok maantiellekin.
Jakikseen riittäis 3.05 ja alkuun vois kokeilla pelkkiä periä, mistä perävälitykset kannattaa hankkia?
Onko hinta/laatueroja?
Jenkkkiläst ne vissiin tulee.Lipposelt tai cros4wd.Sit murikat irti ja jossei itte viitti prässäillä ni ei oo pahan hintasta korjaamollakaan,nopee homma mut ei onnistu ilman prässiä.Lisäks tarvitaan shimmi levyjä ja "säätölaakerit" ei olis pahasta.Laakerit kannattaa uusia varmaan samalla.Jako lootan välityksist oli ainaki 4x4 lehdes jotain juttuu,ei oo ihme temppu.
Heikki L
13.09.2009, 10:31
joo kyllä täältäkin lämpimästis suositellaan vaikka sitä 4.0x välitystä jakikseen suoraan.
T:Eilen 2h hj:n tuplavahteistohirvitystä turannu kiinni. kestävyydestä ei mitään takuuta kardaanit päin vittua, takakardaani tosi lyhyt. painoa noin 60kg lisää. keppejä lisää ja lattiasta isoa palaa pois. kunnon kusetus laatikko:) vinssin kardaaninkin joutuu tekeen uusiks jos meinää mekaanista käyttäää. En kyllä tällä hirvityksellä lähtis mihinkään ilman traileria:)
-Jarkko-
23.01.2010, 08:49
Jatketaas tähän... Onko kukaan "liimannu" tai edes kuullut kahta Jeepin kolmevaihteista laatikkoa peräkkäin+jakovaihteisto(Dana20)?
Tallin pöydällä kun pyöritteli noita palikoita niin eipä näyttäisi ainakaan kovin monimutkaiselle toteutettavalle, mutta kestääkö tuollainen patentti FSJ Wagoneerin (n.2000kg) painoisessa autossa laiskan bensakutosen jatkeena?
Alustava suunnitelma on laittaa päävaihteistojen väliin jonkun takavetoisen kardaanista kumidonitsi ja ylimääräiselle laatikolle oma alkuperäisenkaltainen palkki alle tueksi hieman muunnetulla kiinnikkeellä...