PDA

View Full Version : Rungon korjaukset


Pafo
09.09.2009, 21:56
Niinpä,

Kävi nyt niin että taannoin BJlle sattui pieni vahinkoo :eek:, ja taka lehtien korvien kohdalla syntyi halkemia molempien edessä. (yx suht pieni, ja toinen ns merkittävä) näitä ois nyt tarkoitus korjata.

Mutta miten? Tuntuis parhaiten jos korvat irrottaisi niiteiltä ja halkeamat umpeen ja takas kiinni pulteilla. Ei oikeen maistu liimata korvat pysyvästi :( runkoon kiinni.

Mutta arvoisa raati, mielipiteitä miten kannattaisi tehdä? Rittääkö nysät runkoon vai pitäskö holkittaa? lisä pellit halkeamiskohdalla (ja korvien alle)? Ja mitäs sanoo Herra Katsastusmies?

Rytari
09.09.2009, 22:22
kaikki huono runko pois ja uutta rautaa tilalle, ei mitään päällekkäisiä peltejä millä piilotetaan ruostuneet kohdat, se ei muuta siirtää ongelmakohtaa, ja uudesta tehdään vanhan kaltainen.

Pafo
09.09.2009, 22:25
kaikki huono runko pois ja uutta rautaa tilalle, ei mitään päällekkäisiä peltejä millä piilotetaan ruostuneet kohdat, se ei muuta siirtää ongelmakohtaa, ja uudesta tehdään vanhan kaltainen.

Juu, siis halkeamakohdat tuntuivat olevan suhteellisen kovia joten... ajattelin lisäpellin vahvistukseksi mutta...

Bj Andy
09.09.2009, 22:50
kaikki huono runko pois ja uutta rautaa tilalle

Juuri näin eikä muuta...

Lehis
09.09.2009, 22:55
Bussista halkeaman jyrsin puhtaaksi, ja kolmella saumalla roilo umpeen. Matskua olin ittekkin käymässä siihen vaihtamaan mutta pikku jyrsimellä testatessa huomasin että ihan täyttä tavaraa...ottanut vain kipeetä jossain.

Suunnitelmissa(oli) laittaa korvakkoihin tuet/liut.

Pafo
09.09.2009, 22:57
Juu, siis...

Halkeamakohta hoidetaan tarpeen mukaan, (ja jos vahvistusta ei tarvi/pitäs laittaa niin...) mutta korvien uudelleen kiinnittäminen?

ZAU
10.09.2009, 10:22
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2148&pictureid=39989

Eli tästä on kysymys,katsuri sanoi että pitäis olla valmistajan mukaiset kiinnitykset,eli voiko korvata esim 10,9 pulteilla tms.Rungon korjaukseen ei oikeen ole muuta hyvää tapaa kuin irroittaa toi korvake ja siten hitsata runko kuntoon.

Ps: Profiilissa lisää kuvia rungosta

Pafo
10.09.2009, 13:07
Toinen katsuri hyväksyi 12.9 pultit, ja hitsatun lukkomutterin taakse... tiedä sitten... :confused:

Pete
10.09.2009, 13:37
Toinen katsuri hyväksyi 12.9 pultit, ja hitsatun lukkomutterin taakse... tiedä sitten... :confused:
No ei se pultti sen hitsauksen jalkeen enaan 12.9 vahvuinen ole.. Mulla ei ollut mitaan ongelmia vaikka suurin osa niiteista oli vaihdettu pultteihin.

Tojo4wd
10.09.2009, 13:53
Saahan kierrejousi virityksissäkin uudet kiinnityspisteet hitsata paikoilleen.
Niin miksei muka vanhoja kiinnikeitä, sanoo että tein jousitus muutoksen.:D

Jappi
10.09.2009, 13:54
Minä kyllä käyttäisin korkeintaan 10.9 pultteja,kovempi kun poksahtaa kerralla poikki eikä juuri varoittele.Raskaan kaluston rungoissa niittejä korvataan pulteilla ihan yleisesti.

ZAU
10.09.2009, 20:11
Minä kyllä käyttäisin korkeintaan 10.9 pultteja,kovempi kun poksahtaa kerralla poikki eikä juuri varoittele.Raskaan kaluston rungoissa niittejä korvataan pulteilla ihan yleisesti.

Tässä on kyllä järkeä minustakin, 12.9 pultti on ehkä jo liioittelua tollaseen paikkaan kun se kuitenkin aika monella pultilla runkoon kiinni tulee.Kertokaa mielipiteitä lisää jos jollain on kokemusta ko paikasta

Gravehill
10.09.2009, 21:23
Tässä on kyllä järkeä minustakin, 12.9 pultti on ehkä jo liioittelua tollaseen paikkaan kun se kuitenkin aika monella pultilla runkoon kiinni tulee.Kertokaa mielipiteitä lisää jos jollain on kokemusta ko paikasta
Mulla oli tos 60:ses joku edellinen roplaaja laittanu ihan 8.8 pulteilla korvat kiinni ja hyvin on jouset kulkenu mukana.

Pafo
11.09.2009, 09:32
Mulla oli tos 60:ses joku edellinen roplaaja laittanu ihan 8.8 pulteilla korvat kiinni ja hyvin on jouset kulkenu mukana.

Joo, niiteillä huomasin että runko halus mennä jousien mukaan.

Ja se unohtui toki eilen että katsuri sanoi myös että pultti voisi olla vastaavalla kovuudella ku niitti...

Tappokirves
11.08.2015, 16:31
Vanha aihe mutta koskee juuri sitä asiaa mistä haluan enemmän tietoa. Eli pitäisi korjailla BJ:n runkoa aikalailla. Ei siis ole mätä mutta muutamia ratkeamia ja pari lahokohtaa pitäisi fiksata kuntoon.

Eli onko niittien vaihtaminen pultteihin sallittua? Helpompi olisi korjata jos parista kohtaa ottaisi esim. korin korvakoista niitit pois ja korvaisi pulteilla? Sama takalehtijousien etutapit vaatii pientä fiksausta että tulisi täydelliset esimerkiksi sinkitystä ajatellen.

Jossain jenkkilän foorumilla näin kun oli irroitettu runko kaikista niiteistä ja maalattu läpikotaisin, kun tuossahan kahteen osaan irtoaa tuo runko...

Luoppis
12.08.2015, 10:06
Eli onko niittien vaihtaminen pultteihin sallittua?

Mä väitän että on. Nyloc-mutteri tai kierrelukitetta vielä kaveriks ni ei purkene tärinästä jos on jotain kriittisempiä osia.