Kirjaudu sisään

View Full Version : Hj60, kun halvalla sain


AteV8
08.09.2009, 09:23
Tervehdys!

Tuli huomattua että offroad on tarttuva mielisairaus. :D
Tässä eräänä talvena olin kaverin Lantikalla metsässä, ja sehän teki lähtemättömän vaikutuksen.
Kun vielä toinen kaveri (nimim.:Alaric) vei mut metsään Hiluxilla, oli peli menetetty.

Aspeni myyntiin pilkka hinnalla, ja heti kun oli rahat kourassa niin seuraavana päivänä Lantikka ostoksille (kun ei Blazeriin ollu varaa). ;) Vähän pieni oli valinnanvara kun piti olla 3+3 paku että voi viedä koko perheen metsään. :D

Hintaisekseen yllättävän hyvä korinen. Kierrejousilla korotettu. Alaa BFG All Terrainit.
Vähän oli ajatuksena laittaa alle karheempaa kumia, jättää kierrejouset pois ja tehä SOA korotus.. Mutta saas nähdä miten aika ja rahat riittää kun on vielä pari jenkki projektiakin odottamassa tallin remontin valmistumista.
Miten muuten katsastusinsinöörit suhtautuu SOA korotukseen?

Mutta mutta... Pää laatikosta kuuluu niin kaamea rohina että en oo vielä metsään uskaltanut. Tänään olis tarkotus puottaa laatikko alas ja kattoa mitä se on syönyt.
Kuvia tulee varmaankin illemmalla.

Dieselit, nelivedot ja offroad yleensäkkin on mulle uutta, eli antakaa anteeksi jos välillä kyselen tyhmiä. :D

TOHJ61
08.09.2009, 09:58
mitenkäs kierrejousilla olevaan rooveriin onnistuu soa?

Olipas nyybi taas nokkela, et sitten lukenut AteV8:n viimeistä lausetta!

Mutta asiaan, laatikosta laakerit lopussa, ajettu liian vähillä öljyillä?
Tosta SOA:n tekemisestä löytyy HAKU-toiminnolla lukematon määrä juttua.

Rekisteröimätön
08.09.2009, 14:49
Aspeni myyntiin pilkka hinnalla, ja heti kun oli rahat kourassa niin seuraavana päivänä Lantikka ostoksille

Tässä hämää, kun puhutaan toisaalta Hj:stä ja sitten taas lantikasta eli aloittelijallekin on hyvä varmaan selvittää näitä termejä.

Lantikka on Land Roverin laajalti tunnustettu tuotemerkki ja asia on hyvä niin. Jos haluaa asiallisia vastauksia täältä niin ei kannata sekoittaa näitä termejä keskenään. Porukka on paljolti merkkiuskollista ja joitakin merkkifanaatikkojakin on näitä sivuja selailemassa mutta viimemainituilla ei yleensä ole mitään rakentavaa sanottavanaankaan.

Hakutoiminto on hyvä jos sitä osaa käyttää ja jos se suostuu hakemaan. Kokeilin just hakua sanalla soa ja yhtään mitään ei löytynyt. Spoa sen sijaan avasi sivukaupalla kamaa. Voi toki olla että soa:sta ei puhuta täällä soa:na vaan spoa:na

C.rok

Gravedigger
08.09.2009, 14:55
Tässä hämää, kun puhutaan toisaalta Hj:stä ja sitten taas lantikasta eli aloittelijallekin on hyvä varmaan selvittää näitä termejä.

Lantikka on Land Roverin laajalti tunnustettu tuotemerkki ja asia on hyvä niin. Jos haluaa asiallisia vastauksia täältä niin ei kannata sekoittaa näitä termejä keskenään. Porukka on paljolti merkkiuskollista ja joitakin merkkifanaatikkojakin on näitä sivuja selailemassa mutta viimemainituilla ei yleensä ole mitään rakentavaa sanottavanaankaan.

Hakutoiminto on hyvä jos sitä osaa käyttää ja jos se suostuu hakemaan. Kokeilin just hakua sanalla soa ja yhtään mitään ei löytynyt. Spoa sen sijaan avasi sivukaupalla kamaa. Voi toki olla että soa:sta ei puhuta täällä soa:na vaan spoa:na

C.rok

ja kannattaa kokeilla * merkkiä haku sanan perässä.

Rekisteröimätön
08.09.2009, 15:01
ja kannattaa kokeilla * merkkiä haku sanan perässä.



Niinhän se olikin

C.rok

AteV8
08.09.2009, 22:12
Jahas... Meillä päin Land Cruiser on "Lantikka", ja smartin sätkä paperitkin on "risloja".
Kai se on yhtä käsittämätöntä kuin se että kuusamossa "ryyppy" on "imu". :)

Pitänee SOA tekstiä ettiä vielä toinenkin tunti, jonka senkin ajan ennemmin viettäisin tallilla kuin foorumilta lukemassa vastauksia tyyliin "käytä hakua". Kun käytän hakua niin siitäkin tulee vastauksena "käytä hakua". :D

Asiaan.
Laatikko enää palkin varassa ns. valeessa, eli huomenna sitä vasta pääseekin availemaan. Oon kaiketi n. 20 erilaisesta autosta irrottanu laatikon, ja tämä oli niistä kaikkein hankalin.
Kiitos Kopi kun viitsit tekstiviestitse kertoa miten veihdekeppi irtoaa! (Meidän talli ainut paikka keskisuomessa missä ei puhelimen kentät riitä soitella.)
Oli loppujen lopuks niin simppeli irrotus että siinä 3 äijää tunsi ittensä hiukan tyhmäksi. :D
Kuvia myöhemmin, nyt ei jaksa... Selkä poikki, aivot halki.

romurauta
09.09.2009, 09:51
joo räpsihän vain niitä kuvia.mukavampi seurata mitä siellä puuhaillaan:)

Gravedigger
09.09.2009, 09:56
Jahas... Meillä päin Land Cruiser on "Lantikka", ja smartin sätkä paperitkin on "risloja".
Kai se on yhtä käsittämätöntä kuin se että kuusamossa "ryyppy" on "imu". :)

Pitänee SOA tekstiä ettiä vielä toinenkin tunti, jonka senkin ajan ennemmin viettäisin tallilla kuin foorumilta lukemassa vastauksia tyyliin "käytä hakua". Kun käytän hakua niin siitäkin tulee vastauksena "käytä hakua". :D

Asiaan.
Laatikko enää palkin varassa ns. valeessa, eli huomenna sitä vasta pääseekin availemaan. Oon kaiketi n. 20 erilaisesta autosta irrottanu laatikon, ja tämä oli niistä kaikkein hankalin.
Kiitos Kopi kun viitsit tekstiviestitse kertoa miten veihdekeppi irtoaa! (Meidän talli ainut paikka keskisuomessa missä ei puhelimen kentät riitä soitella.)
Oli loppujen lopuks niin simppeli irrotus että siinä 3 äijää tunsi ittensä hiukan tyhmäksi. :D
Kuvia myöhemmin, nyt ei jaksa... Selkä poikki, aivot halki.



Kyllähän minäkin pystyn tulemaan auttelee kun vaan tietää minne. Tässä Jyväskylän ympäristössä tulee liikuttua (ollut monessa tallissa jossa puhelin ei toimi) Ja joskus hoojiin nähny.

AteV8
09.09.2009, 10:55
Hieno homma jos löytyy tarvittaessa auttavia käsiä. :)
Talli on tuolla korvessa Korpilahden ja Muuramen rajamailla.. Ja niitä puhelimen kenttiä saa metsästää juoksemalla pihaa ympäri. :D

Ei muuten eilen sutinu kun toinen takapyörä... Pitänee siis peräkin käyttää auki jossain vaiheessa.

Jouni_S
09.09.2009, 13:27
onkos siinä lukkoa takana?jos ei oo niin tuskin mitään hajalla...

Turpo-Urpo
09.09.2009, 13:29
Se on ihan normaalia, että ei sudi kuin toinen takapyörä/etupyörä, jos ei ole kytkettäviä lukkoja/kitkalukkoa tms. akselilla.. Viisaammat varmaan, joilla kitkalukkoja löytyy, osaa kertoa, mistä sen tunnistaa, että onko sellaista akselilla :) Jos kytkettävä tasauspyörästön lukko löytyy, pitäis käsijarrukahvan takapuolella olla musta ja kanttinen "laatikko", jossa on 2 kahvaa pystyssä vierekkäin, näin siis alkuperäisenä. Toki noita on tehty esim. paineilmakäyttöseks, jolloin noi kahvat saapi heittää mäkeen, vaijerilla kun toimivat alunperin :)

romurauta
09.09.2009, 13:48
en tiedä erottaako sen mistä sitten päällepäin:confused:..jos siellä on lukkeli niin ainakin siellä on liimattu sellainen LSD tarra...jos se on tallessa siellä kakan alla.

Heikki L
09.09.2009, 21:47
Ei sitä taida muusta kun siitä tarrasta erottaa, titty sf perissä ei taida kitkaakaan olla ja ne tunnistaa sittä navasta.
siis samanlainen napa kun etuakselissa saa epua renkaan vaihdossa.

AteV8
10.09.2009, 00:05
Höh. Turha maasturi kun ei muka lukkoakaan ole. :) Navat näyttää kaukaa samalta kuin edessä...

Tänään(kään) ei mikään mennyt niin kuin oli suunniteltu. Ensinnäkin, kamera unohtui, mutta kaveri kyllä otti kuvia jotka tulee myöhemmin..
Laatikon purkamisessakin meinas loppua haba kesken, ja siitäkin on hieno kuva olemassa mutta vasta tulossa. :)

Vielä on apuakseli kiinni ja pääakseli valeessa. Kytkinakselin laakeri oli mallia SKF:n kuulalaakeri, ja rikki.
Tamgearsin räjäytyskuva on sitä mieltä että kuulallaakeri on vain hj61:n laatikossa, ja hj60:n laatikossa olis rullalaakeri. Mutta ei kait sen niin väliä..?

Prkl, jos vaikka aamumulla sais laitettua edes alkuvaiheen kuvia näkösälle..

AteV8
11.09.2009, 09:37
Kaveri päätti näyttää mallia ergonomisesta työ asennosta. :D
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2245476.jpg

Muutama kuvatus nyt puuttuu välistä, mutta hirveän ähertämisen jälkeen saatiin laatikko talliin ja palasiks, ja palasiks saatiin myös 2 ulosvetäjää.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2245474.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2245473.jpg

Päätettiin että ei sitä laakeria tartte irrottaa prkl. :( Kytkinakselilla ollut skf:n "helistin" tulee taas skf:ltä. 40€ :D
Jos omiinne laitatte skf:n laakereita niin muistakaa kuitenkin että koyo:n laakerit on niitä jotka siellä kestää kuin duracel puput.

Paaaaljon mennyt tunteja, enkä ole saanu aikaan oikeastaan muuta kuin kamalan sotkun. :eek:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2245475.jpg

romurauta
11.09.2009, 09:51
meinaatko vaihtaa mitä kaikkea sinne laatikkoon? oletko kysellyt paljonko maksaa mitkäkin laakerit?kannattaisiko vaihtaa kerralla kaikki vai ovatko miten arvokkaita?

Turpo-Urpo
11.09.2009, 10:14
Kappas, saman värinen hj ku mullaki :D

AteV8
11.09.2009, 10:31
Kappas, saman värinen hj ku mullaki :D

Jep. Kattelin kans tuota sun hojoo ja huomasin että ilmeisesti meillä on myös sama lähde harrastuksen rajoittajana.. Eiku rahoittajana. :)

Turpo-Urpo
11.09.2009, 10:35
Joo näin on :D Nyt oon aika hyvin ollu rahoissa, ku oon oikeen työharjottelussa ollut pari kuukautta, tosin mitään en oo saanu autoon tehtyä :D

AteV8
11.09.2009, 10:47
Itekkin olen työharjottelussa... Omalla tallilla. :D Pitäs muka traktorin peräkärryä hitsata, mut ku on tärkeempääkin tekemistä. :D

Tuskin vaihdan nyt muuta kuin sen yhden helistimen. Tilasin myös kytkinakselin ja pääakselin liitoksen neulat (alle 20€), mutta jos ei apuakselin laakereiden irrotus puota akselia tarpeeks alas niin jääpi vaihtamatta kun ei mahu tuleen kytkinakseli vielä ulos, ja ilmeisesti pääakselin takimmainen laakeri on laakeriliimalla kiinni. :mad:
Apuakselilla orkkis rullalaakerit, joten en viitti sinne alkaa skf:n laakereita vaihtamaan kun vanhatkin on hyvät.
Ehjät vanhat koyot on paremmat kun uudet skf:t.

Turpo-Urpo
11.09.2009, 10:51
Kuulostaapa työläältä tuo laatikon kanssa painiminen.. Mulla näky armeijan huoltokirjassa 330tkm kohdalla "Laatikko laakeroitu" tjsp.. Eli aika tarkalleen 100 tonnia takaperin

AteV8
11.09.2009, 10:58
No just... Laakeria kuljettanut auto ajanut ojaan. Eli laakeri tulee aikasintaan maanantaina. :mad:

Turpo-Urpo
11.09.2009, 13:00
Kuulostaa tuo sun tuuri samalta ku mullaki, aina joku saatanan viivästys joka asiassa, varsinki näin viikonlopun alla :mad:

AteV8
12.09.2009, 11:52
Kuumailmapuhallin on hieno keksintö. :) En olis uskonut että se on niin pienestä kiinni. Laakeri piti irrottaa akselilta isolla ulosvetäjällä. Asennettaessa lämmitin laakerin sisäkoolia tupakin ajan kuumailmapuhaltimella ja laakeri lopsahti akselille kuin pipo päähän. Ainut asia mikä oli helppoa tässä laakeri rempassa. :D
Muille tiedoksi (jos viitsitte yrittää), että laakeri remppa helpottuis huomattavasti jos olis kunnon ulosvetäjät, ja pienillä kynsillä että mahtuu.
Tästä ulosvetäjästä ei ainakaan massaa puuttunut, mutta ei lähteny laakeri. Laakeriliima kauppias sanoi että ei lähe kuin polttamalla. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2247412.jpg

On se prkl kun pitää työkalutkin tehä ite. :D

AteV8
15.09.2009, 20:36
Nyt se toimii. :) Kiitos niille jotka auttoivat. Yksin tehdessä olis mennyt paljon pidemmän aikaa.
Laatikosta jäi vielä kuulumaan pieni "kohina", mut eipä tuo menoa haittaa. Voi tietty johtua siitä että öljyä en laittanut ihan niin paljoa että olis tullut täyttöaukoista pihalle.
Nyt sitten aletaan jännittämään. Tuntuu siltä että viikon sisään hajoo jotain. :D

AteV8
17.09.2009, 12:48
Kävin aamulla ettimässä "oikoreittiä" ja ihmettelin siinä samalla kummallisia rutinoita. Taitaa olla murrokset jo tulleet murrosikään. :(
Peräkoukku saa lähteä heti kun on muutto kuorma viety. Eturengas meni kannon yli hyvin, mutta kun puita piti väistellä niin jäin tietysti koukusta kannon päälle kiikkumaan. :D

Tourinki
17.09.2009, 13:47
Se mukavaa kun jää koukusta kiinni vaikka muu auto on selvinnyt jostain esteestä yli. ite jäin keväällä yhden ojan pohjalle kun otti koukku kiinni penkkaan.

Ja tää offaus on aika koukuttava harrastus, itellä alkoi siitä kun käytiin työkavereiden kanssa avolavoilla yhdellä crossiradalla ajamassa. Ja nyt löytyy korotetty HJ-61 pihasta.

AteV8
18.09.2009, 16:06
Eilen upposin sitten mutaan reitillä joka viimeksi (ennen syys sateita) oli helppo... :)
Takarenkaan takana iso liukas kivi, ja takaperä otti johonkin puunjuureen kiinni. Lopputulos oli se että sain upotettua auton etupuskuria myöten liejuun. :D
Heti alkoi tehdä mieli lukkoakseleita, isompia renkaita, vinssiä, kunnon ajoramppeja jne. yms. ja muitakin lyhenteitä.
Mutta mistähän alottais? Kaikkeen ei ole opiskelijalla varaa... Ehdotuksia (ja lahjoituksia) otetaan vastaan.
Ajorampit on tietysti aika helppo ja halpa toteuttaa, ja kenttäversiona käytettiinkin astinlautoja. :D

Ja kiitos Alaric, kun tulit Hiluxilla jeesimään. :)

Jappi
18.09.2009, 16:56
Vinssi,orkkis mekaaninen varmaan edullisin.Ja maastotunkki.Näillä pääsee jo monesta hädästä.

Tojo4wd
18.09.2009, 16:58
No tojotaan sen oma mekaaninen vinssi tietenki.
Pelastaa monesta pulasta.

AteV8
17.10.2009, 11:34
Ruostevaurioita on tullu korjailtua ja palkki helmoja piti alkaa askartelemaan, mutta auto viihtyi muuramessa niin hyvin että se piti ihan jättää sinne yöksi. :D
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2313141.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2313142.jpg

Siinä kun peilistä kattelin kun kaveri keuli traktorilla päin mäntyä niin heräs ajatus että mitäs jos raketais sen vinssin ihan itse ylijäämä romuista..? On työttömälle aika älyttömiä hintoja mitä niistä on pyydetty, kun pelkästä jordaanistakin huudetaan 100€. :eek: Oisko kellään tarjota hyvää linkkiä mistä vois lähtee kattomaan mallia? :)

Jaa niin, parani muuten ajettavuus kummasti kun hitsasin takajousen etummaisen korvakkeen kunnolla runkoon kiinni. :D
Mutta sehän oli lyhyt lysti se. Olikohan se nyt sitten ohjausvarsi vai ylempi raidetanko nimeltään se missä on ohjausiskarin toinen pää kiinni? Sen verran meni mutkalle muuramen suolla että suoraan ajettaessa on ratti ylösalaisin, ja ohjaustuntuma on melko joustava. :D

escorvet
17.10.2009, 20:04
Ajorampit on tietysti aika helppo ja halpa toteuttaa

Ajaa vkl iltana rakennus työmaalle ja käy nostamassa pari teline tasoa kyytiin. :D
Niitten luulis kestävän.

Ja ei taida orkkis vinssiäkään saada reilulla parilla sataa niinkuin näitä timbertech vinssejä saksasta.
Renkaat nyt ainakin ensimmäiseksi "hiukan" karkeammiksi. Rupee menemään erilailla ja ei jää joka ruohotuppoon kiinni niinkuin vakio kumeilla.

Lamanka
17.10.2009, 20:57
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=58321
Tosta. Purku, huolto ja kiinni :D