Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeep xj kampuran stefan vaihto ?


sako
04.09.2009, 21:27
Onkos kuinka kinkkinen vaihtaa vaihteiston puoleinen kampuran stefa ?
Pitääkö ottaa kone laatikkoineen irti autosta vai onko helpompaa tapaa vaihtaa sitä ?

JAMANT
05.09.2009, 10:11
Aika hyvä kysymys, ilman moottoritietoja!!

Kuutosen takastefan takia ei tarvitse laatikkoa irroittaa, mutta nelosen ja dieselien takastefan vaihtoon täytyy laatikko poistaa!!

Kuutosen takastefa on kaksiosainen eli tuon näköinen: http://www.jamant.fi/stefa-cro4778126-p-1022.html , kun taas nelosen ja dieselien stefa on ihan tavallisen stefan näköinen, eli esim dieselin: http://www.jamant.fi/stefa-xjzjwj-2531td-jam46340868f-p-1882.html !!

sako
05.09.2009, 13:50
Joo kone on 4l ja automaattilaatikko.

JAMANT
06.09.2009, 12:51
No, puhelimessa saat tarkempia ohjeita kuutosen stefan vaihtoon (ei olis eka neuvontapuhelu tuosta kohteesta tässä kuussa)!!!

Timo_L
06.09.2009, 23:02
Joo kone on 4l ja automaattilaatikko.

Ei ole ollenkaan vaikea homma, mutta öljyinen ja voi olla vittumainen. Jos ei ole korotettu niin pitäisi saada joko konetta ylös tai sitten akseli alas (=etuiskarit ja vakaaja irti), öljypohja irti (voi olla pirun tiukassa jos ei ole aiemmin irrotettu), vähän löysäät kampuran laakereita ja taaimmainen pukki irti. Vanha puolikas lohkosta varovasti naputellen pois ja uuden pyöräyttää saippualla tms. takaisin.

Osta sit samantien pari kampuran takastefaa, ne on aika helppo rikkoa ekalla kertaa kun vaihtaa :D ja sit öljypohjalle EHDOTTOMASTI yksiosainen tiiviste, moniosaisella et saa aikaiseksi kun läjäpäin kirosanoja ja vuotavan öljypohjan.

sako
28.04.2010, 20:23
Onko Jamantilla jotain lisättävää Timon ohjeisiin, kun olet kerran tässä kuussa vaihtanut stefan.

Jii
28.04.2010, 21:00
Jos et ole vielä tsekannut ettei vuoto tule osittain öljynsuodattimen jalasta, niin kannattaa tutkia sekin. Itsellä kyseisen kapistuksen o-renkaan vaihdolla öljyn tiputtelu väheni niin paljon että kampuran stefan vaihto lykkääntyi hamaan tulevaisuuteen vaikka tarvikkeet on jo hyllyssä. O-rengassatsi maksoi piirimyyjällä n. 15€, vaihtoon meni alle tunti.

JAMANT
29.04.2010, 08:08
Onko Jamantilla jotain lisättävää Timon ohjeisiin, kun olet kerran tässä kuussa vaihtanut stefan.

Ei paljoa lisättävää, noin se menee, ja öljytikku ekana pois koneesta, startti irti ja pakoputken etuputki pois, konetta ei tartte välttämättä irrottaa jos auton saa ilmaan, etuakseli tulee tarpeeksi kauas öljypohjasta...

454SS
29.04.2010, 11:20
Jos et ole vielä tsekannut ettei vuoto tule osittain öljynsuodattimen jalasta, niin kannattaa tutkia sekin. Itsellä kyseisen kapistuksen o-renkaan vaihdolla öljyn tiputtelu väheni niin paljon että kampuran stefan vaihto lykkääntyi hamaan tulevaisuuteen vaikka tarvikkeet on jo hyllyssä. O-rengassatsi maksoi piirimyyjällä n. 15€, vaihtoon meni alle tunti.


Noi kolme o-rengasta maksaa hytikkaliikkeesä luokkaa pari euroa.

sako
29.04.2010, 15:25
Ei paljoa lisättävää, noin se menee, ja öljytikku ekana pois koneesta, startti irti ja pakoputken etuputki pois, konetta ei tartte välttämättä irrottaa jos auton saa ilmaan, etuakseli tulee tarpeeksi kauas öljypohjasta...

Ok. Mutta tarviiko starttia välttämättä irroittaa, kun tossa yks ilta vaan kattelin auton alla ja testailin et hylsy mahtuu väliin.
Ja ei ehkä etupakoputkeakaan tarvi irroittaa mut katotaan sit...
Akselin ja öljypohjan väliksi saadaan varmaan 20cm-->

JAMANT
29.04.2010, 15:46
Ok. Mutta tarviiko starttia välttämättä irroittaa, kun tossa yks ilta vaan kattelin auton alla ja testailin et hylsy mahtuu väliin.
Ja ei ehkä etupakoputkeakaan tarvi irroittaa mut katotaan sit...
Akselin ja öljypohjan väliksi saadaan varmaan 20cm-->
No eihän sun tartte irroittaa mitään, mitä et halua irroittaa, mutta helpottaa kyllä, kun pitäis osasia saada takaisin paikoilleen!! Ja ei kai se nyt niin vaikea ole sitä starttia irrottaa, kaksi ruuvia ja piuhat??

HeikkiH
29.04.2010, 15:48
Muistaakseni sen öljypohjan saa pois startti paikallaan, mutta takaisin laittaminen on helpompaa ku startti ei ole tiellä.

JAMANT
29.04.2010, 15:52
Ja tosimies ei ota edes öljyjä pois öljypohjasta remontin ajaksi, kyllähän ne siellä säilyy....

454SS
29.04.2010, 16:39
Samalla kun siulla on startti irti, niin avaat ja putsaat sen.

Timo_L
29.04.2010, 20:56
Muistaakseni sen öljypohjan saa pois startti paikallaan, mutta takaisin laittaminen on helpompaa ku startti ei ole tiellä.

Saa, mutta se ei tosiaankaan ollut se helpoin tapa :D tokalla kerralla osasi jo vähän paremmin, ja otin suosiolla startin irti.

Pakoputkea en kyllä ruuvannut pois, tosin ei sitä olisi saanutkaan kuin rälläkällä koska oli hitsattu kiinni sillä tavalla. Se ei mielestäni ollut varsinaisesti tiellä.

sako
26.05.2010, 21:26
Kiitoksia vinkeistä.
Tuli tossa yks sunnuntaipäivä vaihdettua takastefa ja kyllä siinä meni aikaa n.6h. Pakoputkea ei tarvinnut irroittaa,mutta startti oli kyllä hyvä ottaa irti.
Ni sai paremmin irroitettua vanhan öp tiivisteen pois.
Ja alatukivarret toisesta päästä, että sai akselia viel alemmaksi jotta sai öljypohjan pois. Tuli laitettua se halvempi 4osainen öp tiiviste ja ei ollut kovin kinkkinen kun tiivisteliima piti sitä vähän paikallaan.