View Full Version : Hiluxin pakosarja banaaniksi
HiluMiks
04.09.2009, 18:52
Taas sain pakosarjan vääntymään banaaniksi,ensin vääntyi itse rakennettu pakosarja joka kahdesti koneistettiin suoraksi ja nyt on alkuperäinen kyseessä johon rakennettu J-kirjaimen muotoinen mutka Turboa varten.
itse tehty oli ehkä liian ohutta materiaalia.
mutta kummastuttaa kun valurautainenkin vääntyi, siinä saattoi kyllä käydä etten innossani muistanu kunnolla kiristää.
Kyseessä 2.2 kone turbotettuna.
Onko muilla vääntyilly pakosarjoja.
voishko olla lämpöä jostain syystö toosi paljon pakosarjassa?
Taas sain pakosarjan vääntymään banaaniksi,ensin vääntyi itse rakennettu pakosarja joka kahdesti koneistettiin suoraksi ja nyt on alkuperäinen kyseessä johon rakennettu J-kirjaimen muotoinen mutka Turboa varten.
itse tehty oli ehkä liian ohutta materiaalia.
mutta kummastuttaa kun valurautainenkin vääntyi, siinä saattoi kyllä käydä etten innossani muistanu kunnolla kiristää.
Kyseessä 2.2 kone turbotettuna.
Onko muilla vääntyilly pakosarjoja.
Vai ootko kiristäny liikaa?tai vääräs järjestykses?mitäs korjaus manuaali sanoo?Mites pako paineet?Jostain syystä se nyt lämpenee ja pahasti.Yks syy vois olla se et ihan sen ahtimen painosta se sarja voi vääntyä.Veikkaisin et sul on pako paineet niin isot et siks se lämpenee.Pako paine sais olla oikeestaan mahdollisimman matala,eli onkohan ahdas fööni vai ahistaako pakoputki?Se jii mutka epäilyttäs kans.
HiluMiks
05.09.2009, 08:05
Kyllä minä kiristin tasaisesti kaikkia kerrallaan enkä usko että olesivat olleet liian tiukassakaan.
Vanha turbo oli pienempi ja pakopaineet oli jotain 1.5 luokkaa uudella en ole vielä mitannu.
samanlainen pakosarja viritys on esim, Lepoanttilla eikä sillä ole mihinkään vääntyny.
Onko muilla pakosarjan välissä normi tiivisteet.
härdelli
05.09.2009, 08:23
Kyllä minä kiristin tasaisesti kaikkia kerrallaan enkä usko että olesivat olleet liian tiukassakaan.
Vanha turbo oli pienempi ja pakopaineet oli jotain 1.5 luokkaa uudella en ole vielä mitannu.
samanlainen pakosarja viritys on esim, Lepoanttilla eikä sillä ole mihinkään vääntyny.
Onko muilla pakosarjan välissä normi tiivisteet.
Normi tiiviste ollu ainakin mulla. Jos 10mm pultit niin aika tiukkaan saa kiristää, 8mm pulteilla (vanhempi2.2) ei taho saada tarpeeksi tiukkaan. Voisko liian löysästi kirrattu pakosarja lämmetä sen takia, ku ei lämpö siirry kanteen.
Ps. mulla ois yks joutilas vakio pakosarjaa..
EIhan pultit vaan ole mitaan rautakaupan 8.8 pultteja?
härdelli
05.09.2009, 09:38
EIhan pultit vaan ole mitaan rautakaupan 8.8 pultteja?
Ne 8mm on aika hepposen oloiset ja virheellisesti sanoin, ku pinnapultithan siellä on eikä pultit. Ennen pakosarjan kiristystä kannattas herkistellä kierteet, niin et mutterit pyörii sormilla. Viimeistely esim. kuparitahnalla. Tietysti M8 muttereiden tilalle vois löytyä pitempi kierteiset mutterit, ainakin vähä helpottaa. Paksumpi 10mm pinnapultti on 10x1.25 kierteellä, eli ei perus metrinen kierre. Paksummassa pinnapultissa riittää oma vakio mutteri.
Oma pakosarja painaa turboineen n.40kg, ylimääräisiä tukia ei ole ja hyvin on pysyny ja turbon jatkeena vielä pystyputki. Ite ku tein tämän pakosarjan, niin pitää olla kansi irti ku kirraa mutterit. Ei saa muuten tarpeeksi tiukkaan ja alkaa polttamaan pakosarjan tiivistettä. Kuparitahnalla kasasin myös kannentiivisteen. Oman olettamuksen mukaan lämmön pitäs siirtyä lohkoon ja kanteen tiivarista. Mene ja tiedä...
HiluMiks
05.09.2009, 11:29
Ei ole 8.8 pultteja kun on tiheä kierteiset 10mm.
Taidan kokeilla tota kuparitahnaa kanssa.
Härdelli jos en saa Lepoantilta uutta pakosarjaa niin voisin hakea sen sulta kun tuo matkakaan ei ole pitkä.
Kurkkaas onko se täysin suora vai onko hiukaan kaareva se pinta mikä tulee kanteen.
härdelli
05.09.2009, 11:37
Ei ole 8.8 pultteja kun on tiheä kierteiset 10mm.
Taidan kokeilla tota kuparitahnaa kanssa.
Härdelli jos en saa Lepoantilta uutta pakosarjaa niin voisin hakea sen sulta kun tuo matkakaan ei ole pitkä.
Kurkkaas onko se täysin suora vai onko hiukaan kaareva se pinta mikä tulee kanteen.
Se satsi on paikoillaan kannessa. pitää katselmoida ku piipahdan "tallilla". Samaan syssyyn saisit kuparitahnaa mukaan. Mulla on sellainen litran purkki, se riittää näillä näkymin 40 vuodeksi.
Taas sain pakosarjan vääntymään banaaniksi......
...itse tehty oli ehkä liian ohutta materiaalia.
mutta kummastuttaa kun valurautainenkin vääntyi...
:confused::confused::confused:
Ettei ole nyt pakopaineet "tapissaan" ja sarjat hehkuu mansikkana???
Kokeile "helppoa" korjausta, eli rälläkälla sarja poikki 1-2 kohtaa ja seuraa mitä tapahtuu laipalle. On tuo kone kuiteskii sen verta pitkä, jotta lämpölaajeneminen vaikuttaa suht paljon asiaan. Ja 10mm pulteille 13mm reiät!!
HiluMiks
05.09.2009, 18:16
Väkkärä taas kasassa uudella tiivisteellä pakosarjaan tarkoitettua tiiviste mössöä välissä ja pultit ampumalla tiukassa.
pienen alku lämmittelyn jälkeen tennari lattiaan ja ahtopaine 1.3 pakopaine 1.7 liekkö liika tai ei mutta imupuolelle tulossa avarrusta.
Reunimmaiset reijät on väljät
lepoantti
05.09.2009, 20:06
aika hyvältä vaikuttaa, oletettavasti ei johdu pakopaineista tässä tapauksessa vääntyily. koitatko ilman ronkkelia seuraavaksi?
HiluMiks
05.09.2009, 20:35
aika hyvältä vaikuttaa, oletettavasti ei johdu pakopaineista tässä tapauksessa vääntyily. koitatko ilman ronkkelia seuraavaksi?
Huomenna meinasin koklata ilman ronkkelia
Oma pakosarja painaa turboineen n.40kg, ylimääräisiä tukia ei ole ja hyvin on pysyny ja turbon jatkeena vielä pystyputki.
No onhan rautaa jos 40 kg painaa!?! :eek: 20 kg:kin kuulostaisi jo painavalta, 15 kg ehkä lähempänä totuutta kun Hiluxin pataan sopivista osista puhutaan.