View Full Version : mersun moottori toyotaan
Rekisteröimätön
02.09.2009, 12:55
onko kukaan tutkinu saisko mersun 300td:n istutettua järkevästi bj/hj:n laatikkoon
Rekisteröimätön
02.09.2009, 19:17
onko kukaan tutkinu saisko mersun 300td:n istutettua järkevästi bj/hj:n laatikkoon
Miksi erottaa se kunnon tekniikasta ja istuttaa jonnekkin muualle?
Miksi erottaa se kunnon tekniikasta ja istuttaa jonnekkin muualle?
Miksi ihmeessä laittaa tuollainen kone tojon oman myllyn tilalle?
Miksi ihmeessä laittaa tuollainen kone tojon oman myllyn tilalle?
Painonsäästö? B ja H-sarjan koneet eivät ole niitä kevyempiä.
En tiedä onko kukaan laittanut mut minä meinasin,toteutan niin että mb;n moottori ja laatikko ja sitten irto jakis....
mulla on sitten tuolla myyynti osastolla sopiva elimen luovuttaja kaupan.. 124 tdt
En tiedä onko kukaan laittanut mut minä meinasin,toteutan niin että mb;n moottori ja laatikko ja sitten irto jakis....
Sitten kun oot sen paketin naittanut kasaan niin kerroppa kokemuksia.
Itteä ainaki arveluttaa mesen pannun alavääntö, kytkimen kestävyys sekä "sopivan" irtonaisen, kestävän ja riittävän tiuhan jakolootan löytäminen järkirahaan.
Miksi erottaa se kunnon tekniikasta ja istuttaa jonnekkin muualle?
12HT kestää sen puoli miljoonaa ja sitten on männänrenkaat hakannu kaksinkertasen uran mäntiin. OM603 sen 1,5miljoonaa. Ja onha se kevyempi. Alavääntöä saa sopivalla ahtimella. Remmi on helppo istuttaa ilmastoinnin kompuran tilalle. Tosin sitten keulan hihnamäärä tuplaantuu. Automaatti on helpoin ratkasu tuon koneen perään. Manuaalin kanssa saa perehtyä nykimisen estoon oikeen kunnolla. Tosin ei oppi ojaan kaada. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2084&pictureid=39444
tossa tuota sinistä käyrää rukkaamalla saadaan alavääntöjä lisää _riittävästi_mutta tuossa näkyy nykyisen kytkimen pidon puute. tupla jouset asetelmaan, ja sintteri, niin jopas pitää..
Tässä vastaavan, mutta moniventtiili koneen lappu automaatilla. Liian iso ahdin offikäyttöön (Garret GT40).
http://i288.photobucket.com/albums/ll192/hanomag_album/tehot.jpg
Jari,
Millä ahtimella nuo lukemat on saatu? Ja onko kapeekantinen kone?
Sitten kun oot sen paketin naittanut kasaan niin kerroppa kokemuksia.
Itteä ainaki arveluttaa mesen pannun alavääntö, kytkimen kestävyys sekä "sopivan" irtonaisen, kestävän ja riittävän tiuhan jakolootan löytäminen järkirahaan.
Itelläni on metsä autossa mesen 617 kone manuaali laatikolla ja pajeron jakis 35" renkaat ja on toimiva paketti
Jari,
Millä ahtimella nuo lukemat on saatu? Ja onko kapeekantinen kone?
se joka on tossa mun myyntitopicissa kaupan.
ja ahdin ihi rhb6
om602 kapee kansi
miksei se saksalainen moottori ei vois olla saksalaisessa kierrejousirungossa ?
lepoantti
03.09.2009, 20:39
tehoon suhteutettuna varsin vaatimaton vääntö ja offikäyttöä ajatellen järjettömän korkealla!!! itsellä esim. maineikkaasta tojon 2L koneesta vakiopumpulla 307nm vääntöä 1,1 bar pikkupaineilla 2300 rpm. sit kaverin 12h-t luistavalla centerforcella 620nm alle 2000 rpm, ja huipputehot ja väännöt jäi näkemättä kun hukkiksen ohittavalle herkkunapille ei voinut mennä kytkimen takia.
itse ainakin laihduttaisin vaikka 10kg ja keventäisin loput 90kg muualta jos koneiden painoero on 100kg. safari eväät vaikka light rasvoilla, juustoilla ja makkaroilla vuorattuna ja juomaksi vaikka light cokis........
Kaikissa noissa dynolapuissa on enemmän kuin tarpeeksi tehoa/vääntöä normaalia offroadia ajatellen, ellei se auto ole sitten tosiaan joku 2500-3500kg valas 40" rattailla. Kyllä kai laji on enemmän taitoa ja kestävyyttä vaativa kuin raakaa tehoa? Eikö se ole melkein sama onko 200hv vai 250hv vai 300hv? Mielummin otan kuitenkin vaikka 200hv sen 250hv sijasta jos motti on 50kg kevyempi...ja vaikka 150hv jos se on 100kg kevyempi. Luonnollisesti vääntöä/tehoa saisi olla alarekisterissä, mutta sitäkin voi vähän paikata tihellä välityksillä. Keveys puolestaan näkyy monella tapaa positiivisesti: uppoaminen pehmeässä, voimansiirron kestävyys, jousituksen pehmeys/herkkyys, alustan tukivarsien ja kiinnityspisteiden kestävyys, vinssin tehontarve jne...
Keveys puolestaan näkyy monella tapaa positiivisesti
You got the point!!!
Nimim. Suikan kevennysprojekti lähtenyt vähän lapasesta...
onkos joku sovittanut jo tommosen mesen motin jatkoksi lj laatikon
Vanha topic mutta olis itselle ajankohtaista saada tästä hommasta tietoa? Eli berttaan om605?
b tai 3b sopivalla solmulla ja 35" kumeilla vakio väleillä on aika mielyttävä tuote alaväännön ansiosta.. en äkkiä laittas mitää kierroskonetta ellei aja mutaränneissä ja pellolla:D
onhan ne raskaita koneita siitä ei pääse mihkään,toki joku alukone samoilla spekseillä ja huoltovapaudella olis aivan loistava kapistus. vaikka joku vw 1.9 kiisseli berttaan niin ois köykänen sais sen 180hv aika helpolla ja halvalla..sovittamisen iloa varmaan vähintään riittoisasti:eek:
pikkulohko v8 tomaatilla eiks se ois ratkasu ongelmiin?
Laitoin kevään/kesän aikana G-mersuun tuon 300turbodieselin (OM603). Pummpu on mynä 6mm tapeilla/100mm3 syötöillä (vakio turbon pumppu on 5,5mm...maksaa tuollainen 6mm mynäytettynä jotain 700-800€) ja pyysin erikseen maasturikäyttöön => alavääntö hyväksi. Täytyy myöntää että ryömii hienosti, ei ole vielä kertakaan sammunut vahingossa tyhjäkäynnillä ryömiessä. Kun haluaa hitaampaa mennä niin vähän kytkimellä luistattaa...kaasuun ei tarvi koskea perusmaastossa/suolla. Vielä en ole päässyt kalliota tms jyrkkiä mäkiä ylittämään että en tiedä milloin pitää kaasuun koskea.
Mutta sillon kun halua rattaat pyörimään niin se tulee heti eikä seitsemäs päivä: tyhjäkäyntiryöminnästä 650rpm maksimiin 5500rpm sekunnissa tai kahdessa...oli sitten mikä tahansa pikkupuolen vaihde päällä :) Ei taida onnistua b-moottorilla...? :D
Välityksellä on toki merkitystä, nyt on jotain 60 luokkaa ja 36" rattaat. Eli asiallisella pumpulla ja välityksillä pelaa varmasti hienosti väännön puolesta.
Mites oli volvon jakis...mitenköhän oli ne kardaanin lähdöt?
Volvon laatikkoja (pää- ja jakovaihteisto) aloin vähän suunnittelemaan. Mersun jakikset jossa kardaanit pyörii samoin päin taitaa olla harvassa ja millä välityksellä sellainen edes on?
mersun motin perään tietenkin mersun pakun 5v-laatikko (lättänokkaiset "jääkaappipakut" 207/208 jne mallit...en muista missä malleissa se paras loota olikaan) jossa siis ykkösen välitys 6,15 tai jotain. Ja on tosi lyhyt/kompaktin kokoinen. Ei tarvi muita adaptereita värkkäillä kuin helpot adapterilaipat kardaanin päihin.
Tietenkin jos meinaa +500nm ottaa tehoa niin melkein pitäis olla automaatti sen jälkeen....
Sekin on totta. Volvon laatikkoon saa myös 6.02 ykkösen välityksen.
Eikös BryGgi muuten kans rakennellu Läjän kuusnollavitosella, ei ny just jaksa eikä pysty GooGGeloida ...
Samsonite
13.11.2014, 22:26
Yllättävän monta kertaa.
moggirange
14.11.2014, 08:24
Automaatti auttaa noihin alaväännöttömiin koneisiin. 6x6 Volvoa liikuttaa hyvin lyhytiskuinen d24t.