View Full Version : Oikea turbon koko 3B moottoriin?
Morjensta!
Tosiaan tuli tuo BJ hankittua ja siihen ed.omistaja on puuhastellut puhaltimen.On vaan mun silmissä sairaan pieni.Varsinkin pakopesältään.Kaveri väitti olevan saabista?Mikähän olisi "oikea valinta turboksi? En hae mitään huipputehoja vaan enemmänkin luotettavuutta.Aiheuttaako liian pieni fööni ongelmia pakopaineisiin?Kiitos tiedoista etukäteen.
Minä mistään sen enempää tiedä mutta itellä on patrollin kolmos garretti joka on melko saman näköinen saabin vastaavan kanssa,ja molempien tehot on vaparina melko samat n.3b n 90 hv saab 2 litranen n.90 hv
Jos ajelet alta kilon paineilla,niin luulisin että se pelittää kyllä pitkään,tai ainakin niin pitkään kun pelittää(paljon lie ajettu).
Ps.Jos pakosarjan tiiviste vuotaa niin se kannattaa vaihtaa ennen tulipaloa:D:D:D
Nämä on sitten ihan maaseutu järjellä ajateltuja asioita ei niinkään kiveen hakattua faktaa.
Ja sen verran vielä että omalla turbo 3 b:llä on ajettu n.450000 km,joista turbotettuna ehkä noin 150000-160000 km
Ok! paineita näyttäis olevan normiajossa .5-.7 baaria,eli aika kohtuullisesti.Joskus vaan kuulin joltain itteäni viisaammalta,että pieni turbo ahistais pakopuolella ja siitä kansi ei tykkäis..
laita pakopainemittari, sillä sen näkee.
Paljonko painetta on tasakaasulla 80 km/h vauhdissa,ja minkä kokoiset renkaat?
pienellä turbolla rikkoo moottorin ja isolla turbolla tulee taas liikaa tehoa... ikinä ei oo hyvä :D
Huomenta! Tasakaasulla 80 nopeudessa 0.5-0.6 ahtoja ja renkaina 33" mutiaiset. Mikähän olisi oikeanlainen pakopainemittari?
härdelli
01.09.2009, 05:58
Huomenta! Tasakaasulla 80 nopeudessa 0.5-0.6 ahtoja ja renkaina 33" mutiaiset. Mikähän olisi oikeanlainen pakopainemittari?
Ahtopainemittari käy. Pakosarjalta esim. jarruputkee vähä pakosarjasta kauemmaksi, sit vähä putkee kiepille ja siitä letkulla mittarille. Itellä taitaa olla hiluxin syöttöputki ajamassa tätä asiaa, ei ainakaan vielä mitään sulamisia ole ilmenny.
Edit. Kannattaa kokeilla millä tahansa mittarilla esim. 0-10 bar halppis mittarilla, tai lainaat vaikka kompurasta. Jos pakopaineet sattuu olemaan vaikka yli 3bar, niin saattaa 2bar tuning/race ahtopainemittarista lähtee äly.
Täytyy koittaa viritellä mittaria siihen! Turbosta vielä senverran,että on kuulemma Saabista,pieni,hukkaportiton malli. Tosin siinä on joku letkuviritys,josta pukkaa pakokaasua pihalle. Itsetehty hukkaportti?
Siis tuota...Kyllähän saabin turbossa hukkaportti on.Jos ei sitä ole siitä pois turattu.
No miulla on suunnilleen saman verran paineita...
Aarghh!Omaa vajavaista turbo osaamista häveten..Onhan siellä hukkaportti!Kello vaan oli ovelasti alla jemmassa eikä heti huomannut..Ahtimesta löytyi Mitsubishin merkki ja numerot:89-11321.Vai olikohan ne toisinpäin?Peilin kanssa tähystelin.Ei sattuis olemaan tuttu ahdin kellekkään?
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?updtFav=Y&id_part=757480
Huomasin ton saman just!
On siis jonkun 1.8 koneisen tuninglaitteen puhallin.Mitenköhän toi sopivuus 3B:hen.?
No miltä se tuntuu lähteekö alhaalta vetämään,tai tuntuuko yläkierroksilla tukkoiselta. Ym.
Ei ne dieselin ahtimet vakiona isoja ole.
Ekaksi kokeilin omaan berttaan 4 garrettia joka oli ilman hukkaporttia ja se oli liian iso.
Tuo nykyinen 3 on aika sopiva.
Vetää heti nätisti alhaalta, eikä mun mielestä ole ylhäälläkään ole miteskään tukkoinen.Pakopainemittarihan tohon on asennettu ja näyttää ajossa rapiat 300C.
mikkoimp
01.09.2009, 16:28
mitsut juu ovat hyvin ahaalta herääviä vastaaviin garreteihin verrattuna.. ainakin siis nuo liukulaakerilliset vanhemmat te ja td verrattuna t3..
lukemista päätellen nyt kyseessä pakolämpö mittari mikä siihen on asennettu..
pakopaine mittaria ei varmaan tohdi laittaa, saattaa äkkiä olla se 3bar ;)
elhapero
01.09.2009, 16:38
Joo,ei se diisseli hirveen isoa puhallinta tarvii jos ei mitään huipputehoja lähdetä hakemaan.Mulla on B koneessa Garretin gt17 joka on suhteellisen pieni ahdin,lähtee todella alhaalta ahtamaan ja pitää paineet (0.6bar) aivan huppukirroksille asti.seraavaksi tulee ahdonalainen pakkosyöttö kun löydän jostakin hukkaportin painekellon.
En ole ehtinyt hirveesti ajella Bertalla, kun on siirtokilvissä.Huomenna olis taas lupa ajella tehonmittaukseen.Katotaan mitkä lukemat saadaan.Rupes vaan nuo pakopaineet hirvittämään,kait se kestää penkityksen..?Ahtopaineet saa kyllä kilon tuntumaan kun kunnolla polkaisee.Mitenhän sais pysymään siellä 0.7 tasolla?
Mitenhän sais pysymään siellä 0.7 tasolla?
syöttöä pienemmälle
Mulla oli 1.8 bensasubarun turbo (joku IHI) B koneessa vissiin viis vuotta ahdot 0.7 - 1.1. Hyvin pöhels alhaalta mut mitään maximi tehoja se ei kai tarjoillut mutta itse olin todella tyytyväinen. 37" renkailla maantieajossa ei vaihteita tarvinnu ropata sillä vetoja oli hyvin.
Joku joskus nyrkkisääntönä sanoi että puolet pienemmästä pensakoneesta voi turbon ottaa niin on aika soppeli. Pakopaineita ei meillä mittailla.
Nyt 3Bssä vanhan turbo patrolin puhallin ja penkistä sillä on jarrutettu 114hv takapyörältä ja max. vääntö 376Nm. On eriluokan puhallin kun pikku IHI. Melkein kahta vaihdetta isommalla voi lähtee pikkupuolelta paikaltaan syöttään vanhaan B pataa verrattuna. Ahdot noin 0.7-0.9. Mitenkään tätä ei oo muuten säädetty kun syöttö maksimiin.
Kristianilla muistaakseni pajeron turbo joka kanssa soppeli 3Bn kylkeen sillä tehot samoilla hehtaareilla. Heppoja tais olla enemmänkin.
Aika "kauniit" vääntölukemat! Noitahan kadehtii jo kaikki kitymaasturitkin..
Hep!
Kävin sitten pilaamassa päiväni penkityksessä...BJ:stä irtos huimat 68.2 horsea/4239rpm ja vavisuttavaa vääntöä 194nm/1663rpm!Nämä siis pyörätehoa.Mitäs mieltä olette?Osasyynä mahtavaan teho/vääntömäärään saattoi olla,et kääntelin syöttöä täyden kierroksen pienemmälle pumpusta.Olis taas pitäny olla ronkkimatta.Uus reissu täytynee tehdä, puhtaan ilmanputsarin ja isompien syöttöjen kera.Kommentoikaa,naurakaa tms.
Hep!
Kävin sitten pilaamassa päiväni penkityksessä...BJ:stä irtos huimat 68.2 horsea/4239rpm ja vavisuttavaa vääntöä 194nm/1663rpm!Nämä siis pyörätehoa.Mitäs mieltä olette?Osasyynä mahtavaan teho/vääntömäärään saattoi olla,et kääntelin syöttöä täyden kierroksen pienemmälle pumpusta.Olis taas pitäny olla ronkkimatta.Uus reissu täytynee tehdä, puhtaan ilmanputsarin ja isompien syöttöjen kera.Kommentoikaa,naurakaa tms.
hahaaa :D sullahan nyt varsinainen tehohirviö on :D
Mulla oli 1.8 bensasubarun turbo (joku IHI) B koneessa vissiin viis vuotta ahdot 0.7 - 1.1. Hyvin pöhels alhaalta mut mitään maximi tehoja se ei kai tarjoillut mutta itse olin todella tyytyväinen. 37" renkailla maantieajossa ei vaihteita tarvinnu ropata sillä vetoja oli hyvin.
Nyt 3Bssä vanhan turbo patrolin puhallin ja penkistä sillä on jarrutettu 114hv takapyörältä ja max. vääntö 376Nm. On eriluokan puhallin kun pikku IHI. Melkein kahta vaihdetta isommalla voi lähtee pikkupuolelta paikaltaan syöttään vanhaan B pataa verrattuna. Ahdot noin 0.7-0.9. Mitenkään tätä ei oo muuten säädetty kun syöttö maksimiin.
Kuinka paljon "raskas rengastus" lisää vääntöä, vai vaikuttaako se penkityksessä kuinkakin paljon ?
Joo,ihan pelottaa! Jos sais ton ylikorkeuden anteeks tehonpuutteen vuoksi?Tosin rukkasin sitä pumppua.Käännettiin kaverin kanssa tänään myöhemmin "alkuperäiseen"asentoon ja kulkupuoli normalisoitui.Täytyy omaksi iloksi hakea uudet lukemat myöhemmin.
Joo eli se syöttöruuvi niin auki,eli täysille kuin saa ja sitten uudestaan.
Ja sitten se nippeli siellä kaasuläpän ylä puolella pitää olla niinpäin että se reikä on alaspäin eli just toisinpäin kuin alunperin.!!
Muuten ahtojen noustessa pumppu säätää syöttöä pienemmälle.
Joo tarttee kävästä uudelleen,syötöt auki.
Mitenkäs se nyt meneekään jotta saataisiin pienemmästä turbosta sama määrä ilmaa läpi(kun isommasta) pitää työntää sitä isommalla paineella, ja kun ilmaa puristetaan se kuumenee. Mitä enemmän sitä puristetaan sen kuumempaa se on, mitenkäs siinä käy hapelle?
Jos pakopaineet ois 3bar niin kyllä se maantieajossa jossain vaiheessa hajottaa joko turbon tai sitten moottorin.
Ja coolerin melkein pakollinen ainakin näissä jälkiasennusturboissa.
noita 3l orggis diesel turboja saa aika halvalla... Ei muuten mut sillä ainakin pääsis aika hyvin alkuun. esim kkk24, ta030 jne
Mielenkiintoisia vaiheita mun BJ projektista..Käväsin konttorilla,soa tosiaan liian korkea,ei mahdollisuuksia leimaan!ja sitten kun auto on Ahvenanmaalta niin täytyy rekisteröintikatsastaa suomeen.Auto on Ahvenanmaalla ollut 2+4 paikkainen, mutta sellaiseksi sitä ei suomeen kuulemma enää saa.Kuulemma huoltoauto tai täyden veron henkilöauto.Voiko tosiaan olla näin?Ahvenanmaa näköjään ei ole suomea..Sitten toi turbonleimaus!Pienempää tehoa kuin alkup.ei hyväksytä turbomuutokseen,eli täytyy kaivaa lisäheppoja jostain.Tekemistä siis riittää.Haaveissa olis saada kokoperhe,eli 3 ihmistä kyytiin vaan liekö onnistuu.
Sohvapenkki eteen.
Mites kantavuus? jos löytyy 700 kiloa niin sittenhän sen saisi uuden säännön pakettiautoksikin.
Ja tosiaan jos ei sitä nippaa ole käännetty niin ei sieltä tehoakaan tule.
Lehtiä pois pakoista niin laskeutuu,eikä myöskään kaadu niin helposti.
Mitenhän tuo kantavuus todennetaan? 700kg on kyllä aikas paljon..
Kokonaispaino miinus omapaino = kantavuus.
Ja nuo akselipainothan on korkeammat eli jos niistä oisi jotain apua.
Tässä kohtaa paras apu oisi joku tuttu katsastusmies,jonka kanssa voisi asian puida etukäteen ennen varsinaista katsastusta.
Mistähän sellaisen katsurin löytäis?Muutenkin on noi kaverit vähissä..
Niin on varmaan monella katsastusmiehelläkin,joten sieltä saattaisi ystävä löytyä helpostikkin:D:D:D
Ja sitten puhallettiin ne herneet sieltä nenästä pois...:rolleyes:
Täytyykin käydä konttorilla kyseleen,jospa joku alkais mulle kaveriks!Asiasta kolmanteen,Montas lehteä BJ:n vakiopakoissa on?
Tost föönin valinnast sen verran et sihen vaikuttaa esim.moottorin kierrosalue, paljonko ahtopainetta halutaan,minkä kokonen kone,moniko sylinterinen,mitä ominaisuuksia haetaan jne.Turbon fyysinen koko ulkoapäin ei kerro mitään sen tuotosta.Vanhat ahtimet kiertää noin kolmasosan siitä mitä nykyiset.3/4 sarjan garretteihin esimerkiks on öbaut 30-50 eri siipiyhdistelmää ja pesiä useita.Ulkoa päin samannäkönen fööni voi tarkoittaa siis täysin eri ominaisuuksia.Itse teetin ahtimeni erikois miehellä ja hyvä tuli.Turbo pajoja on suomessa monia ja osa jopa maailmalla hyvin tunnettuja.Sieltä suunnasta lähtisin itse tietoa lypsämään.Osaavat neuvoa parhaiten,luulisin et muutamalla satkulla saa jo hyvän huolletun ahtimen ammattimiehen käsistä.
Näin taitaapi olla!Oman turbon pakopesä vaan on todella pieni.Täytyy asennella se pakopainemittari niin on viisaampi.
Niin ja sitten kun siinä pakopainemittarissa ei riitä asteikko onkin aika vaihtaa uus turbo.
Jos pumpulle ei tehdä mitään saatta se turbo toimiakkin, kunhan ei enää ahista pakoputken toimesta.
Mut halvemmaksi varmasti tulee jos soittas vaikka jollekkin turbopajalle ja kysys miltä toi kone+turbo kompinaatio kuullostaa.
Niin ja laita se cooleri kans.