PDA

View Full Version : Tällä kertaa flektistä kysymyksiä


jappe
28.08.2009, 22:58
Juukan kisassa vanha sähköflekti puutui. Yksi hiilen jousi kuoli. Ostin tarvikemallin ja se toimi hyvin kisan ajan. Sen sai käyntiin 30 A sulakkeella. Mutta nyt 40 A sulake ei riitä. Ei kiinnosta kikkailla sen kanssa.

Siis
Tarvitsen kunnollisen sähköflektin. Käsittääkseni 20 A voisi riittää flektille. Halpa = paljon virtaa ja hyvä = vähemmän virtaa samalla puhalluksella ja kestää useampia vuosia.

Vinkkejä: mikä merkki ja mistä saa?

Patu925
28.08.2009, 23:27
Juukan kisassa vanha sähköflekti puutui. Yksi hiilen jousi kuoli. Ostin tarvikemallin ja se toimi hyvin kisan ajan. Sen sai käyntiin 30 A sulakkeella. Mutta nyt 40 A sulake ei riitä. Ei kiinnosta kikkailla sen kanssa.

Siis
Tarvitsen kunnollisen sähköflektin. Käsittääkseni 20 A voisi riittää flektille. Halpa = paljon virtaa ja hyvä = vähemmän virtaa samalla puhalluksella ja kestää useampia vuosia.

Vinkkejä: mikä merkki ja mistä saa?

Mikä jännite ja fyysinen koko eli halkaisija ja syvyys?
Saattaisi olla sopivaa tarjolla kun ei itelle käy koon puolesta...

P-KR#1
28.08.2009, 23:31
Flex-a-lite (http://www.flex-a-lite.com/auto/html/electric-fans.html)

EMP Stewart Components (http://www.stewartcomponents.net/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=ElectFans)

Hayden Automotive (http://www.haydenauto.com/Featured%20Products-Electric%20Fans/Content.aspx)

Perma-Cool (http://www.perma-cool.com/Catalog/Cat_page16.html)

Tuossa olisi muutama tunnetun merkin linkki.

jappe
28.08.2009, 23:46
Voltteja 12. Ainoastaan paksuus ratkaisee. Syylari on aika iso. Pitää mitata. Pitää saada Tura-offiin mennessä.

FROM
28.08.2009, 23:54
mr gasket us-parts
itellä kestänyt aika kovaa käyttöä

lepoantti
29.08.2009, 08:37
Spal-flektit pitäis olla aika luotettavia ja laadukkaita.

http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuvoteollisuus/Lammitys_ja_ilmastointilaitteet/Komponenttiluettelo/Puhaltimet/Aksaalipuhaltimet.pdf

Rekisteröimätön
29.08.2009, 15:36
Koppiautossa on/oli MrGasket:n 16", karvan alle 12A luvattiin imevän virtasta. Hyvin on toiminut sen neljisen vuotta mitä ehti olla kiinni. Aika littanakin on, tuolla myynnissä on jonkinmoinen kuvakin. (Jeeppiin vaan uusia ja kiiltäviä osia, joten vain referenssiksi)
:)

AVRO-nyyminen, suolakaivos

jappe
29.08.2009, 22:25
Usparts.

Noista varmaan löytyy sopiva. Täytyy mittailla. Kiitti taasen vinkeistä :)

Tosiaan lupaillaan kohtuullista virrankulutusta.

MRG tuulettimet ovat erittäin kevyitä ja tehokkaita. Ohuen muotoilunsa ja usean kokovaihtoehdon ansiosta tuulettimen asentaminen myös ahtaisiin väleihin on mahdollista. Lisäksi kaikki mallit voidaan kytkeä käytettäväksi jäähdyttimen etu- tai takapuolelle.

Normaalisti käytettävien helojen sijasta MRG tuulettimenmoottoreissa käytetään kuulalaakereita, joiden ansiosta käyttöikä sekä luotettavuus lisääntyy ja virrankulutus alenee.

MRG1985 Flekti 10" / 73mm
MRG1986 Flekti 12" / 79mm
MRG1987 Flekti 14" / 87mm
MRG1988 Flekti 16" / 87mm

Jappi
29.08.2009, 23:01
Noita Spaleja on työvehkeissä ollut ja pari vuotta kestää jatkuvaa huutoa.24v versio pyörii huoletta 10A sulakkeella.

RIPAX
29.08.2009, 23:06
Ei ny ihan ees vissiin liity tähän mut bx sitikassa joissain pösöissä,ja oliko jossai muissaki ranskanperunoissa semmosta etu flektii mikä oli tehokas.Kuula laakeroitu oli kans ja halkasija päälle 30cm ja paksuus 6-7 cm.Merkkii en muista mut sen on sattanu olla vaik ducellier tai sev tai cev tai joku semmone.Kandee käydä romiksel potkimas ja vittuilemas.

jappe
31.08.2009, 21:48
Kävin hakemassa mrgasktin 16" flektin. Ei enää kärähtele sulakkeet käynnistyksessä.Termostaatti pitää vielä kytkeä väliin.

veijon-esso
31.08.2009, 22:21
Kävin hakemassa mrgasktin 16" flektin. Ei enää kärähtele sulakkeet käynnistyksessä.Termostaatti pitää vielä kytkeä väliin.

Mä ostin joskus 90 luvulla 16" herra tiivisteen flektin. Se oli moottoriltaan pieni ja siksi teholtaan aika vaatimaton vaikka kokoa siis olikin potkurissa. Se riitti hyvän ja ison syylärin kanssa jäähdyttämään pikkulohkon mutta ei kestäny mitään kummempaa polkemista niin lämmöt alko nousee jossei ollu ajoviimaa. Paras puoli oli että se oli todella hiljainen flekti. Se on nyt kaverin blazerissa jossa uus alusyyläri ja lämmöt pysyy just ja just kurissa, mut jotain muutosta siihen pitäis tehä.

Laitoin sitten opel omegan flektin, siinä on ihan sairaat tehot verrattuna gaskettiin, ääntäkin kyllä tulee mutta lämmöt pysyy kurissa ihan eritavalla. Toivottavasti mr gasketti kuitennin riittää japen jeeppiin, voihan ne olla erilaisiakin nykyään.

jappe
31.08.2009, 22:29
Mulla on tehokas alumiinisyylari. Pitäisi olla jäähdytysteholtaan huomattavasti parempi kuin alkuperäinen. Ainakin käsähtänyt be-cool flekti riitti sille hyvin.

AVRO
31.08.2009, 22:45
Hyvin toi ko.rupelli on riittänyt koppiVolvoon jossa orkkis syylari ja lämpöä toi bensakrematorio tuottaa varmaan samaan tahtiin kuin Jeeppi, suossakin on jurnutettu "pintakaasulla" eikä ole tarvinnut pitää jäähdyttelytaukoja.

Kasipata on sitten erikseen.

offroadjouni
19.06.2010, 08:53
Mistäs kannattaa mennä kyselemään Spal-puhaltimia pääkaupunkiseudulla?

Team Lypsikki
19.06.2010, 09:37
Missähän hinnoissa nuo flektit liikkuu?

Rak
19.06.2010, 17:47
Racersplacesta tilasin oman spallini pari vuotta sitten. hintaa tais olla 2.05"*13" vehkeellä jotain 70€

HRD
19.06.2010, 17:58
Muistelisin, et ne motonetin puhaltimet ois ollu spalleja, ainakin joskus, EHKÄ. :D Takuuseen en mene. Isoin mitä niillä on 40cm.
Uspartsista saa herra tiivisteen malleja: http://www.usparts.fi/?page=59#205

Jeeper
19.06.2010, 18:46
Kaha on maahantuoja, jälleenmyyjät löytyy Kahan sivuilta.

Spal mallit:
http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuvoteollisuus/Lammitys_ja_ilmastointilaitteet/Komponenttiluettelo/Puhaltimet/Aksaalipuhaltimet.pdf

Hintoja voi vaikka vakoilla tuolta:
http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/Auto-Motorrad-Teile-/131090/i.html?_nkw=spal&_catref=1&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m282

HeikkiH
20.06.2010, 13:32
Muistelisin, et ne motonetin puhaltimet ois ollu spalleja, ainakin joskus, EHKÄ. :D Takuuseen en mene. Isoin mitä niillä on 40cm.

Viimeeks ku kattelin Motonetin puhaltimia ni olivat Unipoint-merkkisiä.

jappe
10.08.2010, 20:51
MRG1988 ei riitä jeeppiin. Ei voi ajaa maastossa "lämpimillä" keleillä ilmastointi päällä. Alkaa kuumenemaan.

MRG1988 - Mr.Gasket Universal Electric Cooling Fan - 16", 2000 CFM, 1900 RPM, 11.4 Amps

Pitää etsiä tehokkaampaa.

NymiS
10.08.2010, 20:59
Spal on hyvä *piste*

FROM
10.08.2010, 21:28
MRG1988 ei riitä jeeppiin. Ei voi ajaa maastossa "lämpimillä" keleillä ilmastointi päällä. Alkaa kuumenemaan.

MRG1988 - Mr.Gasket Universal Electric Cooling Fan - 16", 2000 CFM, 1900 RPM, 11.4 Amps

Pitää etsiä tehokkaampaa.

mahtaako muu jäähdytys järjestelmä olla minkälaisessa kunnossa?
mitenkäs ropelli on asennettu?
omiin virityksiin oon käyttänyt noita gasketin puhaltimia ja on jäähdytysteho aina riittänyt täyskaasu ajossakin, mutta ei mulla olekaan ollut ilmastointia:)

Jeeper
10.08.2010, 21:44
Kannattaa huomioida sellainen seikka ettei syylärin kennosta mene välttämättä tarpeeksi ilmaa läpi tehokkaalla flektillä, eli alkaa kavitoimaan.
Huomasin vaan tuon kun kokeilin Comanchen syylärissä Tauruksen kaksinopeuksista flektiä, hitaammalla nopeudella pyöriessä (2500cfm) ilmavirta oli huomattavasti isompi syylärin etupuolella kuin isommalla 4500cfm nopeudella.

Laitoin sitten takas viskon ja alkuperäisen ropelin ja tunnelin + orkkis sähköflektin koteloon laitetun pikkasen tehokkaamman sähköflektin, tähän asti tuo yhdistelmä on jäähdyttänyt paremmin kuin tuplasähköflektit tai toi tauruksen flekti, vielä jos uuden viskon siihen hommaisi.........

pee
10.08.2010, 21:52
Onks kukaan koskaan tosissaan miettinyt josko flekti vetäiskin konehuoneesta ulospäin ?

Toinen asia, flekti imee / puhaltaa kuumaa konehuoneeseen, auto vähänkään upoksissa, alkaa ilma poistuminen konehuoneesta olla huonoa, joten kuumaan huoneeseen puhalletaa lisää kuumaa...

Kunnolla pelti raolleen takaa, ainakin helteillä

Krisse
10.08.2010, 22:27
Onks kukaan koskaan tosissaan miettinyt josko flekti vetäiskin konehuoneesta ulospäin ?
No kaitpa se metässä pelais - tosin sittehän se imee konehuoneen lämmintä ilmaa syylärin läpi, ei jäähdyttäne ihan niin hyvin kuin edestä päin tuleva ilma - mut sit voiki olla jännät paikat jos joskus ajossa tarvii flektillä auttaa :-D

Tossa omassa Läjässähän on ja sähköflekti, ja se käy ilmeisesti kaikin puolin vähän lämpösempänä kuin perinteisesti tuuletetut Läjät ja oon suunnitellu asian niin että kun se mekaaninen kuitenkin kokoajan puhaltaa niin se pitää sitä kokoajan vähän viileämpänä kuin sähköflekti joka pyörii vasta kun lämmöt nousee ylemmä. Saas nähhä millasiin lämpötiloihin ylletään kun talvi tulee.

Jos tolla painelee kesähelteillä satasta ni sitte ei jaksa pitää lämpöjä kurissa, alle 90 vauhdissa menettelee. Vähän isompikin siihen menis mutta olkoon noin, harvemmin noilla huoltoautoilla tarvii satasta ajella :-)

jappe
15.08.2010, 09:02
Kävin katsomassa motonetin flektejä. Ainoat speksit on hinta ja halkaisija. Eivät muuta saaneet kaivettua. Ei taida olla kovin laatukamaa. Gasketilla oli kuitenkin kunnon speksit. Teho vain ei riitä.

Tähän asti tehokkaat ovat kaikki olleet liian paksuja. 45cm halkaisijaltaan mahtuisi. 100mm on liian paksu. Jotain max 75mm mahtuu.

jappe
08.10.2011, 18:44
Olenpa nyt mr gasket flektejä hajottanut 3kpl. Moottorin sisällä olevat muovit sulaa. Ei kestä kun koneen lämpötila on 100 astetta. Noita ei kannata ainakaan Jeeppiin laittaa.

Nyt on tilauksessa spal luettelon tehokkain malli. Mutta ei taida olla spal merkiltään.

Nykyään mahtuu paksumpikin flekti. Tässä ohje. XJ:ssä mekaaninen flekti ei ole liitetty vesipumppuun, joten vesipumppu on paljon litteämpi. Vaihdoin XJ:n vesipumpun wrangleriin ja tilaa löytyy paljon enemmän :)

veijon-esso
09.10.2011, 09:32
Olenpa nyt mr gasket flektejä hajottanut 3kpl. Moottorin sisällä olevat muovit sulaa. Ei kestä kun koneen lämpötila on 100 astetta.

Koneen 100C lämmöt ei pitäis muovia sulattaa, mutta pakosarja hohkaa varmaan melko kuumana jeepissäkin kun ei ole ajoviimaa jäähyttämässä. Eli pakosarjan lämpöeristystä ja/tai konepeltiin tuuletusaukkoa josta kuuma ilma pääsis pois. Testaa vaikka ajamalla lenkki ilman konepeltiä ja kato paljo lämmöt rauhottuu.

hpotteri
09.10.2011, 19:13
En huomannu kulmassa kattoa onko sulla "tuulitunnelia" vai pelkkä flekti.

Jos mätkästään pelkkä flekti syylarin taakse niin siinä menetetään aika lailla tehokasta jäähdytys pinta-alaa syylarista ja osa vedestä menee jäähdyttämättömänä kylmään tankkiin ja lämmittää myös flektin viilentämän veden.

Sen ilman ei tarvi liikkua sillä flektillä miljoonaa että vesi jäähtyis kunhan se ilmavirta vaikuttaa koko kennon pinta-alaan.

http://www.jeep4x4center.com/performance-electric-fan-kit-20161.html
Tossa mun mielestä järkevän olonen paketti.