View Full Version : Litkut
Onko kellään kokemuksia esim. Valvolinen Carburator Cleanerista?
Tujautin siviiliauton tankkiin ja kas kummaa tehot palasivat...
Kaverini kertoi että ruiskusuuttimiin kertyy ajanmittaan erilaista töhnää joka sitten aiheuttaa polttoaineen pisaroitumisen sen sijaan
että se tulisi sumuna....
Olne aina pitänyt noita TV-Shop kamana,mutta....onkos kukaan Veten
tankkiin tätä iskenyt?
"Volvot hinkkaa jo perälaudassa kiinni"
Corvette-88
VetteMan
27.10.2004, 20:08
Olen joskus Forten ainetta tankkiin laittanut ja kyllä sillä pieni vaikutus on.Tosin kannattaa annostella vähän toisella tavalla kun purkin kyljessä lukee. Se purkki n. 20 litraan bensaa eikä koko tankilliseen..
- I'm not driving fast, I'm flying low! -
- Corvette '84
HKr.vette
30.10.2004, 09:04
Juu kyllä niillä ainakin minuntapauksissani on ollut vaikutusta. (olen käyttänyt sitä aina kerran jokaiseen ostamaani autoon jo parin vuoden ajan..)
-Minä ainakin olen pannut täyden purkillisen tankkiin ja täysi tankki pensaa perään niin sekoittuu..
-Sanoi ne seos-suhteet siinä purkin kyljessä mitä vaan...
Tiisseliautoihin olen käyttänyt tuota Forté:a ja näissä nykydiisseleissä eron huomaakin paljon herkemmin.
Ja nyt kun sain viimein veten hankittua niin se taisi olla STP:n aine mikä sattui tarvikeliikkeessä olemaan ja kehuivat sen vielä suuttimien puhdistuksen lisäksi poistavan karstaakin venttiileistä/kanavista+palotiloista. -Hyvä myyntipuhe...
-Mutta kyllä se mielestäni vaikutti vetenkin käyntiin ennemmin positiivisesti kuin päinvastoin, että aion käyttää vastakin.. :-)
Tuo Forté taisi olla kalliimpaa eikä sitä ainakaan näillä leveysasteilla ole joka varaosaliikkeessä? -Mutta ainakin näihin nykydiisseleihin (esim. mb:n cdi) suosittelen sitä.
Ja kun menette niitä litkuja ostamaan niin katsokaa että se myyjänretale myy teille bensa-autoihin bensa-auton litkun ja tiisseleihin tiisselin liemen, -ne räkänokat ei tunnu aina olevan ihan perillä niistä jutuista. (kun ne sillä "Datsun Cherryllään" tulee sinne duuniin myymään niitä Champion-tulppiaan niin niillä ei monestikkaan kiinnosta että onko siinä kaks-kurkkuisessa bing-kaasuttimesssa ne suuttimet karstassa vaiko eikö...)
Edited by - HKr.vette on 01/11/2004 17:54:14
Kun tämä "myyjän-retale" tulee sillä vetten raadolla töihin, niin en suosittele nyky cdi-vehkeisiin mitään lisäaineita, eikä varmaan suosittele kukaan muukaan, ovat nuo pumppusuutin vehkeet pirun tarkkoja kaikesta "ylimääräisestä"!
MikkoM
HKr.vette
02.11.2004, 17:49
quote:
Kun tämä "myyjän-retale" tulee sillä vetten raadolla töihin, niin en suosittele nyky cdi-vehkeisiin mitään lisäaineita, eikä varmaan suosittele kukaan muukaan, ovat nuo pumppusuutin vehkeet pirun tarkkoja kaikesta "ylimääräisestä"!
MikkoM
--------
-Jos en ihan väärin muista, niin taitaapi Mb:n merkkihuollossa olla ihan tehtaan ohje Fortén käytöstä, kuuluikohan se peräti johonkin kausihuoltoon.
-Jokatapauksessa ainakin täällä VEHO:n varaosatiski taitaapi olla ainoa paikka mistä sitä saa?
Mutta toki koskaan ei ole liian varovainen, -eli en missään nimessä suosittele sitä kenellekkään ennenkuin on tutustunut ajoneuvovalmistajan ohjeisiin!
Itse olen käyttänyt sitä kahteen mersuun joista ensimmäinen oli nimenomaan E 220CDI -00. (toinen VITO 110TD -98) Siinä CDI:ssä sen vaikutuksen (suuttimien puhdistumisen?) huomasi parhaiten, -auton hieman "epätasaiseksi" muuttunut tyhjäkäynti tasaantui ja jotenkin pikkukierrosten toiminta parani.
-Kumpaakaan minulla ei enää ole, mutta kyllä ne näkyy liikkuvan edelleen..?
Vetteen ostin varaosaliikkeestä sen STP:n kun se osas niin hyvän myyntipuheen pitää ja ei siitä nyt ainakaan haittaa ole ollut...
Ja ps. Anteeksi, ei ollut tarkoitus haukkua varaosamyyjiä yleisellä tasolla, vaan herättää ihmisiä olemaan valppaana sen lisäaineen ostossa.. (provosoiduin ehkä hiukan? :-)
Edited by - HKr.vette on 03/11/2004 14:31:31
BlackJack
02.11.2004, 23:51
Fortea on tullut kokeiltua mutta vaikutus oli kyllä kuin jollain ihme laihdutus pillereillä eli pelkällä aineella ei saa kummoisia aikaiseksi.. ei tosin tuntunut olevan haittaakaan!??
HKr.vette
03.11.2004, 08:34
quote:
Fortea on tullut kokeiltua mutta vaikutus oli kyllä kuin jollain ihme laihdutus pillereillä eli pelkällä aineella ei saa kummoisia aikaiseksi.. ei tosin tuntunut olevan haittaakaan!??
Niin, valmiiksi puhtaan polttoainejärjestelmän puhdistaminen ei varmaankaan kauheasti vaikuta suuntaan tahi toiseen. Silloinhan se varmasti tuntuu TV-shopilta jos hyvintoimivalta moottorilta odottaa parempaa toimintaa? -Nitrolla saattais olla siinäkintapauksessa lievä tehovaikutus... :-)
"Kyllä näitten pillereiden piti laihduttaa!?!" -Sano 185cm pitkä 52 kiloinen neitokainen. hehe...
Mutta meinasivat mersun-verstaalla että myöskin "voitelisi" niitä, niinkuin jo sanottu kovin herkkiä, suuttimia... ("pumppusuuttimia"?)
Edited by - HKr.vette on 03/11/2004 08:37:15
Tuskinpa oikesta aineesta on pahaa oikeassa tarkoituksessa. Itse olen lisännyt Polariksen (m-kelkka) polttoaineen lisäaineen aina talvisäilytyksen ajaksi. Säilyttää polttoaineen ja puhdistaa järjestelmää jälleen keväällä. Ainetta saa hyvin varustetuista moottorikelkka/mönkkärikaupoista ja taitaa maksaa muistaakseni noin 5 juuroa. Aine on juuri tarkoitettu kausiluonteisesti välillä käyttämättä olevien laitteiden toimintahäiriöiden poistamiseksi jälleen käyttöönoton yhteydessä.
Juu, en loukkaantunut!
Noista Pumppusuutin-laitteista kuulee vain monenlaisia "kauhutarinoita"
Bensaa ne ei kuulemma ainakaan kestä !
Mulla vuotaa kampiakselin takastefa, ja oon ajatellu et tohtiiko/kannattaako noita "tiiivisteiden-elvyttäjiä" käyttää ???
Edited by - MikkoM on 03/11/2004 12:48:33
HKr.vette
03.11.2004, 14:28
quote:
Juu, en loukkaantunut!
Noista Pumppusuutin-laitteista kuulee vain monenlaisia "kauhutarinoita"
Bensaa ne ei kuulemma ainakaan kestä !
Mulla vuotaa kampiakselin takastefa, ja oon ajatellu et tohtiiko/kannattaako noita "tiiivisteiden-elvyttäjiä" käyttää ???
Edited by - MikkoM on 03/11/2004 12:48:33
En ole moisista aineista tosin kuullut huhujakaan?!?
-Onko ne jotain öljyn sekaan laitettavia aineita joiden pitäisi "vetreyttää" stefojen kovettunutta kumia?
-Se kyllä jo kuulostais vähän "siltä", mutta tiedä häntä?
(tekniikka on niin kovin ihmeellistä...)
Joo ne on just sellasia kumen elvyttäjiä!
Tuö kaveri oli käyttäny vanhassa volkkarissaan ja kehu et niillä olis ja jopa
vaikutusta, ton takastefan vaihto on vain niin jumalaton homma!
Noita aineita on moottoriin ja ohjaustehostajiin!
Voisihan sitä ens kesänä koittaa!
MikkoM
BlackJack
08.11.2004, 16:05
Laitoin kesällä tehostajaan tuollaista ainetta ja tehostajasta hävisi semmoinen kummallinen nykäisy eli minulla toimi hyvin!!! ensin piti laittaa puolet aineesta tehostajaan vanhojen öljyjen sekaan ja sitten puolet pullosta kun vaihdoin uudet öljyt!! eron huomasin siis jo ennen uusia tehostin litkuja..!! kunhan kaivan aineen nimen päästäni niin laitan sen kaikkien luettavaksi tänne..
Kuulin että mikä tahansa esteripohjainen öljy pehmentää kumit ja tiivisteet.
Olikohan Motulin öljyt sellaisia joku ns. normaali öljy se oli kuitenkin?
Purkinkyljestähän se selviää ja on halvempaa kuin Forte.
Nytpä keksin mitä koklaan Volvon moottoriin joka kylmänä alkoi starttauttaa toodella piitkään ja sitten lähtee 1:llä, 2:lla, 3,4 ja lopuksi 5:kin syttyy ?
Merkkihuollossa vaihtoivat tulpat 3 kertaan, ei vaikutusta??
Yllätys yllätys, volvon merkkihuollossakin päätyivät että vika paranee Fortella.
No nyt on kokeiltu STP ja Forte, ei vaikutusta käynnistyvyyteen eikä mihinkään muuhunkaa ? Että se niistä TV Shopin tuotteista!
Seuraava toimenpide on ruiskusuuttimien irroitus & huolto...
HKr.vette
20.11.2004, 19:14
quote:
Yllätys yllätys, volvon merkkihuollossakin päätyivät että vika paranee Fortella.
No nyt on kokeiltu STP ja Forte, ei vaikutusta käynnistyvyyteen eikä mihinkään muuhunkaa ? Että se niistä TV Shopin tuotteista!
Seuraava toimenpide on ruiskusuuttimien irroitus & huolto...
Ehkäpä siinä on joku "ihan oikea vika", ettei se ihan pelkällä puhdistuksella paranekkaan?!?
-Puhdistus-aineitahan nuo on & voiteluaineita...
Hurraa, löysin sen "ihan oikean vian" volvosta: ajon jälkeen yksi tulppa oli nokinen, muut OK. Tunnin seisottamisen jälkeen 10s starttausta ja tulpat uudelleen irti ja kas,
nyt se nokinen tulppa oli märkä, muut kuivia ?
Siis se ruisku vuotaa ja laskee bensapaineet alle 3 bar jolloin kuuma moottori höyrystää bensan muissa suuttimissa -> nekään ei ruiskuta mitään ennenkuin bensapaineet nousee ja höyryt poistuu pakoputkistoon !
Suutin 140 € ja taas lähtee heti käyntiin.
Eipä ole tullut aikaisemmin mieleen bensapaineen merkitys polttoaineen höyrystymiseen!