View Full Version : Putkentaivutin
Heikki L
27.01.2013, 18:13
Onko tuo toraforsin 990e maksava lauite kohtuu hintainen?
Kyllä tosta joku 3-400 vois köyhtyä mut ei ihan tota, tuo notseri taas oliskin kohtuu hintainen mutta onkohan laatu kuinka. poratkin taitaa ola aika kovilla.
Putkikaupasta sellanen putkikampa ja plasmalla leikkaa putken niin pääsee helpoimmalla:)
Putken taivutuslaite
75443 - Hinta 990,-
Ohutseinämäisiä putkia sopiva taivuttaja. Toimituksessa 3 kpl. eri taivutustyökalut: 1/2"/13mm, 1"/25mm ja 2"/50mm. Muita kokoa on saatavana kuin lisävarusteita.
Putken koko: 1/2"-2"/13-50mm. Maks. taivutuskulma: 180° Paino: 76 kg
entäs tuo? saman näkönen ku toraforssin vehe
http://www.koneita.com/putkenjametallintaivutuskoneet/putkentaivutin_tb-3.htm (http://www.koneita.com/putkenjametallintaivutuskoneet/putkentaivutin_tb-3.htm)
offroadjouni
27.01.2013, 19:07
entäs tuo? saman näkönen ku toraforssin vehe
http://www.koneita.com/putkenjametallintaivutuskoneet/putkentaivutin_tb-3.htm (http://www.koneita.com/putkenjametallintaivutuskoneet/putkentaivutin_tb-3.htm)
[/URL]Tässä on vain 120 asteen maksimitaivutuskulma, joten se on ainakin erona Toraforssin tuotteeseen verrattuna. Minulla on tuollainen Pro-Toolsin taivutin [url]http://www.pro-tools.com/product.aspx?zpid=348 (http://www.koneita.com/putkenjametallintaivutuskoneet/putkentaivutin_tb-3.htm), ja itse olen sitä mieltä että rypytintä ei kannata ostaa jos tavoitteena on tehdä turvakaaritaivutuksia.
Veikkaisin että moni haluaa vääntää itse mutta kerta luonteisesti. kallis masiina kun ei kaikkien lompakkoon sovi. :( Itse ajattelin kenties pistää vähäisiä rahoja kunnon putkeen ja viedä ne jollekkin väännettäviksi. Pikku hommiin sopii tollanen "rypistin" jonka näkeminen tallin nurkassa pölysenä ei v*tuta niin paljoa.
Tuosa nuita omavalmiste vermeitä katellu ja tullu siihen tulokseen et taidan rueta itekki tekeen moisen taivuttimen. Kotoota löytyypi hydekoneikko ja sähömoottoria hitaalla vaihteistolla. Pitäs vaan mitat saaha jostain nuihin osiin. Vaikka tuommoseen misä pyörii se lesti.
offroadjouni
27.01.2013, 21:27
Tuosa nuita omavalmiste vermeitä katellu ja tullu siihen tulokseen et taidan rueta itekki tekeen moisen taivuttimen. Kotoota löytyypi hydekoneikko ja sähömoottoria hitaalla vaihteistolla. Pitäs vaan mitat saaha jostain nuihin osiin. Vaikka tuommoseen misä pyörii se lesti.Kyllähän noita saa tulla vakoilemaan jos Helsingin suunnalla olet liikkeellä. Kannattanee tehdä yhteensopiva esim. Pro-toolsin kanssa niin saa sitten lestejäkin suoraan kaupasta. Maailmalla tuollainen pystymalli taitaa olla suositumpi näissä tee-se-itse -malleissa. http://www.pirate4x4.com/forum/shop-tools/376183-homebuilt-tubing-bender.html .
Tee-se-itse-miehelle yksinkertainen taivutin. Lesti taitaa olla hankalin osa....
http://www.gottrikes.com/Tube_Bender.htm
Onko tuo toraforsin 990e maksava lauite kohtuu hintainen?
Kyllä tosta joku 3-400 vois köyhtyä mut ei ihan tota, tuo notseri taas oliskin kohtuu hintainen mutta onkohan laatu kuinka. poratkin taitaa ola aika kovilla.
Putkikaupasta sellanen putkikampa ja plasmalla leikkaa putken niin pääsee helpoimmalla:)
Ei mun mielestä, kun ne vastaavat alkuperäiset jenkkilästä maksaa alkaen ~300$ + lestit. Kun noi Toraforssin vermeet tod.näk. kuitenkin tulee jostain Kiinanpajalta kontissa, niin aika vaikea ymmärtää tuota melkein 1000€ hintalappua...
Onkohan jollekin jo kertynyt kokemuksia tästä laitteesta?
http://www.koneita.com/putkenjametallintaivutuskoneet/putkentaivutin_tb-3.htm
Itse olen jo puoli tosissani harkinnut moisen kapistuksen hommaamista. Pitää ensi viikolla soitella tuonne ja kysellä toimitusaikoja koneelle ja onko saatavilla erikseen 38mm putkelle lestiä.
Tai voihan sitä lestiä alkaa työstämään itekin tai vaikka koko konetta, mutta mieluusti sitä vois välillä ostaa jotain valmistakin, niin ei olisi se aika itse rojektista pois.
Tietty jos jollain olisi vuokrata hyvää taivutinta 48.3x2.6 ja 38x2.5 saumattomille putkille, niin toki sellainenkin tulee kysymykseen.
mikko.o.s
19.03.2013, 11:48
hommasin ton Baileigh Tube Notcher TN-250 on kyllä omaa luokkaa! entinen pelti räpistin lensi romulavalle!!! pystyy ottaan tarkasti ihan pienenkin raapasun putkesta
Onkohan jollekin jo kertynyt kokemuksia tästä laitteesta?
http://www.koneita.com/putkenjametallintaivutuskoneet/putkentaivutin_tb-3.htm
Itse olen jo puoli tosissani harkinnut moisen kapistuksen hommaamista. Pitää ensi viikolla soitella tuonne ja kysellä toimitusaikoja koneelle ja onko saatavilla erikseen 38mm putkelle lestiä.
Tuossahan lukee että 1½" lesti tulee mukana toimituksessa? Pitäisihän sen mennä suoraan 38mm:n putkelle mikäli tuolla tarkoitit ulkohalkaisijaa. Itse aparaatti vaikuttaisi kuvan perusteella ihan oikeantyyppiseltä taivuttimelta, mutta tosiaan kokemuksia kaipaisi.. ei viittisi olla tuon hintaisen vermeen testinukke ja todeta että on ihan paskasti toteutettu oikeanlainen taivutin :D
hommasin ton Baileigh Tube Notcher TN-250 on kyllä omaa luokkaa! entinen pelti räpistin lensi romulavalle!!! pystyy ottaan tarkasti ihan pienenkin raapasun putkesta
Mulla on vieläkin ostoslistalla, kovasti sitä on kyllä kehuttu.
Tuossahan lukee että 1½" lesti tulee mukana toimituksessa? Pitäisihän sen mennä suoraan 38mm:n putkelle mikäli tuolla tarkoitit ulkohalkaisijaa.
Meillä putkipuolella noi tuumat eivät ole samoja kun jenkkiautossa,
3/4" = 26,9mm
1" = 33.7mm
1 1/4" = 42,4mm
1 1/2" = 48,3mm
2" = 60,3mm
Ettei tää vaan olis liian helppoa :D
Meillä putkipuolella noi tuumat eivät ole samoja kun jenkkiautossa,
3/4" = 26,9mm
1" = 33.7mm
1 1/4" = 42,4mm
1 1/2" = 48,3mm
2" = 60,3mm
Ettei tää vaan olis liian helppoa :D
toi putkipuolen mitoitus on hiukka vanhempaa sertifiointa,
nuo mitat kertoo ymmärtääkseni putken sisä mitan silloisilla menetelmillä
valmistettuihin perus putkiin
IironSika
20.03.2013, 14:38
Tuumien kanssa puuhastelevat jenkit ovat jälkeenjäänyt kansa ja putkimiehet vielä enemmän. :D :D
Ei sitten tullut minustakaan Nova taivuttimen testaajaa, kun tarjottiin laatu konetta vuokralle.
Juu kyllä tuo putkien mitotus hommeli on ihan tiedossa ja pihalla oottelee 1 1/2 17m ja 1 1/4 18m on sitte varaa vaikka taivuttaa vähä suteenkin.:p 1 1/2 kylläkin tilasin vaan 12m mutta tollanen setti tuli, kun kankien mitat vaihtelee 5-7m välissä.
Kattelin noita taivuttimia, mutta löytyykö ns, köyhänmiehen mallia?
Onko kellään käytössä esim tota bilteman mallia, onko sama asia kun heittäs rahat kankkulan kaivoon?
se on se halpa bilteman malli oikeelta nimeltään putken rypytin :D
se on se halpa bilteman malli oikeelta nimeltään putken rypytin :D
Sitä mä vähän meinasinkin. Eli tässä pätee se että biltemasta ei kannata mitään ostaakko.
Sitä mä vähän meinasinkin. Eli tässä pätee se että biltemasta ei kannata mitään ostaakko.
kyllä biiltemasta hyvääkin tavaraa saa :)
Noo niin sieltä saakin, mutta monet ovat tuota mieltä..
Taitaakin tulla kaupat, putkimiehen kanssa. sattuu sopivasti päivittelemään työkaluja uudempaan.. :)
Mulla on bilteman rypytin nyt projektina, on tarkoitus tehdä siitä vähän parempi. Tällä hetkellä on mm tunkin pohja sorvattu suoraksi :D
Laitan raporttia kunhan homma etenee...
Kyllä tuolla Biltemankin putkentaivuttimella ihan ok jälkeä saa, neljään autoon nyt sillä taivutettu. Sen verran vihjettä että putkissa on kyllä eroa, siinä missä Be:n putki meni ruttuun, niin Ruukin putki taipu nätisti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6583&pictureid=167632
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4154&pictureid=158571
Kyllä tuolla Biltemankin putkentaivuttimella ihan ok jälkeä saa, neljään autoon nyt sillä taivutettu. Sen verran vihjettä että putkissa on kyllä eroa, siinä missä Be:n putki meni ruttuun, niin Ruukin putki taipu nätisti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6583&pictureid=167632
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4154&pictureid=158571
Oliko noi 2,6 seinällä saumatonta vai 3,2 saumallista?
3.2 saumallista ja Ruukin tavaraa.
Ok, saumattoman kanssa meinaa olla ropleemaa että sisäkurviin tulee ihan snadit rypyt ja ulkokurviin pientä painaumaa. Näin ainakin 48,3x2,6 saumattomassa:mad:
Ok, saumattoman kanssa meinaa olla ropleemaa että sisäkurviin tulee ihan snadit rypyt ja ulkokurviin pientä painaumaa. Näin ainakin 48,3x2,6 saumattomassa:mad:
Ohut seinämä. Paksuseinäinen taipuu kiltimmin. Ja saumattomille nuo lestimitat kannattaa tarkistella, ne on monesti liian väljiä noissa "rypyttimissä".
Noissa on eroa valmistajan mukaan, wirsbon putki mukavempaa pokkailla. Helppo eroittaa kun vihreän tai sinisen väristä saumallisena. Musta taisi olla Upolaista alkuperää, kovempaa taivutella.
Saumaton ( tuubiputki ) taittuu nätisti kun on kunnon pokkari, punaista väriltään.
Ohut seinämä. Paksuseinäinen taipuu kiltimmin. Ja saumattomille nuo lestimitat kannattaa tarkistella, ne on monesti liian väljiä noissa "rypyttimissä".
Toihan on täysin loogista ettei paksu lyttäänny niin helposti mutta se materiaalivahvuuden kasvattaminen aina lisää sitä painoa...
Onko kukaan koittanut täyttää ohutseinämäistä putkea vedellä. Sitten jäädytys ja taivutus rypyttimellä. Onnistuuko?
Toihan on täysin loogista ettei paksu lyttäänny niin helposti mutta se materiaalivahvuuden kasvattaminen aina lisää sitä painoa...
Sen ohuemman kanssa tuo lestin mitoitus on se juttu, se ura pitäisi olla just tiivis ja reunat nousta yli puoleen putken halkaisijasta. Halpiksissa on ura liian leveä ja reunat liian matalat. Ulkovastimiin kulmaraudat tukemaan putkea niin ei tule painumia.
pastirolli
31.01.2015, 18:37
Suosittelen tekemään uudet vasteet tuohon bilteman taivuttimeen. Omassa on niiden rullien tilalle tehty vahvasta kulmaraudasta. Alkuperäiset rullat tekevät ikävät painaumat putkeen.
Siis osaisko joku oikeesti selittää miten tolla bilteman rypyttimellä sais taivutettua edes kohtalaisesti putkee eikä sellasta ryppy painauma p'skaa.
Oon kaikenlaista kokeillu. Paksuseinästä saumatonta putkee. Rasvan kanssa ja ilman. Välillä laittanut lestin väliin märän rätin joka tiivistää sen putkelle sopivaksi. Ei tulosta. Sit kokeille taivuttaa pikkuhiljaa useammasta kohtaa mutta ei onnistu ei.
Nyt neuvoja tai toi rypytin lentää mäelle!
Siis osaisko joku oikeesti selittää miten tolla bilteman rypyttimellä sais taivutettua edes kohtalaisesti putkee eikä sellasta ryppy painauma p'skaa.
Oon kaikenlaista kokeillu. Paksuseinästä saumatonta putkee. Rasvan kanssa ja ilman. Välillä laittanut lestin väliin märän rätin joka tiivistää sen putkelle sopivaksi. Ei tulosta. Sit kokeille taivuttaa pikkuhiljaa useammasta kohtaa mutta ei onnistu ei.
Nyt neuvoja tai toi rypytin lentää mäelle!
Halkaistu putki lestin ja taivutettavan putken väliin niin, että on oikiasti tiukka.
Asiasta kolmanteen, onks kellään suositella hyvää putkentaivutinta... ? Ilmeisesti noi bilteman rypyttimet wörki.
offroadjouni
14.06.2015, 20:02
Ookko koskaan nähny jäätynyttä vesiputkea?
Muistelisin, et jotain 30% luokkaa oli jäänlaajeneminen
Eli 10cm x30cm putki pyrkii muotoon 13cm x40cm joskus tulee kauniita pahkoja jotka pitää veden sisällä, mut monesti eiMuistelisin että JF:n BJ:hin väännettiin minun Protoolsilla ohutseinämäistä rosteria tuolla jäädytystekniikalla. Onnistui huomattavasti siistimmin kuin ilman. Vesi vie jäätyessään vajaa 10% isomman tilavuuden. Ja tuo putken tilavuus on laskettu muutenkin väärin - jos halkaisija kasvaa x% niin tilavuus kasvaa enemmän.
Kävin hakemas vilteman tyylisen ryoyttimen lainaan beetan kaarien rtekoon. Pari testivedosta, ja ryppypaskaa tuli. Sitte täyttö hienolla hiekalla ja laput hitsasin päihin ja kas, virheetön taivutus
Kävin hakemas vilteman tyylisen ryoyttimen lainaan beetan kaarien rtekoon. Pari testivedosta, ja ryppypaskaa tuli. Sitte täyttö hienolla hiekalla ja laput hitsasin päihin ja kas, virheetön taivutus
Tuota tarviikin kokeilla!
Kiitoksia tiedon jakamisesta!
Käykö hiekkalaatikon hiekka? :D
Tuota tarviikin kokeilla!
Kiitoksia tiedon jakamisesta!
Käykö hiekkalaatikon hiekka? :D
Tuosta hiekkalaatikolta mäki hain, ku ei oo lapsia vaikka laatikko olis :D tamppaa sit kunnolla se hiekka sinne.
Eikö mene aika hankalaksi käyttää kun aina hiekan kanssa joutuu pelaamaan?
Vielä jos hakee lisää säästöä niin pillillä kuumaksi (kun hiekka on sisällä) ja jääntää käsin kahden puun välissä :D
Niin ja tulee hemmetin painavakin käsitellä pitkää putkea hiekat sisällä. Muutamana kerran kun sovittelee hiekalla täytettyä putkea autoon ja sit kuskaa takas taivuttimelle ja taas sovittaa, niin saattaa alkaa käymään voimien päälle (ja hermojen).....ei tietty haittaa niitä, kellä voimaa on aina enemmän kuin muilla:D
Mä lainasin kans tuommosta biltsun rypytintä työpaikalta ja hermothan sen kanssa vaan meni!
Niin ja tulee hemmetin painavakin käsitellä pitkää putkea hiekat sisällä. Muutamana kerran kun sovittelee hiekalla täytettyä putkea autoon ja sit kuskaa takas taivuttimelle ja taas sovittaa, niin saattaa alkaa käymään voimien päälle (ja hermojen).....ei tietty haittaa niitä, kellä voimaa on aina enemmän kuin muilla:D
Mä lainasin kans tuommosta biltsun rypytintä työpaikalta ja hermothan sen kanssa vaan meni!
Kävin tuossakysymäs putkentaivutusliikkeessä hintaa taivuttamiselle niin kyllä ihan mielellään kanniskelen painavaa putkea, ostan sillä rahalla mielummin sarjan 37" trepadorit tai jotain muuta, vaikka toisen beejiin.
juo se kaaripullo ni ei tarvii hermoilla...........se voi olla jo hyvän makusta
Onhan noita väliin näkynyt myynnissä kun joku lopettaa / menee konkkaan noista LVI pajoista.
Isoja hydraulisia käsikäyttöisiä taivuttumia ei työmailla ole näkynyt enää viimeisen 25v aikana.
Työkaluja mitä itselle on tullut ostettua on käyttöön ostettu vaikka hintakin on kirvellyt, halpuus saa monta kertaa ne hermot ratkeamaan ja kuitenkin pitää ostaa kunnollinen.
Joku LVI liike voi lainata / vuokratakkin tuollaista taivutinta.
Teollisuusputkifirmoissa sitten on jo isommat ja digitaaliohjatut vermeet, pitää vaan itse osta mitoittaa kulmat ja mitat, vääntely ei liene mahdottoman hintainen.
Tuli todettua että tuommoseen 6m salkoon hiekan tukkiminen tiiviisti oli mahdotonta. Taitoin sitten vedellä ja otin vähän "incar"-kuvaa :D
Vettä varten kun hitsaa tulppia niin saumojen kanssa pitää olla tarkkana. Sauma pitää aina lopettaa tai alottaa toisen sauman päälle.
VEDELLÄ TÄYTETTYÄ PUTKEA EI SAA LÄMMITTÄÄ!!!! Mojahtaa muuten silmille!
TYPnBLVYE1k
ImacInnes
18.05.2016, 06:43
Sain ruosteisen hydraulisen putkentaivuttimen jossa oli kahva mutkalla, mäntä painettu ulos ja ruosteessa.
Arvelin että näinköhän rupeaa toimimaan? Männän puhdistaminen, kiilottaminen, rasvaaminen, vasaralla vähän suostutteleminen auttoi ja sehän rupesikin toimimaan???
Saakos mistään ostettua taivutus lestejä erikseen?
Käyteytkin kelpaa jos jollakulla on jouten?
t. Ismo Ämmä
poksutin
27.05.2016, 05:17
Sain ruosteisen hydraulisen putkentaivuttimen jossa oli kahva mutkalla, mäntä painettu ulos ja ruosteessa.
Arvelin että näinköhän rupeaa toimimaan? Männän puhdistaminen, kiilottaminen, rasvaaminen, vasaralla vähän suostutteleminne auttoi ja sehän rupesikin toimimaan???
Saakos mistään ostettua taivutus lestejä erikseen?
Käyteytkin kelpaa jos jollakulla on jouten?
t. Ismo Ämmä
Melko hinnakkaita on lestit jopa ulkomailla... Ite tulin siihen tulokseen että halvimmalla pääsee kun hakee köntin rautaa ja vie sorvarille. Saa kokonaisen kiekon minkä voi laittaa puoliksi ja myydä sen toisen puolen :)
Onkos kellään suosituksia nykyisistä myynnissä olevista halvemmista taivuttimista, missä olis hyvät lestit ?