View Full Version : hilux 2.2 -83 turbotus / rakentelu
Tarkoituksena turbottaa tuo hiluski, neuvoja kaipailisin et mitä osia täytyy hommailla/vaihdella sun muuta. ja tarviiko pumppua vaihtaa ?
Jos jollain olis pistää kuvaa et miten kelläkin on toteuteltu.
Löytyy jo pajeron turbo, cooleeri, pakosarja ylimääräinen.
Paikallinen korjaamo lupas duunata kyseisen paketin, kunan saan keräiltyä tarvittavat osat.
Pesix@luukku.com
härdelli
17.08.2009, 20:11
Haulla varmaan löytyy paljonkin. Tuossa yks.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62135
Haulla varmaan löytyy paljonkin. Tuossa yks.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62135
jep jep mut vään tarkempia tietoja kaipailis.
härdelli
18.08.2009, 19:56
jep jep mut vään tarkempia tietoja kaipailis.
Mitähän haluat tiietää?
Moottorissa on 1/8" kierre öljynpaineanturilla, siihen tarvitset T-haaran. Turbossa (pajero) öljynpaine liitin on 10x1,25. Siihen väliin vaikka 1/4" hyd letkua.
Paluu puolen tulee sojottaa alaspäin turbossa ja reilusti öljynpinnanyläpuolelle. Helpoin ja varmin tapa hoitaa se paluu letku öljypohjaan, tarkoittaa putken pätkää hitsaamalla suoraan öljypohjaan (min. halkaisia 10-12mm).
Pakosarjaan voi tehdä 180 asteen mutkan, johon sit turbolle laippa. Itse suosin omavalmiste pakosarjaa, tai sit 2LT mosasta johon joutuu tekemään kuitenkin adapterin turbolle ja kanteen lisää pultin reikiä.
Seuraavaksi rupee kytkin antautumaan, vissin LJ:n kytkin pitää paremmin. Lipposelta saa jotain keraamista pitävämpää versiota.
Tietysti syöttöjä joutuu käntelemään reilusti isommalle, ennen ku hyöty rupee tuntumaan ja näkymään.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61410&highlight=pakosarja
tuossa kuvia siitä pakosarjan toteuttamisesta...
härdelli
19.08.2009, 10:09
Tuossa kuva omasta huonosti virtaavasta versiosta. Pieni turbo vaihtunu pajeron hyrräks ja tätä nykyä pienen turbon ohittaa iso hukka portti.
mites hukkaportin laita ja kannattaks toi pumppu vaihtaa vai riittäkö oma, saahan siitä kakkua pihalle ku ruuvaa.
Vippaanko vanhan pakoputken hiiteen ja duunaan uuden ?
härdelli
20.08.2009, 06:47
Voihan siihen ahtopaine rikastuksella olevan pumpun etsiä. Jos sellaisen löydät. Se pumppupajalle, esittelet toiveita ja kauhistelet hintaa. Oma pumppu on mixattu pajeron ja hiluxin pumpuista. Itte tein ja hyvä tuli. En suosittele pumpun purkua ihan äkkinäiselle. Piti muutama pumppu harjoitella:D.
Jos oikeesti haluat hyvän pumpun, niin HP-diesel tekee vissiin rajuimmat ve-4 pumput. Saa kyllä varata turbolisesta autosta otetun pumpun ja tonnin pätäkkää.
Hukkaportti on pajeron ahtimessa valmiina, eikä se käy ihan vähällä pieneksikään-
Pakoputki kankaalle, tai johonkin muuhun hyvältä kuulostavaan paikkaan. Itse en laittas 2,5" pienempää. Varmaankin 2" riittäs, mut jos nälkää kasvaa syödessä niin on jotain edes valmiina. Toisaalta voihan niitä putken pätkiä heitellä sinne jonnekkin ja valmistaa useampia putkia.
KIITOSTA VAAN
Parin viikon (toivottavasti) pääst auto pajalle ja itel alkaa loma et saa pällistellä pajala rauhassa, kaik puuttuva hilpe o jo tilauksessa.
(ehkäpä räpsin projektista kuvia)
härdelli
20.08.2009, 20:03
Ota toki kuvatuksia. Hilux aika usein turbotetaan ja ne kuvat on monille mieleen. Saa valita mieleiset keinot millä lähtee tekemään. Onnea vaan projektille:)
Profiilissa jo kuvia autosta, on jokapäiväisessä työajossa. Toivottavsti ei kytkin kovin äkkiä poksahda on meinaan just vaihdettu :)
Niin joo unohtu pako- ja ahto mittareitten laitto (vai tarviiko) +
härdelli
20.08.2009, 20:20
Ehdottomasti mollemmat mittarit. pako paineet ei mielellään yli 2bar ja aina parempi jos pakopaineet ei ylitä ahtopainetta. Kiepitä sit ihan reilusti (1,5m) esim jarru putkee pako sarjan ja pakopainemittarin välille, ettei sula letku.
Ehdottomasti mollemmat mittarit. pako paineet ei mielellään yli 2bar ja aina parempi jos pakopaineet ei ylitä ahtopainetta. Kiepitä sit ihan reilusti (1,5m) esim jarru putkee pako sarjan ja pakopainemittarin välille, ettei sula letku.
Kattelin tos mittareita, tilailenko halpis mittarit vaiko jottain parempaa. ehdotuksia
Kattelin tos mittareita, tilailenko halpis mittarit vaiko jottain parempaa. ehdotuksia
halpis on ihan ok, kalliimman mittarin 'absoluuttisella' totuus asteikolla ei ole juuri mitään merkitystä käytännössä, taitaa kalliissa mittareissa maksaa ulkonäkö sun muut höpö ominaisuudet ja merkki, mikä ei vaikuta itse ajamiseen millään tavalla
jos jostain löydät halvalla teollisuus paine mittarin ni se on hyvä ahtopaine mittari
härdelli
23.08.2009, 11:58
Halpis mittarit riittää. Jos laatuun satsaan, niin nestevaimmennetut mittarin on hyvät, eli linssin sisällä on jotain silikooniöljyä. Ei tärise eikä rämise.
pajeron satsista puuttu painekello mut mikäs muu systeemi olis toimiva ? muutamii vuosia sitten oli pajero ja siitä heitettiin koko kello mäkeen. Auttaako pelkkä ahtopaineen säädin (semmoin pikku ruuvi) saahan silläkii paineet pihal
härdelli
30.08.2009, 10:17
pajeron satsista puuttu painekello mut mikäs muu systeemi olis toimiva ? muutamii vuosia sitten oli pajero ja siitä heitettiin koko kello mäkeen. Auttaako pelkkä ahtopaineen säädin (semmoin pikku ruuvi) saahan silläkii paineet pihal
Kyllä se kello olis hyvä. Toinen keino ois sit turbosta erillään oleva hukka portti. Ilman minkäänlaista hukkaporttia pakopaineet nousee taivaisiin ja turbo ottaa runsaasti ylikierroksia. Tais pajeron ahdin nostaa pakopaineet 2.2 hiluksin koneella yli 3bar helposti hukkaportti kiinni.
Kuva bilteman hukkaportista
Kyllä se kello olis hyvä. Toinen keino ois sit turbosta erillään oleva hukka portti. Ilman minkäänlaista hukkaporttia pakopaineet nousee taivaisiin ja turbo ottaa runsaasti ylikierroksia. Tais pajeron ahdin nostaa pakopaineet 2.2 hiluksin koneella yli 3bar helposti hukkaportti kiinni.
Kuva bilteman hukkaportista
Mihin kohtaan parasta laittaa tuo portti, itselle tulossa 180 asteinen mutka pakosarjalta turbolle 48mm putkesta.
Vai etsinkö kellon ja asennan paikalleen.
Löysinkin kellon ajattelin laittaa kellolle menevän putken väliin paineen säätö ruuvin.
härdelli
31.08.2009, 19:35
Mihin kohtaan parasta laittaa tuo portti, itselle tulossa 180 asteinen mutka pakosarjalta turbolle 48mm putkesta.
Vai etsinkö kellon ja asennan paikalleen.
Löysinkin kellon ajattelin laittaa kellolle menevän putken väliin paineen säätö ruuvin.
Kurista säädettävällä kuristimella alkuun kellon letkua ja sit T-haara kuristimen ja kellon väliin. T-haaran vapaaksi jäävään pilliin vielä yksi säädettävä kuristin, jonka toinen pää vapaaseen ilmaan. Tällä systeemillä säädettävyys parempi ku yhdellä kuristimella. Ainakin holy smoken sivuilla löytyy aiheesta jonkin verran, haku sanaksi bleedaus. Nämä samat hässäkät toimii myös erillisessä hukkaportissa.
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.
lepoantti
02.09.2009, 14:59
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.
hilux=taro, ei näissä ole muuta eroa kuin että toisessa on keulassa, perälaudassa ja ratin keskiössä kolonkswaagenin merkki.
kyllähän kampiakseleita on katkeillut tojon koneista ( ja monista muistakin ), ahdetuista ja ahtamattomista. se onkin sitten toinen juttu että miksi ne on katkenneet, syitä voi olla kohtalaisen paljon.
suotta sitä pillastua jos joku sanoo että ei kestä, joka kone kestää loppuun asti. sit kun on loppu niin kyllä sen huomaa. kun itse laitoin ahdinta 2ällän kylkeen niin tapasin minäkin muutaman tuomiopäivän rohveetan jotka povasi että ei kestä. jos ja kun joskus hajoaa niin sit korjataan, eihän siinä sen kummempaa.
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.
Hiluksin ja Taron erot on merkeissä ja runkonumerossa.Sama kasa kumpikin...
Mutta miten ihmeessä muka 2L koneesta on hajonnut kampura(siis ahtamisen takia...)?Aika vaikea uskoa.Montakin esimerkkiä siitä että kestää kyllä löytyy.
Pakkasella käynnistykset voivat sen tehdäkin.
Niin enemmän juttua tullu tyypeiltä et kyl kestää. omaan autoon on tehty täydellinen koneremppa 90tonnia sitten ja eiköhän tuon luulis kestävän :)
Mut hyvillä mielin projekti jatkuu ja kuvia tulee jahka kerkee laitteleen.
härdelli
02.09.2009, 16:38
Jo muutenkin hajoamis pisteessä oleva konehan kannattaa turbottaa, särkyy varmasti. L koneen kampiakseli kestää melkein yhtä paljo ku 2lt kampura. Yks jannu on ajellu L/2L kampuralla 3bar paineilla, kampiakseli on kestäny.
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.
Et tullu kysyneeks et mikä sen kampuran katkasi? Se 2l-t turpo kone on melkeen sama ku 2l ahtamaton,suurin ero on et puristus paineet on turbossa pienemmät.Eri versioissa voi olla eri mut eräissä verrokeissa oli vaparin 22:1 ja turbon 20:1.Varaosa kirjan mukaan männät ja venat on eri mut muuten about samat.2l2 on kans hyvin samannäkösiä.jaa niin nafta versiosta kai ny puhuttiin.No on niit pensa versioitki saanu turbolla.Nii ja kyl taro ja hiluks on käytännössä ihan samoja vehkeitä.No joo mut kyl mul on turbo kone kestäny nyt 410tkm eikä kertaakaan avattu.Pariin kertaan keitetty kuivaks ja 1kg ahdoil ajettu viimeset 100tkm.300 tonnis se orgis ahdin alko olla aika hengetön,sillon teetin sihen garretin 3sarjalaisen.Cooleri on kans nokalla.Jos se mulla kestää ni miksei sulla?oisit silt taro äijält kysyny et millä vitulla sä sait sen rikki.Eiköhän sillä oo joku ollu pahasti vialla.Mitä täs palstal on nähny näit juttui ni tuntus ukot kyl asiaa puhuvan,ei niil neuvoil kyl eksy.Veikkampa et se taro äijä ei tiedä mikä sen kampuran katkasi.Luultavasti on paljon asioita mitä se ei tiedä.Ei nää motoori hommat mitään sala tiedettä oo et jos kampura katkee noin vaan ni jossain on vika,ja suurin vika ei oo moottorissa.Poksahtamisen vaara on aina mut jos niin käy ni sit Selvittää syyn ja korjaa sen ni se on kehitystä.Sillä systeemillä ne paremmatki...:)PERIKSI EI ANNETA!!:)
härdelli
03.09.2009, 07:36
Kuulin yhdestä 2LT koneen kampiakselin katkeamisesta. Syy oli kyllä riittävän hyvä, moottori hukutettu. Eli imupuolelta vettä männän päälle ja sit ei mäntä mahtunu töitä tekemäänkään.
Ite olen pari L moottoria rikkonu ihan omaa tyhmyyttäni. Mm. ylikierroksia, lunta jakohihnan väliin, jakoremmi katkes omia aikojaan ja tai yks laakeri vauriokin olla, tähän syynä vääränlaiset laakerit. Tietysti kansipahvi pari kertaa menny. Noista noin puolet omia mokia. "Eihän RACE moottorissa mitään jakopään koppia tarvita":D
Vihdoin huomenna turbo kiinni :)
Nyt ois pien kyssäri noist ajoituksista, nyt ajoitus 12.5.
Kattelin autocad.llä et 2lt 2.4L ajoitus 10,5. ja omassa 2.2L tuo kyseinen 12.5
Eli kun pistän turbon niin kummanko laitan, (vai kunhan on jossain päin)
Vihdoinkin turbo paikallaan ja hyvin pelittää, ei hyydy mäkiin ja kiihtyykin mukavasti.
Ahtopaineet aisoissa n.1bar.ja pakopaineetkin heiluu alle n0.7bar.
Täyttyypi kakkua lisäillä huomenissa ja napsia kuvia.
Rupee hirret liikkuu??
Kyl vaan ja muutkin rakennus tarvikkeet :D
Kierrettiin putsari ja voipi viel putsarin vaihdella yläkautta.
Pakoputken lähtö 60mm tavaraa. Ja turbolle menevä putki 48 mm .
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=44664
Mondeon cooleri nakattiin paikalleen, syylärin pulttien alle laitoin 40mm kumipuslat ni mahtu hyvin, jäi vielä 20mm siipien ja syylärin väliin tilaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=44663
Siin turbolle öljyvä. porattiin panjopulttiin 8mm reikä ja juotetti pultin päähän pätkä kupari putkea josta sit letku turbolle.
Ja paluu pistettiin öljypohjaan, sinne hitsattiin pätkä putkea, saman kokoinen mikä turbolta lähtee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=44660
siitä lähtee pakopainemittarille tietova, pääle metrin kieputin jarruputkea ni kerkiää ees vähän jäähtyä ni ei sula letkut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=44659
Viitys kellolle, täytyy paremmin laittaa ku kerkiää. Mut toimii noinkin:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=44657
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=44656
Akku täytyy siirtää vähän viisaammalle paikalle ja pistää ilmanputsari paikalleen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=44661
Nyt kun on konetta piristetty niin täytyypä ruveta suunnittelemaan et mitä seuraavaks rupee laittelemaan.
Kiitoksia neuvoista ja eritoten Härdellille suurkiitokset
härdelli
08.11.2009, 19:52
Tuohan on onnistunu hienosti. Nyt vaan kovaa ajoa ja paljo savua :)
onhan turbolta öljynpaluu öljypohjaan öljytason yläpuolelle ?
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä.
???
onhan niissä eri logo maskissa... :rolleyes:
onhan turbolta öljynpaluu öljypohjaan öljytason yläpuolelle ?
Kyl vaan, nakattiin öljyt pihalle ja paineilmaa öljypoistoruuvin kautta ja kairattiin reikä, ja niiku tuol lukee niin hitsattiin sit putki sinne.
Ja on yläpuolella.
Eka kyl porattiin öljypaluu panjoruuviin 10mm reikä läpi pultin ja juotettiin siihen putki ja siit letku. Mut ei riittäny paluuseen.
???
onhan niissä eri logo maskissa... :rolleyes:
Niinpä :D
Vilkutin
09.11.2009, 07:41
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/
tuolla jotain kuvia LN110 liittyen...
Nyt iloisesti jo 3000km takana turbotuksesta ja todella loistavasti toiminut.
Polttoaineen kulutus tippui, eikä tarvii enää joka mäessä ruveta sätkää kääntämään :D
n. viikko sitten luukutin n.2 bar paineilla ja sen jälkeen huomasin et toiminta tasoittui huomattavasti. (olikohan kenties karstoja)
Ahtopaineet tulevat mukavasti pakopaineiden perässä 0.2-0.3 bar. aikaisemmin viive jopa 0.5 bar.
Jeps Jeps...
Kyl hilux turbon kestää mut turbo ei hiluxsia, sano tänään turbo työsopimuksen irti 2,5 bar ja sano poks.
Mut laitoinpa uuden ja matka taas jatkuu :D
VISERRÄ! kuulemma ei ahtimet mitenkään yleisesti kestä suuria paineita.Itselleni remontoin toista konetta johon tulee cossu escon kisa ahtimesta tehty solmu.Ahdinpajan äijä sano et tiivisteet ei vakiona kestä kun 1.5 bar paineet jonka jälkeen hajoaa.No sihen saa kyl palikat joilla kestää yli 3bar..
Nyt on hifistelty konehuone siihen pisteeseen että vois viedä katsastus konttorille loppuviikosta (jos kerkeää). Aika varattuna torstaiksi dynoon, onkohan lappu kauan voimassa.
Kerkes vaan unohtumaan et minkä koneen otan vertailu kohteeks katsastukseen/dynoon.
Nyt on bleedi paikallaan ja saapi säädellä mielensä mukaan kun tarvitsee enemmän potkua.
Normaalisti paineet ajellessa 0.7 paikeilla ja ruuvia kun naksauttaa pari kertaa niin päästään 1.5 paikkeille.
Kunhan saan letkua niin viritän ruuvin kajuuttaan niin ei tarvii konehuoneessa käydä ruuvailee. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=57238
Jousetkin on lässähtäneet vuodessa jo ihan saatanasti, eikä takominen enää kiinnosta joten uudet täytyypi ostella,
jos jollakin ei nurkissa satu pyörimään ylimääräisiä korottavia jousia. Eli tarjota saa jos sattuu löytymään.
Noin 3 tuuman korotus jouset olis tarkoitus pistää alle.
härdelli
18.04.2010, 15:50
En jaksanu lukea koko topikkiä läpi. Lässähtäneet korotus jouset toimii mun mielestä paremmin ku uudet. Nyky suuntaus ku taitaa olla matala painopiste.
En jaksanu lukea koko topikkiä läpi. Lässähtäneet korotus jouset toimii mun mielestä paremmin ku uudet. Nyky suuntaus ku taitaa olla matala painopiste.
Tää auto toimii samal duuni autona ja lavalla välillä enemmän painoa ku laki sallii ja on takapää jo aikalailla alhaalla,
vai pitäskö viel lisätä taakse kierre jouset ?
Tää auto toimii samal duuni autona ja lavalla välillä enemmän painoa ku laki sallii ja on takapää jo aikalailla alhaalla,
vai pitäskö viel lisätä taakse kierre jouset ?
No ei se varmaan haittaakaa tekis, ja eipä tulis paljon maksamaan..
kylkai se siitä selvii aikanaan ? :D
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.
Kaiken saa kestämään ja kaiken saa rikki. paljon riippuu siitäkin miten antaa leipää kylmänä tai kuinka kuumana sammuttaa.. öljyt muu perushuolto...
Greenday
21.04.2010, 04:42
Niin ratin ja penkinvälissä se vika löytyy,jos hiluxsi ei kestä.
Itselläni tuppaa aina toisinaan sitä vikaa olemaan :)
Niikuin Härdelli totesi race moottori race moottori
Nyt tuli käytyä dynossa, mut kaikki ei menny niinku piti :)
Eilen pienensin syöttöjä melkein puoli kierrosta pienemmälle ja ajattelin et nyt ei mene yli sallitun, toisin kävi ja eka penkitys antoi 92 heppaa, eli siihen meni yks penkitys hukkaan. Sit syöttöjä lisää pienemmälle ja sit päästiin jo sallittuihin lukemiin.
Noh myöhemmin teen uuden reissun dynoon ja katsotaan et paljon sielt oikein irtoo :D et kyl siel varmaan toistasataa jonkunmatkaa löytyy.
Samalla katsastan kabiinin 3 paikkaiseksi, asensin keskivyönkin paikalleen. Kuulemma ei tarvii sitä mut ompahan pikkulikan turvallisempi matkustaa kyydissä.
Tuolla muutoskatsastukseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=58323
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=58324
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=58325
Läpi meni muutoskatsastus ja vuosikatsastus, kahvia ja tupakkaa meni kiitettävästi.
Vuosikatsastuksessa ongelmaksi tuli päästöt ja niitä ruuvattiin tosi ahkerasti et saatiin k-arvo parisadas osaa alle, eli 2,97, oli eka mittaus huimat 8,42.
Onnex oli tuttu katsuri ni sain ruuvata niin monta kertaa et tuli sallittu :D
Eli auto täysin puhtain paperein läpi.
mitä maksaa dynotus ko. pajassa?
mitä maksaa dynotus ko. pajassa?
80 €
sis. 2 vetoa ja tarvittavat todistukset viranomaisille, myös ahtopaine käyrän jonka vaativat myös minulta.
On kuulemma tullu ohjeistus siitä mut ei viel joka paikassa kysytä.
härdelli
06.05.2010, 20:29
Kyl rupes taas tänään vit*****maan ku yks äijä tulee selittämään että hilux ei kestä turbotusta, et kampiakseli menne poikki.
Onkoan tuossa mitään perää koko jutussa ? Sillä itsellä oli ollu 2,4 taro joka oli turbotettu ja siinä meni akseli palasiksi.
Eikö hiluksilla ja tarolla ole eroa kuin yö ja päivä. Ja mitä ite kuullu niin eihän näit vanhoja hiluja saa kirveelläkään hajalle.
Nii joo. Jotkut ajelee 3bar paineilla ilman ongelmia ja toiset hajotta koneen jo kilolla. Järki kädessä vehkeet kestää.
Tarossa ja hilussa on kyllä sama kone, mut 3 kiloo pakopaineita matkaajossa hajottaa koneen ku koneen.
ps. Jannu joka ajaa 3bar paineilla, siinä on turbottoman kampiakseli...
Todella hyvin on kestänyt, mitä nyt eka turbo poksahti :D
Nyt reilusti pääle 10 tonni jo takana kilsoja, pitkiä työmatkoja ja kuormia, eikä ongelmia.
Öljyt ja suodattimen olen vaihtanut useammin, varmaan joka päivä kyllä pää konehuoneessa tutkailemassa mahd. vauriota.
ps. onhan tuo samainen äijä kylillä kyräilly et vieläkö hiluxi kasassa :D
Tahtoo löytyä aina äijiä, jotka tietää jo kaiken.. Sitten kun sulla poksahtaa vaikka joku pyörän laakeri, niin se johtuu turbotuksesta, koska hiluxi ei kestä turboa, minähän sanoin...
Jaa, edullinen tapaus tuo dynotus. Mistähän Oulu seudulta löytyis vastaava paikka. Pitäs maksalaatikko käyä koeponnistaan kesän aikana.
Tahtoo löytyä aina äijiä, jotka tietää jo kaiken.. Sitten kun sulla poksahtaa vaikka joku pyörän laakeri, niin se johtuu turbotuksesta, koska hiluxi ei kestä turboa, minähän sanoin...
Jaa, edullinen tapaus tuo dynotus. Mistähän Oulu seudulta löytyis vastaava paikka. Pitäs maksalaatikko käyä koeponnistaan kesän aikana.
Myynti, Asennus, Säätö 2WD Dyno
Team Epäkesko, Kello / Oulu
Puh: 044 207 5585 - Lasse
Kysäses tuolta
Tänään sai taakse uudet 3" jouset ja uudet pumput joka nurkkaan.
Näyttää kuin ois sukeltamaan menossa mut aika loppui kesken ja huomen duuniin "sotkee pahasti harrastuksia"
Maanantaina jatkuu duunin jälkeen rassaus ja etupäähän tulee vanhoista takalehdistä pakat.
Kuljettajanpuolen takapakasta oli norra jo melkein poikki, oli murtunut yli puolenvälin. Vähän nous niskakarvat pystyyn ku tuon huomasin, ois varmaan ukko saanu kaikkine autoineen makiat kyydit jos tuo ajossa pamahti poikki ja lasti päällä :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=58634
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=58522
hiluxuss
15.05.2010, 00:22
nyt ku näistä puhaltimista tässä keskustelua on ni tommonen 3/4 garretti oli hetki sitten kiinni hiluxissa mutta... eipä ole enään syystä että otti ja meni hetkessä ihan sohloks vaikka kaikki oli niinku pitiki, puhallin alunperin johonki sierraan teetetty ja niin eespäin. tulee vaan mieleen et 2 litran pensakoneen puhallin ni voiko esim pakopuolen siipi olla sillein suunniteltu että tuommosessa 2 litran pensassa lähtee ahtamaan hyvin ja nyt ku 2.4 diiseliin laitoin ni ois vääränlainen. paikaltaan polkastessa nosti ahtoja 0.6 baariin vaikka ei pitäs kyllä ahtaa vielä ollenkaan?
härdelli
15.05.2010, 07:18
nyt ku näistä puhaltimista tässä keskustelua on ni tommonen 3/4 garretti oli hetki sitten kiinni hiluxissa mutta... eipä ole enään syystä että otti ja meni hetkessä ihan sohloks vaikka kaikki oli niinku pitiki, puhallin alunperin johonki sierraan teetetty ja niin eespäin. tulee vaan mieleen et 2 litran pensakoneen puhallin ni voiko esim pakopuolen siipi olla sillein suunniteltu että tuommosessa 2 litran pensassa lähtee ahtamaan hyvin ja nyt ku 2.4 diiseliin laitoin ni ois vääränlainen. paikaltaan polkastessa nosti ahtoja 0.6 baariin vaikka ei pitäs kyllä ahtaa vielä ollenkaan?
Turbo on voinu olla valmiiks sökö, tai sit hukkaportti liian tiukassa ja kierrokset karkaa turbossa. Voitelu ongelmakin voi olla kyseessä. On nähty hajallista turboa irrottaessa paperi tollo öljyn paluu puolella :)
Turbohan valitaan harrastelija piireissä heppojen mukaan. 150hp tavoite --> valitaan turbo 150hp vehkeestä. Bensan ja diesilin turboissa on erojaja tarkkaan en muista minkälaisia. omat kokemukset bensan turboista rajoittuu pariin kokeiluun. Vähä piikki vetoisia tullu, Jollain kierrosaluella selkee potku ja veto loppuu ennen aikojaan. Esim. saabin rupeli ei ollu ihan paras mahollinen hiluxiin.
Näyttää hyvältä, mutta nyt se huutaa isompia renkaita..:D
No niin nyt on saanu koko alusta päivityksen.
Rough country pumput joka nurkassa.
3" jouset takana, 2" jouset edessä eturiiput 60mm pidemmät.
Takariippujen kulma ei viel kovin hyvä, mut luulen et loppukesästä niiden asento on jo parempi, kun puutavaraa ajeleepi.
Seuraava asennellaankin vinssi paikalleen kun sopiva löytyypi kohdalleen, keraaminen kytkin myös listalla.
31" rinkulat pysyy niin kauan alla kunnes saa kytkimen vaihdettua, rupee jo 33".lla kytkin luistamaan.
Ja muutama kuvatus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=59569
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1980&pictureid=59570
Mistä kävis suoraan isompi laturi hiluun, asentelen toisen akun paikallensa ja sen jälkeen vinssiä :)
Sen takii kyselen ku ei aina jaksas modifioda :D
UUden kytkimen laitoin, vakion kylläkin oli pajan hyllys viel lojumassa, se ajetaan loppuun ja sit pistetään extreemeä.
Toinen akku tulee näillä näkymillä lavalle omaan suojattuun boxiin.(tai ehkä kumpikin)
Maastossa tuli kotteroa jo höykkyytettyä, nurin en viel saanu vaik lähellä oli :)
Ainoastaan pakoputki(äänenvaimennin) sai kolhuja kivien ylityksissä, seuraavan kerran putki pois kun maastoilemaan (noin parin minsan homma)
Suunnitelmissa myös palalukko eteen, takapyörät kyl tulee perässä. jos lavalla ei painoa, niin ei siel kyllä pitoakaan ole ja taka kitka toimii sen minkä tarvii.
Älä laita eteen palalukkoa jos haluat joskus ajella nelikko päällä tiellä esim. talviliukkailla. Saattaa aiheuttaa suhteellisen mielenkiintoisia puskemis ja vetelytilanteita.
Älä laita eteen palalukkoa jos haluat joskus ajella nelikko päällä tiellä esim. talviliukkailla. Saattaa aiheuttaa suhteellisen mielenkiintoisia puskemis ja vetelytilanteita.
eli siirtääkö takaa kitkan eteen ja pala taakse ? vai jätänkö kitkan taakse ja pistän arb.in eteen ( ei ole hinnasta kiinni ) vaan ajomukavuudesta :)
lepoantti
27.05.2010, 06:29
eli siirtääkö takaa kitkan eteen ja pala taakse ? vai jätänkö kitkan taakse ja pistän arb.in eteen ( ei ole hinnasta kiinni ) vaan ajomukavuudesta :)
kitka takana kytkettävä edessä on "siviili"ajettavuuden kannalta paras vaihtoehto, ja ei maastossa eteneminenkään huonoa ole. kyllä palalukko on aika kankea takanakin ja jos talvella ajelee niin saattaa tehdä yllättäviä juttua. ei tietenkään mitään verrattuna etuperän palalukkoon mutta kuitenkin.
Lähiaikoina asennetaan hiluun tupla akut ja nyt mielipiteitä et laitetaanko 2x80 A vaiko 2x100 A.
Diodi tietenkin tulee väliin et vinssi käyttää vaan toista akkua.
Akut asennetaan lavalle takapyörien taakse, näin saa takapöyrille hiukan enempi pitoa.
Rekisteröimätön
19.10.2010, 18:58
Mikäs mahto olla se ensimmäinen turbo mikä oli aluksi tässä pelissä joka sittemmin laukesi? Ja mikä on tämänhetkinen turbo? Itellä ollut mielessä sama homma mutta pitäs vaan saada tietoon että mitä ahdinta kannattaa ruveta haeskelemaan
Kuljukka
19.10.2010, 19:44
Mikäs mahto olla se ensimmäinen turbo mikä oli aluksi tässä pelissä joka sittemmin laukesi? Ja mikä on tämänhetkinen turbo? Itellä ollut mielessä sama homma mutta pitäs vaan saada tietoon että mitä ahdinta kannattaa ruveta haeskelemaan
Jos oot 46/65 hilua turboottamasa nii multa saat ostaa valmiin paketin turboineen päivineen.
Paskakuski
15.03.2011, 22:38
Mitä porukka veikkaa toimiiko tommonen 2,8 isuzu trooperin puhallin IHI VI58 tojotan 2l koneessa mitenkään? Olis nimittäin hyllyssä joutilaana
Mistä otit öljyn turbolle??:o:confused: