pee
13.08.2009, 21:23
sorry jos joku vetää herneitä kun aihe ei liippaa autoja, mutta kun kukaan ei osaa vastata missään...
onkelma on seuraavanlainen,
Yamahan 1100 cc V2 moottorinen motooripyörylä päätti reissussa keittää akun, happo hais ja akku pullahti
vehkeet seis, akku pois, tarvikekaupasta UUSI akku hapotettuna ja ladattuna ja varuiks UUSI jännitteensäädin, kyseessä siis mopoissa tyypillinen öljyssä köllivä "laturi", eli staattori 3 vaiheella kiinteästi kopassa ja huimapyörä viuhuu ympärillä
uudella akkusella ja säätimellä homma näytti ihan aluks hyvältä, mutta parin minuutin käytön jälkeen latausjännite pompahti n. 14 Voltista n. 18 Volttiin, tyhjäkäynnillä... Ajeltiin kotio latausliitin irti ja ruvettiin tutkimaan:
vastukset vaiheiden päissä tasaiset n. 0,6 Ohmia kussakin, ei maissa
tyhjäkäynnillä kultakin vaiheelta pukkaa noin 24 Volttia,
kierroksilla n. 155 - 160 Volttia, vaihtosähikäistä siis
jännitteensäädin mallia jossa 5 johtoa, kolme vaihetta, punainen ja musta
jännitteensäätimeltä musta johto liittyy akun - napaan, punainen lienee + eli akkua kohti
KYSYMYS:
miten tällainen säädin toimii ?
- punainen lienee latausta varten akulle + ...
- mustaltako puretaan liika (?) jännite runkoon ... (WTF :eek:)
säädin kuumenee minuutissa parissa n. 50 asteeseen jolloin liika lataus alkaa, samoja viallisia säätimiä kokeilin myös toisessa vehkeessä, oireet täsmälleen samat, ehjää ei uskaltais eikä raaskis enää ostaa kokeeks, 78 euroa laaki !
KYSYMYS 2:
mikä tällaisen säätimen polttaa ?
- huono maadoitus ? oireiden jälkeen kaivelin maajohdon irti rungosta (koneesta), oli lievästi hapettunut, nyt putsattu ja rasvalla kasattu - voisiko tämä olla ollut syy...
- huono virtajohto ?
HAVAINTO:
- toisella, oireilevalla säätimellä mopotus sammuu heti, kun irrottaa mustan (akun - napaan menevän) kaapelin käydessä
- toisella, oireilevalla säätimellä ei sammu, jatkaa käyntiään, lataus vaan katkeaa
RATKAISUUN JOHTANEESTA VINKISTÄ LUVASSA VAIKKAPA OLUTTA !
onkelma on seuraavanlainen,
Yamahan 1100 cc V2 moottorinen motooripyörylä päätti reissussa keittää akun, happo hais ja akku pullahti
vehkeet seis, akku pois, tarvikekaupasta UUSI akku hapotettuna ja ladattuna ja varuiks UUSI jännitteensäädin, kyseessä siis mopoissa tyypillinen öljyssä köllivä "laturi", eli staattori 3 vaiheella kiinteästi kopassa ja huimapyörä viuhuu ympärillä
uudella akkusella ja säätimellä homma näytti ihan aluks hyvältä, mutta parin minuutin käytön jälkeen latausjännite pompahti n. 14 Voltista n. 18 Volttiin, tyhjäkäynnillä... Ajeltiin kotio latausliitin irti ja ruvettiin tutkimaan:
vastukset vaiheiden päissä tasaiset n. 0,6 Ohmia kussakin, ei maissa
tyhjäkäynnillä kultakin vaiheelta pukkaa noin 24 Volttia,
kierroksilla n. 155 - 160 Volttia, vaihtosähikäistä siis
jännitteensäädin mallia jossa 5 johtoa, kolme vaihetta, punainen ja musta
jännitteensäätimeltä musta johto liittyy akun - napaan, punainen lienee + eli akkua kohti
KYSYMYS:
miten tällainen säädin toimii ?
- punainen lienee latausta varten akulle + ...
- mustaltako puretaan liika (?) jännite runkoon ... (WTF :eek:)
säädin kuumenee minuutissa parissa n. 50 asteeseen jolloin liika lataus alkaa, samoja viallisia säätimiä kokeilin myös toisessa vehkeessä, oireet täsmälleen samat, ehjää ei uskaltais eikä raaskis enää ostaa kokeeks, 78 euroa laaki !
KYSYMYS 2:
mikä tällaisen säätimen polttaa ?
- huono maadoitus ? oireiden jälkeen kaivelin maajohdon irti rungosta (koneesta), oli lievästi hapettunut, nyt putsattu ja rasvalla kasattu - voisiko tämä olla ollut syy...
- huono virtajohto ?
HAVAINTO:
- toisella, oireilevalla säätimellä mopotus sammuu heti, kun irrottaa mustan (akun - napaan menevän) kaapelin käydessä
- toisella, oireilevalla säätimellä ei sammu, jatkaa käyntiään, lataus vaan katkeaa
RATKAISUUN JOHTANEESTA VINKISTÄ LUVASSA VAIKKAPA OLUTTA !