PDA

View Full Version : Vinsseistä?

ImacInnes
13.08.2009, 10:19
Haulla hain mutta ei suoraan samaa asiaa löytynyt joten laiton tämän oman kyselyn josta on varmaan apua muilekkin.

Kun nuo hinnat on tullut alaspäin niin itekkin vois harkita vinssin hankintaa ja ny muutama asia kaipais lisätietoa.

Kertokaapas hyvät ja huonot puolet seuraaviin asioihin:

-vaijjeri vai naru? (narun kestävyysi jos vedossa nirhaantuu, on kuulemma kalliolta autoja putoillut?)
-avo vai koteloitu vinssi?
-kiinteä asennus vai irroitettavalla vinssipedillä?
-halpa vai kallis? (Eli löytyykö halpaa ja hyvää vai vaan halpa tai hyvä?)
-mainitse mielestäsi hyvä tai huono vinssi?

Sitten muutama mieleen juolahtava kysymys:

-Mikäs noissa vinsseissä "poikii" ja minkä takia, korvaakos takuu yleensä moisen?

-Kuinkas vinssit tykkää uittamisesta?

Keksikää ite lisää kun noilla ootta pelannut.

Kiitoksia. t.Ismo Ämmä

härdelli
13.08.2009, 10:25
Ite en ainakaan vaihda narua pois. Lujuudesta en tiedä, mut minun naru hangattu, vedetty liejussa ja muutenkin kaltoin kohdeltu. Aikeissa olis jos pesis köyden ja ehkä joku mehiläisvaha pintaan.

moggirange
13.08.2009, 11:00
Vaijeri, jos käyttöä sillointällöin. Naru happanee aikaamyöten. Warnit on hyviä, halpiksista ei kokemuksia.

härdelli
13.08.2009, 11:42
Ei ole sähkövinsseistä mullakaan omia kokemuksia, mut tutun kiinan vinssi on ainakin osottautunu lujaksi. Taitaapa osassa kiinan vinsseistä olla naru jo ihan valmiiksi, kiinan naruistakaan ei tiiä, mitä hamppuköyttä ne on. Eli yritän sanoa tässä, et ei ole välttämättä hyvää ja halpaa. Toisaalta onhan niitä warnejakin räpsähdelly. Oikein käytetty kiinan vinssi on varmasti hyvä ratkaisu, kunhan ei vejä satoja metrejä putkeen ja jos tiukassa, niin pylpyrä helpottaa paljo. Sama pätee vissiin arvokkaampiin vinsseihin. Kaikkihan saadaan kappaleiksi kun oikein yrittää. Järki päässä...

Offipiru
13.08.2009, 11:49
Itellä on tää mätänetin horsepower, tosin vaijjerilla. Halvin hintanen mitä just sillon tais olla markkinoilla. on kidutettu ja kolhittu ja seissy nyt kesän sateessa ja talven pakkasessa ja hyvin rokkaa. Paketista kun sen irrottelin nii vaihoin heti vähä juoksevampaa rasvaa vaihteistoo ni hyvin on rokannu. Oon kyll yllättyny ja tyytyväinen ollu tohon kapistuksee.

Onkos muilla mätänettiläisistä kokemusta??

Jammu
13.08.2009, 19:33
Kiinteä vissi peti jottei se "katoa" yön pimeydessä, naru jottei vaijeri mee kierolle ja rupee vituttaan (kuten mulla son niinku hullun mulkku ja pahenee) kestää uittaa, T-max oli itellä kiinni ku auton ostin ja en tie kuin vanha on muutaman vuoden kai, toiminu hyvin, tyytyväinen olen, kerran vedetty 150m kurarännissä ilman pylpyrää konepelliä myöten, pari huiloo taukoa vinssille jatko vaijerin lyhentämisen ajan eikä ees lämmenny.

Ja tosiaan oon itse vaijeriin hyvin kypsä, tie mitenkä sen olenki saanu niin saparolle, ärsyttävä siitäki että vaikee kiepittää nopeesti vaan valorautaan kiinni sillo ku tietää et alle 10m päästä taas vinssataa eikä jaksa kelata sisään.

temetsu
13.08.2009, 21:06
Tilasin vinssin saksasta. Postikuluineen 216 euroa. Mukaana oli kaikki tarvittavat johdot, rullakita, langaton kaukoohjain ja tietenkin johdollinen säädin.

escorvet
13.08.2009, 21:15
Itteä kiinnostais vähän noi Winchmax:in vinssit. Ei kauheen pahan hintaisia nekään.
Millaisia sitten laadultaan? Kokemuksia?

elhapero
13.08.2009, 21:22
Kiinavinssi ew12000 vaijerilla edessä ja hyvin on kestänyt vetoa,vähän "äänekäs" on.Takana ramsey rep 8000 vaijerilla on hiljainen ja vetää saman kun kiinavinssi,ojasta,savesta ja suosta :D

ImacInnes
13.08.2009, 21:37
Kiinteä vissi peti jottei se "katoa" yön pimeydessä, naru jottei vaijeri mee kierolle ja rupee vituttaan (kuten mulla son niinku hullun mulkku ja pahenee) kestää uittaa, T-max oli itellä kiinni ku auton ostin ja en tie kuin vanha on muutaman vuoden kai, toiminu hyvin, tyytyväinen olen, kerran vedetty 150m kurarännissä ilman pylpyrää konepelliä myöten, pari huiloo taukoa vinssille jatko vaijerin lyhentämisen ajan eikä ees lämmenny.

Ja tosiaan oon itse vaijeriin hyvin kypsä, tie mitenkä sen olenki saanu niin saparolle, ärsyttävä siitäki että vaikee kiepittää nopeesti vaan valorautaan kiinni sillo ku tietää et alle 10m päästä taas vinssataa eikä jaksa kelata sisään.

Eikös tuollainen saparoinen vaijjeri ole jo aika vaihtaa, onkos muut saannut vaijjerit saparolle?

Onkos muuten mitään estettä vaihtaa vaijjerin jälkeen naruun tai toisinpäin? Kita tarvii vissiin ainakin vaihtaa?

t.Ismo Ämmä

Repro
13.08.2009, 21:41
Kertokaapas hyvät ja huonot puolet seuraaviin asioihin:

-vaijjeri vai naru? (narun kestävyysi jos vedossa nirhaantuu, on kuulemma kalliolta autoja putoillut?)
-avo vai koteloitu vinssi?
-kiinteä asennus vai irroitettavalla vinssipedillä?
-halpa vai kallis?
-mainitse mielestäsi hyvä tai huono vinssi?

Sitten muutama mieleen juolahtava kysymys:

-Mikäs noissa vinsseissä "poikii" ja minkä takia, korvaakos takuu yleensä moisen?

-Kuinkas vinssit tykkää uittamisesta?

-Satunnaiseen käyttöön vaijeri, enempään käyttöön naru.
Naru ei tykkää UV säteilystä, mudasta, nirhaumista, joten tulee kalliiksi jos vaan muutaman kerran vuodessa käyttää. Plussana voidaan pitää sitä että on helvetin paljon mukavampi käsitellä kuin vaijeri.
-Avona tietenkin, en nyt keksi mitä iloa koteloidusta vinssistä olisi?
-Kiinteä on yleensä kestävämpi kuin nopeasti kiinnitettävä.
Vinssipeti kannattaa kiinnittää vaikka pulteilla että on tarvittaessa purettavissa.
-Halpa vai kallis, noh, ihan miten tykkää.
-Hyvä vinssi = nopea ja tehokas, huono vinssi = hidas ja tehoton
-Rungot yleensä poikii jos vinssipeti pääsee elämään, vinssin poikittaistangot tai niiden korvalliset rungossa poikii jos vaijeri/naru pääsee pakkautumaan toiseen laitaan.
-Riippuu kuinka vesitiiviiksi vinssi on tehty, ainahan sinne toki vettä pääsee -> rasvahan harvemmin tykkää vedestä ja jos niitä rasvoja ei ikinä vaihda niin rauta pääsee ruostumaan, daah...
releboksejakin on kahdenlaisia, old school solenoideja mitkä voi ottaa kyttyrää vedestä ja sit tuommoisia uudemman mallisia mitkä tuntus olevan aika vesitiiviin oloisia.

Jammu
13.08.2009, 22:13
Tilasin vinssin saksasta. Postikuluineen 216 euroa. Mukaana oli kaikki tarvittavat johdot, rullakita, langaton kaukoohjain ja tietenkin johdollinen säädin.

Veto voima?

Juu kyllä sian saparot vaihtuu naruun vielä ennenku suitsa kasataan tallista taas, ja eikös se sitte vaadi luikukidanki..

tapsa4x4
14.08.2009, 05:26
Veto voima?

Juu kyllä sian saparot vaihtuu naruun vielä ennenku suitsa kasataan tallista taas, ja eikös se sitte vaadi luikukidanki..

13000lbs on tolle puutekniikalle ilmoitettu,hyvin tollanen puutekniikka toimii käyttiksen keulalla mitä sitä on aika harvoin tullut vaan käytettyä.

Rekisteröimätön
14.08.2009, 06:33
Mulla comeuppi 9000dv ja on todella kurmootettu, mm. 3 vuotta kisoja. Huoltoa sai osakseen vasta nyt kesän aikana. Vettä ja kuraa löytyi sisältä silti toimii kuin junan vessa. Yhden laakerin vaihdoin varmuuden vuoksi (ei pyörinyt ilmalla ja ihan vähän äänsi) maksoi 1,90e.

naru on musta turvallisempi. Koskaan kuitenkaan taakan alle mennä. Nirhannut oon omaakin ja paljon. Kurassa ja auringonpaisteessa säilyttänyt. Silti kestää....

Eli ääni come-upille ja narulle. Hinta laatu suhde kohdallaan.

-sami-

sjeeppi
14.08.2009, 09:20
Vaijeri pysynyt hyvänä, kun joka ajoreissun jälkeen, voitelee vaijerin ja sitten vetää sen suoraksi ja jättää vähän jännitykseen käy rätillä läpi vaijeri ja samalla katkon sivuleikkureilla langat jotka töröttää ikävästi (kaksi langan pätkää vasta katkaistu).
Tietysti voi laittaa merivaseliinin tai jonkin muun korroosioaineen samalla.
Vuorokauden venytyksen jälkeen kelaan pientä ylämäkeä pitkin vaijerin kelalle, vaijeri on aina kun UUSI.

Seitsemän vuotta vanha vaijeri !!!

temetsu
14.08.2009, 09:41
Juu timbertec ilmoittaa vetokyvyksi 13000lbs eli noin 5900kg. Ja jos se kestää vuoden, niin tuolla esim warnin hinnalla ostaa 5-6 vinssiä. Ja ompahan sen jälkeen varaosiakin.

sjeeppi
14.08.2009, 13:16
Pitäisköhän se vaijeri vielä varmuuden vuoksi vahata?

Tottakai, mutta se vaha pysyy vähän huonosti sen vaseliinin päällä, eli ei oikein kannata.

uaz4x4
14.08.2009, 18:06
Ittellä on come-up DV9000 vinssi ja hyvin on toiminu ja on uitettu suossa ja vielä toimmii.suosittelen ostaa come-up:n ;)

ImacInnes
14.08.2009, 21:39
Onkos noilla kelausnopeuksilla käytänössä kuinkakin paljon hyötyä tuolla maastossa vai kerkeekö sitä hitaammallakin pos mättäältä?

8 tai 15m/min?

t.Ismo Ämmä

Jammu
14.08.2009, 21:48
Nopeus vaikuttaa kyllä sillon ku autat ajamalla niin auto ruopii hullun lailla ja vaijeri ajelee pikkuhiljaa, tosin, onko sillä sitten niin merkitystä.luulisi hitaammalla saavan enempi voimaa. En pidä kiirettä mättäältä pois jos tie on 50m päässä ja silti pitää metässä ajaa :D

Jii
17.08.2009, 14:29
Tuli nyt sitten huutokaupan huumassa hankittua Timbertec ebay:stä. Käyttö tulee tuskin olemaan mitään hc:tä. Saas nyt nähä sitten minkälainen on kunhan saapuu ja saa sen ripustettua Jeepin keulalle. Hinta jäi rahteineen kuitenkin n. 240 euroon...

RIPAX
17.08.2009, 22:07
Onkos noilla kelausnopeuksilla käytänössä kuinkakin paljon hyötyä tuolla maastossa vai kerkeekö sitä hitaammallakin pos mättäältä?

8 tai 15m/min?

t.Ismo Ämmä

Juu,asiaa puhuu äijät mun mielestä.Mul on ollu toi sama warni tos nokalla noin 8 vuotta ja pelaahan se.Kertaalleen sen purin tos vuosi sitten,kakkaa oli vähä sisällä.Vaijeria oon aina käyttäny,taidan itekki hommaa narun ens kerralla.Ajan mittaan se vaijeri rispaantuu jos nyt ei oo nii herkkä kolhuille ja kiville.Mut sitä mun piti sanoo et nythän on uuden mallin rele bokseja mis ei oo releitä vaa jotku muut.En tiijä mitä ne on mut on paremman näkönen rakenne.Releitä ei mul oo hajonnu mut korroosio ne pilaa ajan myötä.Toinen tärkeempi ominaisuus ois moottorin virran kulutus.Mun kuus tonnises on samannäkönen moottori ku nois kiinan vinsseis mut uudemmat warnit on paremmal moottoril mikä ei vie virtaa ku puolet vaik on tehokkaampia.Vaijerin ku vetää parikertaa päästä päähän ni akun jännite on alta 11v ja laturi huutaa hoosiannaa.Ja se moottori kärähtää yleensä just sil ali jännitteellä.Warneja on palanu niinku kiinan vinssejäkin.Se vaan kuumenee ja sit poks.Mitään lämpösuojia ei mulla ainakaan oo.Joissain kai on,juu ja nopeus eroja niis kans on,hitaampi monesti ei vie niin paljo virtaa.Ja mikäs kiire siel mettäs on.Seuraavan vinssin ku ostan ni en luultavasti warnii koska se on niin kallis,eikä se ees oo jenkeis tehty vaan missä lie.Moottori on kuulemma joku boschin lisenssi moottori.Taitaa moni halvempi vinssi olla hinta/laatu suhteeltaan parempi.

ImacInnes
10.09.2009, 10:13
Tuli sitten Runva vinssi hankittua ja irroitettava vinssipeti.

Tarvis kytkeä sähköt pikaliittimillä kun on ainakin aluksi irroitettavassa vinssipedissä ja mahdollisuus käyttää kolmessa autossa.
Mistäs ootte noita sähkötrukin pikaliittimiä ostanneet joilla meinasin liitokset tehdä?

t.Ismo Ämmä

ZeiZei
10.09.2009, 10:51
Sähkötrukeissa on sopivat pistokkeet, kysy vaikka jostain trukkihuollosta.
Olen muistaakseni nähnyt myös esim. Motonetissä...

Rompe1
10.09.2009, 12:07
Mulla ois tos liittimet jouten tarviikkos???

ImacInnes
10.09.2009, 21:56
Ei ollut Motonetissä, mutta IKH:sta löytyi 17 euroo kipale.

Eli nyt on.

t.Ismo Ämmä

RIPAX
10.09.2009, 23:16
Juu timbertec ilmoittaa vetokyvyksi 13000lbs eli noin 5900kg. Ja jos se kestää vuoden, niin tuolla esim warnin hinnalla ostaa 5-6 vinssiä. Ja ompahan sen jälkeen varaosiakin.

Joo, niin se taitaa olla.Ittellä warni ollu 8 vuotta,kerran vaijeri vaihettu ja pelaa hyvin mutta kerran oon sen purkanu ja rasvannu.Mutta ei ne sisus kalut mitään ihmeellisiä oo,tasavirtasähkömoottori ei ny paljo yksinkertasempi voi olla.Mä oon koittanu vähä sääliä mut on näitä jätkillä palanu.Ja se on tosiaan totta et ku tää makso sillon jotai 1300 euroo et kyl nykyään tän rahalla saa 3-5 halpis vinssiä et en taija enää warnii ostaa.Vaikka uusis warneis se moottori pyörii vähemmäl virralla ja niihin saa niit elektronisii boxei jotka ei oo vesi arkoja niinku nää vanhan mallin releet.Jotenki tuntuu et aika suppeeta on koko vinssi valikoima vieläki ku ei oo ku warnii ja niitten kopioita.Missäs on japsit ja sakemannit?

baxxter
11.09.2009, 00:09
Mahtaa lohduttaa siellä suon keskellä, että saa vielä 3 samanlaista kiinavinssiä tilata saksasta tämän hajonneen tilalle, ennen kuin on warnin hinta kasassa..

Elektorinen boxi on varmaan warnilta saatavissa oleva mosfet-loota, hintaakin taitaa olla useamman sataa euroa. Kaikki muut taitaa sisältää liikkuvia osia, vaihtoehtoina 4 tai 2 erillistä solenoidia tai kaikki yhdessä suljetussa paketissa. Ja kun sähkömoottori on niin yksinkertainen laite, toimii kaikki solenoidipaketit kaikissa moottoreissa, oli sitten kestomagneetti tai kenttäkäämi. Ja reilusti virtaa ne uudetkin tehokkaat moottorit haukkaa..

Mutta eipä tuo warnin hinta-laatusuhde hirveästi vakuuta. Omasta mielestä come-upin tai superwinchin kanssa saa parhaiten rahoilleen vastinetta ja rakenne on warniakin fiksumpi (jarru ja vapautin)

Rekisteröimätön
11.09.2009, 01:07
saman verran virtaa/watti varmaan kaikki ottaa, vai? ainaki samalla jännitteellä.. on kyseessä kiinan kama , warn tai comeup tms.. sähkölaitteilla vääntö tehään välityksillä, eli nopeampi on suht väkisinkin heikompi teholtaan..

Repro
11.09.2009, 06:19
Runvan High Speedissä tuntus ainakin olevan normaalia parempi toi releboksin puoli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=39719

Lehis
11.09.2009, 06:28
Paljos toi Runva painaa?

Ja onkos 6000-10 000 vinsseissä mitn paino eroja?

Repro
11.09.2009, 06:37
Varmaan sen saman mitä muutkin planeettavinssit (poislukien isorunkoiset)
Saahan sitä narulla kevennettyä :D

Lehis
11.09.2009, 07:33
Paljos se nyt sit painaa ilman vaijeria?

Pitäski puntaroida toi ABT10.

Kattelin tuossa noita mönkijän vinssejä, rinnaikkain istuttavan mönkijän vinssi(5000) painais 19,7kg. Tosin vaijeria kaan ei mene kuin vajaa 20m.

_Tero_
16.09.2009, 16:20
ei kellään sattuis olemaan linkkiä tonne johonkin saksan sivuille mistä sais noita puutekniikoita halvalla:confused::confused:

jv
16.09.2009, 17:14
ei kellään sattuis olemaan linkkiä tonne johonkin saksan sivuille mistä sais noita puutekniikoita halvalla:confused::confused:

ebayn kautta on pojat noita tilailleet...

MiKo
16.09.2009, 18:09
http://cgi.ebay.co.uk/ELECTRIC-WINCH-12V-RECOVERY-4x4-12500-lb-WINCHMAX-BRAND_W0QQitemZ130329530123QQcmdZViewItemQQptZUK_C ars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories _ET?hash=item1e583ecf0b&_trksid=p3286.c0.m14
http://cgi.ebay.co.uk/ELECTRIC-WINCH-24-VOLT-V-REVERSIBLE-4X4-TRAILER5443KG_W0QQitemZ190328717058QQcmdZViewItemQ QptZUK_Lifting_Moving_Equipment?hash=item2c5079bf0 2&_trksid=p3286.c0.m14

temetsu
18.09.2009, 10:48
itse olen asioinut ennemmin saksalaisten kuin engelsmannien kanssa. www.ebay.de ja hakusanaksi seilwinde.
haun jälkeen vasemmasta laidasta valitset Auto & Motorrad: Teile. Siihen pitäisi tulla jokunen sivu autokäyttöön soveltuvia vinssejä. jago24online on myyjän nimi tuolla ebayssä jolta ostin omani. Sain huudettua 146e + postikulut 70e. Ja maksu onnistuu tilisiirrolla.

Jeeper
18.09.2009, 11:05
itse olen asioinut ennemmin saksalaisten kuin engelsmannien kanssa. www.ebay.de ja hakusanaksi seilwinde.
haun jälkeen vasemmasta laidasta valitset Auto & Motorrad: Teile. Siihen pitäisi tulla jokunen sivu autokäyttöön soveltuvia vinssejä. jago24online on myyjän nimi tuolla ebayssä jolta ostin omani. Sain huudettua 146e + postikulut 70e. Ja maksu onnistuu tilisiirrolla.

Vähän on hinnat nousseet Saksassakin, nyt tuon Jagon automaattihuutorobotit nostaa jo yli 220€:n :(

Rekisteröimätön
18.09.2009, 11:15
saman verran virtaa/watti varmaan kaikki ottaa, vai? ainaki samalla jännitteellä.. on kyseessä kiinan kama , warn tai comeup tms.. sähkölaitteilla vääntö tehään välityksillä, eli nopeampi on suht väkisinkin heikompi teholtaan..

Eipäs vedetä noin yksinkertaisia johtopäätöksiä!

Lopputulos on kompromissi ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Moottorin painosta voi päätellä onko siellä kuparia, näkyy sitten virrankulutuksessa (ja lämmöissä). Taborit esimerkki joissa säästetty materiaaleissa....

temetsu
18.09.2009, 13:02
nousi ne vinssien hinnat aiemminkin yleensä yli 180e, mutta omani sain aika halvalla. kyllä se halvallakin irtoaa kun jaksaa kytätä. Työkaveri oli kysellyt noita kiinan vinssejä jostain välittäjältä tai tehtaalta kiinasta ja 3kpl 13000lbs vinssejä olis kustantanut 550e rahteineen suomeen.

Heegi
22.09.2009, 03:19
ehkä vähän mutta ei paljon offtopic,mutta sehän sopii kun koko foorumi on offi :D

http://www.preheat.eu/index.php?page=offroad-varusteet

onko kokemusta noista vinsseistä? kelasin tota highspeediä ettei tarvii varttua sitä ulso kelaamista ym
ja samalla tollasen kompuran vois ostaa,ku halvalta vaikutti..

mitä raati sanoo?ovatko ihan huonoja?

Nex
23.09.2009, 21:03
Mites onkos Veljekset Keskisellä vinssejä myynnissä ja mihin hintaan, onko kukaan käynyt kahtomassa? vuoden takuunhan ne taitaa myöntää kaikille sähkövehkeille.

arho
24.09.2009, 12:57
En nyt malta olla heittämästä lusikkaa tähän soppaan, vaikka jutun aloittaja on hankkinut vinssin jo ajat sitten!

Eli, mulla on "offiputiikki" täällä eräässä Suomalaisten suosimassa turistikohteessa, ja tuotevalikoimaan kuuluu juurikin samaisen kiinalaisen valmistajan vinssi mitä Preheat myy siellä Suomessa. Kokemuksesta voin sanoa, että niin laadullisesti/ tukku hinnaltaan vinssi kuuluu kiinalaisten vinssien " Premium" luokkaan. Jokainen meiltä myyty vinssi avataan ja vaihteiston rasvat vaihdetaan ( suomessa opittu toimenpide, tarpeellista?) Yhdessäkään vinssissä ei ole havaittu aikaisemmassa viestissä mainittuja metalli lastuja/ siruja/ paloja.

Korroosion kestävyys on hyvä. Sääolosuhteethan meillä poikkeaa aika paljon Suomen oloista, mutta Atlantin suolat söi ainakin meidän autosta kromi antennin 3 viikossa.

Vinssi köysi muuttaa UV-säteilyn ansiosta väriään noin kuukaudessa, ainakin täällä. Helppo välttää vinssi pussilla!

Sähkömoottorit hyvä laatuisia, tehtaan itsensä tekemiä ( samat moottorit kuin eräässä huomattavasti hinnakkaammassa vinssissä, !).

Meillä täällä alan harrastajat kayttävät lähes poikkeuksetta Warnin räikkää. Jokainen voi kuvitella, ettei se ole aivan reilua verrata warnia kiinan vinssiin. Toisealta nykyinen taloudellinen tilanne, on tehnyt sen että ominaisuuksiltaan ehkä puolet " huonompi" mutta hinnaltaa 4/5 halvempi vinssi käy myös kaupaksi!

Tämä siis täysin Suomalaisista jälleenmyyjistä riippumaton kommetti, joka pereustui omiin havaintoihin/ kokemuksiin!

Kiitos, ja nyt lähden vuorille offaa!

jampeli
08.12.2009, 09:54
Olen miettinyt sähkövinssiä Suzukin nokalle ja kaipaisin mielipiteitä mikä kannattaisi ostaa.
Vaihtoehtoina on ollut :
Runva 12000 lbs narulla
Runva 9500lbs Vinssi narulla "High speed"
Noi on melkein samanhintaisia joten kumpi olisi parempi? pienempi olisi nopee kaksvaihteinen mutta jaksaako se vetää kunnolla?

Kolmas vaihtoehto on Timbertech 13000lbs vaijerilla ?

jakenbj
08.12.2009, 10:06
Olen miettinyt sähkövinssiä Suzukin nokalle ja kaipaisin mielipiteitä mikä kannattaisi ostaa.
Vaihtoehtoina on ollut :
Runva 12000 lbs narulla
Noi on melkein samanhintaisia joten kumpi olisi parempi? pienempi olisi nopee kaksvaihteinen mutta jaksaako se vetää kunnolla?

Miksei Preheatin myymää 9500 high speediä???On ainaski hinta ja laatu kohilaan.

hazzinen
08.12.2009, 16:06
eipä ehkä ihan asian suuntasta, mutta vinssiasiaa kumminkin. ostin tommotteen atv-vinssin motonetistä, 70 makso. tulee pelkästään tuon auran nostoon/laskuun, joten varmaankin ajaa asiansa. hyvää ja huokeeta! =0)##

T€€MU
08.12.2009, 17:12
Meillä täällä alan harrastajat kayttävät lähes poikkeuksetta Warnin räikkää. Jokainen voi kuvitella, ettei se ole aivan reilua verrata warnia kiinan vinssiin.
Kiitos, ja nyt lähden vuorille offaa!

Jaha jaha... päästään kohti kliimaksia ;)

Nyt voidaankin kysyä mitä eroa on kiinassa tehdyllä warnilla ja kiinassa tehdyllä diudiu-vinssillä ?

nimim. mikä poksahti ? jaa warnihan se taas..

Tumi
08.12.2009, 17:33
Missäs on japsit ja sakemannit?
Jaa mut käviskö ruotsi? Sieltähän tulee kaikkea muutakin hauskaa offi kamaa.

hutikka
08.12.2009, 19:49
No kysytään vielä mielipiteitä mekaanisista vinsseistä,eihän otsikko niitä kiellä.Eli mekaanisten vinssien hyvät ja huonot puolet verrattuna sähkövinssiin:confused:?
Ostin mekaanisen vinssin pajeroon koska sain sen edullisemmin kuin sähköisen vastaavan,käyttökokemuksia ei ole vielä.Joten kyselisin mielipiteitä mekaanisista vinsseistä,jos aihe "sähkövinssi VS mekaaninenvinssi" on jo olemassa niin linkki:cool:

temetsu
08.12.2009, 20:16
No kysytään vielä mielipiteitä mekaanisista vinsseistä,eihän otsikko niitä kiellä.Eli mekaanisten vinssien hyvät ja huonot puolet verrattuna sähkövinssiin:confused:?
Ostin mekaanisen vinssin pajeroon koska sain sen edullisemmin kuin sähköisen vastaavan,käyttökokemuksia ei ole vielä.Joten kyselisin mielipiteitä mekaanisista vinsseistä,jos aihe "sähkövinssi VS mekaaninenvinssi" on jo olemassa niin linkki:cool:

Minkäslaisen vinssin ostit. Paljon siinä on vetokykykyä ja mitä maksoi

hutikka
08.12.2009, 20:36
BJ:n Orkkis,läpivetävä,käännetty ja tehty peti pajeroon.30m 8mm vaijeria.alle 500e
en tiedä paljonko vetää,riippuu kai millä vaihteella huuattaa..

khonkonen
08.12.2009, 20:52

Mulla pätkä pajerossa kans mekaaninen tojotan vinssi. Pari ongelmaa havainnut:
- Vaijerin sisään kelaaminen hankalaa, jos ei oo kaveria. (Vertaa sähkövinssi kaukosäätimellä)
-Sokkatapin keston mitottaminen, jottei särkisi mitään muuta. Vinssi on melko tunnoton vetäjä, eli voimaa ainaki on.

hutikka
08.12.2009, 21:26
OT mutta oisko hyvä murtopultti 8.8 6mm?ennemmin pultti paskaks kun vinssi tai loota.

jampeli
08.12.2009, 21:31
6mm pultti on ihan hyvä. Riittää aikamoisiin vetoihin mutta katkee vielä ennenkuin mikään hajoo.Tojotan mekaanisen alkuperäisen 8mm vaijerin sillä ainakin katkoi moneen kertaan.

Viipo
08.12.2009, 21:54
Tojotan mekaanisen orkkisvaijeri nyt onkin kuraa. Ohjekirjan mukaan se on mitotettu 1500kg vetoon, eli oisko se niinku ~3333lbs.

Itellä on nykysellään 11mm naru, ja 12.9 8mm sokkapultti. Mieluummin katkon sitä narua ja sitten pleissaan, ku rupeen suossa konepeltiä myöten ollessa vaihtamaan sokkapulttia.

10mm hissivaijeria ainakin voi pätkiä, kuin lakua. 18 000 lbs luvattu narukin tykkää katketa ennemmin.

Ainoo ongelma siinä on, että pitkissä vedoissa tykkää lämmetä vähän turhankin kanssa. Viime talvena räjähti stefat pihalle, kun 1,5km vinssattiin hojoa umpihangessa etiäpäin putkeen. Toki suurimmalla vaihteella ja kaasu pohjassa kokoajan :P

Jaa niin se linkki:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53973

Niin tämähän on täysin mietittävissä sen mukaan mikä käyttötarkoitus tulee olemaan. Jos haluat olla pelastava enkeli ja se joka ei koskaan vinssiongelmien takia jää suohon ja lopuksi vinssaa kaikki muutkin ylös niin mekaaninen on silloin asiaa. Luotettavuus on patarautaa mutta kuten mainittu niin jos kone ei käy niin ei vinssikään pyöri. Samoin kuin renkailla auttaminen mekaanisella on lähinnä kaivatusta koska renkaat pyörii samaa tahtia kun vinssi vetää. Vinssi pitäisi saada vetämään nopeammin kuin mitä renkaat pyörii ja se kyllä onnistuu esim. lietekärrystä lainatulla kertojalla mutta taas joudutaan rakentamaan kardaanin väliin painavia kikottimia.

Pasi66
09.12.2009, 15:26
Vaihtoehtoina on ollut :
Runva 12000 lbs narulla

Mulla on ollu kisakäytös läjän nokalla Runva 9500lbs "High speed" 8,6hp:n moottorilla yksivaihteinen, todella nopea myös kuormalla
(mielestäni vetonopeus kuormalla on tärkeämpi kun tyhjän narun veto" sen voi tehdä vinssiapinakin") Voima ei ole loppunut ja Virta riittää läjän vakio laturilla ilman ongelmia.
Planeetassa valmiiksi notkeat vaseliinit,ei mitään vakio kiinalaista karhun p:aa
Hinta 490€
Takuu 2vuotta
Ei mun mielestä paha hinta/laatu suhde

TEAM Pohojanmaa 2

jampeli
16.12.2009, 20:22
Preheatin 9500lbs highspeed tuli ostettua ja ihan hyvältä vaikuttaa.
On muuten ilmeisesti Haisen Winch merkkinen, ainakin kuvien yms perusteella samoja
http://www.hswinch.cn/docc/chan.asp?c_id=381

jpisteh
07.01.2010, 18:50

Nyt ei mennyt minulle jakeluun, yllä oleva kommentti....

Vinssit ovat minulle outoja, joten kohta 2 h aikaa viettänyt aiheen piireissä.... ja sitä ennen 2 h käytti aikaa kun onki Civicciä ylös ;-(.

Sähkömoottorin hyötysuhde ei varmaankaan ole vakio (käynnistysmoottoreissa ainakin suuria eroja), vaan siihen vaikuttavat monet asiat
- sisäiset vastukset (hiiliharjat, hiilikiskot jne...)
- moottorityyppi (starteissa ainakin käytetään... useampaa vaihtoehtoa)
- mootttorin suunnittelu (käämien paikat, paksuudet ja sijainti, kollektorit jne....)

Sähkömoottorista tulee "vääntö" ja välitykset sitä kasvattavat (tai pienentävät).... Mutta vääntö tulee sähkömoottorista.

Käytetäänkö kestomagneettimoottoreita vinsseissä?

j.h

kannattajia löytyy joka lähtöön, niin kuin autoissa....

escorvet
07.01.2010, 22:23
http://cgi.ebay.co.uk/ELECTRIC-WINCH-24V-RECOVERY-4x4-12500-lb-WINCHMAX-BRAND_W0QQitemZ130355969514QQcmdZViewItemQQptZUK_C ars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories _ET?hash=item1e59d23dea#ht_7721wt_1009

Onko tollasta kukaan kokeillu? Onko hintansa arvoinen???

Lähinnä kiinnostaa että onko noi yhtään parempia ku timbertech vinssit.

¤Offi-Osku¤
07.01.2010, 22:23
Itse meinasin tommosen tilata 12v, mutta jäi sitten tilaamatta.

Racingrabbit
08.01.2010, 07:26
http://cgi.ebay.co.uk/ELECTRIC-WINCH-24V-RECOVERY-4x4-12500-lb-WINCHMAX-BRAND_W0QQitemZ130355969514QQcmdZViewItemQQptZUK_C ars_Parts_Vehicles_Other_Vehicle_Parts_Accessories _ET?hash=item1e59d23dea#ht_7721wt_1009

Onko tollasta kukaan kokeillu? Onko hintansa arvoinen???

Lähinnä kiinnostaa että onko noi yhtään parempia ku timbertech vinssit.

Löytysköhän tuohon firmaan jotain sähköpostiosoitetta,josta voisi tiedustella Suomeen toimitusmahdollisuutta ja hintaa?

Jopo_
08.01.2010, 08:18
Tuollahan se luki sivulla siinä taulukossa (Shipping Charges For Europe):

Suomeen

45.0KG (12,500lb Winch) £91.00

52.0KG (17,000lb Winch) £98.00

Toimitusaika 4-6 päivää

MakeO
08.01.2010, 18:57
Kannattaako ihan oikeesti säästää muutama kymppi siinä että tilaa ite "halppis" vinsssinsä Saksasta,Ranskasta,Espanjasta,Englannista tai jostain muualta mistä saa summan X säästettyä,jos koto Suomessa on jo aika hyvä kattama eri merkeille maahantuojia..?
No okei varmaan saa säästettyä jonkin euron vinssin hinnassa,mutta mä luulen että jos tulee jonkin ongelma tilanne niin täältä saa myyjän kiinni oli kellonaika tai viikonpäivä mikä vain ja varmasti varaosa ja takuu asiat hoituu nopeammin ja kivuttomammin...

MakeO
08.01.2010, 19:01
Niin ja se vielä unohtu sanoa että, muun muassa tämän palstan sponsorointi on aika paljolti kiinni siitä ainakin mulla miten kauppa käy palstan kautta...

akiky
08.01.2010, 19:48
Niin ja se vielä unohtu sanoa että, muun muassa tämän palstan sponsorointi on aika paljolti kiinni siitä ainakin mulla miten kauppa käy palstan kautta...

Eiköhän tämä palsta saada pyörimään vaikka kolehdilla, jos niikseen tulee. Tietysti hyviä pointteja, mutta asiakkaiden uhkailu ei ole ehkä paras tyyli saada niitä.

Korpikumpu
08.01.2010, 20:04
eipä ehkä ihan asian suuntasta, mutta vinssiasiaa kumminkin. ostin tommotteen atv-vinssin motonetistä, 70 makso. tulee pelkästään tuon auran nostoon/laskuun, joten varmaankin ajaa asiansa. hyvää ja huokeeta! =0)##

Itellä on varmaan sama vekotin ja samassa käytössä. Osittain kyllä myös suokuopasta kiskomiseen...

Toiminut molemmissa tarkoituksissa ihan hyvin. Miinuksena voisin sanoa, että on perkuleen kovaääninen alkuperäiseen Hondan vinssiin (en tiedä valmistajaa) verrattuna. Vaihdoin siis tuon alkuperäisen pois, kun meni joku muovinen tiiviste levy rusinaksi, eikä uutta löytynyt. Alkuperäinen oli kyllä vahvempi vetämään, vaikka samoja lukemia tarjoavat. Uudessa tuli vaan enemmän roipetta mukana, mm. pylpyrä.

No meni vähän ohi, mutta menköön...

Jopo_
08.01.2010, 20:32
Näyttää tuolla saksan ebay:ssa olevan koko ajan noita vinssejä myynnissä, huudoista riippuen 220-260e kuluineen vakuutettuna lähetyksenä suomeen.

MakeO:llakin on kyllä pointtinsa. Esim. preheatillakin 450e vinssiin saa jopa kahden vuoden takuun. Tuolta ebaysta kun tilaa niin se on aivan varma, että sitä ei takaisin kannata lähettää jos se menee paskaksi, tulee nimittäin sen verran kalliiksi.

ebay.de ja hakusanaksi seilwinde niin löytyy

Ipe64
08.01.2010, 20:37
Eiköhän tämä palsta saada pyörimään vaikka kolehdilla, jos niikseen tulee. Tietysti hyviä pointteja, mutta asiakkaiden uhkailu ei ole ehkä paras tyyli saada niitä.

:confused:Uhkailua? hmmnnn...mielenkiintoista:eek:.
Ikävä kyllä se on itseasiassa juuri noin kuin Make sen toi esille!

"Kannattaako ihan oikeesti säästää muutama kymppi siinä että tilaa ite "halppis" vinsssinsä Saksasta,Ranskasta,Espanjasta,Englannista tai jostain muualta mistä saa summan X säästettyä,jos koto Suomessa on jo aika hyvä kattama eri merkeille maahantuojia..?
No okei varmaan saa säästettyä jonkin euron vinssin hinnassa,mutta mä luulen että jos tulee jonkin ongelma tilanne niin täältä saa myyjän kiinni oli kellonaika tai viikonpäivä mikä vain ja varmasti varaosa ja takuu asiat hoituu nopeammin ja kivuttomammin..."

Ja tätä tapahtuu,paljon,tosin kysellään et mitäs tehdään kun mun tilaama tuote hajos ja kun te myytte/tuotte tätä kans,ni eiksvois...jne.
Hirveesti ihmetellään et ku ei ole esim. renkaita maassa ja siitä ja tosta nykyään huono tarjonta....juu,sitä saa mitä tilaa:rolleyes:,eli kun ei oikein ole kysyntää ei ole tavaraa välttämättä oikein tarjollakaan ja toimitaan pitkälti tilausmenetelmän kautta.
Ja tuo sponsorointi ei välttämättä koske pelkästään palstaa,vaan myös kilpailujen ja tilaisuuksien järjestämistä sekä mahdollisesti kilpailijoiden suoranaista "avittamista",toki onhan meillä meikäläistä isompia firmoja jotka varmasti vielä pystyvät....;)
"Pilkit palkinnoiksi?"kuin muissakin autourheilumuodoissa(ko).
Kovasti oon koittanut olla mukana...ja koitan olla jatkossakin,mutta,oli pakko:o
T.Ipe64/Ipefix

hazzinen
22.02.2010, 10:03
no kuis tämmönen, kaamee mörkö mutta samaa hintaluokkaa warnilaisen kans: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=moo2250

pattis
22.02.2010, 20:37
minkäs kokonen vinssinkutale tommoseen blazerin röhköön pitäs laittaa? :confused:

hazzinen
23.02.2010, 15:21
no rumin ja kallein tietty mitä budjetti antaa myären =0)##. kait se joku 12000 libsinen pitääs olla

Jopo_
23.02.2010, 15:38
no kuis tämmönen, kaamee mörkö mutta samaa hintaluokkaa warnilaisen kans: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=moo2250

Laitetaanko tuo itse vinssi kiinni autoon vai puuhun kun vinssataan? Sehän ois kätevä peli jos sen saa kiinni puuhun ja siittä vaijeri auton nokkaan. Safarilla pärjäis hyvin vinssittömilläkin autoilla jos vain yks tuommonen ois matkassa.

Edit: Ja ei kait tuommoista nyt kauhean mahohon ois tehdä moottorivikaisesta kiinanvinssistä ja vanhasta briggs und strattonista.

pattis
23.02.2010, 18:20
no rumin ja kallein tietty mitä budjetti antaa myären =0)##. kait se joku 12000 libsinen pitääs olla

juu mahollisimman ruma tietenkin:D

jpisteh
24.02.2010, 22:45
Muutaman kympin ehkä säästää ja saada vaivaa lisää, kun itse hankkii ulkomailta...

Tuntuu näiden kotimaisten kiinavinssien kauppialla olevan kova myynti into, viittii laittaa jopa hinnan ja tyypin.... mutta mitään teknillisiä faktoja ei viitsitä kertoa, ne pitää hoitaa googlen kautta ulkomaisilta sivuilta.... Niin eikös sen voi tilata niiltä jotka jaksavat asiakkaita informoida.

Suomi siirtyi SI-järjestelmään viime vuosituhannella, niin luulisi oleva asiaakkaalle palvelua, kun vinssin vetokyky ilmoitettaisiin edes kg arvona (kN olisi se virallinen, mutta....)

j.h

jpisteh
24.02.2010, 23:06
Warn TABOR 12K, onkos vinssistä kokemuksia?

Mistä moisen saa edullisesti, ipefixin hinta vaikutti aika kohtuulliselta vai?

http://www.ideatuli.fi löytyy vähän faktoja ja sijaintikin sopivampi omaan liikenteeseen ;-)
ja
http://www.warn.fi/index.php?sivu=tuotteet&st=0&tuotealue=16&alaryhma=&tuote=22

j.h

Pitäisi vähän puita vinssata ;-)

Jyrays
25.02.2010, 18:29
Mulla on taa http://www.warn.com/truck/winches/src/M8274-50.shtml Jeepin nokalla...

10 vuotta vanha, vain huolto toimia...

50m vetoa, nopeus 22,4 metria minuutissa ja siita alaspain! ;)

jpisteh
27.02.2010, 16:48
Sähkövinssi Tabor 12k, 12V, 5400kg versus Sähkövinssi Tabor 9k, 12V, 4000kg

Molemmat ovat fyysisesti liki samankokoiset ja painoiset, 12k virrankulutus on pienempi, koska vetovoima on tehty välityksillä, siis samoin myös hitaampi...

j.h

Rytari
27.02.2011, 15:38
olikos jollain mittään vertailutaulukoa nyt sitten noitten vinssien nopeudesta, monestakin vinssistä kyllä löytyy vähän aikaa haeskelemalla line speed taulukko, mutta kauhean työn takana sekin on...

tähän mennessä nopein "paperien mukaan" on on goldwischin isorumpuinen briteissä, kotimaisilta myyjiltä etenkin tota nopeus ja muitakin tietoja saa aika lailla haeskella ja yv:llä kun olen kysellyt niin ei tule edes vastausta muutamilta.

kokemukseen perustuva tieto nopeudesta ja kestävyydestä olis kuiteski sitä parasta antia.
joku 8-9.5 nopsakka vinssi vois olla semmonen mukava hankinta kun seuraavaan autoon visssiä sovittaa.

lacrits68
01.03.2011, 20:31
moi!

Oliskohan tuosta mihinkään? http://www.firstfour.co.uk/champion/champion-c-12000tdsc-12-volt-winch-2060638-386364-646405.php

//Janne

Rytari
01.03.2011, 22:53
moi!

Oliskohan tuosta mihinkään? http://www.firstfour.co.uk/champion/champion-c-12000tdsc-12-volt-winch-2060638-386364-646405.php

//Janne

ei puhettakaan välityssuhteesta, line speedistä ja painosta...

champion, kingone ja tds goldfish näyttää kuvissa samalta... erona vain hinta ja tiedot... championeista huonoiten löytyy, ja esim kingone 9.5c nopeus tyhjänä 4.5m/min ja tds 9.5c on 17m/min.. ja vesitiivis.

pitää saada ehdottomasti max tonnilla, narulla ja joku 14--> m/min tyhjänä, kuorman kanssa näkyy kaikki vetävän sen pari metriä....

lacrits68
02.03.2011, 00:00
ei puhettakaan välityssuhteesta, line speedistä ja painosta...

Löytyi toisaalta:

Specifications
Rated Pull Line 12000lb (5400kg)
6hp /4.5kw Series Wound Motor
Gear Reduction 254:1
Drum Size 63.5mm x 229mm
Mounting Pattern 254mm x 114.3mm
Weight 45kg

ja saman valmistajan "uudempi versio" http://dl.dropbox.com/u/5846105/Winch%20Manuals/Champion/12000EWX%20Spec.pdf

pahasti saman näköisiä...! http://www.electricwinchshop.co.uk/king-one-tds-12-0c-12v.html

Ite en ole mikään HC käyttäja ja käyttöä löytyy satunnaisesti paikallisilla off treffeillä...! Autona LR 110

//Janne

Rytari
02.03.2011, 21:34
noikin tuntuu ihan ok laitteilta, tosin mä kun en ajatellut ihan noin isoa laittaa, 9tonninen saa piisata niin kovinhan hitailta noi paperilla näyttää verrattuna esim lipposen myymiin

TML X8288 695,00€
i Comeup DS9,5 850,00€ jotka molemmat on vissiin 19m/min tyhjänä

atlokin warnitarjous on hieman kalliimpi mutta siinä onki jo naru mukana...

tds goldfish taasen on lähes saman hintainen (£389+vat sis.asennushilut, pylpyrän) kun noi sun laittamat 12000lbs, mutta nopeus on siiinäkin 17m/min tyhjänä, 125 puntaa lisää ja saa 30m dyneemaa aluliukukidalla saman..

baxxter
02.03.2011, 22:22
En ihan sokeasti lähtis noihin ilmotettuihin nopeuksiin luottamaan. Tabor 9k ja EWX9500 tjsp ilmoitetut nopeudet oli samat mutta selkeästi kiinalainen oli hitaampi (ja äänekkäämpi).

piippu
05.10.2012, 21:30
Jatketaas wanhaa keskustelua.....

Pystyykö TML X12500 vinssistä kääntää vapautusvivun päätyä muhun asentoon kuin suoraan ylös? (kun en ole ikinä tuollaisen sisälle katsellut ja ihan tuliterä laite kyseessä, niin ei kehtaa ihan kokeilumielessä räjäyttää pöydälle)
Cherokeen syylärin alla vähän ahdasta ja olisi huomattavasti helpompi jos sen päädyn voi tosiaan pyöräyttää niin että vapautusvipu sojottaisi suoraan eteenpäin....ja saisi vinnsin muutenkin ylemmäs :p (kiinnityspulttien puolesta homma onnistuisi, mutta onko tuolla sisällä jotain semmosta, että homma vaan ei mene kuin ajatus?)

Kuvatus vastaavasta kapistuksesta:

vilenius
06.10.2012, 08:22
käytä toi vapautus vipu irti ja kato onko sielä vaan semmonen ura mihin vipu menee jos näin niin sittehän sen voi kääntää.T-Max vinssisä on ainaki sillai mut toi vaihteistonpääty on vähä eri näkönen.

Patu925
06.10.2012, 15:27
Jatketaas wanhaa keskustelua.....

Pystyykö TML X12500 vinssistä kääntää vapautusvivun päätyä muhun asentoon kuin suoraan ylös?

Pystyy. päätykoppa 6koloruuveista auki, vedä 3mm ulospäin ja pyöräytys uuteen asentoon ja ruuvit kiinni.

Pätikkä
06.10.2012, 21:54
Tuli hankittua Pätikkä metsästys- ym. kevyeen maastokäyttöön. Siltä varalta että ajan auton jonnekin kiinni, olisi autossa hyvä olla vinssi. Vinssistä olisi varmaan iloa myös puiden kaadossa, venehommissa jne.

Onko kukaan asentanut Pätikkään tai Navaraan vinssiä, mitä muutostöitä se on edellyttänyt ja mitkä ovat olleet kustannukset? Onko olemassa muuta tapaa vetää auto pois pulasta, HiLift ehkä?

Kiitos vastauksista!

Porvoon Hilma
07.10.2012, 15:37
Tuli hankittua Pätikkä metsästys- ym. kevyeen maastokäyttöön. Siltä varalta että ajan auton jonnekin kiinni, olisi autossa hyvä olla vinssi. Vinssistä olisi varmaan iloa myös puiden kaadossa, venehommissa jne.

Onko kukaan asentanut Pätikkään tai Navaraan vinssiä, mitä muutostöitä se on edellyttänyt ja mitkä ovat olleet kustannukset? Onko olemassa muuta tapaa vetää auto pois pulasta, HiLift ehkä?

Kiitos vastauksista!

En tohon autoon, mutta jos haluut lukea hilux takavinssistä niin löytyy täältä palstalta,

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98065&highlight=Takavinssi

Vielä sen verran, että mulla on tossa 10000 lbs eli 4,5 tonnin vinssi ja sillä oon ton Hilman jo kolme kertaa vetänyt mudasta. Ei ois lähtenyt tunkkaamalla tai ois menny koko päivä puljatessa.

Mika P
07.10.2012, 16:25
Minkälaisia hydraulimoottoreita porukat on käyttäny noitten toitsujen mekaanisten vinssien kanssa olisi tarkoitus rakentaa valmetin 502:seen eteen vinssi? pyörintänopeuden ja koon suhteen?

piippu
07.10.2012, 16:44
Pystyy. päätykoppa 6koloruuveista auki, vedä 3mm ulospäin ja pyöräytys uuteen asentoon ja ruuvit kiinni.

Kiitokset! :)

Nuhapumppu
27.11.2013, 19:55
Vanha aihe mutta ajankohtainen aina. Eli onko kenelläkään kokemuksia nuista MakeO:n/maplehillin myymistä vinsseistä,ja nyt siis kyse tuosta PowerMax:ista? Ja kaikki mielipiteet kiinnostaa,myöskin nopeus/teho muttei "osta ennemmin 10000€" warni" kommentit ei. Painotetaan siis että virveli tulossa 1gen. pitkän pajeron keulaan eikä kilpailla vaan ajetaan vain omaksi iloksi ja muiden harmiksi,kiire ei ole niin mihinkään.
Tuommoista 9,5 narulla haaveillut.http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6061&pictureid=134311

GrapL
28.11.2013, 20:37
1. TML
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/308916/129

2. RUNVA
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/146530/129

Molemmista kysymyksiä: saako näihi narun jälkikäteen asennettua? Tekeekö kummallakaan mitään? Kestäneeköhän vesileikkejä? Kokemukset? Löytyykö 300-500e hintahaarukkaan parempaa?

Kohde mihi jompaa kumpaa tässä oon pähkäilly ois suzuki sj413..

HRD
28.11.2013, 21:28
1. TML
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/308916/129

2. RUNVA
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/146530/129

Molemmista kysymyksiä: saako näihi narun jälkikäteen asennettua? Tekeekö kummallakaan mitään? Kestäneeköhän vesileikkejä? Kokemukset? Löytyykö 300-500e hintahaarukkaan parempaa?

Kohde mihi jompaa kumpaa tässä oon pähkäilly ois suzuki sj413..

Narun saa laitettua vinssiin kuin vinssiin. Itse en laittaisi suikkaan 12 tonnista vinssiä vaan katselisin 9500 kokoluokan vintturia ja jotain mieluusti vaikka perus mallia nopeempaa.

Repro
28.11.2013, 21:38
Narun saa laitettua vinssiin kuin vinssiin. Itse en laittaisi suikkaan 12 tonnista vinssiä vaan katselisin 9500 kokoluokan vintturia ja jotain mieluusti vaikka perus mallia nopeempaa.

12 tonninen vinssi on todella turha Suzukin keulalla, saa olla jo yritystä jos sen saa niin jumiin ettei 9500 lbs vinssi riitä.
Mieluummin tommonen nopea. http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/64014/129
Laturi, akku/akut sekä piuhoitukset pitää olla kunnossa.

GrapL
29.11.2013, 10:03
Olipa hyvä siis että otin asian puheeksi. Ajattelin vain sitä et 12t vetää vähemmä virtaa ku 9500 muut tietty nopeemmalla 9500 ei vinssailussa mene aikaa niin paljon. Oisko muita suositeltavia nopeita vinssejä tuoho max 500 € hintaluokkaan?

GaryRock
29.11.2013, 22:55
12 tonninen vinssi on todella turha Suzukin keulalla, saa olla jo yritystä jos sen saa niin jumiin ettei 9500 lbs vinssi riitä.
Mieluummin tommonen nopea. http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/64014/129
Laturi, akku/akut sekä piuhoitukset pitää olla kunnossa.
Jos puhutaan kiinalaisista vinsseistä, niin 12000 lbs voi hyvinkin olla 7000lbs.
Itellä runva 12000 Suzukin keulalla ja välillä loppuu puhti siitäkin, tosin vinssaan sillä muutakin kuin autoa.

Repro
30.11.2013, 01:20
Jos puhutaan kiinalaisista vinsseistä, niin 12000 lbs voi hyvinkin olla 7000lbs.
Itellä runva 12000 Suzukin keulalla ja välillä loppuu puhti siitäkin, tosin vinssaan sillä muutakin kuin autoa.
Miten saat pysymään auton paikoillaan jos 12 000lbs vinssistä puhti loppuu?
Ettei ole virran vähyyttä?
Jossain kisassa(en muista missä) huomasi selvästi että vinssi puutui aikaisempaa nopeammin, loppujen lopuksi syyksi paljastui ihan vain pieni halkeama akunkengässä.

GaryRock
30.11.2013, 08:10
Miten saat pysymään auton paikoillaan jos 12 000lbs vinssistä puhti loppuu?
Ettei ole virran vähyyttä?
Jossain kisassa(en muista missä) huomasi selvästi että vinssi puutui aikaisempaa nopeammin, loppujen lopuksi syyksi paljastui ihan vain pieni halkeama akunkengässä.

Ei ole virran vähyyttä. Auto pysyy paikalla esim. liinoilla ja ajamalla sopivaa kiveä vasten. Enkä edelleenkään usko, että kiinalaisen 12000lbs on läheläkään sitä

timpe83
30.11.2013, 09:05
Ite kiskon riski 2000kg autoa runvan 9500:lla nopealla vinssillä ja akselit irtoaa ennemmin kuin voima loppuu.. ;-) virtaa pitää olla että vinssi jaksaa vetää, mulla on edessä 95A agm akku ja takana 95A normi akku takavinssille, laturina 90 amppeerinen ja tuntuu että oikeen pitkässä vedossa virta meinaa kuitekin loppua..

GaryRock
30.11.2013, 14:41
Ite kiskon riski 2000kg autoa runvan 9500:lla nopealla vinssillä ja akselit irtoaa ennemmin kuin voima loppuu.. ;-) virtaa pitää olla että vinssi jaksaa vetää, mulla on edessä 95A agm akku ja takana 95A normi akku takavinssille, laturina 90 amppeerinen ja tuntuu että oikeen pitkässä vedossa virta meinaa kuitekin loppua..

Itse kiskoin reilu kuution kiviä, joissa ei pyöriä alla. Virta loppuu väkisinkin pitkässä vedossa, vaikka olis satoja ampeeritunteja.

sos
02.12.2013, 15:39
mulla taas 2x95amp vanhoja veneen akkuja suikan orkkis laturi, eikä kertaakaan ole vielä virta loppunu, jossain siis joku vika, kun niin hyvin toimii:)😃

GaryRock
02.12.2013, 16:05
Kai se riippuu mikä on pitkä vinssaus. 2kk kesällä vinssailin kiviä, eli välillä joutu lataamaan.

tomni
09.12.2013, 21:44
mistähän voi johtua et mönkijässäni oleva vinssissä ei veto toimi kuin toisin päin vaikka kuinka nappuloita runkkaa. vinssi siis vetää sisään päin mutta ei tule ulos nappulaa painamalla. vapauttamalla vain

pee
09.12.2013, 21:51
mistähän voi johtua et mönkijässäni oleva vinssissä ei veto toimi kuin toisin päin vaikka kuinka nappuloita runkkaa. vinssi siis vetää sisään päin mutta ei tule ulos nappulaa painamalla. vapauttamalla vain

1 ääni solenoidi vialle

H&K
09.12.2013, 22:05

1 ääni solenoidi vialle

Samoilla oireilla jossain talvieksytyksessä lähdettiin metsästämään uutta solenoidia. Kun sellanen monen tunnin jälkeen löydettiin niin yllätys yllätys, eipä auttanu, vika oli moottorissa.

Mikael73
13.12.2013, 07:17
"Kannattaako ihan oikeesti säästää muutama kymppi siinä että tilaa ite "halppis" vinsssinsä Saksasta,Ranskasta,Espanjasta,Englannista tai jostain muualta mistä saa summan X säästettyä,jos koto Suomessa on jo aika hyvä kattama eri merkeille maahantuojia..?
No okei varmaan saa säästettyä jonkin euron vinssin hinnassa,mutta mä luulen että jos tulee jonkin ongelma tilanne niin täältä saa myyjän kiinni oli kellonaika tai viikonpäivä mikä vain ja varmasti varaosa ja takuu asiat hoituu nopeammin ja kivuttomammin..."

T.Ipe64/Ipefix

Tuossa on kyllä asiaa. Kiinanvinssejä toimittaneena on kyllä voinut olla positiivisesti yllättynyt siitä palautteesta mitä vinsseistä saanut.
Niitä on kyllä pantu kisoissa koville,vuoden aika kaksi rikkoa,kummassakin tapauksessa vinssipedin kiinnitys petti.
Osat on saanu lähetettyä samana päivänä kun kaveri on soittanu.
Stonehillissä kaveri roikotti kahden tonnin pajeroaan kalliolta renkaat kokonaan ilmassa,köyden varassa :eek:
Ei puhettakaan että 9,500Qsta olisi voima loppunut,tulipahan köysikin testattua..
Pitää koputtaa puuta...mutta tähän mennessä vielä mulle huonoa palautetta noista Runvista ei ole tullut

aslakki
13.12.2013, 15:44
Moottori 12V 8.6 HP(6.4 kW) tai 24V 10.7 HP(8.0 kW)

Vetoteho 4309 kg, välitys 110:1 (nopeus 15m/min)

Runvan highspeed..... kummalla moottorilla tuo ilmoitettu vetoteho saavutetaan?

Ponssekuski
13.12.2013, 16:23
Moottori 12V 8.6 HP(6.4 kW) tai 24V 10.7 HP(8.0 kW)

Vetoteho 4309 kg, välitys 110:1 (nopeus 15m/min)

Runvan highspeed..... kummalla moottorilla tuo ilmoitettu vetoteho saavutetaan?

12V => 15.3m/min ja 24V => 16.2m/min

Ponssekuski
13.12.2013, 16:27
Ei ku vetotehoahan sie kyselitkii :o Eikös se tuol 12 volttisellakin pitäis tuo veto saavuttaa..

Mikael73
13.12.2013, 18:08
Ei suoranaisesti tuohon löytynyt vastausta, mutta standardi (?) kaapeleilla todellinen vetoteho jää ehkä 8,000 lbs (3609kg), 9,500 vetotehon saavuttamiseksi suositellaan vähintään 70mm² kaapeleita..kyllä se virtaa haukkaa..

VOLIATTI
15.12.2013, 21:11
Rangea repiny tuo warnin räikkä vinssi vuodesta 90 ja tuntuu vieläkin toimivan täysin moitteetta.
Heti aluks hajos muoviset rattaat,alumiiniset vaihdettu tilalle sen jälkeen ei olla muutakun vaiheltu rasvoja ja vaijereita,narua ei enään tule kun on tuo ajaminen jääny vähemälle, tuppaavat haurastua nopeammin kuin vaijeri, takana ollu t max vuodesta 05-06 eikä ole tarvinnu muutakuin vaihtaa langatonta ohjainta, tosin t maxilla ei paljoa ole revitty, kun tarkoitus on ollut että eteenpäin mentäis:D

ImacInnes
07.05.2014, 23:01
No niin, nyt on vuodesta -09 pyöritelty vinssiä maastossa ja nyt rupeaa tekemään mieli nopeampaa jotta saa ripeämmin vuotavan JEgoNEERin kuiville vesi- ja muta leikeistä.

Miltäs merkeiltä nopeampaa mallia löytyy, ja hintaakin saa kertoilla jos tietää tai linkkejä laitella näkyviin.
Mitenkäs on sen virrankulutuksen laita hitaampiin verattuna?

Onkos ne ollu oikeasti nopeampia ja kuinka ovat kestäneet?
Eli nyt saa kehua oman nopean kelan maasturin keulalta jos on syytä tai kertoa huonot kokemukset moisista.

t. Ismo Ämmä

Sami89
08.05.2014, 06:06
Tojotan mekaaninen patrollin nokalla on ainaki hemmetin nopee.:D Eikä vie virtaa.;)

Vaan asiaa, eikös runvalla ainaki ollu niitä high speed malleja? Latella oli ainaki lättisjeepissä semmonen ja kyllä se minusta ainaki melko nopia oli.:)

timpe83
08.05.2014, 07:00
Cflinellä on runvan nopeaa välityksellä 80:1, sillä pitäs keretä. :) mulla on eessä ja takana runvan 9500Q välitykset on 110:1 ja oon ollut tyytyväinen vauhtiin ja voimaan, eikä hintakaan ole paha.

Ponssekuski
08.05.2014, 07:57
Cflinellä on runvan nopeaa välityksellä 80:1, sillä pitäs keretä. :) mulla on eessä ja takana runvan 9500Q välitykset on 110:1 ja oon ollut tyytyväinen vauhtiin ja voimaan, eikä hintakaan ole paha.

Jos yhtään isompi auto, ni tuo Runva 80:1 välityksillä on varmasti liian tehoton.. Ostin joku aika sitte tuollasen 110:1 välityksillä olevan 9500Q highspeed mallin Runvan ja hyvältä on vaikuttanut.. Varmaan 3 kertaa nopeampi, kuin aikaisempi tml12500 ja vetotehoakin tuntuu olevan yllättävän hyvin.

ImacInnes
08.05.2014, 11:07
Joo iteläkin on nyt Runavan normi vauhtinen vinssi ja se on osoittautunut ihan päteväksi laitteeksi.

Tarviipa kysellä tuollaista Runvan 110:1 välityksellä olevaa, kun tuo JEgoNEERi on aikamoinen malmikasa niin sellainen varmaan tarvittaessa pystyisi liikuttamaan jumista pois.

Kiitoksia kommenteista
t. Ismo Ämmä

ImacInnes
09.05.2014, 06:55
Kertokaapas minulle ja muille tietämättömille noista välityksistä lisää.

Nyt on mainittu 80:1 ja 110:1. Netistä kun selailin niin löytyi paljon isompaakin lukua?
mm. 159:1, 211:1, 230:1, 261:1, 315:1 ym.
Miksihän on näin paljon eri välityksiä?

Mikä pyörii 80 kierrosta kun jokin pyörii yhden kierroksen? Vai miten se nyt menee?

t. Ismo Ämmä

Arska
09.05.2014, 07:21
Kertokaapas minulle ja muille tietämättömille noista välityksistä lisää.

Nyt on mainittu 80:1 ja 110:1. Netistä kun selailin niin löytyi paljon isompaakin lukua?
mm. 159:1, 211:1, 230:1, 261:1, 315:1 ym.
Miksihän on näin paljon eri välityksiä?

Mikä pyörii 80 kierrosta kun jokin pyörii yhden kierroksen? Vai miten se nyt menee?

t. Ismo Ämmä

Mitä isompi vetoteho, sen tiheämpi välitys yleensä.

Esim. 80:1 välityksellä moottori pyörii 80 kierrosta, kun rumpu pyörii yhden kierroksen jne... Eli jos välitys on harvempi, moottorin vääntömomentin on oltava suurempi, että saavutetaan sama vetoteho.

Kaitsu67
09.05.2014, 08:45
Eikös noi Powermaxitkin ole ihan kelpo vinssejä?

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112705&highlight=maplehill

Racingrabbit
09.05.2014, 09:11
Mulla oli aikaisemmin Runvan 9500Q "high speed" ja olin todella tyytväinen sen voimaan ja nopeuteen.Välillä joutui toista autoa rampeille auttaessa laittamaan lokipyörän kun oli liian nopea kelaus tarkkaan hommaan.Ja radiokauko-ohjaus toi vielä lisää viivettä.

Hyvin jaksoi vetää,vaikka välillä oli vahingossa pakki päällä eteenpäin vinssatessa :D

https://lh3.googleusercontent.com/-P1hRM-eQmXI/UVl4kWUlnTI/AAAAAAAAI08/xUZAsgWeuWg/w832-h553-no/DSC_1786.JPG
Kuva Andy Björkwall

ImacInnes
09.05.2014, 17:00
Mitä isompi vetoteho, sen tiheämpi välitys yleensä.

Esim. 80:1 välityksellä moottori pyörii 80 kierrosta, kun rumpu pyörii yhden kierroksen jne... Eli jos välitys on harvempi, moottorin vääntömomentin on oltava suurempi, että saavutetaan sama vetoteho.

Väänetääs lisää "rautalangasta" asiaa. kiitos.
No sitten äkkiä maalikko luulisi että mitä tiheämpi välitys niin sitä hitaampi? Vai mitenkä?
t. Ismo Ämmä

Ponssekuski
09.05.2014, 17:33
No sitten äkkiä maalikko luulisi että mitä tiheämpi välitys niin sitä hitaampi? Vai mitenkä?
t. Ismo Ämmä

Jos vinsseissä eri välitykset mut samat moottorit, niin harvemmalla välityksellä oleva on nopea/heikko.. tiheämmällä välityksellä oleva hidas/vahva. Erot kuitenkin tasaantuu vedon kovetessa tiettyyn rajaan saakka. Nopea vinssi on mukava varsinkin silloin, kun veto pääsee välillä löystymään.. ei tarvia jäädä odottelemaan, että vinssi kerkiää kelaamaan narua alta pois.

ISE
09.05.2014, 19:52
:Dharraste hommissa riittää että pelaa,siellähän vietetään ns.laatuaikaa,nopeus kuuluu kisoihin.

Paavo
09.05.2014, 19:58
t. Ismo Ämmä

Aattelet vaikka sen jeepin vaihteistoa.Ykkönen on tiheä, eli moottori pyörii monta kierrosta yhtä renkaan pyörähdystä kohden. Menee hitaasti mutta voimaa on kun moottorin voima/vääntö kerrotaan välityksellä.

Toisessa ääripäässä isoin vaihde (yleensä noin suora eli 1:1), eli moottorin tarttee pyörähtä vaan muutama kierros (perävälityksen verran) niin rengas on pyörähtänyt kokonaisen kierroksen. Menee kovaa mutta voimaa/vääntöä on selkeesti vähemmän kuin pienillä vaihteilla.

Vertaa vaikka sitä että kuinka jyrkään mäkeen auto jaksaa milläkin vaihteella kiihtyä (raskaan trailerin kera niin ajatus syntyy helpommin) ja kuvitellaan että siihen mäkeen (sen alkuun) pääsisi joka vaihteella samoilla moottorin kierroksilla.

Vinsseissä välityksen on kiinteitä, harvoja 2-vaihteisia vinssejä lukuunottamatta.

Karkeesti vois ajatella että 80:1 vinssissä on aina vitonen päällä, ja 315:1 vinssissä aina hidas ykkönen.

Mutta jos moottori on tarpeex voimakas (tässäkin voima = vääntö), niin mitäs sitten, homma toimii.

Ponssekuski
09.05.2014, 21:40
:Dharraste hommissa riittää että pelaa,siellähän vietetään ns.laatuaikaa,nopeus kuuluu kisoihin.

Kyllä sitä rupiaa arvostamaan vinssin nopeutta, kun kylmä vesi pallit kastelee (joillekin riittää varpaat).. oli se sit kisa tai laatuajan viettoa :D:D;)

ImacInnes
09.05.2014, 21:41
Tarkoitus olis vaihtaa nykyinen vinssi nopeampaan kuin sain sen juuri myytyä.

Powermax olisi tuollainen: 12000 lbs, moottori 6.6 hp, välitys 190:1

Vaan epä tuostakaan se nopeus käy ilmi?
Tarvii varmaan käydä ihan livenä koittamassa niin sillähän se selviää?

Eli vinsseissä voi olla eri välityksiä vaikka kuinka ja eri tehoisia moottoreita vaan nopeus on sitten mitattava vai ihan livenä jos ei muuten tietoa löydy?

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
09.05.2014, 21:44
Kyllä sitä rupiaa arvostamaan vinssin nopeutta, kun kylmä vesi pallit kastelee (joillekin riittää varpaat).. oli se sit kisa tai laatuajan viettoa :D:D;)

Juurikin tämän takia nopeutta ollaan hakemassa lisää jotta märästä pääsisi nopeampaan pois.
t. Ismo Ämmä

Viipo
09.05.2014, 21:59
12v moottori ja 24v järjestelmä? Eiks silleen saa kivasti voimaa ja nopeutta?

tapsa4x4
09.05.2014, 22:07

saa.

sos
09.05.2014, 22:08

saa ja jopa kestääkin, kuulemma

-Stedt-
09.05.2014, 22:08
Paitsi että kestomagneetti 12v --->24V ei ainakaan mulla tuottanu kun savua,,,tai no pari nykäsyä oli kyl nopeita, ja sit karkas savut:D
Sarjakäämitetty varmaan kestää eri toista,,,

Viipo
09.05.2014, 22:20
saa ja jopa kestääkin, kuulemma

Ja eikä edes lämpene, mutta repii ittesä hajalle, jos on huono vinssipeti. Eli mielellään sitten pohja menosuuntaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6739&pictureid=155456

Jari
10.05.2014, 07:42
Ei ollut peti väänytynyt, olisi pitänyt olla ne lisä raudat paikoillaan(mahdollinen asnnus virhe? :O ), se vaan jakasoi punoa ittensä hengiltä.

No nyt tiedän.

ImacInnes
10.05.2014, 09:54
Eipä viitsi ruveta muuttamaan JEgoNEERin sähköjä 24v joten etitään vaan sitä hieman nopeampaa kelainta nykyisen tilalle.

Tota vois harkit jotta asentais vinssin pohjan vetosuuntaa jos lukitusvipua pystyy vielä kohtuudella käyttämään.

Olettekos miten helpottaneet vinssin lukitusvivun käyttöä jos vinssi tulee asennettua lavalle eikä kädellä yletä vipuun? Entäpä virta kytkin? Miksi näissä on muuten virtakytkin?
Sähköllä? Tangolla? yms?

t. Ismo Ämmä

H&K
10.05.2014, 12:10
En jaksa kahlata läpi kaikkia juttuja, mutta jos haluat nopean vinssin niin mikset osta suoraan räikka-warnia?

ImacInnes
10.05.2014, 12:59
En jaksa kahlata läpi kaikkia juttuja, mutta jos haluat nopean vinssin niin mikset osta suoraan räikka-warnia?

Onkos ne sitten kuinka nopeita? Kovasti arvokkaita olen niiden kuulut olevan??
Mistähän löytyisi tietoa.

t. Ismo Ämmä

H&K
10.05.2014, 13:37
Onkos ne sitten kuinka nopeita? Kovasti arvokkaita olen niiden kuulut olevan??
Mistähän löytyisi tietoa.

t. Ismo Ämmä

Käytetyt räikät pyörii hintahaarukassa 500-1200e. Vanhemmat on maineen perusteella parempia.

Haulla löytyy vaikka mitä, esim: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55373

Käytännössä testattu 07-itsenäisyyspäivän venäjän reissulla: mun räikkä pylpyrällä ja tojota4x4:n comeup 9,5 suoralla vedolla samaa autoa vetämässä rintarinnan niin comeuppi kerkes mukaan vain muutaman kerran kun veto oli kovimmillaan.

Mainosmielessä tehtaat voi lupailla mitä vaan mutta käytännössä räikkää ei vielä päihitä kuin speciaali hydraulivinssit.

kawatus
10.05.2014, 14:52
Mitäs vinssiä raati lähtis suosittelemaan 1400kg painavaan Grand vitaraan ?
Nopeus ei ole kovin ratkaiseva kun tuo on vaan metsästys auto. Tiellä pysytään yleensä mutta olis kiva olla jokin apuväline niin tohtisi korvessakin kokeilla mihin oikeesti pääsee.
yv llä voi tarjota käytettyjä.

D_Bar
10.05.2014, 20:40
Mitäs vinssiä raati lähtis suosittelemaan 1400kg painavaan Grand vitaraan ?
Nopeus ei ole kovin ratkaiseva kun tuo on vaan metsästys auto. Tiellä pysytään yleensä mutta olis kiva olla jokin apuväline niin tohtisi korvessakin kokeilla mihin oikeesti pääsee.
yv llä voi tarjota käytettyjä.

Ite nelisen vuotta sitte kyselin alan liikkeistä mielipiteitä ja tarjouksia tuli hintahaitarissa n. 500 - 1300 € kokoluokassa 8000-9500 lbs. Nettiselailun ja kavereilta kyselyn jälkeen hylkäsin aivan halvimmat ja päädyin warnin m8000 :een köydellä ja ainakin vielä on vinssi aina tarvittaessa toiminu, vaikka ollu välillä vähemmälläkin käytöllä. Toki tuo harrastaminen on alkuperäisestä käyttötarkoituksesta lisääntyny ja vaatimukset vinssillekki kasvanu, mutta vieläkin olen tuohon tyytyväinen.

edittiä: Niin alunperin autona oli pätkämallinen 90-sarjan land cruiseri, jolla toki panoa on vitaraa selvästi enempi. Siihenhän saattas riittää pienempiki.

Pertsi
10.05.2014, 21:45
Ite nelisen vuotta sitte kyselin alan liikkeistä mielipiteitä ja tarjouksia tuli hintahaitarissa n. 500 - 1300 € kokoluokassa 8000-9500 lbs. Nettiselailun ja kavereilta kyselyn jälkeen hylkäsin aivan halvimmat ja päädyin warnin m8000 :een köydellä ja ainakin vielä on vinssi aina tarvittaessa toiminu, vaikka ollu välillä vähemmälläkin käytöllä. Toki tuo harrastaminen on alkuperäisestä käyttötarkoituksesta lisääntyny ja vaatimukset vinssillekki kasvanu, mutta vieläkin olen tuohon tyytyväinen.

edittiä: Niin alunperin autona oli pätkämallinen 90-sarjan land cruiseri, jolla toki panoa on vitaraa selvästi enempi. Siihenhän saattas riittää pienempiki.

Juu ja M8000 on ainakin kaikkiin näkemiini tavallisiin (ei erikoisnopea) kiinailmiö-virveleihin verraten tuplanopee vaikkei olekaan "highspeed" VINSSI.. Ja jaksaa vetää ainakin XJ:n suosta ylös niin että eturenkaat nousee ilmaan:D

Paavo
11.05.2014, 07:40
Ja Warneihin saa varaosia. Oi kun niihin olis billyjoe vielä osannut suunnitella toimivan jarrun (HS9500 ja XP9.5 kokemuksella, räikässä ilmeisesti parempi).

Mulla meni yhdestä kiinanvinssistä yksi planeetta rikki kovassa vedossa, ja nyt on koko vinssi romukopassa kun myyjää/maahantuojaa (pre-heat tms.) ei enää ole. Vaikka materiaali on näköjään hieman heikohkoa, niin olis se uudella planeetalla mennyt vielä kevyemmässä käytössä, muuten täysin ehyt kampe.

-Paavo

ImacInnes
11.05.2014, 10:30
Joo, jos rahalla ei olisi väliä niin eihän tässä mitään kyseiltäs vaan ostettais Räikkä Warni!
Vaan kun sitä rahaa ei jouten ole niin tarvii koittaa löytää seuraava, edullisempi vaihtoehto.

t. Ismo ämmä

Kaitsu67
11.05.2014, 12:40
Kyllä tollaseen normaalivinssaukseen, missä pieni nyppäys että matka jatkuu
riittää tollanen nopea Runva tai Powermax, kääntöpylpyrällä sit lisää voimaa jos tarttee.

Itse meinaan jommankumman hankkia seuraavaks. Toki jos saa edullisesti Warnin tai Superwinchin käytettynä niin nekin käy ;)

Oleellista mun mielestä on että tyhjänä kelaa nopeammin sisään. Mulla on hyllyssä 10000 Rock missä on voimaa riittävästi, mutta vaijeri löysänä tuskallisen hidas sisäänkelaus.... Discon keulalla käytettu 9000 Superwinch mihin olen ollut tyytyväinen-toistaiseksi.

Porvoon Hilma
11.05.2014, 15:21
Kyllä tollaseen normaalivinssaukseen, missä pieni nyppäys että matka jatkuu
riittää tollanen nopea Runva tai Powermax, kääntöpylpyrällä sit lisää voimaa jos tarttee.

Itse meinaan jommankumman hankkia seuraavaks. Toki jos saa edullisesti Warnin tai Superwinchin käytettynä niin nekin käy ;)

Oleellista mun mielestä on että tyhjänä kelaa nopeammin sisään. Mulla on hyllyssä 10000 Rock missä on voimaa riittävästi, mutta vaijeri löysänä tuskallisen hidas sisäänkelaus.... Discon keulalla käytettu 9000 Superwinch mihin olen ollut tyytyväinen-toistaiseksi.

Itellä Rock 10000 perässä ja ne harvat kerrat kun olen sitä käyttänyt ei nopeudella ole ollut niin väliksi. Käyttö on ollut pari Hilman pelastusta, puiden kaatoapua ja satunnaista pöllien vinssausta. Toinen ihan iskemätön Rock on hyllyssä varalla tai etuvinssiksi jos joskus ehtii asentaa.

Hyvinhän tuo toimii kun laittaa hyvät rasvat ja pitää sähköliitokset kunnossa. Ei maailman nopein, mutta jaksaa vääntää. Vaijeria on 30 m ja se kyllä riittää, vaikkakin kerran oli niin kaukana puu, että piti laittaa köysi jatkoksi.

Ab3
13.05.2014, 18:12
Ja nyt sais suositella vinssiä. Harrastekäyttöön, eli räikkäwarnia ei ole tulossa.

Auto johon vinssi on tulossa, on LN65 hilux jos se jotain vaikuttaa.

Mielipiteet TML:n vinssistä;
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/73620/129

Passaako tuo harrastelukäyttöön, vai onko ihan sippivehe?
Entäpäs RUNVA;
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/64014/129

Ymmärrykseni mukaan tuo runva olisi nopeampi?

Mielipiteitä, ja kumman ottaisitte mieluummin omaan autoon?
Nimim. entiedätiedäen

Ponssekuski
13.05.2014, 18:53
Ja nyt sais suositella vinssiä. Harrastekäyttöön, eli räikkäwarnia ei ole tulossa.

Entäpäs RUNVA;

Nimim. entiedätiedäen

Runvalle ääni. TML 12500 vahva, mut hidas. Runva 9500 riittävän vahva ja nopea.

NiFa1
13.05.2014, 20:31
Onko kokemusta noista Winchmaxin vinsseistä kellään? Olis 5,9tn köysivinssi posteineen Suomeen noin 550€?

ImacInnes
13.05.2014, 20:48
Vaikka ei olis mihinkään kiirus, niin nopeampi on mukavampi! Runva!
t. Ismo Ämmä

Entäpäs RUNVA;

Nimim. entiedätiedäen

Mika28
14.05.2014, 09:52
Olen tässä selaillut nettiä ja etsinyt pajeroon vinssiä.
Onko nyt hintataso sellainen että edullisin olisi tilata netin kautta.
Esim.Ebay?

12v vai 24v järjestelmällä?

Sori tyhmät kyssärit mutta en tiedä näistä vinsseistä oikeastaan mitään :D

2,4TD
14.05.2014, 12:51
ComeUp ollut itsellä jokusen vee hilun keulalla ja ihan tyytyväinen normiajossa olevaan autoon

ImacInnes
14.05.2014, 17:18
Olen tässä selaillut nettiä ja etsinyt pajeroon vinssiä.
Onko nyt hintataso sellainen että edullisin olisi tilata netin kautta.
Esim.Ebay?

12v vai 24v järjestelmällä?

Sori tyhmät kyssärit mutta en tiedä näistä vinsseistä oikeastaan mitään :D

1. Ei. Kannattaa kysellä kotimaan toimittajat ensi. Ulkomailta tilatessa taitaa tulla aika paljon rahdille hintaa noin paivalle paketille. Käytettyjä kannttaa myös katsella vaikka täältä Offipalstan myynti osastolta.
2. Sehän riippu mitä virtaa autosi käyttää.
3. Ei se mitään, näinhän sitä tietoa saapi.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
14.05.2014, 17:40
Mistäs on nää Magam Trophy autojen vinssit tehty??
Ovat sika nopeita ja puoli suota jaksaa vetää mukanaan?
Osaakos kukaan selventää?

https://www.youtube.com/watch?v=j5iwTZi4ZdM

t. Ismo Ämmä

tapsa4x4
14.05.2014, 21:13
Monesti noissa on isoja mekaanisia vinssejä gaz/zil jne.

ja veto otettu suoraan kampiakselilta tai ulos oton kautta ja kardaanin välissä pieni vaihteisto.

https://www.youtube.com/watch?v=bMFGvdeBnW8 tässä auton esittely videossa näkyy pikkusen minkä kokoinen mekaaninen vinssi on auton alla.

ImacInnes
14.05.2014, 21:23
Monesti noissa on isoja mekaanisia vinssejä gaz/zil jne.

ja veto otettu suoraan kampiakselilta tai ulos oton kautta ja kardaanin välissä pieni vaihteisto.

https://www.youtube.com/watch?v=bMFGvdeBnW8 tässä auton esittely videossa näkyy pikkusen minkä kokoinen mekaaninen vinssi on auton alla.

Tuossa videossa näkyy jotta pyörät ei välillä pyöri olenkaan ja peli etenee suonkera kuitenkin?
Eikö noissa värkeissä ole lukkoja perissä kun ei kaikki pyörät pyöri amaan aikaan?
t. Ismo Ämmä

sos
14.05.2014, 22:01
en kattonu videoo, mutta itse säästän vetareita tietyissä paikoissa vedättämällä ilman lukkoja, esim penkkaa vasten jolloin vinssi painattaa keulaa maatapäin, ni vetarit kovilla johtuen tolkuttomasta pidosta, ku keulaa vedetään maapallon sisään

kokkolanpoika
31.08.2014, 09:18
Onkos toi SUPERWINCH TIGER SHARK 9.5 noita ns halppismerkkejä vai lasketaanko se jo parempiin?
Merkkihän on kuiteskin vanha ja tunnettu maailmallakin..
Katselin vaan että Karaasi:lla tarjouksessa 550€

http://www.karaasi.com/offroad.html

Mielessä kävi myös tollanen Runva EWX9500-Q 12V sähkövinssi vaijerilla jota offroadtarvike myy.

Tai sitten MapleHill Import:in
Powermax 9500 S 12 v vaijerilla.

http://www.maplehill.fi/vinssit

Ajatus oli että heittäsin lantikassa keulalta ramsey rep 8000sen taakse, ja eteen tulisi sitten pikkusen isompi.. Ramsey jo tosin palvellu melkein 20-vuotta. Ja tuntuu välillä että tehot loppuu. Vaihoin nyt vanhat 35mm2 kaapelit 75mm2 kaapeleihin, mutta en ole koittanut vaikuttiko vinssin tehoon. Mutta moottori lämpesi vanhoilla kaapeleilla ja myös kaapelit lämpeni ainakin vinssin juuresta 20sentin matkalta, auton alle/akulta en tajunnut ikinä kokeilla..

jyrden
31.08.2014, 09:26
Ja saahan tota Runvaa noutomatkankin päästä Kalajoelta. Eli; http://www.cfline.net/offroad-varusteet-vinssit-c-58_63.html ... Itsellä tuolta 12 tonninen tilattuna.

Metsä
04.09.2014, 21:02
Kuinka lujalle nuo pohjassa olevat ruuvit pitäs kiristää, että vinssi vielä toimis?:confused:52215

AlluK
05.09.2014, 14:36
Kuinka lujalle nuo pohjassa olevat ruuvit pitäs kiristää, että vinssi vielä toimis?:confused:52215

Mulla on saman näkönen systeemi Ramseyn hyrrässä ja noi ruuvit on laitettava kiinni ettei koko vinssi purkaannu, osat pitäis olla niin mitoitettu että sinne väliin jää pikku välys.
Ellei välystä jää niin onkohan kaikki shimmit sun muut romut oikeissa väleissä?

edit: toi välyshän riippuu siitä pyöriikö vaihteiston ulkokuoret mukana niikun mulla vai onko kyseessä normaalimpi vinssimalli, viimemainitussa ei varmaan mitään välyksiä kuulu ollakkaan. Vinssin merkki ja malli vois vähän auttaa asiaa.

SptV
25.03.2016, 18:16
Mitenhän tollanen kiinan virveli toimis juonto hommissa, hommaisi moottorin tilalle hytikka moottorin ja hitsaisi juontokouraan kiinni.

Mikael73
26.03.2016, 08:00
Mitenhän tollanen kiinan virveli toimis juonto hommissa, hommaisi moottorin tilalle hytikka moottorin ja hitsaisi juontokouraan kiinni.

Runvan hytikkavinsseistä varmaan 90% mennyt juontovinsseiksi,vähän on hitaanlainen välitys juontovinssiksi,mutta onhan niitä 2-nopeuksisiakin..
http://cfline.fi/fi/tuote/2445983-hydraulinen-vinssi-hwd10000
Jos meinaat sähkövinssiin hytikkamoottoria..sähkövinssin välitykset on melkein 100 kertaa hitaammat mallista riippuen,ei taida onnistua

sössö84
26.03.2016, 17:08

Hyvin mutta hidas.

Itse otin abt vinssistä yhden planeetan pois käytöstä niin tuli 3-4 kertaa nopeempi, mut sähköllä ei riittänyt potku, hytikka moottori jaksais vetää jos keski akseli kestää.
Vakio 1/270 välitys liian hidas.
Jostai toyotan mekasnisesta vinssistä sais hyvän juontovissin muuttamalla hytikka toimiseksi joko suoravetoinen tai 2/1 korottava välitys vinssin pto akseliin, myös rummun suurentaminen kompensoi nopeutta.
taitaa vetää 80 hytikka moottori suoravetoisella rummulla useemman sata kiloa.

nevo
01.06.2016, 11:13
Käytin pitkään käyttämättömänä ollutta vinssiä, ( 12v, noin 1980-90 L, joku warn kopio..).
Toimii se, mutta ääni on kova. Vai pitääkö nämä kovaa ääntä ?
Ei ollut voitelu nippoja yms. Pitänee purkaa ja vaseliinia tms. lisätä ?

Mikael73
01.06.2016, 14:04
Kyllä kannattaisi rasvat vaihtaa,jotain litiumpohjaista vesivaseliinia tai graffitirasvaa.Ainakin tuommoisia käytetty, AeroShell 17, Mobilgrease 28,Mobil grease XHP322,Motul Tech grease 300, jne..
Suht iso ääni kyllä uusillakin rasvoilla kuuluu vinsseistä

päätkä
14.06.2016, 17:28
Seuraa ehkä tyhmä kysymys, en tiedä mutta ensimmäistä vinssiä hankkimassa ja hämmentää kun osassa mainostetaan erikseen että "vedenpitäviä". Tässä kohtaa ei vielä mitn epäselvää minulle.:D mutta mites ne vinssit joissa tuosta ei puhuta? kestääkö ne kuinka hyvin vettä vai kestääkö ollenkaan. Olettaisin että kestää ainakin jonkun verran mutta kysympä silti.

Vilkutin
07.09.2017, 16:30
Kaivelin tälläsen vanhan topikin esiin, otsikko on ihan kuvaava..

Mä oon himoinnu 303 taakke vinssiä, edessä on aika mietotehonen warnin M8000 supervinssin moottorilla.
Joten takana täytys olla vähintään 12.000lbs eikä haittaa vaikka ois 15.000lbs.
Käyttöhän mulla on aika vähäistä eikä kisakäyttöä eli nopeudella ei juurikaan merkitystä. Mutta mitään paskaakaan ei viittis ostaa, siinä menee heemot.

Katellu käytettyä ramseyta joka nytkin myynnissä, mutta 1400€ tuntuu kovalta käytetystä kun 500€ saa esim. tyrexin narullista 12.000.

Varma laatuvaihtoehto ois tää, ehkä mielummin ku 1400€ käytetty ramsey.
https://www.atlok.fi/sahkovinssi-24v-warn-zeon-12.html

Tälläsestä kokemuksia?
http://www.4x4parts.fi/vinssit/16096-tyrex-12000-black-vaijerilla-24v-2400000083719.html

Tule ylös ois varmaan ihan varmahko keskiluokan ratkasu mutta ei oo hyllys ja yhtä ei tilata
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/63807/129

Ehkä myös tällänen vois olla budjetti ratkasu?
http://www.vinssikauppa.fi/product/250/xdyna-x120-sahkovinssi-24v

Runwakin kai kohtuullinen mutta vähän turha toi 2nopeuksinen kun toi 2200kg veto riitä oikein mihinkään kuitenkaan.
https://www.cfline.fi/tuote/sahkovinssi-ewd12000

Pertsi
07.09.2017, 16:51
Kaivelin tälläsen vanhan topikin esiin, otsikko on ihan kuvaava..

Mä oon himoinnu 303 taakke vinssiä, edessä on aika mietotehonen warnin M8000 supervinssin moottorilla.
Joten takana täytys olla vähintään 12.000lbs eikä haittaa vaikka ois 15.000lbs.
Käyttöhän mulla on aika vähäistä eikä kisakäyttöä eli nopeudella ei juurikaan merkitystä. Mutta mitään paskaakaan ei viittis ostaa, siinä menee heemot.

Katellu käytettyä ramseyta joka nytkin myynnissä, mutta 1400€ tuntuu kovalta käytetystä kun 500€ saa esim. tyrexin narullista 12.000.

Varma laatuvaihtoehto ois tää, ehkä mielummin ku 1400€ käytetty ramsey.
https://www.atlok.fi/sahkovinssi-24v-warn-zeon-12.html

Tälläsestä kokemuksia?
http://www.4x4parts.fi/vinssit/16096-tyrex-12000-black-vaijerilla-24v-2400000083719.html

Tule ylös ois varmaan ihan varmahko keskiluokan ratkasu mutta ei oo hyllys ja yhtä ei tilata
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/63807/129

Ehkä myös tällänen vois olla budjetti ratkasu?
http://www.vinssikauppa.fi/product/250/xdyna-x120-sahkovinssi-24v

Runwakin kai kohtuullinen mutta vähän turha toi 2nopeuksinen kun toi 2200kg veto riitä oikein mihinkään kuitenkaan.
https://www.cfline.fi/tuote/sahkovinssi-ewd12000

Osta se semmonen runvan 17500 https://www.cfline.fi/tuote/sahkovinssi-ewn17500 normi vinssi, saat samalla vähän painoo takapyörille? Ja pitäis ainakin piisata. Etuvinssistä kaivat kaikki ulos tehokkaalla 12v mosalla. Warrior myös ilmeisesti jonkunlaatuinen, englannin armeija käyttää niitä?

Vilkutin
08.09.2017, 10:47
Laitoinkin kyselyä saako tuota 17.500lbs 24V versiona.

Mikael73
10.09.2017, 07:27
24V moottoreita relebokseineen löytyy hyllystä,onnistuu kyllä tehdä 24V versio siitä EWN17,500.
Huomaa että välitys on aika hitaanlainen 430:1

khager
14.09.2017, 16:08
Seuraa ehkä tyhmä kysymys, en tiedä mutta ensimmäistä vinssiä hankkimassa ja hämmentää kun osassa mainostetaan erikseen että "vedenpitäviä". Tässä kohtaa ei vielä mitn epäselvää minulle.:D mutta mites ne vinssit joissa tuosta ei puhuta? kestääkö ne kuinka hyvin vettä vai kestääkö ollenkaan. Olettaisin että kestää ainakin jonkun verran mutta kysympä silti.

Tuossa juuri pöydällä ei vedenpitävä kiinalainen. Pitää kyllä veden sisällä. Kaksi kertaa käytetty ja seissy 2v pihalla auton nokalla. Nyt hiilet ruostunu pitimiin kiinni niin ettei liiku ollenkaan.
Jospa ne vedenpitävät toimii sitten paremmin.

Mikael73
15.09.2017, 05:52
Karu totuus ettei täysin 100% vedenpitävää vinssiä olekaan,vaikka joissain paremmat tiivisteet kuin peruskiinavirveleissä,jossain jopa IP67..
Jos on tarvis hiilipakalle niin mulla löytyy monennäköisiä heti hyllystä

Pajares
08.01.2018, 20:05
Käykö "Bow motor" runvan moottorin tilalle?
Tai saako jostain runvan 9500Q 8.6hp moottoria?

Mikael73
08.01.2018, 21:20
Ilmeisesti on samat spoorit kun Runvassa,jos sen vaan saa kiinni sopivaan päätylaippaan.
Löytyy niitä moottorin laippoja hyllystä,löytyy kyllä varmaan vielä 9500Q moottorikin (http://www.cfline.fi/tuote/moottori-ewx9500q-12-24v)

dodge3500
04.01.2019, 20:20
Pystyykö/kannattaako hydrauli vinssiä pyörittää.
Esim. perälaudan hydrauli koneikolla?

jmk
04.01.2019, 20:40
Sähköllähän se perälaudan hydrauliikka toimii, mut onko järkeä??? Muistaakseni pirun pienet tehot. Miksi ei suoraan sähköistä? Tai sit vaan yks hihna lisää konehuoneeseen ja pumppua pyörimään, tai jos laatikossa ulosotto niin siihen pumppu kiinni. Näin meinasin kokeilla omaan hj:hin kokeilla kun se päivä joskus koittaa että auto on ajokunnossa...

dodge3500
04.01.2019, 20:51
Sähköllähän se perälaudan hydrauliikka toimii, mut onko järkeä??? Muistaakseni pirun pienet tehot. Miksi ei suoraan sähköistä? Tai sit vaan yks hihna lisää konehuoneeseen ja pumppua pyörimään, tai jos laatikossa ulosotto niin siihen pumppu kiinni. Näin meinasin kokeilla omaan hj:hin kokeilla kun se päivä joskus koittaa että auto on ajokunnossa...

Olis vaan valmiina semmoset osat.
Mut voi olla aika tehoton
Kunhan tyhmiä kyselen

jmk
04.01.2019, 21:06
Eiks siinä pumpussa ole jotain tyyppikilpeä josta näkis tuotot

HeikkiH
05.01.2019, 01:30
Tolkuttoman hidas olisi jos perälautanostimen hydrauliikkaa käyttäis, eihän se lautakaan erityisen ripeästi liiku. Googlella kaivoin tietoa että 2 kuutiosenttiä on Zepron jonkun mallin pumpun koko, siittä vaa litroja laskemaan. Taannoin purkasin töissä perälaudan pumpun, tommoset pikkurattaat siel on sisällä:

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2503&pictureid=218184

dodge3500
05.01.2019, 08:56
Asia selvä.
Heitetään roskiin koko idea.
Millainen vinssi ois hyvä satunnaiseen käyttöön? Noin viis kertaa vuodessa joutuu vinssaan.

Ippe69
05.01.2019, 20:54
Ihan maalaisjärjellä ajateltuna ei ole järkeä sähköllä pyörittää hydraulipumppua joka pöyrittää vinssiä, kun voi sillä sähköllä suoraan pyörittää vinssiä. Energianhukkaa vain tuon hydrauliikan käyttäminen välissä.
Satunnaiseen käyttöön tuntuu kelpaavan ihan hinnat-alkaen vinssitkin, kunhan ostaa riittävän ison. Itellä on ollu jo vuosia expondosta tilattu vinssi. Muistaakseni alle 400e oli sisältäen langattoman kaken, kidan, vaijerin ym.
Takavinssinä on tyrex, joka on myös kohtalaisen edullinen. On myös toiminut moitteetta, mutta ei ole ollu vielä niin pitkään käytössä.

vellihousu
05.01.2019, 21:05
Mulla tommonen 8000 rock vinssi. Sairaan hidas ja pitää pahaa ääntä, mut tarvittaessa aina toiminut. Eikä todellakaan oo koskaan avattu ja vaihettu rasvoja. Makso muistaakseni 250e halvennuksessa.

Ippe69
05.01.2019, 21:18
Edelliseen lisäyksenä, expondon vinssin ilmoitettu teho on yli 6000 kg. Ja on hidas ja äänekäs. Tyrex on vähän pienempi ja huomattavasti nopeampi ja hiljaisempi.

Kysynpä vielä aihetta sivuten;
Mikä olisi nopea ja kevyt sekä helposti siirrettävä vinssi kevyeen vetoon. Helposti siirrettävä tarkoittaa, että pitäisi olla oma akku tai porakonekäyttöinen. Käyttötarkoituksena olisi isompien vaijerien veto kohteeseen, eli ei kummoista vetotehoa tarvi.
Oikea porakonevinssi on käsittääkseni melko hidas. Kävi mielessä, että tekisin kampivinssistä porakonekäyttöisen. Onko kukaan toteuttanut sellaista? Tai joku muu konsti? Mielellään ainaki 20 metriä sais mahtua narua kelalle.

dodge3500
05.01.2019, 21:18
Itellä on nyt joku kiinan vinssi 12000 lbs ja ei kyllä pysty vinssaan 15m kun menee jumiin ja kuumiaa niin perkeleesti
Mut tarvii kattella noita ehdotuksia

dodge3500
05.01.2019, 21:24
Edelliseen lisäyksenä, expondon vinssin ilmoitettu teho on yli 6000 kg. Ja on hidas ja äänekäs. Tyrex on vähän pienempi ja huomattavasti nopeampi ja hiljaisempi.

Kysynpä vielä aihetta sivuten;
Mikä olisi nopea ja kevyt sekä helposti siirrettävä vinssi kevyeen vetoon. Helposti siirrettävä tarkoittaa, että pitäisi olla oma akku tai porakonekäyttöinen. Käyttötarkoituksena olisi isompien vaijerien veto kohteeseen, eli ei kummoista vetotehoa tarvi.
Oikea porakonevinssi on käsittääkseni melko hidas. Kävi mielessä, että tekisin kampivinssistä porakonekäyttöisen. Onko kukaan toteuttanut sellaista? Tai joku muu konsti? Mielellään ainaki 20 metriä sais mahtua narua kelalle.

Joskus nähny moottorisaha vinssejä

https://www.uittokalusto.fi/lewis-winch-vinssi-e2189.html

dodge3500
05.01.2019, 21:30
Entäs tommonen https://www.olenius.fi/kuva-data/302-685006.jpg

Ippe69
06.01.2019, 00:40
Moottorisahavinssi on turhan painava, kallis ja monimutkainen tähän hommaan. Polttomoottorivehkeet ylipäätään ei ole parhaillaan kun käyttöä on harvoin ja lyhyen aikaa.

Pullzall olis malliltaan hyvä, mutta vain vajaa 5 metriä vaijeria... Sen kyllä vois vaihtaa ohuempaan, jolloin menis enemmän, mutta vähän epävarmaa meneekö siltikään tarpeeksi. Suurempi ongelma kuitenkin on hitaus.

Edellisellä sivulla joku mainitsi ottaneensa vinssistä osan planeettavaihteistosta pois käytöstä nopeuttaakseen sitä. Minkälainen homma se on käytännössä ja onnistuuko ylipäätään kaikkiin vinsseihin?

Yksi vaihtoehto on asentaa vinssi autoon kiinteästi ja pylpyrän avulla vetää iso vaijeri. Siinä tapauksessa pitäisi käyttää 24v vinssiä. Yksi mahdollinen ongelma siinä on kelan vapautus, jos/kun vinssi on auton rakenteissa piilossa. Mitenhän se toimisi, jos ottaa jarrun pois kokonaan? Sitä kun ei välttämättä tuossa hommassa tarvi. Toinen varmaan välttämätön asia olisi tuo vaihteiston nopeuttaminen.

Ehkä kuitenkin ensimmäisenä kokeilen kampivinssin muuttamista porakonekäyttöiseksi, siihen varmaan riittää kammen irroitus ja porakoneeseen hylsysovite.

Mikael73
06.01.2019, 11:06
Ei ole tietoa tuosta onnistuisiko jättää osan planeettavaihteistosta pois
mutta jos saisi hydraulivinssin vaihteiston naitettua sähkövinssiin niin
nopeutta kyllä löytyy..
Tutkin vähän tuota,hyllystä löytyy 24v moottoreita ja hytikkavinssien
vaihteistoja.Jos se kuusioakseli samaa kokoa niin ehkä käy helposti.
Noin 50m/min 33:1 välityksellä jos tuo onnistuu

Pajares
06.01.2019, 12:01
Mulla on runvan 2-nopeuksinen ja vaihdoin siihen 8.6hp moottorin joka pyörii nopeemmin kun mikä siinä oli kiinni.

Tolla nopeella vaihteella liikkuu naru sellasta hölkkä vauhtia.

Langaton kaukosäädin on ehdoton ja saishan vapauttimenkin rakennettua toimimaan kaukosäädöllä.

Yks vaihtoehto olis nopeuden lisäämiseen jos kasvattais vinssistä kelan kokoa johon naru/vaijjeri kelautuu ja käyttäis ohuempaa naru/vaijjeria,niin sitä mahtuis silti yhtäpaljon kelalle.
-tietenkin voima kärsii,mutta jos sillä jotain vaijjereita vetää kohteeseen...

MakeO
06.01.2019, 12:54
Ei ole tietoa tuosta onnistuisiko jättää osan planeettavaihteistosta pois
mutta jos saisi hydraulivinssin vaihteiston naitettua sähkövinssiin niin
nopeutta kyllä löytyy..
Tutkin vähän tuota,hyllystä löytyy 24v moottoreita ja hytikkavinssien
vaihteistoja.Jos se kuusioakseli samaa kokoa niin ehkä käy helposti.
Noin 50m/min 33:1 välityksellä jos tuo onnistuu

Sähän saat koneistustaitoisena kaverina tehtyä helpostikkin siihen uuden akselin ..

Ippe69
06.01.2019, 13:19
Videolla pikainen testi kampivinssistä porakoneella pyöritettynä. Jonkinlainen kevyt teline ja kita, sekä naru liinan tilalle niin luulen olevan toimiva. Tuosta löytyy periaatteessa neljä eri välitystä, kun porakoneessa on kaksi ja vinssissä kaksi. Videolla on nopein pykälä käytössä. Tuo nyt ainaki menee testiin.
https://photos.app.goo.gl/Da2mJBCjf8ZiWwiL6

Meille tulee "uusi" hinuri lähiaikoina. Jos siihen päätetään laittaa kiinteästi vinssi, niin olen Mikaeliin yhteydessä.

Ippe69
06.01.2019, 15:51
Eka versio. Huomenna testiin. Äkkiseltään tuntuis, että vois olla kätevä monessa muussaki hommassa. Narua mahtuis paljon enemmänki, mutta tuommonen nyt sattui olemaan.

Mikael73
06.01.2019, 16:00
Mulla on runvan 2-nopeuksinen ja vaihdoin siihen 8.6hp moottorin joka pyörii nopeemmin kun mikä siinä oli kiinni.
...
Joo,tuo kävi kans mielessä.Siinä 2-nopeuksisessa EWD moottorin päähän integroitu pikku planeettavaihteisto
Kun vaihtaa minkä tahansa normi moottorin siihen jää siitä 2-nopeuksisesta yks planeettapyörästö pois
Mutta voima tosiaan kärsii kun nopeutta lisää

Pajares
06.01.2019, 18:54
Joo,tuo kävi kans mielessä.Siinä 2-nopeuksisessa EWD moottorin päähän integroitu pikku planeettavaihteisto
Kun vaihtaa minkä tahansa normi moottorin siihen jää siitä 2-nopeuksisesta yks planeettapyörästö pois
Mutta voima tosiaan kärsii kun nopeutta lisää

Tää on sitä vanhaa mallia missä valinta vipu on vaihteiston päädyssä.
Oisko tyyppi ollut ewp:kö?

Ei ollut planeettaa moottorinpuolella,Toi uus moottori ottaa selvästi kierroksia ittessään enemmän..Sillä siihen sitä nopeutta tulikin ja voimaa 6hp-->8.6hp:)

Mikael73
07.01.2019, 07:01
EWP se vanha malli.Joo se 8.6hp moottori taitaa kiertää enemmän
Tuli kerran tehtyä risteytys sama moottori EWD vinssiin,
siinä näytti olevan planeettapyörästö moottorin päätylevyssä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7784&pictureid=218205

dodge3500
27.01.2019, 09:21
Mitä pitäis tehdä kun vinssin vaijeri kelautuu aina reunaa? Auttaako rullakidan kavennus vai rasittaako kitaa liikaa? Siis kun veto tulee vinossa

offroadjouni
27.01.2019, 09:28
Mitä pitäis tehdä kun vinssin vaijeri kelautuu aina reunaa? Auttaako rullakidan kavennus vai rasittaako kitaa liikaa? Siis kun veto tulee vinossaRummun levitys ja kidan kavennus tai vieminen kauemmas vinssistä on vaihtoehtoja jos muutoksia haluaa tehdä. Vaijerin lyhentäminen on myös vaihtoehto. Tai sitten ongelmaa voi pienentää muuttamalla käyttötapoja ja vedättää vaijeria/narua etukäteen vastakkaiselle puoellle tai keskelle niin että sivuun kelautuminen ei ole niin iso ongelma.

dodge3500
27.01.2019, 09:37
Kiitos! Taidan lyhentää vaijeria ja kaventaa kitaa. Ulospäin en halua tuoda ja jos ostais väkipyörän. Sillä vois jossain tilanteessa vähän ohjailla vaijerin kulkua

Mikael73
27.01.2019, 09:59
Tämmöisiä jousikuormitteisia levyjä löytyy,jos rumpu n 220 leveä niin löytyy passeleita
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7784&pictureid=218493
Tuostakaan ei silti apua jos veto n 30 asteen kulmassa tai yli,muuten kyllä painaa vaijerin aika tasaisesti rummulle.
Jos rullakitaa kaventaa,ne rullat on aika lujilla,niissä on aika olemattomat muovipuslat yleensä,joskus sorvannut täyspitkän nylontangon rullan sisälle,
kestää ihan erilailla.

veijon-esso
27.01.2019, 11:11
Miten se rullakidan leveys vaikuttaa sivurullien rasitukseen jos sitä kitaa kaventaa? ite kavesin omasta ehkä noin 8v sitten ton rullakidan eikä mitään ongelmaa.

samalla tavalla se vaijeri sitä rullaa vasten örnöttää oli se kita 2cm tai metrin leveä.

Mikael73
27.01.2019, 14:18
Eikös se vaijeri painaudu vielä lujemmin rullia vastaan kapealla kidalla jos vähänkin kulmassa vetää..?
Hajonneita rullakitoja ja muodottomiksi vääntyneitä rumpuja on tullut vastaan kaikenlaisissa mettäkoneissa kun vetävät tukkeja 90 asteen kulmassa..

veijon-esso
27.01.2019, 20:23
Rullakidan leveys ei vaikuta siihen vinssauskulmaan joka sitä kitaa rasittaa.

Pajares
27.06.2023, 10:53
Onko tää 12v vai 24v kytkentä???

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6143&pictureid=242797

J-J
27.06.2023, 11:30

Kuvan perusteella voi olla kumpi tahansa.
Arvataan, että ylinnä oleva punainen on syöttö akulta/akuilta ja kolme muuta paksua menee vinssille. Jos miinus/maa on yhteinen (kuten varmaan on), niin tuon punaisen jännitteen mukaan mennään.

Smirkelimies
15.09.2023, 11:02
Halusin iltikseen siirrettävän vinssin jota voisi käyttää puun kaadonkin apuna yms.

Sopiva kevyt 24 v vinssi oisi voinut olla Warn RT30 tai Come Upin kevyehkö trailerivinssi.

Päätin kokeilla sen sijaan miten pärjää dyneemaköydellisellä käsivinssillä:

https://www.wyeth-scott.com/

Tommonen on ny kotona ja into kokeilemaan on kova.

Patu925
17.09.2023, 19:18

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6143&pictureid=242797

Hyvä vastata ikivanhoihin vitjoihin mutta 12 tai 24V. Kokeile 12v yhteen kelan pikkuruuveihin ja jos kela toimii "napakasti" niin tuo boxi on 12V. Joskus noihin keloihin on jopa merkattu käyttöjännite.

Kytkentä on helppo: Punainen on + eli sähkö sisään. Nuo 2 keskimmäistä tulee vinssin keskimmäisiin napoihin. Toimiivat kenttäkäämin sähköinä eli jos vinssi pyörii väärinpäin niin eiku nuo piuhat ristiin niin suunta muuttuu. Tai helpompi on vaihtaa ohjainkapulasta piuhat ristiin...

Tuo alimmainen menee sinne hiilien luo päätyyn olevaan ruuviin. Yleensä hiiliä on 4 kappaletta eli 2kpl + ja toiset on kytketty maihin. Joissakin vanhoissa hiilisilloissa oli huonot niittaukset ja maapuolen kontakti pätki. Eli valokynällä tutkiessa oli sähköö joka paikassa mut vinssi ei pyöri...

Toivottavasti oli riittävän epäselvä roikellus mutta tälläsii huomioita on tullu tehtyy. :D

moppc
21.09.2023, 11:01
Tarttisin yhteystiedot pajasta, jossa on kokemusta vinssin asennuksista. Loytyykö Pohjanmaan suunnalta?

Auto on Suzuki Grand Vitara bensa 2007 5-ovea ja vinssi TYREX 9500.

Mikael73
21.09.2023, 14:03
Tiiä meneekö nyt vähä kauas Pohjanmaalta muttei kovin..
Ainakin kokemusta vinssiasennuksista löytyy
Huoltopalvelu S. Tolonen Alavieskassa nol-nel-nol 5578119

moppc
24.09.2023, 12:08
Tiiä meneekö nyt vähä kauas Pohjanmaalta muttei kovin..
Ainakin kokemusta vinssiasennuksista löytyy
Huoltopalvelu S. Tolonen Alavieskassa nol-nel-nol 5578119

Kiitos. Koitan vielä kuulostella, josko vähän lähempää löytäisin osaajan.

-Junnu-
25.03.2024, 16:13
https://www.aliexpress.com/item/1005006104709887.html?spm=a2g0o.detail.pcDetailBot tomMoreOtherSeller.40.2d90P35aP35axu&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40000.326746.0&scm_id=1007.40000.326746.0&scm-url=1007.40000.326746.0&pvid=c8ea2555-8c28-43c6-91d1-25c528e70737&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40000.326746.0,pvid:c8ea2555-8c28-43c6-91d1-25c528e70737,tpp_buckets:668%232846%238110%23340&pdp_npi=4%40dis%21EUR%21615.91%21260.55%21%21%2165 0.65%21275.24%21%402103081017113755366622014e7696% 2112000037380636396%21rec%21FI%211795190773%21&utparam-url=scene%3ApcDetailBottomMoreOtherSeller%7Cquery_ from%3A&search_p4p_id=202403250705367041049638680602599062 _8

SptV
31.03.2024, 11:09
Mikäs tämänpäivän suositus on nopeelle sähkövispilälle?

10v suot sisällään seissyt vinssikaupan tuote on yhtä puuta moottorista planeettapyörästöön.

dynamics1
31.03.2024, 12:09
Kylläpä ääni/iso suositus lähtee tälle.

https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva-sahkovinssi-95ewb-blackedition-dyneema

On hyvä jarru systeemi kun ei ole ns jarrupaloja.

Välitystä taitaa saada
80:1 tai 108:1

H&K
31.03.2024, 16:47
Mikäs tämänpäivän suositus on nopeelle sähkövispilälle?

10v suot sisällään seissyt vinssikaupan tuote on yhtä puuta moottorista planeettapyörästöön.

Jos asennustila riittää niin räikkä-warn.

VW Taro
22.11.2024, 12:38
Mimmoisia mönkijä vinssejä suosittelette Polaris 500mönkijään tulee lumilevyn nostoon ja maastossa ajelu käyttöön. Mikä merkki on varsinkin semmoinen että olis toiminnalta luotettava. Ja narulla vai vaijerilla?

Mikael73
22.11.2024, 13:11
Jos pelkkää lumilevyn nostoon,niin tämä on aika kätevä kun rumpu lukittuu täysin
kun vaihde päällä,ei vapaa-asentoa
https://www.cfline.fi/fi/tuote/runva-sahkovinssi-lumilevylle-3000lbs-1361kg-liinalla
mutta ei tuo nyt sitten oikein monikäyttöinen ole

Ehkä tämä noista 2500-3500lbs mielestäni lujin kun vaihteistossa kaikki on rautaa,
naru tahtoo kulua levymilevykäytössä mutta samaa ongelmaa on vaijerillakin,
pitäisi vähän vaihtaa kiinnityspistettä välillä ettei naru jatkuvasti samasta kohdasta
hinkaa liukukitaa vasten
https://www.cfline.fi/fi/tuote/vinssi-runva-1588-koydella-rise35
Huonompi puoli tuossa Risessä koko ettei mahdu joka mönkijään,
vaihteistonpää taisi laippoineen olla 145 korkea noin..